PRAVILNIKO POSEBNIM ELEMENTIMA PROCENE RIZIKA, UČESTALOSTI VRŠENJA INSPEKCIJSKOG NADZORA NA OSNOVU PROCENE RIZIKA I POSEBNIM ELEMENTIMA PLANA INSPEKCIJSKOG NADZORA U OBLASTI SOCIJALNE ZAŠTITE("Sl. glasnik RS", br. 117/2017) |
Ovim pravilnikom propisuju se posebni elementi procene rizika,učestalost vršenja inspekcijskog nadzora na osnovu procene rizika i posebni elementi plana inspekcijskog nadzora u oblasti socijalne zaštite.
Posebni kriterijumi za procenu rizika
Stepen rizika jeste proizvod verovatnoće nastanka štetnih posledica i težine tih posledica.
Težina štetnih posledica za pružaoce usluga socijalne zaštite predstavlja proizvod prirode štetnih posledica koje mogu nastati u oblasti usluga socijalne zaštite i obima štetnih posledica, koji se ogleda u ukupnom broju lica koja koriste uslugu.
Težina štetnih posledica za nosioce javnih ovlašćenja i zavode za socijalnu zaštitu predstavlja proizvod prirode štetnih posledica, koja proizlazi iz delatnosti koja se obavlja i obima štetnih posledica, koji se ogleda u ukupnom broju radno angažovanih lica.
Težina štetnih posledica utvrđena je u rasponu od 1 do 25.
Verovatnoća nastanka štetnih posledica predstavlja proizvod posebnih kriterijuma za verovatnoću u vidu rizika utvrđenog u prethodnom nadzoru ili na osnovu izveštaja o samoproveri ispunjenosti zahteva iz kontrolne liste i samoproceni rizika, nezakonitosti i nepravilnosti utvrđenih u inspekcijskim nadzorima u prethodne tri godine, spremnosti subjekta da obezbedi zakonitost i bezbednost svog poslovanja i postupanja i sposobnosti da to učini.
Verovatnoća nastanka štetnih posledica utvrđuje se u rasponu od 1 do 625.
Težina štetnih posledica i verovatnoća nastanka štetnih posledica svode se na numeričke vrednosti u rasponu od 1 do 5, radi jednostavnije primene matrice rizika metodom 5x5.
Kod novoosnovanih subjekata (subjekti koji su osnovani i počeli sa obavljanjem delatnosti u poslednjih godinu dana) polazi se od visokog stepena rizika ako su imaoci ograničene licence, i od srednjeg stepena ako su imaoci licence, kada su u pitanju pružaoci usluga socijalne zaštite, i ako su imaoci javnih ovlašćenja ili zavodi za socijalnu zaštitu.
Pregled posebnih kriterijuma za procenu rizika u oblasti socijalne zaštite i matrica rizika odštampani su uz ovaj pravilnik i čine njegov sastavni deo (Prilog).
Procena rizika za vanredni inspekcijski nadzor
Procena rizika za vanredni inspekcijski nadzor vrši se na osnovu kriterijuma za procenu rizika za redovan inspekcijski nadzor i ocene koliko je opasnost konkretna i kolika je jačina ugrožavanja ili povrede bezbednosti i zdravlja korisnika usluga (kada su u pitanju pružaoci usluga) i radno angažovanih lica (kada su u pitanju imaoci javnih ovlašćenja i zavodi za socijalnu zaštitu), šta nadzirani subjekat čini da spreči nastanak konkretne štete ili da je otkloni ili umanji, da li je sposoban da to uradi, odnosno u kojoj meri to čini i može, da li postoji osnov sumnje da je izvršen prekršaj, privredni prestup ili krivično delo, koja težina dela je u pitanju i koliko iznosi zaprećena kazna.
Procena rizika koji proizlazi iz podnete predstavke, odnosno inicijative za pokretanje vanrednog inspekcijskog nadzora vrši se na osnovu kriterijuma za procenu rizika za redovan inspekcijski nadzor i ocene koliko je opasnost konkretna i kolika je jačina ugrožavanja ili povrede bezbednosti i zdravlja korisnika usluga (kada su u pitanju pružaoci usluga) i radno angažovanih lica (kada su u pitanju imaoci javnih ovlašćenja i zavodi za socijalnu zaštitu).
Incident kod nadziranog subjekta, koji je za posledicu imao ozbiljno ugrožavanje bezbednosti ili života korisnika ili zaposlenog, odnosno radno angažovanog lica, neposredno povlači kritičan rizik tog subjekta, bez upuštanja u dalju procenu rizika na osnovu ostalih kriterijuma i elemenata.
Isto dejstvo imaju i osnov sumnje na učinjeno krivično delo ili da je nadzirani subjekat, odnosno ovlašćeno lice nadziranog subjekta učinilac krivičnog dela i svojstvo neregistrovanog subjekta.
Posebni elementi plana inspekcijskog nadzora u oblasti socijalne zaštite
Plan inspekcijskog nadzora, pored obaveznih elemenata, sadrži i:
1) mere i aktivnosti za postizanje ciljeva;
2) rok za završetak predviđenih mera i aktivnosti;
3) pokazatelje učinaka na nivou mera i na nivou aktivnosti.
U planu inspekcijskog nadzora utvrđuju se godišnji ciljevi inspekcijskog nadzora u oblasti socijalne zaštite i iskazuju u merljivim efektima za koje inspekcija socijalne zaštite planira da budu ostvareni.
Planom inspekcijskog nadzora, aktivnosti inspekcije socijalne zaštite se usmeravaju prvenstveno ka nadziranim subjektima sa visokim stepenom verovatnoće nastanka štetnih posledica, odnosno subjektima sa povećanim rizikom odstupanja od propisanih uslova i standarda za pružanje usluga odnosno obavljanje delatnosti, onima kod kojih je konstatovan povećan stepen odstupanja u prethodnoj godini i ka onima kod kojih se u potrebnoj meri ne poštuju zakon i drugi propisi u oblasti socijalne zaštite, a na osnovu utvrđenog stepena rizika, kao i ka subjektima nadzora kod kojih u prethodnoj godini nije vršen nadzor.
Učestalost vršenja inspekcijskog nadzora na osnovu procene rizika
Na osnovu procene rizika određuje se stepen rizika kod nadziranog subjekta i utvrđuje učestalost sprovođenja inspekcijskognadzora.
Kod nadziranog subjekta kod kojeg je procenjen kritičan ili visok rizik u oblasti socijalne zaštite, inspekcijski nadzor vrši se najmanje jednom u šest meseci, kako bi se stepen rizika smanjio ispod visokog rizika.
Kod nadziranog subjekta kod kojeg je procenjen srednji rizik u oblasti socijalne zaštite, inspekcijski nadzor vrši se najmanje jednom u godinu dana, kako bi se stepen rizika smanjio ispod srednjeg rizika.
Kod nadziranog subjekta kod kojeg je procenjen nizak ili neznatan rizik u oblasti socijalne zaštite, inspekcijski nadzor vrši se najmanje jednom u dve godine.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
PREGLED POSEBNIH KRITERIJUMA ZA PROCENU RIZIKA U OBLASTI SOCIJALNE ZAŠTITE I MATRICA RIZIKA
I. Posebni kriterijumi za procenu rizika
1. Posebni kriterijumi za procenu prirode štetne posledice
Pružaoci usluga socijalne zaštite
Usluga socijalne zaštite |
Opis štetne |
Numerička |
Usluga domskog smeštaja |
izrazito velika |
5 |
Usluge prihvatilišta i predah smeštaja |
velika |
4 |
Dnevne usluge u zajednici |
srednja |
3 |
Usluga svratišta |
mala |
2 |
Usluge podrške za samostalni život |
zanemarljiva |
1 |
Nosioci javnih ovlašćenja i zavodi za socijalnu zaštitu
Delatnost |
Opis štetne posledice |
Numerička vrednost |
Centar za socijalni rad |
izrazito velika |
5 |
Centar za porodični smeštaj i usvojenje |
velika |
4 |
Centar za zaštitu žrtava trgovine ljudima |
srednja |
3 |
Zavod za socijalnu zaštitu |
mala |
2 |
Komora socijalne zaštite |
zanemarljiva |
1 |
2. Posebni kriterijumi za procenu obima štetnih posledica
Pružaoci usluga socijalne zaštite
Ukupan broj lica koja koriste uslugu |
||
Broj lica |
Opis štetnih posledica |
Numerička vrednost |
1-10 |
Zanemarljiva |
1 |
11-50 |
Mala |
2 |
51-100 |
Srednja |
3 |
101-500 |
Velika |
4 |
501 i više |
Izrazito velika |
5 |
Nosioci javnih ovlašćenja i zavodi za socijalnu zaštitu
Ukupan broj radno angažovanih lica |
||
Broj lica |
Opis štetnih posledica |
Numerička vrednost |
0-10 |
Zanemarljiva |
1 |
11-50 |
Mala |
2 |
51-100 |
Srednja |
3 |
101-250 |
Velika |
4 |
251-500 |
Izrazito velika |
5 |
3. Težina štetnih posledica
Težina štetnih posledica predstavlja proizvod prirode štetnih posledica i obima štetnih posledica i numerički je iskazana od 1 do 5 sa prikazom raspona bodova.
Težina štetnih posledica |
Raspon bodova |
Numerička vrednost |
Zanemarljiva |
1, 2 |
1 |
Mala |
3, 4, 5 |
2 |
Srednja |
6, 8, 9 |
3 |
Velika |
10, 12, 15, 16 |
4 |
Izrazito velika |
20, 25 |
5 |
4. Verovatnoća nastanka štetnih posledica
1) Rizik utvrđen u prethodnom nadzoru ili na osnovu izveštaja o samoproceni |
||
Stepen rizika |
Opis verovatnoće |
Numerička vrednost |
Neznatan |
Zanemarljiva |
1 |
Nizak |
Mala |
2 |
Srednji |
Srednja |
3 |
Visok |
Velika |
4 |
Kritičan |
Izrazito velika |
5 |
2) Nezakonitosti i nepravilnosti utvrđene u inspekcijskim nadzorima u prethodne tri godine |
||
Sadržina i broj akata inspekcijskog nadzora |
Opis |
Numerička vrednost |
Jedno rešenje, ukazivanje, upozorenje |
Zanemarljiva |
1 |
Dva rešenja |
Mala |
2 |
Tri i više rešenja |
Srednja |
3 |
Rešenje o zabrani rada, zahtev za pokretanje prekršajnog postupka |
Velika |
4 |
Krivična prijava |
Izrazito velika |
5 |
3) Spremnost subjekta da obezbedi zakonitost i bezbednost svog poslovanja i postupanja i da otkloni ili umanji ostvarenje rizika |
||
Postupanje |
Opis verovatnoće |
Numerička vrednost |
Nije bilo naloženih mera/Dobrovoljno izvršenje mera naloženih zapisnikom o inspekcijskom nadzoru |
Zanemarljiva |
1 |
Dobrovoljno izvršenje mera izrečenih rešenjem |
Mala |
2 |
Upravno izvršenje izrečenih mera |
Srednja |
3 |
Rešenje o zabrani rada, zahtev za pokretanje prekršajnog postupka |
Velika |
4 |
Krivična prijava |
Izrazito velika |
5 |
4) Sposobnost subjekta da obezbedi zakonitost i bezbednost svog poslovanja i postupanja i da otkloni ili umanji ostvarenje rizika |
||
Unutrašnji nadzor, upravljanje rizicima i kapaciteti |
Opis verovatnoće |
Numerička vrednost |
Unutrašnji nadzor i upravljanje rizicima unutar nadziranog subjekta i stručni, tehnički i materijalni kapaciteti nadziranog subjekta na izrazito visokom nivou |
Zanemarljiva |
1 |
Unutrašnji nadzor i upravljanje rizicima unutar nadziranog subjekta i stručni, tehnički i materijalni kapaciteti nadziranog subjekta na visokom nivou |
Mala |
2 |
Unutrašnji nadzor i upravljanje rizicima unutar nadziranog subjekta i stručni, tehnički i materijalni kapaciteti nadziranog subjekta na srednjem nivou |
Srednja |
3 |
Unutrašnji nadzor i upravljanje rizicima unutar nadziranog subjekta i stručni, tehnički i materijalni kapaciteti nadziranog subjekta na niskom nivou |
Velika |
4 |
Unutrašnji nadzor i upravljanje rizicima unutar nadziranog subjekta i stručni, tehnički i materijalni kapaciteti nadziranog subjekta na veoma niskom nivou |
Izrazito velika |
5 |
Verovatnoća nastanka štetnih posledica |
Raspon bodova |
Numerička vrednost |
Zanemarljiva |
1-4 |
1 |
Mala |
5-16 |
2 |
Srednja |
17-81 |
3 |
Velika |
82-256 |
4 |
Izrazito velika |
257-625 |
5 |
II. Matrica rizika i metod za procenu rizika
Ovde je prikazana metoda 5x5 (Tabela 1).
Za primenu ove metode potrebno je za svakog nadziranog subjekta (koji se analizira primenom metode) utvrditi:
- verovatnoću nastanka štetnih posledica i
- težinu mogućih štetnih posledica.
Za utvrđenu verovatnoću nastanka štetnih posledica i težinu štetnih posledica, na osnovu Tabele 2. utvrđuje se stepen rizika (odrediti stepen rizika od 1 do 25).
Tabela 1: Metoda 5x5 - matrica rizika
Verovatnoća nastanka štetnih posledica |
Težina štetnih posledica |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||
Zanemarljiva |
1 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Mala |
2 |
2 |
4 |
6 |
8 |
10 |
Srednja |
3 |
3 |
6 |
9 |
12 |
15 |
Velika |
4 |
4 |
8 |
12 |
16 |
20 |
Izrazito velika |
5 |
5 |
10 |
15 |
20 |
25 |
Tabela 2: Stepen rizika
Brojčana vrednost rizika |
Kvalitativni opis rizika |
1, 2 |
Neznatan |
3, 4, 5 |
Nizak |
6, 8, 9 |
Srednji |
10, 12, 15, 16 |
Visok |
20, 25 |
Kritičan |