ODLUKA
O DONOŠENJU POLITIKE UPRAVLJANJA LJUDSKIM RESURSIMA U ORGANIMA I SLUŽBAMA GRADA NIŠA

("Sl. list grada Niša", br. 138/2017)

Član 1

Donosi se Politika upravljanja ljudskim resursima u organima i službama Grada Niša.

Član 2

Politika upravljanja ljudskim resursima u organima i službama Grada Niša je sastavni deo ove Odluke.

Član 3

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Niša".

POLITIKA UPRAVLJANJA LJUDSKIM RESURSIMA U ORGANIMA I SLUŽBAMA GRADA NIŠA

0. STRATEŠKI I PRAVNI OSNOV / OKVIR

1. STRATEGIJA REFORME JAVNE UPRAVE REPUBLIKE SRBIJE ("Sl. glasnik RS", broj 9/2014 i 42/2014-ispravka), u poglavlju II.B., navodi da je jedan od posebnih ciljeva reforme javne uprave "uspostavljanje usklađenog javno - službeničkog sistema zasnovanih na zaslugama i unapređenje upravljanja ljudskim resursima", a kao mere i aktivnosti za realizaciju ovog posebnog cilja, u poglavlju III. B. 2., navedene su "Razvoj i unapređenje sistema upravljanja ljudskim resursima u javnoj upravi".

2. STRATEGIJA STRUČNOG USAVRŠAVANJA ZAPOSLENIH U JEDINICAMA LOKALNE SAMOUPRAVE U REPUBLICI SRBIJI ("Službeni glasnik RS", broj 27/2015) utvrđuje:

"Opšti cilj Strategije je uspostavljanje usklađenog, trajnog i održivog sistema stručnog usavršavanja zaposlenih u jedinicama lokalne samouprave, koji će doprineti povećanju nivoa znanja i veština zaposlenih u jedinicama lokalne samouprave neophodnih za ostvarivanje osnovnih postulata moderne lokalne samouprave. Lokalna samouprava radi na principima Evropskog administrativnog prostora i sposobna je da sprovodi obaveze koje proističu iz članstva Republike Srbije u Evropsku uniju.

Specifični ciljevi Strategije su:

- Utvrđivanje uloga i obaveza u vezi sa vođenjem poslova stručnog usavršavanja ministarstva nadležnog za lokalnu samoupravu, drugih ministarstava i jedinica lokalne samouprave, uspostavljanje relevantnih procedura i tela/funkcija za obavljanje poslova stručnog usavršavanja;

- Utvrđivanje programa stručnog usavršavanja i obaveznih elemenata programa stručnog usavršavanja, uslova koji treba da budu ispunjeni i načina odobravanja subjekata ovlašćenih za sprovođenje utvrđenih programa stručnog usavršavanja i sprovođenje godišnjih programa stručnog usavršavanja za zaposlene u JLS;

- Izgradnja kapaciteta ministarstva nadležnog za lokalnu samoupravu, drugih ministarstava i jedinica lokalne samouprave, u skladu sa utvrđenim obavezama i procedurama, za kvalitetno i efikasno obavljanje poslova u svim fazama procesa stručnog usavršavanja zaposlenih u jedinicama lokalne samouprave."

3. ZAKON O ZAPOSLENIMA U AUTONOMNIM POKRAJINAMA I JEDINICAMA LOKALNE SAMOUPRAVE ("Sl. glasnik RS", broj 21/2016), u članu 188. navodi:

"Kod poslodavca posebno se organizuju poslovi upravljanja ljudskim resursima. Poslovi upravljanja ljudskim resursima obavljaju se za sve organizacione jedinice. Prikupljanje, čuvanje i obrada podataka o zaposlenom vrši se u skladu sa propisom kojim se uređuje zaštita podataka o ličnosti."

Takođe, na osnovu člana 189.:

"Poslovi upravljanja ljudskim resursima odnose se na:

1) stručne poslove u postupku zapošljavanja i izbora kandidata;

2) pripremu predloga Kadrovskog plana;

3) organizaciju stručnog usavršavanja službenika;

4) procenu efekata sprovedenih obuka;

5) analizu potreba za obukom i dodatnim obrazovanjem svakog službenika;

6) pripremu predloga godišnjeg Programa stručnog usavršavanja službenika i predloga finansijskog plana za izvršavanje godišnjeg Programa stručnog usavršavanja;

7) analizu rezultata i praćenje efekata ocenjivanja službenika;

8) vođenje kadrovske evidencije zaposlenih;

9) ostale poslove od značaja za karijerni razvoj službenika."

4. ZAKON O NACIONALNOJ AKADEMIJI ZA STRUČNO USAVRŠAVANJE U JAVNOJ UPRAVI ("Službeni glasnik RS", broj 94/2017), u članu 5. navodi:

"Nacionalna akademija ostvaruje saradnju sa organima i organizacijama iz člana 2. stav 1. ovog zakona preko organizacionih jedinica, tela, odnosno lica odgovornih za poslove upravljanja kadrovima ili drugih nadležnih lica koja odrede ti organi.

Saradnja iz stava 1. ovog člana, naročito obuhvata:

1) povezivanje evidencija sa službama i drugim nadležnim organima i licima za upravljanje kadrovima u pogledu vođenja kadrovskih evidencija kod korisnika, odnosno ostvarivanja razmene podataka relevantnih za praćenje efekata stručnog usavršavanja;

2) aktivnosti u utvrđivanju potreba i pripremi i sprovođenju metodologije u vezi sa stručnim usavršavanjem;

3) koordinaciju i redovnu saradnju i razmenu podataka u planiranju, pripremi i sprovođenju aktivnosti stručnog usavršavanja, standardizaciji programa stručnog usavršavanja i evidentiranim, odnosno akreditovanim programima stručnog usavršavanja i praćenju, planiranju i ostvarivanju poslova upravljanja kadrovima.

Nacionalna akademija obezbeđuje kontinuiranu stručnu podršku korisnicima, naročito:

1) objavljivanjem i činjenjem dostupnim izveštaja, materijala i drugih relevantnih podataka o ostvarenim programima stručnog usavršavanja u javnoj upravi;

2) obezbeđivanjem redovnog pristupa podacima iz evidencija i depozita;

3) razvojem instrumenata stalne stručne podrške na daljinu, uzajamne stručne pomoći (peer-to-peer), koučinga, mentorstva i slično."

I POLITIKA UPRAVLJANJA LJUDSKIM RESURSIMA

Politika Grada Niša je da upravlja svojim ljudskim resursima na savremen i sistematski način, u skladu sa važećim propisima Republike Srbije i standardima Evropske unije.

Službenici zaduženi za poslove upravljanja ljudskim resursima obavljaju sve poslove u vezi sa upravljanjem ljudskim resursima, u okviru posebnog organizacionog dela u sastavu Gradske uprave (ULJR), pružajući svoje stručne usluge svim zaposlenima u organima i službama Grada i sarađujući sa rukovodiocima svih organizacionih jedinica.

II VIZIJA

Vizija je da Grad Niš ima stručne, kvalitetne i posvećene kadrove, koji posao obavljaju predano, savesno i profesionalno, negujući međusobnu saradnju i odnos poverenja i poštovanja prema svojim kolegama, uz potrebu za stalnim ličnim i profesionalnim razvojem, i poštujući vrednosti organizacije i etički kodeks.

III MISIJA

Misija Grada Niša je da podrži i kontinuirano razvija sve aspekte funkcije upravljanja ljudskim resursima, na svim nivoima lokalne uprave. Misija je definisana u skladu sa posebnim ciljevima reforme javne uprave, a radi postizanja unapređenja sistema funkcionisanja lokalne samouprave kroz kontinuiran rad na potpunoj primeni principa profesionalizacije, što je usko vezano sa procesom depolitizacije radnih mesta na položaju.

Misija službenika zaduženih za poslove ULJR je da svim zaposlenima u organima i službama Grada obezbedi adekvatnu podršku, usluge i kvalitetne savete u oblasti upravljanja ljudskim resursima, a sve u cilju postizanja strateških ciljeva razvoja celokupne zajednice i izvrsnosti rada gradske uprave.

IV STRATEŠKI PRAVCI RAZVOJA FUNKCIJE UPRAVLJANJA LJUDSKIM RESURSIMA

Poslovi upravljanja ljudskim resursima obavljaju se u okviru Organizacione jedinice za ULJR, kao posebnog samostalnog organizacionog dela Gradske uprave, nezavisnog u odnosu na druge organizacione jedinice u okviru GU. Organizaciona jedinica za ULJR ima za strateški cilj da se razvija, proširuje i unapređuje kako bi bila prepoznatljiva po:

• Strateškom, kreativnom i inovativnom pristupu u upravljanju ljudskim resursima;

• Rukovođenju i podsticanju organizacione kulture koja vrednuje timski duh, stručnost i profesionalnost, kreativnost i inovativnost, integritet, spremnost na kontinuirano učenje, znanje i iskustvo svojih zaposlenih;

• Razumevanju da su zaposleni u organima i službama Grada njen najvažniji resurs;

• Dobroj praksi u planiranju ljudskih resursa,

• Transparentnom popunjavanju radnih mesta, uz poštovanje principa jednakih mogućnosti za sve;

• Pružanju jednakih mogućnosti svim zaposlenima za stručno usavršavanje i razvoj, shodno utvrđenim potrebama,

• Nepristrasnom ocenjivanju zaposlenih prema jasno definisanim i transparentnim merilima

• Pružanju kvalitetnih usluga svim zaposlenima u organima i službama Grada, u smislu ličnog savetovanja, uspešnog upravljanja promenama i neophodne administrativne podrške;

• Motivisanju i ohrabrivanju svih zaposlenih organima i službama Grada da iskazuju svoje kapacitete i iskoriste svoje potencijale na najbolji mogući način, da pokazuju svoje veštine, dele i razmenjuju znanja sa svojim kolegama i da budu posvećeni svom karijernom razvoju;

• Politikama, procedurama i pravilima rada koja podržavaju i podstiču individualnu i organizacionu efikasnost i efektivnost.

V ULOGA SLUŽBENIKA ZA UPRAVLJANJE LJUDSKIM RESURSIMA

Službenici zaduženi za poslove ULJR obezbeđuju da su pravi ljudi sa pravim znanjem i veštinama na pravom mestu, u pravo vreme. Komunikaciju sa rukovodiocima organa i službi Grada i svim zaposlenim ostvaruju kroz dobro informisanje, konsultacije i promociju značaja dobrog upravljanja ljudskim resursima.

Službenici zaduženi za poslove ULJR:

• Izrađuju godišnjeg plan rada jedinice za ULJR;

• Osiguravaju da se radna mesta popunjavaju stručnim i najkvalitetnijim kadrovima, uz poštovanje principa transparentnosti i jednakih mogućnosti za sve;

• Doprinose efektivnosti pojedinaca i radnih timova i podižu nivo motivacije zaposlenih, kroz pozitivan uticaj na organizacionu kulturu promocijom principa dobre uprave i kroz implementaciju primera dobre prakse;

• Vrše koordinaciju aktivnosti kroz pružanje podrške u ostvarivanju radnih ciljeva, zadataka i boljih rezultata i učinka;

• Staraju se o zakonitoj i stručnoj pripremi akta o organizaciji i sistematizaciji radnih mesta ukazujući na standardizovanu primenu pravila za opis i razvrstavanje radnih mesta u skladu sa poslovima koji se obavljaju;

• Vrše koordinacionu i savetodavnu ulogu u oblasti stručnog usavršavanja zaposlenih i osiguravaju kvalitetne prilike za njihov lični i profesionalni razvoj;

• Podržavaju kreativnost i inovativnost zaposlenih;

• Usmeravaju postupak ocenjivanja zasnovan na jasno utvrđenim merilima tako da vremenom postane potpuno ujednačen i bez elemenata subjektivnosti;

• Pružaju neophodnu savetodavnu podršku zaposlenima i pomažu u rešavanju problema i izazova;

• Staraju se o poštovanju organizacionih vrednosti i etičkog kodeksa ponašanja službenika.

VI SPROVOĐENJE POLITIKE UPRAVLJANJA LJUDSKIM RESURSIMA

Za sprovođenje politike upravljanja ljudskim resursima zaduženi su organi i službe definisani ovom odlukom, kao i aktima Grada o ustrojstvu i funkcionisanju Grada i gradske uprave i službi.

Aktivnosti na realizaciji Politike upravljanja ljudskim resursima podrazumevaju, između ostalog, permanentno poboljšanje pravnog i institucionalnog okvira za sprovođenje politike.