PROGRAMKORIŠĆENJA SREDSTAVA BUDŽETSKOG FONDA ZA ZAŠTITU ŽIVOTNE SREDINE GRADA BEOGRADA ZA 2018. GODINU("Sl. list grada Beograda", br. 6/2018) |
I
Ovim programom utvrđuje se obim, raspodela i korišćenje sredstava Budžetskog fonda za zaštitu životne sredine Grada Beograda za 2018. godinu namenjenih za realizaciju planova, programa, projekata i drugih aktivnosti u oblasti zaštite i unapređivanja životne sredine na teritoriji Beograda u 2018. godini.
Sredstva Budžetskog fonda za zaštitu životne sredine Grada Beograda za 2018. godine planirana su Odlukom o budžetu Grada Beograda za 2018. godinu ("Službeni list Grada Beograda", broj 95/17), u okviru razdela 09 - Sekretarijat za zaštitu životne sredine, glava 09.1 - Budžetski fond za zaštitu životne sredine i to:
- izvor finansiranja 01 - prihodi iz budžeta, funkcije: 510 - Upravljanje otpadom; 530 - Smanjenje zagađenosti; 540 Zaštita biljnog i životinjskog sveta i krajolika i 550 - Zaštita životne sredine - istraživanje i razvoj u iznosu od 853.670.999,00 dinara;
- izvor finansiranja 13 - neraspoređeni višak prihoda iz prethodnih godina, funkcije: 510 - Upravljanje otpadom; 530 - Smanjenje zagađenosti; 540 - Zaštita biljnog i životinjskog sveta i krajolika i 550 - zaštita životne sredine - istraživanje i razvoj u iznosu od 119.443.403,00 dinara.
II
Sredstva iz tačke I ovog programa koristiće se u skladu sa bližom namenom utvrđenom Finansijskim planom prihoda i rashoda Sekretarijata za zaštitu životne sredine za 2018. godinu, za finansiranje aktivnosti čija je realizacija planirana u 2018. godini, i to:
NAMENA
Aktivnost /naziv plana, programa ili projekta
1. Sufinansiranje izvođenja radova na sanaciji odlagališta otpada i prevencije nastanka novih deponija na teritoriji grada Beograda (20.000.000,00 dinara)
Predmetna aktivnost je preuzeta 2013. godine od Sekretarijata za komunalne i stambene poslove Gradske uprave Grada Beograda i predstavlja prenetu obavezu.
Ministarstvo životne sredine, rudarstva i prostornog planiranja, Fond za zaštitu životne sredine i Grad Beograd zaključili su 10. maja 2011. godine ugovor o sufinansiranju izvođenja radova na sanaciji odlagališta otpada i prevenciju nastanka novih deponija na teritoriji grada Beograda, kojim su obezbeđena sredstva u iznosu od 35.000.000,00 dinara od kojih je 15.000.000,00 dinara namenjeno za prevenciju nastanka novih deponija tj. Nabavku kontejnera za odlaganje otpada. Zaključcima gradonačelnika grada Beograda Sekretarijat za komunalne i stambene poslove je određen da se stara o realizaciji ovog ugovora.
U skladu sa izmenama Odluke o Gradskoj upravi Grada Beograda ("Službeni list Grada Beograda", broj 34/14), nadležnost nad upravljanjem komunalnim otpadom preneta je na Sekretarijat za zaštitu životne sredine. Preuzimanjem nadležnosti preuzeti su i predmeti i ugovori iz oblasti upravljanja otpadom sa planiranim sredstvima.
U cilju realizacije predmetnog ugovora, Sekretarijat za zaštitu životne sredine se u više navrata obraćao resornom ministarstvu sa zahtevom za aneksiranje ugovora radi produženja roka. Međutim, radna grupa koja je formirana u okviru ministarstva, još uvek radi na predlogu za rešenje novonastale situacije, za sve ugovore koje je ministarstvo zaključilo sa lokalnim samoupravama, radi sufinansiranja radova.
2. Projekat javno-privatnog partnerstva Grada Beograda u pružanju usluge tretmana i odlaganja komunalnog otpada (100.000,00 dinara)
U skladu sa Zakonom o javno-privatnom partnerstvu i koncesijama ("Službeni glasnik RS", broj 88/11, 15/16 i 104/16), Zakonom o upravljanju otpadom ("Službeni glasnik RS", br. 36/09, 88/10 i 14/16) i Lokalnim planom upravljanja otpadom Grada Beograda 2011-2020 ("Službeni list Grada Beograda", broj 28/11), Skupština Grada Beograda je usvojila projekat javno-privatnog partnerstva Grada Beograda u pružanju usluge tretmana i odlaganja komunalnog otpada. Projekat, pored pružanja pomenute usluge, između ostalog, obuhvata: sanaciju i zatvaranje postojeće komunalne deponije u Vinči i iskorišćenje depunijskog gasa, izgradnju nove sanitarne deponije, te izgradnju postrojenja za proizvodnju energije iz otpada. Saglasnost na projekat, saglasno Zakonu o javno-privatnom partnerstvu i koncesijama, dala je Komisija za javno-privatna partnerstva RS. Ugovor o javno-privatnom partnerstvu je zaključen 29. septembra 2017. godine, pod V-01 broj 401.1-41/17, sa konzorcijumom SUEZ GROUP S.A.S. i I-ENVIRONMENT INVESTMENTS LTD. Nakon konsultacija sa predstavnicima Sekretarijata za finansije, za ove namene su u Finansijskom planu prihoda i rashoda Sekretarijata opredeljena sredstva u iznosu od 100.000,00 dinara.
3. Sanacija odlagališta otpada na teritoriji grada Beograda (22.565.893,00 dinara)
Planirano je da se u skladu sa Lokalnim planom upravljanja otpadom Grada Beograda 2011-2020. ("Službeni list Grada Beograda", broj 28/11) i Zakonom o upravljanju otpadom ("Službeni glasnik RS", br. 36/09, 88/10 i 14/16) kontinuirano preduzimaju mere na uklanjanju tzv. divljih deponija odnosno sanaciji odlagališta otpada na teritoriji grada Beograda. Broj divljih deponija iz godine u godinu raste, i pored činjenice da se one redovno uklanjaju. Pored ružne slike koju stvaraju, uvek je prisutna opasnost pre svega, po zdravlje ljudi, zatim za životnu sredinu obzirom da nužno dolazi do zagađenja zemlje, vode i vazduha. Stoga se sprovode akcije na sanaciji ovih "divljih" odlagališta otpada koja stihijski nastaju na neuređenim i drugim površinama. Planirana sanacija ovih odlagališta, kao kontinuirani proces, u saradnji sa JKP "Gradska čistoća", koja ima isključivo pravo obavljanja komunalne delatnosti upravljanja komunalnim otpadom, shodno Odluci o promeni osnivačkog akta Javnog komunalnog preduzeća "Gradska čistoća" ("Službeni list Grada Beograda", br. 51/12, 10/13, 54/13 i 82/14), treba da dovede do trajnog rešenja problema. S obzirom na veliki broj divljih deponija koje su nastale na površinama u nadležnosti Grada Beograda, evidentirane su one koje je potrebno hitno ukloniti.
4. Izrada Plana detaljne regulacije za izgradnju nadzemnih vodova 110 kv radi priključenja postrojenja za upravljanje otpadom u Vinči na mrežu (20.000.000,00 dinara)
Projektom javno-privatnog partnerstva (JPP), za izbor strateškog partnera za pružanje usluga tretmana i odlaganja komunalnog otpada, između ostalog, predviđena je izgradnja postrojenja za proizvodnju električne i toplotne energije iz otpada (EIO) u okviru lokacije koja je planirana za proširenje postojeće deponije u Vinči.
Imajući u vidu da je predmetno postrojenje za proizvodnju električne energije iz otpada neophodno priključiti na prenosni sistem EMSa, radi preuzimanja proizvedene energije, potrebno je izgraditi nadzemne vodove 110 kV, u dužini oko 4,5 km.
Stoga je neophodno izraditi Plan detaljne regulacije za izgradnju nadzemnih vodova 110 kV radi priključenja postrojenja za upravljanje otpadom u Vinči na mrežu.
5. Izmene i dopune Plana detaljne regulacije sanitarne deponije "Vinča", gradska opština Grocka (15.001.000,00 dinara) Grad Beograd je izradio i usvojio Plan detaljne regulacije sanitarne deponije "Vinča", gradska opština Grocka
2015. godine ("Službeni list Grada Beograda", broj 15/17). U toku 2016. i 2017. godine, Grad Beograd je sproveo međunarodni tender za izbor strateškog partnera za pružanje usluga tretmana i odlaganja komunalnog otpada, odnosno Projekta javno-privatnog partnerstva (JPP).
S obzirom na to da se izabrano tehničko rešenje privatnog partnera u nekim delovima razlikuje od postojećeg rešenja definisanog važećim PDR-om, neophodno je izvršiti izmene i dopune postojećeg PDR-a kako bi se mogla realizovati izgradnja planiranih postrojenja. Za izradu izmena i dopuna navedenog plana nadležan je JUP "Urbanistički zavod Beograda".
6. Oprema i mehanizacija za upravljanje otpadom (74.999.974,00 dinara)
Predviđeno je da unapređeni sistem upravljanja otpadom, između ostalog, obuhvata postavljanje kontejnera za sistem odvojenog sakupljanja komunalnog otpada (papir, plastika, metal, staklo, mešani komunalni otpad), proširenje obuhvata sakupljanje komunalnog otpada, proširenje broja zelenih ostrva i nabavku vozila za sakupljanje razvrstanog otpada. U tu svrhu, JKP "Gradska čistoća" sprovodi postupke javnih nabavki dobara, uz saglasnost Grada i obezbeđenje sredstava sa ove pozicije. Prenos sredstava JKP "Gradska čistoća" izvršiće se na osnovu ranije zaključenog ugovora, a nakon dostavljanja neophodne dokumentacije o sprovedenim predmetnim javnim nabavkama.
7. Oprema i mehanizacija za upravljanje otpadom - kamioni (212.000.000,00 dinara)
Predviđeno je da unapređeni sistem upravljanja otpadom, između ostalog obuhvata postavljanje kontejnera za sistem odvojenog sakupljanja komunalnog otpada (reciklabilna i mokra frakcija), proširenje obuhvata sakupljanje komunalnog otpada, proširenje broja zelenih ostrva i nabavku vozila za sakupljanje razvrstanog otpada. U tu svrhu, JKP "Gradska čistoća" sprovodi postupke javnih nabavki dobara, uz saglasnost Grada i obezbeđenje sredstava sa ove pozicije.
Abrol-kiperi su multifunkcionalna vozila koja se mogu upotrebljavati za različite namene, odnosno mogu se upotrebljavati i u zimskim uslovima kada je otežano obavljanje komunalne delatnosti, odnosno odnošenje otpada, čime se olakšava pristup terenu na određenim lokacijama.
Prenos sredstava JKP "Gradska čistoća" izvršiće se na osnovu ranije zaključenog ugovora, a nakon dostavljanja neophodne dokumentacije o sprovedenim predmetnim javnim nabavkama.
8. Sufinansiranje izvođenja radova na sanaciji odlagališta otpada i prevencije nastanka novih deponija na teritoriji grada Beograda (15.000.000,00 dinara)
Predmetna aktivnost je preuzeta 2013. godine od Sekretarijata za komunalne i stambene poslove Gradske uprave Grada Beograda i predstavlja prenetu obavezu.
Zakon o upravljanju otpadom ("Službeni glasnik RS", br. 36/09, 88/10 i 14/16), Lokalni plan upravljanja otpadom grada Beograda 2011-2020 ("Službeni list Grada Beograda", broj 28/11), Ugovor o sufinansiranju izvođenja radova na sanaciji odlagališta otpada i prevenciju nastanka novih deponija na teritoriji grada Beograda
Ministarstvo životne sredine, rudarstva i prostornog planiranja, Fond za zaštitu životne sredine i Grad Beograd zaključili su 10. maja 2011. godine ugovor o sufinansiranju izvođenja radova na sanaciji odlagališta otpada i prevenciju nastanka novih deponija na teritoriji grada Beograda, kojim su obezbeđena sredstva u iznosu od 35.000.000,00 dinara od kojih je 15.000.000,00 dinara namenjeno za prevenciju nastanka novih deponija tj. Nabavku kontejnera za odlaganje otpada. Zaključcima gradonačelnika grada Beograda Sekretarijat za komunalne i stambene poslove je određen da se stara o realizaciji ovog ugovora.
U skladu sa izmenama Odluke o Gradskoj upravi Grada Beograda ("Službeni list Grada Beograda", broj 37/14,) nadležnost nad upravljanjem komunalnim otpadom preneta je na Sekretarijat za zaštitu životne sredine. Preuzimanjem nadležnosti preuzeti su i predmeti i ugovori iz oblasti upravljanja otpadom sa planiranim sredstvima.
U cilju realizacije predmetnog ugovora, Sekretarijat za zaštitu životne sredine se u više navrata obraćao resornom Ministarstvu, sa zahtevom za aneksiranje ugovora radi produženja roka. Međutim, radna grupa koja je formirana u okviru ministarstva, još uvek radi na predlogu za rešenje novonastale situacije, za sve ugovore koje je ministarstvo zaključilo sa lokalnim samoupravama, radi sufinansiranja radova.
9. Opremanje reciklažnih centara na teritoriji grada Beograda (60.000.000,00 dinara)
Zakon o upravljanju otpadom ("Službeni glasnik RS", br. 36/09, 88/10 i 14/16), Lokalni plan upravljanja otpadom grada Beograda 2011-2020 ("Službeni list Grada Beograda", broj 28/11).
Opremanje reciklažnih centara čija je namena prikupljanje i razvrstavanje reciklabilnog i posebnih tokova otpada, na teritoriji grada Beograda, treba da bude realizovana u saradnji sa JKP "Gradska čistoća", koja ima isključivo pravo obavljanja komunalne delatnosti upravljanja komunalnim otpadom, shodno Odluci o promeni osnivačkog akta Javnog komunalnog preduzeća "Gradska čistoća" ("Službeni list Grada Beograda", br. 51/12, 10/13, 54/13 i 82/14). U okviru svakog reciklažnog centra treba da postoji hala za smeštaj reciklabilnog otpada, kao i posebne zone, odnosno odvojen prostor za posebne tokove otpada. Pored toga, planirana je izgradnja linije za separaciju reciklabilnog otpada i opremanje reciklažnog centra odgovarajućim kontejnerima i drugom opremom.
Prenos sredstava JKP "Gradska čistoća" izvršiće se na osnovu ranije zaključenog ugovora, a nakon dostavljanja neophodne dokumentacije o sprovedenim predmetnim javnim nabavkama.
10. Sanacija klizišta deponije i stabilizacija dela deponije u Vinči (5.000.000,00 dinara)
Usled obilnih padavina i poplava od 2014. godine, do danas, došlo je do pojave pukotina i klizišta tela komunalne deponije u Vinči, čiji operater je JKP "Gradska čistoća", kao i klizišta zemljišta ispod tela deponije. Posebno je na čeonom delu deponije kao i u njenom severnom i južnom delu došlo do pokretanja (klizanja) deponovanog materijala duž kosina, koji je zatrpao deo postojećeg kanala i obodne saobraćajnice. Visina ožiljka klizišta je od 2 do 15 m. Pokrenuti materijal sa deponije zatrpao je obodne kanale i saobraćajnicu i tako onemogućio da se procedne vode iz tela deponije dreniraju. Zatrpan je i separator kao glavni recepijent za prikupljanje procednih voda. Otpadne vode iz tela deponije sada se nekontrolisano proceđuju niz padinu ka Dunavu. Klizna tela koje se nalaze na obodnoj saobraćajnici onemogućavaju prilaz deponiji, naročito u čeonom delu, koji klizi po vodom zasićenoj podlozi (Ošljanski potok koji je ispod tela deponije). Kako deponija ne poseduje degazacione bunare, u vazduhu se oseća prisustvo metana. S obzirom da JKP "Gradska čistoća" vrši poslove deponovanja komunalnog otpada, te da ima isključivo pravo obavljanja komunalne delatnosti upravljanja komunalnim otpadom, shodno Odluci o promeni osnivačkog akta Javnog komunalnog preduzeća "Gradska čistoća" ("Službeni list Grada Beograda", br. 51/2012, 10/2013, 54/2013 i 82/2014), planirano je da se u saradnji sa Gradom Beogradom - Sekretarijatom za zaštitu životne sredine, u 2018. godini započne sa preduzimanjem mera na saniranju nastalog klizišta.
11. Stručni nadzor za izvođenje radova na sanaciji klizišta deponije i stabilizaciji dela deponije u Vinči (2.000.000,00 dinara)
Sekretarijat za zaštitu životne sredine u saradnji sa JKP "Gradska čistoća" planira u 2018. godini, sprovodođenje radova na sanaciji klizišta deponije i stabilizaciji dela deponije u Vinči nastalih usled obilnih padavina i poplava od 2014. godine, do danas. U skladu sa Zakonom o planiranju i izgradnji ("Službeni glasnik RS", br. 72/09, 81/09 - ispr., 64/10 - odluka US, 24/11, 121/12, 42/13 - odluka US, 50/13 - odluka US, 98/13 - odluka US, 132/14 i 145/14) za navedene radove je neophodno obezbediti usluge stručnog nadzora.
Stručni nadzor će vršiti JP Direkcija za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda.
12. Kontrola kvaliteta činilaca životne sredine (111.118.746,00 dinara)
Kontrola kvaliteta činilaca životne sredine, kao zakonska obaveza jedinice lokalne samouprave, vrši se sistematskim praćenjem stanja životne sredine, odnosno vrednosti indikatora i negativnih uticaja na životnu sredinu, praćenja mera i aktivnosti koje se preduzimaju u cilju smanjenja negativnih uticaja na kvalitet životne sredine i zdravlje ljudi.
Praćenje i ocenjivanje stanja činilaca životne sredine - monitoring, obuhvata realizaciju:
- Programa kontrole kvaliteta vazduha na teritoriji Beograda (40.911.628,00 dinara);
- Programa kontrole kvaliteta površinskih voda na teritoriji Beograda (37.497.431,00 dinara);
- Programa merenja nivoa buke u životnoj sredini na teritoriji Beograda (1.501.000,00 dinara);
- Programa ispitivanja zagađenosti zemljišta na teritoriji Beograda (6.910.800,00 dinara);
- Programa kontrole kvaliteta podzemnih voda na teritoriji Beograda (6.420.387,00 dinara);
- Programa sistematskog ispitivanja nivoa radioaktivnosti u životnoj sredini na teritoriji Beograda (15.026.500,00 dinara),
- Program merenja ultravioletnog zračenja u životnoj sredini na teritoriji grada Beograda (2.851.000,00 dinara).
13. Realizacija aktivnosti na upravljanju zaštićenim prirodnim dobrima (118.071.698,00 dinara):
- program upravljanja zaštićenim područjem "Grupa stabala hrasta lužnjaka kod Jozića kolibe" (1.535.112,00 dinara);
- program upravljanja zaštićenim područjem "Tri hrasta lužnjaka - Bare" (1.024.953,00 dinara);
- program upravljanja zaštićenim područjem "Bajfordova šuma" (5.065.000,00 dinara);
- program upravljanja zaštićenim područjem "Veliko ratno ostrvo" (13.570.000,00 dinara);
- program upravljanja zaštićenim područjem "Kosmaj" (13.440.959,00 dinara);
- program upravljanja zaštićenim područjem "Akademski park" (1.290.000,00 dinara);
- program upravljanja zaštićenim područjem "Arboretum Šumarskog fakulteta" (6.434.874,00 dinara);
- program upravljanja zaštićenim područjem "Zvezdarska šuma" (5.141.000,00 dinara);
- program upravljanja zaštićenim područjem "Bojčinska šuma" (13.111.951,00 dinara);
- program upravljanja zaštićenim područjem "Zemunski lesni profil" (1.770.652,00 dinara);
- program upravljanja zaštićenim područjem "Obrenovački zabran", (4.088.955,00 dinara);
- program upravljanja zaštićenim područjem "Pionirski park" (587.000,00 dinara);
- program upravljanja zaštićenim područjem "Pojedinačna stabla" (1.828.000,00 dinara);
- program upravljanja zaštićenim područjem "Avala" (19.003.735,00 dinara);
- program upravljanja zaštićenim područjem "Šuma Košutnjak" (12.958.150,00 dinara);
- program upravljanja zaštićenim područjem "Lipovička šuma - Dugi rt" (3.037.023,00 dinara);
- program upravljanja zaštićenim područjem "Miljakovačka šuma" (3.801.792,00 dinara);
- program upravljanja zaštićenim područjem "Lesni profil Kapela u Batajnici" (1.708.692,00 dinara);
- program upravljanja zaštićenim područjem "Topčiderski park" (3.170.000,00 dinara);
- program upravljanja zaštićenim područjem "Forland Beograda" (1.000,00 dinara);
- program upravljanja zaštićenim područjem "Miocenski sprud Tašmajdan" (1.000,00 dinara);
- program upravljanja zaštićenim staništem "Gljive Ade Ciganlije", (2.216.481,00 dinara);
- program upravljanja zaštićenim staništem "Veliko blato" (3.284.369,00 dinara);
- program upravljanja zaštićenim staništem "Zimovalište malog vranca" (1.000,00 dinara).
Realizacija aktivnosti i mera zaštite vrši se na osnovu godišnjih programa upravljanja, koje donosi upravljač u skladu sa zakonom, a po prethodno pribavljenoj saglasnosti Sekretarijata za zaštitu životne sredine. Programi se donose i realizuju na godišnjem nivou, usklađeni su sa planovima i obuhvataju osnovne aktivnosti i mere sprovođenja utvrđenog režima zaštite koje se odnose na: čuvanje i nadzor, praćenje stanja, negu, zaštitu i uređenje zaštićenog područja, kao i izradu višegodišnjeg plana i godišnjeg programa upravljanja, privremenog programa upravljanja za područja koja su u proceduri donošenja i drugo.
14. Usluge sprovođenja planova pošumljavanja područja Beograda 2017/2018 (33.606.173,00 dinara)
Planirano je da se novi šumski zasadi podignu na lokacijama koje povezuju postojeće šumske komplekse, vetrozaštitne pojaseve i zelene koridore čime se obezbeđuje ostvarivanje opštekorisnih funkcija šuma i podizanje kvaliteta životne sredine. Do sada je pošumljeno preko 750 hektara novog šumskog zemljišta u skladu sa planovima pošumljavanja područja kojim upravljaju javna preduzeća osnovana u ovoj oblasti. Nastavak realizacije pošumljavanja, započete 2017. godine, takođe će se vršiti na osnovu planova, a na površinama na kojima isključivo pravo upravljanja imaju javna preduzeća osnovana u skladu sa Zakonom o šumama ("Službeni glasnik RS", br. 30/10, 93/12 i 89/15) ili odlukama Grada Beograda.
15. Izrada Plana generalne regulacije sistema zelenih površina Beograd (1.026.186,00 dinara)
Procedura usvajanja planske dokumentacije je kompleksna i bilo je potrebno, između ostalog, usaglasiti plan sa planovima koji su u međuvremenu usvojeni i pribaviti novo mišljenje Sekretarijata za urbanizam. Očekuje se da Plan generalne regulacije sistema zelenih površina Beograda bude upućen u skupštinsku proceduru u toku 2018. godine, što je uslovilo produženje roka za izradu Plana generalne regulacije sistema zelenih površina, po ranije zaključenom ugovoru.
16. Štampanje publikacija (1.380.000,00 dinara)
U skladu sa članom 78. Zakona o zaštiti životne sredine, ("Službeni glasnik RS", br. 135/04, 36/09, 72/09, 43/11 i 14/16) i Zakonom o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja ("Službeni glasnik RS", br. 120/04, 54/07, 104/09 i 36/10). Sekretarijat za zaštitu životne sredine od 2003. godine objavljuje godišnju publikaciju o stanju životne sredine u Beogradu.
Objavljivanje svih podataka o stanju kvaliteta životne sredine u Beogradu, odnosno, redovno, blagovremeno, potpuno i objektivno obaveštavanje stručne i ostale javnosti o stanju životne sredine, pojavama koje se prate u okviru monitoringa Sekretarijat za zaštitu životne sredine realizuje izdavanjem publikacije "Kvalitet životne sredine u Beogradu".
Publikovanje ovih podataka je neophodno, jer oni predstavljaju osnovne elemente bez kojih se ne mogu utvrđivati i donositi odluke, planovi, programi ili strategije za zaštitu životne sredine na svim nivoima planiranja prostora i projektovanja različitih sadržaja u gradu.
17. Priprema za štampu publikacija (150.000,00 dinara) U skladu sa članom 78. Zakona o zaštiti životne sredine, ("Službeni glasnik Republike Srbije", br. 135/04, 36/09, 72/09, 43/11 i 14/16) i Zakonom o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja ("Službeni glasnik RS", br. 120/04, 54/07, 104/09 i 36/10) Sekretarijat za zaštitu životne sredine od 2003. godine objavljuje godišnju publikaciju o stanju životne sredine u Beogradu.
Objavljivanje svih podataka o stanju kvaliteta životne sredine u Beogradu, odnosno, redovno, blagovremeno, potpuno i objektivno obaveštavanje stručne i ostale javnosti o stanju životne sredine, pojavama koje se prate u okviru monitoringa, predstavljaju takođe, zakonom utvrđenu obavezu iz člana 78. Zakona o zaštiti životne sredine koju Sekretarijat za zaštitu životne sredine realizuje izdavanjem Publikacije "Kvalitet životne sredine u Beogradu".
18. Uticaj industrijskih postrojenja na potencijalnu kontaminaciju životne sredine ruralnih naselja grada Beograda (1.069.932,00 dinara)
Nastavak ugovorene realizacije projekta, koji ima cilj da se izmere, procene i da osnov za smanjenje rizika gajenja kultura za ishranu ljudi i životinja na zemljištima u neposrednom okruženju industrijskih postrojenja, deponija industrijskog i komunalnog otpada na teritoriji opština Palilula, Obrenovac, Lazarevac i Grocka. Dobiće se procena rizika akumulacije teških metala, radionuklida i organskih polutanata, pre svega očekivanih poliaromatičnih ugljovodonika i polihlorovanih bifenila, po zdravlje stanovništva koje konzumira tu hranu.
19. Projekat sanacije i remedijacije kontaminirane lokacije na TO Novi Beograd (201.600.000,00 dinara)
Postupajući po nalogu inspekcije, JKP "Beogradske elektrane" pribavile su projekat, kojim je predviđena bioremedijacija (in city), a koja se odnosi na 30.000 m3 zagađene zemlje i 105.000 m3 zagađene vode na području toplane Novi Beograd. Planirane aktivnosti su definisane Programom zaštite životne sredine ("Službeni list Grada Beograda", broj 72/15), kojim je utvrđena obaveza sanacije i remedijacije ugroženih i kontaminiranih područja na teritoriji AP Beograda, izrada i realizacija projekata sanacije i remedijacije posebno ugroženih područja (prioritetno bivše industrijske zone, smetlišta, pozajmišta gline, kamena i prostori na kojima je nelagalno odlagan industrijski i građevinski otpad, itd.), realizacija projekata prečišćavanja zauljenih otpadnih voda toplana i elektrana. Realizacija predmetne aktivnosti, započeta 2016. godine, prema ugovorenoj dinamici će se završiti 2018. godine.
20. Priključenje grejnih instalacija objekata na distributivni sistem prirodnog gasa (8.193.600,00 dinara)
Program zaštite životne sredine ("Službeni list Grada Beograda", broj 72/15), Akcioni plan adaptacije na klimatske promene sa procenom ranjivosti ("Službeni list Grada Beograda", broj 65/15), Zakon o zaštiti vazduha ("Službeni glasnik RS", br. 36/09 i 10/13), Uputstvo o utvrđivanju kriterijuma za odabir prioritetnih objekata javne namene za gašenje kotlarnica, radi priključenja grejnih instalacija objekata na sistem daljinskog grejanja ili na distributivni sistem prirodnog gasa i utvrđivanju uslova za prenos sredstava za ove namene, ("Službeni list Grada Beograda", br. 27/17 i 89/17).
Na osnovu Uputstva o utvrđivanju kriterijuma za odabir prioritetnih objekata javne namene za gašenje kotlarnica, radi priključenja grejnih instalacija objekata na sistem daljinskog grejanja ili na distributivni sistem prirodnog gasa i utvrđivanju uslova za prenos sredstava za ove namene, stručno radno telo izvršava bodovanje i predlaže Orijentacioni plana gašenja kotlarnica na osnovu čega se vrši odabir i nakon čega se realizuju projektne aktivnosti. Cilj projekta je smanjenje emisije štetnih gasova u školama gde boravi veliki broj dece. Orijentacionim planom gašenja kotlarnica, radi priključenja grejnih instalacija prioritetnih objekata javne namene na sistem daljinskog grejanja ili na distributivni sistem prirodnog gasa u 2018. godini, donetim pod V-03 broj 501452/17 od 13. decembra 2017. godine, planirano je priključenje OŠ "Jajinci", Ilije Petrovića 12, Voždovac, na distributivni sistem prirodnog gasa.
21. Nadzor nad izvođenjem radova na priključenju grejnih instalacija objekata na distributivni sistem prirodnog gasa (50.000,00 dinara)
Sredstva se obezbeđuju i za uslugu vršenja nadzora u toku izvođenja radova na priključenju grejnih instalacija objekata na distributivni sistem prirodnog gasa.
Na osnovu Odluke o načinu određivanja cena projektantskih usluga za objekte visokogradnje cena usluge stručnog nadzora, iz člana 120. Zakona o planiranju i izgradnji, ("Službeni glasnik RS", broj 47/03) obračunava se prema tablicama iz kojih se vidi da je cena nadzora iznosi 2-3% od ugovorene cene radova. Nadzor će vršiti Direkcija za izgradnju Beograda bez naknade. Sredstva su planirana za PDV za nadzor.
22. Priključenje grejnih instalacija objekata na daljinski sistem grejanja (25.000.000,00 dinara)
Na osnovu Uputstva o utvrđivanju kriterijuma za odabir prioritetnih objekata javne namene za gašenje kotlarnica, radi priključenja grejnih instalacija objekata na sistem daljinskog grejanja ili na distributivni sistem prirodnog gasa i utvrđivanju uslova za prenos sredstava za ove namene, stručno radno telo vrši bodovanje i predlaže Orijentacioni plan gašenja kotlarnica. Prema Orijentacionom planu gašenja kotlarnica, radi priključenja grejnih instalacija prioritetnih objekata javne namene na sistem daljinskog grejanja ili na distributivni sistem prirodnog gasa u 2017. godini, donetim pod V-03 broj 501-415/16 od 23. avgusta 2017. godine, planirano je priključenje:
- OŠ "Arčibald Rajs", Patrisa Lumumbe 5,
- ETŠ "Rade Končar", Svrljiška 1,
- Srednje tehničke PTT škole, Svrljiška 1.
23. Projekat istraživanja koncentracije i akumulacije polutanata na području Beograda (4.920.000,00 dinara)
Projekat predviđa biološki monitoring koncentracije polutanata u ekosistemima, koja se prostiru na teritoriji grada Beograda, a nalaze se u neposrednoj blizini izvora zagađenja, kao što su: Kalemegdanski park, Park prijateljstva, Tašmajdanski park, Karađorđev park i deo Lipovičke šume u opštini Barajevo. U okviru projekta bi se uradio monitoring teških metala u biljnom materijalu po određenoj metodologiji.
Rezultat projekta su egzatni podaci, na osnovu kojih će se postaviti istinita dijagnoza stanja, očuvanosti i zagađenosti šumskih ekosistema i stanja životne sredine na području grada Beograda, čime se ostvaruje obaveza utvrđena Zakonom o zaštiti životne sredine ("Službeni glasnik RS", br. 135/04, 36/09, 72/09, 43/11 - odluka US i 14/16). Realizacija projekta se odvija prema ugovorenoj dinamici.
24. Projekat "Revitalizacija jezera na lokalitetu Trešnja postavljanjem sistema plutajućih ostrva" (2.840.400,00 dinara) Ovaj projekat će imati pozitivan ekološki uticaj, jer će se zahvaljujući sistemu plutajućih ostrva vršiti prečišćavanje velikih količina otpadnih voda na osnovu prirodnih procesa. Pored osnovne funkcije, uklanjanja polutanata, biljke u Sistemu plutajućih ostrva, imaju i druge funkcije, koje su značajne na mestima revitalizacije i restautacije zagađenih voda. Slično kao i u prirodnim akvatičnim ekosistemima, vegetacija formira stanište za različite životinjske vrste (ptice, insekti, gmizavci, ribe i dr.). U ovakvim predelima, estetska vrednost vegetacije u sistemu plutajućih ostrva predstavlja dopunu sveukupnom ambijentu.
25. Projekat "Plavo-zeleni koridori - Istraživanje mogućnosti revitalizacije sliva potoka Prečica i okolnih šumskih površina" (1.800.000,00 dinara)
Istraživanje mogućnosti revitalizacije sliva potoka Prečica i umrežavanje pomenutog sliva sa postojećim šumskim i vodenim površinama imaju za cilj zaustavljanja dalje degradacije prostornih i ekosistemskih funkcija i usklađivanje politike zaštite prirodnih vrednosti sa kompleksnim razvojem grada u celini.
Realizacijom ovog projekata dobija se osnov za izdvajanje, zaštitu i uređenje i funkcionalno povezivanje "plavo-zelenih koridora" sliva potoka Prečica. Ovaj projekat daje mogućnost formiranja prostornih celina kojima će se ostvariti nove sportsko rekreativne funkcije kao što su nove alternativne zone, šetališta, biciklističke i trim staza i igrališta, a ublažiće se efekat toplotnog ostrva, obezbediće se očuvanje biodiverziteta kroz mogućnost obnavljanja autohtone flore i faune. Na taj način očuvaće se prirodni lokaliteti u vizuelnom i psihološkom smislu.
26. Projekat "Tipologija predela za potrebe održivog razvoja Beograda u skladu sa principima Evropske konvencije o predelima" (2.400.000,00 dinara)
Negativna transformacija urbanog predela Beograda se manifestuje u svim elementima njegove strukture i funkcionisanja. Zanemaruju se ekološki, društveni i estetski kvaliteti urbane sredine što za posledicu ima ekološku degradaciju prostora i značajnu promenu gradskog ambijenta i identiteta prostora. Realizacijom ovog projekta Grad dobija:
- informacionu osnovu o tipovima karaktera predela, o stepenu njihove osetljivosti (ekološke i vizuelne) prema promenama u prostoru i o ciljnom kvalitetu za reprezentativne tipove predela;
- informacionu osnovu za izradu Regionalnog prostornog plana AP Beograda;
- uspostavljanje mehanizama za posmatranje transformacije predela;
- uslove i mere za zaštitu i unapređenje karaktera predela u prostornim i urbanističkim planovima.
27. Projekat "Primena adaptivnih mera u prilagođavanju šumskih ekosistema klimatskim promenama na području grada Beograda" (6.920.800,00 dinara)
Akcionim planom adaptacije na klimatske promene sa procenom ranjivosti definisana je izuzetna osetljivost šumskih ekosistema na vremenske prilike izazvane klimatskim promenama. Prikazana je izuzetno visoka osetljivost i ranjivost šuma na ove ekstremne vremenske prilike, dok je sposobnost adaptacije niska. U tom smislu potrebno je izvršiti dalje sagledavanje uticaja šuma na klimatske promene i obratno.
Aktivnosti na ovom projektu će se odnositi na primenu adaptivnih mera u prilagođavanju šumskih ekosistema na klimatske promene, zasnovano na analizi trenutnog stanja šuma, uticaja klimatskih promena na stanje šuma, analizi izmena načina planiranja i gazdovanja šumama i dr.
28. Projekat GIS kvaliteta činilaca životne sredine (6.300.000,00 dinara)
Sekretarijat za zaštitu životne sredine Grada Beograda obavlja izvorne i poverene poslove zaštite i unapređenja životne sredine koji se, između ostalog, odnose na praćenje kvaliteta životne sredine, preduzimanje mera i upravlja aktivnostima u oblastima utvrđenim Zakonom o zaštiti životne sredine ("Službeni glasnik RS", br. 135/04, 36/09, 36/09 - dr. zakon, 72/09, 43/11 - odluka US i 14/16), kao i drugim zakonima i propisima donetim na osnovu zakona i učestvuje u realizaciji utvrđene politike zaštite i unapređenja životne sredine u gradu Beogradu, a ključni faktor u realizaciji aktivnosti jedne moderne uprave je primena modernih informacionih i telekomunikacionih tehnologija.
Cilj uspostavljanja GIS kvaliteta činilaca životne sredine je obezbeđivanje informacione infrastrukture kako bi se automatizovao proces prikupljanja osnovnih podataka kvaliteta činilaca životne sredine, obezbedilo sistemsko vođenje podataka u centralnoj bazi podataka, omogućila dostupnost podataka svim relevantnim korisnicima i omogućila prostorno-vremenska analiza podataka.
Potrebna sredstva predviđena su za nastavak izrade GIS-a koji obuhvata razvijanje sistema za unos podataka koji će pristizati u budućnosti, razvijanje i implemantaciju softverskog rešenja, pružanje podrške pri radu i obuku korisnika.
III
Program korišćenja sredstava, u obimu iz tačke II ovog programa, je u okviru odobrenih prihoda Budžetskog fonda za zaštitu životne sredine Grada Beograda za 2018. godinu.
U slučaju da se prihodi Budžetskog fonda ostvare u većem, odnosno manjem obimu od procenjenih iznosa, planirane aktivnosti iz tačke II ovog programa će se realizovati prema obimu odobrenih prihoda Budžetskog fonda, uz prethodno pribavljenu saglasnost gradonačelnika grada Beograda.
U slučaju da se prihodi Budžetskog fonda obezbede u većem, odnosno manjem obimu od odobrenih iznosa i koriste namenski za finansiranje programa i planova koji nisu obuhvaćeni tačkom II ovog programa, Sekretarijat za zaštitu životne sredine će pre pribavljanja saglasnosti Ministarstva zaštite životne sredine, pribaviti i mišljenje gradonačelnika grada Beograda.
Izveštaj o korišćenju sredstava Budžetskog fonda, koji se dostavlja Ministarstvu zaštite životne sredine najkasnije do 31. marta tekuće godine za prethodnu godinu, sadržaće obrazloženje realizacije planiranih aktivnosti.
IV
Aktivnosti iz tačke II ovog programa izvršiće se u skladu sa važećim zakonskim i drugim propisima i aktima kojima je regulisana svaka pojedinačna aktivnost.
V
Isplatu sredstava za realizaciju aktivnosti iz ovog programa odobrava gradonačelnik grada Beograda posebnim zaključcima.
VI
Na aktivnosti obuhvaćene Programom korišćenja sredstava Budžetskog fonda za zaštitu životne sredine Grada Beograda za 2018. godinu, pribavljena je saglasnost Ministarstva zaštite životne sredine broj 401-00-00037/2018-02 od 15. januara 2018. godine godine.
VII
Ovaj program se objavljuje u "Službenom listu Grada Beograda" i na internet-stranici Grada.