PRAVILNIK
O USLOVIMA ZA IZUZEĆE, SADRŽINI ZAHTEVA ZA IZUZEĆE I SADRŽINI AKTA ZA IZUZEĆE

("Sl. glasnik RS", br. 11/2018)

Član 1

Ovim pravilnikom bliže se propisuju uslovi iz člana 288. Zakona o energetici (u daljem tekstu: Zakon), sadržina zahteva za izuzeće i sadržina akta o izuzeću.

Član 2

Novi infrastrukturni objekti gasovodnog sistema, odnosno interkonektori ili skladišta prirodnog gasa, odnosno postojeći infrastrukturni objekti čiji se kapaciteti značajno povećavaju ili se menjaju na način da se omogućava razvoj novih izvora snabdevanja prirodnim gasom (u daljem tekstu: infrastruktura), mogu se na zahtev izuzeti od primene člana 224. Zakona, kao i prava na pristup iz člana 283. stav 1. Zakona.

Izuzeće iz stava 1. ovog člana može da obuhvati ceo ili deo kapaciteta nove infrastrukture, odnosno ceo ili deo povećanog kapaciteta postojeće infrastrukture ili izmenjene infrastrukture, pod sledećim uslovima:

1) da ulaganje u ovu infrastrukturu povećava konkurentnost na tržištu i sigurnost snabdevanja;

2) da je rizik ulaganja u ovu infrastrukturu takav da ulaganja neće biti ako se ne odobri izuzeće;

3) da ova infrastruktura mora biti u vlasništvu fizičkog ili pravnog lica koje posluje u drugom pravnom subjektu odvojenom od operatora sistema u okviru koga će infrastruktura biti izgrađena;

4) da korisnici ove infrastrukture snose troškove za korišćenje infrastrukture;

5) da izuzeće ne sprečava konkurenciju, efikasno funkcionisanje unutrašnjeg tržišta prirodnog gasa i efikasan rad regulisanog sistema sa kojim je ova infrastruktura povezana.

Akt o izuzeću iz stava 1. ovog člana donosi Agencija za energetiku Republike Srbije (u daljem tekstu: Agencija), u skladu sa Zakonom.

Član 3

Zahtev za izuzeće sadrži:

1) kratak opis projekta, odnosno karakteristika infrastrukture za koju se zahteva izuzeće od primene člana 224. Zakona i/ili člana 283. stav 1. Zakona;

2) navođenje odredaba Zakona za koje se zahteva izuzeće (izuzeće od obaveza organizovanja operatora transportnog sistema saglasno članu 224. Zakona i/ili izuzeće od obezbeđivanja nediskriminatornog pristupa sistemu i/ili primene regulisanih cena pristupa saglasno članu 283. stav 1. Zakona);

3) obim izuzeća koji se određuje u odnosu na celu ili deo nove infrastrukture, odnosno ceo ili deo povećanog kapaciteta postojeće infrastrukture ili izmenjene infrastrukture ako se zahtev odnosi na izuzeće od primene člana 283. stav 1. Zakona;

4) trajanje zahtevanog izuzeća za svaki od osnova traženog izuzeća iz tačke 2) ovog stava;

5) tehničko-ekonomsku dokumentaciju:

(1) analize ili studije isplativosti izgradnje infrastrukture;

(2) rezultate ispitivanja interesovanja tržišta za korišćenje infrastrukture sa dokazima o obimu iskazanog interesovanja koji su pribavljeni u skladu sa najboljom regulatornom praksom ispitivanja tržišta;

(3) analizu ispunjenosti propisanih uslova iz člana 288. Zakona i člana 2. ovog pravilnika zasnovanu na podacima o projektu infrastrukture i rezultatima ispitivanja interesovanja tržišta za korišćenje infrastrukture;

6) predlog načina obrazovanja cena pristupa sistemu i njihovog usklađivanja tokom perioda za koji se zahteva izuzeće ako se zahtevom traži izuzeće od obaveze primene regulisanih cena pristupa iz člana 283. stav 1. Zakona;

7) podatke o podnosiocu zahteva za izuzeće (u daljem tekstu: podnosilac zahteva) iz člana 4. ovog pravilnika.

Član 4

Podaci o podnosiocu zahteva sadrže:

1) poslovno ime, sedište, matični broj, PIB, pretežnu delatnost podnosioca zahteva, podatke o članovima organa upravljanja i rukovođenja, zakonskom zastupniku i drugim licima ovlašćenim za zastupanje i podatak o trajanju podnosioca zahteva ako je osnovan na određeno vreme (u daljem tekstu: poslovni podaci);

2) poslovne podatke o članovima podnosioca zahteva i njihovom učešću u registrovanom kapitalu podnosioca zahteva, kao i poslovne podatke o subjektima koji imaju upravljačka ili druga prava u subjektu koje je podnosilac zahteva;

3) podatak da li podnosilac zahteva obavlja energetske delatnosti i/ili delatnost proizvodnje prirodnog gasa.

Podnosilac koji zahteva izuzeće od primene člana 224. Zakona u zahtevu navodi podatke o licima koja su članovi organa upravljanja i rukovođenja u pravnim licima iz stava 1. tačka 2) ovog stava kao i poslovne podatke o subjektima koji su povezana društva sa podnosiocem zahteva i obavljaju energetske delatnosti i/ili delatnost proizvodnje prirodnog gasa.

Za subjekte iz st. 1. i 2. ovog člana koji su strana pravna lica, podnosilac uz zahtev prilaže, u originalu ili overenom prepisu, dokaz o registraciji od strane organa koji je u zemlji sedišta nadležan za poslove registracije privrednih subjekata.

Ako u toku trajanja postupka dođe do promena podataka iz st. 1. i 2. ovog člana, podnosilac zahteva o tome u roku ne dužem od osam dana obaveštava Agenciju.

Član 5

Analiza iz člana 3. stav 1. tačka 5) podtačka (3) ovog pravilnika, koja potvrđuje ispunjenost uslova iz člana 288. Zakona i člana 2. ovog pravilnika sadrži:

1) analizu uticaja infrastrukture na povećanje konkurentnosti na tržištu, koju podnosilac zahteva zasniva na relevantnim podacima o tržištu prirodnog gasa i konkurenciji na tržištu prirodnog gasa u Republici Srbiji, proceni postojećeg i budućeg udela na tržištu koju ima i koju će imati podnosilac zahteva ili subjekti koji direktno ili indirektno sprovode kontrolu u podnosiocu zahteva, podacima o postojanju sličnih projekata čija se izgradnja planira, podacima o očekivanom efektu izuzimanja infrastrukture na konkurenciju na tržištu u Republici Srbiji i potencijalno susednim tržištima prirodnog gasa;

2) analizu uticaja infrastrukture na sigurnost snabdevanja, koju podnosilac zahteva zasniva na uporednom sagledavanju tehničkih parametara postojećeg transportnog sistema Republike Srbije, pre i nakon izgradnje infrastrukture, podatke o pravcima i izvorima snabdevanja, broju interkonekcija sa transportnim sistemima susednih država, podacima o dnevnim i godišnjim potrebama za transportom, odnosno skladištenjem prirodnog gasa i podacima o potrebi obezbeđenja dvosmernog transporta prirodnog gasa;

3) analizu rizika ulaganja u infrastrukturu koju podnosilac zahteva zasniva na podacima o procenjenom vremenskom trajanju izgradnje nove, odnosno proširenju ili izmeni postojeće infrastrukture, proceni vrednosti investicija u infrastrukturu, verovatnoći povrata investicije za slučaj da izuzeća ne bude za koje potrebe analizira naročito rizik nekorišćenja infrastrukture i rizik promene obima troškova i prihoda, a rizik konkurencije ako se planira ili je u toku gradnja infrastrukture sličnog obima u kom slučaju rizik može ceniti metodom poređenja (benchmarking) rizika gradnje infrastrukture koja je u okruženju po prirodi i obimu uporediva sa infrastrukturom na koju se zahtev podnosi i rezultatima o obimu interesovanja tržišta za korišćenje infrastrukture koji opravdavaju zahtevano izuzeće;

4) podatke koji su korišćeni za izradu predloga načina obrazovanja cena pristupa za korisnike infrastrukture iz člana 3. stav 1. tačka 6) ovog pravilnika;

5) podatke koji potvrđuju da izuzeće ne sprečava konkurenciju, efikasno funkcionisanje unutrašnjeg tržišta prirodnog gasa i efikasan rad regulisanog sistema na koji se planira povezivanje infrastrukture, sa analizom funkcionisanja unutrašnjeg tržišta pre i nakon izgradnje infrastrukture, sa i bez davanja prava na izuzeće.

Član 6

Akt o izuzeću sadrži sve obavezne elemente upravnog akta propisane zakonom kojim se uređuje opšti upravni postupak i ovim pravilnikom, i to:

1) bliže određuje infrastrukturu za koju utvrđuje pravo na izuzeće (opis i karakteristike infrastrukture);

2) bliže određuje odredbe Zakona čija se primena izuzima na infrastrukturi iz tačke 1) ovog stava;

2) trajanje prava na izuzeće;

3) obim izuzeća, koji određuje celu ili deo nove, odnosno proširene ili izmenjene infrastrukture, odnosno obima izuzeća od propisanih obaveza organizovanja operatora transportnog sistema;

4) uslove obezbeđivanja nediskriminatornog pristupa sistemu na delu infrastrukture, ako pravo na izuzeće od primene člana 283. stav 1. Zakona nije utvrđeno aktom o izuzeću za celokupan kapacitet infrastrukture, obim obezbeđivanja nediskriminatornog pristupa na novim ili dodatnim kapacitetima, koji će biti izgrađeni na infrastrukturi, određen prema nacionalnim specifičnostima u konkretnom slučaju i planiranom periodu upotrebe infrastrukture;

5) način i uslove raspodele i korišćenja kapaciteta i mehanizme za upravljanje kapacitetima, način obrazovanja cena pristupa, način i rokove njihovog usklađivanja tokom trajanja prava na izuzeće i način i rokove izveštavanja Agencije o ostvarenim prihodima.

Član 7

Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

Napomene

Redakcija je u članu 6. zadržala numeraciju tačaka kako je objavljena u "Sl. glasniku RS", br. 11/2018.