KODEKSPOSLOVNOG PONAŠANJA I POSLOVNE ETIKE ZAPOSLENIH U GRADSKOJ UPRAVI, GRADSKOM PRAVOBRANILAŠTVU I SLUŽBI ZA BUDŽETSKU INSPEKCIJU GRADA LESKOVCA OPŠTA NAČELA("Sl. glasnik grada Leskovca", br. 26/2017) |
Ovaj Kodeks se odnosi na sve zaposlene u Gradskoj upravi, Gradskom pravobranilaštvu i Službi za budžetsku inspekciju Grada Leskovca (u daljem tekstu: zaposleni), koji su dužni da u svom ponašanju primenjuju standarde propisane Kodeksom, s obzirom na to da ponašanje zaposlenog u Gradskoj upravi, Gradskom pravobranilaštvu i Službi za budžetsku inspekciju ni u kom slučaju nije njegova privatna stvar, nego predstavlja opšteprihvaćenu ličnu i profesionalnu obavezu svih zaposlenih.
Ovim Kodeksom se uređuju pravila ponašanja i poslovne etike zaposlenih i to od dolaska na rad, za vreme rada, do odlaska sa rada, a u skladu sa moralnim i profesionalnim normama i opšteprihvaćenim vrednostima.
Izrazi koji se u ovom Kodeksu odnose na zaposlene - fizička lica rodno su neutralni (podjednako se odnose na lica oba pola).
Svrha ovog Kodeksa je:
- da utvrdi standarde ličnog i profesionalnog integriteta i pravila ponašanja zaposlenih;
- da podrži zaposlene u poštovanju ovih standarda;
- da upozna građane kakvo ponašanje imaju pravo da zahtevaju i očekuju od zaposlenih;
- da doprinese izgradnji poverenja građana u lokalnu vlast;
- da doprinese uspostavljanju efikasnije i odgovornije Gradske uprave, Gradskog pravobranilaštva i Službe za budžetsku inspekciju.
Zaposleni je dužan da se uvek ponaša na način kojim se čuva i unapređuje poverenje građana u lokalnu samoupravu.
Zaposleni svoju dužnost treba da obavlja u skladu sa pravnim propisima i profesionalnim i etičkim standardima.
Zaposleni treba da svoj posao obavlja politički nepristrasno, bez pokušaja ometanja mera, odluka ili aktivnosti javnih vlasti.
Zaposleni treba uvek da daje prednost javnom nad privatnim interesom.
Od zaposlenog se očekuje da svojim ponašanjem, kako u profesionalnom delovanju tako i u privatnom životu, ničim ne naruši ugled organa u kome je zaposlen.
Zaposleni ima obavezu da se s poštovanjem odnosi prema nosiocima zakonito izabrane lokalne vlasti, prema drugim zaposlenima, kao i prema građanima.
Od zaposlenog se očekuje:
- da bude pošten, nepristrastan i efikasan;
- da svoje poslove obavlja časno, stručno i savesno u skladu sa najvišim profesionalnim standardima, propisima i rokovima;
- da se stalno stručno usavršava;
- da bude ljubazan i predusretljiv u svim svojim službenim ophođenjima sa građanima, kolegama i rukovodiocima.
U obavljanju svojih dužnosti, zaposleni ne sme neopravdano i nedozvoljeno da pravi razliku ili nejednako postupa prema licu ili grupi s obzirom na njihova lična ili stečena svojstva i pripadnost (na primer, rasa, boja, pol, nacionalna pripadnost, društveni položaj i poreklo, rođenje, veroispovest, političko ili drugo ubeđenje, imovno stanje, kultura, jezik, starost, psihički ili fizički invaliditet).
Zaposleni ne sme da deluje samovoljno, ili na štetu bilo kog lica, grupe ljudi ili pravnog lica, i dužan je da se ponaša sa uvažavanjem u odnosu na njihova prava, dužnosti i zakonite interese.
U obavljanju poslova, zaposleni je dužan da se ponaša zakonito i da svoja diskreciona ovlašćenja primenjuje nepristrasno u skladu sa važećim propisima.
Zaposleni je dužan da vodi računa o ličnoj higijeni i spoljnom izgledu. Zaposleni treba da bude prikladno i uredno odeven, primereno poslovima koje obavlja i da svojim načinom odevanja na radnom mestu ne narušava ugled organa.
Neprikladnom odećom i obućom smatraju se naročito: papuče, neprimereno kratke suknje i haljine, preuske farmerice, bluze sa velikim dekolteom i dubokim izrezima na leđima, bluze sa tankim bratelama, izrazito kratke ili providne bluze, odeća od materijala koji su providni i neukusno pripijeni uz telo, kratke pantalone, helanke, trenerke, atlet majice i naočare za sunce.
Muškarci treba da imaju uredno podšišanu kosu, izbrijano lice, odnosno negovane brkove i/ili bradu.
Zaposlenog koji je neprikladno odeven neposredni rukovodilac upozoriće na obavezu poštovanja ovog Kodeksa u pogledu odevanja na radnom mestu i na mogućnost pokretanja disciplinskog postupka u slučaju ponovljene povrede Kodeksa.
U zgradama Gradske uprave, Gradskog pravobranilaštva i Službe za budžetsku inspekciju zabranjeno je pušenje. Zaposleni pušači su obavezni da se strogo pridržavaju zabrane pušenja.
U radnim prostorijama nije dozvoljeno unošenje i upotreba alkoholnih pića, kao i konzumiranje alkohola i opijanje na radnom mestu, kao i dolazak na posao u pripitom ili pijanom stanju.
Zabranjeno je unošenje, širenje i korišćenje svih vrsta droge i opojnih sredstava na radnom mestu.
Zabranjeno je unošenje, držanje i upotreba svih vrsta oružja u radnim prostorijama Gradske uprave, Gradskog pravobranilaštva i Službe za budžetsku inspekciju.
Zabranjeni su svi oblici fizičkog i emocionalnog zlostavljanja koji ugrožavaju sigurnost, integritet i dostojanstvo osobe, a koji za posledicu imaju trajni negativni učinak na pojedinca i njegovu porodicu, kao i neposrednu radnu sredinu. Zabranjene su pretnje, vulgarno izražavanje, ispadi besa, vređanje i omalovažavanje, verbalni i fizički napadi, seksualno zlostavljanje, kao i druga nasilnička ponašanja koja čine radnu sredinu neodgovarajućom za kvalitetan rad.
Zabranjeno je seksualno uznemiravanje, verbalno ili neverbalno neželjeno ponašanje iz sfere polnog života kojim se vređa lični integritet zaposlenog.
Prijave za seksualno uznemiravanje podnose se licu koje je neposredno pretpostavljeno onome od koga potiče uznemiravanje.
Svako nasilno ponašanje zaposlenih smatra se težom povredom radne obaveze.
Zaposleni koji smatra da se od njega ili drugog zaposlenog traži da postupi na način koji nije u skladu sa ovim Kodeksom o tome pismeno obaveštava svog neposrednog rukovodioca, odnosno Gradskog pravobranioca.
Zaposleni zbog toga ne sme biti stavljen u nepovoljniji položaj u odnosu na druge zaposlene, niti izložen uznemiravanju (mobingu) prilikom obavljanja svojih dužnosti i ostvarivanja prava.
Sukob interesa nastaje u situaciji kada zaposleni ima određeni privatni interes koji utiče, može da utiče ili izgleda da utiče, na nepristrasno i objektivno obavljanje njegovih službenih dužnosti.
Privatni interes zaposlenog obuhvata bilo kakvu korist koju mogu imati on, njegov supružnik ili vanbračni partner, krvni srodnik u pravoj liniji, odnosno u pobočnoj liniji zaključno sa drugim stepenom srodstva, usvojitelj ili usvojenik zaposlenog, kao i svako drugo pravno ili fizičko lice koje se prema drugim osnovama i okolnostima može opravdano smatrati interesno povezanim licem sa zaposlenim.
Zaposleni ne sme da dozvoli da njegov privatni interes dođe na bilo koji način u sukob sa poslom koji obavlja. Zaposleni je dužan da izbegne takav sukob interesa, bez obzira na to da li je on stvaran, potencijalan ili samo prividan.
Zaposleni ni u kom slučaju svoj položaj ne sme da koristi za ostvarivanje privatnog interesa.
Zaposleni ima obavezu da obavesti svog pretpostavljenog o svakom slučaju mogućeg stvarnog, potencijalnog ili prividnog sukoba interesa i preduzme mere da izbegne takav sukob.
Kad se to od njega zatraži, zaposleni je dužan da pruži informacije potrebne za procenu postojanja sukoba interesa.
Izjava o postojanju sukoba interesa smatraće se poverljivom, osim ukoliko zakon drugačije ne predvidi.
Zaposleni ne sme da obavlja bilo kakvu aktivnost, niti da prihvati bilo kakav posao ili funkciju, plaćenu ili neplaćenu, koja je nespojiva sa poslom koji obavlja.
Pod nespojivim poslom podrazumeva se svaki posao sa koga zaposleni može vršiti određeni uticaj ili kontrolu na posao koji obavlja.
U slučajevima sumnje, zaposleni je dužan da zatraži mišljenje pretpostavljenog.
Zaposleni će na zahtev pretpostavljenog dati obrazloženu izjavu o aktivnostima ili funkcijama, plaćenim ili neplaćenim, koje bi mogle da ugroze adekvatno obavljanje njegovih dužnosti.
Zaposleni je dužan da vodi računa o tome da njegova politička aktivnost ne ugrozi poverenje javnosti u njegovu sposobnost da svoje dužnosti obavlja nepristrasno.
U obavljanju svojih poslova, zaposleni ne sme da se rukovodi svojim političkim uverenjima niti da sledi instrukcije političke prirode.
STANDARDI U OBAVLJANJU POSLOVA
Zaposleni ne sme da traži niti da prima novac, poklone, usluge, gostoprimstvo ili bilo kakvu drugu vrstu koristi za sebe ili za druge u vezi sa obavljanjem dužnosti.
Ukoliko se zaposlenom ponudi poklon ili neka druga korist u vezi sa obavljanjem dužnosti, obavezan je da preduzme sledeće korake: da odmah odbije protivpravnu ponudu, sačini službenu belešku i obavesti o ovakvom pokušaju svog pretpostavljenog ili neposredno organe nadležne za ovakve prestupe; da prijavi osobu koja je ponudu učinila i da izbegava kontakte sa njom; ukoliko poklon ne može da bude vraćen pošiljaocu, potrebno ga je predati nadležnom organu uz službenu belešku; da objektivno rešava u predmetu u vezi s kojim je učinjena protivpravna ponuda.
U obavljanju posla, zaposleni mora da se uzdrži od bilo kakvih finansijskih zloupotreba.
U obavljanju svojih poslova, zaposleni se stara da se sredstva koja su mu poverena koriste samo namenski, a poslovi obavljaju u skladu sa principima efikasnosti, efektivnosti, racionalnosti i ekonomičnosti.
Poverena sredstva zaposleni ni u kom slučaju ne sme da koristi u privatne svrhe, niti da drugima omogući da to čine.
Zaposleni ne sme u obavljanju poslova nikome da ponudi ili obezbedi bilo kakvu prednost, osim ako je na to ovlašćen Zakonom.
Zaposleni ne sme da koristi svoj službeni položaj da bi nedozvoljeno uticao na bilo koje pravno ili fizičko lice, uključujući i druge zaposlene, radi pribavljanja bilo kakve koristi za sebe ili druge.
Od zaposlenog se očekuje da olakša pristup informacijama u skladu sa zakonom.
Zaposleni je obavezan da čuva podatke o ličnosti i druge poverljive podatke i dokumenta do kojih dođe u toku obavljanja posla, odnosno koji nastanu kao rezultat tog posla.
Zaposleni ne sme da zadržava informaciju koja bi po pravilima trebalo da bude javna.
Zaposleni sme da saopšti samo one informacije za čije je saopštavanje ovlašćen.
Zaposleni je dužan da preduzme odgovarajuće mere kako bi zaštitio sigurnost i poverljivost informacija za koje je odgovoran ili za koje sazna.
Zaposleni ne treba da traži pristup informaciji ukoliko za to nije ovlašćen, niti da na protivpravan način koristi informaciju do koje dođe ili koja proistekne iz obavljanja službene dužnosti.
Zaposleni ne sme da pruža informaciju koja je lažna ili netačna.
Zaposleni koji opravdano veruje da je nastala ili da će nastati povreda zakona ili ovog Kodeksa, prijaviće tu činjenicu svom nadređenom i, ako je to potrebno, drugom organu nadležnom za ispitivanje takvih činjenica.
Na isti način će postupiti i zaposleni koji smatra da se na njega vrši pritisak da postupi suprotno zakonu ili ovom Kodeksu.
Zaposleni koji u osnovanom uverenju prijavi navedeni slučaj ne sme zbog toga trpeti bilo kakve štetne posledice.
Rukovodioci su dužni da se staraju da zaposleni obavljaju svoje dužnosti savesno, odgovorno i u skladu sa utvrđenom politikom gradske vlasti.
Rukovodilac je dužan da preduzme sve potrebne mere kako bi sprečio korupciju u službi kojom rukovodi. Ove mere mogu da obuhvate donošenje i sprovođenje pravila i uputstava, pružanje odgovarajuće obuke, prepoznavanje znakova da je neko od njegovih zaposlenih zapao u finansijske ili neke druge teškoće, i pružanje ličnog primera zaposlenima ponašanjem koje karakteriše ispravan moralni stav i lični integritet.
Zaposleni ima obavezu da se upozna sa ovim Kodeksom i da se ponaša u skladu sa njim, od momenta kada potvrdi da je upoznat sa njegovom sadržinom.
Rukovodilac obaveštava zaposlene i stara se o primeni Kodeksa i preduzima mere za njegovo poštovanje.
Pravila u ovom Kodeksu su sastavni deo programa obuke i usavršavanja zaposlenih.
Tekst Kodeksa će biti objavljen na internet stranici Grada Leskovca i na oglasnim tablama svih Odeljenja Gradske uprave, Gradskog pravobranilaštva i Službe za budžetsku inspekciju, a posebne brošure će biti dostupne građanima i u sedištima organa i službi.
Danom donošenja Kodeksa poslovnog ponašanja i poslovne etike zaposlenih u Gradskoj upravi, Gradskom pravobranilaštvu i Službi za budžetsku inspekciju grada Leskovca prestaje da važi Kodeks poslovnog ponašanja i poslovne etike zaposlenih u Gradskoj upravi i Gradskom pravobranilaštvu grada Leskovca koji je usvojen na sednici radne grupe za izradu plana integriteta održanoj 30. avgusta 2016. godine.
Ovaj Kodeks stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Leskovca".