ETIČKI KODEKSPONAŠANJA FUNKCIONERA LOKALNE SAMOUPRAVE GRADA SUBOTICE("Sl. list grada Subotice", br. 37/2017) |
U smislu ovog kodeksa, a u skladu sa Zakonom o agenciji za borbu protiv korupcije ("Službeni glasnik RS", br. 97/08, 53/10, 66/11-US, 67/13-US, 112/13-autentično tumačenje i 8/15-US), funkcioner lokalne samouprave (u daljem tekstu: funkcioner) je svako izabrano, postavljeno ili imenovano lice u organe Grada Subotice, organe javnih preduzeća i privrednih društava, ustanova i drugih organizacija čiji je osnivač Grad Subotica.
Predmet ovog kodeksa je definisanje etičkih standarda ponašanja na koje se obavezuju funkcioneri u obavljanju funkcija i upoznavanje građana sa etičkim standardima ponašanja koje oni imaju pravo da očekuju od svojih lokalnih funkcionera.
Prvenstvo zakona i javnog interesa nad privatnim
Funkcioner obavlja svoju funkciju po zakonu.
Funkcioner u obavljanju funkcije postupa isključivo u javnom interesu, a ne u svom ličnom, privatnom, grupnom ili stranačkom interesu.
U smislu ovog kodeksa privatni interes je interes koji utiče, može da utiče ili izgleda da utiče na postupanje funkcionera u vršenju funkcije.
Ako se tokom vršnja funkcije pojavi privatni interes, funkcioner je dužan da se uzdrži od obavljanja funkcije i da nadležnoj službi prijavi postojanje privatnog interesa.
U cilju evidentiranja prijave postojanja privatnog interesa u radu organa Grada Subotice, uspostavlja se registar prijavljivanja privatnog interesa pri službi za skupštinske poslove i pri službi za poslove kabineta Gradonačelnika.
Funkcioner kojeg bira, postavlja ili imenuje Skupština grada Subotice, dužan je postojanje privatnog interesa prijaviti službi za skupštinske poslove koja vodi registar prijavljivanja privatnog interesa.
Funkcioner kojeg postavlja Gradsko veće Grada Subotice ili Gradonačelnik Grada Subotice, dužan je postojanje privatnog interesa prijaviti službi za poslove kabineta Gradonačelnika koja vodi registar prijavljivanja privatnog interesa.
Funkcioner je prilikom prijave privatnog interesa dužan dati svoje lične podatke kao i podatak o predmetu u kojoj postoji privatni interes.
Praćenje izvršenja obaveze prijavljivanja privatnog interesa
Izvršenje obaveze prijavljivanja privatnog interesa pratiće isto radno telo koje prati primenu ovog Kodeksa a koje će formirati Skupština grada Subotice.
Radno telo vodi postupak zbog kršenja obaveze prijavljivanja privatnog interesa i izriče sankciju finansijske prirode u vidu odluke.
Za slučajeve neprijavljivanja privatnog interesa funkcioner će biti sankcionisan finansijskom sankcijom koja je u rangu sankcije za povredu poslovnika o radu Skupštine grada Subotice.
Radno telo dostavlja izrečenu odluku o povredi obaveze prijavljivanja privatnog interesa službi zaduženoj za informatičke poslove radi objave na zvaničnom portalu grada Subotice.
Izreka i sažeto obrazloženje odluke o povredi obaveze prijavljivanja privatnog interesa, objavljuje se u Službenom listi grada Subotice.
Troškove objavljivanja odluke iz stava 2. ovog člana snosi funkcioner kome je mera izrečena.
Poštovanje izborne volje građana
Izabrani funkcioner obavlja svoje dužnosti u okviru prava i u skladu sa mandatom koji je dobio od svojih birača i odgovoran je svim građanima lokalne zajednice, uključujući i one birače koji nisu glasali za njega ili za izbornu listu sa koje je izabran.
Poštujući izbor birača, a naročito ako je izabran sa stranačke liste kandidata, izabrani funkcioner treba da izbegava da tokom svog mandata promeni stranku kojoj je pripadao u vreme izbora.
Način obavljanja javne funkcije
Funkcioner obavlja javnu funkciju savesno, pošteno i nepristrasno, uz otvorenost i odgovornost za svoje odluke i postupke.
Funkcioner će se angažovati u unapređenju rada lokalne samouprave i u razmeni iskustava koje organizuju centralne i lokalne vlasti.
Tokom svog mandata, ni u obavljanju funkcije, ni u privatnom životu, funkcioner se neće ponašati na način koji bi degradirao ugled funkcije koju obavlja.
Odnos sa drugim funkcionerima, zaposlenima i građanima
U obavljanju funkcije, funkcioner poštuje prava svih drugih funkcionera i službenika. Funkcioner će se učtivo, sa poštovanjem i bez diskriminacije odnositi prema građanima, kolegama, zaposlenima i medijima.
Funkcioner neće podsticati niti pomagati druge funkcionere i službenike da prilikom vršenja svojih dužnosti krše načela uspostavljena ovim kodeksom.
Funkcioner će javno ukazivati na sve slučajeve nezakonitog i neetičkog ponašanja i kršenja pravila ovog kodeksa.
II STANDARDI U OBAVLJANJU FUNKCIJE
Funkcioner neće vršiti svoje dužnosti, odnosno koristiti ovlašćenja svog položaja u cilju ostvarivanja svojih ličnih ili grupnih interesa.
Davanje podataka o imovinskom stanju
Funkcioner će se pridržavati svih važećih propisa koji predviđaju obavezu davanja podataka o imovnom stanju.
Ograničenje obavljanja više funkcija
Funkcioner će poštovati zakonska ograničenja u pogledu obavljanja više javnih funkcija istovremeno.
Funkcioner će izbegavati obavljanje drugih javnih funkcija, odnosno delatnosti koje ga ometaju u obavljanju njegovih dužnosti.
2. Ponašanje pre stupanja na funkciju izabranih lica
Izborna kampanja kandidata za izborne funkcije lokalne samouprave ima za cilj da građanima pruži informacije i objašnjenja o političkim programima kandidata.
Kandidat neće težiti da pribavi glasove birača na bilo koji drugi način osim ubedljivom argumentacijom.
Posebno, kandidat neće pokušavati da pribavi glasove klevetanjem drugih kandidata, korišćenjem nasilja ili pretnji, zloupotrebom funkcije koju obavlja, niti pružanjem ili obećavanjem protivusluga.
Kandidat za funkcionera će troškove svoje izborne kampanje držati u razumnim granicama.
Kandidat će davati tačne i potpune informacije o prirodi i visini troškova svoje izborne kampanje.
Funkcioner ni u kom slučaju neće koristiti službena sredstva ili imovinu za potrebe svoje izborne kampanje.
3. Ponašanje tokom obavljanja funkcije
Nespojivost nadzornih funkcija
Funkcioner će se izuzeti iz rada organa i tela kada ti organi i tela vrše nadzor nad njegovim radom.
Funkcioner neće biti zaposlen, niti će učestvovati u radu organa i tela nad kojima vrši nadzor po službenoj dužnosti.
Pri odlučivanju, funkcioner će u najvećoj mogućoj meri uvažiti stavove građana izražene u javnoj raspravi ili na druge načine.
Funkcioner pri odlučivanju neće sebi pružati bilo kakvu posrednu ili neposrednu ličnu korist niti težiti ostvarivanju ličnih ili privatnih interesa pojedinaca ili grupa.
Funkcioner je dužan da svoju funkciju vrši tako da javni interes ne podredi privatnom.
Funkcioner je dužan da se pridržava propisa koji uređuju njegova prava i obaveze i da stvara i održava poverenje građana u savesno i odgovorno vršenje funkcije.
Funkcioner je dužan da izbegava stvaranje odnosa zavisnosti prema licu koje bi moglo da utiče na njegovu nepristrasnost u vršenju funkcije, a u slučaju da ne može da izbegne takav odnos ili takav odnos već postoji, da učini sve što je potrebno radi zaštite javnog interesa.
Funkcioner ne sme da koristi funkciju za sticanje bilo kakve koristi ili pogodnosti za sebe ili povezano lice.
Funkcioner će za svaku svoju odluku davati obrazloženje kada građani od njega to traže, uz navođenje svih činjenica i okolnosti na kojima je ta odluka zasnovana, a posebno koji propisi su primenjeni.
U nedostatku pravila i propisa, obrazloženje odluke će obuhvatiti elemente kao što su ukazivanje na njenu uravnoteženost, pravičnost i saglasnost sa javnim interesom.
Funkcioner će se u obavljanju funkcije uzdržati od bilo kakvog ponašanja koje bi, po važećem međunarodnom ili domaćem krivičnom pravu, moglo da se okarakteriše kao aktivno ili pasivno podmićivanje.
Funkcioner će se aktivno angažovati u otkrivanju i borbi protiv svih oblika korupcije u lokalnoj zajednici.
Zabrana primanja i davanja poklona
Funkcioner neće tražiti, primiti, odnosno dozvoliti drugom licu da u njegovo ime ili u njegovu korist primi, niti da poklon, uslugu, gostoprimstvo ili bilo kakvu drugu vrstu koristi u vezi sa vršenjem funkcije, osim prigodnih i protokolarnih poklona minimalne vrednosti.
Budžetska i finansijska disciplina
U upravljanju i korišćenju javnih sredstava funkcioner će postupati sa pažnjom dobrog domaćina.
Funkcioner će se pridržavati budžetske i finansijske discipline koja obezbeđuje ispravno upravljanje javnim prihodima, na način regulisan važećim propisima.
Funkcioner neće preduzimati ništa što bi moglo dovesti do toga da se budžetska sredstva koriste posredno ili neposredno u privatne svrhe.
Saradnja u sprovođenju mera nadzora
Funkcioner neće ometati primenu bilo koje na zakonu zasnovane mere nadzora od strane organa unutrašnje ili spoljne kontrole.
Funkcioner će se uredno pridržavati svake privremene ili konačne odluke tih organa.
5. Odnosi sa zaposlenima u lokalnoj samoupravi
Funkcioner će svojim ponašanjem predstavljati dobar uzor svim zaposlenima u organima lokalne samouprave.
Zapošljavanje i raspoređivanje
Pri zapošljavanju, raspoređivanju i unapređivanju zaposlenih funkcioner donosi odluke zasnovane isključivo na njihovoj stručnosti i profesionalnoj sposobnosti i u skladu sa ciljevima, mogućnostima i potrebama službe.
Funkcioner će se sa poštovanjem odnositi prema zaposlenima u službi i neće uticati na njih da nezakonito postupaju, niti da službeno preduzmu ili da propuste da preduzmu bilo šta čime bi se omogućila, njemu ili drugim pojedincima ili grupama, posredna ili neposredna privatna korist.
Funkcioner će nastojati da obezbedi da se uloga i zadaci zaposlenih u službi ostvaruju u potpunosti.
Funkcioner će preduzimati i podsticati mere i aktivnosti koje doprinose unapređenju rada službe za čiji rad je odgovoran i za motivaciju zaposlenih koji taj rad obavljaju.
Funkcioner će stvarati uslove za unapređenje svog znanja i stručnosti, kao i znanja i stručnosti zaposlenih u službi.
6. Ponašanje pri završetku funkcije
Funkcioner neće preduzimati aktivnosti prema organizacijama i preduzećima nad kojima vrši nadzor, sa kojima su uspostavljeni ugovorni odnosi ili koji su osnovani za vreme njegovog mandata, kako bi sebi ili drugome obezbedio lične i profesionalne privilegije po prestanku obavljanja funkcije.
Funkcioner će nastojati da obezbedi javnost svog rada, kao i funkcionisanja službi i organa za čiji rad je odgovoran.
Funkcioner će odgovoriti na svaki javno izrečeni zahtev koji se odnosi na obavljanje njegove funkcije, obrazloženje njegovih postupaka ili funkcionisanje službi i organa za čiji rad snosi odgovornost.
Funkcioner će tačno i pravovremeno odgovarati na sve zahteve medija za davanje informacija vezanih za obavljanje svoje funkcije, ali neće pružiti nijednu poverljivu službenu informaciju ili informaciju koja se tiče privatnog života trećih lica.
Funkcioner će podsticati sve mere koje imaju za cilj unapređenje medijskog praćenja njegovog rada i funkcionisanja službi i odeljenja za čiji rad je odgovoran.
Upoznavanje funkcionera sa sadržinom Kodeksa
Funkcioner će se upoznati sa ovim kodeksom i daće pisanu izjavu da je spreman da se rukovodi njegovim odredbama.
Upoznavanje javnosti sa sadržinom Kodeksa
Funkcioner će promovisati ovaj kodeks među zaposlenima u službi, u javnosti i medijima, a s ciljem unapređenja svesti o principima kodeksa i značaja njihovog pridržavanja u funkcionisanju lokalne samouprave.
Skupština grada formira radno telo čiji je zadatak da prati primenu ovog Kodeksa i pruža objašnjenja u vezi sa njegovom sadržinom i primenom funkcionerima, građanima i medijima.
Radno telo ima predsednika, zamenika predsednika i 3 člana.
Bliže odredbe o radu radnog tela urediće se poslovnikom o radu radnog tela.
Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o etičkom kodeksu ponašanja funkcionera lokalne samouprave opštine Subotica ("Službeni list Opštine Subotica", br. 5/05).
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Subotice".