ZAKLJUČAK

O USVAJANJU NACIONALNOG AKCIONOG PLANA ZA PRIMENU REZOLUCIJE 1540 SAVETA BEZBEDNOSTI UJEDINJENIH NACIJA O SPREČAVANJU ŠIRENJA ORUŽJA ZA MASOVNO UNIŠTAVANJE I SREDSTAVA ZA NJIHOVO PRENOŠENJE (2018-2022)

("Sl. glasnik RS", br. 9/2018)

1. Usvaja se Nacionalni akcioni plan za primenu Rezolucije 1540 Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija o sprečavanju širenja oružja za masovno uništavanje i sredstava za njihovo prenošenje (2018-2022), koji je sastavni deo ovog zaključka.

2. Ovaj zaključak objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

NACIONALNI AKCIONI PLAN
ZA PRIMENU REZOLUCIJE 1540 SAVETA BEZBEDNOSTI UJEDINJENIH NACIJA O SPREČAVANJU ŠIRENJA ORUŽJA ZA MASOVNO UNIŠTAVANJE I SREDSTAVA ZA NJIHOVO PRENOŠENJE (2018-2022)

 

I. Uvod

Rezolucija 1540 Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija

Rezolucija 1540 Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija o sprečavanju širenja oružja za masovno uništavanje i sredstava za njihovo prenošenje (u daljem tekstu: Rezolucija 1540 SB UN) usvojena je jednoglasno 28. aprila 2004. godine, kao prva rezolucija Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija koja izričito pominje zajedničke napore za suprotstavljanje pretnji međunarodnom miru i bezbednosti proistekle iz širenja oružja za masovno uništavanje i sredstava za njihovo prenošenje.

Osnovne obaveze država članica Ujedinjenih nacija predviđene Rezolucijom 1540 SB UN koje se odnose na sprečavanje širenja oružja za masovno uništavanje i sredstava za njihovo prenošenje su:

1) da se uzdržavaju od pružanja bilo kakve podrške nedržavnim subjektima koji pokušavaju da razviju, pribave, proizvode, poseduju, transportuju, prenose ili koriste nuklearno, hemijsko ili biološko oružje i sredstva za njihovo prenošenje;

2) da usvoje i primenjuju zakone kojima se zabranjuje nedržavnim subjektima da proizvode, pribavljaju, poseduju, razvijaju, prenose, transportuju, prevoze ili koriste nuklearno, hemijsko ili biološko oružje i sredstva za njihovo prenošenje, posebno u svrhu terorizma;

3) da preduzmu i primene delotvorne mere za uspostavljanje unutrašnje kontrole za sprečavanje širenja oružja za masovno uništavanje i sredstava za njihovo prenošenje, uključujući uspostavljanje odgovarajuće kontrole širenja oružja, uključujući uspostavljanje adekvatne kontrole nad odgovarajućim materijalima koja se odnosi na evidentiranje, mere obezbeđenja i sigurnosti, graničnu i policijsku kontrolu, nacionalnu kontrolu nad izvozom i transferom.

Nakon usvajanja Rezolucije 1540, Savet bezbednosti Ujedinjenih nacija je usvojio Rezoluciju 1673, Rezoluciju 1810, Rezoluciju 1977, Rezoluciju 2055 i Rezoluciju 23251, kojima su precizirane obaveze država članica Ujedinjenih nacija na planu sprečavanja širenja oružja za masovno uništavanje. Rezolucija 1673 SB UN učvršćuje obaveze uključivanja kontrole nad finansiranjem širenja oružja za masovno uništavanje. Rezolucija 1810 SB UN podstiče države i međunarodne, regionalne i subregionalne organizacije da informišu Komitet SB UN formiran na osnovu Rezolucije 1540 SB UN (u daljem tekstu: Komitet) o oblastima u kojima one mogu da pruže pomoć i da odrede kontaktne tačke za pomoć. Pored toga, upućuje poziv državama članicama da pripreme akcioni plan koji izlaže njihove prioritete i planove za primenu ključnih odredaba Rezolucije 1540 SB UN. Rezolucija 1977 SB UN produžuje rad Komiteta za sledećih deset godina i značajno učvršćuje mere na međunarodnom planu za sprečavanje proliferacije sredstava za masovno uništavanje i sredstava za njihov prenos.

______
1 Tekstovi navedenih rezolucija SB UN mogu se naći na: http://www.un.org/en/sc/1540/resolutions-and-presidential-statements/sc-resolutions.shtml

U poslednjoj Rezoluciji 2325, koju je Savet bezbednosti Ujedinjenih nacija usvojio 15. decembra 2016. godine, podvlači se važnost nastavka napora država članica Ujedinjenih nacija na kontinuiranoj izgradnji nacionalnih kapaciteta i jačanju zakonodavstva na planu sprečavanja širenja oružja za masovno uništavanje.

Za uspešno ispunjavanje obaveza iz navedenih rezolucija Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija, odnosno na planu neširenja oružja za masovno uništavanje, Republika Srbija će nastaviti da se pridržava odredbi svih ratifikovanih, odnosno potvrđenih međunarodnih konvencija u vezi sa neširenjem oružja za masovno uništavanje, kao što su:

- Zakon o ratifikaciji Ugovora o neširenju nuklearnog oružja ("Službeni list SFRJ - Dodatak", broj 10/70);

- Zakon o ratifikaciji Ugovora o sveobuhvatnoj zabrani nuklearnih proba, sa Protokolom ("Službeni list SCG - Međunarodni ugovori", broj 4/04).

- Uredba o ratifikaciji Konvencije o zabrani usavršavanja, proizvodnje i stvaranja zaliha bakteriološkog (biološkog) i toksičkog oružja i o njihovom uništavanju ("Službeni list SFRJ - Međunarodni ugovori i drugi sporazumi", broj 43/74);

- Zakon o potvrđivanju Konvencije o zabrani razvoja, proizvodnje, skladištenja i upotrebe hemijskog oružja i o njihovom uništavanju ("Službeni list SRJ - Međunarodni ugovori", broj 2/00);

- Narodna skupština usvojila je 11. maja 2009. godine Zakon o zabrani razvoja, proizvodnje, skladištenja i upotrebe hemijskog oružja i njegovom uništavanju ("Službeni glasnik RS", broj 36/09);

- Na osnovu odredbi ovog zakona, obrazovana je Komisija Republike Srbije za sprovođenje Konvencije o zabrani hemijskog oružja, u čijem radu učestvuju predstavnici svih relevantnih ministarstava.

Takođe, Republika Srbija će nastaviti sa primenom ratifikovanih, odnosno potvrđenih konvencija u oblasti borbe protiv terorizma:

- Zakon o ratifikaciji Konvencije o krivičnim delima i nekim drugim aktima izvršenim u vazduhoplovima ("Službeni list SFRJ", broj 47/70);

- Zakon o ratifikaciji Konvencije o suzbijanju nezakonite otmice vazduhoplova ("Službeni list SFRJ", broj 33/72);

- Zakon o ratifikaciji Konvencije o suzbijanju nezakonitih akata uperenih protiv bezbednosti civilnog vazduhoplovstva ("Službeni list SFRJ", broj 33/72);

- Zakon o ratifikaciji Konvencije o sprečavanju i kažnjavanju krivičnih dela protiv lica pod međunarodnom zaštitom, uključujući i diplomatske agente ("Službeni list SFRJ - Međunarodni ugovori", broj 54/76);

- Zakon o ratifikaciji međunarodne konvencije protiv uzimanja talaca ("Službeni list SFRJ - Međunarodni ugovori", broj 9/84);

- Zakon o ratifikaciji Konvencije o fizičkoj zaštiti nuklearnog materijala ("Službeni list SFRJ - Međunarodni ugovori", broj 9/85);

- Zakon o potvrđivanju amandmana na Konvenciju o fizičkoj zaštiti nuklearnog materijala ("Službeni glasnik RS - Međunarodni ugovori", broj 4/16);

- Zakon o ratifikaciji Protokola o suzbijanju nezakonitih nasilnih akata na aerodromima na kojima se obavlja međunarodni civilni saobraćaj ("Službeni list SFRJ - Međunarodni ugovori", broj 14/89);

- Zakon o ratifikaciji Konvencije o suzbijanju nezakonitih radnji protiv bezbednosti pomorske plovidbe ("Službeni list SCG - Međunarodni ugovori", broj 2/04);

- Zakon o potvrđivanju Protokola iz 2005. godine o izmenama i dopunama Konvencije o suzbijanju nezakonitih radnji protiv bezbednosti pomorske plovidbe ("Službeni glasnik RS - Međunarodni ugovori", broj 1/10);

- Zakon o ratifikaciji Protokola o suzbijanju nezakonitih radnji uperenih protiv bezbednosti nepokretnih platformi koje se nalaze u epikontinentalnom pojasu ("Službeni list SCG - Međunarodni ugovori", broj 6/04);

- Zakon o ratifikaciji Konvencije o obeležavanju plastičnih eksploziva radi njihovog otkrivanja ("Službeni list SCG - Međunarodni ugovori", broj 11/05);

- Zakon o potvrđivanju Međunarodna konvencije o sprečavanju terorističkih napada bombama ("Službeni list SRJ - Međunarodni ugovori", broj 12/02);

- Zakon o potvrđivanju Međunarodne konvencije o zabrani finansiranja terorizma ("Službeni list SRJ - Međunarodni ugovori", broj 7/02);

- Međunarodna konvencija o sprečavanju akata nuklearnog terorizma ("Službeni list SCG - Međunarodni ugovori", broj 2/06);

- Zakon o potvrđivanju Konvencije o nuklearnoj sigurnosti ("Službeni glasnik RS - Međunarodni ugovori", broj 10/17);

- Zakon o potvrđivanju Zajedničke konvencije o sigurnosti upravljanja istrošenim gorivom i o sigurnosti upravljanja radioaktivnim otpadom ("Službeni glasnik RS - Međunarodni ugovori", broj 10/17).

Pri sprovođenju aktivnosti u cilju prevencije proliferacije potrebno je da se, u skladu sa Rezolucijom 1540 SB UN, obezbedi nesmetana međunarodna ekonomska i tehnološka saradnja u oblasti upotrebe navedenih materijala, opreme i tehnologija u miroljubive svrhe.

Republika Srbija je prva zemlja u širem regionu koja je pripremila Nacionalni akcioni plan za ispunjavanje obaveza po Rezoluciji 1540 SB UN, za period 2012. do 2016. godine. Imajući u vidu, da je Republika Srbija opredeljena da i dalje razvija svoj administrativni i regulatorni okvir i da unapredi nivo primene mera u ovoj oblasti, kao i da je Rezolucija 2325 SB UN koja je usvojena 15. decembra 2016. godine potvrdila značaj kontinuirane implementacije Rezolucije 1540 SB UN, pripremljen je inovirani Nacionalni akcioni plan za ispunjavanje obaveza po Rezoluciji 1540 SB UN, za naredni period, odnosno za 2018-2022. godine.

Razlozi izrade Nacionalnog akcionog plana za primenu Rezolucije 1540 SB UN

Obaveze po Rezoluciji 1540 SB UN su po svojoj prirodi multidimenzionalne i njihova primena na nacionalnom planu zahteva učešće svih državnih organa u Republici Srbiji nadležnih za obezbeđenje i čuvanje (neširenje), bezbednost (od terorističkih pretnji) i sigurnost (akcidenti sa oružjem za masovno uništavanje, komponente, fisioni materijali, hemijski i bioagensi). Izrada Nacionalnog akcionog plana za primenu Rezolucije 1540 SB UN (u daljem tekstu: NAP 1540) trebalo bi da omogući i olakša:

- pregled ciljeva Rezolucije 1540 SB UN, u nacionalnom okviru, koji se odnose na neproliferaciju oružja za masovno uništavanje i sredstava za njihovo prenošenje;

- utvrđivanje mera potrebnih za sveobuhvatnu primenu Rezolucije 1540 SB UN;

- raspodelu odgovornosti usklađenih sa uravnoteženom i transparentnom primenom Rezolucije 1540 SB UN;

- koordinaciju između svih relevantnih državnih organa kao i podsticanje delotvorne saradnje;

- sistematsko praćenje primene mera.

Institucionalni okvir za Nacionalni akcioni plan za primenu Rezolucije 1540 SB UN

Da bi obaveze iz Rezolucije 1540 SB UN bile ispunjene potrebno je dodatno unaprediti zakonodavni okvir, kao i procedure, mehanizme fizičko-tehničke zaštite i drugo, u cilju unapređenja standarda u ovoj oblasti.

Vlada će doneti i odgovarajuću odluku o produžetku mandata postojeće Radne grupe za unapređenje primene NAP 1540 (u daljem tekstu: Radna grupa), obrazovane Odlukom Vlade 05 broj 02-9132/2012 od 20. decembra 2012. godine. Radna grupa će nastaviti sa razmatranjem ispunjavanja obaveza i davati predloge, mišljenja i stručna obrazloženja za unapređenje primene Rezolucije 1540 SB UN, kako na nacionalnom (u vezi sa koordinacijom aktivnosti na unutrašnjem planu, organizovanje vežbi - odgovora države na akcidentne situacije, seminara, kurseva, predavanja i slično), tako i na međunarodnom planu (u odnosima sa međunarodnim organizacijama).

Godišnji izveštaj o napretku sadržaće pregled mera koje su učinjene ili koje se nameravaju preduzeti u cilju efektivne primene Rezolucije 1540 SB UN. U zavisnosti od utvrđenog stanja izloženog u izveštaju o napretku, inicijalni NAP 1540 može biti izmenjen i dopunjen, o čemu će biti obavešten Komitet SB UN 1540.

Mere predložene u NAP 1540 treba da se realizuju u periodu od pet godina.

II. Ciljevi i mere NAP 1540 (2018-2022)

Cilj NAP 1540 je da obezbedi da se u nacionalno zakonodavstvo ugrade odgovarajuća rešenja, u skladu sa obavezama definisanim u Rezoluciji 1540 SB UN. Određeni ciljevi definisani NAP 1540 za period 2012. do 2016. godine su ostvareni, ali imajući u vidu da je Republika Srbija opredeljena da dalje unapredi svoje kapacitete na polju sprečavanja širenja oružja za masovno uništavanje, u periodu od 2018. do 2022. godine NAP 1540 će se usredsrediti na ciljeve i mere koji su navedeni u sledećoj tabeli:

CILJ 1.

Uzdržavanje od pružanja podrške

U Rezoluciji 1540 SB UN, u tački 1. predviđeno je da će se "države uzdržavati od pružanja podrške nedržavnim akterima koji pokušavaju da razviju, pribave, proizvedu, poseduju, transportuju, prenose ili koriste nuklearno, hemijsko ili biološko oružje i sredstva za njihovo prenošenje".

Redni
broj

Mere

 

Nosioci aktivnosti i saradnici

Indikatori

Rok

Izvor
finansiranja/budžet

1.

Jačanje politike neširenja oružja za masovno uništavanje i sredstava za njihov prenos

1.1

Ministarstvo spoljnih poslova u saradnji sa Ministarstvom odbrane, Ministarstvom unutrašnjih poslova, Bezbednosno-informativnom agencijom, Ministarstvom prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, Ministarstvom zdravlja, Ministarstvom finansija, Narodnom bankom Srbije, Ministarstvom pravde, Ministarstvom zaštite životne sredine, Ministarstvom trgovine, turizma i telekomunikacija, Direktoratom civilnog vazduhoplovstva, Kancelarijom Saveta za nacionalnu bezbednost i zaštitu tajnih podataka, Agencijom za zaštitu od jonizujućih zračenja i nuklearnu sigurnost Srbije,
Javnim preduzećem "Nuklearni objekti Srbije" i Institutom za fiziku

Potvrđena opredeljenost Vlade da se Republika Srbija pridržava obaveza u vezi sa neširenjem oružja za masovno uništavanje i da ne pruža nikakav vid podrške nedržavnim akterima koji pokušavaju da razviju, pribave, poseduju, proizvedu, transportuju, prenose ili koriste nuklearno, hemijsko, ili biološko oružje i sredstva za njihov prenos

Kontinuirano

Nema troškova - mera se sprovodi u okviru redovnih radnih aktivnosti

1.2.

Ministarstvo unutrašnjih poslova i Bezbednosno-informativna agencija, odnosno službe bezbednosti

Uspostavljanje nacionalnih koordinacionih mehanizama za otkrivanje aktivnosti nedržavnih aktera

2019. godina

Nema troškova - mera se sprovodi u okviru redovnih radnih aktivnosti

2.

Implementacija međunarodnih multilateralnih dokumenata koji se odnose na neširenje oružja za masovno uništavanje

2.1

Ministarstvo spoljnih poslova u saradnji sa nadležnim organima državne uprave

Realizovana implementacija međunarodnih multilateralnih dokumenata koji se odnose na neširenje oružja za masovno uništavanje i sredstava za njihovo prenošenje

Kontinuirano

Nema troškova - mera se sprovodi u okviru redovnih radnih aktivnosti

3.

Usvajanje Nacionalnog akcionog plana za umanjenje rizika od nepovoljnog uticaja hemijskih, bioloških, radioloških i nuklearnih materijala

3.1

Ministarstvo unutrašnjih poslova, Ministarstvo odbrane, Bezbednosno-informativna agencija, Ministarstvo spoljnih poslova, Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja,
Ministarstvo zdravlja,
Ministarstvo zaštite životne sredine, Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija, Kancelarija Saveta za nacionalnu bezbednost i zaštitu tajnih podataka, Agencija za zaštitu od jonizujućih zračenja i nuklearnu sigurnost Srbije, Javno preduzeće "Nuklearni objekti Srbije"

Usvojen Nacionalni akcioni plan

Prvi kvartal 2018. godine

Nema troškova - mera se sprovodi u okviru redovnih radnih aktivnosti

CILJ 2.

Procesuiranje zabranjenih aktivnosti u vezi sa oružjem za masovno uništavanje

U Rezoluciji 1540 SB UN, u tački 2. predviđeno je da će "države usvojiti i primeniti zakone kojima se zabranjuje nedržavnim akterima da proizvode, pribavljaju, poseduju, razvijaju, prenose, transportuju, prevoze ili koriste nuklearno, hemijsko ili biološko oružje i sredstva za njihovo prenošenje, posebno u svrhu terorizma".

Redni broj

Mere

 

Nosioci aktivnosti i saradnici

Indikatori

Rok

Izvor
finansiranja/budžet

1.

Jačanje stručnih i tehničkih kapaciteta, kao i efikasnosti državnih organa i organizacija u čijoj nadležnosti je sprečavanje, otkrivanje i procesuiranje nedozvoljene proliferacije, odnosno učinilaca krivičnih dela povezanih sa ovom inkriminisanom delatnošću.2

1.1

Ministarstvo unutrašnjih poslova u saradnji sa nadležnim državnim i pravosudnim organima

Primenjeni zakonski propisi, odnosno delotvorne kazne za njihovo kršenje

Kontinuirano

Nema troškova - mera se sprovodi u okviru redovnih radnih aktivnosti

________
2 U Krivičnom zakoniku ("Službeni glasnik RS", br. 85/05, 88/05 - ispravka, 107/05 - ispravka, 72/09, 111/09, 121/12, 104/13 i 108/14), postoji više krivičnih dela koja se direktno odnose na oblast primene Rezolucije 1540, i to:
- Nedozvoljena izgradnja nuklearnih postrojenja (član 267);
- Izazivanje opšte opasnosti (član 278);
- Neovlašćeno pribavljanje i ugrožavanje bezbednosti nuklearnim materijalima (član 287);
- Vršenje terorističkih akata uz upotrebu hemijskih, bioloških ili nuklearnih materijala (391);
- Upotreba smrtonosne naprave na javnom mestu ili u objektu ili pored tog objekta - eksploziv, hemijska sredstva, biološka sredstva ili otrove ili radioaktivna sredstva (član 391v);
- Uništenje ili oštećenje nuklearnog objekta (član 391g);
- Nedozvoljena proizvodnja, promet i držanje oružja čija je upotreba zabranjena (član 377);
- Kršenje sankcija uvedenih od strane međunarodnih organizacija (član 384a).

CILJ 3.

Delotvorne kontrolne mere

U Rezoluciji 1540 SB UN, u tački 3. predviđeno je da će "države preduzeti i primeniti odgovarajuće mere za uspostavljanje kontrole na svojoj teritoriji radi sprečavanja širenja nuklearnog, hemijskog, ili biološkog oružja i sredstava za njihovo prenošenje, uključujući uspostavljanje odgovarajuće kontrole nad srodnim materijalima koja obuhvata: a) evidentiranje i osiguranje takvih elemenata u proizvodnji, korišćenju, skladištenju ili transportu, b) mere za fizičko obezbeđenje, v) kontrolu granica i primenu zakona i d) nacionalnu kontrola izvoza i tranzita".

Redni
broj

Mere

 

Nosioci aktivnosti i saradnici

Indikatori

Rok

Izvor
finansiranja/budžet

1.

Definisanje nuklearne, hemijske i biološke bezbednosti i sigurnosti u okviru nacionalnog zakonodavstva, u skladu sa procenom aktuelnih bezbednosnih izazova, rizika i pretnji

1.1

Ministarstvo zdravlja, Ministarstvo zaštite životne sredine i Ministarstvo odbrane

Usvojen propis kojim se uređuje bliža primena Konvencije o zabrani usavršavanja, proizvodnje i stvaranja zaliha bakteriološkog (biološkog) i toksičkog oružja i o njihovom uništavanju

2019. godina

Nema troškova - mera se sprovodi u okviru redovnih radnih aktivnosti

1.2

Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja u saradnji sa Agencijom za zaštitu od jonizujućih zračenja i nuklearnu sigurnost Srbije

Usvojene izmene Zakona o zaštiti od jonizujućih zračenja i o nuklearnoj sigurnosti

2019. godina

Nema troškova - mera se sprovodi u okviru redovnih radnih aktivnosti

2.

Razvoj unutrašnje kontrole nuklearnog, hemijskog i biološkog oružja i sredstava za njihov prenos s ciljem uspostavljanja odgovarajućih tehničkih i administrativnih kapaciteta, resursa i regulatorne strukture

2.1

Ministarstvo unutrašnjih poslova,
Ministarstvo odbrane,
Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja,
Ministarstvo zdravlja,
Ministarstvo zaštite životne sredine, Agencija za zaštitu od jonizujućih zračenja i nuklearnu sigurnost Srbije, Javno preduzeće "Nuklearni objekti Srbije"

Sistem kontrole je uspostavljen.
Sprovedeno široko upoznavanje sa odgovarajućim zakonima i propisima (postupak izdavanja i uskraćivanja licenci za pojedince i tela uključena u aktivnosti u vezi sa kontrolisanim artiklima; uspostavljanje nacionalnog registra ili inventara odgovarajućih materija i tehnologija)

2021. godina

Nema troškova - mera se sprovodi u okviru redovnih radnih aktivnosti

3.

Potvrđivanje Dodatnog protokola (DP) uz Sporazum između SFRJ i Međunarodne agencije za atomsku energiju o primeni garancija u vezi sa ugovorom o neširenju nuklearnog oružja

3.1

Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja u saradnji sa Agencijom za zaštitu od jonizujućih zračenja i nuklearnu sigurnost Srbije

Potvrđen Dodatni protokol i podneta inicijalna deklaracija u vezi sa ispunjavanjem predviđenih obaveza
Uspostavljen nacionalni registar nuklearnih materijala

 

Nema troškova - mera se sprovodi u okviru redovnih radnih aktivnosti

4.

Donošenje, odnosno primena odgovarajućih propisa3 o evidentiranju kontrolisanog nuklearnog, hemijskog i biološkog materijala;
o bezbednom prevozu, skladištenje i rukovanje sa opasnim materijama, uključujući nuklearne materijale, hemikalije i toksine (bezbedni transport - ovlašćeni prevoznici, osigurani kontejneri, pakovanje, označavanje i praćenje kretanja pošiljki i drugo.
Primena odgovarajućih propisa koji se odnose na fizičko obezbeđenje nuklearnih, hemijskih i bioloških materijala i postrojenja

4.1

Ministarstvo odbrane,
Ministarstvo unutrašnjih poslova,
Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja,
Ministarstvo zdravlja,
Ministarstvo zaštite životne sredine, Kancelarija Saveta za nacionalnu bezbednost i zaštitu tajnih podataka,
Agencija za zaštitu od jonizujućih zračenja i nuklearnu sigurnost Srbije,
Javno preduzeće "Nuklearni objekti Srbije"

Uspostavljen sistem inspekcija postrojenja i laboratorija (na mestima gde se mogu nalaziti kontrolisane materije);
Određena nadležna agencija ili međuresorsko telo;
Projektovane i primenjene odgovarajuće mere fizičko-tehničke zaštite
Primenjen program nuklearne sigurnosti i bezbednosti u Republici Srbiji;
Uredba o merama o bezbednosti nuklearnih objekata i nuklearnih materijala;
Uspostavljen sistem nadzora (u slučajevima oboljenja i dr.)

2021. godina

Nema troškova - mera se sprovodi u okviru redovnih radnih aktivnosti

5.

Kontrola prekograničnog prometa - carina

5.1

Ministarstvo finansija - Uprava carina

Unapređena odgovarajuća efikasna granične kontrole za otkrivanje, sprečavanje, i suzbijanje ilegalne trgovine4

Kontinuirano

Nema troškova - mera se sprovodi u okviru redovnih radnih aktivnosti

6.

Izdavanje licenci za uvoz i izvoz nuklearnih, hemijskih i bioloških materijala i sredstava za njihovo prenošenje (uključujući njihovu tehnologiju) i tehnički pregled i provera artikala (dvostruke namene, vojnih, nuklearnih, hemijskih i bioloških) i tehnologija prema utvrđenim međunarodnim režimima kontrole

6.1

Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija u saradnji sa Ministarstvom spoljnih poslova, Ministarstvom odbrane, Ministarstvom unutrašnjih poslova, Bezbednosno-informativnom agencijom i Agencijom za zaštitu od jonizujućih zračenja i nuklearnu sigurnost Srbije

Uspostavljena kontrola izvoza, tranzita, prevoza i reeksporta.
Uspostavljeno praćenje i kontrola fondova i usluga kao što su finansiranje i transport.
Uspostavljena kontrola krajnjih korisnika

2021. godina

Nema troškova - mera se sprovodi u okviru redovnih radnih aktivnosti

_______
3Usvojene odgovarajuće kazne za kršenje propisa
4 Aktivno učešće u Svetskoj carinskoj organizaciji SAFE okvir standarda

CILJ 4.

Kontrolne liste

U Rezoluciji 1540 SB UN, u tački 6. navodi se da "Savet bezbednosti ceni korisnost, u svrhu primene ove rezolucije, dobro vođenih nacionalnih kontrolnih lista, i traži od svih država članica da što je pre moguće, ako je potrebno, pristupe pravljenju takvih lista.".

Redni broj

Mere

 

Nosioci aktivnosti i saradnici

Indikatori

Rok

Izvor
finansiranja/budžet

1.

Utvrđivanje nacionalnih kontrolnih lista i njihovo redovno usklađivanje sa EU listama

1.1

Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija u saradnji sa drugim nadležnim organima državne uprave

Usaglašene liste i jedinstven sistem izdavanja dozvola

Kontinuirano

Nema troškova - mera se sprovodi u okviru redovnih radnih aktivnosti

CILJ 5.

Podizanje svesti

U Rezoluciji 1540 SB UN, u tački 8(d), predviđeno je da države članice "razviju odgovarajuće načine saradnje sa privrednim subjektima i javnošću i da ih obaveštavaju o obavezama koje im nameću pojedini zakoni".

Redni broj

Mere

 

Nosioci aktivnosti i saradnici

Indikatori

Rok

Izvor
finansiranja/budžet

1.

Jačanje napora da se podigne nivo svesti privrednih subjekata o značaju delotvornih sistema kontrole izvoza za industrijski razvoj i bezbednost međunarodne trgovine

1.1

Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija

Poboljšana komunikacija između nadležnih ministarstava i privrednih subjekata.
Redovno informisanje privrednih subjekata i javnosti o propisima i merama koje se odnose na sprečavanje širenja oružja za masovno uništavanje.
Realizacija redovnih sastanaka sa privrednim subjektima u cilju razmene relevantnih informacija

Kontinuirano

Nema troškova - mera se sprovodi u okviru redovnih radnih aktivnosti

CILJ 6.

Dijalog i saradnja

U Rezoluciji 1540 SB UN, u tački 9. predviđeno je da države članice "unapređuju dijalog i saradnju o neširenju, na način da se iznađu odgovori na pretnju koju predstavlja širenje nuklearnog, hemijskog ili biološkog oružja ili sredstava za njihovo prenošenje".

Redni broj

Mere

 

Nosioci aktivnosti i saradnici

Indikatori

Rok

Izvor
finansiranja/budžet

1.

Učešće u raznim programima u vezi neproliferacije kao što je Inicijativa za bezbednost proliferacije, Globalna inicijativa za borbu protiv nuklearnog terorizma i dr.

1.1.

Ministarstvo spoljnih poslova u saradnji sa Ministarstvom unutrašnjih poslova, Agencijom za zaštitu od jonizujućih zračenja inuklearnu sigurnost Srbije i Ministarstvom finansija - Uprava carina

Implementirani usvojeni dokumenti.

Kontinuirano

Nema troškova - mera se sprovodi u okviru redovnih radnih aktivnosti

2.

Uspostavljanje čvršće saradnje između zemalja, odnosno regionalne saradnje

2.1

Ministarstvo spoljnih poslova i ostali nadležni organi državne uprave

Realizovani sastanci eksperata iz zemalja regiona.
Održani kursevi za obrazovanje i obuku u nacionalnim centrima za obuku

Kontinuirano

Nema troškova - mera se sprovodi u okviru redovnih radnih aktivnosti

3.

Ažuriranje i korišćenje u baze podataka Međunarodne agencije za atomsku energiju o incidentima i nedozvoljenom prometu

3.1.

Agencija za zaštitu od jonizujućih zračenja inuklearnu sigurnost Srbije

Realizovano ažuriranje i korišćenje baze

Kontinuirano

Nema troškova - mera se sprovodi u okviru redovnih radnih aktivnosti

CILJ 7.

Prevencija

U Rezoluciji 1540 SB UN, u tački 10. predviđeno je da države članice "deluju zajednički, sa podrškom njihovih sudskih organa, uz poštovanje njihove zakonske regulative i međunarodnog prava, da bi se sprečila nedozvoljena trgovina nuklearnim, hemijskim ili biološkom oružjem, sredstvima za njihovo prenošenje ili srodnim elementima."

Redni broj

Mere

 

Nosioci aktivnosti i saradnici

Indikatori

Rok

Izvor
finansiranja/budžet

1.

Preduzimanje preventivnih mera za koje se oceni da mogu da budu korisne na nacionalnom nivou kako bi se sprečila nedozovljena trgovina nuklearnog, biološkog i hemijskog oružja i sredstava za njihovo prenošenje

1.1

Ministarstvo unutrašnjih poslova i Bezbednosno-informativna agencija u saradnji sa ostalim nadležnim organima državne uprave

Usvojene odgovarajuće procedure

Kontinuirano

Nema troškova - mera se sprovodi u okviru redovnih radnih aktivnosti

2.

Razvoj i primena naučnih modela i pristupa za analizu podataka sa društvenih mreža sa ciljem procene bezbednosnih rizika (i uspostavljanje kriterijuma za preventivno delovanje)

2.1

Institut za fiziku u Beogradu

Formiranje ekspertskog tima koji bi kroz panel diskusije formirao preporuke vezane za razvoj novih metoda za procenu bezbednosnih rizika (i razvoj preventivnih metoda)

Nema troškova - mera se sprovodi u okviru redovnih radnih aktivnosti

 

III. Praćenje preduzetih mera

Odluka o produžetku mandata postojeće Radne grupe će biti pripremljena za usvajanje neposredno nakon objavljivanja Zaključka o usvajanju Nacionalnog akcionog plana za primenu Rezolucije 1540 Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija o sprečavanju širenja oružja za masovno uništavanje i sredstava za njihovo prenošenje (2018-2022). U Odluci o njenom obrazovanju, Radna grupa će nastaviti sa preduzimanjem sledećih mera i aktivnosti:

- Radna grupa se sastaje najmanje dva puta godišnje da bi se osigurao kontinuitet implementacije NAP 1540. Tim sastancima prisustvuje najmanje po jedan ovlašćeni predstavnik ministarstava i agencija uključenih u implementaciju;

- tokom ovih sastanaka, učesnici analiziraju stanje implementacije, koristeći okvirnu mapu NAP 1540, identifikuju koji su dalji koraci neophodni za implementaciju i da li je potrebno ažuriranje liste mera za implementaciju;

- nakon svakog sastanka, nadležne institucije obaveštavaju se o novim obavezama u pogledu daljih koraka u sprovođenju NAP;

- Radna grupa priprema šestomesečne planove rada, kojima se prati implementacija mera.

IV. Dalji razvoj NAP 1540

NAP 1540 je dokument koji se može menjati kako bi se uskladio sa potrebama daljeg razvoja. U tom kontekstu, procedura i principi za unošenje izmena su sledeći:

- ministarstva, agencije, ustanove i drugi subjekti mogu inicirati predlaganje dodatnih mera u cilju unapređenja NAP;

- inicijativa se podnosi Radnoj grupi, u pismenom obliku, uz navođenje razloga za takvu inicijativu;

- nakon razmatranja inicijative, uz prethodne konsultacije sa drugim nadležnim organima, Radna grupa će odlučiti da li se ona može prihvatiti;

- u slučaju prihvatanja inicijative, Radna grupa može predložiti nadležnom ministarstvu da predloži Vladi donošenje odgovarajuće odluke kako bi mera mogla biti dodata u NAP 1540.