PRAVILNIKO POSEBNIM ELEMENTIMA PROCENE RIZIKA, UČESTALOSTI VRŠENJA INSPEKCIJSKOG NADZORA NA OSNOVU PROCENE RIZIKA I POSEBNIM ELEMENTIMA PLANA INSPEKCIJSKOG NADZORA U OBLASTI RADNIH ODNOSA I BEZBEDNOSTI I ZDRAVLJA NA RADU("Sl. glasnik RS", br. 117/2017) |
Ovim pravilnikom propisuju se posebni elementi procene rizika, učestalost vršenja inspekcijskog nadzora kod poslodavca na osnovu procene rizika i posebni elementi plana inspekcijskog nadzora u oblasti radnih odnosa i bezbednosti i zdravlja na radu.
Posebni kriterijumi za procenu rizika
Stepen rizika jeste proizvod verovatnoće nastanka štetnih posledica i težine tih posledica.
Težina štetnih posledica predstavlja proizvod prirode štetnih posledica koje mogu nastati u određenoj delatnosti i obima štetnih posledica, koji se ogleda u ukupnom broju lica u radnom odnosu, ukupnom broju lica angažovanih van radnog odnosa i broju radnih mesta kod nadziranog subjekta.
Težina štetnih posledica utvrđuje se u rasponu od 1 do 625.
Verovatnoća nastanka štetnih posledica predstavlja proizvod posebnih kriterijuma za verovatnoću u vidu rizika utvrđenog u prethodnom nadzoru, povrede na radu u prethodne tri godine i nezakonitosti i nepravilnosti utvrđenih u inspekcijskim nadzorima u prethodne tri godine.
Verovatnoća nastanka štetnih posledica utvrđuje se u rasponu od 1 do 125.
Težina štetnih posledica i verovatnoća nastanka štetnih posledica svode se na numeričke vrednosti u rasponu od 1 do 5, radi jednostavnije primene matrice rizika metodom 5 x 5.
Za novoosnovane poslodavce (poslodavce koji su osnovani i počeli su sa obavljanjem delatnosti u poslednjih godinu dana), kao i kod poslodavaca kod kojih u prethodnom periodu nije vršen inspekcijski nadzor, utvrđuje se, kao pretpostavka srednji stepen rizika.
Pregled posebnih kriterijuma za procenu rizika u oblasti radnih odnosa i bezbednosti i zdravlja na radu i matrica rizika odštampani su uz ovaj pravilnik i čin njegov sastavni deo (Prilog).
Ukoliko se kod poslodavca dogodila smrtna povreda na radu, teška povreda na radu sa smrtnim ishodom, kolektivna povreda na radu u okviru koje je zaposleni zadobio smrtnu povredu na radu ili tešku povredu na radu sa smrtnim ishodom, kod poslodavca se utvrđuje stepen kritičnog rizika u oblasti bezbednosti i zdravlja na radu.
Ako se kod poslodavca dogodila teška povreda na radu, kod poslodavca se utvrđuje stepen visokog rizika u oblasti bezbednosti i zdravlja na radu.
Ukoliko se kod poslodavca utvrdi jedno ili više lica na faktičkom radu, kao i kada lice mlađe od 15 godina obavlja rad kod poslodavca, kod poslodavca se utvrđuje stepen kritičnog rizika u oblasti radnih odnosa.
Isto dejstvo imaju i osnov sumnje na učinjeno krivično delo ili da je poslodavac, odnosno ovlašćeno lice poslodavca učinilac krivičnog dela, i svojstvo neregistrovanog subjekta.
Posebni elementi plana inspekcijskog nadzora u oblasti radnih odnosa i bezbednosti i zdravlja na radu
Plan inspekcijskog nadzora, pored obaveznih elemenata, sadrži i:
1) mere i aktivnosti za postizanje ciljeva;
2) rok za završetak predviđenih mera i aktivnosti;
3) pokazatelje učinaka na nivou mera i na nivou aktivnosti.
U planu inspekcijskog nadzora utvrđuju se godišnji ciljevi inspekcijskog nadzora u oblasti radnih odnosa i bezbednosti i zdravlja na radu i iskazuju u merljivim efektima za koje Inspektorat za rad planira da budu ostvareni.
Planom inspekcijskog nadzora, aktivnosti inspekcije rada se usmeravaju prvenstveno ka poslodavcima sa visokim stepenom verovatnoće nastanka štetnih posledica, odnosno ka visokorizičnim delatnostima, delatnostima u kojima je shodno prirodi poslova povećan rizik po život i zdravlje zaposlenih, delatnostima u kojima je konstatovan povećan broj povreda na radu i profesionalnih oboljenja u prethodnoj godini i onim delatnostimau kojima se u potrebnoj meri ne poštuju zakoni i propisi u oblasti radnih odnosa i bezbednosti i zdravlja na radu, a na osnovu utvrđenog stepena rizika, kao i ka subjektima nadzora kod kojih u prethodnoj godini nije vršen nadzor.
Učestalost vršenja inspekcijskog nadzora na osnovu procene rizika
Na osnovu procene rizika određuje se stepen rizika kod poslodavca i utvrđuje učestalost sprovođenja inspekcijskognadzora.
Kod poslodavca kod kojeg je procenjen kritičan ili visok rizik u oblasti radnih odnosa i bezbednosti i zdravlja na radu, inspekcijski nadzor se vrši najmanje jednom u šest meseci, kako bi se stepen rizika smanjio ispod visokog rizika.
Kod poslodavca kod kojeg je procenjen srednji rizik u oblasti radnih odnosa i bezbednosti i zdravlja na radu, inspekcijski nadzor se vrši najmanje jednom u godinu dana, kako bi se stepen rizika smanjio ispod srednjeg rizika.
Kod poslodavca kod kojeg je procenjen nizak ili neznatan rizik u oblasti radnih odnosa i bezbednosti i zdravlja na radu, inspekcijski nadzor se vrši najmanje jednom u dve godine.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
PREGLED POSEBNIH KRITERIJUMA ZA PROCENU RIZIKA U OBLASTI RADNIH ODNOSA I BEZBEDNOSTI I ZDRAVLJA NA RADU I MATRICA RIZIKA
I. Posebni kriterijumi za procenu rizika
1. Posebni kriterijumi za procenu prirode štetne posledice
Delatnost |
Opis štetne posledice |
Numerička vrednost |
Poljoprivreda, šumarstvo i ribarstvo |
izrazito velika |
5 |
Rudarstvo |
izrazito velika |
5 |
Prerada drveta |
izrazito velika |
5 |
Proizvodnja papira, štampanje |
izrazito velika |
5 |
Građevinarstvo |
izrazito velika |
5 |
Proizvodnja prehrambenih proizvoda |
velika |
4 |
Proizvodnja tekstila, kože i obuće |
velika |
4 |
Proizvodnja hemijskih proizvoda, gume i plastike |
velika |
4 |
Proizvodnja proizvoda od nemetalnih materijala |
velika |
4 |
Proizvodnja metala, mašina i druge opreme |
velika |
4 |
Proizvodnja električne opreme |
velika |
4 |
Ostala prerađivačka delatnost |
velika |
4 |
Proizvodnja i distribucija električne energije, gasa, pare |
velika |
4 |
Komunalne delatnosti i reciklaža |
velika |
4 |
Trgovina na veliko i malo |
velika |
4 |
Saobraćaj i skladištenje |
velika |
4 |
Popravka mašina i opreme, predmeta za domaćinstvo i ličnu upotrebu |
srednja |
3 |
Usluge smeštaja i ishrane |
srednja |
3 |
Informisanje i komunikacije |
srednja |
3 |
Lične usluge |
srednja |
3 |
Zdravstvo i socijalna zaštita |
srednja |
3 |
Obrazovanje |
mala |
2 |
Finansijske delatnosti i poslovne usluge |
mala |
2 |
Umetnost, zabava i rekreacija |
zanemarljiva |
1 |
Državna uprava i ostale delatnosti |
zanemarljiva |
1 |
2. Posebni kriterijumi za procenu obima štetnih posledica
1) Ukupan broj lica u radnom odnosu |
||
Broj lica |
Opis štetne posledice |
Numerička vrednost |
1-20 |
Zanemarljiva |
1 |
21-100 |
Mala |
2 |
101-500 |
Srednja |
3 |
501-2000 |
Velika |
4 |
Preko 2001 |
Izrazito velika |
5 |
2) Ukupan broj lica angažovanih van radnog odnosa |
||
Broj lica |
Opis štetne posledice |
Numerička vrednost |
0 |
Zanemarljiva |
1 |
1-10 |
Mala |
2 |
11-50 |
Srednja |
3 |
51-100 |
Velika |
4 |
Preko 101 |
Izrazito velika |
5 |
3) Broj radnih mesta kod nadziranog subjekta |
||
Broj radnih mesta |
Opis štetne posledice |
Numerička vrednost |
1-10 |
Zanemarljiva |
1 |
11-20 |
Mala |
2 |
21-50 |
Srednja |
3 |
51-100 |
Velika |
4 |
Preko 101 |
Izrazito velika |
5 |
3. Težina štetnih posledica
Težina štetnih posledica predstavlja proizvod prirode štetnih posledica i obima štetnih posledica i numerički je iskazana od 1 do 5 sa prikazom raspona bodova.
Težina štetnih posledica |
Raspon bodova |
Numerička vrednost |
Zanemarljiva |
1-4 |
1 |
Mala |
5-16 |
2 |
Srednja |
17-81 |
3 |
Velika |
82-256 |
4 |
Izrazito velika |
257-625 |
5 |
4. Verovatnoća nastanka štetnih posledica
1) Rizik utvrđen u prethodnom nadzoru |
||
Stepen rizika iz prethodnog nadzora |
Opis verovatnoće |
Numerička vrednost |
Neznatan |
Zanemarljiva |
1 |
Nizak |
Mala |
2 |
Srednji |
Srednja |
3 |
Visok |
Velika |
4 |
Kritičan |
Izrazito velika |
5 |
2) Povrede na radu u prethodne tri godine |
||
Broj povreda na radu |
Opis verovatnoće |
Numerička vrednost |
Nije bilo povreda na radu |
Zanemarljiva |
1 |
1-3 lake povrede na radu |
Mala |
2 |
Više od tri lake povrede na radu |
Srednja |
3 |
Teške, kolektivne povrede na radu |
Velika |
4 |
Smrtne, teške sa samrtnim ishodom, kolektivne sa smrtnim ishodom |
Izrazito velika |
5 |
3) Nezakonitosti i nepravilnosti utvrđene u inspekcijskim nadzorima u prethodne tri godine |
||
Broj i opis rešenja, ukazivanja, upozorenja |
Opis verovatnoće |
Numerička vrednost |
Jedno rešenje, ukazivanje, upozorenje |
Zanemarljiva |
1 |
Dva rešenja |
Mala |
2 |
Tri i više rešenja |
Srednja |
3 |
Rešenje o zabrani rada, zahtev za pokretanje prekršajnog postupka |
Velika |
4 |
Krivična prijava |
Izrazito velika |
5 |
Verovatnoća nastanka štetnih posledica |
Raspon bodova |
Numerička vrednost |
Zanemarljiva |
1-4 |
1 |
Mala |
5-8 |
2 |
Srednja |
9-27 |
3 |
Velika |
28-64 |
4 |
Izrazito velika |
65-125 |
5 |
II. Matrica rizika i metod za procenu rizika
Ovde je prikazana metoda 5 x 5 (Tabela 1).
Za primenu ove metode potrebno je za svakog poslodavca (koji se analizira primenom metode) utvrditi:
- verovatnoću nastanka štetnih posledica i
- težinu mogućih štetnih posledica.
Za utvrđenu verovatnoću nastanka štetnih posledica i težinu štetnih posledica, na osnovu Tabele 2. utvrđuje se stepen rizika (odrediti stepen rizika od 1 do 25).
Tabela 1: Metoda 5 x 5 - matrica rizika
Verovatnoća nastanka štetnih posledica |
Težina štetnih posledica |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||
Zanemarljiva |
1 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Mala |
2 |
2 |
4 |
6 |
8 |
10 |
Srednja |
3 |
3 |
6 |
9 |
12 |
15 |
Velika |
4 |
4 |
8 |
12 |
16 |
20 |
Izrazito velika |
5 |
5 |
10 |
15 |
20 |
25 |
Tabela 2: Stepen rizika
Brojčana vrednost rizika |
Kvalitativni opis rizika |
1, 2 |
Neznatan |
3, 4, 5 |
Nizak |
6, 8, 9 |
Srednji |
10, 12, 15, 16 |
Visok |
20, 25 |
Kritičan |