PRAVILNIK

O POSEBNIM ELEMENTIMA PROCENE RIZIKA, UČESTALOSTI VRŠENJA INSPEKCIJSKOG NADZORA NA OSNOVU PROCENE RIZIKA I POSEBNIM ELEMENTIMA PLANA INSPEKCIJSKOG NADZORA U OBLASTI RADNIH ODNOSA I BEZBEDNOSTI I ZDRAVLJA NA RADU

("Sl. glasnik RS", br. 117/2017)

Predmet

Član 1

Ovim pravilnikom propisuju se posebni elementi procene rizika, učestalost vršenja inspekcijskog nadzora kod poslodavca na osnovu procene rizika i posebni elementi plana inspekcijskog nadzora u oblasti radnih odnosa i bezbednosti i zdravlja na radu.

Posebni kriterijumi za procenu rizika

Član 2

Stepen rizika jeste proizvod verovatnoće nastanka štetnih posledica i težine tih posledica.

Težina štetnih posledica predstavlja proizvod prirode štetnih posledica koje mogu nastati u određenoj delatnosti i obima štetnih posledica, koji se ogleda u ukupnom broju lica u radnom odnosu, ukupnom broju lica angažovanih van radnog odnosa i broju radnih mesta kod nadziranog subjekta.

Težina štetnih posledica utvrđuje se u rasponu od 1 do 625.

Verovatnoća nastanka štetnih posledica predstavlja proizvod posebnih kriterijuma za verovatnoću u vidu rizika utvrđenog u prethodnom nadzoru, povrede na radu u prethodne tri godine i nezakonitosti i nepravilnosti utvrđenih u inspekcijskim nadzorima u prethodne tri godine.

Verovatnoća nastanka štetnih posledica utvrđuje se u rasponu od 1 do 125.

Težina štetnih posledica i verovatnoća nastanka štetnih posledica svode se na numeričke vrednosti u rasponu od 1 do 5, radi jednostavnije primene matrice rizika metodom 5 x 5.

Za novoosnovane poslodavce (poslodavce koji su osnovani i počeli su sa obavljanjem delatnosti u poslednjih godinu dana), kao i kod poslodavaca kod kojih u prethodnom periodu nije vršen inspekcijski nadzor, utvrđuje se, kao pretpostavka srednji stepen rizika.

Pregled posebnih kriterijuma za procenu rizika u oblasti radnih odnosa i bezbednosti i zdravlja na radu i matrica rizika odštampani su uz ovaj pravilnik i čin njegov sastavni deo (Prilog).

Neposredna procena rizika

Član 3

Ukoliko se kod poslodavca dogodila smrtna povreda na radu, teška povreda na radu sa smrtnim ishodom, kolektivna povreda na radu u okviru koje je zaposleni zadobio smrtnu povredu na radu ili tešku povredu na radu sa smrtnim ishodom, kod poslodavca se utvrđuje stepen kritičnog rizika u oblasti bezbednosti i zdravlja na radu.

Ako se kod poslodavca dogodila teška povreda na radu, kod poslodavca se utvrđuje stepen visokog rizika u oblasti bezbednosti i zdravlja na radu.

Ukoliko se kod poslodavca utvrdi jedno ili više lica na faktičkom radu, kao i kada lice mlađe od 15 godina obavlja rad kod poslodavca, kod poslodavca se utvrđuje stepen kritičnog rizika u oblasti radnih odnosa.

Isto dejstvo imaju i osnov sumnje na učinjeno krivično delo ili da je poslodavac, odnosno ovlašćeno lice poslodavca učinilac krivičnog dela, i svojstvo neregistrovanog subjekta.

Posebni elementi plana inspekcijskog nadzora u oblasti radnih odnosa i bezbednosti i zdravlja na radu

Član 4

Plan inspekcijskog nadzora, pored obaveznih elemenata, sadrži i:

1) mere i aktivnosti za postizanje ciljeva;

2) rok za završetak predviđenih mera i aktivnosti;

3) pokazatelje učinaka na nivou mera i na nivou aktivnosti.

U planu inspekcijskog nadzora utvrđuju se godišnji ciljevi inspekcijskog nadzora u oblasti radnih odnosa i bezbednosti i zdravlja na radu i iskazuju u merljivim efektima za koje Inspektorat za rad planira da budu ostvareni.

Planom inspekcijskog nadzora, aktivnosti inspekcije rada se usmeravaju prvenstveno ka poslodavcima sa visokim stepenom verovatnoće nastanka štetnih posledica, odnosno ka visokorizičnim delatnostima, delatnostima u kojima je shodno prirodi poslova povećan rizik po život i zdravlje zaposlenih, delatnostima u kojima je konstatovan povećan broj povreda na radu i profesionalnih oboljenja u prethodnoj godini i onim delatnostimau kojima se u potrebnoj meri ne poštuju zakoni i propisi u oblasti radnih odnosa i bezbednosti i zdravlja na radu, a na osnovu utvrđenog stepena rizika, kao i ka subjektima nadzora kod kojih u prethodnoj godini nije vršen nadzor.

Učestalost vršenja inspekcijskog nadzora na osnovu procene rizika

Član 5

Na osnovu procene rizika određuje se stepen rizika kod poslodavca i utvrđuje učestalost sprovođenja inspekcijskognadzora.

Kod poslodavca kod kojeg je procenjen kritičan ili visok rizik u oblasti radnih odnosa i bezbednosti i zdravlja na radu, inspekcijski nadzor se vrši najmanje jednom u šest meseci, kako bi se stepen rizika smanjio ispod visokog rizika.

Kod poslodavca kod kojeg je procenjen srednji rizik u oblasti radnih odnosa i bezbednosti i zdravlja na radu, inspekcijski nadzor se vrši najmanje jednom u godinu dana, kako bi se stepen rizika smanjio ispod srednjeg rizika.

Kod poslodavca kod kojeg je procenjen nizak ili neznatan rizik u oblasti radnih odnosa i bezbednosti i zdravlja na radu, inspekcijski nadzor se vrši najmanje jednom u dve godine.

Završna odredba

Član 6.

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Prilog

 

PREGLED POSEBNIH KRITERIJUMA ZA PROCENU RIZIKA U OBLASTI RADNIH ODNOSA I BEZBEDNOSTI I ZDRAVLJA NA RADU I MATRICA RIZIKA

I. Posebni kriterijumi za procenu rizika

1. Posebni kriterijumi za procenu prirode štetne posledice

Delatnost

Opis štetne posledice

Numerička vrednost

Poljoprivreda, šumarstvo i ribarstvo

izrazito velika

5

Rudarstvo

izrazito velika

5

Prerada drveta

izrazito velika

5

Proizvodnja papira, štampanje

izrazito velika

5

Građevinarstvo

izrazito velika

5

Proizvodnja prehrambenih proizvoda

velika

4

Proizvodnja tekstila, kože i obuće

velika

4

Proizvodnja hemijskih proizvoda, gume i plastike

velika

4

Proizvodnja proizvoda od nemetalnih materijala

velika

4

Proizvodnja metala, mašina i druge opreme

velika

4

Proizvodnja električne opreme

velika

4

Ostala prerađivačka delatnost

velika

4

Proizvodnja i distribucija električne energije, gasa, pare

velika

4

Komunalne delatnosti i reciklaža

velika

4

Trgovina na veliko i malo

velika

4

Saobraćaj i skladištenje

velika

4

Popravka mašina i opreme, predmeta za domaćinstvo i ličnu upotrebu

srednja

3

Usluge smeštaja i ishrane

srednja

3

Informisanje i komunikacije

srednja

3

Lične usluge

srednja

3

Zdravstvo i socijalna zaštita

srednja

3

Obrazovanje

mala

2

Finansijske delatnosti i poslovne usluge

mala

2

Umetnost, zabava i rekreacija

zanemarljiva

1

Državna uprava i ostale delatnosti

zanemarljiva

1

2. Posebni kriterijumi za procenu obima štetnih posledica

1) Ukupan broj lica u radnom odnosu

Broj lica

Opis štetne posledice

Numerička vrednost

1-20

Zanemarljiva

1

21-100

Mala

2

101-500

Srednja

3

501-2000

Velika

4

Preko 2001

Izrazito velika

5

2) Ukupan broj lica angažovanih van radnog odnosa
(ugovor o obavljanju privremenih i povremenih poslova, ugovor o delu, ugovor o stručnom osposobljavanju, ugovor o stručnom usavršavanju, ugovor o volontiranju i sl.)

Broj lica

Opis štetne posledice

Numerička vrednost

0

Zanemarljiva

1

1-10

Mala

2

11-50

Srednja

3

51-100

Velika

4

Preko 101

Izrazito velika

5

3) Broj radnih mesta kod nadziranog subjekta

Broj radnih mesta

Opis štetne posledice

Numerička vrednost

1-10

Zanemarljiva

1

11-20

Mala

2

21-50

Srednja

3

51-100

Velika

4

Preko 101

Izrazito velika

5

3. Težina štetnih posledica

Težina štetnih posledica predstavlja proizvod prirode štetnih posledica i obima štetnih posledica i numerički je iskazana od 1 do 5 sa prikazom raspona bodova.

Težina štetnih posledica

Raspon bodova

Numerička vrednost

Zanemarljiva

1-4

1

Mala

5-16

2

Srednja

17-81

3

Velika

82-256

4

Izrazito velika

257-625

5

4. Verovatnoća nastanka štetnih posledica

1) Rizik utvrđen u prethodnom nadzoru

Stepen rizika iz prethodnog nadzora

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

Neznatan

Zanemarljiva

1

Nizak

Mala

2

Srednji

Srednja

3

Visok

Velika

4

Kritičan

Izrazito velika

5

2) Povrede na radu u prethodne tri godine

Broj povreda na radu

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

Nije bilo povreda na radu

Zanemarljiva

1

1-3 lake povrede na radu

Mala

2

Više od tri lake povrede na radu

Srednja

3

Teške, kolektivne povrede na radu

Velika

4

Smrtne, teške sa samrtnim ishodom, kolektivne sa smrtnim ishodom

Izrazito velika

5

3) Nezakonitosti i nepravilnosti utvrđene u inspekcijskim nadzorima u prethodne tri godine

Broj i opis rešenja, ukazivanja, upozorenja

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

Jedno rešenje, ukazivanje, upozorenje

Zanemarljiva

1

Dva rešenja

Mala

2

Tri i više rešenja

Srednja

3

Rešenje o zabrani rada, zahtev za pokretanje prekršajnog postupka

Velika

4

Krivična prijava

Izrazito velika

5

 

Verovatnoća nastanka štetnih posledica

Raspon bodova

Numerička vrednost

Zanemarljiva

1-4

1

Mala

5-8

2

Srednja

9-27

3

Velika

28-64

4

Izrazito velika

65-125

5

II. Matrica rizika i metod za procenu rizika

Ovde je prikazana metoda 5 x 5 (Tabela 1).

Za primenu ove metode potrebno je za svakog poslodavca (koji se analizira primenom metode) utvrditi:

- verovatnoću nastanka štetnih posledica i

- težinu mogućih štetnih posledica.

Za utvrđenu verovatnoću nastanka štetnih posledica i težinu štetnih posledica, na osnovu Tabele 2. utvrđuje se stepen rizika (odrediti stepen rizika od 1 do 25).

Tabela 1: Metoda 5 x 5 - matrica rizika

Verovatnoća nastanka štetnih posledica

Težina štetnih posledica

1

2

3

4

5

Zanemarljiva

1

1

2

3

4

5

Mala

2

2

4

6

8

10

Srednja

3

3

6

9

12

15

Velika

4

4

8

12

16

20

Izrazito velika

5

5

10

15

20

25

Tabela 2: Stepen rizika

Brojčana vrednost rizika

Kvalitativni opis rizika

1, 2

Neznatan

3, 4, 5

Nizak

6, 8, 9

Srednji

10, 12, 15, 16

Visok

20, 25

Kritičan