STRATEGIJAODRŽIVOG RAZVOJA GRADA NOVOG SADA("Sl. list Grada Novog Sada", br. 64/2015 i 68/2017) |
Dinamični uslovi života i poslovanja strateško planiranje čine neophodnim za upravljanje lokalnim razvojem. U cilju konstantnog unapređivanja kvaliteta života građana Novog Sada i uslova za poslovanje, proaktivna uprava Grada preduzela je aktivnosti za kreiranje novog sveobuhvatnog strateškog dokumenta, koji će dati smernice za razvoj Novog Sada u budućnosti, po isteku Strategije privrednog razvoja Grada Novog Sada, koju je Skupština Grada Novog Sada donela za period od 2009. do 2014. godine.
Zaključkom Gradonačelnika Grada Novog Sada, broj II-020-4/2015-12/c, započeta je izrada Strategije održivog razvoja Grada Novog Sada. Koristeći metod održivog planiranja, fokus ove Strategije je na integralnom pristupu, tj. na uspostavljanju sklada između zaštite životne sredine, ekonomskog i socijalnog razvoja, uz poštovanje konačnosti raspoloživih resursa i njihovog očuvanja za buduće generacije.
Bazirajući se na navedenom pristupu, akcenat je stavljen na jasno povezivanje planiranih aktivnosti sa programskim budžetom Grada Novog Sada, ali uz određeni stepen fleksibilnosti koji podrazumeva mogućnost finansiranja iz donatorskih sredstava, kao i promene Strategije, s obzirom na to da je u pitanju proces na koji utiče veliki broj faktora, zbog čega su neophodna prilagođavanja za dostizanje planiranih ciljeva.
Strategija održivog razvoja Grada Novog Sada predstavlja krovni planski dokument kojim su definisani pravci razvoja Grada u periodu od 2016. do 2020. godine, i ona objedinjuje različite procese, imajući u vidu različite potrebe u oblasti ekonomskog razvoja, infrastrukture i komunalnih delatnosti, prostornog i urbanističkog planiranja, zaštite životne sredine, društvenog razvoja i smanjenja siromaštva.
Strategija je rezultat identifikovanja trenutnog stanja u Novom Sadu, određivanja pravca kretanja u skladu sa vizijom razvoja i načina na koji će se postavljeni ciljevi dostići. Sadrži akcioni plan sa spiskom projekata koji su jasno povezani sa identifikovanim ciljevima, budžetom Grada i izvorima finansiranja, indikatorima učinka i učesnicima u projektu odgovornim za sprovođenje.
Razvoj Strategije održivog razvoja omogućiće Gradu Novom Sadu da unapredi sistem implementacije, praćenja i procene ostvarenja strateških ciljeva i bolju harmonizaciju lokalnih politika sa nacionalnim zakonodavnim i planskim okvirom koji preporučuje Evropska unija za održive gradove.
METODOLOGIJA I PROCES IZRADE STRATEGIJE
U izradi Strategije održivog razvoja Grada Novog Sada korišćena je participativna metodologija, nastala kao rezultat aktivnosti programa Exchange 21, na osnovu postojeće prakse u Republici Srbiji i aktuelne prakse u Evropskoj uniji, zasnovana na održivom planiranju. Participativni pristup podrazumeva učestvovanje svih zainteresovanih strana u procesu izrade i realizacije strategije (javnog, privatnog i civilnog sektora), a poštovanje principa održivosti racionalno i razumno korišćenje postojećih resursa, uključujući i ljude i kapital (ekonomski ili prirodni).
____________
1 Program Exchange 2 (2008-2010) je dvogodišnji program podrške razvoju opština u Srbiji i njihove nacionalne asocijacije, Stalne konferencije gradova i opština, koji je finansirala Evropska unija.
Strategija održivog razvoja Grada (u daljem tekstu Strategija) opšti je strateški plan razvoja, koji daje smernice i definiše aktivnosti za budući period. Vremenski okvir za implementaciju Strategije jeste period od 2016. do 2020. godine, odnosno pet godina, pri čemu se ostavlja prostor za eventualno buduće ažuriranje Strategije, u skladu sa promenama u okruženju.
Ova Strategija se u osnovi odnosi na održivi razvoj života, rada i funkcionisanja lokalnih zajednica na teritoriji Grada Novog Sada. Metodologija izrade Strategije održivog razvoja Grada Novog Sada počiva na ključnim principima održivog planiranja razvoja lokalne zajednice:
- Integrisan pristup planiranju lokalnog razvoja (paralelno rešavanje problema iz sfere ekonomije, životne sredine i socijalnih problema),
- Participativni pristup (učešće stručne i šire javnosti u donošenju odluka),
- Povezivanje lokalnih strategija sa realnim izvorima finansiranja,
- Stvaranje političkog konsenzusa oko strategije razvoja Grada.
Stručnu podršku Gradu Novom Sadu za izradu Strategije održivog razvoja pružili su predstavnici Stalne konferencije gradova i opština (u daljem tekstu SKGO), po osnovu Sporazuma o saradnji broj II-020-2/2014-7291, potpisanog 13. januara 2015. godine.
Procesom izrade Strategije rukovodio je koordinator za izradu Strategije, uz stručnu podršku predstavnika SKGO, a Kancelarija za lokalni ekonomski razvoj obavljala je stručne i administrativno-tehničke poslove za Koordinacioni tim i Partnersku skupštinu, koji su učestvovali u izradi strateškog dokumenta.
Koordinacioni tim za izradu Strategije činili su predstavnici javnog sektora (članovi Gradskog veća i načelnici gradskih uprava Grada Novog Sada), koji su utvrdili osnovne pravce razvoja i nadgledali i usmeravali operativni deo procesa izrade Strategije.
Partnersku skupštinu za izradu Strategije činili su predstavnici javnog, privatnog i civilnog sektora (osobe zadužene za finansije i projekte u organima Grada Novog Sada, javnim komunalnim i drugim javnim preduzećima i ustanovama čiji je osnivač Grad Novi Sad, predstavnici privrednog sektora Novog Sada, odborničkih grupa u Skupštini Grada Novog Sada, i udruženja od značaja za razvoj Novog Sada). Partnerska skupština je, na osnovu identifikovanih ključnih oblasti razvoja, podeljena u tematske radne grupe, sa osnovnim zadatkom definisanja Strategije održivog razvoja Grada Novog Sada sa relevantnim Akcionim planom u cilju održivog razvoja Grada. Po identifikovanim prioritetima formirane su radne grupe, i to:
- Radna grupa za urbani razvoj
- Radna grupa za društveni razvoj
- Radna grupa za ekonomski razvoj
- Radna grupa za dobru upravu
Proces izrade Strategije održivog razvoja Grada Novog Sada obuhvatio je sledeće:
1. Pripremne aktivnosti neophodne za sprovođenje procesa strateškog planiranja;
2. Formiranje Koordinacionog tima za izradu Strategije održivog razvoja Grada Novog Sada i imenovanje koordinatora;
3. Formiranje Partnerske skupštine za izradu Strategije održivog razvoja Grada Novog Sada i podelu u tematske radne grupe;
4. Situacionu analizu: prikupljanje indikatora trenutnog stanja i izrada SWAT analize;
5. Izradu strateškog okvira: definisanje vizije, oblasti razvoja i prioritetnih/opštih ciljeva;
6. Izradu akcionog plana: definisanje specifičnih ciljeva u svakoj oblasti i utvrđivanje projekata usklađenih sa dostupnim izvorima finansiranja (programskim budžetom);
7. Prioritizaciju projekata;
8. Izradu Nacrta Strategije;
9. Javnu raspravu o predlogu Strategije;
10. Usvajanje Strategije.
Strategija se definiše, usvaja i realizuje na lokalnom (gradskom) nivou. U nekim ciljevima, programima i aktivnostima, Strategija podrazumeva regionalni i/ili nacionalni pristup rešavanju određenih problema, ali se u navedenim ciljevima i aktivnostima podrazumeva već obostrano izražen interes susednih lokalnih samouprava, Autonomne Pokrajine Vojvodine, kao i Republike Srbije, što podrazumeva određeni stepen usklađenosti sa regionalnim, nacionalnim i internacionalnim strateškim dokumentima, kao što je Strategija "Evropa 2020", koju je Evropski savet usvojio 2010. godine, kao novi razvojni dokument koji se fokusira na nova strateška opredeljenja i prioritete, sektorske inicijative i smernice u oblasti ekonomske politike i zapošljavanja, gde je značajan prostor dat i socijalnoj koheziji i ekologiji.
Nakon dugogodišnjeg iskustva u korišćenju međunarodne razvojne pomoći, nedovoljno kvalitetan strateški okvir bio je jedan od najznačajnijih problema u smislu apsorpcionih kapaciteta naše zemlje, odnosno predlaganja projekata. Sposobnost zemlje da stvori viziju dugoročnog i održivog razvoja i da na toj viziji gradi svoje programe, neposredno utiče na nivo koristi koje ta zemlja može imati od fondova Evropske unije. Jedan od osnovnih uslova učestvovanja na javnim pozivima programa Evropske unije i drugih međunarodnih institucija jeste postojanje razvojnih planova i prioriteta kako na nacionalnom i pokrajinskom tako i na lokalnom nivou.
Značaj strateškog planiranja i uvođenje komponente održivog razvoja na lokalnom nivou od izuzetnog je značaja. Međutim, sva lokalna strateška dokumenta moraju biti u potpunosti usklađena s nacionalnim strategijama, regionalnim i internacionalnim dokumentima. Ključna nacionalna i pokrajinska strateška dokumenta, sa kojim je tokom rada usklađivana ova Strategija, jesu:
- Nacionalna strategija održivog razvoja - Cilj strategije je da dovede u ravnotežu tri ključna faktora, odnosno tri stuba održivog razvoja: održiv ekonomski rast i privredni i tehnološki razvoj, održiv razvoj društva na bazi socijalne ravnoteže, i zaštitu životne sredine uz racionalno raspolaganje prirodnim resursima, spajajući ih u jednu celinu, podržanu odgovarajućim institucionalnim okvirom.
- Nacionalni program zaštite životne sredine - NEAP - najvažniji, sveobuhvatni, intersektorski, strateški dokument iz oblasti zaštite životne sredine, kojim se obezbeđuje planiranje i upravljanje u toj oblasti.
- Strategija upravljanja otpadom za period od 2010-2019. godine - osnovni dokument koji obezbeđuje uslove za racionalno i održivo upravljanje otpadom na nivou Republike Srbije.
- Strategija prostornog razvoja Republike Srbije 2009-2013-2020. - Strategija ima posebnu ulogu za budući prostorni razvoj Srbije, koji je koncipiran na osnovu dugoročnih vizija strateških pravaca razvoja alokacije sopstvenih finansijskih kapaciteta, korišćenja raspoloživih fondova i inostranih investicija, a na osnovu održivog korišćenja potencijala i teritorijalnog kapitala.
- Strategija razvoja informacionog društva u Republici Srbiji do 2020. godine - Razvoj informacionog društva treba usmeriti ka iskorišćenju potencijala IKT za povećanje efikasnosti rada, ekonomski rast, veću zaposlenost i podizanje kvaliteta života svih građana Republike Srbije. Motor razvoja informacionog društva čine otvoren, svima dostupan i kvalitetan pristup internetu i razvijeno e-poslovanje, koje uključuje: e-upravu, e-trgovinu, e-pravosuđe, e-zdravlje i e-obrazovanje.
- Strategija i politika razvoja industrije Republike Srbije za period od 2011. do 2020. godine - predstavlja razvojni dokument koji na konzistentan i celovit način definiše osnovne razvojne prioritete industrije Srbije i načine njihovog ostvarivanja u narednoj deceniji. Primarni strateški razvojni cilj Srbije jeste održiv i dinamičan razvoj industrije koja može da se uklopi u jedinstveno tržište Evropske unije i izdrži konkurentski pritisak njenih članica.
- Nacionalna strategija zapošljavanja do 2020. godine - pridaje značaj veštinama, te se ova strategija pritom poziva na dokumente Evropske unije koji u prvi plan ističu izlaženje u susret stalnim potrebama za novim veštinama i unapređenju kvaliteta radne snage.
- Strategija poljoprivrede i ruralnog razvoja Republike Srbije za period 2014-2024. godine - predstavlja osnovni i dugoročni strateški dokument kojim su definisani ciljevi, prioriteti i okviri političkih i institucionalnih reformi u oblasti poljoprivrede i ruralnog razvoja.
- Program razvoja AP Vojvodine 2014-2020. godine - predstavlja razvojni dokument AP Vojvodine u oblasti regionalnog razvoja, koji na celovit način definiše prioritete AP Vojvodine u narednih sedam godina.
- Strategija za podršku razvoja malih i srednjih preduzeća, preduzetništva i konkurentnosti za period 2015-2020. godine - utvrđuje okvir, ciljeve, prioritete i mere za unapređenje razvoja mikro, malih i srednjih preduzeća i preduzetništva u narednom srednjoročnom periodu.
NAPREDAN
Novi Sad je jedan od najrazvijenijih gradova u jugoistočnoj Evropi, prepoznat kao sigurno, zdravo i podsticajno mesto za život, rad i investiranje.
OTVOREN
Stabilna, savremena i demokratična multinacionalna zajednica, Grad s perspektivom i prepoznatljivim statusom dvosmernih urbanih vrata Evrope.
VIZIONARSKI
Pametan Grad, u kome građani, javni i privatni sektor zajedno rade na razvoju kreativnih rešenja za unapređenje kvaliteta života.
INOVATIVAN
Lider u sektoru informacionih tehnologija, razvoja zdrave hrane i eko-sektoru, moderan univerzitetski i naučno-istraživački centar regiona i izvor ekonomije znanja.
STRATEŠKI Uspešan i efikasan administrativni centar Vojvodine, Grad sa elektronskom upravom koja podstiče i podržava razvoj društva i savremene privrede, poštujući principe održivog razvoja i zaštite životne sredine.
ATRAKTIVAN
Tradicijom i raznovrsnim sadržajima bogat Grad, urbanistički uređen i saobraćajno dobro povezan, koji nudi sve prednosti modernog, poslovnog i kulturnog centra, uz udobnost mirnog života u malom gradu.
DOMAĆINSKI
Grad vedrih i pristupačnih ljudi, čija kreativna energija, tolerancija i poštovanje sopstvenog i tuđeg čine da se u Novom Sadu svi osećaju dobrodošlim.
PRIORITETNE OBLASTI RAZVOJA GRADA NOVOG SADA
PRIORITETNA OBLAST 1: URBANI RAZVOJ
Urbani razvoj Grada Novog Sada jedna je od osnovnih pretpostavki za njegov održivi razvoj, a usklađenost brojnih oblasti koje obuhvata postiže se integralnim planiranjem koje obezbeđuje da Grad funkcioniše kao održiv sistem. Pri tome je usklađenost interesa poslovnog sektora, zaštite i unapređenja životne sredine, kao i razvoja zajednice, od izuzetnog značaja.
Urbani razvoj Novog Sada treba da obezbedi kvalitetan život ne samo sadašnjim, već i budućim generacijama, a odvijaće se u pravcu:
- očuvanja i unapređenja urbanog identiteta, kojim će se, pored očuvanja kulturnog nasleđa i razvoja novih atraktivnih urbanih celina, doprineti i boljem pozicioniranju Novog Sada kao destinacije pogodne za život, turističke i poslovne aktivnosti;
- zaštite i unapređenja životne sredine, uvođenja obnovljivih izvora energije, unapređenja energetske efikasnosti, koji će poštovanjem prirodnih resursa, praćenjem svetskih trendova u njihovoj zaštiti i uvođenjem efikasnih modela ušteda, omogućiti očuvanje zdrave životne sredine i podići kvalitet života u Novom Sadu na viši nivo;
- unapređenja komunalnog sistema i komunalne infrastrukture, i unapređenja sistema saobraćaja i saobraćajne infrastrukture, koji treba da odgovore izazovima rastuće populacije u Novom Sadu, uzimajući pri tome u obzir i potrebe poslovnog sektora, naročito razvoja novih radnih zona.
Veliki broj oblasti koje obuhvata urbani razvoj, njihova međusobna uslovljenost i uticaj koji imaju na druge identifikovane prioritete, kao što su društveni i ekonomski razvoj i dobra uprava, zahtevaju visok stepen kohezije, racionalno korišćenje resursa i pravovremeno određivanje prioriteta. S obzirom na ograničenost budžetskih sredstava i visoka ulaganja koja urbani razvoj podrazumeva, integralno planiranje i projektni pristup koji omogućava finansiranje iz donatorskih sredstava i javno-privatna partnerstva, od suštinske su važnosti za održivi razvoj Grada.
Shodno iznetom, aktivnosti i projekti čija se realizacija planira Strategijom održivog razvoja treba da doprinesu unapređenju uslova za život i rad u zdravoj životnoj sredini. Cilj je da se Grad uredi u skladu s trenutnim potrebama i mogućnostima, ali uz obavezu da ni mogućnosti budućih generacija u zadovoljavanju sopstvenih potreba ne budu ugrožene.
SWOT ANALIZA URBANI RAZVOJ
SNAGE • Administrativni, privredni, turistički, trgovački, zdravstveni, kulturni, obrazovni i sportski centar |
SLABOSTI • Razvoj infrastrukture nedovoljno prati razvoj grada |
ŠANSE • Povoljan geografski položaj (koridor X, blizina koridora IX, koridor VII, Eurovelo 6 - biciklistička ruta, blizina aerodroma) |
PRETNJE • Loša ekonomska situacija |
AKCIONI PLAN ZA PRIORITETNU OBLAST 1: URBANI RAZVOJ
Tabela 1: Urbani razvoj
PRIORITET |
URBANI RAZVOJ |
|||||||
Opšti cilj |
Unaprediti mesto i okruženje u kom ljudi žive i rade kako bi se poboljšao kvalitet života i očuvala životna sredina |
|||||||
Specifični cilj 1.1 |
Očuvanje i unapređenje urbanog identiteta |
|||||||
Broj |
Projekat |
Nosilac |
Partneri |
Vremenski okvir |
Ukupna vrednost sredstava u RSD |
Izvor(i) sredstava |
Indikatori |
|
1.1.1 |
Implementacija informativnog sistema -obeležavanja objekata i prostora na Petrovaradinskoj tvrđavi |
Zavod za zaštitu spomenika kulture Grada Novog Sada |
- |
2018-2020. |
7.720.000,00 |
Grad Novi Sad Donatori |
Implementiran informativni sistem |
|
1.1.2 |
Projekat rehabilitacije kompleksa Petrovaradinske tvrđave |
Gradska uprava za građevinsko zemljište i investicije |
Zavod za zaštitu spomenika kulture, Novi Sad |
2016-2020. |
1.000.000.000,00 |
Grad Novi Sad Donatori |
Očuvano i rehabilitovano kulturno nasleđe - Kompleks Petrovaradinske tvrđave |
|
1.1.3 |
Pozorišni trg - uređenje |
Gradska uprava za građevinsko zemljište i investicije |
- |
2016-2018. |
150.000.000,00 |
Grad Novi Sad Donatori |
Izvedeno uređenje Pozorišnog trga |
|
|
||||||||
Specifični cilj 1.2 |
Unapređenje i zaštita životne sredine |
|||||||
Broj |
Projekat |
Nosilac |
Partneri |
Vremenski okvir |
Ukupna vrednost sredstava u RSD |
Izvor(i) sredstava |
Indikatori |
|
1.2.1 |
Izrada Akcionog plana zaštite od buke u životnoj sredini |
Gradska uprava za zaštitu životne sredine |
- |
2018 |
3.500.000,00 |
Grad Novi Sad Donatori |
Donet Akcioni plan zaštite od buke u životnoj sredini |
|
1.2.2 |
Izrada Programa zaštite prirode za teritoriju Grada Novog Sada |
Gradska uprava za zaštitu životne sredine |
- |
2018 |
1.000.000,00 |
Grad Novi Sad Donatori |
Donet Program zaštite prirode za teritoriju Grada Novog Sada |
|
1.2.3 |
Izgradnja postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda u naselju Begeč |
Gradska uprava za građevinsko zemljište i investicije |
- |
2018-2019. |
225.000.000,00 |
Grad Novi Sad |
Izgrađeno i pušteno u rad postrojenje za prečišćavanje otpadnih voda u naselju Begeč za 4.000 ES |
|
1.2.4 |
Adaptacija javnog osvetljenja na teritoriji Grada Novog Sada |
Gradska uprava za građevinsko zemljište i investicije |
- |
2016-2018. |
300.000.000,00 |
Grad Novi Sad |
Izvršena adaptacija javnog osvetljenja na teritoriji Grada Novog Sada |
|
1.2.5 |
Sanacija, rekultivacija i zatvaranje nesanitarne deponije u Novom Sadu |
Gradska uprava za građevinsko zemljište i investicije |
Javno komunalno preduzeće "Čistoća", Novi Sad |
2016-2020. |
5.000.000,00 (iznos za 2018.) |
Grad Novi Sad |
Izvršeni radovi na sanaciji, rekultivaciji i zatvaranju nesanitarne deponije u Novom Sadu |
|
1.2.6 |
Upravljanje populacijom napuštenih životinja na teritoriji Grada Novog Sada |
JKP "Zoohigijena i Veterina" Novi Sad |
- |
2016-2020. |
600.000.000,00 |
Grad Novi Sad JKP "Zoohigijena i Veterina" Novi Sad Donatori |
Broj napuštenih životinja, broj prijava napuštenih životinja i povreda, broj ponavljanja intervencija na istim lokacijama |
|
1.2.7 |
Upravljanje otpadom životinjskog porekla na teritoriji Grada Novog Sada |
JKP "Zoohigijena i Veterina" Novi Sad |
- |
2018-2020. |
290.000.000,00 |
Grad Novi Sad JKP "Zoohigijena i Veterina" Novi Sad Donatori |
Izgrađen i opremljen objekat za privremeno odlaganje otpada životinjskog porekla, formirana zoohigijenska služba, izrađena Strategija upravljanja otpadom životinjskog porekla |
|
1.2.8 |
Implementacija senzora za merenje buke i zagađenosti |
JKP "Informatika" Novi Sad |
- |
2018-2019. |
3.000.000,00 |
Grad Novi Sad JKP "Informatika" Novi Sad Donatori |
Broj registrovanih korisnika |
|
|
||||||||
Specifični cilj 1.3 |
Uvođenje obnovljivih izvora energije i unapređenje energetske efikasnosti |
|||||||
Broj |
Projekat |
Nosilac |
Partneri |
Vremenski okvir |
Ukupna vrednost sredstava u RSD |
Izvor(i) sredstava |
Indikatori |
|
1.3.1 |
Strategija razvoja energetike Grada Novog Sada |
Agencija za energetiku Grada Novog Sada |
- |
2019 |
10.000.000,00 |
Grad Novi Sad Donatori |
Izrađen dokument "Strategija razvoja energetike Grada Novog Sada" |
|
1.3.2 |
Povećanje energetske efikasnosti javnih objekata u Gradu Novom Sadu |
Agencija za energetiku Grada Novog Sada |
- |
2019-2020. |
20.000.000,00 |
Grad Novi Sad Donatori |
Izrađeni energetski pregledi i Studija opravdanosti "Povećanje energetske efikasnosti javnih objekata u Gradu Novom Sadu" |
|
1.3.3 |
Upotreba biomase dobijene održavanjem zelenih gradskih površina za zagrevanje plastenika i proizvodnju komposta - energetski efikasan rasadnik |
JKP "Gradsko zelenilo" Novi Sad |
- |
2017-2019. |
167.661.120,00 |
Grad Novi Sad JKP "Gradsko zelenilo" Novi Sad Donatori |
Izgrađen sistem za zagrevanje proizvodnog i poslovnog prostora i kompostno polje sa infrastrukturom i opremom |
|
1.3.4 |
Osnovna škola "Jovan Popović", Novi Sad -Investiciono održavanje i sanacija objekta |
Grad Novi Sad - Gradska uprava za obrazovanje |
- |
2017-2018. |
75.336.265,08 |
Grad Novi Sad, donatori |
Poboljšana energetska efikasnost za dva razreda (od "E" do "C") i poboljšanje uslova za obavljanje vaspitno obrazovnog procesa i kvaliteta objekta, površine 6.860 m2 |
|
|
|
|||||||
Specifični cilj 1.4 |
Unapređenje komunalnog sistema i komunalne infrastrukture |
|||||||
Broj |
Projekat |
Nosilac |
Partneri |
Vremenski okvir |
Ukupna vrednost sredstava u RSD |
Izvor(i) sredstava |
Indikatori |
|
1.4.1 |
Uspostavljanje regionalnog sistema upravljanja otpadom za Grad Novi Sad i opštine Bačka Palanka, Bački Petrovac, Beočin, Žabalj, Srbobran, Temerin i Vrbas, sa izgradnjom regionalnog centra za upravljanje otpadom na teritoriji Grada Novog Sada |
Gradska uprava za komunalne poslove Grada Novog Sada |
Opštine: |
2016-2020. |
3.414.600.000,00 |
Grad Novi Sad Budžeti opština Bačka Palanka, Bački Petrovac, Beočin, Žabalj, Srbobran, Temerin i Vrbas Donatori Javno-privatno partnerstvo |
Uspostavljen regionalni sistem upravljanja otpadom, sa izgrađenim regionalnim centrom za upravljanje otpadom na teritoriji Grada Novog Sada |
|
1.4.2 |
Unapređenje postojećeg sistema sakupljanja, transporta, skladištenja i deponovanja otpada u Novom Sadu |
JKP "Čistoća" Novi Sad |
- |
2016-2020. |
988.500.000,00 |
Grad Novi Sad JKP "Čistoća" Donatori |
Nabavljeno, montirano i pušteno u rad dovoljno odgovarajućih vozila za sakupljanje i transport otpada, vozila- autocisterni za pranje javnih površina, autočistilica za čišćenja javnih površina, posuda za sakupljanje otpada (podzemnih kontejnera, kontejnera i kanti, korpi za otpatke), radnih mašina za manipulaciju otpadom na deponiji i dodatne opreme za sekundarnu separaciju otpada u objektu za separaciju i baliranje otpada na deponiji u Novom Sadu. Urađena tehnička dokumentacija "Predlog projekta primarne separacije komunalnog otpada u Novom Sadu" i izgrađeno i pušteno u rad Reciklažno dvorište na deponiji. |
|
1.4.3 |
Radna zona Sever 4 u Novom Sadu |
Gradska uprava za građevinsko zemljište i investicije |
- |
2016-2020. |
600.000.000,00 |
Grad Novi Sad |
Infrastrukturno opremljena radna zona - zemljište spremno za ustupanje investitorima |
|
1.4.4 |
Izgradnja vodovoda, fekalne i atmosferske kanalizacije u naselju Bocke u Sremskoj Kamenici |
Gradska uprava za građevinsko zemljište i investicije |
JKP "Vodovod i kanalizacija", Novi Sad |
2016-2020. |
1.200.000.000,00 |
Grad Novi Sad |
Izvedena sanacija klizišta i izgrađena vodovodna, kanalizaciona i atmosferska mreža u naselju Bocke |
|
1.4.5 |
Izgradnja saobraćajnih površina, vodovoda i kanalizacije sa rušenjem objekata u Ulici Bate Brkića u Novom Sadu |
Gradska uprava za građevinsko zemljište i investicije |
- |
2018-2019. |
351.000.000,00 |
Grad Novi Sad |
Izgrađene saobraćajnice, vodovod i kanalizacija u Ulici Bate Brkića u Novom Sadu |
|
1.4.6 |
Izgradnja saobraćajnih površina sa odvodnjavanjem i rekonstrukcija vodovoda u Ulici cara Lazara u Futogu |
Gradska uprava za građevinsko zemljište i investicije |
- |
2019-2020. |
462.000.000,00 |
Grad Novi Sad |
Izgrađena saobraćajnica sa odvodnjavanjem i izvedena rekonstrukcija vodovoda u Ulici cara Lazara u Futogu |
|
1.4.7 |
Izrada Katastra zelenila |
Gradska uprava za građevinsko zemljište i investicije |
JP "Zavod za urbanizam" JKP "Gradsko zelenilo" |
2016-2020. |
35.000.000,00 |
Grad Novi Sad |
Izrađen katastar zelenila |
|
1.4.8 |
Izrada katastra javnog osvetljenja |
Gradska uprava za građevinsko zemljište i investicije |
- |
2018. |
6.350.000,00 |
IPA fond EU-odobrena sredstva |
Izrađen katastar javnog osvetljenja |
|
1.4.9 |
Infrastrukturno opremanje lokaliteta za ustupanje investitorima (sadašnji Rasadnik, JKP "Gradsko zelenilo", Novi Sad) |
Gradska uprava za građevinsko zemljište i investicije |
- |
2017-2020. |
360.000.000,00 |
Grad Novi Sad |
Lokacija infrastrukturno opremljena i spremna za ustupanje investitorima |
|
1.4.10 |
Javna garaža Šafarikova - Uspenska |
Gradska uprava za građevinsko zemljište i investicije |
- |
2017-2020. |
624.000.000,00 |
Grad Novi Sad |
Izgrađena garaža u zoni centra Grada |
|
1.4.11 |
Izgradnja javnih toaleta u Novom Sadu |
Gradska uprava za građevinsko zemljište i investicije |
JP "Urbanizam", Novi Sad |
2017-2020. |
51.000.000,00 |
Grad Novi Sad |
Izgrađeni javni toaleti na teritoriji Grada Novog Sada |
|
1.4.12 |
Izrada studije Sistemi za navodnjavanje na javnim zelenim površinama u Novom Sadu |
JKP "Gradsko zelenilo" Novi Sad |
- |
2017-2019. |
7.200.000,00 |
Grad Novi Sad JKP "Gradsko zelenilo" Donatori |
Izrađena studija |
|
1.4.13 |
Optička telekomunikaciona infrastruktura Grada Novog Sada |
JKP "Informatika" Novi Sad |
- |
2016-2025. |
2.620.000.000,00 |
Grad Novi Sad JKP "Informatika" Javno-privatno partnerstvo Donatori |
Broj priključenih korisnika |
|
1.4.14 |
Rekonstrukcija postojećih i izgradnja novih objekata, kao i infrastrukturno opremanje Gradskog groblja u Novom Sadu |
JKP "Lisje" Novi Sad |
- |
2016-2020. |
1.000.000.000,00 |
Grad Novi Sad JKP "Lisje" Donatori |
Rekonstruisani postojeći i izgrađeni novi objekti, kao i infrastrukturno opremljeno Gradsko groblje u Novom Sadu |
|
1.4.15 |
Rekonstrukcija postojećih i izgradnja novih objekata, infrastrukturno opremanje Uspenskog, Almaškog, Katoličkog, Reformatorsko-evangelističkog, Jevrejskog, Rusinskog i Nazarenskog groblja u Novom Sadu, kao i svih grobalja u Futogu, Petrovaradinu, Veterniku, Bukovcu, Kaću, Budisavi, Kovilju, Kisaču, Stepanovićevu, Rumenki, Begeču, Sremskoj Kamenici, Starim i Novim Ledincima i Čeneju |
JKP "Lisje" Novi Sad |
- |
2016-2020. |
700.000.000,00 |
Grad Novi Sad JKP "Lisje" Donatori |
Rekonstruisani postojeći i izgrađeni novi objekti, kao i infrastrukturno opremljena groblja |
|
1.4.16 |
Izgradnja groblja za kućne ljubimce u Novom Sadu |
JKP "Lisje" Novi Sad |
- |
2019-2020. |
100.000.000,00 |
Grad Novi Sad JKP "Lisje" Donatori |
Izgrađeno groblje za kućne ljubimce na teritoriji Grada Novog Sada |
|
1.4.17 |
Izgradnja novog krematorijuma na Gradskom groblju u Novom Sadu |
JKP "Lisje" Novi Sad |
- |
2019-2020. |
240.000.000,00 |
Grad Novi Sad JKP "Lisje" Donatori |
Izgrađen novi krematorijum na Gradskom groblju u Novom Sadu |
|
1.4.18 |
Softver za katastar grobnih mesta |
JKP "Lisje" Novi Sad |
- |
2019-2020. |
20.000.000,00 |
Grad Novi Sad JKP "Lisje" Donatori |
Izrađen softver za katastar grobnih mesta |
|
1.4.19 |
Vodosnabdevanje naselja Begeč |
JKP "Vodovod i kanalizacija" |
- |
2016-2020. |
622.000.000,00 |
Grad Novi Sad JKP "Vodovod i kanalizacija" |
Izgrađena vodovodna mreža u naseljima Begeč, Futog, Veternik, Adice |
|
1.4.20 |
Fabrika vode na Petrovaradinskoj adi |
JKP "Vodovod i kanalizacija" |
- |
2017-2020. |
545.000.000,00 |
Grad Novi Sad JKP "Vodovod i kanalizacija" Donatori |
Izgrađena fabrika vode |
|
1.4.21 |
Spajanje južnog i severnog gradskog sliva kanalizacije Novog Sada |
JKP "Vodovod i kanalizacija" |
- |
2016-2020. |
604.500.000,00 |
Grad Novi Sad JKP "Vodovod i kanalizacija" Donatori |
Izgrađen kolektor |
|
1.4.22 |
Nova crpna stanica na lokalitetu GC2 |
JKP "Vodovod i kanalizacija" |
- |
2019-2020. |
936.000.000,00 |
Grad Novi Sad JKP "Vodovod i kanalizacija" Donatori |
Izgrađena crpna stanica |
|
1.4.23 |
Centralno postrojenje za prečišćavanje otpadnih voda Grada Novog Sada sa pripadajućim kolektorskim pravcima |
JKP "Vodovod i kanalizacija" |
- |
2016-2020. |
9.600.000.000,00 |
Donatori i kreditna sredstva Javno-privatno partnerstvo |
Izgrađeno postrojenje |
|
1.4.24 |
Radna zona Sever 1 u Novom Sadu |
Gradska uprava za građevinsko zemljište i investicije |
- |
2016-2020. |
50.000.000,00 |
Grad Novi Sad |
Infrastrukturno opremljena radna zona - zemljište spremno za ustupanje investitorima |
|
|
|
|||||||
Specifični cilj 1.5 |
Unapređenje sistema saobraćaja i saobraćajne infrastrukture |
|||||||
Broj |
Projekat |
Nosilac |
Partneri |
Vremenski okvir |
Ukupna vrednost sredstava u RSD |
Izvor(i) sredstava |
Indikatori |
|
1.5.1 |
Tehničko opremanje jedinica saobraćajne policije |
Gradska uprava za saobraćaj i puteve |
- |
2016-2020. |
50.000.000,00 |
Grad Novi Sad |
Nabavljena oprema za tehničko opremanje jedinica saobraćajne policije |
|
1.5.2 |
Izgradnja pešačko-biciklističkog mosta preko Dunavca u Novom Sadu |
Gradska uprava za građevinsko zemljište i investicije |
- |
2019-2020. |
275.000.000,00 |
Grad Novi Sad |
Izgrađen pešačko-biciklistički most preko Dunavca |
|
1.5.3 |
Izgradnja drumsko-železničkog mosta preko reke Dunav u Novom Sadu - "Žeželjev most" |
Gradska uprava za građevinsko zemljište i investicije |
JP "Železnice Srbije" AD Beograd Delegacija EU u Republici Srbiji |
2017-2018. |
- |
Vlada APV Delegacija EU u Republici Srbiji |
Izgrađen drumsko-železnički most preko Dunava - "Žeželjev most" |
|
1.5.4 |
Izgradnja pristupnih saobraćajnica Žeželjevom mostu |
Gradska uprava za građevinsko zemljište i investicije |
Delegacija EU u Republici Srbiji |
2017-2018. |
450.718.430,00 |
Grad Novi Sad Vlada APV Delegacija EU u Republici Srbiji |
Izgrađene pristupne saobraćajnice Žeželjevom mostu |
|
1.5.5 |
Sentandrejski most (na putu M-22.1 preko kanala DTD) - proširenje drumskog objekta |
Gradska uprava za građevinsko zemljište i investicije |
JP "Putevi Srbije", Beograd |
2018-2020. |
100.000.000,00 |
Grad Novi Sad JP "Putevi Srbije", Beograd |
Izvedeno proširenje drumskog objekta - Sentandrejskog mosta |
|
1.5.6 |
Sentandrejski put - kompletiranje planiranog profila saobraćajnice - prva faza do Velebitske ulice |
Gradska uprava za građevinsko zemljište i investicije |
- |
2018-2019. |
711.200.000,00 |
Grad Novi Sad Uprava za kapitalna ulaganja APV JP "Putevi Srbije", Beograd |
Izvedeno proširenje Sentandrejskog puta |
|
1.5.7 |
Put do Kaća, izgradnja glavnog ulaznog pravca, druga traka |
Gradska uprava za građevinsko zemljište i investicije |
JP "Putevi Srbije", Beograd |
2018-2020. |
1.000.000.000,00 |
Grad Novi Sad JP "Putevi Srbije", Beograd |
Izgrađen glavni ulazni pravac (druga traka) Novi Sad-Kać |
|
1.5.8 |
Izgradnja glavne saobraćajnice kroz Futog u punom profilu |
Gradska uprava za građevinsko zemljište i investicije |
JP "Putevi Srbije", Beograd |
2017-2019. |
276.000.000,00 |
Grad Novi Sad JP "Putevi Srbije", Beograd |
Izgrađena deonica glavni ulazni pravac (druga traka) Novi Sad-Rumenka |
|
1.5.9 |
Put do Rumenke, izgradnja glavnog ulaznog pravca, druga traka |
Gradska uprava za građevinsko zemljište i investicije |
JP "Putevi Srbije", Beograd |
2019-2020. |
1.100.000.000,00 |
Grad Novi Sad JP "Putevi Srbije", Beograd |
Izgrađen glavni ulazni pravac (druga traka) Novi Sad-Rumenka |
|
1.5.10 |
Rekonstrukcija biciklističke staze u Futoškoj ulici |
Gradska uprava za građevinsko zemljište i investicije |
- |
2016-2020. |
100.500.000,00 |
Grad Novi Sad |
Rekonstruisana biciklistička staza u Futoškoj ulici |
|
1.5.11 |
Ranžirna stanica |
Gradska uprava za građevinsko zemljište i investicije |
JP "Železnice Srbije" AD Beograd |
2019-2020. |
625.000.000,00 |
Grad Novi Sad Republika Srbija |
Razvijen železnički transport i uslužne delatnosti u regionu i povezan železnički čvor sa koridorom 10 |
|
1.5.12 |
Izgradnja pešačkog i infrastrukturnog mosta na mestu ušća kanala DTD u Dunav |
Gradska uprava za građevinsko zemljište i investicije |
- |
2019-2020. |
14.000.000,00 |
Grad Novi Sad |
Izgrađen most preko Kanala DTD |
|
1.5.13 |
Nabavka novih autobusa |
JGSP "Novi Sad" |
- |
2016-2020. |
915.000.000,00 |
Grad Novi Sad JGSP "Novi Sad" |
U sistem javnog prevoza putnika uvedeno 45 novih autobusa koji ispunjavaju visoke ekološke standarde |
|
1.5.14 |
Elektronski sistem naplate autobuskih karata u javnom prevozu putnika u Novom Sadu |
JGSP "Novi Sad" |
- |
2018-2020. |
135.000.000,00 |
Grad Novi Sad JGSP "Novi Sad" |
Uveden sistem elektronske naplate karata u 260 autobusa na svim linijama javnog prevoza putnika u Novom Sadu |
|
1.5.15 |
Izgradnja opštih parkirališta za bicikle |
JKP "Parking servis" Novi Sad |
- |
2016-2020. |
5.000.000,00 |
JKP "Parking servis" Novi Sad Donatori |
Oko 400 novih mesta za parkiranje bicikala |
|
1.5.16 |
Izgradnja "NS Bike " automatizovanih stanica za iznajmljivanje bicikala |
JKP "Parking servis" Novi Sad |
- |
2016-2020. |
37.000.000,00 |
JKP "Parking servis" Novi Sad Donatori |
Pet novih stanica za iznajmljivanje bicikala, dostupnost bicikala većem delu stanovnika Novog Sada |
|
1.5.17 |
Uređenje parkirališta na Bulevaru oslobođenja |
JKP "Parking servis" Novi Sad |
- |
2018. |
10.000.000,00 |
JKP "Parking servis" Novi Sad |
Uređeni i sanirani parkinzi na Bulevaru oslobođenja |
|
1.5.18 |
Master plan razvoja saobraćaja u Novom Sadu |
Gradska uprava za saobraćaj i puteve |
- |
2017-2018. |
30.000.000,00 |
Grad Novi Sad |
Izrađen održivi razvoj saobraćaja u Gradu Novom Sadu |
|
1.5.19 |
Bezbedno biciklističkom stazom od prigradskih naselja ka Gradu |
Gradska uprava za saobraćaj i puteve |
- |
2017-2020. |
30.000.000,00 |
Grad Novi Sad |
Izrađena projektna dokumentacija |
|
1.5.20 |
Edukacija dece školskog uzrasta (I-IV razreda) |
Gradska uprava za saobraćaj i puteve |
- |
2017-2020. |
30.000.000,00 |
Grad Novi Sad |
Deca osnovnih škola edukovana za bezbedno učešće u saobraćaju |
PRIORITETNA OBLAST 2: DRUŠTVENI RAZVOJ
Grad Novi Sad nastoji da podjednako vodi brigu o najvažnijim segmentima društvenog života i da razvija sisteme podrške mladima, socijalne i zdravstvene zaštite, ali i konstantnog negovanja i obogaćivanja kulture. Putem Kancelarije za mlade se dugoročno i sistematizovano usmerava razvoj mera, kako bi mladi postali aktivni pokretači pozitivnih i inovativnih promena, i kako bi se obezbedili uslovi za aktivnu ulogu mladih u društvu putem omladinskih organizacija. Finansiranjem programa i projekata od javnog interesa u oblasti omladinskog sektora ostvaruju se ciljevi i mere definisane lokalnim akcionim planom politike za mlade grada Novog Sada za period 2015-2018. godine.
Reč je o sledećim oblastima: obrazovanje mladih, zapošljavanje mladih, zdravlje mladih, kultura i slobodno vreme mladih, volonterski rad i aktivizam mladih, bezbednost mladih, mladi u zaštiti životne sredine i održivom razvoju, socijalna politika prema mladima. Grad Novi Sad, u saradnji sa Fondacijom EXIT, dostavio je u Brisel projekat "NOVI SAD - omladinska prestonica Evrope 2018." (OPENS 2018), čime je predata kandidatura Grada Novog Sada za jednogodišnju titulu koja predstavlja određeni grad kao prestonicu omladine, sa svim sadržajima i programima iz oblasti društvenog, kulturnog, ekonomskog i političkog života mladih.
Novi Sad, kao grad s kulturnim identitetom i kulturnom raznolikošću, kroz politiku koju sprovodi posvećuje izuzetnu pažnju uspostavljanju standarda u kulturi Grada. U modernom, efikasnom, racionalnom i kreativnom sistemu upravljanja kulturnom politikom, izuzetna važnost pridaje se podršci ustanovama kulture čiji je osnivač Grad Novi Sad, kroz realizaciju programskih aktivnosti, unapređenje i modernizaciju objekata, uz neizostavnu podršku i ostalim subjektima u kulturi, koji vrhunskim projektima obogaćuju kulturni život Grada.
Takođe, podstiče se ravnopravnost svih kultura pružanjem podrške projektima namenjenim nacionalnim manjinama i etničkim zajednicama na teritoriji Grada Novog Sada, ali i projektima koji su namenjeni zaštiti interesa osoba sa invaliditetom. Ciljevi Grada su i proširivanje kulturnih kapaciteta, decentralizacija kulture i razvoj kulturnog turizma. S tim u vezi, Grad Novi Sad kandidovao se za Evropsku prestonicu kulture 2021. godine, u nameri da iskoristi kulturne potencijale za širu dobrobit. Novi Sad je odavno prepoznatljiv po modernim, svetski poznatim festivalima (EXIT, Festival uličnih svirača, NOMUS). Takođe, podržava i sve tradicionalne manifestacije poput Zmajevih dečjih igara, Brankovog kola, Novosadskog muzičkog leta, Noći muzeja i mnogih drugih.
U oblasti socijalne i dečje zaštite, Grad Novi Sad je prepoznatljiv po visokom stepenu socijalne brige za ugrožene kategorije stanovništva i ulaganjima u razvoj usluga socijalne zaštite, koja su na najvišem nivou u Republici Srbiji. Razvijen sistem socijalne i dečje zaštite ogleda se kroz dobro organizovane ustanove, stručni kadar, broj i raznovrsnost usluga, kao i kroz izdvajanja iz budžeta Grada.
Povoljna konfiguracija teritorije Grada, pripadnost evropskoj regiji i visok stepen senzibiliteta građana za probleme socijalno ugroženih građana, omogućavaju permanentno unapređenje sistema socijalne i dečje zaštite. Grad Novi Sad je poznat po uvođenju novih usluga iz oblasti socijalne zaštite, kao što je u prethodnom periodu uvedena subvencija za boravak dece u privatnim predškolskim ustanovama, koju su, po uzoru na naš grad, počele da uvode i druge lokalne samouprave.
Grad Novi Sad je u svojim aktivnostima, programima i projektima pridavao veliki značaj zdravlju, kao jednom od najvažnijih društvenih resursa, i dosadašnjim aktivnostima se zalagao za ostvarivanje najviših standarda zdravlja koji mogu da se dostignu.
Grad obezbeđuje uslove za funkcionisanje zdravstvenih ustanova čiji je osnivač, ulaganjem u savremenu medicinsko-tehničku, računarsku i ostalu opremu, nabavkom sanitetskih i drugih vozila za prevoz pacijenata i rad ekipa na terenu, adaptacijom i kapitalnim i tekućim održavanjem objekata, u cilju poboljšanja kvaliteta zdravstvene zaštite stanovništva. Omogućena je primena savremenih dijagnostičkih metoda i procedura u preventivnoj i kurativnoj zdravstvenoj zaštiti, obezbeđen je adekvatan prostor za rad zaposlenih i pružanje usluga primarne zdravstvene zaštite, vođenje elektronskih evidencija i elektronskog poslovanja, u cilju efikasnije zdravstvene zaštite i jačanja zdravstvenog sistema na primarnom nivou.
Među brojnim aktivnostima koje za ishod imaju očuvanje i unapređenje zdravlja stanovnika Grada Novog Sada ističu se programi i projekti iz oblasti javnog zdravlja, prevencije hroničnih nezaraznih bolesti, prevencije zloupotrebe droga i pronatalitetne populacione politike.
SWOT ANALIZA: Društveni razvoj
SNAGE • Administrativni, privredni, turistički, trgovački, zdravstveni, kulturni, obrazovni i sportski centar |
SLABOSTI • Nedostatak strategije razvoja kulture, strategije u kreativnim industrijama i strategije o samoodrživosti institucija kulture |
ŠANSE • Povoljan geografski položaj |
PRETNJE • Ekonomska kriza |
AKCIONI PLAN ZA PRIORITETNU OBLAST 2: DRUŠTVENI RAZVOJ
Tabela 2: Društveni razvoj
PRIORITET |
DRUŠTVENI RAZVOJ |
||||||
Opšti cilj |
Ojačati razvoj inkluzivne, zdrave, na znanju i kulturnim vrednostima zasnovane lokalne zajednice |
||||||
Specifični cilj 2.1 |
Dostupno i kvalitetno obrazovanje |
||||||
Broj |
Projekat |
Nosilac |
Partneri |
Vremenski okvir |
Ukupna vrednost sredstava u RSD |
Izvor(i) sredstava |
Indikatori |
2.1.1 |
Izgradnja Muzičke škole "Isidor Bajić" i Baletske škole u Novom Sadu sa koncertnom dvoranom |
Gradska uprava za obrazovanje |
- |
2016-2019. |
1.940.629.013,85 |
Grad Novi Sad Donatori |
Izgrađen objekat Muzičke škole "Isidor Bajić" i Baletske škole u Novom Sadu sa koncertnom dvoranom, neto površine 12.900 m2 |
2.1.2 |
Izgradnja nove školske zgrade Poljoprivredne škole sa domom učenika, Futog |
Gradska uprava za obrazovanje |
- |
2019. |
459.000.000,00 |
Grad Novi Sad Donatori |
Izgrađena i opremljena nova školska zgrada, spratnosti Pr + 1 + Pk, i površine oko 5.100 m2 neto novog učioničkog i radnog prostora, u jednom objektu |
2.1.3 |
Dogradnja Osnovne škole "Nikola Tesla" |
Gradska uprava za obrazovanje |
- |
2017-2018. |
165.000.000,00 |
Evropska investiciona banka |
Dograđen objekat u Osnovnoj školi "Nikola Tesla" i poboljšani uslovi za rad i boravak u školi, površine 1.606 m2 |
2.1.4 |
Nadogradnja postojećeg objekta Osnovne škole "Ivo Lola Ribar" Novi Sad |
Gradska uprava za obrazovanje |
- |
2017-2018. |
53.545.813,44 |
Evropska investiciona banka |
Nadograđeno 973 m2 Osnovne škole "Ivo Lola Ribar" Novi Sad |
2.1.5 |
Gimnazija "Isidora Sekulić", Novi Sad -Adaptacija i rekonstrukcija sa nadogradnjom jedne etaže objekta |
Gradska uprava za obrazovanje |
- |
2018. |
311.925.180,00 |
Grad Novi Sad, donatori |
Nadograđena jedna etaža na postojeći objekat, neto površine 560 m2, poboljšani uslovi za rad i boravak u gimnaziji |
2.1.6 |
Nadogradnja dela iznad terasa objekta Predškolske ustanove "Radosno detinjstvo" u Rumenki, Ulica Petefi Šandora 25 |
Predškolska ustanova "Radosno detinjstvo" |
- |
2018. |
16.000.000,00 |
Grad Novi Sad Donatori |
Nadograđen deo iznad terasa objekta Predškolske ustanove "Radosno detinjstvo" u Rumenki |
2.1.7 |
Nadogradnja objekta Predškolske ustanove "Radosno detinjstvo" u Novom Sadu, Ulica Stevana Hristića 15 |
Predškolska ustanova "Radosno detinjstvo" |
- |
2019. |
70.300.000,00 |
Grad Novi Sad Donatori |
Nadograđen objekat Predškolske ustanove "Radosno detinjstvo" u Novom Sadu |
2.1.8 |
Nadogradnja objekta u Novom Sadu, Ulica Jerneja Kopitara 1 |
Predškolska ustanova "Radosno detinjstvo" |
- |
2019. |
25.200.000,00 |
Grad Novi Sad Donatori |
Nadograđen objekat Predškolske ustanove "Radosno detinjstvo" u Novom Sadu |
2.1.9 |
Adaptacija tavanskog prostora u radne sobe i prateće prostorije u objektu "Zeka" u Budisavi, Ul. Vuka Karadžića |
Predškolska ustanova "Radosno detinjstvo" |
- |
2020. |
15.200.000,00 |
Grad Novi Sad Donatori |
Adaptiran tavanski prostor objekta Predškolske ustanove "Radosno detinjstvo" u Budisavi |
|
|
||||||
Specifični cilj 2.2 |
Kreativna kulturna politika i očuvanje kulturnog nasleđa |
||||||
Broj |
Projekat |
Nosilac |
Partneri |
Vremenski okvir |
Ukupna vrednost sredstava u RSD |
Izvor(i) sredstava |
Indikatori |
2.2.1 |
Centar digitalne građe i kreativnog stvaralaštva mladih |
Gradska biblioteka u Novom Sadu |
Istorijski arhiv Grada Novog Sada Univerzitetska biblioteka "Svetozar Marković", Beograd |
2016-2020. |
6.532.300,00 |
Grad Novi Sad Gradska biblioteka u Novom Sadu Donatori |
Formiran Centar digitalne građe i kreativnog stvaralaštva mladih; broj korisnika Centra |
2.2.2 |
Dunavska biblioteka |
Gradska biblioteka u Novom Sadu |
Javno komunalno preduzeće "Gradsko zelenilo" Novi Sad |
2016-2020. |
3.780.000,00 |
Grad Novi Sad |
Izgrađen objekat, broj korisnika biblioteke, broj posetilaca programa |
2.2.3 |
Opremanje policama nove zgrade Istorijskog arhiva Grada Novog Sada |
Istorijski arhiv Grada Novog Sada |
- |
2016-2018. |
25.000.000,00 |
Grad Novi Sad Donatori |
Opremljena nova zgrada Istorijskog arhiva Grada Novog Sada |
2.2.4 |
Organizovanje Međunarodnog festivala manjinskih teatara |
Novosadsko pozorište - "Újvidéki Színház" |
- |
2016-2018. |
12.000.000,00 |
Grad Novi Sad Donatori |
Broj učesnika i posetilaca festivala |
2.2.5 |
Izgradnja arheološkog parka |
Zavod za zaštitu spomenika kulture |
- |
2016-2020. |
360.000.000,00 |
Grad Novi Sad Donatori |
Izgrađen arheološki park |
2.2.6 |
Izgradnja multifunkcionalnog objekta KC Kisač (amfiteatra i bine u parku) u Kisaču |
Kulturni centar "Kisač" |
- |
2018-2021. |
75.000.000,00 |
Grad Novi Sad Donatori |
Izgrađen objekat |
2.2.7 |
Izrada termomašinskih instalacija za klimatizaciju i ventilaciju Velike sale Pozorišta mladih, Novi Sad |
Pozorište mladih |
- |
2019-2020. |
47.600.000,00 |
Grad Novi Sad |
Izrađene instalacije za klimatizaciju i ventilaciju Velike sale Pozorišta mladih, Novi Sad |
2.2.8 |
"Youth Creativ Polis - cultural hub"- Omladinski kreativni polis |
Fondacija "Novi Sad 2021" |
Gradska uprava za kulturu |
2016-2020. |
624.955.100,00 |
Grad Novi Sad |
Revitalizacija starog industrijskog kompleksa i privođenje nameni, za potrebe razvoja kreativne industrije i stvaralaštva mladih |
2.2.9 |
Razvoj i unapređenje kulture |
Gradska uprava za kulturu |
- |
2016-2020. |
675.000.000,00 |
Grad Novi Sad |
Broj održanih kulturnih manifestacija |
2.2.10 |
Razvoj i unapređenje izdavačke delatnosti |
Gradska uprava za kulturu |
- |
2016-2020. |
60.000.000,00 |
Grad Novi Sad |
Broj književnih izdanja, časopisa |
2.2.11 |
Obnova i razvoj verskih objekata |
Gradska uprava za kulturu |
- |
2016-2020. |
96.350.000,00 |
Grad Novi Sad |
Broj podržanih verskih zajednica |
2.2.12 |
Unapređenje javnog informisanja |
Gradska uprava za kulturu |
- |
2016-2020. |
250.000.000,00 |
Grad Novi Sad |
Proizvedeni medijski sadržaji |
|
|
||||||
Specifični cilj 2.3 |
Unapređenje sistema zdravstvene zaštite |
||||||
Broj |
Projekat |
Nosilac |
Partneri |
Vremenski okvir |
Ukupna vrednost sredstava u RSD |
Izvor(i) sredstava |
Indikatori |
2.3.1 |
Izgradnja objekata zavoda za hitnu medicinsku pomoć u Novom Sadu |
Gradska uprava za građevinsko zemljište i investicije |
- |
2016-2018. |
514.500.000,00 |
Grad Novi Sad |
Izgrađeni objekti hitne medicinske pomoći |
2.3.2 |
Opremanje zdravstvenih ustanova medicinsko-tehničkom opremom |
Gradska uprava za zdravstvo |
- |
2016-2020. |
272.000.000,00 |
Grad Novi Sad Donatori |
Nabavljena neophodna medicinsko-tehnička oprema za zdravstvene ustanove čiji je osnivač Grad Novi Sad |
2.3.3 |
Opremanje zdravstvenih ustanova računarskom i elektronskom opremom |
Gradska uprava za zdravstvo |
- |
2016-2020. |
82.000.000,00 |
Grad Novi Sad Donatori |
Nabavljena neophodna računarska i elektronska oprema za zdravstvene ustanove čiji je osnivač Grad Novi Sad |
2.3.4 |
Opremanje zdravstvenih ustanova sanitetskim i transportnim vozilima |
Gradska uprava za zdravstvo |
- |
2016-2020. |
98.000.000,00 |
Grad Novi Sad Donatori |
Nabavljena vozila zdravstvenim ustanovama čiji je osnivač Grad Novi Sad, koje pružaju usluge kućnog lečenja i nege i hitne medicinske pomoći |
2.3.5 |
Rekonstrukcija, adaptacija i održavanje zdravstvenih objekata |
Gradska uprava za zdravstvo |
- |
2016-2020. |
61.000.000,00 |
Grad Novi Sad Donatori |
Izvršena rekonstrukcija, adaptacija i održavanje objekata zdravstvenih ustanova čiji je osnivač Grad Novi Sad |
2.3.6 |
Održavanje opreme u zdravstvenim ustanovama |
Gradska uprava za zdravstvo |
- |
2016-2020. |
18.000.000,00 |
Grad Novi Sad Donatori |
Redovni i vanredni servisi, pregledi i popravke medicinske i druge opreme u zdravstvenim ustanovama čiji je osnivač Grad Novi Sad |
2.3.7 |
Javno-zdravstvena zaštita kroz promociju zdravlja i prevenciju bolesti |
Gradska uprava za zdravstvo |
- |
2016-2020. |
48.325.000,00 |
Grad Novi Sad Donatori |
Obuhvat dece predškolskog i školskog uzrasta, studentske populacije, zaposlenih u vaspitno-obrazovnim i zdravstvenim ustanovama, udruženja građana i drugih, uključenih u promotivno-preventivne programe javno-zdravstvene zaštite i edukovanih o zdravim stilovima života, merama unapređenja zdravlja i štetnosti nepoželjnog ponašanja |
2.3.8 |
Prevencija zloupotrebe droga |
Gradska uprava za zdravstvo |
- |
2016-2020. |
55.375.000,00 |
Grad Novi Sad Donatori |
Obuhvat dece i mladih (predškolskog i školskog uzrasta), roditelja / staratelja dece i mladih, edukovanih o štetnosti zloupotrebe droga i značaju zdravih stilova života, kao i obuhvat zaposlenih u obrazovnim ustanovama, zdravstvenih radnika i zdravstvenih saradnika u zdravstvenim ustanovama, zaposlenih u ustanovama socijalne zaštite, udruženja građana i profesionalnih i stručnih udruženja uključenih u prevenciju zloupotrebe droga |
2.3.9 |
Prevencija i kontrola hroničnih nezaraznih bolesti |
Gradska uprava za zdravstvo |
- |
2016-2020. |
25.000.000,00 |
Grad Novi Sad Donatori |
Obuhvat dece, mladih, radno aktivnog stanovništva i starih, edukovanih o faktorima rizika za nastanak hroničnih nezaraznih bolesti, merama unapređenja zdravlja i pravilnom korišćenju preventivnih zdravstvenih usluga, kao i obuhvat zaposlenih u zdravstvenim ustanovama uključenih u aktivnosti prevencije hroničnih nezaraznih bolesti |
2.3.10 |
Pronatalitetna populaciona politika |
Gradska uprava za zdravstvo |
- |
2016-2020. |
5.000.000,00 |
Grad Novi Sad Donatori |
Obuhvat dece školskog uzrasta i studentske populacije, mladih, trudnica, edukovanih iz oblasti seksualnog i reproduktivnog zdravlja, sa unapređenim znanjem i veštinama od značaja za planiranje porodice |
|
|||||||
Specifični cilj 2.4 |
Efikasna i inkluzivna socijalna politika |
||||||
Broj |
Projekat |
Nosilac |
Partneri |
Vremenski okvir |
Ukupna vrednost sredstava u RSD |
Izvor(i) sredstava |
Indikatori |
2.4.1 |
Sanacija objekta Gerontološkog centra Novi Sad na Limanu |
Gradska uprava za socijalnu i dečiju zaštitu |
Kancelarija za upravljanje javnim ulaganjima |
2018. |
435.600.000,00 |
Budžet Republike Srbije |
Saniran objekat |
2.4.2 |
Sanacija objekta Doma za decu u Veterniku |
Gradska uprava za socijalnu i dečiju zaštitu |
Kancelarija za upravljanje javnim ulaganjima |
2018. |
416.096.400,00 |
Budžet Republike Srbije |
Saniran objekat |
2.4.3 |
Sanacija objekata Gerontološkog centra Novi Sad na Novom Naselju i u Futogu |
Gradska uprava za socijalnu i dečiju zaštitu |
Kancelarija za upravljanje javnim ulaganjima |
2018. |
1.000.000.000,00 |
Budžet Republike Srbije |
Saniran objekat |
2.4.4 |
Osnivanje Centra "Dr Milan Petrović" |
Gradska uprava za socijalnu i dečiju zaštitu |
Škola za osnovno i srednje obrazovanje "Milan Petrović" sa domom učenika |
2018. |
- |
|
Usvojena Odluka na Skupštini |
2.4.5 |
Prihvatilište sa prihvatnom stanicom za decu žrtve trgovinom ljudima |
Centar za socijalni rad Grada Novog Sada |
Gradska uprava za imovinu i imovinsko-pravne poslove |
2017-2020. |
105.404.000,00 |
Grad Novi Sad Donatori |
Opremljen objekat, Broj korisnika usluge |
2.4.6 |
Obezbeđivanje trajnih stambenih rešenja Roma i poboljšanje infrastrukture u romskim naseljima |
Centar za socijalni rad Grada Novog Sada |
Gradska uprava za socijalnu i dečiju zaštitu, Gradska uprava za urbanizam i građevinske poslove, Gradska uprava za građevinsko zemljište i investicije Javno preduzeće "Urbanizam" Zavod za urbanizam Novi Sad |
2017-2020. |
- |
Grad Novi Sad Donatori |
Broj izgrađenih kuća, Broj rekonstruisanih / adaptiranih porodičnih romskih kuća, Broj infrastrukturno opremljenih naselja Broj korisnika |
2.4.7 |
Obezbeđivanje trajnih stambenih rešenja izbeglica |
Gradska uprava za socijalnu i dečiju zaštitu |
Komesarijat za izbeglice i migracije Republike Srbije |
2017-2020. |
- |
Grad Novi Sad Donatori |
Broj izbeglica kojima je rešeno stambeno pitanje |
2.4.8 |
Analiza postojećeg stanja pristupačnosti kroz prikupljanje podataka o objektima za javnu namenu u oblasti socijalne i zdravstvene zaštite, obrazovanja, kulture i dr., i definisanje prioriteta |
Tim za pristupačnost |
Sve gradske uprave |
2017-2020. |
- |
Grad Novi Sad Donatori |
Urađena analiza i definisani prioriteti |
|
|||||||
Specifični cilj 2.5 |
Unapređenje sistema sporta i položaja mladih u društvu |
||||||
Broj |
Projekat |
Nosilac |
Partneri |
Vremenski okvir |
Ukupna vrednost sredstava u RSD |
Izvor(i) sredstava |
Indikatori |
2.5.1 |
Izgradnja fiskulturne sale u Osnovnoj školi "Veljko Vlahović", Novi Sad - Šangaj |
Gradska uprava za obrazovanje |
- |
2018. |
41.975.989,10 |
Evropska investiciona banka |
Izgrađen objekat fiskulturne sale u Osnovnoj školi "Veljko Vlahović", površine 557 m2 |
2.5.2 |
Male urbane celine |
Gradska uprava za građevinsko zemljište i investicije |
- |
2016-2020. |
250.000.000,00 |
Grad Novi Sad |
Izvedeno uređenje malih urbanih celina |
2.5.3 |
Novi Sad - omladinska prestonica Evrope 2019 |
Grad Novi Sad |
Omladinski savez udruženja Novi Sad omladinska prestonica Evrope 2019-OPENS |
2017-2020. |
195.000.000,00 |
Grad Novi Sad Donatori |
Broj realizovanih programa, broj aktivnosti, broj učesnika |
2.5.4 |
Zapošljavanje mladih |
Grad Novi Sad |
Udruženja mladih i udruženja za mlade |
2017-2020. |
15.000.000,00 |
Grad Novi Sad Donatori |
Broj realizovanih programa, broj aktivnosti, broj učesnika |
2.5.5 |
Zdravlje mladih |
Grad Novi Sad |
Udruženja mladih i udruženja za mlade |
2017-2020. |
12.000.000,00 |
Grad Novi Sad Donatori |
Broj učesnika |
2.5.6 |
Kultura i slobodno vreme mladih |
Grad Novi Sad |
Udruženja mladih i udruženja za mlade |
2017-2020. |
12.000.000,00 |
Grad Novi Sad Donatori |
Broj učesnika |
2.5.7 |
Mladi u zaštiti životne sredine i održivom razvoju |
Grad Novi Sad |
Udruženja mladih i udruženja za mlade |
2017-2020. |
8.500.000,00 |
Grad Novi Sad Donatori |
Broj učesnika |
2.5.8 |
Bezbednost mladih |
Grad Novi Sad |
Udruženja mladih i udruženja za mlade |
2017-2020. |
11.000.000,00 |
Grad Novi Sad Donatori |
Broj učesnika |
2.5.9 |
Podrška sportskim organizacijama |
Gradska uprava za sport i omladinu |
- |
2017-2020. |
990.000.000,00 |
Grad Novi Sad |
Broj sportskih organizacija |
PRIORITETNA OBLAST 3: EKONOMSKI RAZVOJ
Stvaranje uslova za nove investicije i otvaranje novih radnih mesta predstavljaju osnovni cilj ekonomskog razvoja kao strateškog pravca Grada Novog Sada. Zahvaljujući svom geografskom položaju i povezanosti sa okruženjem (drumski, železnički i rečni saobraćaj), Grad Novi Sad ima izuzetnu komparativnu prednost, što ga čini konkurentnim ne samo u Srbiji nego i u širem okruženju. Međutim, u savremenim uslovima poslovanja, koje karakterišu česte i brze promene, nastavak procesa globalizacije, neujednačen privredni rast, smanjenje obima direktnih stranih investicija i njihovo preusmeravanje u države sa većim stopama privrednog rasta, finansijska nestabilnost, ubrzani razvoj savremenih tehnologija, interneta itd., komparativna prednost zasnovana isključivo na geografskoj pozicioniranosti nije dovoljna za privlačenje novih investicija. Sve države u okruženju nude različite vidove podsticaja, pre svega za privlačenje stranih direktnih investicija, ali i za podsticanje razvoja preduzetništva, što navedeni opšti cilj - stvaranje uslova za investicije i nova radna mesta - predstavlja kao jedan od prioriteta za strateški razvoj Grada Novog Sada.
Stvaranje povoljnog privrednog ambijenta koji će Grad Novi Sad učiniti privlačnim za investicije, kako domaće tako i strane, i omogućiti otvaranje novih radnih mesta, moguće je ostvariti realizacijom specifičnih ciljeva. Jedan od njih je izgradnja funkcionalne ekonomske infrastrukture - pa je neophodno preduzeti aktivnosti na uređenju i opremanju postojećih greenfield lokacija i kupovini novih, kao i saradnja sa privatnim sektorom koji raspolaže slobodnim lokacijama i objektima koji se mogu ponuditi zainteresovanim investitorima. Potrebno je nastaviti sa aktivnostima na komunalnom opremanju pojedinih delova Grada, kako bi se omogućio nesmetani razvoj preduzetništva u svim delovima Grada, a u saradnji sa nadležnim republičkim institucijama, postojeće brownfield lokacije učiniti što privlačnijim za potencijalne investitore. Jako je važno i stvaranje povoljnog privrednog ambijenta, a to podrazumeva saradnju svih inspekcijskih organa na suzbijanju sive ekonomije, podsticanje osnivanja privrednih subjekata u delatnostima sa bržim stopama rasta (npr. IT sektor, turizam i dr.), podršku preduzetništvu, uključivanje predstavnika privrede u proces donošenja odluka itd.
Unapređenje konkurentnosti radne snage Grad nastoji da postigne kroz Akcioni plan zapošljavanja, doprinoseći usaglašavanju ponude i potražnje na lokalnom tržištu rada, u saradnji sa partnerima kao što su Univerzitet u Novom Sadu, Nacionalna služba za zapošljavanje i udruženja privrednika. Od velike je važnosti konkurentna i moderna poljoprivreda. Najveći deo površine Grada Novog Sada čini obradivo poljoprivredno zemljište, na kojem se najviše uzgajaju ratarske kulture. Grad Novi Sad ima uslova za razvoj organske poljoprivrede, proizvodnju povrća i voća, a zbog značajne sirovinske baze, i za razvoj prehrambene industrije. Kada je reč o razvoju turizma, cilj je da se poveća prosečan broj noćenja, da se Grad Novi Sad pozicionira kao City break destinacija, sa velikim potencijalom za razvoj kulturnog, nautičkog, verskog, aktivnog, eko-etno (gastronomija) turizma.
Grad Novi Sad se već pozicionirao kao jedan od najznačajnijih centara u proizvodnji softvera i video-igara, pružajući snažnu podršku industriji visokih tehnologija. Potrebna je dalja logistika u otvaranju novih poslovnih inkubatora, akceleratora i kreativnih habova, u okviru kojih bi se kreirale i razvijale ideje i podsticao razvoj tehnološkog preduzetništva, čime bi se na najbolji način iskoristio potencijal univerzitetskog centra kakav je Grad Novi Sad.
SWOT ANALIZA: Ekonomski razvoj
SNAGE • Prirodni resursi (raspoloživo poljoprivredno zemljište, reka Dunav, Fruška gora, Koviljsko-petrovaradinski rit, Begečka jama, Ribarsko ostrvo, obnovljivi izvori energije) |
SLABOSTI • Neiskorišćenost braunfild lokacija |
ŠANSE • Povoljan geografski položaj (koridor X, blizina koridora IX, koridor VII, Eurovelo 6 - biciklistička ruta, blizina aerodroma |
PRETNJE • Loša ekonomska situacija |
AKCIONI PLAN ZA PRIORITETNU OBLAST 3: EKONOMSKI RAZVOJ
Tabela 3: Ekonomski razvoj
PRIORITET |
EKONOMSKI RAZVOJ |
|||||||||||
Opšti cilj |
Stvoriti uslove za investicije i nova radna mesta |
|||||||||||
Specifični cilj 3.1 |
Izgradnja funkcionalne ekonomske infrastrukture |
|||||||||||
Broj |
Projekat |
Nosilac |
Partneri |
Vremenski okvir |
Ukupna vrednost sredstava u RSD |
Izvor(i) sredstava |
Indikatori |
|||||
3.1.1 |
Izgradnja Satelitske pijace |
JKP "Tržnica" |
- |
2019-2020. |
356.000.000,00 |
Grad Novi Sad JKP "Tržnica" |
Izgrađena savremena Satelitska pijaca |
|||||
3.1.2 |
Izgradnja veletržnice |
JKP "Tržnica" |
- |
2019-2022. |
1.080.000.000,00 |
Grad Novi Sad JKP "Tržnica" Donatori Javno-privatno partnerstvo |
Izgrađena veletržnica |
|||||
|
||||||||||||
Specifični cilj 3.2 |
Podrška razvoju postojećih i novih privrednih subjekata |
|||||||||||
Broj |
Projekat |
Nosilac |
Partneri |
Vremenski okvir |
Ukupna vrednost sredstava u RSD |
Izvor(i) sredstava |
Indikatori |
|||||
3.2.1 |
Promocija i unapređenja privrede Grada Novog Sada |
Gradska uprava za privredu |
- |
2016-2020. |
407.834.100,00 |
Grad Novi Sad |
Broj održanih manifestacija; Broj učešća na sajmovima. |
|||||
3.2.2 |
Unapređenje poslovnog okruženja za razvoj agrobiznisa i turističkih potencijala Grada Novog Sada |
Novosadski sajam |
- |
2016-2021. |
230.400.000,00 |
Novosadski sajam Donatori |
Održani Međunarodni sajmovi poljoprivrede i turizma na Novosadskom sajmu |
|||||
3.2.3 |
nStarter startap program |
Poslovni inkubator Novi Sad |
nStarter |
2017-2020. |
20.000.000,00 |
Poslovni inkubator Novi Sad Grad Novi Sad Donatori |
Broj prijavljenih učesnika, broj prijavljenih timova, broj održanih dana treninga, broj sati održanih mentorskih sesija, broj finalnih prezentacija |
|||||
|
|
|||||||||||
Specifični cilj 3.3 |
Unapređenje konkurentnosti radne snage |
|||||||||||
Broj |
Projekat |
Nosilac |
Partneri |
Vremenski okvir |
Ukupna vrednost sredstava u RSD |
Izvor(i) sredstava |
Indikatori |
|||||
3.3.1 |
Podsticaj zapošljavanja mladih - pripravnici |
Gradska uprava za privredu |
Nacionalna služba za zapošljavanje |
2016-2020. |
206.400.000,00 |
Grad Novi Sad |
Broj zaposlenih i stručno osposobljenih pripravnika sa položenim stručnim ispitom |
|||||
3.3.2 |
Stručno osposobljavanje nezaposlenih lica -stručna praksa |
Gradska uprava za privredu |
Nacionalna služba za zapošljavanje |
2016-2020. |
139.772.000,00 |
Grad Novi Sad |
Broj lica koja su prošla program stručne prakse i položila stručni ispit |
|||||
3.3.3 |
Podrška razvoju preduzetničkog duha nezaposlenih lica -samozapošljavanje |
Gradska uprava za privredu |
Nacionalna služba za zapošljavanje |
2016-2020. |
120.000.000,00 |
Grad Novi Sad |
Broj novootvorenih preduzetničkih radnji ili privrednih društava |
|||||
3.3.4 |
Organizovanje javnih radova od interesa za Grad Novi Sad |
Gradska uprava za privredu |
Nacionalna služba za zapošljavanje |
2016-2020. |
78.138.300,00 |
Grad Novi Sad |
Broj zaposlenih iz kategorije teže zapošljivih lica |
|||||
3.3.5 |
Podsticanje otvaranja novih radnih mesta u privatnom sektoru - novo zapošljavanje |
Gradska uprava za privredu |
Nacionalna služba za zapošljavanje |
2016-2020. |
58.200.000,00 |
Grad Novi Sad |
Broj novootvorenih radnih mesta |
|||||
3.3.6 |
Univerzitetska profesionalna praksa studenata završnih godina fakulteta |
Gradska uprava za privredu |
Univerzitet u Novom Sadu |
2016-2020. |
- |
- |
Broj studenata sa stečenim praktičnim znanjima |
|||||
3.3.7 |
Obuke i edukacije nezaposlenih lica |
Gradska uprava za privredu |
Nacionalna služba za zapošljavanje |
2016-2020. |
22.000.000,00 |
Grad Novi Sad |
Broj polaznika za mentorstvo-edukaciju |
|||||
|
|
|||||||||||
Specifični cilj 3.4 |
Konkurentna i moderna poljoprivreda |
|||||||||||
Broj |
Projekat |
Nosilac |
Partneri |
Vremenski okvir |
Ukupna vrednost sredstava u RSD |
Izvor(i) sredstava |
Indikatori |
|||||
3.4.1 |
Kontrola kvaliteta poljoprivrednog zemljišta |
Gradska uprava za privredu |
- |
2016-2020. |
23.152.387,00 |
Grad Novi Sad |
Broj analiziranih uzoraka sa poljoprivrednog zemljišta koje je predmet kontrole |
|||||
3.4.2 |
Održavanje postojeće kanalske mreže na poljoprivrednom zemljištu |
Gradska uprava za privredu |
- |
2016-2020. |
50.806.682,00 |
Grad Novi Sad Donatori |
Procenat očišćene kanalske mreže u odnosu na njenu ukupnu dužinu na teritoriji Grada |
|||||
3.4.3 |
Podrška ruralnom razvoju |
Gradska uprava za privredu |
- |
2016-2020. |
77.180.000,00 |
Grad Novi Sad |
Broj poljoprivrednih proizvođača - korisnika mera podrške |
|||||
3.4.4 |
Akcioni plan -poljoprivreda |
Gradska uprava za privredu |
- |
2018. |
3.000.000,00 |
Grad Novi Sad |
Broj novoregistrovanih poljoprivrednih gazdinstava |
|||||
|
||||||||||||
Specifični cilj 3.5 |
< Razvoj turizma |
|||||||||||
Broj |
Projekat |
Nosilac |
Partneri |
Vremenski okvir |
Ukupna vrednost sredstava u RSD |
Izvor(i) sredstava |
Indikatori |
|||||
3.5.1 |
Postavljanje tabli i info-panoa informativne signalizacije za turiste i posetioce u Novom Sadu |
Turistička organizacija Grada Novog Sada |
- |
2016-2019. |
27.300.000,00 |
Turistička organizacija Grada Novog Sada Donatori |
15 novih City light dvostranih panoa, Servisiranje tri postojeća dvostrana panoa Servisiranje šest dvostranih panoa i izmeštanje u prigradska naselja, Obeležavanje 24 hotela putem tabli turističke signalizacije za hotele Postavljanje dva panoa za obeležavanje galerija |
|||||
3.5.2 |
Novi Sad - "CITY BREAK 2020" |
Turistička organizacija Grada Novog Sada |
- |
2016-2020. |
365.000.000,00 |
Turistička organizacija Grada Novog Sada |
Povećanje broja turista |
|||||
3.5.3 |
Akcioni plan - turizam |
Gradska uprava za privredu |
- |
2018. |
3.000.000,00 |
Grad Novi Sad |
Porast prihoda od boravišne takse |
|||||
3.5.4 |
Program i plan upravljačkog modela Petrovaradinske tvrđave - turizam |
Gradska uprava za privredu |
- |
2018. |
4.400.000,00 |
Grad Novi Sad |
Izrađen Program i plan upravljačkog modela Petrovaradinske tvrđave |
PRIORITETNA OBLAST 4: DOBRA UPRAVA
Dobra uprava je preduslov za ostvarivanje razvoja i definisanih prioriteta za razvoj bilo koje jedinice državne uprave, pa tako i Grada Novog Sada. Uvođenje elektronske uprave se često pogrešno posmatra usko - kao elektronizacija postojećih procesa i omogućavanje pristupa servisima putem interneta. Ovaj segment elektronske uprave je odavno prevaziđen i zamenio ga je koncept izmene javne uprave tehnologijama elektronske uprave.
Da bismo postigli željeni cilj, potrebno je permanentno raditi na ispunjenju specifičnih ciljeva, a jedan od njih je svakako i pojednostavljenje administrativnih procedura. Poznato je da administrativne procedure u postojećem obliku godinama egzistiraju nepromenjene, uporno ignorišući činjenicu da je upotreba računara u svakodnevnom radu faktičko stanje. Cilj je da dokazivanje tvrdnji u administrativnom postupku ne bude teret podnosioca zahteva, već da uvođenjem servisa razmene informacija između organa uprave (G2G) procedure budu pojednostavljene do nivoa podnošenja zahteva, koje naravno može biti i elektronsko.
Upravljanje savremenim gradovima, u kojima živi preko 50% svetskog stanovništva, predstavlja izazov za svaku lokalnu administraciju i uslovljava njeno osavremenjivanje u smislu primene savremenih tehnoloških rešenja, novih modela rada i prilagođavanja potrebama građana i poslovnih subjekata. Grad Novi Sad uvođenjem rešenja zasnovanih na savremenim tehnologijama postepeno usvaja koncept Pametnog grada (Smart city). Zahvaljujući tome, građani Novog Sada će imati mogućnost ne samo da koriste savremene "pametne" usluge koje postoje na nivou Evropske unije, već će biti i među prvima u Evropi koji će koristiti određene inovativne javne usluge.
Uspostavljanje povećanog učešća građana i privrednih subjekata u donošenju odluka dovodi do podizanja poverenja građana u organe Uprave i uspostavljanje dugoročnih pozitivnih odnosa. Neophodno je obezbediti lak pristup informacijama građanima, nesmetanu komunikaciju sa državnim organima, lokalnim samoupravama i državnim organizacijama koje su nosioci javnih ovlašćenja, kako bi im bile pružene što bolje i efikasnije usluge.
Poslednji, ali ne manje vredan cilj, jeste i unapređenje ljudskih resursa. Svaki službenik treba da se oseća odgovornim za usluge koje pruža građanima, a neophodno je i usvajanje novih, efikasnijih načina rada, što podrazumeva stalne obuke. Zaposleni kojima se pruža mogućnost da rade na sebi, i za koje se obezbeđuju adekvatni mehanizmi motivacije, vremenom postaju zadovoljniji i pružaju kvalitetnije servise.
SWOT ANALIZA: Dobra uprava
SNAGE • Visokoobrazovana radna snaga |
SLABOSTI • Nedovoljno efikasna komunikacija i razmena informacija između gradskih uprava i službi, odnosno gradskih uprava i službi sa javnim preduzećima čiji je osnivač Grad |
ŠANSE • Uvođenje sistema za upravljanje resursima i edukaciju ljudskih resursa |
PRETNJE • Nepovoljna ekonomska situacija, opadanje javnih prihoda |
AKCIONI PLAN ZA PRIORITETNU OBLAST 4: DOBRA UPRAVA
Tabela 4: Dobra uprava
PRIORITET |
DOBRA UPRAVA |
||||||||||||
Opšti cilj |
Unaprediti institucionalne i upravljačke kapacitete |
||||||||||||
Specifični cilj 4.1 |
Unapređenje administrativnih procedura |
||||||||||||
Broj |
Projekat |
Nosilac |
Partneri |
Vremenski okvir |
Ukupna vrednost sredstava u RSD |
Izvor(i) sredstava |
Indikatori |
||||||
4.1.1 |
Unapređenje sistema naplate poreza na imovinu |
Gradska poreska uprava |
- |
2018. |
- |
Grad Novi Sad Donatori |
Procenat povećanja naplate |
||||||
4.1.3 |
Jedinstveno i celovito elektronsko praćenje finansijske dokumentacije |
Gradska uprava za finansije |
- |
2016-2020. |
- |
Grad Novi Sad Donatori |
Broj predmeta za koje se može utvrditi trenutni status |
||||||
4.1.4 |
Izrada softvera za praćenje postupka donošenja planske dokumentacije |
Gradska uprava za urbanizam i građevinske poslove |
- |
2018-2019. |
3.000.000,00 |
Grad Novi Sad Donatori |
Uspostavljen sistem za praćenje postupka donošenja planske dokumentacije |
||||||
4.1.5 |
Upravljački informacioni sistem Gradske uprave za inspekcijske poslove (Dispečer sistem) |
Gradska uprava za inspekcijske poslove |
- |
2017-2020. |
2.800.000,00 |
Grad Novi Sad Donatori |
Broj unetih i evidentiranih prijava |
||||||
4.1.6 |
Komunalne prijave -sistem izveštavanja, analize i odlučivanja |
JKP "Informatika" Gradska uprava za inspekcijske poslove |
- |
2018-2019. |
3.000.000,00 |
Grad Novi Sad Donatori |
Broj obrađenih prijava korisnika |
||||||
4.1.7 |
Upravljanje imovinom Grada Novog Sada |
Grad Novi Sad |
- |
2019-2020. |
20.000.000,00 |
Grad Novi Sad Donatori |
Broj nepokretnosti u vlasništvu Grada Novog Sada za koje je utvrđena tržišna i knjigovodstvena vrednost |
||||||
|
|
||||||||||||
Specifični cilj 4.2 |
Uspostavljanje preduslova za razvoj Smart city koncepta |
||||||||||||
Broj |
Projekat |
Nosilac |
Partneri |
Vremenski okvir |
Ukupna vrednost sredstava u RSD |
Izvor(i) sredstava |
Indikatori |
||||||
4.2.1 |
Smart City Strategy |
Grad Novi Sad |
Javno preduzeće "Urbanizam" Zavod za urbanizam Novi Sad |
2018-2020. |
15.000.000,00 |
Donatori |
Usvojen strateški dokument |
||||||
4.2.2 |
Rekonstrukcija i adaptacija zgrade u Stražilovskoj ulici br. 7 |
Grad Novi Sad |
- |
2018-2021. |
392.000.000,00 |
Grad Novi Sad Donatori |
Rekonstruisan objekat |
||||||
4.2.3 |
Razvoj E-uprave |
JKP "Informatika" |
- |
2018-2019. |
2.000.000,00 |
Grad Novi Sad JKP "Informatika" Donatori |
Broj registrovanih korisnika |
||||||
|
|||||||||||||
Specifični cilj 4.3 |
Unapređenje ljudskih resursa |
||||||||||||
Broj |
Projekat |
Nosilac |
Partneri |
Vremenski okvir |
Ukupna vrednost sredstava u RSD |
Izvor(i) sredstava |
Indikatori |
||||||
4.3.1 |
Edukacija zaposlenih u Gradu Novom Sadu, javnim i javnim komunalnim preduzećima i ustanovama na temu pripreme i realizacije projekata |
Grad Novi Sad |
- |
2018-2020. |
1.200.000,00 |
Grad Novi Sad Donatori |
Broj edukovanih zaposlenih |
||||||
4.3.2 |
Edukacija zaposlenih u Gradskoj upravi za saobraćaj i puteve iz oblasti bezbednosti saobraćaja i javnih nabavki |
Gradska uprava za saobraćaj i puteve |
- |
2016-2020. |
1.645.000,00 |
Grad Novi Sad |
Broj edukovanih zaposlenih |
||||||
4.3.3 |
Edukacija zaposlenih u Gradskoj upravi za urbanizam i stambene poslove iz oblasti zapošljavanja, finansija, javnih nabavki, urbanizma i prostornog planiranja |
Gradska uprava za urbanizam i stambene poslove |
- |
2016-2020. |
900.000,00 |
Grad Novi Sad |
Broj edukovanih zaposlenih |
||||||
4.3.4 |
Edukacija zaposlenih u Gradskoj upravi za privredu iz oblasti zapošljavanja, finansija, javnih nabavki, poljoprivrede i vanrednih situacija |
Gradska uprava za privredu |
- |
2016-2020. |
1.550.000,00 |
Grad Novi Sad |
Broj edukovanih zaposlenih |
||||||
4.3.5 |
Rodna ravnopravnost -politika jednakih mogućnosti u organima lokalne samouprave |
Gradska uprava za opšte poslove |
- |
2016-2020. |
720.000,00 |
Grad Novi Sad Donatori |
Kreirana baza podataka, broj edukovanih zaposlenih |
PRIORITIZACIJA
Akcioni plan je operativni alat za implementaciju Strategije održivog razvoja Grada Novog Sada i okvir za bolje planiranje budžeta i efikasniju organizaciju projektnog rada u gradu. Akcioni plan obuhvata listu najbitnijih projekata ili programa uz pomoć kojih će grad Novi Sad za sledećih pet godina ostvariti postavljene razvojne ciljeve.
Proces izrade Akcionih planova podrazumevao je rad u grupama formiranim u skladu s definisanim prioritetnim oblastima 1. Urbani razvoj, 2. Društveni razvoj, 3. Ekonomski razvoj i 4. Dobra uprava. Članovi Partnerske skupštine su aktivno učestvovali u radu Radnih grupa po oblastima. Rezultat njihovog rada su 163 predložena projekta.
• Pretpostavke na kojima su zasnovani akcioni planovi za navedene prioritetne oblasti su:
• U akcionim planovima se nalaze projekti koji su identifikovani u fazi pripremanja Strategije održivog razvoja Grada Novog Sada.
• Za svaki projekat opredeljen je nosilac, partneri, vremenski okvir, vrednost, izvori sredstava i indikatori.
• Za većinu projekata finansijske vrednosti su procenjene, osim za projekte koji nemaju kompletiranu tehničku dokumentaciju ili studije izvodljivosti.
• Sve vrednosti projekata su predstavljene u cenama za 2015. godinu.
• Potencijalno kofinansiranje donatora procenjeno je na osnovu poznavanja potencijalnih izvora finansiranja.
Nakon identifikacije svih potencijalnih projekata urađena je prioritizacija projekata u skladu sa metodologijom Stalne konferencije gradova i opština, koja je predstavljena u tabelama u nastavku, i to tako što su po prioritetnim oblastima selektovani projekti čija je ukupna vrednost veća od 120.000.000,00 dinara, a zatim su predlozi projekata procenjivani u skladu sa unapred definisanim kriterijumima i brojem bodova po kriterijumu.
Kriterijumi za prioritizaciju:
R. B |
KRITERIJUMI |
Mogući broj poena |
|
Opšti projekat - Ukoliko je projekat: U službi cele lokalne zajednice U službi više od jednog dela lokalne zajednice U službi samo jednog dela lokalne zajednice |
1 0.5 0 |
1 |
KRITERIJUM 1 |
|
|
Povezan projekat - Ako je projekat: Povezan sa drugim prihvaćenim projektima Nije povezan sa drugim prihvaćenim projektima |
1 0 |
2 |
KRITERIJUM 2 |
|
|
Sredstva za realizaciju projekta - Ukoliko: Sredstva za realizaciju projekta su obezbeđena Ukoliko su sredstva za realizaciju projekta nisu obezbeđena |
1 0 |
3 |
KRITERIJUM 3 |
|
|
Uticaj projekta na budžetske prihode lokalne samouprave Realizacija projekta dovodi do porasta budžetskih prihoda ili smanjenja budžetskih rashoda lokalne samouprave Realizacija projekta ne utiče na budžetske prihode lokalne samouprave |
1 0 |
4 |
KRITERIJUM 4 |
|
|
Donacije, subvencije, preferencijalni krediti Za realizaciju projekta predviđene donacije, subvencije ili krediti Za realizaciju projekta nisu predviđene donacije, subvencije ili krediti |
1 0 |
5 |
KRITERIJUM 5 |
|
|
Uticaj projekta na životnu sredinu Ako projekat utiče korisno na životnu sredinu Ako projekat utiče negativno na životnu sredinu Ako nema uticaja projekta na životnu sredinu |
1 -1 0 |
6 |
KRITERIJUM 6 |
|
|
Uticaj projekta na privredni razvoj - Ako se predviđa: Pozitivan uticaj projekta na privredni razvoj Nema uticaja projekta na privredni razvoj |
1 0 |
7 |
KRITERIJUM 7 |
|
|
UKUPAN BROJ POENA: |
|
|
|
|
|
Prioritizacija - tabelarni prikaz
Utvrđivanje prioriteta |
||
Broj |
Prioritet / Specifični cilj / Projekat |
Broj bodova |
URBANI RAZVOJ |
||
Očuvanje i unapređenje urbanog identiteta |
||
1.1.2 |
Projekat rehabilitacije kompleksa Petrovaradinske tvrđave |
80 |
1.1.3 |
Pozorišni trg - uređenje |
40 |
Unapređenje i zaštita životne sredine |
||
1.2.6 |
Upravljanje populacijom napuštenih životinja na teritoriji Grada Novog Sada |
85 |
1.2.7 |
Upravljanje otpadom životinjskog porekla na teritoriji Grada Novog Sada |
85 |
1.2.4 |
Adaptacija javnog osvetljenja na teritoriji Grada Novog Sada |
65 |
1.2.3 |
Izgradnja postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda u naselju Begeč |
57.5 |
Uvođenje obnovljivih izvora energije i unapređenje energetske efikasnosti |
||
1.3.3 |
Upotreba biomase dobijene održavanjem zelenih gradskih površina za zagrevanje plastenika i proizvodnju komposta -energetski efikasan rasadnik |
62.5 |
Unapređenje komunalnog sistema i komunalne infrastrukture |
||
1.4.1 |
Uspostavljanje regionalnog sistema upravljanja otpadom za Grad Novi Sad i opštine Bačka Palanka, Bački Petrovac, Beočin, Žabalj, Srbobran, Temerin i Vrbas, sa izgradnjom regionalnog centra za upravljanje otpadom na teritoriji Grada Novog Sada |
95 |
1.4.23 |
Centralno postrojenje za prečišćavanje otpadnih voda Grada Novog Sada, sa pripadajućim kolektorskim pravcima |
95 |
1.4.2 |
Unapređenje postojećeg sistema sakupljanja, transporta, skladištenja i deponovanja otpada u Novom Sadu |
85 |
1.4.14 |
Rekonstrukcija postojećih i izgradnja novih objekata, kao i infrastrukturno opremanje Gradskog groblja u Novom Sadu |
85 |
1.4.21 |
Spajanje južnog i severnog gradskog sliva kanalizacije Novog Sada |
85 |
1.4.20 |
Fabrika vode na Petrovaradinskoj adi |
82.5 |
1.4.22 |
Nova crpna stanica na lokalitetu GC2 |
80 |
1.4.15 |
Rekonstrukcija postojećih i izgradnja novih objekata, infrastrukturno opremanje Uspenskog, Almaškog, Katoličkog, Reformatorsko-evangelističkog, Jevrejskog, Rusinskog i Nazarenskog groblja u Novom Sadu, kao i svih grobalja u Futogu, Petrovaradinu, Veterniku, Bukovcu, Kaću, Budisavi, Kovilju, Kisaču, Stepanovićevu, Rumenki, Begeču, Sremskoj Kamenici, Starim i Novim Ledincima i Čeneju |
77.5 |
1.4.3 |
Radna zona Sever 4 u Novom Sadu |
75 |
1.4.17 |
Izgradnja novog krematorijuma na Gradskom groblju u Novom Sadu |
72.5 |
1.4.13 |
Optička telekomunikaciona infrastruktura Grada Novog Sada |
70 |
1.4.9 |
Infrastrukturno opremanje lokaliteta za ustupanje investitorima (sadašnji Rasadnik, Javno komunalno preduzeće "Gradsko zelenilo", Novi Sad) |
65 |
1.4.10 |
Javna garaža Šafarikova - Uspenska |
60 |
1.4.5 |
Izgradnja saobraćajnih površina, vodovoda i kanalizacije sa rušenjem objekata u Ulici Bate Brkića u Novom Sadu |
57.5 |
1.4.19 |
Vodosnabdevanje naselja Begeč |
57.5 |
1.4.6 |
Izgradnja saobraćajnih površina sa odvodnjavanjem i rekonstrukcija vodovoda u Ulici cara Lazara u Futogu |
45 |
1.4.4 |
Izgradnja vodovoda, fekalne i atmosferske kanalizacije u naselju Bocke u Sremskoj Kamenici |
40 |
Unapređenje sistema saobraćaja i saobraćajne infrastrukture |
||
1.5.3 |
Izgradnja drumsko-železničkog mosta preko reke Dunav u Novom Sadu - "Žeželjev most" |
80 |
1.5.4 |
Izgradnja pristupnih saobraćajnica Žeželjevom mostu |
80 |
1.5.14 |
Elektronski sistem naplate autobuskih karata u javnom prevozu putnika u Novom Sadu |
55 |
1.5.13 |
Nabavka novih autobusa |
50 |
1.5.7 |
Put do Kaća, izgradnja glavnog ulaznog pravca, druga traka |
47.5 |
1.5.8 |
Izgradnja glavne saobraćajnice kroz Futog u punom profilu |
47.5 |
1.5.6 |
Sentandrejski put - kompletiranje planiranog profila saobraćajnice - prva faza, do Velebitske ulice |
45 |
1.5.2 |
Izgradnja pešačko-biciklističkog mosta preko Dunavca u Novom Sadu |
40 |
1.5.9 |
Put do Rumenke, izgradnja glavnog ulaznog pravca, druga traka |
37.5 |
DRUŠTVENI RAZVOJ |
||
Dostupno i kvalitetno obrazovanje |
||
2.1.3 |
Dogradnja Osnovne škole "Nikola Tesla" |
67.5 |
2.1.1 |
Izgradnja Muzičke škole "Isidor Bajić" i Baletske škole u Novom Sadu sa koncertnom dvoranom |
60 |
2.1.2 |
Izgradnja nove školske zgrade Poljoprivredne škole sa domom učenika, Futog |
60 |
Kreativna kulturna politika i očuvanje kulturnog nasleđa |
||
2.2.8 |
"Youth Creative Polis - cultural hub" - Omladinski kreativni centar |
87.5 |
2.2.6 |
Izgradnja multifunkcionalnog objekta KC Kisač (amfiteatra i bine u parku) u Kisaču |
62.5 |
2.2.9 |
Razvoj i unapređenje kulture |
50 |
2.2.12 |
Unapređenje javnog informisanja |
40 |
Unapređenje sistema zdravstvene zaštite |
||
2.3.2 |
Opremanje zdravstvenih ustanova medicinsko-tehničkom opremom |
70 |
2.3.1 |
Izgradnja objekata zavoda za hitnu medicinsku pomoć u Novom Sadu |
50 |
Unapređenje sistema sporta i položaja mladih u društvu |
||
2.5.2 |
Male urbane celine |
50 |
EKONOMSKI RAZVOJ |
||
Stvoriti uslove za investicije i nova radna mesta |
||
3.1.2 |
Izgradnja veletržnice |
75 |
3.1.1 |
Izgradnja Satelitske pijace |
55 |
Podrška razvoju postojećih i novih privrednih subjekata |
||
3.2.2 |
Unapređenje poslovnog okruženja za razvoj agrobiznisa i turističkih potencijala Grada Novog Sada |
70 |
Unapređenje konkurentnosti radne snage |
||
3.3.1 |
Podsticaj zapošljavanja mladih - pripravnici |
70 |
Konkurentna i moderna poljoprivreda |
||
3.4.2 |
Održavanje postojeće kanalske mreže na poljoprivrednom zemljištu |
65 |
Razvoj turizma |
||
3.5.2 |
Novi Sad - "CITY BREAK 2020" |
60 |
PLANOVI IMPLEMENTACIJE AKCIONIH PLANOVA ZA PERIOD 2016-2020. GODINE
Planove implementacije akcionih planova za period 2016-2020. godine priprema Koordinacioni tim za izradu strategije održivog razvoja Grada Novog Sada, u saradnji sa Kancelarijom za lokalni ekonomski razvoj, i dostavlja Gradskom veću Grada Novog Sada na donošenje.
Koordinacioni tim za izradu strategije održivog razvoja Grada Novog Sada i Privredni savet Grada Novog Sada prate realizaciju planova implementacije akcionih planova. Koordinacioni tim za izradu strategije održivog razvoja Grada Novog priprema godišnje izveštaje Planova implementacije akcionih planova u saradnji sa Kancelarijom za lokalni ekonomski razvoj i dostavlja ih Skupštini Grada Novog Sada na razmatranje.
PROJEKTI UVRŠTENI U STRATEGIJU NAKON JAVNE RASPRAVE
Nakon Javne rasprave, u Strategiju održivog razvoja Grada Novog Sada uvršteni su sledeći projekti:
• "Dogradnja Gradske biblioteke",
• "Izgradnja fast parka - montažna garaža",
• "Izgradnja osnovne škole u naselju Sajlovo",
• "Krovovi nad Novim Sadom".
Strategija održivog razvoja Grada Novog Sada biće objavljena u "Službenom listu Grada Novog Sada."