LOKALNI AKCIONI PLAN
ZAPOŠLJAVANJA GRADA BEOGRADA ZA 2018. GODINU

("Sl. list grada Beograda", br. 100/2017)

REZIME

U izradi Lokalnog akcionog plana zapošljavanja Grada Beograda za 2018. godinu (u daljem tekstu: LAPZ) učestvovali su socijalni partneri koji ostvaruju međusobnu saradnju u okviru Saveta za zapošljavanje Grada Beograda osnovanog 26. septembra 2014. godine.

Ovaj dokument predstavlja objedinjen pregled ciljeva i prioriteta regionalne politike zapošljavanja koje je potrebno ostvariti kako bi se doprinelo punoj implemnetaciji strateškog cilja politike zapošljavanja na nacionalnom nivou i tekućim reformskim procesima od značaja i uticaja na oblast politike zapošljavanja kako na nivou Grada Beograda, tako i na nivou Republike Srbije.

Procenjeni rast BDP-a u 2016. godini na području Beograda je 6,6% u odnosu na 2015. godinu. Doprinos Beograda BDP-u Srbije je stabilan i prema procenama je iznosio 39,8% BDP-a za nivo Republike, dok je prosečan BDP po stanovniku za 66,8% veći nego od proseka na nivou RS.

Broj stanovnika u Beogradu je nastavio da raste, a procenjuje se da je sredinom 2016. godine iznosio 1.683.962, što je za 24.522 lica više od broja registrovanog prilikom popisa stanovništva 2011.

Ovo je posledica mehaničkog priraštaja, budući da prirodni priraštaj opada još od sredine sedamdesetih godina prošlog veka. Samo u toku 2016. godine u Beogradu je zabeležen migracioni saldo u iznosu od 6.504 lica.

U 2017. godini su nastavljeni pozitivni trendovi na tržištu rada, kako na nivou Beogradskog regiona, tako i na nivou Republike Srbije.

Prema poslednjim raspoloživim podacima (novembar 2017.) Nacionalne službe za zapošljavanje, Filijale za grad Beograd došlo je do smanjenja broja nezaposlenih za 14,5% u poređenju sa istim mesecom prethodne godine.

Prema administrativnim izvorima o kretanju nezaposlenosti i zapošljavanju sa evidencije Nacionalne službe za zapošljavanje za teritoriju grada Beograda, za 2017. godinu je karakteristično: kontinuirano smanjenje u periodu proleće-jesen; učešće nezaposlenih u stanovništvu radnog uzrasta je iznad proseka za nivo grada u sledećim opštinama: Starom gradu, Čukarici, Lazarevcu, Rakovici, Barajevu, Sopotu, Obrenovcu i Mladenovcu; zapošljavanje sa evidencije NSZ-a je povećana u odnosu na isti period prethodne godine, a povećana je i tražnja za radnicima uz posredovanje Filijale za grad Beograd.

S obzirom na pokazatelje ekonomske aktivnosti, demografska kretanja i stanje na tržištu rada Beogradskog regiona, unapređenje ljudskih resursa kroz pristup zasnovan na specifičnim potrebama građana u pogledu zaposlenosti i prihoda se nametnuo kao jedan od regionalnih prioriteta u daljem razvoju grada Beograda.

Da bi se ovaj prioritet ostvario postavljeni su osnovni ciljevi razvoja regionalne politike zapošljavanja u 2018. godini, koji odgovaraju ciljevima na nivou Republike Srbije, a čije ostvarivanje se planira primenom seta mera i aktivnosti koje će biti podržane: poboljšanje uslova za pristup tržištu rada, posredovanje u zapošljavanju, profesionalna orijentacija i savetovanje o planiranju karijere, povećanje kompetentnosti radne snage putem dodatnog obrazovanja i obuka, podsticanje zapošljavanja i poslovanja putem subvencija i na javnim radovima, podrška razvoju preduzetništva i malih i srednjih preduzeća i podsticaji za investicije u poljoprivredi i ruralni razvoj.

Nizom mera biće podržano osnaživanje i zapošljavanje nezaposlenih iz kategorija teže zapošljivih lica, pri čemu će prioritetna podrška biti usmerena na mlade do 30 godina života, viškove zaposlenih, nezaposlene starije od 50 godina, nezaposlene bez kvalifikacija, niskokvalifikovane i dugoročno nezaposlene, radno sposobne korisnike novčane socijalne pomoći, osobe sa invaliditetom, Rome, žrtve trgovine ljudima i žrtve porodičnog nasilja.

Osim mera i aktivnosti navedenih u ovom akcionom planu (poglavlje VIII), u 2018. godini će biti realizovane i druge mere i aktivnosti za podsticanje zapošljavanja koje sprovode Nacionalna služba za zapošljavanje, u skladu sa svojim programom rada i raspoloživim finansijskim sredstvima, kao i druge organizacije i institucije u skladu sa utvrđenim nadležnostima.

I EKONOMSKA AKTIVNOST

Regionalni bruto domaći proizvod i regionalni računi predstavljaju neizostavan alat za efektivno vođenje regionalne politike kao i monitoring i evaluaciju planova i programa regionalnog razvoja. Regionalni bruto domaći proizvod se koristi za identifikaciju ključnih faktora regionalnog rasta i strateško planiranje ekonomske strukture i rasta regiona.

Nominalni BDP Beograda, prema tekućim cenama, neprekidno je rastao poslednjih godina. Pri tome je doprinos Beograda BDP-u Srbije bio stabilan - približno 40%, što ukazuje na ujednačeno kretanje ovog makroekonomskog agregata na republičkom i gradskom nivou. Koncentracija ekonomskih aktivnosti u glavnom gradu je odraz metropolizacije privrede, koja odlikuje ne samo Srbiju, nego i mnoge druge evropske zemalja.

Prema preliminarnim rezultatima obračuna regionalnog bruto domaćeg proizvoda (BDP) za 2016. godinu1, za Beogradski region ova vrednost iznosi 1.696.449 miliona dinara, što predstavlja 39,8% BDP-a za nivo Republike Srbije. Ovaj iznos je za 6,6% veći nego u 2015. godini (rast na nivou RS je procenjena na 5,4%).

Pri tome, regionalni BDP po stanovniku za Beogradski region je 1.007 hiljada dinara, ima za 66,8% veći per capita iznos u odnosu na republički nivo.

_________
1 Republički zavod za statistiku, Preliminarni rezultati obračuna regionalnog bruto domaćeg proizvoda za 2016. godinu.

II STANJE I TOKOVI NA TRŽIŠTU RADA

1. Demografska kretanja

Od početka novog milenijuma broj stanovnika Beograda raste zahvaljujući mehaničkom priraštaju, budući da prirodni priraštaj opada još od sredine sedamdesetih godina prošlog veka. Od devedesetih godina prošlog veka u Beogradu veći broj stanovnika umire nego što se rađa, odnosno beleži se negativni prirodni priraštaj, ali je migracioni priraštaj koji predstavlja razliku između broja doseljenih i odseljenih lica na određenom području, pozitivan i doprinosi rastu.

Prema rezultatima Popisa stanovništva iz 2011. godine, broj stanovnika je iznosio 1.659.440 stanovnika. Prema procenama, sredinom 2016. godine broj stanovnika u Beogradu je iznosio 1.683.962.

Tabela 1 - Kretanje broja stanovnika u Beogradu

Izvor: RZS, Procene stanovništva u RS u 2016. godini

Godina

Broj stanovnika

2011.

1.658,151

2012.

1.664,218

2013.

1.669,552

2014.

1.675,043

2015

1.679.895

2016

1.683.962

U toku 2016. godine migracioni saldo u Beogradu je iznosio 6.504 lica, pri čemu je 16.086 doseljeno iz drugih oblasti, a iz Beograda se odselilo 9.582 lica.

Grafikon 1 - Migracioni saldo po regionima Republike Srbije, 2016

Izvor: Unutrašnje migracije u Republici Srbiji, 2016., RZS, Saopštenje SN60 od 30. juna 2017. godine

2. Registrovana zaposlenost²

Prema poslednjem objavljenom podatku RZS, u III kvartalu 2017. godine registrovana zaposlenost na nivou Beograda iznosila je 695.354 lica, od kojih:

- 612.308 zaposleno u pravnim licima (privredna društva, preduzeća, zadruge, ustanove i druge organizacije),

- 80.061 lice su preduzetnici, lica koja samostalno obavljaju delatnost i zaposleni kod njih, a

- 2.984 lica čine registrovani individualni poljoprivrednici.

U odnosu na registrovanu zaposlenost iz istog perioda prethodne godine, došlo je do povećanja za 21.045 lica.

Pri tome, raspodela broja zaposlenih u pravnim licima, i lica koja samostalno obavljaju delatnost, preduzetnici i zaposleni kod njih, prema sektorima delatnosti izgleda ovako: trgovina na veliko i malo i popravka motornih vozila - 17,2%, državna uprava i organizacije obaveznog socijalnog osiguranja - 11,5%, prerađivačka industrija - 9,4%, administrativne i pomoćne uslužne delatnosti - 8,3%, stručne, naučne inovacione i tehničke delatnosti - 7,7%, zdravstvena i socijalna zaštita - 7,1%, saobraćaj i skladištenje - 6,5%, obrazovanje - 5,7%, informisanje i komunikacije - 5,3%, građevinarstvo - 5,0%, usluge smeštaja i ishrane - 3,7%, finansijske delatnosti i delatnost osiguranja - 3,4%, dok svi ostali sektori delatnosti sadrže zajedno manje od 10,0% (pojedinačno, manje od 3,0% zaposlenih).

Što se tiče zaposlenosti na području Republike Srbije, registrovano je ukupno 2.077.574 lica, što je porast u odnosu na isti kvartal prethodne godine za 2,7%, s tim da je struktura zaposlenosti nešto drugačija u odnosu na Beograd: u pravnim licima je zaposleno 79,2%, preduzetnici i lica koji samostalno obavljaju delatnost čine 16,7%, a individualni poljoprivrednici 4,1%.

_________
2 Pod pojmom (registrovani) zaposleni podrazumevaju se lica koja imaju formalno pravni ugovor o zaposlenju, odnosno zasnovan radni odnos sa poslodavcem, na određeno ili neodređeno vreme; lica koja rade van radnog odnosa, na osnovu ugovora o delu ili na osnovu ugovora o obavljanju privremenih i povremenih poslova; lica koja obavljaju samostalne delatnosti ili su osnivači privrednih društava ili preduzetničkih radnji; kao i lica koja obavljaju poljoprivredne delatnosti, a nalaze se u evidenciji Centralnog registra obaveznog socijalnog osiguranja (CROSO).

3. Kretanja na tržištu rada prema evidenciji NSZ

Broj nezaposlenih lica3 na evidenciji NSZ za teritoriju grada Beograda u novembru 2017. godine iznosi 88.120, što u poređenju sa istim mesecom prethodne godine predstavlja smanjenje broja nezaposlenih za 14,5%.

Istovremeno, na području Republike Srbije evidentirano je ukupno 617.374 nezaposleno lice, što predstavlja smanjenje za čak 10,8% u odnosu na isti mesec prethodne godine.

Kretanje broja nezaposlenih lica na evidenciji NSZ, Filijale za grad Beograd je imalo uobičajeni trend rasta na kraju prethodne i početku tekuće godine, kako zbog sezonskih promena do kojih dolazi u zimskim mesecima, tako i zbog povećane motivacije onih koji se neredovno javljaju na evidenciju, da to učine u vreme oglašavanja javnih poziva za učešće u merama aktivne politike zapošljavanja koje sprovodi NSZ. Tokom proleća i leta evidentirano je kontinuirano smanjenje broja zaposlenih na mesečnom nivou, da bi se ovaj trend zadržao do kraja godine.

_________
3 Administrativni statistički izvori o broju nezaposlenih lica zasnivaju se na podacima o registrovanim nezaposlenim licima na evidenciji Nacionalne službe za zapošljavanje koji, u skladu sa zakonom, obuhvataju lica od 15 godina života do ispunjavanja uslova za penziju, odnosno najkasnije do 65 godina života, sposobne i odmah spremne da rade, koji nisu zasnovali radni odnos ili na drugi način ostvarili pravo na rad, a koja se vode na evidenciji nezaposlenih i aktivno traže posao.

Grafikon 2 - Kretanje nezaposlenosti u poslednjih godinu dana, po mesecima

Izvor: Evidencija Nacionalne službe za zapošljavanje, Filijale za grad Beograd

Struktura nezaposlenih lica na evidenciji NSZ-a na području grada Beograda izgleda ovako:

- žene čine 58,2% ili 51.316;

- prosečna starost nezaposlenog lica je nešto veća od 42 godina, učešće mladih do 30 godina iznosi 19,8% (17.482 lica), a lica starija od 50 godina 33,4% (29.414 lica);

- prema stepenu obrazovanja, ukupan broj lica bez kvalifikacija i niskokvalifikovanih (I i II stepen) iznosi 15.405 što čini 17,5%, dok je najveće učešće lica sa srednjim nivoom obrazovanja (III-V stepen) 52,6%, a učešće lica sa višim i visokim obrazovanjem (VI-VIII stepen) iznosi 30%;

- u odnosu na trajanje nezaposlenosti, duže od 12 meseci (dugoročna nezaposlenost) posao traži 57.461 lice ili 65,2%;

- broj lica koja pripadaju nekoj drugoj od kategoriji teže zapošljivih lica, u odnosu na ukupan broj nezaposlenih, je sledeći:

- mladi do 30 godina starosti koji su bez kvalifikacija ili sa niskim kvalifikacijama - 1.854 (2,1%),

- mladi do 30 godina starosti koji posao traže duže od 12 meseci - 7.725 (8,8%),

- osobe sa invaliditetom je - 1.921 (2,2%),

- viškovi zaposlenih - 8.040 (9,1%),

- Romi - 1.860 (2,1%),

- radno sposobni korisnici novčane socijalne pomoći - 1.982 (2,2%),

- žrtve trgovine ljudima - 0 (nisu registrovane na evidenciji),

- žrtve porodičnog nasilja - 41 lice (0,05%),

- izbeglice - 117 (0,1%),

- interno raseljena lica - 952 (1,1%),

- povratnici prema sporazumu o readmisiji - 6 lica,

- samohrani roditelji - 2.022 (2,3%),

- supružnici koji su oboje nezaposleni - 4.019 (4,6%).

U nastavku je prikazano kretanje nezaposlenosti u periodu od 2009. godine, s tim da su korišćeni uporedni podaci za isti mesec (novembar) za svaku godinu iz druge dekade 21. veka.

Grafikon 3 - Kretanje nezaposlenosti u periodu 2009-2017. godine
(prema podacima za novembar)

Prema Tabeli 2, u kojoj je prikazana distribucija procenjenog broja stanovnika radnog uzrasta (starosti 15 do 64 godine) sredinom 2016. godine i broja nezaposlenih lica na evidenciji NSZ u novembru 2017. godine, po gradskim opštinama, možemo uočiti da je u pojedinim opštinama problem nezaposlenosti značajno izraženiji od prosečnog na nivou grada u celini (5,2%), i to u Rakovici, Barajevu, Sopotu, Obrenovcu i najviše u Mladenovcu (8,9%).

Tabela 2 - Učešće nezaposlenih lica sa evidencije NSZ u ukupnom stanovništvu

Gradska opština

Procenjen broj
stanovnika radnog
uzrasta
(15 - 64)

Prosečna
starost

Broj
nezaposlenih
na evidenciji NSZ

Učešće nezaposlenih u stanovništvu radnog uzrasta

Barajevo

27.024

44,0

1.788

6,6%

Voždovac

167.331

42,4

8.014

4,8%

Vračar

57.343

44,3

2.754

4,8%

Grocka

86.099

41,2

3.078

3,6%

Zvezdara

161.340

41,3

8.343

5,2%

Zemun

172.803

41,5

8.272

4,8%

Lazarevac

57.444

41,3

3.245

5,6%

Mladenovac

52.390

42,7

4.673

8,9%

Novi Beograd

214.132

43,1

10.460

4,9%

Obrenovac

72.246

42,1

5.422

7,5%

Palilula

180.081

41,1

8.070

4,5%

Rakovica

108.710

42,4

6.348

5,8%

Savski Venac

36.739

43,7

1.751

4,8%

Sopot

20.002

44,7

1.375

6,9%

Stari Grad

46.382

44,8

2.557

5,5%

Čukarica

178.009

42,4

9.964

5,6%

Surčin

45.887

40,5

2.006

4,4%

Grad Beograd

1.683.962

42,2

88.120

5,2%

Izvor: RZS - Procene stanovništva u RS u 2016. godini; NSZ - evidencija nezaposlenih lica

Iako navedeni indikator nije uobičajen za analizu nezaposlenosti, jer se standardna stopa nezaposlenosti izračunava kao odnos broja nezaposlenih i broja radno aktivnih stanovnika, u nedostatku ovog pokazatelja (ARS je istraživanje kojim se dobijaju pouzdani rezultati do nivoa regiona, ali zbog veličine uzorka ne i na nivou opština), iskoristili smo procenjen broj stanovnika za kategoriju lica koja bi prema godinama starosti mogli da budu razvrstani kao stanovništvo radnog uzrasta od 15 do 64 godine.

Stoga, ovaj pokazatelj nam može poslužiti za izbor onih sredina (gradskih opština) u kojima bi podrška rešavanju nezaposlenosti mogla da bude najdelotvornija u cilju ravnomernijeg lokalnog razvoja grada i ciljane podrške teže zapošljivim kategorijama nezaposlenih u delovima grada sa dodatnim otežavajućim okolnostima za zapošljavanje.

U periodu januar-novembar 2017. godine ukupan broj zaposlenih sa evidencije4 NSZ, kod poslodavaca čije je sedište na području Beograda, iznosi 75.990 lica, što predstavlja povećanje u odnosu na isti period prethodne godine za 9,0%.

Od ovog broja, najveće učešće imaju lica sa IV stepenom stručne spreme 35,2%, zatim lica sa III stepenom 21,2%, lica sa VII-1 stepenom 19,7%, kao i lica sa I stepenom stručne spreme (11,7%).

Ako posmatramo delatnost poslodavaca, najviše lica u tekućoj godini je zaposleno u sektorima: Administrativnih i pomoćnih uslužnih delatnosti (23,9 %) i Trgovine na veliko i malo (18,0%). Slede: Prerađivačka industrija (11,5%), Stručne, naučne, inovacione i tehničke delatnosti (8,1%), Građevinarstvo (6,9%), Obrazovanje (5,5%), Zdravstvena i socijalna zaštita (4,4%), Usluge smeštaja i ishrane (4,1%), Saobraćaj i skladištenje (3,8%), Državna uprava i i organizacije obaveznog socijalnog osiguranja (3,2%), Finansijske delatnosti i delatnost osiguranja (2,3%), Ostale uslužne delatnosti i Informisanje i komunikacije (po 2,3%), dok su ostali sektori delatnosti zastupljeni sa manje od 2%.

U istom periodu sa evidencije nezaposlenih lica5 Filijale za grad Beograd zaposleno je 45.261 lice, što je za 10% više nego u istom periodu prethodne godine.

Poslodavac čije je sedište na području Beograda, prijavili su potrebe za zapošljavanjem 26.139 lica tokom perioda januar-novembar 2017. godine, što je u odnosu na isti period prethodne godine više za čak 31%. Pri tome, Filijala za grad Beograd je primila zahteve poslodavaca za posredovanjem u zapošljavanju za 18.903 lica, što predstavlja povećanje u odnosu na isti period prethodne godine za 31,2%.

Od ukupno prijavljenih potreba za zapošljavanjem, najčešće su tražena lica sa III stepenom stručne spreme - 37,7%, zatim sa IV stepenom - 21,9%, potom sa I stepenom - 19,3%, pa sa VII-1 stepenom stručne spreme - 11,2%.

Što se tiče delatnosti poslodavaca, u 2017. godini najčešće potrebe prijavili su poslodavci iz sledećih sektora: prerađivačka industrija (6.109), administrativne i pomoćne uslužne delatnosti (5.310), trgovina na veliko i malo i popravka motornih vozila (4.049), građevinarstvo (2.218), stručne, naučne, inovacione i tehničke delatnosti (1.580), obrazovanje (1.332), pružanja usluga smeštaja i ishrane (1.328), saobraćaj i skladištenje (812), finansijske delatnosti i delatnosti osiguranja (806), zdravstvena i socijalna zaštita (668), državna uprava i odbrana; obavezno socijalno osiguranje (540), ostale uslužne delatnosti (430), informisanje i komunikacije (408), umetnost, zabava i rekreacija (273), dok je od poslodavaca iz ostalih delatnosti bilo po manje od 1,0% prijavljenih potreba za zapošljavanjem.

__________
4 Pod pojmom "zapošljavanja sa evidencije" NSZ izveštava o broju novozaposlenih lica za koja je u izveštajnom periodu preuzela podatke o prijavama na obavezno socijalno osiguranje (CROSO), a koja su dan pre zasnivanja radnog odnosa ili drugog oblika radnog angažovanja bila na evidenciji NSZ.
5 Prilikom izrade izveštaja o zapošljavanju sa evidencije, kao i o prijavljenim potrebama za zapošljavanjem, NSZ koristi statističke podatke dobijene po tzv. teritorijalnom i organizacionom principu. Prema teritorijalnom principu, izveštaji se odnose na broj lica koja su se zaposlila kod poslodavaca čije je sedište na određenoj teritoriji, bez obzira na mesto rada zaposlenih lica, dok se izveštaji dobijeni po organizacionom principu odnose na broj lica koja su se zaposlila sa evidencije određene organizacione jedinice NSZ, takođe bez obzira na mesto njihovog rada.

III REGIONALNI PRIORITET I CILJEVI POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA NA PODRUČJU GRADA BEOGRADA

Regionalni prioritet:

Unapređenje ljudskih resursa u regionu Beograda kroz pristup zasnovan na specifičnim potrebama građana u pogledu zaposlenosti i prihoda.

Opis prioriteta:

Iskorišćenje znanja i veština ljudi i poslodavaca unutar regiona kako bi se poboljšao položaj ljudi i kako bi im se omogućilo da ostvare veće koristi od razvoja svog regiona, kao i da više doprinesu tom razvoju, glavni je zadatak ovog regionalnog prioriteta. Fokus prioriteta je na identifikovanju potencijala i aktiviranju postojećih resursa na bolje usmereni i delotvorniji način.

Osnovni ciljevi lokalnog akcionog plana zapošljavanja su usklađeni sa ciljevima na nacionalnom nivou i obuhvataju:

1) poboljšanje uslova na tržištu rada i unapređenje institucija tržišta rada;

2) unapređenje kvaliteta radne snage i ulaganje u ljudski kapital;

3) podsticanje zapošljavanja i uključivanje teže zapošljivih lica na tržište rada i podrška lokalnoj politici zapošljavanja.

IV AKTIVNOSTI I MERE ZA PODSTICANJE ZAPOŠLJAVANJA

Mere i aktivnosti za podsticanje zapošljavanja koje će se sprovoditi u 2018. godini odnose se na sledeće oblike podrške:

I. Unapređenje institucija tržišta rada i pristupa novim tržištima;

II. Poboljšanje uslova za pristup tržištu rada;

III. Posredovanje u zapošljavanju, profesionalna orijentacija i savetovanje o planiranju karijere;

IV. Povećanje kompetentnosti radne snage putem dodatnog obrazovanja i obuka;

V. Podsticanje zapošljavanja i poslovanja putem subvencija i javnih radova;

VI. Podrška razvoju preduzetništva i mikro, malih i srednjih preduzeća i preduzetnika;

VII. Podsticaji za investicije u poljoprivredi i ruralni razvoj;

VIII. Podsticaji za unapređenje kvaliteta turističko-ugostiteljske ponude.

Sledeće mere koje će se sprovoditi uz sufinansiranje iz gradskog i republičkog budžeta, a za koje će NSZ pružati stručnu i tehničku podršku, obuhvataju:

Sajam srednjih stručnih i umetničkih škola

Sajam je namenjen učenicima završnih razreda osnovne škole. Na sajmu će se predstaviti srednje stručne i umetničke škole iz javnog sektora.

Beogradski sajam zapošljavanja i stručne prakse

Sajam zapošljavanja i stručne prakse ima za cilj neposredno povezivanje poslodavaca sa nezaposlenim licima u cilju smanjenja nezaposlenosti. U planu je održavanje najmanje jednog sajma.

Predviđeno je da na jednom mestu bude okupljen veliki broj poslodavaca sa prijavljenim potrebama za zapošljavanjem, koji će predstaviti svoja slobodna radna mesta i mogućnosti prijema lica na stručnu praksu. NSZ će pozvati sva lica sa evidencije, koja ispunjavaju uslove za ponuđena radna mesta, da se predstave poslodavcima, a učešće će biti omogućeno i drugim zainteresovanim nezaposlenim licima i licima koja traže promenu zaposlenja.

Podrška karijernom vođenju i savetovanju i obuke za tržište rada

U okviru projekta "Povećanje efikasnosti politike zapošljavanja prema ugroženim grupama" koji se sprovodi u okviru programskog ciklusa IPA 2012 sredstvima EU i uz učešće iz budžeta RS, NSZ i jedinice lokalne samouprave će nastaviti realizaciju aktivnosti u oblasti karijernog vođenja i savetovanja: u proširenoj mreži klubova za traženje posla, Centara za informisanje i profesionalno savetovanje, kao i sprovođenje obuka za tržište rada.

Subvencije za zapošljavanje nezaposlenih lica iz kategorije teže zapošljivih

Poslodavci koji pripadaju privatnom sektoru, prvenstveno mala i srednja preduzeća, mogu za zapošljavanje nezaposlenih lica iz kategorije teže zapošljivih ostvariti subvenciju za zapošljavanje na novootvorenim radnim mestima. Subvencija se isplaćuje poslodavcu u jednokratnom iznosu, ali je krajnji korisnik subvencije nezaposleno lice koje se zapošljava kroz ovu meru.

Nezaposlena lica iz kategorije teže zapošljivih, na koje se ova subvencija primenjuje su:

1) mladi do 30 godina starosti - bez kvalifikacija/sa niskim kvalifikacijama ili mladi koji posao traže duže od 12 meseci;

2) stariji od 50 godina;

3) viškovi zaposlenih;

4) Romi;

5) osobe sa invaliditetom;

6) radno sposobni korisnici novčane socijalne pomoći;

7) mladi do 30 godina starosti sa statusom dece palih boraca;

8) mladi do 30 godina starosti koji su imali/imaju status deteta bez roditeljskog staranja;

9) žrtve trgovine ljudima;

10) žrtve porodičnog nasilja.

Visina subvencije za zapošljavanje nezaposlenih lica iz kategorije teže zapošljivih u 2018. godini, prema stepenu razvijenosti jedinica lokalne samouprave utvrđenim u skladu sa posebnim propisom Vlade, za drugu grupu (u rasponu od 80% do 100% republičkog proseka) i ostale jedinice lokalne samouprave u koje spada Grad Beograd sa svojim gradskim opštinama, iznosi 150.000,00 dinara po korisniku:

Navedeni iznosi subvencije se za osobe sa invaliditetom, radno sposobne korisnike novčane socijalne pomoći, mlade do 30 godina starosti sa statusom dece palih boraca i mlade do 30 godina starosti koji su imali/imaju status deteta bez roditeljskog staranja uvećavaju za 20%, tako da iznose 180.000,00 dinara po korisniku.

Podrška samozapošljavanju

Podrška samozapošljavanju podrazumeva pružanje stručne pomoći, obuku iz oblasti preduzetništva i subvenciju za samozapošljavanje, koja se odobrava radi osnivanja radnje, zadruge ili drugog oblika preduzetništva kao i za osnivanje privrednog društva ukoliko osnivač zasniva u njemu radni odnos. Sredstva za samozapošljavanje u 2018. godini odobravaju se u vidu subvencije, u jednokratnom iznosu od 180.000,00 dinara po korisniku.

Prioritet kod odobravanja subvencije za samozapošljavanje imaju:

1) mladi do 30 godina starosti, a posebno mladi do 30 godina starosti sa statusom dece palih boraca i mladi do 30 godina starosti koji su imali/imaju status deteta bez roditeljskog staranja;

2) viškovi zaposlenih;

3) Romi;

4) osobe sa invaliditetom;

5) žene;

6) žrtve trgovine ljudima;

7) žrtve porodičnog nasilja.

U slučaju samozapošljavanja osoba sa invaliditetom subvencija se odobrava u jednokratnom iznosu od 220.000,00 dinara po korisniku, radi osnivanja radnje, zadruge, ili drugog oblika preduzetništva, kao i za osnivanje privrednog društva ukoliko osnivač zasniva u njemu radni odnos.

U slučaju samozapošljavanja viškova zaposlenih subvencija se odobrava u jednokratnom iznosu od 200.000,00 dinara po korisniku, radi osnivanja radnje, zadruge, ili drugog oblika preduzetništva, kao i za osnivanje privrednog društva ukoliko osnivač zasniva u njemu radni odnos.

Stručnu pomoć u cilju podsticanja samozapošljavanja nezaposleni ostvaruje kroz informativne i savetodavne usluge u poslovnim centrima NSZ i regionalnoj razvojnoj agenciji, kroz obuke iz preduzetništva, uz podršku preduzetnicima u prvoj godini poslovanja koji se realizuje kroz mentoring program i specijalističke obuke.

Javni radovi

Javni radovi se organizuju u cilju radnog angažovanja prvenstveno teže zapošljivih nezaposlenih lica i nezaposlenih u stanju socijalne potrebe, radi očuvanja i unapređenja radnih sposobnosti nezaposlenih, kao i ostvarivanja određenog društvenog interesa.

U ukupnom broju nezaposlenih lica uključenih u program javnih radova najmanje 70% nezaposlenih lica treba da pripada sledećim kategorijama:

1) radno sposobni korisnici novčane socijalne pomoći;

2) Romi;

3) lica bez kvalifikacija/sa niskim kvalifikacijama;

4) viškovi zaposlenih;

5) mladi do 30 godina starosti, a posebno mladi do 30 godina starosti sa statusom dece palih boraca i mladi do 30 godina starosti koji su imali/imaju status deteta bez roditeljskog staranja;

6) dugoročno nezaposlena lica koja traže posao duže od 18 meseci;

7) žrtve trgovine ljudima;

8) žrtve porodičnog nasilja.

9) žene;

10) samohrani roditelji;

11) oba supružnika nezaposlena.

Poslodavac koji sprovodi javne radove zaključuje sa nezaposlenim ugovor o radnom angažovanju u skladu sa propisima o radu i javnim konkursom. Sredstva namenjena za organizovanje javnih radova koriste se za: isplatu naknade za obavljen posao nezaposlenim licima uključenim u javne radove, naknadu troškova dolaska i odlaska sa rada nezaposlenih lica, naknadu troškova sprovođenja javnih radova i, u slučaju potrebe za organizovanjem obuke, naknadu troškova obuke.

U zavisnosti od vrste i složenosti poslova koje obuhvata javni rad, za sprovođenje određenih javnih radova, može se organizovati obuka, po internom programu poslodavca ili programu obrazovne ustanove. Po završetku obuke licu se izdaje potvrda o stečenim kompetencijama.

Planirano je organizovanje javnih radova u oblasti socijalnih i humanitarnih delatnosti, održavanja i obnavljanja javne infrastrukture i održavanja i zaštite životne sredine i prirode.

Javni radovi mogu se organizovati i za oblast kulture na kojima se isključivo angažuju osobe sa invaliditetom.

Pravo učestvovanja u postupku organizovanja javnih radova imaju organi jedinica lokalne samouprave, javne ustanove i javna preduzeća, privredna društva, preduzetnici, zadruge i udruženja.

Stručna praksa

Program stručne prakse podrazumeva stručno osposobljavanje nezaposlenog za samostalan rad u struci za koju je stečeno odgovarajuće obrazovanje - kvalifikacija, radi obavljanja pripravničkog staža, odnosno sticanja uslova za polaganje stručnog ispita, kada je to zakonom, odnosno pravilnikom predviđeno kao poseban uslov za samostalan rad u struci.

Program se realizuje bez zasnivanja radnog odnosa. Kroz program stručne prakse finansiraju se nezaposlena lica koja se prvi put stručno osposobljavaju za zanimanje za koje su stekla određenu vrstu i nivo obrazovanja ili koja su se stručno osposobljavala kraće od vremena potrebnog za polaganje pripravničkog ili stručnog ispita. Finansiranje programa stručne prakse trajaće najduže 12 meseci.

1. angažovanim licima na ime novčane pomoći i troškova prevoza isplaćuje sredstva u ukupnom mesečnom iznosu od:

- 12.000,00 dinara za lica sa srednjim obrazovanjem

- 14.000,00 dinara za lica sa višim ili visokim trogodišnjim obrazovanjem

- 16.000,00 dinara za lica sa najmanje četvorogodišnjim visokim obrazovanjem;

2. vrši obračun i uplatu doprinosa za slučaj povrede na radu i profesionalne bolesti, u skladu sa zakonom.

Poslodavac je u obavezi da:

- stručno osposobljava nezaposleno lice u dužini trajanja ugovorne obaveze;

- osposobi nezaposleno lice za samostalan rad u struci, u skladu sa zakonom;

- dostavlja Nacionalnoj službi izveštaje o prisutnosti lica na stručnoj praksi, u skladu sa ugovorom;

- dostavi Nacionalnoj službi izveštaj o obavljenoj stručnoj praksi, u skladu sa ugovorom;

- organizuje nezaposlenom polaganje stručnog ili pripravničkog ispita za samostalan rad, odnosno obezbedi dokaze o osposobljavanju neophodne za polaganje ispita pred nadležnim organom;

- izda potvrdu o obavljenoj stručnoj praksi, odnosno položenom stručnom ili pripravničkom ispitu;

- omogući Nacionalnoj službi kontrolu realizacije ugovornih obaveza i

- obavesti Nacionalnu službu o svim promenama koje su od značaja za realizaciju ugovora u roku od osam dana od dana nastanka promene.

Pored navedenih, u 2018. godini će biti realizovane i druge mere i aktivnosti za podsticanje zapošljavanja koje sprovode organizacije i institucije članice Saveta za zapošljavanje i nosioci poslova realizacije ovog APZ, a u skladu sa utvrđenim nadležnostima, programskom orijentacijom i raspoloživim finansijskim sredstvima.

V KATEGORIJE TEŽE ZAPOŠLJIVIH LICA

U skladu sa Zakonom o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti, teže zapošljiva lica su nezaposlena lica koja zbog zdravstvenog stanja, nedovoljnog ili neodgovarajućeg obrazovanja, socio-demografskih karakteristika, regionalne ili profesionalne neusklađenosti ponude i tražnje na tržištu rada, ili zbog drugih objektivnih okolnosti teže nalaze posao.

Svojim aktivnostima i merama aktivne politike zapošljavanja u 2018. godini Grad Beograd će podsticati ravnopravniji položaj ovih lica na tržištu rada, a naročito: mladih do 30 godina života, viškova zaposlenih, starijih od 50 godina, lica bez kvalifikacija i niskokvalifikovani, osoba sa invaliditetom, Roma, radno sposobnih korisnika novčane socijalne pomoći, dugoročno nezaposlenih (na evidenciji duže od 12 meseci, odnosno 18 meseci).

Poseban prioritet za uključivanje u mere aktivne politike zapošljavanja imaće: mladi do 30 godina starosti sa statusom dece palih boraca, mladi do 30 godina starosti koji su imali/imaju status deteta bez roditeljskog staranja, žrtve trgovine ljudima i žrtve porodičnog nasilja, samohrani roditelji, supružnici iz porodice u kojoj su oba supružnika nezaposlena, roditelji dece sa smetnjama u razvoju, izbegla i interno raseljena lica, povratnici prema sporazumu o readmisiji a na način kojim se omogućava njihova integracija na tržište rada i poboljšanje kvaliteta života.

VI FINANSIJSKI OKVIR I IZVORI FINANSIRANJA AKCIONOG PLANA ZAPOŠLJAVANJA ZA GRAD BEOGRAD

Finansiranje programa i mera predviđenih Lokalnim akcionim planom zapošljavanja u 2018. godini će se obezbediti iz:

- sredstava budžeta jedinice lokalne samouprave, odnosno grada Beograda;

- sredstava republičkog budžeta, preko Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja, Nacionalne službe za zapošljavanje, Ministarstva privrede i Razvojne agencije Srbije;

- sredstava budžeta drugih organizacija i institucija koje učestvuju u realizaciji programa i mera;

- specifičnih donacija preduzeća i partnera iz privatnog sektora;

- sredstava inostranih donatora i sredstava EU preko IPA fonda (instrument predpristupne pomoći);

- drugih izvora.

Sufinansiranje programa ili mera aktivne politike zapošljavanja sredstvima iz republičkog budžeta

Grad Beograd će do 31. januara 2018. godine, preko Filijale za grad Beograd NSZ, podneti ministarstvu nadležnom za poslove zapošljavanja zahtev za učešće u finansiranju programa ili mera aktivne politike zapošljavanja predviđenih u NAPZ.

Grad je svojim budžetom za 2018. godinu, u delu budžeta Sekretarijata za privredu, predvideo ukupan iznos od 15 miliona dinara za učešće u sufinansiranju, i to za:

1. subvenciju za zapošljavanje nezaposlenih lica iz kategorija teže zapošljivih;

2. subvenciju za samozapošljavanje;

3. program javnih radova i stručnu praksu.

Nakon odluke resornog ministra o učešću RS u finansiranju programa ili mera aktivne politike zapošljavanja, Grad Beograd i Filijala za grad Beograd Nacionalne službe za zapošljavanje će zaključiti sporazum o načinu i postupku realizacije programa ili mera aktivne politike zapošljavanja, kao i drugim pitanjima od značaja za njihovo sprovođenje.

Kriterijumi na osnovu kojih će se odobravati sredstva za učešće u finansiranju navedenih programa ili mera biće utvrđena javnim pozivima, pri čemu će isti biti usaglašeni sa javnim pozivima koje raspisuje NSZ, uz utvrđivanje posebnih prioriteta koji se odnose na:

- mesto obavljanja delatnosti poslodavca, odnosno mesto rada lica koje bude zaposleno ili radno angažovano, kao i mesto vođenja evidencije nezaposlenih lica (gradske opštine na kojima su indikatori tržišta rada nepovoljniji od proseka na nivou grada mogu dobiti prednost prilikom odlučivanja o odobravanju sredstava);

- kategoriju nezaposlenog lica (pripadnost nekoj od prioritetnih kategorija nezasposlenih lica).

VII NOSIOCI POSLOVA REALIZACIJE AKCIONOG PLANA ZAPOŠLJAVANJA ZA GRAD BEOGRAD

Mere aktivne politike zapošljavanja i druge planirane programske aktivnosti za podsticanje zapošljavanja, u skladu sa utvrđenim nadležnostima, sprovodi Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja, Nacionalna služba za zapošljavanje - Filijala za grad Beograd, jedinica lokalne samouprave - Grad Beograd (Sekretarijat za privredu i Sektor za poljoprivredu, Sekretarijat za finansije, Sekretarijat za obrazovanje i dečju zaštitu, Sekretarijat za imovinsko-pravne poslove), kao i druge organizacije i institucije u skladu sa ovim dokumentom: Kancelarija za mlade i saradnju sa udruženjima, Gradski centar za socijalno preduzetništvo Beograda, Regionalna agencija za razvoj i evropske integracije Beograd, Privredna komora Srbije - Privredna komora Beograda, JP Direkcija za gradsko-građevinsko zemljište i izgradnju Beograda, Fond za razvoj Republike Srbije - Filijala Beograd, Razvojna agencija Srbije RAS.

VIII TABELA MERA I AKTIVNOSTI ZA REALIZACIJU AKCIONOG PLANA ZAPOŠLJAVANJA

 

I UNAPREĐENJE INSTITUCIJA TRŽIŠTA RADA I PRISTUPA NOVIM TRŽIŠTIMA

Mera / Aktivnost

Ishod / Očekivani rezultat

Nosioci aktivnosti

Izvor finansiranja

1

2

3

4

1. Dalje razvijati klubove za traženje posla

Nastavak obuke korisnika.

Gradski centar za socijalno preduzetništvo Beograda

Budžet Gradskog centra za socijalno preduzetništvo Beograda
Projekat je u toku

II POBOLJŠANJE USLOVA ZA PRISTUP TRŽIŠTU RADA

1. Kancelarija za razvoj preduzetništva i šalteri za privredu (otvaranje šaltera na preostalim gradskim opštinama i obuka koordinatora)

Brži dolazak do informacija, veća dostupnost informacija potrebnih za poslovanje.

Sekretarijat za privredu
Privredna komora Srbije - Privredna komora Beograda Beokom
Gradske opštine

Nefinansijska mera podrške

2. Beogradski investicioni dani

Privlačenje investicija.
500 učesnika.
Nove investicije

Grad Beograd Sekretarijat za privredu Privredna komora Srbije - Privredna komora Beograda PARTNER Partneri

Budžet grada Beograda Privredna komora Srbije - Privredna komora Beograda Sponzorska sredstva

3. Sajam mikro i porodičnog biznisa

Podrška razvoju porodičnog preduzetništva, promocija preduzetnika koji su putem Javnog konkursa za dodelu lokala započeli svoj biznis.

Sekretarijat za privredu
Privredna komora Srbije - Privredna komora Beograda

Budžet grada Beograda, Sekretarijat za privredu
Privredna komora Srbije - Privredna komora Beograda

4. Sajam "Znanjem do cilja"

Cilj sajma je da se mladi ljudi upoznaju sa uslovima započinjanja sopstvenog biznisa, čuju iskustva iz prakse od preduzetnika koji su pokrenuli 50 start up preduzetnika ili dobili subvencije od državnih institucija

Savet za zapošljavanje grada Beograda

Budžet grada Beograda
Partneri, Sponzori

5. Edukativne obuke - Radionice "Informacijom do cilja"

Pružanje elementarnih informacija privrednim subjektima o svim javnim pozivima i konkursima koje relevantne gradske i republičke institucije sprovode, vrstama kredita za koje mogu aplicirati, kao i obukama i uslugama koje ove institucije pružaju privrednicima u cilju unapređenja njihovog poslovanja.

Savet za zapošljavanje grada Beograd

Budžet grada Beograda -Sekretarijat za privredu

6. Učešće grada Beograda na međunarodnom sajmu poljoprivrede u Novom Sadu

Promocija proizvoda i usluga i ostvareni poslovni rezultati.

Sekretarijat za privredu - Sektor za poljoprivredu

Budžet grada Beograda - Sekretarijat za privredu

7. Učešće grada Beograda na sajmu Etno hrane i pića u Beogradu

Promocija proizvoda i usluga i ostvareni poslovni rezultati.

Sekretarijat za privredu - Sektor za poljoprivredu

Budžet grada Beograda - Sekretarijat za privredu

8. Poslovni susreti privrednika Beograda i privrednika regiona

Internacionalizacija poslovanja.
Povezivanje i umrežavanje privrednika radi proširenja poslovanja.
70 privrednika uključno u poslovne susrete.

Privredna komora Srbije - Privredna komora Beograda

Privredna komora Srbije - Privredna komora Beograda

9. Sprovođenje ankete za praćenje potreba poslodavaca i prognoziranja kretanja na tržištu rada i unapređenje procedura za planiranje na lokalnom nivou

Sprovedena anketa poslodavaca o potrebama za zanimanjima, kvalifikacijama i znanjima i veštinama radne snage koju zapošljavaju ili nameravaju da zaposle, na nivou Beogradskog regiona.
Izrađen prognostički izveštaj.

NSZ
Privredna komora Srbije - Privredna komora Beograda

NSZ

10. Manifestacija "Istra u Beogradu"

Podrška regionalnom povezivanju i umrežavanju privrednika, lokalnih samouprava i obrazovnih institucija

Grad Beograd-Sekretarijat za privredu
Privredna komora Srbije-Privredna komora Beograda

Budžet grada Beograda Privredna komora Srbije - Privredna komora Beograda Sponzorska sredstva

III POSREDOVANJE U ZAPOŠLJAVANJU, PROFESIONALNA ORIJENTACIJA I SAVETOVANJE O PLANIRANJU KARIJERE

1. Sajam srednjih stručnih i umetničkih škola

Upoznavanje učenika završnih razreda osnovnih škola sa, njihovim obrazovnim profilima, nastavnim predmetima, vannastavnim aktivnostima srednjih stručnih i umetničkih škola.

NSZ
Sekretarijat za obrazovanje i dečju zaštitu
Privredna komora Srbije - Privredna komora Beograda

Budžet NSZ
Budžet grada Beograda -Sekretarijat za obrazovanje i dečju zaštitu
PKS-PKB

2. Beogradski sajam zapošljavanja i praksi

Povezivanje poslodavaca sa nezaposlenim licima u cilju smanjenja nezaposlenosti.
Oko 2.500 slobodnih radnih mesta, više od 5.000 posetilaca, oko 500 novozaposlenih lica među registrovanim nezaposlenim licima - učesnicima sajma.

NSZ
Sekretarijat za privredu
Privredna komora Srbije - Privredna komora Beograda

Budžet NSZ
Budžet grada Beograda -Sekretarijat za privredu
Privredna komora Srbije - Privredna komora Beograda

3. Poboljšati zapošljavanje teže zapošljivih lica

Efikasno posredovanje prema potrebama poslodavaca u zapošljavanju teže zapošljivih lica.
Povećanje stope aktivnosti i integracije na tržištu rada. Povećanje stope zaposlenosti.

Gradski centar za socijalno preduzetništvo Beograda
Grad Beograd

Budžet jedinice lokalne samouprave
Donatori
OČEKIVANO VREME REALIZACIJE - nakon dobijanja projektnih sredstava

4. Intenzivirati aktivnosti usmerene ka povećanju motivacije za uključivanje na tržište rada nezaposlenih lica romske nacionalnosti, posebno korisnika novčane socijalne pomoći, uz jačanje saradnje sa jedinicama lokalne samouprave i organizacijama civilnog društva, kao i razvoj romskog preduzetništva, posebno za žene

Povećan broj Roma koji aktivno traže posao.
Povećan broj Roma uključenih u programe i mere aktivne politike zapošljavanja.
Realizovani edukativni seminari i obuke o preduzetništvu za nezaposlene Rome.

Centri za socijalni rad
Romske nevladine organizacije Gradski centar za socijalno preduzetništvo Beograda

Budžet Republike Srbije
Donatori
OČEKIVANO VREME REALIZACIJE nakon dobijanja projektnih sredstava

5. Podsticati zapošljavanje nezaposlenih žena iz posebno osetljivih kategorija

Nezaposlene žene iz posebno osetljivih kategorija uključene u mere APZ, i to: samohrane majke, žene iz sigurne ženske kuće odnosno žrtve porodičnog nasilja, starije žene koje su ostale bez posla (preko 45 godina), mlade žene bez radnog iskustva (do 30 godina), korisnice novčane socijalne pomoći, Romkinje, žene sa invaliditetom.

Socijalni partneri Organizacije civilnog društva Gradski centar za socijalno preduzetništvo Beograda i dr.

Donatori
OČEKIVANO VREME REALIZACIJE -nakon dobijanja projektnih sredstava

6. Podsticati zapošljavanje mladih iz posebno osetljivih kategorija

Nezaposleni mladi iz posebno osetljivih kategorija i to: samohrani roditelji, mladi koji su napustili alternativni vid staranja, žrtve porodičnog nasilja, mladi bez radnog iskustva (do 30 godina), korisnici novčane socijalne pomoći, Romi, osobe sa invaliditetom, povratnici po sporazumu o readmisiji.

Socijalni partneri Organizacije civilnog društva Gradski centar za socijalno preduzentištvo Beograda i dr.

Donatori
OČEKIVANO VREME REALIZACIJE - nakon dobijanja projektnih sredstava

IV POVEĆANJE KOMPETENTNOSTI RADNE SNAGE PUTEM DODATNOG OBRAZOVANJA I OBUKA

1. Sufinansiranje programa iz oblasti promocije preduzetništva i zapošljavanja

Cilj je pružanje podrške preko obuka, prekvalifikacija, sajmova, programa stručne prakse kao i programa za promociju preduzetništva.

Sekretarijat za privredu

Budžet grada Beograda -Sekretarijata za privredu

2. BG praksa

Studentima završne godine studija i diplomcima omogućeno sticanje praktičnog znanja i iskustva relevantnog za uključivanje na tržište rada nakon školovanja.
Oko 90 studenata će obaviti praksu u Gradskoj upravi, a biće im obezbeđena markica za gradski prevoz i topli obrok.

Kancelarija za mlade i saradnju sa udruženjima

Budžet grada Beograda - Kancelarija za mlade i saradnju a udruženjima

3. Program obavljanja stručne prakse

Program je namenjen nezaposlenim licima bez radnog iskustva u struci sa najmanje srednjim obrazovanjem koja praktična znanja i veštine stiču kod poslodavca koji pripada privatnom sektoru. Lice za vreme stručne prakse dobija novčanu pomoć, osigurano je za slučaj povrede na radu.

MRZBSP NSZ
Sekretarijat za privredu

Budžet MRZBSP Budžet NSZ
Budžet grada Beograda -Sekretarijata za privredu

4. Škola stranih jezika

Kancelarija namerava da u 2017. godini pomogne mladima Beograda da na kvalitetan način provedu slobodno vreme, tako što će organizovati tečajeve stranih jezika. Tečajevi stranih jezika biće besplatni i namenjeni su mladima uzrasta od 15 do 30 godina.
Planiran broj polaznika je 240.

Kancelarija za mlade i saradnju sa udruženjima

Budžet grada Beograda - Kancelarija za mlade i saradnju a udruženjima

5. Škola računara

Cilj ovog projekta je da se mladim ljudima omogući da besplatno pohađaju obuke za osposobljavanje za rad u različitim profesionalnim softverima, koje su inače preskupe za većinu zainteresovanih. Ovo je jedan od projekata koji pruža mladim ljudima šansu da steknu nove veštine i na taj način obogate život i pri tome dobiju novu mogućnost da zarade novac i pronađu posao.
Škola računara biće besplatna i namenjena mladima uzrasta od 15 do 30 godina.
Planiran broj polaznika je 350.

Kancelarija za mlade i saradnju sa udruženjima

Budžet grada Beograda - Kancelarija za mlade i saradnju a udruženjima

6. Obuke i mentoring organizacija civilnog društva

Kancelarija za mlade i saradnju sa udruženjima u 2017. godini planira realizaciju projekta Obuke i mentoring organizacija civilnog društva kao sastavnog dela jedinstvenog programa rada sa udruženjima i jednog od prioritetnih projektnih zadataka predviđenih godišnjim planom rada.
U okviru ovog projekta udruženja i organizacije civilnog društva dobijaju priliku za dalje usavršavanje, sticanje kompetencije i veština neophodnih za konkurisanje sa projektima kod različitih institucija i fondacija.

Kancelarija za mlade i saradnju sa udruženjima

Budžet grada Beograda - Kancelarija za mlade i saradnju a udruženjima

7. Podrška zapošljavanju povratnika iz readmisije i Roma u Beogradu

Pokretanje sopstvenog preduzeća od strane pripadnika Romske nacionalne manjine uz pruženu subvenciju, obuku i mentorsku pomoć.

Gradska opština Zvezdara, Gradska opština Palilula Gradski centra za socijalno preduzetništvo Beograda i Organizacije civilnog društva

Donatori
OČEKIVANO VREME REALIZACIJE - nakon dobijanja projektnih sredstava

8. Obuka za organsku proizvodnju

Cilj savetodavnih aktivnosti, radi podizanja opšteg znanja iz oblasti organske proizvodnje.
- 30 polaznika obuke

Sekretarijat za privredu - Sektor za poljoprivredu

Budžet grada Beograda - Sekretarijat za privredu

9. Obuka za pčelare

Cilj savetodavnih aktivnosti, radi podizanja opšteg znanja iz oblasti pčelarstva.
- 50 polaznika obuke

Sekretarijat za privredu-Uprava za poljoprivredu

Budžet grada Beograda - Sekretarijat za privredu

10. Razvoj dodatnih znanja i veština za započinjanje biznisa

Realizacija 12 obuka sa 120 polaznika (ukupno)

Regionalna agencija za razvoj i evropske integracije Beograd

Budžet grada Beograda Ministarstvo privrede Razvojna agencija Srbije Donatori

V PODSTICANJE ZAPOŠLJAVANJA I POSLOVANJA PUTEM SUBVENCIJA I JAVNIH RADOVA

1. Podrška samozapošljavanju

Zapošljavanje nezaposlenih lica dobijanjem podrške za samozapošljavanje koja obuhvata pružanje stručne pomoći, obuku iz oblasti preduzetništva i subvenciju za samozapošljavanje, koja se odobrava radi osnivanja radnje, zadruge ili drugog oblika preduzetništva kao i za osnivanje privrednog društva ukoliko osnivač zasniva u njemu radni odnos.

MRZBSP NSZ
Sekretarijat za privredu
Regionalna agencija za razvoj i evropske integracije Beograd

Budžet MRZBSP Budžet NSZ
Budžet grada Beograda -Sekretarijat za privredu
Razvojna agencija Srbije

2. Subvencije za zapošljavanje nezaposlenih lica iz kategorija teže zapošljivih na novootvorenim radnim mestima

Zapošljavanje teže zapošljivih lica uz subvenciju za zapošljavanje na novootvorenim radnim mestima kod poslodavaca koji pripadaju privatnom sektoru, prvenstveno mala i srednja preduzeća.

MRZBSP
NSZ
Sekretarijat za privredu

Budžet MRZBSP
Budžet NSZ
Budžet grada Beograda -Sekretarijata za privredu

3. Javni konkurs za podršku razvoja inovativnih delatnosti (samozapošljavanje preduzetnika)

Jačanje kapaciteta poslovne infrastrukture u oblasti IT industrije.

Sekretarijat za privredu
NTP Beograd

Budžet grada Beograda-Sekretarijat za privredu

4. Dodela bespovratnih finansijskih za razvoj preduzetništva kroz unapređenje proizvodnje i proširenje kapaciteta uz zapošljavanje nezaposlenih lica

Povećanje zaposlenosti, unapređeni i prošireni kapacitet
MMPP.
11 MMPP dobilo subvencije za nabavku mašina/opreme. Zaposleno 11 lica.

Sekretarijat za privredu

Budžet grada Beograda-Sekretarijat za privredu

5. Program dodele bespovratnih sredstava za započinjanje poslovanja

Povećanje stope zaposlenosti lica iz kategorije teže zapošljivih lica, kroz projekte subvencija za zapošljavanje. Mikrofinansiranje za marginalizovane grupe prilikom osnivanja mikropreduzeća i razvoja poslovanja.
Povećan broj privrednih subjekata.
Očekivano vreme realizacije: nakon dobijanja projektnih sredstava

Gradski centar za socijalno preduzentištvo Beograda
Grad Beograd

EaSI 1 program EU Donatori
Budžet jedinice lokalne samouprave
OČEKIVANO VREME REALIZACIJE -nakon dobijanja projektnih sredstava

6. Javni radovi

Radno angažovanje teže zapošljivih nezaposlenih lica iz prioritetnih ciljnih grupa, radi očuvanja i unapređenja radnih sposobnosti, kao i ostvarivanja određenog društvenog interesa.

MRZBSP
NSZ
Sekretarijat za privredu

Budžet MRZBSP
Budžet NSZ
Budžet grada Beograda -Sekretarijata za privredu

7. Dodela poslovnog prostora i garaža u vlasništvu Grada u zakup pod povoljnim uslovima privrednim subjektima sa teritorije grada Beograda

Povećanje stope zaposlenosti. Povećan broj privrednih subjekata.

Direkcija za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda
Sekretarijat za imovinsko pravne poslove
Sekretarijat za privredu
Privredna komora Srbije-Privredna komora Beograda
NSZ

 

8. Dodela poslovnog prostora i garaža u vlasništvu Grada u zakup pod povoljnim uslovima nezaposlenim licima za otpočinjanje poslovanja domaćih umetnika i lica umetničke, kreativne i stvaralačke delatnosti, u cilju podsticanja umetničkog stvaralaštva i proširenja poslovanja kreativnih delatnosti sa teritorije grada Beograda

Povećanje stope zaposlenosti. Povećan broj privrednih subjekata.

Direkcija za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda
Sekretarijat za imovinsko pravne poslove
Sekretarijat za privredu
Privredna komora Srbije-Privredna komora Beograda
NSZ

 

VI PODRŠKA RAZVOJU PREDUZETNIŠTVA I MIKRO, MALIH I SREDNJIH PREDUZEĆA I PREDUZETNIKA

1. Okrugli stolovi "Dijalogom do cilja"

U cilju stvaranja poželjnije poslovne klime, omogućavanje predstavnicima privatnog sektora da kroz dijalog daju inicijative, predloge, sugestije, kako bi zajedničkim snagama sa svim akterima na privrednoj sceni Srbije, markirali ključne prepreke i pronašli rešenja za probleme sa kojima se suočava privreda, a mere i programe institucija za 2018. godinu prilagodili potrebama i zahtevima privrede.

Grad Beograd -Sekretarijat za privredu
Regionalna agencija za razvoj i evropske integracije Beograd
Privredna komora Srbije - Privredna komora Beograda
Razvojna agencija Srbije, Univerzitet u Beogradu

 

2. Beogradski sajam preduzetništva

Promocija i podrška razvoju preduzetništva.
Učestvuje preko 50 privrednih subjekata na teritoriji grada Beograda.

Sekretarijat za privredu
Regionalna agencija za razvoj i evropske integracije Beograd
Privredna komora Srbije - Privredna komora Beograda
Gradski centar za socijalno preduzentištvo Beograda
NSZ
Fond za razvoj, Filijala Beograd Kancelarija za mlade i saradnju sa udruženjima

Budžet NSZ
Budžet grada Beograda -Sekretarijat za privredu
Privredna komora Beograda

3. Dodela određenog broja lokala i poljoprivrednog zemljišta u vlasništvu Grada u zakup, pod povoljnim uslovima, privrednim subjektima i poljoprivrednim proizvođačima sa teritorije grada Beograda

Povećanje stope zaposlenosti. Povećan broj privrednih subjekata.

Savet za zapošljavanje Grada Beograda
Grad Beograd

 

4. Edukativne obuke - Radionice "Znanjem do cilja"

Pružanje elementarnog znanja građanstvu za početnike u biznisu, upoznavanje sa delokrugom relevantnih gradskih i republičkih institucija, upoznavanje sa pravnim oblicima osnivanja, poreskim i drugim finansijskim obavezama, pisanjem biznis plana, procedurama Fonda za razvoj za kredite za početnike i start-up kreditima, ostalim mogućim izvorima finansiranja dostupnim na našem tržištu, komunikacionim strategijama i veštinama poslovne komunikacije kao i ostalim zanimljivim i veoma korisnim temama.
200-400 polaznika obuke.

Savet za zapošljavanje grada Beograda

Budžet grada Beograda -Sekretarijat za privredu

5. Beogradska akademija preduzetništva, Radionice "Znanjem do cilja" za studente Univerziteta u Beogradu, privatnih fakulteta i srednjih stručnih škola

Pružanje elementarnog znanja studentima za početnike u biznisu, upoznavanje sa delokrugom relevantnih gradskih i republičkih institucija, upoznavanje sa pravnim oblicima osnivanja, poreskim i drugim finansijskim obavezama, pisanjem biznis plana, procedurama Fonda za razvoj za kredite za početnike i start-up kreditima, ostalim mogućim izvorima finansiranja dostupnim na našem tržištu, komunikacionim strategijama i veštinama poslovne komunikacije kao i ostalim zanimljivim i veoma korisnim temama.
200-400 polaznika obuke.

Savet za zapošljavanje grada Beograda
Univerzitet u Beogradu

Budžet grada Beograda -Sekretarijat za privredu

6. Podrška osnivanju novih i razvoju i rastu postojećih start-up kompanija

Povećati broj start-up kompanija. Realizovati 10 obuka sa 100 polaznika (ukupno). Pružanje konsalting usluga. Organizovanje B2B događaja

Regionalna agencija za razvoj i evropske integracije Beograd

Budžet grada Beograda Ministarstvo privrede Razvojna agencija Srbije Donatori

7. Mentoring program za start-up kompanije

Realizovana mentoring podrška za 10 start-up kompanija. Realizovano 300 sati mentoring aktivnosti

Regionalna agencija za razvoj i evropske integracije Beograd

Razvojna agencija Srbije

8. Mentoring program za postojeća
MMSPP, klastere i zadruge

Realizovana mentoring podrška za 10 postojećih MMSPP, klastera i zadruga.
Realizovano 300 sati mentoring aktivnosti.

Regionalna agencija za razvoj i evropske integracije Beograd

Budžet grada Beograda
Razvojna agencija Srbije

9. Podrška razvoju omladinskog preduzetništva

Realizovano pet radionica sa 50 mladih 5 omladinskih kompanija dobilo podršku u razvoju poslovnih ideja

Regionalna agencija za razvoj i evropske integracije Beograd

Budžet grada Beograda
Donatori

10. Razvoj profesionalnih kompetencija u sektoru MMSPP kroz podizanje nivoa znanja i ključnih kompetencija

Razvoj ljudskih resursa u sektoru MMSPP. Realizovano 12 obuka sa 120 polaznika.

Regionalna agencija za razvoj i evropske integracije Beograd
Privredna komora Srbije - Privredna komora Beograda

Budžet grada Beograda Ministarstvo privrede Razvojna agencija Srbije

11. Podrška razvoju konkurentnosti i internacionalizaciji MMSPP

Minimum 50 MMSPP dobilo sredstva za podršku aktivnostima na podizanju konkurentnosti i internacionalizaciji poslovanja

Regionalna agencija za razvoj i evropske integracije Beograd

Razvojna agencija Srbije

12. Podrška za prvi izvoz

15 MMSPP dobilo podršku za pripremu za prvi izvoz

Regionalna agencija za razvoj i evropske integracije Beograd

Razvojna agencija Srbije

13. Promocija Beograda kao start up destinacije

Realizovane dve promotivne aktivnosti sa 30 učesnika

Regionalna agencija za razvoj i evropske integracije Beograd

Budžet grada Beograda

14. Edukacija namenjena početnicima u poslovanju "Biznis plan"

Sticanje dodatnih znanja i veština u cilju unapređenja kompetencija i konkurentnosti socijalnih preduzeća i preduzetnika.

Privredna komora Srbije - Privredna komora Beograda

Donatori
Društveno odgovorne kompanije Budžet jedinice lokalne samouprave

15. Održavanje redovne škole socijalnog preduzetništva "Preduzetnik, to sam ja"

Sticanje dodatnih znanja i veština u cilju unapređenja kompetencija i konkurentnosti socijalnih preduzeća i preduzetnika.
Očekivano vreme realizacije: januar-decembar 2018. godine

Gradski centar za socijalno preduzentištvo Beograda

Budžet jedinice lokalne samouprave
OČEKIVANO VREME REALIZACIJE - januar-decembar 2018. godine

16. Podsticaj socijalnog preduzetništva

Povećan broj novootvorenih i razvijenih socijalnih preduzeća kroz olakšan pristup finansijskim sredstvima. Pružena podrška socijalnim preduzetnicima putem specijalističkih obuka za početak poslovanja i programa, mentoringa u toku poslovanja radi unapređenja.
Razvijeni mehanizmi za finansijsku podršku socijalnim preduzetnicima pri pokretanju sopstvenog posla. Očekivano vreme realizacije: nakon dobijanja projektnih sredstava

Gradski centar za socijalno preduzentištvo Beograda
Grad Beograd

EaSI program EU Donatori
Budžet jedinice lokalne samouprave
OČEKIVANO VREME REALIZACIJE -nakon dobijanja projektnih sredstava

17. Promotivne kampanje podrške razvoju socijalnog preduzetništva

Razvoj preduzetničkog duha. Minimum 10 promocija.
Očekivano vreme realizacije: februar-decembar 2018. godine

Gradski centar za socijalno preduzentištvo Beograda

OČEKIVANO VREME REALIZACIJE- februar-decembar 2018. godine

VII PODSTICAJI ZA INVESTICIJE U POLJOPRIVREDI I RURALNI RAZVOJ

1. Dodela podsticajnih sredstava u oblasti voćarstva i povrtarstva na teritoriji grada Beograda za 2018. godinu

Unapređenjem tehničko-tehnološke opremljenosti poljoprivrednih gazdinstava uz poštovanje održivog upravljanja resursima i zaštite životne sredine ostvaruje se proizvodnja kvalitetnog proizvoda i podstiče se rast konkurentnosti.
- 100 registrovanih poljoprivrednih gazdinstava

Sekretarijat za privredu - Sektor za poljoprivredu

Budžet grada Beograda - Sekretarijat za privredu

2. Dodela podsticajnih sredstava u oblasti pčelarstva na teritoriji grada Beograda za 2018. godinu

Razvoj pčelarstva uz tradicionalne veštine i savremenu tehnologiju proizvodnje i korišćenje adekvatne opreme obezbeđuje se proizvodnja kvalitetnog meda i proizvoda od meda čime se podstiče konkurentnost gazdinstava i rast dohotka
- 180 registrovanih poljoprivrednih gazdinstava

Sekretarijat za privredu - Sektor za poljoprivredu

Budžet grada Beograda - Sekretarijat za privredu

3. Dodela podsticajnih sredstava za nabavku mehanizacije

Cilj modernizacija proizvodnje i uvođenje novih tehnologija
- 40 registrovanih poljoprivrednih gazdinstava

Sekretarijat za privredu - Sektor za poljoprivredu

Budžet grada Beograda - Sekretarijat za privredu

4. Dodela podsticajnih sredstava u oblasti stočarstva na teritoriji grada Beograda za 2018. godinu

Cilj zaustavljanje negativnog trenda u poljoprivrednoj proizvodnji (smanjenje broja grla stoke, smanjenje površina koje se koriste za poljoprivrednu proizvodnju, opadanje broja poljoprivrednih domaćinstava) i stvaranja povoljnijih uslova za nabavljanje istom.
- 120 registrovanih poljoprivrednih gazdinstava

Sekretarijat za privredu - Sektor za poljoprivredu

Budžet grada Beograda - Sekretarijat za privredu

5. Ostvarivanje prava prečeg zakupa na određeno vreme i davanja na privremeno korišćenje gradskog građevinskog zemljišta u javnoj svojini grada Beograda, pod povoljnim uslovima, u poljoprivredne svrhe, do privođenja zemljišta urbanističkoj nameni

Stvaranje uslova za korišćenje zemljišta u poljoprivredne svrhe, do priviđenja zemljišta urbanističkoj nameni

Direkcija za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda, Sekretarijat za imovinske i pravne poslove

 

VIII PODSTICAJI ZA UNAPREĐENJE KVALITETA TURISTIČKO UGOSTITELJSKE PONUDE

1. Dodela finansijskih sredstava za sufinansiranje dela troškova za organizaciju domaćih i međunarodnih kongresa, manifestacija, festivala, edukacija, seminara, izložbi, međunarodnog i domaćeg karaktera, kao i za unapređenje programa korišćenjem informacionih tehnologija u turizmu na teritoriji grada Beograda

Unapređenje ukupne turističke ponude grada, unapređenje kvaliteta kongresa, manifestacija, izložbi, festivala i sl., kao i unapređenje programa korišćenja novih informacionih tehnologija u turizmu, povećanje prihoda od boravišne takse, povećanje broja domaćih i stranih gostiju

Sekretarijat za privredu Sektor za turizam i ugostiteljstvo

Budžet grada Beograda - Sekretarijat za privredu

2. Organizacija i realizacija edukativnih radionica za obuku fizičkih i pravnih lica za razvoj ruralnog (seoskog) turizma na teritoriji grada Beograda

Unapređenje ukupne ugostiteljske ponude i razvoj ruralnog (seoskog) turizma, povećanje broja kategorizovanih seoskih domaćinstava, povećanje broja domaćih i stranih gostiju

Sekretarijat za privredu - Sektor za turizam i ugostiteljstvo

Budžet grada Beograda - Sekretarijat za privredu

3. Sprovođenje stručnog ispita za lokalne turističke vodiče

Unapređenje ukupne turističke ponude Beograda koja će doprineti boljoj promociji turističkih potencijala, obogaćivanje turističke ponude i povećanju broja gostiju

Sekretarijat za privredu - Sektor za turizam i ugostiteljstvo

Troškove snosi lice koje polaže stručni ispit za lokalnog turističkog vodiča

4. Međunarodni sajam turizma u Beogradu

Predstavljanje turističke ponude Grada koja će doprineti boljoj promociji turističkih potencijala i povećanju broja gostiju.

Sekretarijat za privredu - Turistička organizacija Beograda

Budžet grada Beograda - Sekretarijat za privredu - Turistička organizacija Beograda

 

IX INDIKATORI USPEHA U PRIMENI APZ ZA 2018. GODINU

 

OPŠTI INDIKATORI

CILJ

Indikator

2017.2

Projektovana vrednost u 2018. godini

Izvor podataka

Povećanje stope aktivnosti 15-64

Stopa aktivnosti je povećana u odnosu na 2017. godinu

69,4%

70,0%

RZS, ARS

Povećanje stope zaposlenosti 15-64

Stopa zaposlenosti je povećana u odnosu na 2017. godinu

60,3%

61,5%

RZS, ARS

Smanjenje stope nezaposlenosti 15-64

Stopa nezaposlenosti je smanjena u odnosu na 2017. godinu

13,1%

12,5%

RZS, ARS

Izdvajanje većeg iznosa finansijskih sredstava za sufinansiranje mera APZ

Iznos sredstava u budžetu Grada za mere APZ. Sufinansiranje mera APZ od strane RS

22,1 milion dinara
(12,2 miliona iz budžeta Grada)

25 miliona dinara (15 miliona iz budžeta Grada)

Grad Beograd, MRZBSP

Veći broj nezaposlenih lica uključen u mere APZ uz finansijsku podršku iz budžeta Grada i budžeta RS

Broj nezaposlenih lica uključenih u mere APZ u toku jedne godine
Učešće ciljnih grupa teže zapošljivih lica uključenih u mere APZ u ukupnom broju nezaposlenih uključenih u mere APZ

105 teže zapošljivih nezaposlenih lica koristilo subvenciju za zapošljavanje

U zavisnosti od ukupnog iznosa odobrenih sredstava

NSZ

Veći broj nezaposlenih lica zaposlen nakon uključivanja u mere APZ koje sufinansiraju Grad i RS

Broj zaposlenih lica šest meseci nakon uključivanja u mere APZ, razvrstan po merama APZ i ciljnim grupama

/

U zavisnosti od ukupnog broja lica uključenih u mere

NSZ

Ovaj lokalni akcioni plan objaviti u "Službenom listu Grada Beograda".