KODEKS
PONAŠANJA SLUŽBENIKA I NAMEŠTENIKA U GRADSKOJ UPRAVI GRADA KRUŠEVCA

("Sl. list grada Kruševca", br. 10/2017)

Osnovne odredbe

Član 1

Ovim Kodeksom uređuju se pravila ponašanja službenika i nameštenika (u daljem tekstu: zaposlenih) u Gradskoj upravi grada Kruševca, utvrđuju standardi ličnog i profesionalnog integriteta u cilju uspostavljanja efikasnije i odgovornije uprave i utvrđuje način praćenja njegove primene.

Član 2

Zaposleni je dužan da se uvek ponaša na način kojim se čuva i unapređuje poverenje građana i da svoja postupanja prilikom izvršavanja službenih poslova i zadataka i poštovanje službenog reda uskladi sa odredbama ovog Kodeksa.

Član 3

Zaposleni je dužan da službene poslove i zadatke izvršava u skladu sa zakonom, profesionalnim i etičkim standardima, u propisanim rokovima, blagovremeno i ažurno.

Prilikom izvršavanja službenih poslova i zadataka zaposleni je dužan da u radu ispoljava maksimalni stepen lične odgovornosti i savesnosti.

Zaposleni je dužan da svoj posao obavlja politički nepristrasno i da u službenim prostorijama Gradske uprave ne nosi i ističe obeležja političkih stranaka, niti njihov propagandni materijal i da utiče na političko opredeljenje drugih zaposlenih.

Član 4

Od zaposlenog se očekuje da svojim ponašanjem kako u profesionalnom delovanju tako i u privatnom životu, ničim ne naruši ugled Gradske uprave:

- da bude pošten, nepristrasan i efikasan,

- da bude ljubazan i predusretljiv u svim svojim službenim ophođenjima sa građanima, kolegama i rukovodiocima.

Član 5

Zaposleni je dužan da neguje dobre međuljudske odnose i ne sme stvarati, niti uticati na stvaranje sukoba i nezdravih međuljudskih odnosa među zaposlenima, niti seksualno uznemiravati i verbalnim i neverbalnim neželjenim ponašanjem iz sfere polnog života vređa lični integritet drugih zaposlenih.

Član 6

Zaposleni je obavezan da čuva podatke o ličnosti i druge poverljive podatke i dokumenta do kojih dođe u toku obavljanja posla, odnosno koji nastanu kao rezultat tog posla.

Sukob interesa

Član 7

Zaposleni ne sme da dozvoli da njegov privatni interes dođe na bilo koji način u sukob sa poslom koji obavlja i javnim interesom.

Član 8

Sukob interesa nastaje u situaciji kada zaposleni ima određeni privatni interes koji utiče, može da utiče, ili izgleda da utiče na nepristrasno i objektivno obavljanje njegovih službenih poslova i zadataka.

Privatni interes zaposlenog obuhvata bilo kakvu korist koju mogu imati on ili sa njim povezana lica: njegova porodica, bliski rođaci, prijatelji, lica ili organizacije sa kojima ima ili je imao poslovne ili političke veze.

Član 9

Zaposleni je dužan da izbegne sukob interesa, bez obzira na to da li je on stvaran, potencijalan ili samo prividan.

Za upravljanje sukobom interesa zaposlenih u Gradskoj upravi obrazuje se Komisija za upravljanje sukobom interesa zaposlenih u Gradskoj upravi od tri člana iz reda službenika, koje imenuje načelnik Gradske uprave, na period od dve godine.

Član 10

Zaposleni ima obavezu da obavesti Komisiju iz prethodnog člana o svakom slučaju mogućeg, stvarnog, potencijalnog ili prividnog sukoba interesa i da izbegne takav sukob.

Kada se to od njega zatraži, zaposleni je dužan da pruži informacije potrebne za procenu postojanja sukoba interesa.

Izjava o postojanju sukoba interesa smatra se poverljivom, u skladu sa zakonom.

Član 11

Zaposleni ne sme da obavlja bilo kakvu aktivnost, niti da prihvati bilo kakav posao ili funkciju koja je nespojiva sa poslom koji obavlja.

Načelnik Odeljenja za upravljanje ljudskim resursima je dužan da lice koje se prima u radni odnos, pre stupanja na rad, upozna sa predviđenim ograničenjima i zabranama, koje imaju za cilj sprečavanje sukoba interesa.

Prilikom zasnivanja radnog odnosa zaposleni će dati izjavu da ne obavlja posao po osnovu ugovora o delu, ugovora o obavljanju privremenih i povremenih poslova ili dopunskog rada u nekom drugom pravnom licu, izjavu da nije osnivač ili vlasnik privrednog društva ili javne službe, izjavu da ne obavlja samostalnu delatnost u smislu zakona kojim se uređuje preduzetništvo, izjavu da ne vrši funkciju upravljanja, nadzora ili zastupanja privatnog ili državnog kapitala u privrednom društvu, privatnoj ustanovi ili drugom pravnom licu, osim ako je na istu postavljen od strane državnog organa, odnosno organa Grada.

Zaposleni je obavezan da u toku radnog odnosa, bez odlaganja, obavesti načelnika Gradske uprave ili na njegov zahtev da obrazloženu izjavu o aktivnostima ili funkcijama koje bi mogle da ugroze adekvatno obavljanje njegovih dužnosti.

Zabrana primanja poklona

Član 12

Zaposleni ne sme da traži, niti da primi, odnosno da dozvoli drugom licu da u njihovo ime ili za njegovu korist primi poklon (novac, stvar, pravo ili uslugu bez odgovarajuće nadoknade ili svaku drugu korist) od lica koje ostvaruje neko pravo pred tim organom, a koji mogu uticati na njegovo odlučivanje i profesionalni pristup u određenoj stvari ili se mogu smatrati naknadom za rad.

Zaposleni, izuzetno mogu da prime prigodan ili protokolaran poklon, u skladu sa zakonom, ali ni tada ako je u novcu i hartijama od vrednosti.

Posebnim Pravilnikom će se propisati šta se smatra prigodnim i protokolarnim poklonom i način postupanja zaposlenih.

Član 13

Zaposleni kome je ponuđen poklon ili neka druga korist, dužan je da ga odbije i da o tome obavesti načelnika Gradske uprave.

Član 14

Zaposleni ne sme da koristi svoj službeni položaj i da, radi pribavljanja bilo kakve koristi za sebe ili za druge, nedozvoljeno utiče na izvršavanje službenih poslova ili zadataka bilo kojeg pravnog ili fizičkog lica, uključujući i izvršavanje službenih poslova i zadataka drugih zaposlenih u Upravi.

Postupanje sa informacijama i odnos prema sredstvima javnog informisanja

Član 15

Zaposleni je dužan da ovlašćenom licu, koje je u skladu sa Zakonom, određeno za postupanje po zahtevima za slobodan pristup informacijama od javnog značaja, preko neposredno pretpostavljenog, učini dostupnim, u skladu sa zakonom, informacije koje su u vezi sa izvršavanjem njegovih službenih poslova i zadataka, kao i da prilikom obaveštavanja javnosti obezbedi zaštitu podataka o ličnosti, u skladu sa zakonom.

Član 16

Izjave za javnost u vezi sa radom organa Grada daje isključivo funkcioner koji rukovodi tim organom ili lice koje on ovlasti.

Član 17

U cilju zaštite podataka do kojih dolaze u svom radu, zaposleni su dužni da se ponašaju u skladu sa odredbama Zakona o zaštiti podataka o ličnosti.

Korišćenje sredstava za rad, telefona, računara i interneta

Član 18

Zaposleni je dužan da se prilikom izvršavanja službenih poslova i zadataka stara da se sredstva koja su mu poverena koriste namenski, u skladu sa principima racionalnosti i ekonomičnosti.

Poverena sredstva zaposleni ne sme da koristi u privatne svrhe, niti da drugima omogući da to čine.

Član 19

Zaposleni upotrebom interneta ne sme da ugrožava interese, integritet i sigurnost računarske opreme i mreže instalirane u organima Grada.

Za instalaciju mrežnih uređaja, softvera i drugih programa u organima Grada nadležno je isključivo lice zaduženo za informacione tehnologije, a po odobrenju načelnika Gradske uprave.

Dužnosti zaposlenih u pogledu održavanja službenog reda i ponašanja

Član 20

Rukovodioci u Gradskoj upravi su dužni da prilikom izvršavanja službenih poslova i zadataka, kao i u pogledu poštovanja službenog reda i ponašanja deluju ličnim primerom.

Član 21

Zaposleni u toku radnog vremena treba da bude prikladno odeven, poštujući poslovni stil oblačenja.

Zaposleni ne sme u toku radnog vremena da nosi nepristojnu i provokativnu odeću.

Neprikladnom odećom i obućom smatra se naročito: odeća koja otkriva stomak, donji veš i noge, pripijena odeća, odeća koja je namenjena obavljanju sportskih i rekreativnih aktivnosti, neprimereno kratke suknje (preko pet centimetara iznad kolena), bluze sa dubokim dekolteom ili tankim bretelama, kratke i providne bluze, kratke pantalone, obuća sa previsokom i neprikladnom potpeticom, papuče i obuća koja otkriva veći deo stopala.

Načelnik Gradske uprave će na predlog neposrednog rukovodioca upozoriti zaposlenog na nepoštovanje obaveze iz prethodnog stava, kao i na mogućnost pokretanja disciplinskog postupka.

Član 22

Zaposleni je dužan da na posao dolazi na vreme, psihofizički sposoban za rad, da efektivno koristi radno vreme i da sa radnog mesta odlazi po isteku radnog vremena.

Član 23

Zaposleni ne sme da na posao dolazi pod uticajem alkohola i drugih psihoaktivnih supstanci, niti da iste koristi u toku radnog vremena.

Na zahtev načelnika Gradske uprave, zaposleni su dužni da se u toku radnog vremena podvrgnu alko-testu.

Član 24

Zaposleni je dužan da u toku radnog vremena bude na svom radnom mestu i da ne ometa ostale zaposlene dužim zadržavanjem u njihovim kancelarijama.

Zaposleni je dužan da odmor u toku dnevnog rada koristi isključivo u vreme određeno Rešenjem Gradskog veća grada Kruševca o radnom vremenu.

Rukovodilac nadležnog odeljenja je dužan da korišćenje odmora u toku dnevnog rada u Prijemnoj kancelariji organizuje na način da zaposleni koji koristi pauzu ima zamenu.

Član 25

Zaposleni je obavezan da svoj dolazak na posao, odlazak sa posla, službeni izlazak, kao i vreme za korišćenje odmora u toku dnevnog rada evidentira preko uređaja za evidentiranje prisutnosti.

Član 26

U toku radnog vremena, zaposleni može odsustvovati sa radnog mesta za završavanje neodložnih privatnih poslova, uz odobrenje neposrednog rukovodioca, što evidentira preko uređaja za evidentiranje prisutnosti.

Član 27

Zaposleni koji je neposredno angažovan na izvršavanju poslova vozača službenog vozila dužan je da vodi računa o tome da službeno vozilo uvek bude u čistom i ispravnom stanju i da u svakom trenutku bude spremno za vožnju.

Član 28

Zaposleni iz prethodnog člana na službeno putovanje ne sme da krene bez prethodno izdatog naloga za službeno putovanje, a po povratku sa službenog putovanja dužan je da u nalog unese tačne podatke o vremenu provedenom na službenom putu, što na poslednjoj stranici naloga svojim potpisom obavezno potvrđuje službeno lice koje je koristilo službeno vozilo za službeno putovanje.

Odnos zaposlenog prema građanima

Član 29

Odnos zaposlenog prema građanima zasniva se na principima: učtivosti, ljubaznosti, tolerancije, predusretljivosti, korektnosti, strpljivosti i profesionalnosti.

Zaposleni je dužan da prilikom izvršavanja službenih poslova i zadataka građanima pruža kvalitetne usluge, u skladu sa najvišim profesionalnim standardima, propisima i rokovima.

Prilikom izvršavanja službenih poslova i zadataka zaposleni ne sme da deluje samovoljno ili na štetu građana i dužan je da se sa uvažavanjem odnosi prema njihovim pravima, dužnostima i interesima.

Član 30

U toku službenog razgovora sa strankama zaposlenom nije dozvoljeno ulaziti u sukobe sa građanima, sa istima razgovarati povišenim tonom, niti se prema njima nepristojno ponašati.

Član 31

Zaposleni u Prijemnoj kancelariji i na Info- pultu, prema građanima mora biti ljubazan i strpljiv i na sva njihova pitanja, koja se tiču ostvarivanja njihovih prava, treba da odgovara ljubazno.

Zaposleni u Prijemnoj kancelariji i na Info-pultu, sa strankama ne sme razgovarati nepristojno ili povišenim tonom, i ne sme podleći provokacijama, bez obzira na neodgovarajuće ponašanje građana.

Član 32

Prilikom izvršavanja službenih poslova i zadataka radnici na radnom mestu portir, u kontaktu sa građanima i zaposlenima moraju biti učtivi, predusretljivi i ljubazni.

U kontaktu sa građanima, zaposleni iz prethodnog stava, ne treba da se detaljno upušta u razlog njihovog dolaska, već da razgovor usmeri na davanje obaveštenja o licu i kancelariji koja je namenjena za završetak posla, uz proveru da li stranke imaju zakazanu posetu i davanje odgovarajuće identifikacione kartice.

Zaposleni-portiri su dužni da se staraju da se hol koristi samo za službene potrebe, bez nepotrebnog dužeg zadržavanja građana i zaposlenih u Gradskoj upravi, koje nije u vezi završavanja službenog posla.

Primena Kodeksa

Član 33

Ponašanje zaposlenog suprotno odredbama ovog Kodeksa povlači disciplinsku odgovornost i predstavlja lakšu povredu radne dužnosti, osim ako je zakonom određeno kao teža povreda radne dužnosti.

Član 34

Svi zaposleni u organima Grada i lica koja prvi put zasnivaju radni odnos u organima Grada potvrdiće davanjem pisanih izjava da su upoznati sa pravilima ponašanja iz ovog Kodeksa.

Izjava iz stava 1. ovog člana čini sastavni deo personalnog dosijea zaposlenog.

Član 35

O praćenju primene ovog Kodeksa staraće se Komisija od tri člana, koju posebnim Rešenjem imenuje načelnik Gradske uprave.

Načelnik će imenovati članove Komisije iz prethodnog stava, u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovog Kodeksa.

Komisija ima zadatak da prati primenu ovog Kodeksa, pruža potrebne informacije načelniku Gradske uprave u vezi sa njegovom primenom, podnosi Godišnji izveštaj načelniku Gradske uprave i predlaže mere za podizanje svesti zaposlenih o značaju primene Kodeksa, radi uspostavljanja efikasnije i odgovornije Uprave.

Član 36

Građani se zbog povrede ovog Kodeksa mogu obratiti načelniku Gradske uprave.

Načelnik će u roku od 15 dana od dana prijema pritužbe obavestiti podnosioca o preduzetim merama.

Javnost Kodeksa

Član 37

Ovaj Kodeks objaviti u "Službenom listu grada Kruševca" i na internet stranici Grada Kruševca.

Član 38

Kodeks stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kruševca".

Ovo Rešenje objaviti u "Službenom listu grada Kruševca".