ODLUKA

O UPRAVLJANJU KOMUNALNIM OTPADOM

("Sl. list grada Subotice", br. 5/2018)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovom odlukom se, u skladu sa zakonom, uređuju i propisuju uslovi i način obavljanja komunalne delatnosti upravljanja komunalnim otpadom na teritoriji Grada Subotice (u daljem tekstu: Grad), određuje vršilac delatnosti, kao i prava i obaveze vršioca i korisnika ove komunalne delatnosti i način vršenja nadzora nad njenim obavljanjem.

Član 2

Komunalna delatnost upravljanja komunalnim otpadom je, u smislu ove odluke, sakupljanje komunalnog otpada iz stambenih, poslovnih i drugih objekata, njegovo odvoženje, tretman i bezbedno odlaganje, uključujući upravljanje, održavanje, saniranje i zatvaranje deponija, kao i selekcija sekundarnih sirovina i održavanje, njihovo skladištenje i tretman.

Član 3

U smislu ove odluke, upotrebljeni izrazi, imaju sledeće značenje:

Komunalni otpad, u smislu ove odluke, jeste otpad iz domaćinstva (kućni otpad), kao i drugi otpad koji je zbog svoje prirode ili sastava sličan otpadu iz domaćinstva.

Divlja deponija, u smislu ove odluke, jeste mesto, javna površina, na kojoj se nalaze nekontrolisano odložene različite vrste otpada i koje ne ispunjava uslove utvrđene propisom kojim se uređuje odlaganje otpada na deponije.

Član 4

Korisnici komunalne usluge, u smislu ove odluke, su fizička lica, pravna lica i preduzetnici, kao vlasnici i zakupci stambenih, poslovno-stambenih i poslovnih objekata ili prostorija.

II VRŠILAC KOMUNALNE DELATNOSTI, USLOVI I NAČIN OBAVLJANJA KOMUNALNE DELATNOSTI UPRAVLJANJE KOMUNALNIM OTPADOM

Član 5

Komunalnu delatnost iz člana 2. ove odluke na teritoriji Grada, obavlja Javno komunalno preduzeće "Čistoća i zelenilo" Subotica (u daljem tekstu: Javno preduzeće).

Član 6

Komunalna delatnost iz člana 2. ove odluke, obavlja se prema godišnjem Programu upravljanja komunalnim otpadom (u daljem tekstu: Program).

Program naročito sadrži: vreme i dinamiku odvoženja komunalnog otpada, kao i vrstu i tip posuda za sakupljanje otpada po mesnim zajednicama u naseljenim mestima.

Program donosi Nadzorni odbor Javnog preduzeća.

Nadzorni odbor Javnog preduzeća dužan je da Program donese do 15. decembra tekuće godine za narednu godinu i da isti, putem Sekretarijata Gradske uprave nadležnog za komunalne poslove, dostavi Gradskom veću radi davanja saglasnosti.

Član 7

Komunalni otpad, sakuplja se i odlaže u posude za sakupljanje otpada i to u kontejnere i tipske standardizovane kante.

Posude za sakupljanje otpada za novoizgrađene višestambene, stambeno-poslovne ili poslovne objekte obezbeđuje investitor, odnosno vlasnik objekta u broju određenom tehničkom dokumentacijom i postavlja na mestu koje je za to predviđeno.

Održavanje i zamenu posuda za sakupljanje otpada vrši Javno preduzeće.

Za višestambene, stambeno-poslovne ili poslovne objekte, izgrađene do stupanja na snagu ove odluke, a za koje ne postoji tehnička dokumentacija, mesto za posude za sakupljanje otpada određuje se Planom izrađenim od strane Javnog preduzeća za upravljanje putevima, urbanističko planiranje i stanovanje koji usvaja Gradsko veće.

Fizička lica dužna su da odlažu otpad iz domaćinstva u posude za sakupljanje otpada, a opasni otpad da predaju na mesto određeno za selektivno sakupljanje opasnog otpada ili ovlašćenom pravnom licu za sakupljanje opasnog otpada.

Član 8

Kabaste otpatke Javno preduzeće zbrinjava u centar za sakupljanje kabastog otpada obezbeđenog od strane Grada, u skladu sa posebnim Programom Javnog preduzeća.

Program iz stava 1. ovog člana naročito sadrži: vreme i način uklanjanja kabastog otpada i drugog otpada, broj i vrstu potrebnih vozila za sakupljanje, odvoženje kabastog otpada i dinamiku njihovog odvoženja.

Kabastim otpacima se smatraju svi otpaci koji nastaju u stanovima, individualnim kućama, a koji po svojoj veličini nije moguće odložiti u kontejnere za komunalni otpad, a naročito dotrajali aparati za domaćinstvo - bela tehnika, nameštaj, delovi sanitarne opreme i slično.

Javno preduzeće može ukloniti kabasti otpad po pozivu i to na teret korisnika usluge.

Član 9

Komunalni otpad odlaže se na za to određeni prostor na gradskoj deponiji.

Korišćenje, održavanje, uređenje i čuvanje prostora iz stava 1. ovog člana obezbeđuje Javno preduzeće.

III NAČIN OBEZBEĐIVANJA KONTINUITETA UPRAVLJANJA KOMUNALNIM OTPADOM

Član 10

Javno preduzeće dužno je da organizuje svoj rad i poslovanje na način kojim se obezbeđuje:

1) trajno i nesmetano pružanje komunalnih usluga Korisnicima pod uslovima i na način uređen zakonom, propisima i standardima donesenim na osnovu zakona;

2) propisani ili ugovoreni obim i kvalitet komunalnih usluga, koji podrazumeva tačnost u pogledu rokova, sigurnost Korisnika u dobijanju usluga i zdravstvenu i higijensku ispravnost u skladu sa pozitivnim propisima;

3) preduzimanje mera održavanja, razvoja i zaštite komunalnih objekata, postrojenja i opreme, koji služe za obavljanje komunalnih delatnosti;

4) razvoj i unapređenje kvaliteta i vrsti komunalnih usluga, kao i unapređenje organizacije i efikasnosti rada.

Član 11

Javno preduzeće dužno je da u sredstvima javnog informisanja ili na drugi pogodan način obavesti korisnike o planiranim ili očekivanim smetnjama i prekidima koji će nastati ili mogu nastati u pružanju komunalnih usluga, najkasnije 24 sata pre očekivanog prekida u pružanju tih usluga.

Član 12

U slučaju nastupanja neplaniranih ili neočekivanih poremećaja ili prekida u pružanju komunalnih usluga, odnosno obavljanju komunalne delatnosti, Javno preduzeće dužno je da odmah o tome obavesti sekretarijat Gradske uprave Grada Subotice nadležan za inspekcijsko-nadzorne poslove (u daljem tekstu: sekretarijat za inspekcijsko-nadzorne poslove) i da istovremeno preduzme mere za otklanjanje uzroka poremećaja.

Ukoliko Javno preduzeće to ne učini u roku koji odredi sekretarijat za inspekcijsko-nadzorne poslove, sekretarijat za inspekcijsko- nadzorne poslove ima pravo da preduzme mere za hitnu zaštitu komunalnih objekata i druge imovine koja je ugrožena na teret Javnog preduzeća.

Član 13

Po prijemu obaveštenja o neplaniranom prekidu isporuke, odnosno po utvrđivanju poremećaja ili prekida u pružanju komunalnih usluga, sekretarijat za inspekcijsko-nadzorne poslove je dužan da:

1. odredi red prvenstva i način pružanja usluga onim korisnicima kod kojih bi usled prekida nastala opasnost po život i rad građana ili rad pravnih i fizičkih lica, ili bi nastala značajna, odnosno nenadoknadiva šteta;

2. preduzme mere za hitnu zaštitu komunalnih objekata i druge imovine koja je ugrožena;

3. utvrdi razloge i eventualnu odgovornost za poremećaj, odnosno prekid vršenja delatnosti i učinjenu štetu.

Javno preduzeće dužno je da po nalogu sekretarijata za inspekcijsko-nadzorne poslove vrši vanredne poslove u vezi sa obavljanjem komunalne delatnosti kada je to neophodno za zadovoljavanje potreba korisnika, uz obezbeđenje sredstava za te poslove.

Član 14

Javno preduzeće dužno je da uspostavi lako dostupne i besplatne kontakt linije za pomoć korisnicima u vezi s kvalitetom i korišćenjem komunalnih usluga.

Član 15

Jednom godišnje se, na internet stranici Grada Subotice, objavljuje anketa putem koje korisnici komunalne usluge, mogu da se izjasne o kvalitetu pružanja komunalne usluge.

IV SREDSTVA ZA OBAVLJANJE KOMUNALNE DELATNOSTI

Član 16

Sredstva za obavljanje i razvoj komunalne delatnosti upravljanje komunalnim otpadom iz člana 2. ove odluke, obezbeđuju se iz prihoda od prodaje komunalnih usluga, prihoda budžeta Grada, namenskih sredstava drugih nivoa vlasti i drugih izvora.

Cenu komunalne usluge iz člana 2. ove odluke utvrđuje nadležni organ Javnog preduzeća na osnovu elemenata za obrazovanje cena komunalnih usluga propisanih Zakonom o komunalnim delatnostima, uz saglasnost nadležnog organa osnivača.

Član 17

Sredstva za obezbeđivanje posuda za sakupljanje otpada za potrebe domaćinstva finansiraju se iz sredstava budžeta Javnog preduzeća, budžeta Grada i drugih izvora.

Sredstva za obezbeđivanje i opremanje centra za sakupljanje komunalnog otpada koji nije moguće odložiti u kontejnere za komunalni otpad (kabasti i drugi otpad) obezbeđuje se iz namenskih sredstava budžeta Grada.

Član 18

Korisnik komunalne usluge upravljanja komunalnim otpadom plaća utvrđenu cenu za obavljenu komunalnu uslugu prema cenovniku koji donosi nadležni organ Javnog preduzeća uz saglasnost osnivača.

U naseljenim mestima Subotica i Palić cena utvrđena za pružanje komunalne usluge upravljanja komunalnim otpadom iz porodičnih stambenih zgrada, individualnih stambenih objekata i njihovih nusprostorija obračunava se po kvadratnom metru.

U naseljenim mestima, izuzev naseljenih mesta iz stava 2. ovog člana, cena utvrđena za pružanje komunalne usluge upravljanja komunalnim otpadom obračunava se po domaćinstvu.

Cena utvrđena za pružanje komunalne usluge upravljanja komunalnim otpadom iz poslovnih objekata i prostorija obračunava se po kvadratnom metru zatvorenog poslovnog prostora i otvorenog poslovnog prostora, koji je u funkciji obavljanja poslovne delatnosti.

Izuzetno od stava 4. ovog člana, za privredne subjekte koji obavljaju proizvodnu delatnost, cena za pružanje komunalne usluge upravljanja komunalnim otpadom iz poslovnih objekata i prostorija obračunava se tako što se sabiraju iznosi nastali kao rezultat množenja površine i cene utvrđene na sledeći način:

1) do 5000 metara kvadratnih, obračunava se u iznosu od 100% od cene utvrđene po kvadratnom metru zatvorenog poslovnog prostora koji je u funkciji obavljanja delatnosti;

2) od 5001 - 10000 metara kvadratnih, obračunava se u iznosu od 60% od cene utvrđene po kvadratnom metru zatvorenog poslovnog prostora koji je u funkciji obavljanja delatnosti;

3) preko 10000 metara kvadratnih obračunava se u iznosu od 30% od cene utvrđene po kvadratnom metru zatvorenog poslovnog prostora koji je u funkciji obavljanja delatnosti.

Izuzetno od stava 4. ovog člana osnov za naknadu za one korisnike koji stvaraju povećanu količinu komunalnog otpada je m2 poslovnog prostora na koji se primenjuju koeficijenti i to:

- kiosci za promet štampe

1,5 koeficijent

- poslovni prostor za promet mešovite robe i prehrambenih proizvoda

2 koeficijent

- kiosci do 10 m2

2,5 koeficijent

- poslovni prostori ugostiteljske delatnosti

3 koeficijent

Površinu otvorenog i zatvorenog poslovnog prostora iz stava 4, 5. i 6. ovog člana, koji je u funkciji obavljanja delatnosti, utvrđuje Javno preduzeće u prisustvu ovlašćenog predstavnika privrednog subjekta.

Za predškolske ustanove, osnovne, srednje i više škole, fakultete, crkve i verske ustanove primenjuje se cena koja odgovara ceni koja se obračunava po m2 stambenog prostora.

Za crkve i verske zajednice koje su registrovane u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj crkava i verskih zajednica, za objekte koji su u njihovoj svojini, a koji su namenjeni i isključivo se koriste za obavljanje bogoslužbene delatnosti, ne primenjuje se obaveza plaćanja utvrđena ovom odlukom.

Član 19

Javno preduzeće dužno je da:

1. komunalnu delatnost upravljanja komunalnim otpadom obavlja u skladu sa Programom iz člana 6. ove odluke,

2. odlaže komunalni otpad na prostor na gradskoj deponiji,

3. razvrstava otpad radi daljeg iskorišćavanja,

4. pri iznošenju komunalnog otpada ne rasipa isti i ne oštećuje posude za sakupljanje otpada,

5. nakon iznošenja komunalnog otpada, posude za sakupljanje otpada vrati na svoje mesto i ostatak komunalnog otpada ukloni,

6. posude namenjene domaćinstvima za sakupljanje komunalnog otpada, uredno održava i oštećene ili neispravne zamenjuje,

7. odredi mesto za posude za sakupljanje otpada za područja gde je vozilima otežan ili onemogućen prilaz i da sa tih lokaliteta uklanja komunalni otpad,

8. prikuplja i zbrinjava otpad koji po svojoj veličini ili sastavu ne može ili ne sme da se odlaže u posude za sakupljanje komunalnog otpada, osim opasnog otpada u skladu sa posebnim Programom iz člana 8. ove odluke,

9. preko sredstava javnog informisanja upoznaje javnost sa posebnim Programom uklanjanja otpada koji po svojoj veličini i sastavu nije moguće odložiti u kontejnere za komunalni otpad,

10. obezbedi identifikaciju vrste, količine i sastava otpada i da vodi evidenciju o količini prikupljenog otpada,

11. obezbedi uslove za sakupljanje opasnog otpada iz domaćinstva (otpadne baterije, ulje, boje, lakovi...),

12. vodi i čuva evidenciju o popisu divljih deponija,

13. u saradnji sa Gradom, realizuje programe i akcije u cilju podizanja ekološke svesti građana.

Član 20

Korisnik je dužan da:

1. odlaže komunalni otpad u posude za sakupljanje,

2. odnese komunalni otpad u posudi za sakupljanje otpada na mesto i u vreme koje odredi Javno preduzeće,

3. obezbedi da prostor na kome se nalaze posude za sakupljanje otpada bude bezbedan i pristupačan tako da je omogućeno pražnjenje,

4. posudu za sakupljanje otpada koristi isključivo u te svrhe.

Član 21

Zabranjeno je:

1. pomeranje posude za sakupljanje otpada sa za to određenog mesta;

2. odlaganje opasnog otpada, kao i istrošenih baterija i akumulatora, otpadnog ulja, otpadnih guma, otpada od električnih i elektronskih proizvoda, otpadnih vozila u posudu za sakupljanje otpada;

3. paljenje komunalnog i biorazgradivog otpada;

4. bacanje gorećih predmeta u posude za sakupljanje otpada;

5. bacanje komunalnog otpada i drugog otpada koji se ne smatra komunalnim otpadom (šut, zemlja, građevinski materijal, nameštaj, kućni aparati, delovi sanitarne opreme i sl.), odlaganje i deponovanje šuta, viška zemlje i drugog otpada sa gradilišta na prostorima koji nisu za to predviđeni (stvaranje divljih deponija), odnosno odlaganje otpada na mestima koja nisu određena za tu namenu;

6. bacanje ambalažnog otpada u posude za sakupljanje otpada koje su postavljene za korisnike porodičnih stambenih zgrada i individualnih stambenih objekata.

V NADZOR

Član 22

Nadzor nad primenom ove odluke vrši sekretarijat Gradske uprave nadležan za komunalne poslove.

Član 23

Poslove inspekcijskog nadzora nad sprovođenjem ove odluke vrši sekretarijat Gradske uprave nadležan za inspekcijsko-nadzorne poslove.

Član 24

U vršenju inspekcijskog nadzora komunalni inspektor, osim zakonom propisanih prava i dužnosti, ima i sledeća prava i dužnosti:

1. da proverava da li je investitor odnosno vlasnik objekta ispunio svoju obavezu iz člana 7. stav 2. ove odluke,

2. da proverava da li Javno preduzeće vrši održavanje i zamenu posuda za sakupljanje otpada u skladu sa članom 7. stav 3. ove odluke,

3. da proverava da li domaćinstva odlažu svoj otpad u skladu sa članom 7. stav 5. ove odluke,

4. da proverava da li Javno preduzeće kabaste otpatke zbrinjava u skladu sa članom 8. ove odluke,

5. da proverava da li Javno preduzeće postupa u skladu sa članom 9. ove odluke,

6. da proverava da li Javno preduzeće obavlja delatnost u skladu sa članom 10. ove odluke,

7. da proverava da li Javno preduzeće, u slučaju poremećaja ili prekida u radu, odnosno usled više sile ili drugih razloga, postupa u skladu sa članom 12. i 13. ove odluke,

8. da proverava da li Javno preduzeće postupa u skladu sa članom 19. ove odluke,

9. da proverava da li korisnik postupa u skladu sa članom 20. ove odluke.

Član 25

U vršenju inspekcijskog nadzora komunalni inspektor ima sva ovlašćenja propisana zakonom kojim se uređuju komunalne delatnosti, a naročito da:

1. naloži rešenjem investitoru odnosno vlasniku objekta da za novoizgrađeni višestambeni, stambeno-poslovni ili poslovni objekat obezbedi posude za sakupljanje otpada prema tehničkoj dokumentaciji (član 7. stav 2. ove odluke);

2. naloži rešenjem Javnom preduzeću da izvrši svoju obavezu održavanja ili zamene posude za sakupljanje otpada (član 7. stav 3. ove odluke);

3. naloži rešenjem fizičkom licu da otpad odlaže u posudu za sakupljanje otpada, odnosno da opasni otpad iz domaćinstva preda na mesto određeno za selektivno sakupljanje opasnog otpada ili ovlašćenom pravnom licu za sakupljanje opasnog otpada (član 7. stav 5. ove odluke);

4. naloži rešenjem Javnom preduzeću da kabasti otpad zbrine u skladu sa članom 8. stav 1. ove odluke;

5. da naloži rešenjem Javnom preduzeću da komunalni otpad odloži na za to određeni prostor na gradskoj deponiji (član 9. stav 1. ove odluke).

Član 26

Komunalno-policijske poslove vezane za održavanje komunalnog reda u oblasti komunalne delatnosti upravljanja komunalnim otpadom vrši Komunalna policija.

Član 27

U obavljanju poslova Komunalne policije, komunalni policajac, pored ovlašćenja propisanih zakonom, ovlašćen je da:

1. izda prekršajni nalog;

2. podnese zahtev za pokretanje prekršajnog postupka.

Ukoliko komunalni policajac, u obavljanju komunalno-policijskih poslova, uoči povredu propisa iz nadležnosti drugog organa, obavestiće odmah o tome, pisanim putem, nadležni organ.

VI KAZNENE ODREDBE

Član 28

Novčanom kaznom od 100.000 dinara kazniće se za prekršaj Javno preduzeće ako ne postupi po rešenju komunalnog inspektora donetog po ovlašćenju iz člana 25. ove odluke.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom od 20.000 dinara.

Član 29

Novčanom kaznom od 100.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice ako ne postupi po rešenju komunalnog inspektora donetom po ovlašćenju iz člana 25. stav 1. tačka 1. ove odluke.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom od 10.000 dinara.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se preduzetnik novčanom kaznom od 10.000 dinara.

Član 30

Novčanom kaznom od 10.000 dinara kazniće se za prekršaj fizičko lice ako ne postupi po rešenju komunalnog inspektora donetog po ovlašćenju iz člana 25. stav 1. tačka 3. ove odluke.

Član 31

Za prekršaj, ako postupi suprotno zabrani iz člana 20. i 21. ove odluke, izdaje se prekršajni nalog u iznosu od:

za fizičko lice

5.000 dinara;

za odgovorno lice u pravnom licu

10.000 dinara;

za preduzetnike

10.000 dinara;

za pravna lica

20.000 dinara.

Član 32

Prekršajni nalog sadrži sledeće pouke i upozorenja:

1. da se lice protiv koga je izdat prekršajni nalog ako prihvati odgovornost i u roku od osam dana od dana prijema prekršajnog naloga plati polovinu izrečene kazne oslobađa plaćanja druge polovine izrečene novčane kazne;

2. da lice protiv koga je izdat prekršajni nalog može prihvatiti odgovornost za prekršaj i nakon isteka roka od osam dana od prijema prekršajnog naloga ako pre postupka izvršenja dobrovoljno plati celokupan iznos izrečene novčane kazne;

3. da lice protiv koga je izdat prekršajni nalog koje ne prihvata odgovornost za prekršaj ima pravo da u roku od osam dana od prijema prekršajnog naloga podnese zahtev za sudsko odlučivanje tako što će lično ili preko pošte predati prekršajni nalog nadležnom prekršajnom sudu uz naznačenje suda kome se zahtev podnosi;

4. da će lice protiv koga je izdat prekršajni nalog biti dužno da pored plaćanja novčane kazne utvrđene prekršajnim nalogom nadoknadi sudske troškove u slučaju da zatraži sudsko odlučivanje a sud utvrdi da je odgovoran za prekršaj;

5. da će prekršajni nalog postati konačan i izvršan po proteku roka od osam dana od dana prijema ako lice protiv koga je izdat prekršajni nalog u tom roku ne plati novčanu kaznu ili ne zahteva sudsko odlučivanje o izdatom prekršajnom nalogu;

6. da će lice protiv koga je izdat prekršajni nalog u slučaju prinudnog izvršenja izrečene novčane kazne, biti dužno da nadoknadi troškove izvršenja određene rešenjem o prinudnoj naplati;

7. da će se fizičkom licu, preduzetniku i odgovornom licu u pravnom licu protiv koga je izdat prekršajni nalog neplaćena novčana kazna zameniti kaznom zatvora ili radom u javnom interesu.

VII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 33

Primena člana 18. stav 3. ove odluke, odvijaće se u fazama, u skladu sa sticanjem ekonomskih i tehničkih mogućnosti, a najkasnije u roku od 5 godina.

Do početka primene odredaba navedenih u stavu 1. ovog člana, u naseljenim mestima iz člana 18. stav 3. ove odluke osnov za utvrđivanje naknade odvoženja komunalnog otpada je tipska vreća.

Član 34

Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o održavanju čistoće ("Službeni list grada Subotice", br. 56/12, 2/13, 7/13 - ispr., 12/14, 45/14, 53/16 i 21/17).

Član 35

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Subotice".