KODEKS

PONAŠANJA SLUŽBENIKA I NAMEŠTENIKA GRADA ZAJEČARA

("Sl. list grada Zaječara", br. 2/2018)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Kodeks

Član 1

Kodeks ponašanja službenika i nameštenika (u daljem tekstu: Kodeks) je skup pravila ponašanja službenika i nameštenika koji sadrži profesionalne i etičke standarde za obavljanje službenih poslova i ostvarivanje komunikacije sa strankama, u cilju obezbeđivanja kvaliteta i dostupnosti usluga, kao i podsticanju poverenja u integritet, nepristrasnost i efikasnost organa, organizacija i službi osnovanih od strane Grada Zaječara (u daljem tekstu: Grad).

Stranke su fizička i pravna lica bez obzira na državljanstvo i sedište, kao i organi, organizacije i grupe lica koja se obraćaju jedinici lokalne samouprave.

Oblast primene

Član 2

Pravila ovog Kodeksa dužni su da primenjuju službenici i nameštenici u organima, organizacijama i službama Grada (u daljem tekstu: zaposleni) kada obavljaju poslove iz svoje nadležnosti.

Svrha Kodeksa

Član 3

Svrha ovog Kodeksa je:

• da utvrdi standarde ličnog i profesionalnog integriteta i ponašanja zaposlenih kojih bi trebalo da se pridržavaju prilikom obavljanja poslova iz svoje nadležnosti,

• da podrži zaposlene u poštovanju profesionalnih i etičkih standarda,

• da upozna stranke o pravilnom načinu postupanja i ponašanja zaposlenih,

• da doprinese izgradnji poverenja građana u lokalnu vlast,

• da doprinese uspostavljanju efikasnijeg i odgovornijeg postupanja zaposlenih.

Član 4

Svi pojmovi koji su u ovom Kodeksu upotrebljeni u muškom gramatičkom rodu obuhvataju muški i ženski rod lica na koja se odnose.

II OSNOVNI PRINCIPI I PRAVILA KODEKSA

Zakonitost i nepristrasnost

Član 5

Zaposleni je dužan da se u obavljanju svojih poslova ponaša zakonito i da svoja diskreciona ovlašćenja primenjuje nepristrasno.

Zaposleni posebno vode računa da odluke koje se tiču prava, obaveza ili na zakonu zasnovanih interesa stranaka imaju osnov u zakonu i da njihov sadržaj bude usklađen sa zakonom.

Zaposleni su dužni da se uzdržavaju od bilo koje samovoljne ili druge radnje koja će neopravdano uticati na stranke ili im se neosnovano daje povlašćeni tretman.

Zaposleni se u svom radu nikada ne rukovode ličnim, porodičnim, niti političkim pritiscima i motivima.

Objektivnost

Član 6

U svom radu, zaposleni je dužan da uzme u obzir sve relevantne činjenice i da svaku od njih pravilno oceni u odnosu na odluku, kao i da izuzme sve elemente koji nisu od značaja za predmetni slučaj.

Zabrana diskriminacije

Član 7

Zaposleni su obavezni da u svakoj prilici poštuju princip jednakosti stranaka pred zakonom, a posebno kada rešavaju o zahtevima stranaka i donose odluke.

Zaposleni postupaju jednako prema svim strankama u istoj pravnoj i faktičkoj situaciji.

Ukoliko dođe do drugačijeg postupanja zaposlenog prema određenoj stranci nego što je to uobičajeno, zaposleni je dužan da obrazloži takvo postupanje relevantnim razlozima konkretnog slučaja.

Zaposleni je dužan da u okviru svojih nadležnosti omogući ostvarivanje prava, poštovanje integriteta i dostojanstva stranaka i drugih zaposlenih bez diskriminacije ili povlašćivanja po bilo kom osnovu, a naročito po osnovu pola, rase, boje kože, društvenog porekla, rođenja, genetskih svojstava, kulture, jezika, veroispovesti ili verovanja, političkog ili drugog uverenja, državljanstva, pripadnosti narodu ili nacionalnoj manjini, imovnog stanja, psihičkog i fizičkog invaliditeta, starosne dobi, rodnog identiteta i seksualne orijentacije, zdravstvenog stanja, bračnog i porodičnog statusa, osuđivanosti, fizičkog izgleda, članstva u političkim, sindikalnim i drugim organizacijama i drugim stvarnim i pretpostavljenim ličnim svojstvima.

Zabrana zloupotrebe i prekoračenja službenih ovlašćenja

Član 8

Zaposleni su dužni da ovlašćenja u svom radu koriste isključivo u svrhe koje su utvrđene zakonom i drugim odgovarajućim propisima.

Pri obavljanju privatnih poslova, zaposleni ne sme koristiti službene oznake, službena ovlašćenja ili autoritet radnog mesta u lokalnoj samoupravi.

Zaposleni je dužan da u svom radu isključivo vrši uvid, pribavlja i obrađuje podatke o činjenicama o kojima se vodi službena evidencija, a koji su neophodni za odlučivanje, odnosno postupanje.

Zaštita podataka o ličnosti

Član 9

Zaposleni koji obrađuje podatke o ličnosti poštuje sve zakonske propise i važeće standarde u pogledu njihove zaštite.

Zaposleni posebno ne sme da koristi lične podatke u svrhe koje nisu zakonite, da ih dostavlja neovlašćenim osobama i omogućava im uvid u njih.

Pristup informacijama od javnog značaja

Član 10

Zaposleni se stara o poštovanju prava na pristup informacijama od javnog značaja na način koji obezbeđuje najpotpunije i najefikasnije ostvarivanje tog prava, u skladu sa zakonom koji reguliše pristup informacijama od javnog značaja i pravilima koja važe u organu, organizaciji ili službi.

Pružanje informacija o postupku

Član 11

Zaposleni su dužni da strankama, na njihov zahtev, daju informacije o postupku koji se kod njih vodi. Zaposleni će uputiti stranku na koji način može da izvrši uvid u stanje postupka.

Zaposleni su dužni da strankama pruže i informacije o pravnim radnjama koje stranke treba da preduzmu u cilju ostvarivanja svojih prava i obaveza. Zaposleni vodi računa da informacije koje pruža budu jasne i razumljive stranci.

Kada zaposleni ne sme da obelodani informaciju zbog njene poverljive prirode, dužan je da navede datoj zainteresovanoj stranci razloge zbog kojih nije u mogućnosti da joj poveri navedenu informaciju.

Ako je usmeni zahtev stranke previše složen, zaposleni je dužan da posavetuje stranku o tome kako da formuliše svoj zahtev pisanim putem.

Ukoliko se zahtev u vezi postupka odnosi na pitanja za koje određeni zaposleni nije nadležan, uputiće stranku na nadležnog zaposlenog i naznačiti njegovo ime i po mogućstvu kontakt podatke.

Ispravljanje propusta

Član 12

U slučaju greške u radu zaposlenog koja ima nepoželjan uticaj na prava ili interese stranaka, zaposleni je dužan da uputi pismeno izvinjenje stranci i nastoji da otkloni negativne posledice prouzrokovane njegovom greškom što je pre moguće, kao i da obavesti stranku o pravu na odgovarajuće pravno sredstvo i prigovor zbog propusta.

Razumni rok za donošenje odluka

Član 13

Zaposleni se staraju da se odluka po svakom zahtevu ili prigovoru donese u razumnom roku, bez odlaganja, a u svakom slučaju najkasnije u zakonom predviđenom roku. Isto pravilo primenjuje se za odgovore na dopise stranaka ili odgovore na službene dopise kojima zaposleni od pretpostavljenih traže uputstva u pogledu postupka koji se vodi.

Ako zbog složenosti postupka, odnosno pitanja koja su pokrenuta, odluku nije moguće doneti u zakonskom roku, zaposleni će o tome obavestiti stranku i svog pretpostavljenog i preduzeti sve što je potrebno da se odluka donese što pre.

Ponašanje službenika u javnim nastupima

Član 14

U svim oblicima javnih nastupa i delovanja u kojima predstavlja jedinicu lokalne samouprave, zaposleni je dužan da iznosi stavove, u skladu s propisima, ovlašćenjima, stručnim znanjem i Kodeksom.

Prilikom iznošenja stručnih i ličnih stavova, zaposleni pazi na ugled jedinice lokalne samouprave i lični ugled i sme da iznosi samo istinite podatke, sadržinom i tonom kojim se ne vređa ugled organa, ustanova, preduzeća, kao ni njihovih predstavnika, a na isti način postupa i kada je reč o ličnom i poslovnom ugledu drugih fizičkih i pravnih lica.

Poštovanje drugih i učtivost zaposlenih

Član 15

Zaposleni su dužni da se međusobno i prema strankama ophode sa poštovanjem.

Prilikom komunikacije sa strankama zaposleni treba da budu učtivi, pristupačni, tačni i kooperativni.

Prilikom odgovaranja na dopise, u telefonskim razgovorima i u prepisci putem elektronske pošte, zaposleni je dužan da bude što više od pomoći i da pruži što iscrpnije i preciznije odgovore.

U prisustvu stranaka zaposlenima nisu dozvoljeni privatni telefonski razgovori.

Standard poslovne komunikacije

Član 16

Standard poslovne komunikacije podrazumeva da se u najkraćem mogućem roku (najkasnije u roku od 24 sata) odgovori na poruku primljenu radnim danima putem elektronske pošte.

Ukoliko je primalac elektronske pošte odsutan, mora biti postavljeno obaveštenje na elektronskoj pošti o odsustvu sa radnog mesta sa informacijama kome se mogu obratiti stranke ili zaposleni u hitnim slučajevima, a tokom odsustva primaoca poruke.

Slanje podneska/dopisa ili elektronske pošte

Član 17

Zaposleni je dužan da prilikom slanja podneska ili dopisa uvek koristi štambilj.

Podnesak, dopis ili elektronsku poštu potrebno je nasloviti na osobu (fizičko lice) ili funkciju, odnosno poslovno ime privrednog društva.

Podnesak, dopis i elektronsku poštu neophodno je uredno potpisati svojim imenom, zvanjem i ostalim podacima za kontakt.

Podnesak, dopis ili elektronska pošta treba da bude jasne sadržine i koncizan, a stil pisanja treba da bude prilagođen osobi kojoj se obraća i u skladu sa temom. Prilikom pripreme podneska, dopisa ili elektronske pošte proveriti pravopis i tačnost informacija koje se navode.

Poštovanje radnog vremena

Član 18

Zaposleni su dužni da poštuju propisano radno vreme, kao i da se prilikom dolaska ili odlaska sa radnog mesta evidentiraju na propisan način.

Pauza u toku radnog vremena je dozvoljena u dogovorenom vremenskom intervalu u trajanju od 30 minuta.

Pauza ne može biti na početku ili na kraju radnog vremena.

Nije dozvoljeno napuštanje radnog mesta u okviru radnog vremena bez odobrenja rukovodioca ili zaposlenog kojeg rukovodilac ovlasti.

Zaposlenima, bez prethodne najave i odobrenja pretpostavljenog, nije dopušten ulazak u radne prostorije organa, službe ili organizacije van radnog vremena.

Standardi odevanja na radnom mestu

Član 19

Zaposleni je dužan da vodi računa o ličnoj higijeni i spoljnom izgledu.

Zaposleni treba da bude prikladno i uredno odeven, primereno poslovima koje obavlja i da svojim načinom odevanja na radnom mestu ne narušava ugled organa.

Neprikladnom obućom i odećom smatraju se naročito: papuče, neprimereno kratke suknje i haljine (kraće od gornje ivice kolena), preuske farmerice, bluze sa velikim dekolteom i dubokim izrezima pozadi, bluze sa tankim bretelama, izrazito kratke ili providne bluze, odeća od materijala koji su providni i neukusno pripijeni uz telo, kratke pantalone, helanke, trenerke, atlet majice i naočare za sunce.

Zaposlenog koji je neprikladno odeven neposredni rukovodilac upozoriće na obavezu poštovanja ovog Kodeksa u pogledu odevanja na radnom mestu i na mogućnost pokretanja disciplinskog postupka u slučaju ponovljene povrede Kodeksa.

Urednost radnih prostorija

Član 20

Kancelarije zaposlenih i ostale prostorije (toalet, hodnik, stepenište) moraju biti čiste i uredne, o čemu treba voditi računa sve vreme u toku trajanja radnog vremena, kao i prilikom napuštanja istih.

Zabranjeno je da zaposlena lica omogućavaju duže zadržavanje privatnih posetilaca u radnim prostorijama.

Prilikom napuštanja radne prostorije, zaposleni je dužan da u istoj isključi svetlo, klima uređaj i da zatvori prozore.

Zabranjeno je u radne prostorije unositi robu radi prodaje ili omogućavati drugom da to čini.

Odnos prema imovini

Član 21

Svaki zaposleni mora da se odnosi prema imovini organa, organizacija i službi Grada pažljivo i odgovorno, a poverene poslove da obavlja u skladu sa principima efikasnosti, ekonomičnosti, efektivnosti i racionalizaciji.

Zaposleni je dužan da materijalna i finansijska sredstva koja su mu poverena u vršenju poslova koristi namenski, isključivo za obavljanje poslova i da ih ne koristi u privatne svrhe.

U imovinu organa, organizacija i službi Grada ulaze:

- Službena vozila;

- Računarska oprema i delovi;

- Foto oprema;

- Sistemi veza i telekomunikaciona oprema;

- Alati, pribor i druga oprema;

- Softver i drugi elektronski proizvodi;

- Informacije i dokumentacija;

- Stručna literatura.

Navedenu imovinu u celini, a ni u delovima, nije dozvoljeno iznositi iz poslovnih prostorija ili iz elektronskih skladišta (servera, baza, cd-a,…), bez izričitog odobrenja rukovodioca organa, organizacija ili službe Grada (u daljem tekstu: nadležni rukovodilac).

Iznošenje imovine, kao i njeno korišćenje u druge svrhe bez izričitog odobrenja nadležnog rukovodioca, smatraće se za postupak koji ima za cilj otuđenje (krađu) ili sticanje ličnih koristi, a rezultiraće najstrožijim disciplinskim merama. Na isti način tretiraće se i svako namerno uništavanje, oštećenje, zloupotreba ili skidanje instaliranih uređaja koja je imovina Grada.

Član 22

Radi očuvanja života zaposlenih i imovine Grada, zaposleni su dužni da se osposobe za rukovanje uređajima, opremom i drugim sredstvima namenjenim za gašenje požara i spasavanje ljudi i imovine.

Osposobljavanje zaposlenih sprovodi nadležna organizaciona jedinica Gradska uprava grada Zaječara uz saradnju i stručnu pomoć vatrogasnih organizacija.

Zaposleni su obavezni da sprovode propisane protivpožarne mere, a naročito:

- da se upoznaju sa požarnim opasnostima i da stalno sprovode mere za zaštitu od požara,

- da, kada primete požar, najhitnije obaveste zaduženog za poslove protivpožarne zaštite, kao i da učestvuju u gašenju požara,

Zabranjeno je unošenje eksplozivnog materijala i drugih opasnih stvari.

III PRIDRŽAVANJE ODREDABA KODEKSA I ZAVRŠNE ODREDBE

Pravo pritužbe zbog kršenja Kodeksa

Član 23

Stranka se zbog povrede pravila ovog Kodeksa može pritužbom obratiti nadležnom rukovodiocu.

Nadležni rukovodilac dužan je da obavesti podnosioce pritužbe o preduzetim radnjama.

Nadležni rukovodilac svojim odlukama, stavovima, mišljenjima, preporukama i drugim aktima stvaraju praksu od značaja za primenu ovog Kodeksa.

Praćenje primene Kodeksa

Član 24

Nadležni rukovodilac prati i razmatra primenu Kodeksa.

Za sprovođenje ovog Kodeksa odgovorni su nadležni rukovodioci i rukovodioci unutrašnjih organizacionih jedinica.

Ukoliko praćenjem primene Kodeksa oceni da je to potrebno, nadležni rukovodilac može za primenu Kodeksa izdati posebna uputstva.

Izveštaj o primeni Kodeksa čini sastavni deo godišnjeg izveštaja o radu organa, organizacija ili službe Grada.

Izveštaj sadrži statističke podatke o ukupnom broju primljenih prigovora stranaka na kršenje Kodeksa, strukturi prigovora po pravilima utvrđenim Kodeksom, pokrenutim i okončanim disciplinskim postupcima, izrečenim merama za kršenje Kodeksa i druge činjenice i okolnosti za koje nadležni rukovodioci smatraju da su od značaja za praćenje primene Kodeksa.

Disciplinska odgovornost

Član 25

Ponašanje zaposlenog suprotno odredbama ovog Kodeksa predstavlja lakšu povredu radne obaveze i podleže disciplinskoj i materijalnoj odgovornosti, a ponavljanje više od tri puta u toku godine predstavlja težu povredu radne obaveze i dužnosti.

Postupak disciplinske odgovornosti protiv zaposlenih sprovodi se na osnovu zakona kojim se uređuju radni odnosi zaposlenih u lokalnoj samoupravi i drugih propisa.

Obaveštavanje stranaka i službenika o primeni Kodeksa

Član 26

Tekst Kodeksa postavlja se na internet stranici Grada, a u štampanom obliku ističe na oglasnoj tabli i u dovoljnom broju primeraka čini dostupnim strankama na drugim odgovarajućim mestima (Gradski informativno-uslužni centar, mesne kancelarije i dr.).

Nadležni rukovodilac upoznaje sve zaposlene sa sadržinom Kodeksa.

Svim zaposlenim će se uručiti po jedan primerak Kodeksa i momentom uručivanja i potpisivanjem prijema potvrdiće da je upoznat sa njegovom sadržinom i obavezom poštovanja Kodeksa.

Lica koja prvi put zasnivaju radni odnos u organima, organizacijama i službama Grada, potvrdiće davanjem pisane izjave da su upoznati sa pravilima ponašanja iz ovog Kodeksa.

Potvrda iz stava 3. ovog člana i izjava iz stava 4. ovog člana čini sastavni deo personalnog dosijea zaposlenog.

Zaposleni koji ima nedoumice u pogledu primene Kodeksa dužan je da se obrati neposrednom rukovodiocu.

Zaposleni koji smatra da se od njega ili drugog zaposlenog traži da postupi na način koji nije u skladu sa ovim Kodeksom o tome pismeno obaveštava nadležnog rukovodioca. Zaposleni zbog toga ne sme biti stavljen u nepovoljniji položaj u odnosu na druge zaposlene niti izložen uznemiravanju (mobingu).

Stupanje na snagu

Član 27

Stupanjem na snagu ovog Kodeksa, prestaje da važi Kodeks ponašanja zaposlenih u Gradskoj upravi Zaječar i javnim preduzećima i ustanovama čiji je osnivač grad Zaječar, I broj: 110-4 od 01.03.2005. godine.

Ovaj Kodeks stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Zaječara".