PRAVILNIKO BLIŽIM USLOVIMA U POGLEDU PROSTORA, OPREME I NASTAVNIH SREDSTAVA ZA GIMNAZIJU("Sl. glasnik SRS - Prosvetni glasnik", br. 5/90 i "Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 11/2017) |
Ovim pravilnikom utvrđuju se bliži uslovi (u daljem tekstu: normativi) u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje plana i programa obrazovanja i vaspitanja za gimnaziju.
Normativi iz stava 1 ovog člana sastavni su delovi ovog pravilnika.
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaju da važe Pravilnik o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje planova i programa obrazovanja za osnovne obrazovne profile IV stepena stručne spreme u prirodno-matematičkoj struci ("Službeni glasnik SRS - Prosvetni glasnik", broj 37/87) i Pravilnik o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje planova i programa obrazovanja za osnovne obrazovne profile IV stepena stručne spreme u kulturološko-jezičkoj struci ("Službeni glasnik SRS - Prosvetni glasnik", broj 37/87).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Socijalističke Republike Srbije - Prosvetnom glasniku".
Samostalni član Pravilnika o dopuni
Pravilnika o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za gimnaziju
("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 11/2017)
Član 2
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije - Prosvetnom glasniku".
NORMATIVI
PROSTORA, OPREME I NASTAVNIH SREDSTAVA ZA GIMNAZIJU
PROSTOR I OPREMA
A. PROSTOR
Prostor je površina zemljišta na kome se nalazi školska zgrada sa dvorištem, vežbalištem i stazama.
B. ŠKOLSKA OPREMA
Nameštaj za školu treba da zadovoljava higijensko-sanitarne i ortopedske zahteve, da je funkcionalan, da je jednostavan po konstrukciji, stabilan, lako pokretljiv i da pri pokretanju ne stvara buku i ne oštećuje pod. Svaka prostorija u školi treba da je snabdevena odgovarajućim nameštajem. U prostorijama u kojima se održava nastava nalaze se i odgovarajuća nastavna sredstva.
Ostvarivanje jedinstvenog cilja i vaspitno-obrazovnih zadataka gimnazije pretpostavlja jedinstvene radne uslove u svakoj gimnaziji, bez obzira na njenu razvijenost, kao i na model za koji se sada opredelila. Stoga se prostor, oprema i nastavna sredstva normiraju prema smeru koji je zastupljen sa najvećim brojem časova.
Količina nastavnih sredstava daje se u dve varijante i to pod brojem 4 obavezni minimum, za svaku gimnaziju, dok se u kolonu broj 5 unose nastavna sredstva koja se preporučuju kao orijentacija za dalje opremanje škole.
A-1. ŠKOLSKO ZEMLJIŠTE
Prilikom izgradnje novih školskih zgrada moraju biti ispunjeni sledeći uslovi.
Zemljište na kome treba izgraditi školsku zgradu mora biti:
- dovoljno prostrano da bi se na njemu izgradila odgovarajuća školska zgrada sa potrebnim objektima na slobodnom prostoru i predvidela mogućnost za eventualnu dogradnju;
- u blizini parkova i zelenila, dalje od industrijskih objekata i prometnih saobraćajnica (ukoliko takva mogućnost postoji);
- izloženo suncu, bez vlažnosti i podzemnih voda i da je zaštićeno od jakih i hladnih vetrova;
- dobre nosivosti, ravno i po mogućnosti pravilnog oblika; u izuzetnim slučajevima, kad ne postoji drugi izbor može se koristiti zemljište čiji je manji deo blago nagnut i okrenut ka jugu.
Veličina zemljišta određuje se u zavisnosti od kapaciteta škole, odnosno broja učenika škole.
Ukupna veličina potrebnog zemljišta treba da iznosi najmanje 25 m2 po jednom učeniku u smeni. Samo izuzetno, u gusto izgrađenim naseljima, minimum zemljišta može biti i manji od propisanog, ali pod uslovom da u blizini škole postoje tereni koje škola može da koristi.
Na zemljištu škole moraju biti izgrađeni pristupi i staze koje povezuju školsku zgradu sa spoljnim komunikacijama i pojedinim objektima na školskom zemljištu.
Širina pristupa i staza određuje se prema kapacitetu škole.
Na zemljištu škole se mora odrediti prostor za školsko dvorište namenjeno za slobodno kretanje, razonodu i odmor učenika za vreme boravka u školi.
Veličina školskog dvorišta iznosi najmanje 5 m2 po učeniku u jednoj smeni.
Na zemljištu škole mora se izdvojiti ekonomsko dvorište koje služi za deponovanje i odvoz smeća, privremeno skladištenje materijala, dovoz ogreva i sl. Ono ne može biti sastavni deo školskog dvorišta, a njegova veličina zavisi od kapaciteta škole.
Ukoliko u blizini škole ne postoje sportski tereni koje škola može da koristi, na zemljištu škole mora biti izgrađeno vežbalište.
Vežbalište za izvođenje nastave fizičkog vaspitanja može imati dve veličine u zavisnosti od kapaciteta škole.
Vežbalište za škole do 20 odeljenja treba da je opremljeno asfaltnim igralištem za odbojku, košarku, mali fudbal, rukomet, najmanje jednom jamom sa peskom, prostorom za bacanje kugle i četiri atletske staze dužine najmanje 80 metara (ukupna veličina najmanje 4.050 m2).
Vežbalište za škole sa više od 20 odeljenja treba da je opremljeno odvojenim asfaltiranim terenom za sva igrališta, dvema jamama sa peskom i prostorom za bacanje kugle sa kružnom atletskom stazom veličine 9.250 m2.
Ako u blizini škole postoje izgrađeni sportski tereni koje škola može da koristi, onda mora imati samo vežbalište veličine 60 x 30 m.
Dispozicija vežbališta trebalo bi da bude sever - jug, po dužoj strani.
Vežbalište bi trebalo izgraditi na suprotnoj strani od učionica da buka tokom sportskih igara ne ometa izvođenje nastave.
A-2. ŠKOLSKA ZGRADA
Prilikom izgradnje novih školskih zgrada moraju biti ispunjeni sledeći uslovi.
Dispozicija - jug - jugoistok, u zavisnosti od lokalnih i klimatskih prilika, konfiguracije terena, rešenja dnevnog osvetljenja, tehničkih rešenja, zaštite od sunca i dr.
Spratnost - prizemlje i najviše dva sprata.
U suterenu (ispod nivoa zemljišta) se ne mogu nalaziti nastavne prostorije i prostorije u kojima borave i rade učenici.
Ispod nivoa zemljišta mogu biti instalacije centralnog grejanja, magacini i slično.
Struktura i minimalna veličina školske zgrade zavisi od ukupnog broja učenika, načina izvođenja nastave (individualni, grupni ili frontralni), posebnih potreba pojedinih nastavnih predmeta; može se, međutim, smatrati dovoljnom ako se obezbedi najmanje 5 m2 po jednom učeniku u smeni.
Pri izgradnji školskog prostora dozvoljena su odstupanja zbog posledica modularnog sistema ili tipskih prefabrikovanih elemenata, u granicama ±3 odsto.
Školska zgrada treba da ima sledeće prostorije:
1. za izvođenje nastave (učionice, kabinete - laboratorije, blok prostorije);
2. prostorije za opšte potrebe i društveni život;
3. prostorije za upravu; stručne službe i ostalo osoblje;
4. pomoćne prostorije;
5. komunikacije, garderobe i sanitarije.
Prostorije u školskoj zgradi razvrstane su na:
- bučne prostorije (prostorije za društveni život i fizičko vaspitanje);
- manje bučne prostorije (prostorije za smeštaj administracije i uprave);
- prostorije koje za ostvarivanje svoje funkcije zahtevaju mir (nastavne prostorije, čitaonica).
S obzirom na kategoriju prostorija, mora se voditi računa o njihovom lociranju u posebnim delovima - traktovima zgrade.
U svim prostorijama škole treba postaviti korpe za otpatke.
1. Opšte karakteristike prostorija za izvođenje nastave
Prostorije za izvođenje nastave su: učionica opšte namene, specijalizovana učionica, kabinet - laboratorija i blok prostorija za fizičko vaspitanje.
Veličina prostorija zavisi od broja učenika u odeljenju (30), a broj prostorija od broja odeljenja, kao i od smerova koji su zastupljeni u gimnaziji.
1.1. Učionica opšte namene
a) Pedagoški uslovi:
zadovoljavanje potreba frontalne, grupne i individualne nastave.
Potrebe nastave (frontalna, grupna i individualna) uslovljavaju oblik i veličinu učionice, pokretljivost nameštaja, osvetljenost učionice, instalacije za savremena audiovizuelna nastavna sredstva itd.
Površina učionice treba da iznosi, najmanje 2 m2 po učeniku, ako su stolovi za dva učenika.
Učionice opšte namene trebalo bi da budu što dalje od izvora buke.
b) Higijensko-tehnički uslovi:
- zapremina učionice: najmanje 5 m3 po učeniku,
- udaljenost učenika od table pri frontalnoj nastavi: najviše 8 m,
- ugao posmatranja krajnjih tačaka školske table: najviše 35o,
- upadni ugao svetlosnog zraka, u odnosu na najkritičnije mesto u učionici, pri osvetljenju učionice s jedne strane najmanje 23o,
- obezbeđenje što ravnomernijeg osvetljenja,
- omogućavanje nesmetanog vidika i kontakt sa spoljnim ambijentom ili ga, po potrebi, isključiti.
Oprema učionice opšte namene
- školska tabla, vel. 2,60 x 1,20 sa ekranom i držačima za zidne slike |
komad |
|
- zidni pano - aplikator, vel. 1,20 x 1,00 |
komad |
2- |
- radni sto za nastavnika (katedra)1) |
komad |
|
- stolica za nastavnika sa naslonom |
komad |
|
- školska klupa za 2 učenika, veličine 1,30 x 0,50 x 0,76 |
komad |
1 |
- stolica za učenika |
komad |
3 |
- ormar |
komad |
|
- stalak za projekcione aparate |
komad |
|
- grafoskop sa rezervnom sijalicom |
komad |
|
- dijaprojektor automatski |
komad |
|
__________
1) Pri obavljanju opreme i u novim školama
audiovizuelna sredstva treba da su ugrađena u katedru u svim nastavnim prostorijama.
1.2. Specijalizovana učionica 2)
Ako prostorne mogućnosti škole to dozvoljavaju obezbediće se specijalizovane učionice za pojedine ili srodne nastavne predmete čiji sadržaji zahtevaju upotrebu aparata, instrumenata, uređaja i drugih nastavnih sredstava.
Površina specijalizovane učionice treba da iznosi najmanje 2,2 m2 po učeniku.
__________
2) Ukoliko se u školi ne mogu obezbediti
specijalizovane učionice, koristiće se učionice opšte namene i pomoćne prostorije
i smeštaj nastavnih sredstava.
Oprema specijalizovane učionice za:
a) maternje i nematernje jezike, ustav i građanska prava, sociologiju, filozofiju, istoriju, geografiju i matematiku
- slike naučnika, umetnika |
komad |
10 |
- školska tabla, vel. 2,60 x 1,20 sa ekranom i držačima za zidne slike |
komad |
1 |
- zidni pano-aplikator, vel. 1,20 x 1,00 |
komad |
2-4 |
- radni sto za nastavnika |
komad |
1 |
- stolica za nastavnika sa naslonom |
komad |
1 |
- školska klupa za dva učenika, veličine 1,30 x 0,50 x 0,76 |
komad |
15 |
- stolica za učenika |
komad |
30 |
- ormar |
komad |
4 |
- stalak za projekcione aparate |
komad |
2 |
- grafoskop sa rezervnom sijalicom |
komad |
1 |
- dijaprojektor |
komad |
1 |
- televizor u boji sa plejerom |
komad |
1 |
b) muzičku kulturu (72 m2) |
|
|
- slike i fotografije istaknutih kompozitora, dirigenata, pevača, instrumentalista i orkestara |
komad |
10 |
- školska tabla vel. 2,60 x 1,20 sa ekranom vel. 1,40 x 2,00 m i držačem za zidne slike, 3/4 table sa linijskim sistemom |
komad |
1 |
- radni sto za nastavnika |
komad |
1 |
- stolica za nastavnika sa naslonom |
komad |
1 |
- školska klupa za dva učenika, veličine 1,30 x 0,50 x 0,76 |
komad |
15 |
- stolica za učenika |
komad |
30 |
- plakar (ormar)3) |
komad |
4 |
- stalak za projekcione aparate |
komad |
2 |
- pokretni praktikabli za hor (montažni) |
komplet |
1 |
- pianino |
komad |
1 |
- stolica na vijak uz pianino |
komad |
1 |
- muzički stub |
komad |
1 |
- grafoskop sa rezervnom sijalicom |
komad |
1 |
- dijaprojektor |
komad |
1 |
- televizor u boji sa plejerom |
komad |
1 |
__________
3) U plakar se smeštaju i muzički instrumenti
školskog orkestra.
1.3. Kabinet - laboratorija
Kabinet - laboratorija namenjena je nastavnom predmetu čiji sadržaj zahteva izvođenje eksperimenata, obavljanje određenih vežbi i drugih aktivnosti.
Gimnazije manjeg kapaciteta mogu koristiti kabinet - laboratoriju i za više nastavnih predmeta.
Kabinet - laboratorija se sastoji od radne i pripremne prostorije koje su međusobno povezane.
Veličina radne prostorije treba da bude najmanje 2,4 m2 po učeniku.
Pripremna prostorija je namenjena: pripremi nastavnika, za rad manje grupe učenika, smeštaj nastavnih sredstava (zbirke) po nastavnim predmetima ili grupi nastavnih predmeta. Veličina pripremne prostorije iznosi najmanje 18 m2.
__________
4) Prilikom izgradnje novih školskih zgrada
pored radne prostorije treba predvideti i laboratoriju.
Oprema kabineta - laboratorije za:
a) hemiju i biologiju
Radna prostorija
- slike istaknutih naučnika |
komad |
6-8 |
- kombinovana školska tabla sa ekranom i držačem za zidne slike 2,50 x 1,20 |
komad |
1 |
- zidni pano-aplikator, veličine 1,20 x 1,00 |
komad |
2-4 |
- demonstracioni sto za nastavnika sa energetskim blokom |
komad |
1 |
- stolica za nastavnika sa naslonom |
komad |
1 |
- laboratorijska klupa za 3 učenika, veličine 1,90 x 0,60 x 0,76 |
komad |
10 |
- ili laboratorijska klupa za 2 učenika (1,30 x 0,60 x 0,76) |
komad |
16 |
- energetski blok (gas, voda, struja) |
komad |
5 |
- laboratorijske stolice za učenike na vijak |
komad |
30 |
- mobilni sto za pripremu |
komad |
1 |
- stalak za projekcioni aparat - po potrebi |
komad |
|
- digestor |
komad |
1 |
- ventilacioni sistem |
sist. |
1 |
- zavese za zamračivanje - prema broju prozora |
|
|
- aparat za gašenje požara |
komad |
1 |
- priručna apoteka |
komad |
1 |
- grafoskop s rezervnom sijalicom |
komad |
1 |
- dijaprojektor |
komad |
1 |
- televizor u boji sa plejerom |
komad |
1 |
Pripremna prostorija |
|
|
|
|
|
- radni sto nastavnika |
komad |
1 |
- stolica za nastavnika sa naslonom |
komad |
1 |
- laboratorijska klupa za dva učenika vel. 1,30 x 0,60 x 0,76 |
komad |
2 |
- laboratorijska stolica za učenike na vijak |
komad |
4 |
- energetski blok |
komad |
1 |
- ormar za nastavna sredstva |
komad |
2-4 |
- konzola ili sto za vagu |
komad |
1 |
- bojler |
komad |
1 |
- manji zidni čiviluk |
komad |
1 |
- ventilator |
komad |
1 |
- sanduk sa peskom |
komad |
1 |
b) fiziku
Radna prostorija
- školska tabla zidna sa ekranom za projekcije i držačem, odnosno mehanizmom za pričvršćivanje i dizanje ilustracionog materijala |
komad |
1 |
- demonstracioni sto za nastavnika |
komad |
1 |
- stolica za nastavnika sa naslonom |
komad |
1 |
- školska klupa za dva učenika, 5) veličine 1,30 x 0,50 x 0,76 |
komad |
15 |
- stolica za učenike |
komad |
30 |
- slike naših i stranih fizičara |
komad |
6-8 |
- mobilni sto za pripremu demonstracionih vežbi |
komad |
1 |
- stalak za projekcione aparate - po potrebi |
|
|
- ormar za nastavna sredstva |
komad |
2 |
- zavese za zamračivanje sa uređajima za pomeranje, prema broju prozora |
|
|
- grafoskop sa rezervnom sijalicom |
komad |
1 |
- dijaprojekt |
komad |
1 |
- televizor u boji sa plejerom |
komad |
1 |
_____________ |
|
|
Pripremna prostorija |
|
|
- radni sto za nastavnika |
komad |
1 |
- stolica za nastavnika sa naslonom |
komad |
1 |
- ormar za nastavna sredstva |
komad |
2-4 |
- manji zidni čiviluk |
komad |
1 |
Laboratorija |
|
|
- sto za nastavnika |
komad |
1 |
- stolica za nastavnika sa naslonom |
komad |
1 |
- laboratorijska klupa za dva učenika veličine 1,30 x 0,60 x 0,76 |
komad |
8 |
ili laboratorijska klupa za tri učenika vel. 1,90 x 0,60 x 0,76 |
komad |
5 |
- laboratorijska stolica za učenike na vijak |
komad |
15 |
v) strane jezike |
|
|
Radna prostorija |
|
|
- učenička radna mesta uključena u sistem dvosmerne komunikacije |
komad |
30 |
- komadni sto - pult za nastavnika sa ugrađenim uređajima |
komad |
1 |
- stolica za nastavnika, sa naslonom |
komad |
1 |
- školska tabla zidna veličine 4 x 1,30 sa ekranom za projekcije i držačem, odnosno mehanizmom za pričvršćivanje i držanje |
komad |
1 |
- stalak za projekcione aparate |
komad |
4 |
- zaveze sa zamračenje sa uređajima za pomeranje, prema broju prozora |
|
|
- radio-kasetofon |
komad |
1 |
- grafoskop sa rezervnom sijalicom |
komad |
1 |
- dijaprojektor |
komad |
1 |
- episkop |
komad |
1 |
- televizor u boji sa plejerom |
komad |
1 |
|
|
|
Pripremna prostorija |
|
|
- plakar za didaktički materijal i biblioteku vel. 180 x 0,35 |
komad |
1 |
- sto za nastavnika standardni |
komad |
1 |
- stolica standardna |
komad |
5 |
g) odbranu i zaštitu |
|
|
Radna prostorija |
|
|
- sto za dva učenika prema normi uzrasta |
komad |
15 |
- stolica za svakog učenika prema normi uzrasta |
komad |
30 |
- radni sto za nastavnika |
komad |
1 |
- stolica za nastavnika |
komad |
1 |
- kombinovana školska tabla sa ekranom i držačem za vešanje zidnih slika i karata |
komad |
1 |
- plakari - ormari, dubine 30 cm, sa (kliznim šiber) vratima. Donji i gornji deo plakara sa punim krilima vrata, a srednji sa staklenim. Sva krila na zaključavanje sigurnosnim bravama |
m2 |
18 |
- stalak za projekcione aparate |
komad |
2 |
- grafoskop sa rezervnom sijalicom |
komad |
1 |
- dijaprojektor |
komad |
1 |
- televizor u boji sa plejerom |
komad |
1 |
Pripremna prostorija |
|
|
- sto za nastavnika |
komad |
1 |
- stolica za nastavnika |
komad |
1 |
- sto za pripremu i čišćenje oružja |
komad |
1 |
- plakari sa punim krilima, dubine 45 cm, sa sigurnosnim bravama |
m2 |
10 |
- ormar metalne konstrukcije za čuvanje oružja i poverljivih akata sa sigurnosnom bravom |
komad |
3 |
- priručna apoteka (komplet) |
komad |
1 |
- alarmni uređaj |
komad |
1 |
d) likovnu kulturu |
|
|
Radna prostorija |
|
|
- univerzalni sto za učenike od drveta, slobodan sa horizontalnom pločom stola, vel. 0,75 x 0,50 koja ima pomičan uređaj tako da se može podizati u zadnjem delu do nagiba 16o |
komad |
30 |
- stolica na vijak sa naslonom |
komad |
30 |
- stalak za projekcije |
komad |
2 |
- tabla školska, kombinovana sa ekranom 3,00 x 1,30 (mere su standardizovane) |
komad |
1 |
- aplikatori |
komad |
2-4 |
- ormar za đački pribor i radove, donji deo ormara sa punim krilima, a gornji deo zastakljen i sa pokretnim policama |
komad |
2-3 |
- radni sto za nastavnika |
komad |
1 |
- stolica za nastavnika standardna |
komad |
1 |
- štafelaj - slikarski |
komad |
10 |
- štafelaj - vajarski |
komad |
5 |
- postolje za stalak za modele |
komad |
2 |
- slike istaknutih umetnika |
komad |
5 |
- reprodukcije umetničkih dela |
komad |
10 |
- grafoskop sa rezervnom sijalicom |
komad |
1 |
- dijaprojektor |
komad |
1 |
- televizor u boji sa plejerom |
komad |
1 |
- stalak za projekcione aparate |
komad |
2 |
Pripremna prostorija |
|
|
- sto za grupni rad učenika, veličine 2,00 x 1,00 sa fijokama i tablom od ultrapasta |
komad |
1 |
- stolica standardna |
komad |
8 |
- ormar za smeštaj nastavnih sredstava i učeničkih radova |
komad |
1-3 |
- sto za nastavnika, manji |
komad |
1 |
- stolica za nastavnika |
komad |
1 |
- kofa plastična |
komad |
1 |
đ) informatiku i računarstvo |
|
|
Radna prostorija |
|
|
- nameštaj za radni deo kabineta treba obezbediti prema zahtevima za instalaciju računara i klima uređaja, minimum 16 radnih mesta za računare, stolica za nastavnika i stolice za sve učenike jednog odeljenja (30) |
||
- kombinovana tabla sa ekranom |
|
|
- grafoskop sa pločom sa tečnim kristalima i komunikacione veze sa centralnim računarom |
|
|
Pripremna prostorija |
|
|
- radni sto za nastavnika |
komad |
|
- stolica za nastavnika |
komad |
|
- ormar |
komad |
|
- montažna polica dubine 0,50 m |
komad |
|
- mali zidni čiviluk |
komad |
|
1.4. Blok prostorija za fizičko vaspitanje
Za školu do 16 odeljenja potrebna je jedna sala za fizičko vežbanje a za više od 16 odeljenja dve sale 6a)
Sala (28 x 16 x 7 m) ima prateće prostorije:
- kabinet za kondiciju 30 m2 odnosno 50 m2;
- prostorija za sprave veličine 30 m2;
- prostorija za nastavnike sa posebnim prostorom za garderobu, tušem i WC-om uz prostoriju za nastavnika, veličine 16 m2;
- dve svlačionice veličine po 16 m2;
- dva kupatila (tuševi, korita, WC) veličine po 16 m2, od kojih su po jedna svlačionica i po jedno kupatilo povezani odvojeni za učenike odnosno za učenice, a po pravilu sa čistim hodnikom povezani sa salom za fizičko vaspitanje;
- zagrevanje u sali za fizičko vežbanje je 16oC - 18oC;
- veštačko osvetljenje u sali za fizičko vežbanje je 12 luksa.
Posebni uređaji u sali za fizičko vežbanje treba da obezbede normalan i nesmetan rad.
Prozori treba da obezbeđuju dovoljnu prirodnu osvetljenost sale i da se otvaraju pomoću ugrađenih uređaja (ventu ili slično), radi prirodne ventilacije.
Svi prozori, ukoliko su od lomljivog stakla, zaštićeni su manjom žičanom mrežom udaljenom od stakla 10 cm. Svetlosna tela i radijatori su takođe zaštićeni.
Takođe treba ugraditi dve duže konzole sa užlebljenjem na dve čeone grede plafona za pokretne konopce i motke za penjanje, krugove, mornarske lestve i slično; dve manje i u podu zatvorene kuke za vratilo; dve kuke naspramno na oba duža zida za pričvršćenje mreže za odbojku; uređaje za pričvršćenje tabli sa koševima za košarku na naspramnim kraćim zidovima i uređaja za ripstol.
____________
6) Ukoliko se u školi ne može obezbediti
jezička laboratorija koristiće se specijalizovana učionica.
6a) Umesto druge sale može se koristiti kabinet za kondiciju
(50m2).
Na podu treba obeležiti igralište linijama širine 5 cm; za rukomet belom, za odbojku plavom i za košarku crvenom bojom. Blok prostorija za fizičko vaspitanje, zbog svoje specifičnosti, gradi se obično kao poseban blok ali je sa školskom zgradom povezan (nastrešnicom, stazom i sl.).
Oprema bloka prostorija za fizičko vaspitanje
Svlačionica
- zidni čiviluci sa 20 vešaonika u svakoj svlačionici |
komad |
2 |
- drvena klupa dužine 2 m u svakoj svlačionici po 4 komada |
komad |
8 |
Kupatilo |
|
|
- rešetke na podu (drvene) 1 x 1 m |
komad |
10 |
Kabinet za kondiciju i spravarnica |
|
|
- plakar - polica duž zida visine 1,80 m, dubine 0,35 m |
komad |
1 |
Prostorije za nastavnika |
|
|
- radni sto za nastavnika |
komad |
1 |
- stolica za nastavnika |
komad |
1 |
- vitrina |
komad |
1 |
- ormarić za prvu pomoć - priručna apoteka |
komad |
1 |
- ležaj za prvu pomoć |
komad |
1 |
- ogledalo, veličine 1,20 x 0,40 |
komad |
1 |
2. Prostorije za opšte potrebe i društveni život
2.1. Blok prostorija za biblioteku - medioteku
Ove prostorije zauzimaju centralno mesto i obično se lociraju uz prostor za više svrha. Namena je višestruka: služe kao đačka biblioteka i čitaonica; za smeštaj opštih nastavnih sredstava, za izradu, umnožavanje, klasifikaciju, sređivanje, odlaganje i diseminaciju INDOK-a i medija; za učenike slobodne aktivnosti; audiovizuelne emisije; kulturni i društveni život učenika.
Ovaj prostor obuhvata sledeće prostorije u novim školskim zgradama:
- biblioteka za smeštaj knjiga |
30-40 m2 |
- kartoteka (u sklopu biblioteke) |
4-6 m2 |
- čitaonica |
do 54 m2 |
- medijateka |
do 54 m2 |
- prostorija za umnožavanje medija (u sklopu medijateke) |
8-12 m2 |
- prostorija za grupni rad |
18 m2 |
- prostorija za audiovizuelne emisije (svečana sala), sa prostorom za projekcije |
100-150 m2 |
Ukupna veličina, broj i struktura navedenih prostorija zavisi i od veličine škole i njene organizovanosti.
2.2. Prostor sa više svrha (višenamenski prostor)
Ovaj prostor se rešava u okviru glavnih komunikacija kao njihov prošireni deo i služi za centar komunikacije, boravak učenika putnika, izložbe, za kontakte, vaspitno-obrazovni rad, za vanškolske manifestacije, zabavni život. Veličina ovog prostora po učeniku do 0,40 m2, oblikuje se u vidu sale bez stubova. Pokretnim panoima može se, po želji, razdvojiti ovaj prostor za razne svrhe.
2.3. Prostor za užinu učenika
Predviđen je za distribuciju hrane, koja se doprema iz centralne kuhinje. Locirati ga uz prostor za više svrha. Veličina iznosi 24 m2. Obavezan je poseban ulaz.
2.4. Prostorija za slobodne i društvene aktivnosti učenika
Slobodne aktivnosti u školama zahtevaju odgovarajući broj prostorija. Pre svega, u ovu svrhu treba iskoristiti slobodne kapacitete nastavnih prostorija, prostor za više svrha i sl. Svaka škola treba obvezno da ima za ovu svrhu i najmanje dve prostorije veličine 20-24 m2.
Oprema:
Blok prostorija za biblioteku - medijateku
Biblioteka |
|
|
- police za knjige (broj polica prema broju knjiga) |
komad |
|
- radni sto za bibliotekara |
komad |
1 |
- stolica za bibliotekara |
komad |
1 |
Kartoteka |
|
|
- ormarić sa fijokama |
komad |
1-2 |
- sto za kartoteku |
komad |
1 |
- stolica |
komad |
1 |
Čitaonica |
|
|
- sto za 2 učenika - školska klupa |
komad |
12-18 |
- stolica za učenike |
komad |
24-36 |
- polica za listove i časopise |
komad |
1-2 |
- klub-garnitura (sa tri do šest polufotelja) |
garnit. |
1 |
- zidni pano (aplikator) |
komad |
2 |
- umetničke slike |
komad |
4-6 |
- zavesa prema broju prozora |
|
|
Medijateka |
|
|
- pisaći sto za medijatekara |
komad |
1 |
- stolica za medijatekara |
komad |
1 |
- ormari za smeštaj medija |
komad |
2-4 |
- Ormari za smeštaj AB aparata |
komad |
1 |
- konferencijski sto za pripremu nastave |
komad |
1 |
- stolice za konferencijski sto |
komad |
4-6 |
- zidni ekran |
komad |
1 |
Prostorija za umnožavanje medija |
|
|
- radna površina - školska klupa |
komad |
2-4 |
- stolica |
komad |
1 |
- zidni ormarić za repromaterijal |
komad |
2-3 |
- ormar za materijal |
komad |
1 |
Prostorija za grupni rad |
|
|
- sto za 2 učenika - školska klupa |
komad |
6 |
- stolica za učenika |
komad |
12 |
- školska tabla sa ekranom |
komad |
1 |
- plakar |
komad |
1 |
Prostorija za audiovizuelne emisije |
|
|
(svečana sala) |
|
|
- stolice tapacirane sa pokretnom pločom za pisanje |
komad |
70-140 |
- klavir |
komad |
1 |
- zidni ekran |
komad |
1 |
- umetničke slike (prema mogućnostima škole) |
komad |
1 |
- odgovarajuća oprema u prostoru za projekcije |
komplet |
1 |
Prostor za više svrha (višenamenski prostor) |
|
|
- klub garnitura (sa 2-3 polufotelje) |
komad |
2-4 |
- izložbeni panoi |
komad |
1-4 |
- umetničke slike i radovi učenika |
komad |
6-10 |
- postolja za vajarska dela |
komad |
1-3 |
- žardinjere za cveća |
komad |
3-6 |
- zidni kvarcni sat ili običan |
komad |
1 |
- pokretni praktikabli za hor (montažni) |
komad |
1 |
Prostor za podelu - pripremu užine za učenike |
|
|
- plakar - ormar za posuđe i pribor |
komad |
1 |
- polica za sušenje posuđa |
komad |
1 |
- štednjak električni - veći |
komad |
1 |
- frižider od 250 lit. |
komad |
1 |
- bojler manji ekspresni |
komad |
1 |
- radna površina - sto |
komad |
1 |
Prostorija za slobodne aktivnosti |
|
|
- konferencijski sto |
komad |
1 |
- stolica za konferencijski sto |
komad |
10-20 |
- ormar za smeštaj dokumentacije, dnevne i omladinske štampe |
komad |
1 |
- zidni pano - aplikator |
komad |
1 |
- zidni čiviluk |
komad |
1 |
3. Prostorije za upravu stručne službe i ostalo osoblje |
||
U ove prostorije spadaju: |
|
|
- prostorija za direktora škole |
18-24 m2 |
|
- prostorija za sekretara, administracija |
18 m2 |
|
- prostorija za pedagoga |
18 m2 |
|
- prostorija za psihologa |
18 m2 |
|
- prostorija za nastavnike i saradnike (zbornica i klub) veličine 2,5-3 m2 po nastavniku |
||
- prostorija za pomoćno osoblje |
8-12 m2 |
|
- portirnica |
4 m2 |
|
Oprema: |
|
|
Prostorija za pedagoga - psihologa |
|
|
- radni sto |
komad |
1-2 |
- stolica |
komad |
1-2 |
- zidni čiviluk sa ogledalom |
komad |
1 |
- ormar za smeštaj dokumentacije |
komad |
2-3 |
- klub garnitura sa 6 polufotelja |
komad |
1 |
Prostorije za nastavnike i saradnike (zbornice i klub)7) |
||
Zbornica |
|
|
- zbornički sto sa fijokama za po šest nastavnika i saradnika (prema broju nastavnika) |
||
- stolice za nastavnike i saradnike (prema broju nastavnika) |
||
- ormari za zbornicu |
komad |
2-6 |
- stočić za telefon |
komad |
1 |
- tabla za raspored časova |
komad |
1 |
- tabla za obaveštenja |
komad |
1 |
- zidni čiviluk - veći sa ogledalom |
komad |
1-3 |
________ |
||
|
|
|
Klub |
|
|
- šank - pult sa radnim delom (termički i rashladni uređaj) |
komad |
1 |
- klub garnitura (prema broju nastavnika) |
komplet |
1 |
- stočić sa televizorom u boji i radio-kasetofonom |
komad |
1 |
- ogledalo |
komad |
1 |
4. Pomoćne prostorije |
||
Prostorija za smeštaj nastavnih sredstava 8) (po potrebi), površina |
18-20 m2 |
|
Prostorija za ostavljanje pribora za čišćenje. Treba je predvideti na svakih 400 m2, korisne površine. Dispozicija spremišta najčešće treba da bude u sklopu sanitarnog čvora, površina |
2 m2 |
|
Opšti magacin za ostavu materijala za održavanje zgrada i inventara (moguća dispozicija u suterenu) površina |
36-54 m2 |
Prostorija za zagrevanje škole. Veličina zavisi od veličine škole, vrste zagrevanja, načina zagrevanja (da li sopstveno grejanje ili pomoću priključaka na sistem toplovoda).
__________________
8) Koristi se za smeštaj geografskih i istorijskih
karata, šestara, lenjira, i drugih nastavnih sredstava, ukoliko se obrazovno-vaspitni
rad izvodi u učionicama opšte namene.
Komunikacije, garderobe i sanitarije
Komunikacije su: stepeništa, tremovi, ulazni pretprostori (vetrobrani), hodnici i holovi. Pored osnovne funkcije omogućavanja pristupa pojedinih prostorija i povezivanja pojedinih delova zgrade, neke od ovih komunikacija mogu često poslužiti i za druge funkcije, što doprinosi boljoj iskorišćenosti objekta.
Holovi - mogu da posluže za komunikaciju, ali se uglavnom predviđaju kao prostor za više svrha: okupljanje učenika, izložbe i drugo, Prema tome, njihova veličina ne zavisi samo od potrebe za povezivanjem određenog broja prostorija, već, uglavnom, od toga koje se od pomenutih funkcija u holu predviđaju.
Hodnici - služe kao komunikacije: za prilaz pojedinim prostorijama i za povezivanje pojedinih delova zgrade. Oni mogu, međutim, da služe i za druge svrhe: rekreaciju učenika za vreme odmora, ostavljanje odeće i sl. Širina za slobodnu komunikaciju ne treba da bude manja od 2,50 m, kada se radi o hodniku sa dve do tri "klasične" učionice, ako se prostorije obe strane hodnika, njihova širina je 3,50 m.
Oprema glavnih hodnika škola
- čiviluci za gornju odeću (zavisno od broja učenika u razredu i broja odeljenja) odnosno nastavnih prostorija u hodnicima |
komad |
2-6 |
- oglasna tabla |
komad |
1 |
- slike - umetničke ili fotografije istaknutih naučnika, pisaca, prirodnih lepota naše zemlje |
komad |
10-30 |
- korpa za otpatke |
komad |
5-8 |
- brisači za obuću, na ulazima |
komad |
2-9 |
Stepeništa - Najmanja propusna širina stepenišnog kraka treba da iznosi 1,50 m, za 100 učenika koji se tim stepeništem služe. Svako povećanje broja učenika, zahteva s obzirom na brzu evakuaciju, povećanje pomenute širine za 20-30 cm za svakih daljih 100 učenika koji se tim stepeništem služe. Broj stepeništa zavisi od rešavanja sklopa zgrade i broja učenika cele škole, sa napomenom da treba izbegavati odveć široka stepeništa. Odstojanje izlaza od prostora iz koga se evakuiše do odgovarajućeg stepeništa ne bi trebalo da bude veće od 30 m.
Garderoba - za ostavljanje odeće i obuće učenika rešava se na dva načina: prvi, predvideti jednu centralnu garderobu za celu školu, i drugi, uz svaku učionicu, ili grupu učionica, predvideti posebno mesto ili prostor za ostavljanje odeće, a eventualno po potrebi i obuće.
Garderoba ne može biti u prostoriji za izvođenje nastave.
Sanitarije - Izboru sanitarija treba posvetiti posebnu pažnju poštujući pri tom sledeće sanitarne propise:
- pretprostor (sa umivaonicima) i prostor u kome se nalaze WC kabine, mora biti neposredno osvetljen i provetren;
- sanitarije moraju da budu odvojene: posebno za učenike a posebno za učenice;
- raspored sanitarija u zgradi zavisi od broja učenika po spratovima i, po pravilu, orijentisan je prema severu;
- broj klozeta u odnosu na broj učenika i nastavnika;
- jedna WC šolja i jedan od dva pisoara na 30-36 učenika;
- jedna WC šolja na 15-18 učenica;
- jedna WC kabina i jedan pisoar na 20-25 nastavnika;
- jedna WC kabina na 10-15 nastavnica.
Uređaji i instalacije
a) Tehničko-zdravsteni propisi
Osvetljenje
Prirodno osvetljenje - Prostorije za izvođenje nastave moraju biti osvetljene dnevnim svetlom.
Površina prozora u prostoriji treba da iznosi najmanje 1/5 površine poda te prostorije.
Veštačko osvetljenje - Obavezno je za sve prostorije škole. Osvetljenje treba da bude mešovito ili poluindirektno za nastavne prostorije. Minimalno osvetljenje prostorija za nastavu pri veštačkom osvetljenju treba da iznosi: za rad knjigom i pisanje - 150 luksa; za precizan rad - 300 luksa; a za rad u sali za fizičko vaspitanje - 150 luksa. Školska tabla treba da je ravnomerno osvetljena sa 150-300 luksa.
Boje - treba da budu mat, svetle i mirne. U komunikacijama mogu se primenjivati i jači tonovi.
Unutrašnja obrada nastavnih prostorija treba da obezbedi minimalne procente reflekcije: plafon 80 odsto, zidovi 50 odsto, podovi 30 odsto, tabla 10 odsto; radno mesto 30 odsto.
Zagrevanje. Treba predvideti centralno grejanje toplom vodom, ili na neki drugi način kojim je isključeno sagorevanje prašine na telu koje greje. Grejna tela sa oštrim ivicama treba zaštititi. Pri spoljnoj temperaturi od minus 16oC do minus 20oC (za izvesne predele mogu biti odstupanja na više ili niže, već prema dokazima klimatskim prilikama) moraju se obezbediti sledeće minimalne temperature:
- u prostorijama najmanjim za nastavu, izuzev fiskulturne sale |
20oC |
- prostorijama (sali) za fizičko vaspitanje |
16oC |
- u svim ostalim prostorijama, izuzev pomoćnih |
20oC |
- u pomoćnim prostorijama u kojima se ne zadržava duže |
16oC |
Provetravanje
Za vreme nastave (boravka u nastavnim prostorijama) potrebno je obezbediti stalno provetravanje bez promaje. To znači da u svakoj prostoriji mora biti obezbeđeno dobro poprečno provetravanje prirodnim putem.
Provetravanje se obavlja prirodnim i mehaničkim putem.
U laboratorijama, radionicama i u prostorijama u kojima se okuplja veći broj učenika, pored prirodnog, obavezno je i mehaničko provetravanje.
b) Instalacije i uređaji
Uređaji i kanalizacija
Svaki školski objekat mora imati vezu na mesto instalacije vodovoda i kanalizacije. Gde ne postoji vodovodna mreža, dovod zdrave pijaće vode se mora obezbediti u školi (hidrofor i sl.). U mestu gde nema kanalizacione mreže treba uz školu obezbediti septičku jamu sa uređajem za prečišćavanje.
U okviru instalacije za pojedine vrste prostorija predvideti:
- po jedno "točeće" mesto u svim prostorijama namenjenim za nastavu ili, kako je to ranije pomenuto, za grupu ovakvih prostorija na podesnom mestu u vidu mokrog čvora;
- po dva točeća mesta - jedno na demonstracionom stolu i po jedno u pripremnim prostorijama; u kabinetima - laboratorijama prema broju energetskih blokova;
- u kuhinji prema organizaciji rada;
- prema broju umivaonika i WC-a u svim sanitarnim prostorijama;
- obezbediti priključke za postavljanje odgovarajućeg broja česmi za piće i požarne hidrante.
Za umivaonike i tuševe potrebno je obezbediti i toplu vodu.
Električne instalacije
Pored instalacije osvetljenja treba u školi predvideti i priključke za sprovođenje savremene nastave u svim nastavnim prostorijama škole, kako u vidu priključaka za razne mašine, aparate i druge uređaje tako i u vidu priključaka u vezi sa ozvučenjem nastave, TV mrežom, uvođenjem telefona i dr.
Priključci za pojedine vrste prostorija:
- po dve šuko utičnice u pripremnim prostorijama,
- po tri šuko utičnice u učionicama opšte namene,
- po pet šuko utičnica u specijalizovanim učionicama,
- više od pet u kabinetima, a u zavisnosti od broja aparata.
U kabinetu - laboratorije za fiziku postaviti razvodnu tablu sa trofaznom i monofaznom strujom sa ispravljačima i mernim instrumentima.
Gromobran
Svi školski objekti moraju imati instalacije protiv groma.
v) Konstrukcija i detalji
Pri izgradnji školskih zgrada, obavezno treba postaviti određene propisane standarde koji doprinose konstruktivnoj sigurnosti, toplotnoj i akustičnoj izolaciji, zaštiti od vlage. Izborom konstruktivnog sistema treba omogućiti eventualne moguće zahteve u vezi sa adaptibilnosti pojedinih delova, a izborom materijala što veću ekonomičnost u održavanju zgrade.
Zidovi: površina zidova mora biti otporna na oštećenja, a podnožja zaštićena niskom soklom. Površine zidova mokrih čvorova treba da omoguće maksimalno održavanje čistoće (treba ih obložiti keramičkim pločicama ili sl.).
Podovi: u prostorijama namenjenim za nastavu moraju biti topli ili polutopli, trajni, ravni i glatki, ali ne klizavi, laki za održavanje, sa dobrom akustičkom izolacijom i ekonomični.
Pod u sali za fizičko vaspitanje treba postaviti na elastičnoj podlozi.
Podove hodnika oblagati materijalom koji amortizuje zvuk.
Vrata - moraju biti tako konstruisana da se njima može lako rukovoditi. Prema nameni, mogu biti puna i zastakljena.
Minimalne staklene površine su:
- 90 cm (jednokrilna vrata) za prostorije namenjene nastavi,
- 60 cm za saniranje,
- 90 cm za jednokrilna ili 180 cm za dvokrilna vrata za komunikacije i fiskulturnu salu.
Vrata u svim nastavnim i društvenim prostorijama kao i ulazna vrata treba da se otvaraju u polje komunikacija. Pri tome, treba da što manje smetaju i da pri otvaranju ostavljaju slobodan prostor, naročito prema glavnom stepeništu, odnosno izlazu iz zgrade.
Vrata u komunikacijama u donjem delu treba da budu puna, ili, ako su u staklu dobro zaštićena.
Vrata u sanitarnim prostorijama, izuzev ulaznih, moraju biti izdignuta 10 cm od poda, ili obeležena materijalom koji ne trune.
Prozori - treba da budu dvostruko zastakljeni i da u pogledu konstrukcije, izrade i ugrađivanja omoguće: ravnomerno propuštanje svetla, nesmetan vidik, efikasno uklapanje u sistem ventilacije, lako rukovanje i održavanje, kao i da ne ometaju komunikacije i rad u prostoriji kada su u otvorenom položaju.
U određenim nastavnim prostorijama predvideti na prozorima zavese za zamračivanje radi upotrebe savremenih AB aparata.
NASTAVNA SREDSTVA
NASTAVNA SREDSTVA U MEDIJATECI
|
|||||
Red. br. |
Vrsta i naziv nastavnog sredstva |
Jed. mere |
Količina9) |
Posebne napom. |
|
|
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|||||
1. |
Univerzalni didaktički AV set uređaja (grafoskop, kasetoprojektor, dijaprojektor, epidijaskop, radiokasetofon, video-rikorder, televizor u boji - monitor) |
set |
1 |
više |
|
2. |
Univerzalni računarski-informativni set (računar, televizor - monitor, flopidisk, štampač, džojstik) |
set |
- |
1 |
|
3. |
Videoteka1 |
komplet |
|
|
Prema potrebama i mogućnostima gimnazije |
4. |
Folioteka2 |
komplet |
|
|
" |
5. |
Didaktički paketi3 |
komplet |
|
|
" |
6. |
Hemeroteka4 |
komplet |
|
|
" |
7. |
Diskoteka5 |
komplet |
|
|
" |
8. |
Filmoteka6 |
komplet |
|
|
" |
9. |
Dijateka7 |
komad |
|
|
" |
10. |
Polarizator za grafoskop |
komad |
|
|
Po potrebi |
11. |
Kinoprojektor zvučni (16 mm) |
komad |
1 |
|
|
12. |
Video-kamera |
komad |
1 |
|
|
13. |
Stereo gramofon |
komad |
|
|
Po potrebi |
14. |
Foto-aparat |
komad |
1 |
|
|
15. |
Foto-termokopirni aparat |
komad |
1 |
|
|
|
_______________
9) Pod brojem 4 unet je obavezan minimum,
a pod 5 nastavna sredstva koja se preporučuju za dalje opremanje škole.
2. NASTAVNA SREDSTVA PO PREDMETIMA
SRPSKOHRVATSKI JEZIK I KNJIŽEVNOST
|
|||||
Red. br. |
Vrsta i naziv nastavnog sredstva |
Jed. mere |
Količina |
Posebne napom. |
|
|
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|||||
|
Vizuelna nastavna sredstva |
|
|
|
|
|
Zidne slike |
|
|
|
|
1. |
Slike (fotosi, umetničke reprodukcije) jugoslovenskih i stranih pisaca koji se obrađuju prema programu za I, II, III i IV razred |
kom. |
|
15-20 za školu |
|
2. |
Stablo jezika |
kom. |
|
1 |
za školu |
|
Zidne karte |
|
|
|
|
1. |
Karta jezika naroda i narodnosti SFRJ |
kom. |
|
1 |
za školu |
2. |
Karta dijalekata, narečja i govora srpskohrvatskog |
kom. |
|
1 |
za školu |
|
Dijapozitivi |
|
|
|
|
1. |
Pisma jugoslovenskih naroda i narodnosti (primeri) |
kom. |
|
20 |
za školu |
2. |
Prvi pisani spomenici jugoslovenskih naroda |
kom. |
|
20 |
za školu |
3. |
Razvoj ćirilice na našem tlu (IX-XIX vek) |
kom. |
|
20 |
za školu |
4. |
Razvoj latinice na našem tlu |
kom. |
|
20 |
za školu |
5. |
Naslovne strane prvih izdanja dela Jugoslovenske književnosti (XVI-XIX vek) |
kom. |
|
40 |
za školu |
|
Grafički prikazi (grafofolije, sheme, skice i sl.)10) |
||||
1. |
Glasovne alternacije (primeri) |
kom. |
|
10 |
za školu |
2. |
Vrste reči (primeri) |
kom. |
|
10 |
za školu |
3. |
Tvorba reči (primeri) |
kom. |
|
10 |
za školu |
4. |
Funkcija i značenje padeža (primeri) |
kom. |
|
10 |
za školu |
5. |
Glagolski oblici (primeri) |
kom. |
|
15 |
za školu |
6. |
Prosta rečenica i njeni delovi (primeri) |
kom. |
|
10 |
za školu |
7. |
Kongruencija (primeri) |
kom. |
|
5 |
za školu |
8. |
Složena rečenica (vrste) |
kom. |
|
15 |
za školu |
9. |
Red reči u rečenici i rečenica u složenoj rečenici |
kom. |
|
5 |
za školu |
10. |
Interpunkcija i pravopisni znaci (prema programu) |
kom. |
|
10 |
za školu |
11. |
Pravopisne vežbe (prema programu) |
kom. |
|
10 |
za školu |
12. |
Korektorski znaci (vrste, primeri) |
kom. |
|
5 |
za školu |
|
________________
10) Škola može i sama da izradi navedene
i druge grafičke prikaze.
1. Videoteka
Opšta videoteka: snimljeni materijali, filmovi koji se mogu koristiti za sve predmete i oblasti pedagoškog rada.
Predmetna videoteka: snimljeni materijali za pojedine nastavne predmete.
Video dokumentacija: snimci pojedinih svečanosti, sednica, gostiju, obeležavanja značajnih praznika i dr.
2. Folioteka
Komplet folija (slojevite i dr.) sređenih u posebnim dokumentacionim kutijama (mapama) prema utvrđenoj informacionoj - klasifikacionoj šemi.
3. Didaktički paketi
Didaktički paketi istovrsnog didaktičkog materijala po temama i jedinicama.
Multimedijski didaktički paketi: sadrže različite didaktičke materijale (listiće, sekvence, folije, ispitni materijal, element-filmove, šeme, grafikone i dr.) sređeni posebnim didaktičkim mapama prema informaciono-klasifikacionoj šemi, predmetima i nastavnim jedinicama.
4. Hemeroteka
Isečci iz štampe, izvodi, anotacije, slikovni materijali, sređeni prema odgovarajućoj klasifikacionoj šemi, temama i nastavnim jedinicama.
5. Diskoteka
Komplet snimljenih materijala na zvučnim trakama za emitovanje preko dijakorda, kasetofona, sređenih prema odgovarajućoj klasifikacionoj šemi.
6. Filmoteka
Filmoteka - element film: u posebnim kasetama sređenim prema predmetima tema i jedinicama.
Filmoteka: snimljeni filmovi za potrebe nastavnog rada škole (opšti) i za pojedine predmete (predmetna filmoteka), uređena prema informatičkim zahtevima.
7. Dijateka
Dijaslike i dijapozitivi sređeni u posebnim kompletima prema klasifikacionoj šemi, po nastavnim temama i jedinicama, u kutijama, mapama, albumima.
13. |
Leksičke vežbe (prema programu) |
kom. |
|
10 |
za školu |
14. |
Semantičke vežbe (prema programu) |
kom. |
|
10 |
za školu |
15. |
Vizuelna sredstva komunikacije (vrste, primeri) |
kom. |
5 |
|
za školu |
|
Auditivna nastavna sredstva |
|
|
|
|
|
Gramofonske ploče ili kasete |
|
|
|
|
1. |
Književna dela koja se obrađuju prema programu |
|
|
|
|
|
- u I razredu |
kom. |
10-15 |
|
za školu |
|
- u II razredu |
kom. |
10-15 |
|
za školu |
|
- u III razredu |
kom. |
10-15 |
|
za školu |
|
- u IV razredu |
kom. |
10-15 |
|
za školu |
2. |
Artikulacija glasova |
kom. |
1 |
|
za školu |
3. |
Akcenatske vežbe |
kom. |
1 |
|
za školu |
4. |
Dijalekti i narečja srpskohrvatskog jezika (primeri) |
kom. |
1 |
|
za školu |
5. |
Govori srpskohrvatskog jezika (primeri) |
kom. |
1 |
|
za školu |
6. |
Makedonski jezik (primeri) |
kom. |
1 |
|
za školu |
7. |
Slovenački jezik (primeri) |
kom. |
1 |
|
za školu |
8. |
Jezici narodnosti SFRJ (primeri) |
kom. |
2 |
|
za školu |
9. |
Čitanje i kazivanje (nivoi konstatacije, informacije, naracije i identifikacije - primeri) |
kom. |
1 |
|
za školu |
10. |
Dikcijske figure (komparacija, kontrast, gradacija, melodika, pauza - primeri) |
kom. |
1 |
|
za školu |
11. |
Funkcionalni stilovi (primeri) |
kom. |
1 |
|
za školu |
12. |
Jezičkostilske vežbe prema programu za I, II, III i IV r.) |
kom. |
4 |
|
za školu |
13. |
Auditivna sredstva komunikacije (primeri, vrste) |
kom. |
1 |
|
za školu |
14. |
Domaća radio-drama |
kom. |
1 |
|
za školu |
|
Audiovizuelna nastavna sredstva |
|
|||
|
Nastavni filmovi - 8 i 16 mm (crno-beli, u boji) 11) |
|
|
|
|
1. |
Razvoj pisma kroz vekove |
kopija |
1 |
|
za školu |
2. |
Inkunabule jugoslovenskih naroda |
kopija |
1 |
|
za školu |
3. |
Kako nastaje knjiga |
kopija |
1 |
|
za školu |
4. |
Kako nastaje film |
kopija |
1 |
|
za školu |
5. |
Kako nastaje pozorišna predstava |
kopija |
1 |
|
za školu |
6. |
Kako naći željenu knjigu u savremeno uređenoj biblioteci |
kopija |
1 |
|
za školu |
7. |
Savremena drama (osobenosti - primeri) |
kopija |
1 |
|
za školu |
8. |
Vuk Stefanović Karadžić |
kopija |
1 |
|
za školu |
9. |
France Prešern |
kopija |
1 |
|
za školu |
10. |
Kočo Racin |
kopija |
1 |
|
za školu |
11. |
Ivo Andrić |
kopija |
1 |
|
za školu |
|
Snimiti poznate predstave prema programu za I i IV razred gimnazije |
||||
_________________ |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
Video kasete (magnetofonske trake)12) |
|
|
|
|
1. |
Sofokle: Antigona (drama) |
komad |
1 |
|
za školu |
2. |
Šekspir: Hamlet (drama) |
komad |
1 |
|
za školu |
3. |
Držić: Dundo Maroje (drama) |
komad |
1 |
|
za školu |
4. |
Sterija: Tvrdica (drama) |
komad |
1 |
|
za školu |
5. |
Gogolj: Revizor (drama) |
komad |
1 |
|
za školu |
6. |
Nušić: Narodni poslanik, Pokojnik (drama) |
komad |
1 |
|
za školu |
7. |
Cankar: Kralj Betajnove (drama) |
komad |
1 |
|
za školu |
8. |
Krleža: Gospoda Glembajevi (drama) |
komad |
1 |
|
za školu |
9. |
Stanković: Koštana (drama) |
komad |
1 |
|
za školu |
10. |
Beket: Čekajući Godoa (drama) |
komad |
1 |
|
za školu |
11. |
Bakonja fra-Brne (film) |
komad |
1 |
|
za školu |
12. |
Domaća televizijska drama s temom iz savremenog života |
komad |
1 |
|
za školu |
_________________ |
|||||
|
Tehnička sredstva i pribor |
|
|
|
|
1. |
Magnetofon ili kasetofon s radio-prijemnikom |
|
|
|
|
2. |
Episkop |
|
|
|
|
3. |
Stereo-gramofon (sa 2-4 zvučnika) |
komad |
1 |
|
za spec. učionicu |
4. |
Stalak za karte i grafičke prikaze |
komad |
1 |
|
za spec. učionicu |
5. |
Magnetoskopske trake |
komad |
2 |
|
za spec. učionicu |
6. |
Grafofolije (1 pakovanje) i pisaljke (6 boja) |
komad |
1 |
|
za prof. predmeta |
7. |
Magnetofonske trake (kasete) |
komad |
1 |
|
za prof. predmeta |
|
Školska biblioteka |
|
|
|
|
|
Fond za profesora srpskohrvatskog jezika i književnosti |
|
|
|
|
1. |
Plan i program struke |
prim. |
1 |
|
za stručni aktiv |
2. |
Nastavni program predmeta (separat) |
prim. |
1 |
|
za 1 prof. predmeta |
3. |
Opšte didaktičko-metodičko uputstvo |
prim. |
1 |
|
za stručni aktiv |
4. |
Rečnik srpskohrvatskog/hrvatskosrpskog jezika |
prim. |
1 |
|
za stručni aktiv |
5. |
Pravopis savremenog srpskohrvatskog/hrvatskosrpskog jezika |
prim. |
1 |
|
za stručni aktiv |
6. |
Etimološki rečnik srpskohrvatskog/hrvatskosrpskog jezika |
prim. |
1 |
|
za stručni aktiv |
7. |
Leksikon stranih reči i izraza |
prim. |
1 |
|
za stručni aktiv |
8. |
Rečnik književnih termina |
prim. |
1 |
|
za stručni aktiv |
9. |
Leksikon pisaca |
prim. |
1 |
|
za stručni aktiv |
10. |
Leksikon novinarstva |
prim. |
1 |
|
za stručni aktiv |
11. |
Filmska enciklopedija |
prim. |
1 |
|
za stručni aktiv |
12. |
Metodike nastave srpskohrvatskog jezika i književnosti (najmanje 3 naslova) |
zbirka |
1 |
|
za stručni aktiv |
13. |
Didaktičko-metodička literatura (književnost, jezik, kultura izražavanja, dopunski i dodatni rad, slobodne aktivnosti, oblici i metode rada, planiranje, ocenjivanje, filmska i scenska kultura) - najmanje 30 naslova |
zbirka |
1 |
|
za stručni aktiv |
14. |
Udžbenici književnosti, jezika i kulture izražavanja koji se koriste u nastavi u I-IV razredu |
komplet |
1 |
|
za stručni aktiv |
15. |
Istorije i teorije književnosti - najmanje 5 naslova |
zbirka |
1 |
|
za stručni aktiv |
16. |
Književna dela koja se obrađuju u I-IV razredu - po 1 primerak svih naslova |
zbirka |
1 |
|
za stručni aktiv |
17. |
Književne studije, kritike i eseji o piscima i delima koji se obrađuju u I-IV razredu - po 1 primerak svih naslova |
zbirka |
1 |
|
za stručni aktiv |
18. |
Književni, filološki i metodički časopisi (Književnost i jezik, Naš jezik, Školski čas, Suvremena metodika) - po 1 primerak |
zbirka |
1 |
|
za stručni aktiv |
19. |
Pedagoško-psihološka literatura - najmanje 20 naslova |
zbirka |
1 |
|
za stručni aktiv |
|
Fond za učenike |
|
|
|
|
1. |
Ukupan broj knjiga u školskoj biblioteci |
primerak |
10-15 |
|
po učeniku-korisniku |
2. |
Plan i program struke |
primerak |
1 |
|
po razredu |
3. |
Udžbenici književnosti, jezika i kulture izražavanja koji se koriste u I-IV razredu |
komplet |
1 |
|
po razredu |
4. |
Književna dela koja se obrađuju u I-IV razredu (po naslovu) |
primerak |
6-10 |
|
po odeljenju |
5. |
Književne kritike, studije i eseji o piscima i delima koji se obrađuju u I-IV razredu (po naslovu) |
primerak |
1 |
|
po odeljenju |
6. |
Opšta enciklopedija |
primerak |
1 |
|
na svakih 200 učenika |
7. |
Enciklopedija Jugoslavije |
primerak |
1 |
|
na svakih 200 učenika |
8. |
Rečnik srpskohrvatskog/hrvatskosrpskog jezika |
primerak |
1 |
|
po razredu |
9. |
Pravopis savremenog srpskohrvatskog/hrvatskosrpskog jezika |
primerak |
1 |
|
po razredu |
10. |
Etimološki rečnik srpskohrvatskog jezika |
primerak |
1 |
|
za školu |
11. |
Leksikon stranih reči i izraza |
primerak |
1 |
|
po razredu |
12. |
Leksikon pisaca |
primerak |
1 |
|
za školu |
14. |
Filmska enciklopedija |
primerak |
1 |
|
za školu |
15. |
Rečnik književnih termina |
primerak |
1 |
|
za školu |
16. |
Rečnik lingvističkih pojmova |
primerak |
1 |
|
za školu |
17. |
Autobiografije, biografije i romansirane biografije pisaca iz programa za I-IV razred - po 1 primerak naslova |
zbirka |
1 |
|
za školu |
18. |
Literatura o scenskoj i filmskoj umetnosti, štampi, radiju i televiziji - najmanje 20 naslova |
zbirka |
1 |
|
za školu |
19. |
Literatura o tehnikama čitanja, kazivanja, učenja i korišćenja raznih izvora saznanja - najmanje 15 naslova |
zbirka |
1 |
|
za školu |
20. |
Filmska scenarija i snimanje, tekstovi radio i televizijskih drama (primeri) - najmanje 5 naslova |
zbirka |
1 |
|
za školu |
21. |
Časopisi iz književnosti, jezika, filmske i scenske umetnosti - najmanje 3 naslova |
zbirka |
1 |
|
po razredu |
22. |
Dnevna, nedeljna i omladinska štampa - najmanje 5 naslova |
zbirka |
1 |
|
po razredu |