ODLUKA
O ODRŽAVANJU JAVNIH ZELENIH POVRŠINA

("Sl. list grada Čačka", br. 3/2018)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovom odlukom određuju se uslovi i način obavljanja komunalne delatnosti održavanja javnih zelenih površina (u daljem tekstu: održavanje javnih zelenih površina) na teritoriji grada Čačka, prava i obaveze vršioca komunalne delatnosti i korisnika usluge, obim i kvalitet komunalnih usluga, finansiranje, način vršenja nadzora nad obavljanjem delatnosti i druga pitanja koja su od značaja za obavljanje delatnosti.

Član 2

Komunalna delatnost održavanja javnih zelenih površina je uređenje, tekuće i investiciono održavanje, rekonstrukcija i sanacija zelenih, rekreativnih površina i priobalja.

Uređenje javnih zelenih površina je njihovo planiranje i podizanje, i to:

1) podizanje travnih površina od odgovarajućih smeša trava, održavanje visine trave od 3-5 centimetara, uz redovno navodnjavanje i prihranjivanje i dr;

2) formiranje ružičnjaka ili cvetnjaka uz obaveznu smenu sezonskog cveća;

3) sadnja i podizanje sadnica drveća, šiblja, žive ograde i sl.

Tekuće održavanje javnih zelenih površina, u smislu ove odluke, obuhvata:

1) održavanje svih elemenata zelenila (drveća, šiblja, žive ograde, travnjaka, cvetnih partera, žardinjera i dr.) sa ciljem obezbeđivanja osnovnih funkcija ozelenjavanja (sanitarno-higijenska i dekorativna);

2) održavanje svih elemenata uređenja i opremanja javnih zelenih površina (staze, putevi, platoi i klupe, žardinjere i dr.);

3) preduzimanje mera za zaštitu zelenila od biljnih bolesti i štetočina;

4) uređenje i obnovu zelenila;

5) održavanje zelenih površina u skladu sa propisima o bezbednosti saobraćaja i zaštiti PTT i električnih vodova (po nalogu i za račun nalogodavca).

Investiciono održavanje, rekonstrukcija i sanacija javnih zelenih površina, u smislu ove odluke, obuhvata obnovu i rekonstrukciju postojećih javnih zelenih površina.

Član 3

Javne zelene površine su, u smislu ove odluke, prostori na teritoriji grada određeni planskim dokumentom kao prostori za podizanje javnih zelenih površina i drugi prostori koji se koriste kao javne zelene površine, i to: parkovi, spomen parkovi, zelene površine sa skverovima, zelene površine duž i u okviru ulice, (razdelne i zaštitne trake i pojasevi), travnjaci, drvoredi i drugi zasadi, zelene površine duž uređenih obala reka, kejova i drugih vodenih površina, rekreativne površine, zelene površine unutar i između otvorenih stambenih blokova (blokovsko zelenilo) i drugo.

II NAČIN OBAVLJANJA DELATNOSTI ODRŽAVANJA JAVNIH ZELENIH POVRŠINA

Član 4

Komunalnu delatnost održavanja javnih zelenih površina na teritoriji grada Čačka, izuzev naseljenog mesta Mrčajevci, obavlja JAVNO KOMUNALNO PREDUZEĆE ZA IZGRADNJU I ODRŽAVANJE ZELENIH POVRŠINA I GROBLJA GRADSKO ZELENILO, ČAČAK, koje je grad Čačak osnovao radi obavljanja navedene komunalne delatnosti (u daljem tekstu: Preduzeće).

Komunalnu delatnost održavanja javnih zelenih površina na teritoriji naseljenog mesta Mrčajevci obavlja JAVNO KOMUNALNO PREDUZEĆE ZA VODOVOD, ODRŽAVANJE ČISTOĆE I PIJACA MORAVAC, MRČAJEVCI, koje je grad Čačak osnovao za obavljanje ove delatnosti (u daljem tekstu: Preduzeće).

Član 5

Delatnost održavanja javnih zelenih površina obavlja se prema godišnjem programu (u daljem tekstu: Program održavanja javnih zelenih površina) koji sadrži naročito javne zelene površine planirane za uređenje i održavanje, površine predviđene za projektovanje i izgradnju novih zelenih površina, javne zelene površine predviđene za rekonstrukciju i sanaciju, broj i vrstu potrebnih objekata (klupe i žardinjere) za opremanje javnih zelenih površina, vrstu, dinamiku i način obavljanja radova po vrsti posla, predračun naknade za izvršavanje poslova iz programa po vrstama posla i ukupno, i drugo.

Program iz stava 1. ovog člana donosi Nadzorni odbor Preduzeća i dostavlja ga Skupštini grada Čačka u roku koji je određen zakonom i odlukom o osnivanju Preduzeća za dostavljanje godišnjeg programa poslovanja.

Program iz stava 1. ovog člana smatra se donetim kada na njega saglasnost da Skupština grada Čačka.

Član 6

Preduzeće održava zelene površine unutar i između otvorenih stambenih blokova ukoliko je održavanje ovih zelenih površina planirano Programom održavanja javnih zelenih površina.

Sportski centar "Mladost" Čačak održava rekreativne površine kojima upravlja.

Preduzeće je dužno da uredi i održava javne zelene površine koje nisu planirane u Programu održavanja javnih zelenih površina, po pisanom nalogu gradonačelnika i ukoliko su obezbeđena dodatna sredstva za uređenje i održavanje ovih javnih zelenih površina.

O uređenju, održavanju i zaštiti javnih zelenih površina posebne namene koju čine dvorišne površine objekata javne namene u javnoj svojini, staraju se pravna lica, ustanove i druge organizacije koje imaju pravo korišćenja zemljišta na kome se nalazi zelena površina posebne namene. Uređenje i održavanje zelenih površina posebne namene ova pravna lica mogu poveriti Preduzeću, o čemu zaključuju ugovor sa Preduzećem. Korisnici javnih zelenih površina posebne namene mogu uklanjati stabla ili delove stabala sa ovih površina pod uslovima i u postupku propisanom ovom odlukom za uklanjanje stabala na ostalim javnim zelenim površinama.

Član 7

Izgradnja i uređenje novih javnih zelenih površina vrši se na osnovu važećeg planskog dokumenta, u skladu sa propisima o planiranju i izgradnji objekata.

Investitor izgradnje novih javnih zelenih površina dužan je da novoizgrađenu javnu zelenu površinu preda na uređenje i održavanje javnom komunalnom preduzeću, u roku od 15 dana od završene izgradnje.

Preuzimanje javne zelene površine može se vršiti i fazno, ukoliko je izgradnja iste izvršena u fazama.

Član 8

Investitor izgradnje novih objekata na građevinskim parcelama planiranim za izgradnju višeporodičnih ili poslovnih objekata, dužan je da uredi prostor predviđen za zelene površine na osnovu građevinske dozvole za izgradnju navedenog objekta, čiji je sastavni deo projekat parternog uređenja zelenih površina.

Član 9

Preduzeće je dužno da javne zelene površine održava, čisti, redovno kosi i zaliva, kao i obavlja sve druge radnje neophodne za održavanje ovih površina u optimalnom stanju, u skladu sa Programom održavanja javnih zelenih površina, ugovorom zaključenim sa gradom Čačkom i ovom odlukom.

Na javnim zelenim površinama mogu se podizati samo oni objekti, uređaji ili izvoditi drugi radovi koji su predviđeni važećim planskim dokumentom, kao i manji privremeni montažni objekti, u skladu sa gradskom odlukom o postavljanju manjih privremenih montažnih objekata.

Član 10

Preduzeće je dužno da vodi i ažurira katastar javnih zelenih površina, kao registar sistematizovanih informacija i podatka o:

1. zelenim površinama (katastar zelenih površina) i

2. drveću (katastar drveća).

Katastar zelenih površina sadrži informacije i podatke o zelenim površinama, vrsti, tipu i lokaciji istih, podatke o njihovom kvalitetu, broju i vrsti biljnog materijala, kao i kartografski prikaz.

Katastar drveća sadrži podatke i informacije o drveću i to: o lokaciji, vrsti i broju drveća, starosti, dimenzijama i vitalnosti drveća, sa odvojenim podacima za drveće duž saobraćajnica i ispod elektrovodova na javnim zelenim površinama.

Član 11

Investitor i izvođač građevinskih ili drugih radova koji izvode radove na javnoj zelenoj površini ili u neposrednoj blizini ove površine, dužni su da preduzmu mere zaštite i obezbeđenja javnih zelenih površina od oštećenja.

Investitor i izvođač radova su dužni da stabla kojima preti oštećenje zaštite odgovarajućom ogradom, sačuvaju na gradilištu i oko njega humusni sloj određen za zelenu površinu, kao i da odmah, a najkasnije u roku od 15 dana od završetka radova, uklone sav građevinski šut i otpadni materijal sa terena koji je predviđen za zelenilo.

Investitor i izvođač radova su dužni da nakon izvedenih radova javne zelene površine dovedu u prvobitno stanje.

Ako zbog izvođenja odobrenih radova dolazi do uklanjanja ili oštećenja stabla ili vegetacije na javnoj zelenoj površini, investitor radova je dužan da plati naknadu Preduzeću, po proceni Preduzeća.

Član 12

Preduzeće je dužno da sa javnih površina uklanja stabla ili delove stabala koja su obolela, dotrajala ili oštećena, tako da ugrožavaju život ljudi, normalan saobraćaj ili okolna stabla.

Uklanjanje stabala ili delova stabla vrši se na osnovu rešenja komunalnog inspektora, a uz prethodno pribavljeno mišljenje stručne komisije koju imenuje gradonačelnik grada Čačka, a čiji članovi su predstavnici Preduzeća, JP "Gradac" Čačak, JKP "Vodovod" Čačak i gradske uprave.

U slučajevima navedenim u stavu 1. ovog člana, kada zbog hitnosti nije moguće sprovesti propisani postupak, uklanjanje stabala ili delova stabala vrši se na osnovu naloga komunalnog inspektora.

Ukoliko je Preduzeće uklonilo stablo zbog razloga navedenih u stavu 1. ovog člana, dužno je da na mestu uklonjenog stabla zasadi novo stablo odgovarajuće vrste.

Ako je oštećenje stabla, odnosno vegetacije na javnoj zelenoj površini posledica prekršaja iz odredaba ove odluke, ili saobraćajnog udesa, učinilac je dužan da naknadi pričinjenu štetu uplatom odgovarajućeg novčanog iznosa Preduzeću, a na osnovu procene Preduzeća.

Član 13

Sredstva ostvarena po osnovu naknade za uklanjanje i naknade za oštećenje stabala, odnosno vegetacije na javnoj površini uplaćuju se na poseban račun Preduzeća i mogu se koristiti samo za održavanje javnih zelenih površina.

Preduzeće raspolaže otpadnom biomasom sa javnih zelenih površina (uklonjenim stablima, delovima stabala, granama, lišćem travom i slično).

Član 14

Preduzeće je dužno da sa javnih zelenih površina uklanja zdrava stabla koja ugrožavaju bezbednost ljudi i saobraćaja, ugrožavaju linijske ili komunalne infrastrukturne objekte, vrše izdignuća trotoara, ugrožavaju stabilnost građevinskih objekata, ili se nalaze na lokacijama planiranim za izgradnju drugih objekata, na osnovu rešenja komunalnog inspektora, a uz prethodno pribavljeno mišljenje stručne komisije iz člana 12. stav 2. ove odluke.

Ukoliko se zdrava stabla moraju ukloniti radi izgradnje građevinskih objekata ili izvođenja drugih građevinskih radova, njihovo uklanjanje obavlja Preduzeće na način propisan u stavu 1. ovog člana, a investitor je dužan da plati Preduzeću naknadu za posečena stabla prema proceni Preduzeća.

Član 15

Vlasnici građevinskih parcela na kojima se pored ulica, trotoara ili drugih površina javne namene nalazi drveće ili drugi zasadi koje svojim granama ugrožavaju prolaznike, vozila ili bezbednost saobraćaja, dužni su da na odgovarajući način uklone delove ili celu biljku koja ugrožava prolaznike, vozila ili bezbednost saobraćaja.

Preduzeće je dužno da, na zahtev vlasnika građevinske parcele, izvrši potrebne radove radi uklanjanja delova ili cele biljke u slučaju iz stava 1. ovog člana, a vlasnik građevinske parcele je dužan da Preduzeću plati odgovarajuću naknadu, prema cenovniku Preduzeća.

Član 16

Na javnim zelenim površinama zabranjeno je:

1) vađenje ili sečenje drveća bez odobrenja nadležnog organa;

2) orezivanje ili lomljenje drveća, odnosno grana na drveću;

3) oštećenje drveća ili drugih zasada;

4) sadnja drveća i drugih zasada bez saglasnosti Preduzeća;

5) skidanje plodova i cvetova sa drveća, šiblja i cveća;

6) neovlašćeno košenje ili uklanjanje trave;

7) gaženje trave i kretanje van označenih pešačkih staza;

8) kopanje ili iznošenje zemlje, kamena, peska i drugih sastojaka zemljišta;

9) bacanje otpadaka ili paljenje otpadaka;

10) napasanje i čuvanje domaćih životinja;

11) skidanje, uništavanje ili oštećenje putokaza, znakova, ili natpisa postavljenih u cilju održavanja reda na javnim zelenim površinama;

12) vožnja bilo kojom vrstom vozila, izuzev specijalizovanih vozila Preduzeća, kao i vožnja bicikla, motocikala, mopeda i slično po parkovskim stazama i zelenim površinama;

13) zaustavljanje ili parkiranje vozila;

14) pranje vozila;

15) premeštanje klupa, korpi za otpatke ili rekvizita za dečje igre sa mesta na kojima su postavljeni;

16) oštećenje klupa, korpi, rekvizita, pešačkih staza, ograda, kamera ili drugih delova instalacija sistema video nadzora, česama, fontana i slično;

17) loženje vatre ili paljenje stabala ili lišća, istovar materijala, robe, ambalaže i slično na travnjacima, travnim terenima i stazama, kao i njihov smeštaj pored drvoreda ili drugih zasada;

18) urezivanje imena ili znakova na stablima, klupama, zidovima ili ostalim objektima, zakivanje reklamnih panoa, lepljenje plakata na stablima, ogradama, pomeranje graničnih stubova ili zakivanje klinova u stablo drveta;

19) penjanje na drveće, instalacije, ograde ili druge objekte;

20) postavljanje kablova za napajanje infrastrukturnih mreža kroz krošnje drveća;

21) postavljanje košnica, vaga, panoa, automata za zabavne igre, kamp kućica i drugih sličnih objekata ili uređaja bez odobrenja;

22) raskopavanje zemljišta ili kopanje rova, kanala i slično bez odobrenja nadležnog organa;

23) trešenje ili pranje tepiha, bacanje papira i otpadaka, smeća, piljevine, pepela ili njihovo paljenje.

III FINANSIRANJE OBAVLJANJA DELATNOSTI ODRŽAVANJA JAVNIH ZELENIH POVRŠINA

Član 17

Sredstva za obavljanje i razvoj delatnosti održavanja javnih zelenih površina obezbeđuju se iz:

1) prihoda budžeta grada;

2) namenskih sredstava drugih nivoa vlasti;

3) drugih izvora u skladu sa zakonom.

Član 18

Sredstva za obavljanje i razvoj delatnosti, odnosno obavljanje poslova iz člana 2. ove odluke, obezbeđuju se u budžetu grada, kao i iz drugih izvora u skladu sa zakonom, a na osnovu Programa održavanja javnih zelenih površina.

Grad Čačak i Preduzeće zaključuju ugovor kojim se regulišu međusobna prava i obaveze u obavljanju navedene komunalne delatnosti, na osnovu Programa održavanja javnih zelenih površina. Za održavanje javnih zelenih površina Preduzeću pripada naknada iz budžeta grada Čačka, u skladu sa izvršenim poslovima predviđenim Programom održavanja javnih zelenih površina.

Stručni nadzor nad izvršenjem Programa održavanja javnih zelenih površina vrši JP GRADAC ČAČAK.

IV OBEZBEĐENJE KONTINUITETA U OBAVLJANJU KOMUNALNE DELATNOSTI

Član 19

Preduzeće je dužno da u sredstvima javnog informisanja ili na drugi pogodan način obavesti korisnike komunalne usluge o planiranim ili očekivanim smetnjama i prekidima, koji će nastati ili mogu nastati u obavljanju delatnosti održavanja javnih zelenih površina, najkasnije 24 sata pre očekivanog prekida u obavljanju delatnosti.

Član 20

U slučaju nastupanja neplaniranih ili neočekivanih poremećaja ili prekida u obavljanju delatnosti održavanja javnih zelenih površina, Preduzeće je dužno da odmah o tome obavesti Gradsko veće grada Čačka i da istovremeno preduzme mere za otklanjanje poremećaja.

Ukoliko Preduzeće ne preduzme mere za otklanjanje poremećaja u roku koji odredi Gradsko veće, Gradsko veće će preduzeti mere za hitnu zaštitu komunalnih objekata i druge imovine koja je ugrožena na teret Preduzeća.

Po prijemu obaveštenja o neplaniranom prekidu obavljanja delatnosti održavanja javnih zelenih površina, odnosno po utvrđivanju pore- mećaja ili prekida u obavljanju ove delatnosti, Gradsko veće je dužno da preduzme sledeće mere:

1) odredi red prvenstva i način pružanja usluga onim korisnicima kod kojih bi usled prekida nastala opasnost po život i rad građana ili rad pravnih i fizičkih lica, ili bi nastala značajna, odnosno nenadoknadiva šteta;

2) preduzme mere za hitnu zaštitu komunalnih objekata i druge imovine koja je ugrožena;

3) utvrdi razloge i eventualnu odgovornost za poremećaj, odnosno prekid vršenja delatnosti i učinjenu štetu.

Član 21

U slučaju nastupanja neplaniranih ili neočekivanih poremećaja ili prekida u obavljanju delatnosti održavanja javnih zelenih površina, Preduzeće je dužno da obezbedi:

1) obavljanje poslova i zadataka na održavanju javnih zelenih površina koji se odnose na interventno uklanjanje ili orezivanje stabala, zalivanje i hemijsku zaštitu zelenila;

2) rad čuvarske službe na obezbeđenju javnih zelenih površina ili drugih komunalnih objekata, odnosno imovine Preduzeća;

3) uklanjanje stabala oborenih dejstvom više sile.

V NADZOR

Član 22

Inspekcijski nadzor nad sprovođenjem odredba ove odluke vrši komunalna inspekcija.

Komunalno-policijske i druge poslove na održavanju komunalnog reda uređenog ovom odlukom i kontrolu primene odluke vrši komunalna policija.

VI IZJAŠNJAVANJE O KVALITETU KOMUNALNIH USLUGA

Član 23

Preduzeće je dužno da obezbedi korisnicima usluga zakonom propisane uslove koji omogućavaju brz i efikasan kontakt sa Preduzećem u vezi kvaliteta i korišćenja usluga.

Korisnici usluga obavljanja delatnosti održavanja javnih zelenih površina mogu kontinuirano u toku godine dostavljati pitanja, primedbe i predloge Preduzeću, preko internet stranice Preduzeća.

Preduzeće je dužno da na dostavljena pitanja, primedbe i predloge odgovori u roku od osam dana.

Član 24

Korisnici usluga obavljanja delatnosti održavanja javnih zelenih površina mogu se kontinuirano u toku godine izjašnjavati o kvalitetu pruženih usluga preko internet stranice grada Čačka.

Organ gradske uprave nadležan za komunalne poslove sa dostavljenim izjašnjenjima postupiće na način propisan zakonom kojim je regulisano obavljanje komunalnih delatnosti.

VII KAZNENE ODREDBE

Član 25

Novčanom kaznom u iznosu od 100.000,00 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice - javno preduzeće koje obavlja komunalnu delatnost održavanja javnih zelenih površina, ako:

1) ne obavlja komunalnu delatnost održavanja javnih zelenih površina na propisan način (član 9. stav 1. i 2. Odluke);

2) ne vodi ili ne ažurira katastar javnih zelenih površina (član 10. stav 1. Odluke);

3) ne odgovori na dostavljena pitanja, primedbe i predloge u propisanom roku (član 23. stav 3. Odluke);

4) ne izvrši izvršno rešenje komunalnog inspektora doneto na osnovu odredbi ove odluke.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 dinara odgovorno lice u pravnom licu.

Za prekršaje iz ovog člana komunalni inspektor, odnosno komunalni policajac, izdaje prekršajni nalog u skladu sa zakonom.

Član 26

Novčanom kaznom u iznosu od 100.000,00 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice ako:

1) ne preduzme mere zaštite i obezbeđenja zelenih površina od oštećenja (član 11. stav 1. i 2. Odluke);

2) ne dovede javne zelene površine u prvobitno stanje (član 11. stav 3. Odluke);

3) ne ukloni delove biljke ili celu biljku (član 15. stav 1. Odluke);

4) postupi suprotno zabrani propisanoj članom 16. Odluke;

5) ne izvrši izvršno rešenje komunalnog inspektora doneto na osnovu odredbi ove odluke.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 dinara odgovorno lice u pravnom licu.

Za prekršaj iz stava 1. tačka 1) - 4) ovog člana kazniće se novčanom kaznom u iznosu od 50.000,00 dinara preduzetnik.

Za prekršaj iz stava 1. tačka 1) - 4) ovog člana kazniće se novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 dinara fizičko lice.

Za prekršaje iz ovog člana komunalni inspektor, odnosno komunalni policajac, izdaje prekršajni nalog u skladu sa zakonom.

VIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 27

Danom stupanja na snagu ove odluke, prestaju da važe član 3, poglavlje "VIII UREĐENJE, ODRŽAVANJE I ZAŠTITA ZELENIH POVRŠINA" sa članovima 42. - 52. i članovi 93, 94. stav 1. tačke 11) - 14) i 95. stav 1. tačka 10) Odluke o komunalnom redu i opštem uređenju ("Službeni list grada Čačka" br. 11/15 i 26/16).

Član 28

Preduzeće je dužno da uspostavi katastar javnih zelenih površina u roku od dve godine od dana stupanja na snagu ove odluke.

Član 29

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Čačka".