KODEKS
PONAŠANJA SLUŽBENIKA I NAMEŠTENIKA U GRADSKIM UPRAVAMA, STRUČNOJ SLUŽBI SKUPŠTINE GRADA I GRADSKOM PRAVOBRANILAŠTVU GRADA SREMSKA MITROVICA

("Sl. list grada Sremska Mitrovica", br. 1/2018)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Kodeks

Član 1

Kodeks ponašanja službenika i nameštenika u gradskim upravama, Stručnoj službi Skupštine grada i Gradskom pravobranilaštvu grada Sremska Mitrovica(u daljem tekstu: Kodeks) je skup pravila ponašanja službenika i nameštenika koji sadrži profesionalne i etičke standarde za obavljanje službenih poslova i ostvarivanje komunikacije sa korisnicima javnih usluga, u cilju obezbeđivanja kvaliteta i dostupnosti usluga, kao i podsticanju poverenja u integritet, nepristrasnost i efikasnost gradskih uprava, Stručne službe Skupštine grada i Gradskog pravobranilaštva osnovanih od Grada Sremska Mitrovica.

Korisnici javnih usluga su fizička i pravna lica bez obzira na državljanstvo i sedište, kao i organi, organizacije i grupe lica koja ostvaruju komunikaciju sa jedinicom lokalne samouprave (u daljem tekstu: stranka).

Javna usluga podrazumeva svaku vrstu postupanja službenika i nameštenika u obavljanju poslova iz svoje nadležnosti, odnosno službenih poslova.

Član 2

Svi pojmovi koji su u ovom Kodeksu upotrebljeni u muškom gramatičkom rodu obuhvataju muški i ženski rod lica na koja se odnose.

Oblast primene

Član 3

Pravila ovog Kodeksa dužni su da primenjuju službenici i nameštenici u gradskim upravama, Stručnoj službi Skupštine grada i Gradskom pravobranilaštvu Grada Sremska Mitrovica (u daljem tekstu: službenici) kada obavljaju poslove iz svoje nadležnosti.

Svrha Kodeksa

Član 4

Svrha ovog Kodeksa je:

• da utvrdi standarde ličnog i profesionalnog integriteta i ponašanja kojih bi trebalo da se pridržavaju službenici,

• da podrži službenike u poštovanju profesionalnih i etičkih standarda,

• da upozna korisnike javnih usluga o pravilnom načinu komunikacije i ophođenja službenika,

• da doprinese izgradnji poverenja građana u lokalnu vlast,

• da doprinese uspostavljanju efikasnijeg i odgovornijeg postupanja službenika.

II OPŠTI PRINCIPI I PRAVILA KODEKSA

Zakonitost i nepristrasnost

Član 5

Službenik je dužan da se u obavljanju svojih poslova ponaša zakonito i da svoja diskreciona ovlašćenja primenjuje nepristrasno.

Službenici posebno vode računa da odluke koje se tiču prava, obaveza ili na zakonu zasnovanih interesa stranaka imaju osnov u zakonu i da njihov sadržaj bude usklađen sa zakonom.

Službenici su dužni da se uzdržavaju od bilo koje samovoljne ili druge radnje koja će neopravdano uticati na stranke ili im se neosnovano daje povlašćeni tretman.

Službenici se u svom radu nikada ne rukovode ličnim, porodičnim, niti političkim pritiscima i motivima.

Službenik ne sme učestvovati u postupcima u kojima se odlučuje o njegovom interesu, interesima njemu bliskih, odnosno povezanih lica, kao i u postupcima u kojima imaju ekonomske ili druge interese.

Objektivnost

Član 6

U svom radu, službenik je dužan da uzme u obzir sve relevantne činjenice i da svaku od njih pravilno oceni u odnosu na odluku, kao i da izuzme sve elemente koji nisu od značaja za predmetni slučaj.

Zabrana diskriminacije

Član 7

Službenici su obavezni da u svakoj prilici poštuju princip jednakosti stranaka pred zakonom, a posebno kada rešavaju o zahtevima stranaka i donose odluke.

Službenici postupaju jednako prema svim strankama u istoj pravnoj i faktičkoj situaciji.

Ukoliko dođe do drugačijeg postupanja službenika prema određenoj stranci nego što je to uobičajeno, službenik je dužan da obrazloži takvo postupanje relevantnim razlozima konkretnog slučaja.

Službenik je dužan da u okviru svojih nadležnosti omogući ostvarivanje prava, poštovanje integriteta i dostojanstva stranaka i drugih službenika bez diskriminacije ili povlašćivanja po bilo kom osnovu, a naročito po osnovu pola, rase, boje kože, društvenog porekla, rođenja, genetskih svojstava, kulture, jezika, veroispovesti ili verovanja, političkog ili drugog uverenja, državljanstva, pripadnosti narodu ili nacionalnoj manjini, imovnog stanja, rođenja, psihičkog i fizičkog invaliditeta, starosne dobi, rodnog identiteta i seksualne orijentacije, zdravstvenog stanja, bračnog i porodičnog statusa, osuđivanosti, fizičkog izgleda, članstva u političkim, sindikalnim i drugim organizacijama i drugim stvarnim i pretpostavljenim ličnim svojstvima.

Zabrana zloupotrebe i prekoračenja službenih ovlašćenja

Član 8

Službenici su dužni da ovlašćenja u svom radu koriste isključivo u svrhe koje su utvrđene zakonom i drugim odgovarajućim propisima.

Pri obavljanju privatnih poslova, službenik ne sme koristiti službene oznake, službena ovlašćenja ili autoritet radnog mesta u lokalnoj samoupravi.

Službenik je dužan da u svom radu isključivo vrši uvid, pribavlja i obrađuje podatke o činjenicama o kojima se vodi službena evidencija, a koji su neophodni za odlučivanje, odnosno postupanje.

Ponašanje službenika u javnim nastupima

Član 9

U svim oblicima javnih nastupa i delovanja u kojima predstavlja jedinicu lokalne samouprave, službenik je dužan iznositi stavove, u skladu s propisima, ovlašćenjima, stručnim znanjem i Kodeksom.

Prilikom iznošenja stručnih i ličnih stavova, službenik je dužan paziti na ugled jedinice lokalne samouprave i lični ugled.

U javnim nastupima u kojima ne predstavlja jedinicu lokalne samouprave, a koji se na bilo koji način odnose na poslove iz delokruga organa, službe ili organizacije u kojoj je službenik zaposlen ili poslove radnog mesta koje obavlja, službenik ne sme iznositi podatke koji bi mogli naštetiti ugledu jedinice lokalne samouprave i narušiti poverenje stranaka u njen rad.

U javnim nastupima u kojima ne predstavlja jedinicu lokalne samouprave i koji nisu tematski povezani sa radnim mestom koje obavlja, odnosno delokrugom gradskih uprava, Stručne službe Skupštine grada i Gradskog pravobranilaštva u kojoj je službenik zaposlen, službenik je dužan paziti na ugled jedinice lokalne samouprave i lični ugled.

Pružanje informacija o postupku

Član 10

Službenici su dužni da strankama, na njihov zahtev, daju informacije o postupku koji se kod njih vodi. Službenik će uputiti stranku na koji način može da izvrši uvid u stanje postupka.

Službenici su dužni da strankama pruže i informacije o pravnim radnjama koje stranke treba da preduzmu u cilju ostvarivanja svojih prava i obaveza. Službenik vodi računa da informacije koje pruža budu jasne i razumljive stranci.

Kada službenik ne sme da obelodani informaciju zbog njene poverljive prirode, dužan je da navede datoj zainteresovanoj stranci razloge zbog kojih nije u mogućnosti da joj poveri navedenu informaciju.

Ako je usmeni zahtev stranke previše složen, službenik je dužan da posavetuje stranku o tome kako da formuliše svoj zahtev pisanim putem.

Ukoliko se zahtev u vezi postupka odnosi na pitanja za koje određeni službenik nije nadležan, uputiće stranku na nadležnog službenika i naznačiti njegovo ime i po mogućstvu kontakt podatke.

Potvrda prijema i obaveštenje o nadležnom službeniku

Član 11

Prijem svakog dopisa ili podneska u gradskim upravama, Stručnoj službi Skupštine grada i Gradskom pravobranilaštvu grada Sremska Mitrovica biće potvrđen stranci prilikom predaje podneska, a u slučaju upućivanja poštom najkasnije u roku od 15 dana od dana prijema podneska, osim ukoliko je u tom roku službenik u prilici da dostavi meritoran odgovor.

U potvrdi prijema se navode, po mogućstvu ime i kontakt podaci službenika koji je zadužen za vođenje postupka u tom slučaju, kao i organizaciona jedinica kojoj taj službenik pripada.

Potvrda prijema niti odgovor se ne moraju slati na obraćanja koja se zloupotrebljavaju, koja su učestala preko razumne mere ili očigledno neosnovana.

Prosleđivanje i ispravka podneska

Član 12

Ako stvari zbog kojih su se stranke obratile gradskim upravama, Stručnoj službi Skupštine grada i Gradskom pravobranilaštvu Grada Sremska Mitrovica nisu u nadležnosti lokalne samouprave ili nisu u delokrugu rada gradskih uprava, Stručne službe Skupštine grada i Gradskog pravobranilaštva, službenik koji radi na predmetnom slučaju će uputiti stranku na nadležni organ, odnosno na odgovarajuću gradsku upravu, Stručnu službu Skupštine grada i Gradsko pravobranilaštvo.

Podnesci stranaka koji su izričito upućeni pogrešnoj organizacionoj jedinici biće interno prosleđeni nadležnoj organizacionoj jedinici bez odlaganja.

Organizaciona jedinica na koju je podnesak bio pogrešno naslovljen, obavestiće stranku o prosleđivanju podneska nadležnoj organizacionoj jedinici i navesti naziv organizacione jedinice kojoj je podnesak prosleđen ili po mogućstvu ime i kontakt podatke službenika koji je za predmetni podnesak nadležan.

Službenik je dužan da skrene pažnju strankama na greške ili propuste u podnescima i dokumentaciji i omogućava im da ih isprave i dopune.

Jezik i pismo

Član 13

Službenik se u svom radu stara da stranka koja ne razume jezik i pismo na kome se vodi postupak bude obaveštena i dobije odgovor na jeziku, odnosno pismu koje razume i da joj se tokom postupka, ukoliko je to neophodno, obezbedi prevodilac ili tumač.

Razumni rok za donošenje odluka

Član 14

Službenici se staraju da se odluka po svakom zahtevu ili pritužbi donese u razumnom roku, bez odlaganja, a u svakom slučaju najkasnije u zakonom predviđenom roku. Isto pravilo primenjuje se za odgovore na dopise stranaka ili odgovore na službene dopise kojima službenici od pretpostavljenih traže uputstva u pogledu postupka koji se vodi.

Ako zbog složenosti postupka, odnosno pitanja koja su pokrenuta, odluku nije moguće doneti u zakonskom roku, službenik će o tome obavestiti stranku i svog pretpostavljenog, i preduzeti sve što je potrebno da se odluka donese što pre.

Ispravljanje propusta

Član 15

U slučaju greške u radu službenika koja ima nepoželjan uticaj na prava ili interese stranaka, službenik je dužan da se uputi pismeno izvinjenje stranci i nastoji da otkloni negativne posledice prouzrokovane njegovom greškom što je pre moguće, kao i da obavesti stranku o pravu na odgovarajuće pravno sredstvo i pritužbu zbog propusta.

Zaštita podataka o ličnosti

Član 16

Službenik koji obrađuje podatke o ličnosti poštuje sve zakonske propise i važeće standarde u pogledu njihove zaštite.

Službenik posebno ne koristi lične podatke u svrhe koje nisu zakonite, ne dostavlja ih neovlašćenim osobama i ne omogućava im uvid u njih.

Pristup informacijama od javnog značaja

Član 17

Službenik se stara o poštovanju prava na pristup informacijama od javnog značaja na način koji obezbeđuje najpotpunije i najefikasnije ostvarivanje tog prava, u skaldu sa zakonom koji reguliše pristup informacijama od javnog značaja i pravilima koja važe u organu, službi ili organizaciji.

Poštovanje drugih i učtivost službenika

Član 18

Službenici su dužni da se međusobno i prema strankama ophode sa poštovanjem. Prilikom ostvarivanja komunikacije službenici treba da budu učtivi, pristupačni, tačni i kooperativni.

U komunikaciji službenici treba da ulože napor da shvate šta im drugi saopštavaju, kao i da u svom izlaganju budu jasni i nedvosmisleni.

Prilikom odgovaranja na dopise, u telefonskim razgovorima i u prepisci putem elektronske pošte, službenik je dužan da bude što više od pomoći i da pruži što iscrpnije i preciznije odgovore.

Standardi poslovne komunikacije

Član 19

Standard poslovne komunikacije podrazumeva da se u najkraćem mogućem roku (najkasnije u roku od 24 sata) odgovori na poruku primljenu putem elektronske pošte.

Ukoliko je primalac elektronske pošte odsutan, mora biti postavljeno obaveštenje na elektronskoj pošti o odsustvu sa radnog mesta sa informacijama koga stranke ili službenici mogu kontaktirati u hitnim slučajevima, a tokom odsustva primaoca poruke.

Slanje podneska/dopisa ili elektronske pošte

Član 20

Službenik je dužan prilikom slanja podneska ili dopisa uvek koristiti memorandum.

Podnesak, dopis ili elektronsku poštu potrebno je nasloviti na osobu (fizičko lice) ili funkciju, odnosno poslovno ime privrednog društva.

Podnesak, dopis i elektronsku poštu neophodno je uredno potpisati svojim imenom, funkcijom i ostalim podacima za kontakt.

Podnesak, dopis ili elektronska pošta treba da bude jasne sadržine i koncizan, a stil pisanja treba da bude prilagođen osobi kojoj se obraća i u skladu sa temom.

Prilikom pripreme podneska, dopisa ili elektronske pošte proveriti pravopis i tačnost informacija koje se navode.

Poštovanje radnog vremena

Član 21

Službenici su dužni da poštuju propisano radno vreme, kao i da se prilikom dolaska ili odlaska sa radnog mesta evidentiraju na propisan način.

Standardi odevanja na radnom mestu

Član 22

Službenik je dužan da bude prikladno i uredno odeven, primereno poslovima službenika, i da na taj način ne narušava ugled jedinice lokalne samouprave, niti izražava svoju političku, versku ili drugu ličnu pripadnost koja bi mogla da dovede u sumnju njegovu nepristrasnost i neutralnost.

Zaposleni treba da se odevaju u skladu sa zahtevima radnih mesta i radnih aktivnosti, a osnovni standard svakodnevnog odevanja jeste uredna i čista odeća.

Službenika koji je neprikladno odeven, na predlog neposrednog rukovodioca, načelnik uprave, Sekretar Skupštine i Gradski pravobranilac će upozoriti na obavezu poštovanja ovog Kodeksa u pogledu odevanja na radnom mestu i na mogućnost pokretanja disciplinskog postupka u slučaju ponovljene povrede Kodeksa.

III PRIDRŽAVANJE ODREDABA KODEKSA I ZAVRŠNE ODREDBE

Pravo pritužbe zbog kršenja Kodeksa

Član 23

Stranka se zbog povrede pravila ovog Kodeksa može pritužbom obratiti načelnicima uprava, Sekretaru Skupštine i Gradskom pravobraniocu.

Načelnici uprava, Sekretar Skupštine i Gradski pravobranilac dužni su da obaveste podnosioca pritužbe o preduzetim radnjama.

Načelnici uprava, Sekretar Skupštine i Gradski pravobranilac svojim odlukama, stavovima, mišljenjima, preporukama i drugim aktima stvaraju praksu od značaja za primenu ovog Kodeksa.

Praćenje primene Kodeksa

Član 24

Načelnici gradskih uprava, Sekretar Stručne službe Skupštine grada i Gradski pravobranilac Grada Sremska Mitrovica prate i razmatraju primenu Kodeksa.

Ukoliko praćenjem primene Kodeksa oceni da je to potrebno, načelnik gradske uprave, Sekretar Skupštine i Gradski pravobranilac može za primenu Kodeksa izdati posebna uputstva.

Izveštaj o primeni Kodeksa čini sastavni deo godišnjeg izveštaja o radu gradskih uprava, Stručne službe Skupštine grada i Gradskog Pravobranilaštva.

Izveštaj sadrži statističke podatke o ukupnom broju primljenih pritužbi stranaka na kršenje Kodeksa, strukturi pritužbi po pravilima utvrđenim Kodeksom, pokrenutim i okončanim disciplinskim postupcima, izrečenim merama za kršenje Kodeksa i druge činjenice i okolnosti za koje načelnici gradskih uprava, Sekretar Skupštine grada i Gradski pravobranilac smatraju da su od značaja za praćenje primene Kodeksa i unapređenje poštovanja prava stranaka na dobru upravu.

Disciplinska odgovornost

Član 25

Povrede obaveza iz ovog Kodeksa predstavljaju lakšu povredu dužnosti iz radnog odnosa, ukoliko nije obuhvaćena nekom od težih povreda radnih dužnosti predviđenih Zakonom ili drugim propisom.

Načelnici gradskih uprava, Sekretar Skupštine i Gradski pravobranilac moraju uzeti u obzir eventualno izrečene disciplinske mere u postupku nagrađivanja ili napredovanja službenika.

Primerak akta o izrečenim merama zbog nepoštovanja odredbi ovog Kodeksa, prilaže se personalnom dosijeu službenika koji je povredu izvršio.

Obaveštavanje stranaka o primeni Kodeksa i završne odredbe

Član 26

Tekst Kodeksa ponašanja službenika i nameštenika, načelnik Gradske uprave za opšte i zajedničke poslove, kao nadležne uprave za poslove iz delatnosti Službe za upravljanje ljudskim resursima, postavlja na internet stranici Grada Sremska Mitrovica a u štampanom obliku ističe na oglasnoj tabli i u dovoljnom broju primeraka čini dostupnim strankama na drugim odgovarajućim mestima (uslužni servis građana, šalterske službe, mesne kancelarije i dr.).

Načelnici uprava, Sekretar Skupštine i Gradski pravobranilac su dužni da upoznaju sve svoje službenike sa sadržinom Kodeksa.

Stupanje na snagu

Član 27

Danom stupanja na snagu ovog Kodeksa prestaje da važi Kodeks ponašanja zaposlenih u upravi i javnim službama u opštini Sremska Mitrovica u delu koji se odnosi na gradske uprave, Stručnu službu Skupštine grada i Gradsko pravobranilaštvo Grada Sremska Mitrovica ("Službeni list opštine Sremska Mitrovica" broj 5/2005).

Ovaj Kodeks stupa na snagu osmog dana od objavljivanja u "Službenom listu" Grada Sremska Mitrovica.