MEMORANDUMO RAZUMEVANJU ZA SARADNJU NA PREVENCIJI I REŠAVANJU RADNIH SPOROVA("Sl. glasnik RS - Međunarodni ugovori", br. 2/2018) |
Između ugovornih strana:
Ministarstva finansija i ekonomije Republike Albanije
Agencije za mirno rešavanje radnih sporova Republike Srpske - Bosna i Hercegovina
Nacionalnog instituta za mirenje i arbitražu Republike Bugarske
Ministarstva rada i socijalne politike Bivše Jugoslovenske Republike Makedonije
Udruženja profesionalnih medijatora i arbitara u radnim sporovima Bivše Jugoslovenske Republike Makedonije
Agencije za mirno rešavanje radnih sporova Crne Gore
Ministarstva za javno savetovanje i socijalni dijalog, Direkcija za socijalni dijalog Rumunije
Republičke agencije za mirno rešavanje radnih sporova Republike Srbije
ZA SARADNJU NA PREVENCIJI I REŠAVANJU RADNIH SPOROVA
1.1. Ministarstvo finansija i ekonomije Republike Albanije
Rešavanje kolektivnih radnih sporova regulisano je Zakonom o radu Republike Albanije kroz procedure posredovanja i pomirenja. Usluge posredovanja i pomirenja u kolektivnim radnim sporovima obezbeđene su od strane struktura državne uprave u Ministarstvu za finansije i ekonomiju imajući u vidu da je to ministarstvo zaduženo za radne sporove.
1.2. Agencija za mirno rešavanje radnih sporova Republike Srpske - Bosna i Hercegovina
Agencija je javna ustanova uspostavljena posebnim zakonom - Zakonom o mirnom rešavanju radnih sporova - radi rešavanja radnih sporova (individualnih i kolektivnih) i promovisanja drugih usluga u oblasti socijalnog dijaloga i kolektivnih pregovora.
1.3. Nacionalni institut za mirenje i arbitražu Republike Bugarske
Institut je pravno lice pod upravom Ministarstva rada i socijalne politike, sa činom izvršne agencije ustanovljene zakonom - Zakonom o rešavanju kolektivnog radnog spora.
1.4. Ministarstvo rada i socijalne politike Bivše Jugoslovenske Republike Makedonije
Ministarstvo je državno telo ustanovljeno zakonom u okviru svojih definisanih obima dužnosti i odgovornosti, koje između ostalog pruža usluge mirnog rešavanja radnih sporova.
1.5. Udruženje profesionalnih medijatora i arbitara u radnim sporovima Bivše Jugoslovenske Republike Makedonije
Udruženje miritelja i arbitara u radnim sporovima u Bivšoj Jugoslovenskoj Republici Makedoniji je pravno lice, registrovano prema Zakonu o udruženjima građana i fondacijama, sa ciljem da posluži kao platforma za saradnju između miritelja, arbitara, kao i drugih institucija za promociju i primenu mirnog rešavanja radnih sporova.
1.6. Agencija za mirno rešavanje radnih sporova Crne Gore
Agencija je odvojena organizacija sa statusom pravnog lica, osnovana na osnovu posebnog zakona u Crnoj Gori, u svrhu mirnog rešavanja individualnih i kolektivnih radnih sporova, obezbeđujući brzo i efikasno rešavanje radnih sporova, kroz usluge koje se besplatno pružaju stranama sa ciljem da se rastereti sudstvo, osigura harmonizacija odnosa između socijalnih partnera i da utiče na reformu radnog zakonodavstva, kao neophodnim preduslovima za socijalnu pravdu.
1.7. Ministarstvo za javna savetovanja i socijalni dijalog, Direkcija za socijalni dijalog Rumunije
Ministarstvo je državno telo ustanovljeno zakonom u okviru svog definisanog obima dužnosti i odgovornosti, koje između ostalog pruža usluge mirnog rešavanja radnih sporova.
1.8. Republička agencija za mirno rešavanje radnih sporova Republike Srbije
Republička agencija za mirno rešavanje radnih sporova ustanovljena je kao posebna organizacija osnovana posebnim zakonom - Zakonom o mirnom rešavanju radnih sporova, u cilju rešavanja radnih sporova (individualnih i kolektivnih) i promovisanja drugih usluga u oblasti socijalnog dijaloga i kolektivnih pregovora.
2.1. Svrha ovog memoranduma je unapređenje stručnog usavršavanja i saradnje među telima odgovornim za delotvornu prevenciju i rešavanje radnih sporova i utvrđivanje uslova pod kojima će se strane dogovoriti o saradnji.
2.2. U svrhu ovog memoranduma, pitanja koja se odnose na sprečavanje i rešavanje radnih sporova uključuju: stvaranje, procenu ili poboljšanje mehanizma za rešavanje sporova; uspostavljanje institucija za rešavanje sporova unutar radne administracije ili srodnog zakonodavnog tela; izgradnju kapaciteta u vezi sa sprovođenjem mirenja, posredovanja ili arbitražnih usluga; implementacija sistema upravljanja predmetima i drugih nacionalnih i/ili regionalnih informacionih sistema ili baza podataka u cilju poboljšanja znanja i prakse u prevenciji i rešavanju sporova; i druga pitanja koja mogu biti povremeno dogovorena od strana ugovornica.
3.1. Saradnja između strana će imati različite oblike, kako se strane usaglase s vremena na vreme, u zavisnosti od njihovih institucionalnih zahteva i dostupnih resursa. Ključni oblici saradnje koje strane predviđaju su sledeći:
3.2. Strane će razmenjivati informacije, dokumentaciju i publikacije o pitanjima koja se odnose na prevenciju i rešavanje radnih sporova, s obzirom na njihova pravila o poverljivosti i u takvim oblicima i dogovorima koji mogu biti neophodni kako bi se zaštitio status poverljivog materijala.
3.3. Strane će se bilateralno ili multilateralno angažovati na izgradnji kapaciteta, podizanju svesti i aktivnostima obuke o pitanjima koja se odnose na prevenciju i rešavanje radnih sporova, a strane koje ne učestvuju će obavestiti o rezultatima tih aktivnosti.
3.4. U tu svrhu strane će redovno razmenjivati znanje, dobru praksu, iskustvo, kao i stručnjake u relevantnim predmetima.
3.5. Strane će nastojati da iniciraju, formulišu i mobilišu sredstva uključujući domaće izvore za zajedničke projekte tehničke saradnje u oblasti prevencije i rešavanja radnih sporova sa ILO, EU ili drugim bilateralnim ili multilateralnim donatorima i međusobno se informišu o mogućnosti bilateralne ili multilateralne tehničke saradnje.
4.1. Svaka Strana će obaveštavati i konsultovati drugu stranu(e) kad god postoji potreba za bilo kakvim troškovima u ime druge organizacije(a).
4.2. Kao opšte pravilo, strana domaćin će snositi najmanje troškove smeštaja i kompletne ishrane stručnjaka druge strane(a), od kojih se traži da učestvuju u zajedničkom radu.
4.3. Kada god je to moguće, biće tražena podela troškova.
5.1. Ništa sadržano u ovom memorandumu ili koje se odnosi na njega neće se tumačiti u smislu stvaranja pravnog partnerstva, zajedničkog ulaganja, radnog odnosa između strana, a zvaničnici, predstavnici, zaposleni ili podugovarači bilo koje od strana neće se ni u kom pogledu smatrati zaposlenima ili agentima druge strane.
5.2. Saradnja u okviru ovog memoranduma ne podrazumeva pristup ili uticaj na upravljanje strukturama koje donose odluke bilo koje strane.
6. STUPANJE NA SNAGU I TRAJANJE MEMORANDUMA
6.1. Ovaj memorandum stupa na snagu na dan kada sve strane potpišu Memorandum i traje sve do raskida u skladu sa njegovim uslovima.
7.1. Ovaj memorandum se može izmeniti samo pismenim sporazumom potpisanim od strane ovlašćenih predstavnika strana.
7.2. Svaka strana može se povući iz ovog memoranduma u bilo kom trenutku i iz bilo kog razloga, dajući 30 dana ranije pismeno obaveštenje ostalim stranama.
U POTVRDU ČEGA, ovlašćeni predstavnici strana potpisali su ovaj memorandum o razumevanju na dole navedenim datumima.
Dajna Sorensen
zamenik ministra za finansije i ekonomiju
Republika Albanija
Borislav Radić
direktor agencije za mirno rešavanje radnih sporova
Republike Srpske
Bosna i Hercegovina
Vladimir Bojadijev
direktor Nacionalnog instituta za mirenje i arbitražu
Republika Bugarska
Mila Carovska
ministar za rad i socijalnu politiku
Bivša Jugoslovenska Republika Makedonija
Ilija Manasiev
predsednik Udruženja profesionalnih medijatora
i arbitara u radnim sporovima
Bivša Jugoslovenska Republika Makedonija
Zdenka Burzan
direktor Agencije za mirno rešavanje radnih sporova
Crna Gora
Marius-Nikolae Sepi
državni sekretar za socijalni dijalog
Ministarstvo za javna savetovanja i socijalni dijalog
Rumunija
Mile Radivojević
direktor Republičke agencije za mirno rešavanje radnih sporova
Republika Srbija