ODLUKA

O SPROVOĐENJU ODREDABA ZAKONA O OSIGURANJU KOJE SE ODNOSE NA OBAVLJANJE POSLOVA POSREDOVANJA U OSIGURANJU, ODNOSNO ZASTUPANJA U OSIGURANJU

("Sl. glasnik RS", br. 55/2015 i 29/2018)

 

I UVODNE ODREDBE

1. Ovom odlukom bliže se uređuje sprovođenje odredaba Zakona o osiguranju (u daljem tekstu: Zakon) na osnovu kojih Narodna banka Srbije izdaje dozvolu za obavljanje poslova posredovanja u osiguranju društvu za posredovanje u osiguranju i dozvolu za obavljanje poslova zastupanja u osiguranju društvu za zastupanje u osiguranju i fizičkom licu - preduzetniku koji je zastupnik u osiguranju i propisuju se dokazi, dokumentacija i podaci koji se dostavljaju uz zahtev za izdavanje tih dozvola, kao i način dokazivanja dobre poslovne reputacije člana uprave u tim društvima i potrebna kadrovska i tehnička osposobljenost društava.

Ovom odlukom propisuju se poslovi koji su neposredno ili posredno povezani s poslovima osiguranja a koje društvo za posredovanje u osiguranju može obavljati uz poslove posredovanja u osiguranju, odnosno takvi poslovi koje društvo za zastupanje u osiguranju i zastupnik u osiguranju mogu obavljati uz poslove zastupanja u osiguranju, kao i način i uslovi njihovog obavljanja.

Ovom odlukom propisuju se uslovi pod kojima banka, davalac finansijskog lizinga i javni poštanski operator, koji imaju sedište u Republici Srbiji i osnovani su u skladu sa zakonom obavljaju poslove zastupanja u osiguranju, kao i način davanja, oduzimanja i prestanka važenja prethodne saglasnosti Narodne banke Srbije tim licima za obavljanje tih poslova.

Ovom odlukom bliže se uređuje obaveza izveštavanja lica iz st. 1. i 3. ove tačke.

2. Na postupak izdavanja dozvole za obavljanje poslova zastupanja u osiguranju društvu za zastupanje u osiguranju, odnosno zastupniku u osiguranju shodno se primenjuju odredbe ove odluke koje se odnose na postupak odlučivanja o izdavanju dozvole za obavljanje poslova posredovanja u osiguranju društvu za posredovanje u osiguranju.

Odredbe ove odluke koje se odnose na odlučivanje o saglasnosti za sticanje kvalifikovanog učešća i saglasnosti za obavljanje funkcije člana uprave u društvu za posredovanje u osiguranju u postupku izdavanja dozvole za obavljanje poslova posredovanja u osiguranju tom društvu shodno se primenjuju i na postupak odlučivanja o prethodnoj saglasnosti Narodne banke Srbije za sticanje/uvećanje kvalifikovanog učešća u društvu za posredovanje u osiguranju, odnosno u društvu za zastupanje u osiguranju i prethodnoj saglasnosti Narodne banke Srbije za obavljanje funkcije člana uprave u tim društvima.

II DOKAZI, DOKUMENTACIJA I PODACI KOJI SE DOSTAVLJAJU UZ ZAHTEV ZA IZDAVANJE DOZVOLE ZA OBAVLJANJE POSLOVA POSREDOVANJA U OSIGURANJU

3. Osnivači društva za posredovanje u osiguranju (u daljem tekstu: društvo za posredovanje) podnose Narodnoj banci Srbije zahtev za izdavanje dozvole za obavljanje poslova posredovanja u osiguranju, uz koji dostavljaju dokaze, dokumentaciju i podatke propisane članom 89. stav 3. Zakona.

Zahtev iz stava 1. ove tačke sačinjava se u pismenoj formi, sadrži označenje organa kome se upućuje i predmet zahteva, popis dostavljenih dokaza i dokumentacije, podatke o osnivaču (lični podaci i adresa, odnosno poslovno ime i sedište), podatke o ovlašćenom licu ako to lice podnosi zahtev u ime i za račun osnivača, odnosno licu za kontakt (lični podaci, adresa, broj telefona, imejl adresa), potpis lica koje podnosi zahtev i datum podnošenja.

Uz zahtev iz stava 1. ove tačke dostavlja se i ovlašćenje za ovlašćeno lice, odnosno za lice s kojim će Narodna banka Srbije sarađivati u postupku odlučivanja po tom zahtevu, koje mora biti datirano i moraju ga potpisati svi osnivači, a ako je osnivač pravno lice - potpisi moraju biti overeni pečatom tog lica, osim u slučaju da je pravno lice iz zemlje u kojoj takav način overe nije propisom utvrđen kao obaveza.

Akte iz člana 89. stav 3. Zakona potpisuje osnivač društva za posredovanje, odnosno ovlašćeno lice ako je to navedeno u ovlašćenju.

Osnivački akt i predlog statuta društva za posredovanje

4. Sadržina osnivačkog akta, odnosno predloga statuta društva za posredovanje (ako je reč o akcionarskom društvu za posredovanje) mora biti u skladu sa zakonom kojim se uređuju privredna društva.

Osnivački akt i predlog statuta moraju biti datirani, s navedenim mestom potpisivanja, a listovi osnivačkog akta povezani na način koji onemogućava njihovo naknadno vađenje i zamenu.

Narodnoj banci Srbije se pri podnošenju zahteva iz tačke 3. stav 1. ove odluke dostavlja predlog osnivačkog akta, s tim da se potpis na tom aktu overava nakon uplate sredstava iz tačke 5. stav 2. ove odluke.

Osnivački akt ima formu odluke o osnivanju ako društvo za posredovanje osniva jedno lice ili ugovora o osnivanju - ako ga osniva više lica.

Propisani iznos novčanog dela osnovnog kapitala

5. Kao dokaz da osnivač društva za posredovanje raspolaže propisanim iznosom novčanog dela osnovnog kapitala dostavlja se pismena izjava tog osnivača da raspolaže novčanim sredstvima namenjenim za osnivanje društva za posredovanje u iznosu iz člana 88. Zakona i o poreklu tih sredstava.

Narodna banka Srbije će pre izdavanja dozvole iz tačke 3. stav 1. ove odluke, obavestiti osnivača da je potrebno da uplati sredstva na privremeni račun kod banke, odnosno na poseban račun kod Narodne banke Srbije i da dostavi dokaz o tome.

Poslovni plan društva za posredovanje

6. Poslovni plan društva za posredovanje sastavlja se najmanje za trogodišnji period poslovanja i treba da sadrži elemente date u Prilogu 1, koji je odštampan uz ovu odluku i njen je sastavni deo.

Podaci o akcionarima/vlasnicima udela i licima koja stiču kvalifikovano učešće u društvu za posredovanje

7. Spisak akcionara/vlasnika udela sadrži podatke o akcionarima/vlasnicima udela i podatke o licima koja stiču kvalifikovano učešće u društvu za posredovanje (u daljem tekstu: kvalifikovani sticalac), i to: poslovno ime, sedište, matični broj i poreski indentifikacioni broj (PIB) pravnog lica, odnosno lično ime, adresu i jedinstveni matični broj građana domaćeg fizičkog lica, odnosno lično ime, adresu, broj i državu izdavanja pasoša stranog fizičkog lica, kao i procenat učešća u pravu glasa ili iznosu njihovih uloga/učešća u kapitalu i broju, vrsti i nominalnom iznosu (apsolutnom i procentualnom) udela, odnosno akcija koje stiču, te podatke o licima koja su blisko povezana s licima koja stiču kvalifikovano učešće u društvu za posredovanje, kao i podatke o saradnicima akcionara/vlasnika udela i lica koja stiču kvalifikovano učešće u društvu za posredovanje (poslovno ime, sedište i matični broj pravnog lica, odnosno lično ime, adresu i jedinstveni matični broj građana domaćeg fizičkog lica, odnosno lično ime, adresu i broj i državu izdavanja pasoša stranog fizičkog lica) i podatke o načinu te povezanosti.

Saradnikom iz stava 1. ove tačke smatra se:

- svako fizičko lice koje je član organa upravljanja u pravnom licu čiji je stvarni vlasnik, u smislu zakona kojim se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma, akcionar/vlasnik udela, odnosno lice koje stiče kvalifikovano učešće u društvu za posredovanje ili u kome je akcionar/vlasnik udela, odnosno lice koje stiče kvalifikovano učešće u društvu za posredovanje član organa upravljanja;

- svako fizičko lice koje je stvarni vlasnik pravnog lica u kome je akcionar/vlasnik udela, odnosno lice koje stiče kvalifikovano učešće u društvu za posredovanje član organa upravljanja;

- svako fizičko lice koje sa akcionarom/vlasnikom udela, odnosno s licem koje stiče kvalifikovano učešće u društvu za posredovanje ima stvarno vlasništvo nad istim pravnim licem.

Podaci i dokazi o ispunjenosti uslova za sticanje kvalifikovanog učešća u društvu propisanih Zakonom

8. Narodna banka Srbije u postupku odlučivanja o zahtevu iz tačke 3. stav 1. ove odluke odlučuje i o saglasnosti za sticanje kvalifikovanog učešća u društvu za posredovanje.

Za akcionara/vlasnika udela - pravno lice koje je kvalifikovani sticalac dostavlja se sledeća dokumentacija:

1) dokaz o upisu tog lica u registar domaćeg/stranog nadležnog organa, s podacima o tome ko su stvarni vlasnici tog lica u smislu zakona kojim se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma - sve do fizičkih lica, odnosno o licima koja imaju učešće u tom licu i o tome koliki su apsolutni i procentualni iznosi kapitala, odnosno učešća u tom licu, kao i o tome ko su članovi organa upravljanja, odnosno nadzora tog lica i njegovih vlasnika (izvod iz registra nadležnog organa i sl.);

2) finansijski izveštaji tog lica za prethodne tri godine, sa izveštajem ovlašćenog revizora, koji treba da sadrže i uporedne podatke za prethodnu godinu, odnosno za najraniji uporedivi period u odnosu na godinu za koju su sastavljani;

3) potvrda domaćeg/stranog nadležnog organa da to lice, ako je lice iz finansijskog sektora, ima važeću dozvolu za obavljanje delatnosti, ako je takva dozvola propisana, osim u slučaju da je lice pod nadzorom Narodne banke Srbije;

4) potvrda domaćeg/stranog nadležnog organa da je to lice izmirilo dospele poreske obaveze;

5) dokaz nadležnog organa da nad tim licem nije pokrenuta istraga, odnosno da ono nije pravnosnažno osuđeno za kaznena dela koja ga čine nepodobnim za to sticanje, uključujući i dela povezana s pranjem novca i finansiranjem terorizma, odnosno dokaz o neosuđivanosti za ova dela i dokaz o tome da mu nije izrečena zaštitna mera zabrane obavljanja delatnosti koja je u potpunosti ili delimično obuhvaćena predmetom poslovanja društva za posredovanje (izvod iz kaznene evidencije ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove i uverenje nadležnog suda, odnosno tužilaštva, a za strano lice - uverenje nadležnog organa matične države);

5a) dokaz nadležnog organa, odnosno - ako iz opravdanih razloga nije moguće pribaviti ovaj dokaz - pismena izjava zakonskog zastupnika ovog lica data pod krivičnom i materijalnom odgovornošću o tome da stvarni vlasnik tog lica, saradnik tog lica, kao i fizičko lice koje je član organa upravljanja tog lica nisu pravnosnažno krivično osuđeni;

6) pismena izjava zakonskog zastupnika tog lica o tome da to lice nije imalo više od 10% učešća u osnovnom kapitalu domaćeg/stranog lica u finansijskom sektoru u vreme kada je tom licu oduzeta dozvola za rad.

Za akcionara/vlasnika udela - fizičko lice koje je kvalifikovani sticalac, pored dokumentacije iz stava 2. odredbe pod 4) i 6) ove tačke, dostavlja se i sledeća dokumentacija:

1) očitana biometrijska lična karta, odnosno kopija lične karte, odnosno pasoša iz koje se vidi lično ime, prebivalište i jedinstveni matični broj građana tog lica, broj isprave, datum izdavanja i važenja i izdavalac isprave;

2) poslovna biografija tog lica koja sadrži podatke o svim pravnim licima u kojima je to lice bilo zaposleno ili jeste zaposleno i u kojima je imalo ili ima kvalifikovano učešće;

3) preporuka zakonskog zastupnika lica kod koga je to lice bilo ili je još uvek zaposleno ili angažovano, koja sadrži mišljenje o ličnom, profesionalnom i moralnom integritetu tog lica;

4) izveštaj kreditnog biroa, odnosno druge odgovarajuće institucije kojim se može proveriti kreditna sposobnost (zaduženost) tog lica;

5) pismena izjava tog lica da u poslednje tri godine nije bilo član organa upravljanja, odnosno nadzora ili nosilac posebnih ovlašćenja u pravnom licu nad kojim je otvoren ili sproveden postupak prinudne likvidacije, odnosno stečaja;

6) dokaz nadležnog organa da nad tim licem nije pokrenuta istraga, odnosno da nije pravnosnažno osuđeno za kaznena dela koja ga čine nepodobnim za to sticanje, uključujući i dela povezana s pranjem novca i finansiranjem terorizma, odnosno dokaz o neosuđivanosti za ova dela, kao i dokaz o tome da mu nije izrečena zaštitna mera zabrane obavljanja delatnosti koja je u potpunosti ili delimično obuhvaćena predmetom poslovanja društva za posredovanje (izvod iz kaznene evidencije ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove i uverenje nadležnog suda, odnosno tužilaštva, a za strano lice - uverenje nadležnog organa strane države čiji je državljanin);

7) dokaz nadležnog organa, odnosno - ako iz opravdanih razloga nije moguće pribaviti ovaj dokaz - pismena izjava ovog lica data pod krivičnom i materijalnom odgovornošću o tome da saradnik tog lica nije pravnosnažno krivično osuđen.

Narodna banka Srbije može u bilo kom trenutku zatražiti od osnivača da joj dostavi dokaze o neosuđivanosti lica iz stava 2. odredbe pod 5) i 5a) ove tačke i stava 3. odredbe pod 6) i 7) te tačke, ili neposredno od nadležnog organa zatražiti te dokaze.

9. Pored dokumentacije iz tačke 8. ove odluke, Narodna banka Srbije može, radi odlučivanja o saglasnosti iz te tačke zatražiti i drugu dokumentaciju za koju oceni da bi bila neophodna za to odlučivanje, a naročito informacije i dokumentaciju predviđene zakonom kojim se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma, koje prikuplja podnosilac zahteva iz tačke 3. ove odluke.

Ako Narodna banka Srbije dođe do podataka koji ukazuju na postojanje činjenica koje jesu ili bi mogle biti u vezi s pranjem novca ili finansiranjem terorizma, u smislu zakona kojim se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma - o tome pismeno obaveštava organ uprave nadležan za sprečavanje pranja novca.

Pored dokumentacije iz stava 1. ove tačke, Narodna banka Srbije radi odlučivanja o saglasnosti iz tog stava može koristiti i podatke iz drugih izvora za koje proceni da su relevantni.

10. Pri odlučivanju o saglasnosti za sticanje kvalifikovanog učešća u društvu za posredovanje, Narodna banka Srbije ocenjuje ispunjenost uslova iz člana 32. stav 1. tač. 1), 3) i 6) Zakona, na osnovu kojih se utvrđuje pouzdanost kvalifikovanog sticaoca, kao i finansijsku opravdanost tog sticanja.

Poslovna reputacija kvalifikovanog sticaoca ocenjuje se na osnovu sposobnosti tog lica da u svojstvu akcionara/vlasnika udela u društvu za posredovanje dugoročno pozitivno utiče na poslovanje društva, kao i na osnovu sledećeg:

1) za pravno lice - na osnovu njegovog celokupnog dotadašnjeg poslovanja i drugih podataka;

2) za fizičko lice - na osnovu ličnog, profesionalnog i moralnog integriteta, kao i dotadašnjeg rada i upravljanja pravnim licima i na osnovu drugih podataka.

Smatra se da kvalifikovani sticalac nema dobru poslovnu reputaciju u sledećim slučajevima:

- ako je pravnosnažno osuđen za krivična dela protiv privrede, imovine, pravnog saobraćaja, javnog reda i službene dužnosti ili pravosuđa, ili za krivična dela pranja novca ili finansiranja terorizma ili za krivična dela za koja je izrečena bezuslovna kazna zatvora ili za slična ili uporediva krivična dela u skladu s propisima strane države;

- ako je saradnik tog lica pravnosnažno osuđen za krivična dela iz alineje prve ovog stava;

- ako je u poslednjih deset godina počinio težu povredu, odnosno ponavljanje povrede propisa kojim se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma.

Finansijsko stanje, odnosno finansijski položaj i uspešnost poslovanja kvalifikovanog sticaoca - pravnog lica ocenjuje se na osnovu dostavljenih finansijskih izveštaja (koji se mogu pozitivno oceniti ako Narodna banka Srbije utvrdi da to lice nema težih finansijskih problema, odnosno da može finansirati nameravano ulaganje) i na osnovu drugih podataka, a finansijsko stanje kvalifikovanog sticaoca - fizičkog lica - na osnovu podataka o ukupnoj zaduženosti tog lica i drugih podataka.

Narodna banka Srbije može, radi odlučivanja o saglasnosti iz tačke 8. stav 1. ove odluke, pozvati na intervju u svojim prostorijama fizičko lice - podnosioca zahteva iz tog stava, odnosno odgovorno lice (direktora) pravnog lica.

10a Pri oceni strukture organa upravljanja i stvarnog vlasništva kvalifikovanog sticaoca, Narodna banka Srbije utvrđuje da li u vezi s nameravanim sticanjem kvalifikovanog učešća u društvu za posredovanje postoji sumnja da se radi o pranju novca ili finansiranju terorizma, pri čemu se za potrebe te ocene uzima u obzir da li je kvalifikovani sticalac tržišno prepoznatljivo lice, tj. da li je strano lice iz finansijskog sektora, međunarodna finansijska organizacija ili drugo pravno lice kome je prema poslednjem rangiranju pre podnošenja zahteva iz tačke 8. stav 1. ove odluke dodeljen dugoročni kreditni rejting STANDARD&POOR’S ili FITCH od najmanje BBB-, odnosno dugoročni kreditni rejting MOODY’S od najmanje BAA3.

Narodna banka Srbije će, pri oceni finansijskog stanja kvalifikovanog sticaoca za potrebe ocene izvora sredstava za sticanje kvalifikovanog učešća u društvu za posredovanje, od organa uprave nadležnog za sprečavanje pranja novca pribaviti podatke o tome da li se kvalifikovani sticalac, stvarni vlasnik kvalifikovanog sticaoca, lice koje je blisko povezano s kvalifikovanim sticaocem ili fizičko lice koje je član organa upravljanja kvalifikovanog sticaoca mogu dovesti u sumnju u pogledu pranja novca ili finansiranja terorizma. U slučaju postojanja sumnje u pogledu pranja novca ili finansiranja terorizma, Narodna banka Srbije će zatražiti informacije u vezi s tim od nadležnih organa (sud, tužilaštvo, ministarstvo nadležno za unutrašnje poslove, organ nadzora tržišta hartija od vrednosti i dr.).

Pri odlučivanju o saglasnosti iz tačke 10. stav 1. ove odluke, Narodna banka Srbije proverava da li je kvalifikovani sticalac strano lice poreski obveznik države koja ne primenjuje međunarodne standarde u oblasti sprečavanja pranja novca i finansiranja terorizma, kao i da li je kvalifikovani sticalac funkcioner, član uže porodice funkcionera i bliži saradnik funkcionera, u smislu zakona kojim se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranje terorizma, što se uzima u obzir pri oceni poslovne reputacije kvalifikovanog sticaoca.

Podaci o predloženim članovima uprave društva za posredovanje i podaci i dokazi o ispunjenosti uslova za obavljanje funkcije člana uprave tog društva koji su propisani Zakonom

11. Narodna banka Srbije u postupku odlučivanja o zahtevu iz tačke 3. stav 1. ove odluke odlučuje i o saglasnosti da lice predloženo za izvršnog direktora/direktora društva za posredovanje (u daljem tekstu: član uprave) obavlja tu funkciju.

Za lice koje je predloženo za člana uprave društva za posredovanje dostavlja se sledeća dokumentacija:

1) očitana biometrijska lična karta, odnosno kopija lične karte, odnosno pasoša iz koje se vide lično ime, prebivalište/boravište i jedinstveni matični broj građana tog lica, broj isprave, datum izdavanja i važenja i izdavalac isprave;

2) podaci o broju i datumu izdavanja rešenja Narodne banke Srbije o davanju tom licu ovlašćenja za obavljanje poslova posredovanja u osiguranju;

3) poslovna biografija tog lica, koja sadrži podatke o prethodnom radnom iskustvu, odnosno angažovanju, periodu rada i opisu poslova;

4) preporuka zakonskog zastupnika lica kod koga je to lice bilo ili je još uvek zaposleno ili angažovano, sa obrazloženim mišljenjem o poslovnoj reputaciji, odnosno stručnosti, sposobnostima i ličnom, profesionalnom i moralnom integritetu tog lica, kao i o tome da li je to lice poslovalo s pažnjom dobrog privrednika i da li je iskazalo odgovornost u radu i odgovarajuće stručno znanje;

5) dokaz nadležnog organa da nad tim licem nije pokrenuta istraga, odnosno da nije pravnosnažno osuđeno za kaznena dela koja ga čine nepodobnim za obavljanje te funkcije, uključujući i kaznena dela povezana s pranjem novca i finansiranjem terorizma, odnosno dokaz o neosuđivanosti za ova dela, kao i dokaz o tome da mu nije izrečena zaštitna mera zabrane obavljanja delatnosti koja je u potpunosti ili delimično obuhvaćena predmetom poslovanja društva za posredovanje (izvod iz kaznene evidencije ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove i uverenje nadležnog suda, odnosno tužilaštva, a za strano lice - uverenje nadležnog organa strane države čiji je državljanin);

5a) dokaz nadležnog organa, odnosno - ako iz opravdanih razloga nije moguće pribaviti ovaj dokaz - pismena izjava ovog lica data pod krivičnom i materijalnom odgovornošću o tome da saradnik tog lica nije pravnosnažno krivično osuđen;

6) potvrda domaćeg/stranog nadležnog organa da je to lice izmirilo sve dospele poreske obaveze;

7) pismena izjava tog lica o tome da na dan oduzimanja dozvole za rad pravnom licu iz finansijskog sektora ili šest meseci pre tog dana, odnosno na dan uvođenja prinudne uprave ili pokretanja postupka stečaja ili prinudne likvidacije nad tim pravnim licem - nije bilo ovlašćeno za zastupanje i predstavljanje tog pravnog lica ili da nije bilo član njegovog organa upravljanja, osim prinudnog upravnika tog pravnog lica;

8) pismena izjava tog lica da mu u poslednje tri godine nije oduzeta saglasnost za obavljanje funkcije člana organa upravljanja ili druge funkcije za čije je obavljanje propisana saglasnost nadležnog organa.

Narodna banka Srbije može u bilo kom trenutku zatražiti od osnivača da joj dostavi dokaze o neosuđivanosti lica iz stava 2. odredbe pod 5) i 5a) ove tačke, ili neposredno od nadležnog organa zatražiti te dokaze.

Pored dokumentacije iz stava 2. ove tačke, uz zahtev iz stava 1. ove tačke mogu se priložiti i drugi dokumenti kojima se mogu potvrditi dobra poslovna reputacija lica predloženog za člana uprave društva za posredovanje.

12. Narodna banka Srbije utvrdiće da li lice predloženo za člana uprave društva za posredovanje ispunjava uslove za obavljanje te funkcije propisane Zakonom i ovom odlukom, a pri proceni sposobnosti tog lica za obavljanje te funkcije posebno će procenjivati sposobnost potrebnu za upravljanje društvom za posredovanje i poslovnu reputaciju navedenog lica.

Pod dobrom poslovnom reputacijom člana uprave podrazumeva se da to lice poseduje lični, profesionalni i moralni integritet i poslovni ugled koji obezbeđuju upravljanje društvom za posredovanje s pažnjom dobrog privrednika i u skladu s pravilima sigurnog i dobrog poslovanja, odnosno pošteno i savesno obavljanje tih poslova, kao i da u svom dosadašnjem radu nije prekršilo propise kojima je uređena delatnost osiguranja.

Smatra se da lice predloženo za člana uprave društva za posredovanje nema dobru poslovnu reputaciju u sledećim slučajevima:

- ako je pravnosnažno osuđeno za krivična dela protiv privrede, imovine, pravnog saobraćaja, javnog reda i službene dužnosti ili pravosuđa, ili za krivična dela pranja novca ili finansiranja terorizma ili za krivična dela za koja je izrečena bezuslovna kazna zatvora ili za slična ili uporediva krivična dela u skladu s propisima strane države;

- ako je saradnik tog lica pravnosnažno osuđen za krivična dela iz alineje prve ovog stava;

- ako je u poslednjih deset godina počinio težu povredu, odnosno ponavljanje povrede propisa kojim se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma.

Pri odlučivanju o saglasnosti iz tačke 11. ove odluke, Narodna banka Srbije proverava da li je strano lice predloženo za člana uprave društva za posredovanje poreski obveznik države koja ne primenjuje međunarodne standarde u oblasti sprečavanja pranja novca i finansiranja terorizma, u smislu zakona kojim se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma, što se uzima u obzir pri oceni poslovne reputacije predloženog lica.

Narodna banka Srbije posebno ceni okolnost da li je lice predloženo za člana uprave društva funkcioner, član uže porodice funkcionera i bliži saradnik funkcionera u smislu zakona kojim se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranje terorizma.

Kadrovska i tehnička osposobljenosti društva

13. Kadrovskom osposobljenošću društva za posredovanje smatra se odgovarajuća kvalifikaciona struktura zaposlenih s potrebnim radnim iskustvom za svako radno mesto, kao i planirana dinamika popunjavanja sistematizovanih radnih mesta, koja treba da prati planirano povećanje obima poslova, na način koji omogućava kontinuirano ispunjavanje svih zakonskih obaveza društva.

Kao dokaz o postojanju kadrovske osposobljenosti iz stava 1. ove tačke dostavlja se opis unutrašnje organizacije i sistematizacije radnih mesta u društvu za posredovanje, odnosno akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u tom društvu, ako je obaveza izrade takvog akta utvrđena zakonom kojim se uređuju radni odnosi.

14. Pod tehničkom osposobljenošću društva za posredovanje podrazumeva se obezbeđenje odgovarajućeg poslovnog prostora, opreme i programske podrške za nesmetano poslovanje tog društva, koji odgovaraju broju zaposlenih u društvu za posredovanje i planiranom obimu njegovog poslovanja, te koji omogućavaju obavljanje poslova u skladu s poslovnim planom tog društva.

Kao dokaz postojanja tehničke osposobljenosti iz stava 1. ove tačke dostavlja se sledeća dokumentacija:

a) list nepokretnosti, ugovor o zakupu, ugovor o ustupanju prava korišćenja i sl. kojima se dokazuje vlasništvo nad poslovnim prostorom, odnosno pravo korišćenja po drugom osnovu poslovnog prostora za obavljanje poslova posredovanja u osiguranju, a koji ispunjava zakonom utvrđene uslove o tehničkoj opremljenosti, zaštiti na radu i zaštiti životne sredine;

b) faktura o nabavci opreme, ugovor o zakupu opreme, pismena izjava o posedovanju opreme i sl. kojima se dokazuje posedovanje računarske i druge opreme i programske podrške za obavljanje poslova posredovanja u osiguranju.

Odgovornost za štete koje mogu nastati obavljanjem delatnosti

15. Kao dokaz o odgovornosti za štete koje mogu nastati obavljanjem delatnosti dostavlja se ugovor o osiguranju od profesionalne odgovornosti za štete koje nastanu obavljanjem delatnosti koji osnivač društva za posredovanje zaključuje s društvom za osiguranje na sumu osiguranja od najmanje 200.000 evra u dinarskoj protivvrednosti po srednjem kursu Narodne banke Srbije na dan uplate ili bezuslovna garancija banke koju je prihvatila Narodna banka Srbije na iznos garancije u toj visini.

Povezanost po osnovu kapitala ili na drugi način s drugim subjektima nadzora u delatnosti osiguranja

16. Kao dokaz o povezanosti po osnovu kapitala ili na drugi način s drugim subjektima nadzora u delatnosti osiguranja dostavlja se pismena izjava osnivača društva za posredovanje o povezanosti po osnovu kapitala, upravljanja ili na drugi način s društvima za osiguranje/reosiguranje, društvima za zastupanje u osiguranju ili drugim društvima za posredovanje, kao i dokaz o toj povezanosti ako ona postoji.

III DOKAZI, DOKUMENTACIJA I PODACI KOJI SE DOSTAVLJAJU UZ ZAHTEV ZA IZDAVANJE DOZVOLE ZA OBAVLJANJE POSLOVA ZASTUPANJA U OSIGURANJU

Izdavanje dozvole za obavljanje poslova zastupanja u osiguranju društvu za zastupanje u osiguranju

17. Osnivači društva za zastupanje u osiguranju (u daljem tekstu: društvo za zastupanje) podnose Narodnoj banci Srbije zahtev za izdavanje dozvole za obavljanje poslova zastupanja u osiguranju shodnom primenom odredaba tačke 3. ove odluke, i uz njega dostavljaju dokaze, dokumentaciju i podatke propisane članom 102. stav 3. Zakona, odnosno odredbama tač. od 4. do 7, tačke 8. st. 2. i 3, tačke 11. st. 2. i 3, tačke 13. stav 2. i tačke 14. stav 2. ove odluke, kao i akt o postupanju sa obrascima evidencije o polisama, ugovor o zastupanju u osiguranju i dokaz o povezanosti po osnovu kapitala ili na drugi način s drugim subjektima nadzora u delatnosti osiguranja.

Akt o postupanju sa obrascima evidencije o polisama

18. Akt o postupanju sa obrascima evidencije o polisama treba da sadrži sledeće elemente: način vođenja evidencije zaključenih ugovora; materijalnu evidenciju nepopunjenih obrazaca polisa osiguranja po društvima za osiguranje i vrstama osiguranja, serijama i serijskim brojevima polisa; analitičku evidenciju polisa, ponuda i drugih obrazaca "stroge evidencije", koja treba da sadrži: početno stanje obrazaca na početku godine, zaduženje tim obrascima u toku godine, razduženje utrošenih obrazaca po osnovu zaključenih ugovora o osiguranju, razduženje za obrasce vraćene društvu po osnovu tehničke neispravnosti (stornirane polise) i stanje tih obrazaca na kraju godine.

Akt iz stava 1. ove tačke sadrži i podatke o kretanju obrazaca evidencije o polisama unutar društva za zastupanje - po zaposlenima, odnosno angažovanim licima (zaduženje/razduženje unutar društva).

Ugovor o zastupanju u osiguranju

19. Ugovor o zastupanju u osiguranju koji je osnivač društva za zastupanje zaključio s društvom za osiguranje treba da sadrži odredbe o:

1) odgovornosti društva za osiguranje za radnje koje društvo za zastupanje preduzima u obavljanju poslova zastupanja u osiguranju u ime i za račun tog društva za osiguranje;

2) pravu društva za osiguranje na trajni nadzor nad izvršavanjem tog ugovora;

3) načinu postupanja po prigovoru korisnika usluga osiguranja podnetim u vezi sa obavljanjem poslova zastupanja u osiguranju.

Povezanost po osnovu kapitala ili na drugi način s drugim subjektima nadzora u delatnosti osiguranja

20. Kao dokaz o povezanosti po osnovu kapitala ili na drugi način s drugim subjektima nadzora u delatnosti osiguranja dostavlja se pismena izjava osnivača društva za zastupanje o povezanosti po osnovu kapitala, upravljanja ili na drugi način s društvima za osiguranje, društvima za posredovanje i drugim društvima za zastupanje, kao i dokaz o toj povezanosti ako ona postoji.

Izdavanje dozvole za obavljanje poslova zastupanja u osiguranju zastupniku u osiguranju

21. Lice koje namerava da obavlja poslove zastupanja u osiguranju kao fizičko lice - preduzetnik (u daljem tekstu: zastupnik u osiguranju) podnosi Narodnoj banci Srbije zahtev za izdavanje dozvole za obavljanje poslova zastupanja u osiguranju shodnom primenom odredaba tačke 3. ove odluke i uz njega dostavlja dokaze i dokumentaciju propisane članom 103. stav 3. Zakona, odnosno odredbama tač. 5. i 6, tačke 13. stav 2, tačke 14. stav 2. i tač. 18, 19. i 20. ove odluke, kao i osnivački akt, dokaz o identitetu, prebivalištu i dobroj poslovnoj reputaciji i ovlašćenje za obavljanje poslova zastupanja u osiguranju.

Osnivački akt zastupnika u osiguranju

22. Osnivački akt (odluka o osnivanju) mora sadržati lične podatke o licu iz tačke 21. stav 1. ove odluke, poslovno ime, sedište i adresu sedišta zastupnika u osiguranju, određivanje delatnosti, odnosno poslova zastupanja u osiguranju, kao i novčani iznos iz člana 103. stav 4. Zakona i obavezu održavanja tog iznosa.

Osnivački akt mora biti datiran, s navedenim mestom njegovog potpisivanja, a listovi tog akta povezani na način koji onemogućava njihovo naknadno vađenje i zamenu.

Narodnoj banci Srbije se pri podnošenju zahteva iz tačke 21. ove odluke dostavlja predlog osnivačkog akta, s tim da se potpis na tom aktu overava nakon uplate iznosa iz stava 1. ove tačke.

Identitet podnosioca zahteva

23. Kao dokaz o identitetu podnosioca zahteva dostavlja se očitana biometrijska lična karta, odnosno kopija lične karte iz koje se vide lično ime, jedinstveni matični broj građana i prebivalište lica iz tačke 21. ove odluke, broj isprave, datumi izdavanja i važenja i izdavalac isprave.

Prebivalište podnosioca zahteva

24. Kao dokaz o prebivalištu podnosioca zahteva dostavlja se uverenje ministarstva unutrašnjih poslova da to lice ima prebivalište na teritoriji Republike Srbije.

Dobra poslovna reputacija podnosioca zahteva

25. Pod dobrom poslovnom reputacijom lica iz tačke 21. ove odluke podrazumeva se da to lice poseduje lični, profesionalni i moralni integritet i sposobnost da obavlja poslove zastupanja u osiguranju u skladu s pravilima sigurnog i dobrog poslovanja, odnosno pošteno i savesno, kao i da u svom dosadašnjem radu nije prekršilo propise kojima je uređena delatnost osiguranja.

Kao dokazi o ispunjenosti uslova koji se tiču dobre poslovne reputacije podnosioca zahteva dostavlja se sledeća dokumentacija:

1) poslovna biografija tog lica, koja sadrži podatke o prethodnom radnom iskustvu, odnosno angažovanju, period rada i opis poslova;

2) preporuka zakonskog zastupnika lica kod koga je podnosilac zahteva bio ili je još uvek zaposlen ili angažovan, sa obrazloženim mišljenjem o poslovnoj reputaciji, odnosno stručnosti, sposobnostima i ličnom, profesionalnom i moralnom integritetu tog lica, kao i o tome da li je to lice poslovalo s pažnjom dobrog privrednika i da li je iskazalo odgovornost u radu i odgovarajuće stručno znanje;

3) dokaz nadležnog organa o tome da nad tim licem nije pokrenuta istraga, odnosno da ono nije pravnosnažno osuđeno za kaznena dela koja ga čine nepodobnim za obavljanje poslova zastupanja u osiguranju, uključujući i kaznena dela povezana s pranjem novca i finansiranjem terorizma, odnosno dokaz o neosuđivanosti za ova dela, kao i dokaz o tome da mu nije izrečena zaštitna mera zabrane obavljanja delatnosti koja je u potpunosti ili delimično obuhvaćena predmetom poslovanja zastupnika u osiguranju (izvod iz kaznene evidencije ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove i uverenje nadležnog suda, odnosno tužilaštva);

3a) dokaz nadležnog organa, odnosno - ako iz opravdanih razloga nije moguće pribaviti ovaj dokaz - pismena izjava tog lica data pod krivičnom i materijalnom odgovornošću o tome da saradnik tog lica nije pravnosnažno krivično osuđen;

4) potvrda nadležnog organa da je to lice izmirilo sve dospele poreske obaveze;

5) pismena izjava tog lica da nije imalo više od 10% učešća u osnovnom kapitalu domaćeg/stranog lica u finansijskom sektoru u vreme kada je tom licu oduzeta dozvola za rad;

6) pismena izjava tog lica da u poslednje tri godine nije bilo član organa upravljanja, nadzora ili nosilac posebnih ovlašćenja u pravnom licu nad kojim je otvoren ili sproveden postupak prinudne likvidacije, odnosno stečaja;

7) pismena izjava tog lica da mu u poslednje tri godine nije oduzeta saglasnost za obavljanje funkcije člana organa upravljanja ili druge funkcije za čije je obavljanje propisana saglasnost nadležnog organa.

Narodna banka Srbije može u bilo kom trenutku zatražiti od osnivača da joj dostavi dokaze o neosuđivanosti lica iz stava 2. odredbe pod 3) i 3a) ove tačke, ili neposredno od nadležnog organa zatražiti te dokaze.

Pored dokaza iz stava 2. ove tačke, Narodna banka Srbije može pribavljati podatke i iz drugih izvora za koje proceni da su relevantni za procenu poslovne reputacije podnosioca zahteva.

Pri odlučivanju o zahtevu iz tačke 21. ove odluke, Narodna banka Srbije ocenjuje poslovnu reputaciju podnosioca tog zahteva na osnovu njegovog ličnog, profesionalnog i moralnog integriteta i dotadašnjeg rada i upravljanja pravnim licima, kao i na osnovu podataka koji upućuju na nekorektno ponašanje tog lica u dosadašnjem profesionalnom radu, nesarađivanje s nadležnim organima ili nepostupanje po izrečenim merama Narodne banke Srbije ili drugog domaćeg/stranog nadležnog nadzornog organa i na osnovu drugih podataka.

Smatra se da lice iz tačke 21. ove odluke nema dobru poslovnu reputaciju u sledećim slučajevima:

- ako je pravnosnažno osuđeno za krivična dela protiv privrede, imovine, pravnog saobraćaja, javnog reda i službene dužnosti ili pravosuđa, ili za krivična dela pranja novca ili finansiranja terorizma ili za krivična dela za koja je izrečena bezuslovna kazna zatvora ili za slična ili uporediva krivična dela u skladu s propisima strane države;

- ako je saradnik tog lica pravnosnažno osuđen za krivična dela iz alineje prve ovog stava;

- ako je u poslednjih deset godina počinilo težu povredu, odnosno ponavljanje povrede propisa kojim se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma.

Ovlašćenje za obavljanje poslova zastupanja u osiguranju

26. Kao dokaz da podnosilac zahteva ima ovlašćenje za obavljanje poslova zastupanja u osiguranju dostavljaju se podaci o broju i datumu izdavanja rešenja Narodne banke Srbije o davanju tom licu navedenog ovlašćenja.

IV POSLOVI KOJE DRUŠTVO ZA POSREDOVANJE/ZASTUPANJE U OSIGURANJU, ODNOSNO ZASTUPNIK U OSIGURANJU MOŽE OBAVLJATI UZ POSLOVE POSREDOVANJA, ODNOSNO ZASTUPANJA U OSIGURANJU

27. Društvo za posredovanje, pored poslova posredovanja u osiguranju, može obavljati i sledeće poslove:

1) posredovanje kod prodaje osiguranih oštećenih stvari koje pripadaju društvu za osiguranje po osnovu izvršavanja ugovora o osiguranju, odnosno prodaju tih stvari;

2) preduzimanje mera radi sprečavanja i otklanjanja opasnosti koje ugrožavaju osiguranu imovinu i lica;

3) procenu stepena izloženosti osiguranog objekta riziku i procenu štete;

4) istraživanje tržišta osiguranja.

Društvo za posredovanjemože obavljati poslove iz stava 1. ove tačke pod uslovom da zaključi ugovor za obavljanje tih poslova i da o obavljenim poslovima vodi posebnu evidenciju, koja uključuje strukturu ostvarenih prihoda, po vrsti posla i po licima za koja su poslovi obavljeni.

Društvo za zastupanje, odnosno zastupnik u osiguranju, pored poslova zastupanja u osiguranju, može obavljati i sledeće poslove:

1) zastupanje društva za osiguranje kod prodaje osiguranih oštećenih stvari koje pripadaju društvu za osiguranje po osnovu izvršavanja ugovora o osiguranju, odnosno prodaju tih stvari;

2) preduzimanje mera radi sprečavanja i otklanjanja opasnosti koje ugrožavaju osiguranu imovinu i lica;

3) istraživanje tržišta osiguranja za potrebe društva za osiguranje;

4) savetovanje i pomoć pri izvršavanju i ostvarivanju prava iz ugovora o osiguranju zaključenih u ime i za račun društva za osiguranje koje su zastupali.

Lice iz stava 3. ove tačke može obavljati poslove iz tog stava pod uslovom da s društvom za osiguranje zaključi ugovor za obavljanje tih poslova i da o obavljenim poslovima vodi posebnu evidenciju, koja uključuje strukturu ostvarenih prihoda, po vrsti posla i po društvima za osiguranje za koja su poslovi obavljeni.

28. Društvo za posredovanje može u saradnji s drugim društvom za posredovanje obavljati poslove posredovanja u osiguranju za koje ima dozvolu za rad, a društvo za zastupanje, odnosno zastupnik u osiguranju može u saradnji s drugim društvom za zastupanje, odnosno zastupnikom u osiguranju obavljati poslove zastupanja u osiguranju za koje ima dozvolu za rad (osim zaključivanja ugovora o osiguranju) - pod sledećim uslovima:

1) da se ti poslovi obavljaju u skladu sa zahtevima i obavezama utvrđenim Zakonom za obavljanje tih poslova;

2) da se ti poslovi obavljaju u saradnji iz objektivnih razloga i isključivo radi povećanja efikasnosti njihovog obavljanja;

3) da je saradnja iz ove tačke dogovorena pismenim ugovorom.

Društvo za zastupanje, odnosno zastupnik u osiguranju iz stava 1. ove tačke mora imati i pismenu saglasnost društva za osiguranje da može u saradnji s licem koje ima dozvolu za obavljanje poslova zastupanja u osiguranju obavljati te poslove, osim zaključivanja ugovora o osiguranju.

Lice iz stava 1. ove tačke odgovara za izbor lica iz tog stava s kojima sarađuje u obavljanju poslova posredovanja/zastupanja u osiguranju.

V BLIŽI USLOVI ZA OBAVLJANJE POSLOVA ZASTUPANJA U OSIGURANJU KAO DOPUNSKE DELATNOSTI

29. Banka, davalac finansijskog lizinga i javni poštanski operator koji imaju sedište u Republici Srbiji i osnovani su u skladu sa zakonom mogu obavljati poslove zastupanja u osiguranju pod sledećim uslovima:

1) da obezbede da te poslove obavljaju ovlašćeni zastupnici u osiguranju;

2) da obavljanje tih poslova bude uređeno njihovim internim aktima i poslovnim planom u skladu sa Zakonom i ovom odlukom;

3) da imaju kadrovsku i tehničku osposobljenost za obavljanje tih poslova propisanu ovom odlukom;

4) da s društvom za osiguranje imaju zaključen ugovor o zastupanju u osiguranju koji sadrži elemente propisane ovom odlukom.

30. Uz zahtev za izdavanje prethodne saglasnosti Narodne banke Srbije za obavljanje poslova zastupanja u osiguranju, lice iz tačke 29. ove odluke dostavlja sledeću dokumentaciju:

1) dokaz da fizička lica koja će za njega obavljati te poslove imaju ovlašćenje za obavljanje poslova zastupanja u osiguranju (podaci o broju i datumu izdavanja rešenja Narodne banke Srbije o davanju tog ovlašćenja);

2) akt o postupanju sa obrascima evidencije o polisama, koji treba da sadrži elemente iz tačke 18. ove odluke;

3) interne akte kojima je uređeno:

- vođenje posebne evidencije o obavljanju poslova zastupanja u osiguranju u poslovnim knjigama i o društvima za osiguranje u čije ime i za čiji račun to lice obavlja te poslove,

- obavljanje poslova zastupanja u osiguranju za društvo za osiguranje u skladu sa Zakonom i ovom odlukom, a posebno obaveza pružanja informacija za ugovarača osiguranja/osiguranika pre zaključenja ugovora o osiguranju i za vreme važenja tog ugovora, odnosno drugih propisanih informacija, sadržina tih informacija, kao i obaveza zaštite podataka osiguranika i dokumenata;

4) poslovni plan koji se odnosi na obavljanje poslova zastupanja u osiguranju, a koji treba da sadrži elemente iz Priloga 1 ove odluke;

5) dokaze o kadrovskoj i tehničkoj osposobljenosti tog lica za obavljanje poslova zastupanja u osiguranju, i to:

- akt o organizaciji i sistematizaciji poslova kojim su utvrđeni poslovi na kojima će se obavljati zastupanje u osiguranju, a za čije obavljanje je kao uslov predviđeno posedovanje ovlašćenja Narodne banke Srbije za obavljanje poslova zastupanja u osiguranju, s planiranim brojem lica koji će obavljati ove poslove,

- pismenu izjavu zakonskog zastupnika tog lica da su obezbeđeni uslovi da u poslovnim prostorijama tog lica bude vidno označeno mesto na kome se obavljaju poslovi zastupanja u osiguranju i istaknut naziv društva za osiguranje koje to lice zastupa, kao i da je obezbeđena odgovarajuća računarska oprema i programska podrška za obavljanje tih poslova;

6) ugovor o zastupanju u osiguranju zaključen s društvom za osiguranje, sa elementima iz tačke 19. ove odluke.

O zahtevu iz stava 1. ove tačke Narodna banka Srbijeodlučuje u roku od 60 dana od dana prijema urednog zahteva.

Narodna banka Srbije na osnovu dokumentacije i dokaza iz stava 1. ove tačke, kao i drugih podataka kojima raspolaže, utvrđuje da li lice iz tačke 29. ove odluke ispunjava uslove iz te tačke.

31. Narodna banka Srbije odbiće zahtev iz tačke 30. stav 1. ove odluke u sledećim slučajevima:

1) ako su dokumentacija i podaci koji su podneti nepotpuni;

2) ako nije ispunjen najmanje jedan od uslova iz tačke 29. ove odluke.

Lice iz tačke 29. ove odluke kome je odbijen zahtev iz tačke 30. stav 1. ove odluke ne može podneti novi zahtev pre isteka roka od godinu dana od dana tog odbijanja.

32. Licu iz tačke 29. ove odluke prestaje da važi prethodna saglasnost Narodne banke Srbije za obavljanje poslova zastupanja u osiguranju u sledećim slučajevima:

1) ako to lice ne otpočne obavljanje tih poslova u roku od jedne godine od dana prijema rešenja o izdavanju te saglasnosti;

2) ako to lice ne obavlja navedene poslove duže od jedne godine neprekidno;

3) oduzimanjem te saglasnosti.

Narodna banka Srbije će licu iz tačke 29. ove odluke oduzeti saglasnost iz stava 1. ove tačke u sledećim slučajevima:

1) ako je saglasnost dobijena na osnovu neistinitih i netačnih podataka;

2) ako to lice prestane da ispunjava najmanje jedan od uslova iz te tačke;

3) ako je utvrđeno da to lice u obavljanju poslova zastupanja u osiguranju ne postupa u skladu za zakonom i drugim propisima.

VI OBAVEZA IZVEŠTAVANJA NARODNE BANKE SRBIJE

33. Društvo za posredovanje, društvo za zastupanje, zastupnik u osiguranju i lica iz tačke 29. ove odluke imaju obavezu redovnog izveštavanja Narodne banke Srbije, na godišnjem nivou, kao i na zahtev Narodne banke Srbije.

Godišnji izveštaji lica iz stava 1. ove tačke dostavljaju se Narodnoj banci Srbije do 30. aprila tekuće godine, za prethodnu godinu, a njihova sadržina propisana je prilozima 2 i 3 ove odluke, koji su odštampani uz ovu odluku i njen su sastavni deo.

VII DOSTAVLJANJE PROPISANE DOKUMENTACIJE I DOKAZA O PLAĆENOJ NAKNADI

34. Propisana dokumentacija koja se dostavlja u skladu sa ovom odlukom dostavlja se u originalu ili u overenoj kopiji i ne može biti starija od tri meseca od dana dostavljanja zahteva iz ove odluke.

Pismene izjave iz ove odluke koje daju fizička lica moraju biti overene u skladu sa zakonom, a ako je osnivač društva za posredovanje, odnosno društva za zastupanje pravno lice - potpis mora biti overen pečatom tog lica, osim ako je pravno lice iz zemlje u kojoj takav način overe nije propisom utvrđen kao obavezan.

Dokumentacija iz stava 1. ove tačke mora biti na srpskom jeziku, a, ako je na stranom jeziku - uz original ili overenu kopiju dokumenta dostavlja se i njegov prevod na srpski jezik, koji je overio sudski tumač.

35. Podnosioci zahteva iz ove odluke dužni su da, u smislu te odluke, pored propisane dokumentacije, Narodnoj banci Srbije dostave i dokaz da su uplatili naknadu propisanu odlukom kojom se utvrđuje jedinstvena tarifa po kojoj Narodna banka Srbije naplaćuje naknadu za izvršene usluge.

VIII ZAVRŠNE ODREDBE

36. Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o bližim uslovima za davanje bankama saglasnosti za obavljanje poslova zastupanja u osiguranju ("Službeni glasnik RS", broj 57/06).

37. Ova odluka objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije" i stupa na snagu 27. juna 2015. godine.

 

Samostalne odredbe Odluke o izmenama i dopunama
Odluke o sprovođenju odredaba Zakona o osiguranju koje se odnose na obavljanje poslova posredovanja u osiguranju, odnosno zastupanja u osiguranju

("Sl. glasnik RS", br. 29/2018)

9. Postupci započeti u skladu sa Odlukom o sprovođenju odredaba Zakona o osiguranju koje se odnose na obavljanje poslova posredovanja u osiguranju, odnosno zastupanja u osiguranju ("Službeni glasnik RS", broj 55/15) okončaće se prema odredbama te odluke.

10. Ova odluka objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije" i stupa na snagu 1. juna 2018. godine.

 

Prilog 1

SADRŽINA POSLOVNOG PLANA

Poslovni plan društva za posredovanje u osiguranju, društva za zastupanje u osiguranju i zastupnika u osiguranju sastavlja se za trogodišnji period poslovanja (koji se posebno naznačava u zaglavlju), sadrži naziv lica na koje se odnosi, datum sastavljanja i potpis njegovog osnivača, kao i najmanje sledeće elemente:

1) polazne osnove, koje čine:

- podaci koji su korišćeni kao osnova za planiranje ili podaci iz sopstvenog iskustva,

- podatak o društvu za osiguranje s kojim je zaključen ugovor o posredovanju, odnosno zastupanju u osiguranju,

- planirani način prodaje usluga osiguranja, ciljna grupa klijenata i sl.,

- planirani broj zaposlenih, s planiranim brojem i načinom angažovanja drugih lica,

- planirani broj zaključenih ugovora o osiguranju po vrstama osiguranja i po godinama planskog perioda,

- iznos očekivane premije osiguranja i procenat posredničke, odnosno zastupničke provizije, po vrstama osiguranja i po godinama planskog perioda (usaglašen sa ugovorom zaključenim s društvom za osiguranje),

- planirani način zaštite prava i interesa korisnika usluge osiguranja (informisanje korisnika pre zaključenja ugovora o osiguranju, kao i za vreme važenja tog ugovora, postupanje po prigovorima korisnika i sl.);

2) planirani iznos troškova osnivanja i način njihovog pokrića;

3) planirane ukupne prihode, i to:

- planirane prihode od posredničke, odnosno zastupničke provizije (redovne aktivnosti),

- planirane ostale prihode (poslovi iz tačke 27. ove odluke, navesti osnov ostvarivanja ostalih prihoda);

4) planirane ukupne rashode i očekivani rezultat poslovanja;

5) planirano održavanje propisanog nivoa kapitala društva za posredovanje/zastupanje u osiguranju, kao i planirano održavanje likvidne aktive, u skladu s članom 88, odnosno članom 101. Zakona;

6) planirano održavanje likvidne aktive zastupnika u osiguranju, u skladu s članom 103. Zakona.

Prilog 2

SADRŽINA GODIŠNJEG IZVEŠTAJA DRUŠTVA ZA POSREDOVANJE U OSIGURANJU, DRUŠTVA ZA ZASTUPANJE U OSIGURANJU I ZASTUPNIKA U OSIGURANJU

Redovno izveštavanje odnosi se na obavezu dostavljanja sledeće dokumentacije i podataka o obavljenim poslovima posredovanja, odnosno zastupanja u osiguranju u toku prethodne godine (s napomenom da ih mora potpisati i overiti odgovorno lice i moraju biti dostavljeni najkasnije 30. aprila tekuće godine):

1) osnovni podaci o društvu za posredovanje/zastupanje u osiguranju, odnosno zastupniku u osiguranju: puno i skraćeno poslovno ime, sedište i adresa sedišta, izdvojena mesta, matični broj, PIB, telefon/faks, veb-sajt, zvanična imejl adresa i dr.;

2) obaveštenja o promenama podataka u odnosu na podatke na osnovu kojih je dobijena dozvola za rad Narodne banke Srbije;

3) overen prepis ili fotokopija bilansa stanja na dan 31. decembra prethodne godine;

4) overen prepis ili fotokopija bilansa uspeha za period od 1. januara do 31. decembra prethodne godine;

5) obaveštenje o promenama u strukturi kapitala/vlasništva;

6) spisak zaposlenih sa osnovnim podacima: ime i prezime, stručne kvalifikacije, naziv radnog mesta, mesto rada, i dr.;

7) spisak dodatno angažovanih lica, sa osnovom angažovanja;

8) naziv društva za osiguranje/reosiguranje, broj i datum ugovora zaključenog s tim društvom na osnovu koga se obavljaju poslovi posredovanja, odnosno zastupanja u osiguranju;

9) spisak lica za koje se obavljaju poslovi posredovanja u osiguranju a koji nisu društvo za osiguranje/reosiguranje;

10) podaci o broju preuzetih polisa osiguranja, ponuda i drugih obrazaca "stroge evidencije" od društva za osiguranje, broju utrošenih - realizovanih, odnosno storniranih obrazaca u toku godine, kao i o stanju obrazaca na dan 31. decembra (prema redovnom godišnjem popisu);

11) podaci o ukupnim prihodima ostvarenim po osnovu obavljanja poslova posredovanja, odnosno zastupanja u osiguranju i to po društvima za osiguranje/reosiguranje, kao i zbirno, u sledećoj formi:

Naziv društva za osiguranje/reosiguranje:_________________________________________________

Vrsta osiguranja

Ukupno ostvarena premija osiguranja, odnosno ukupna vrednost izvršenih ostalih usluga

Ukupno ostvarena (fakturisana) provizija, odnosno
vrednost ostalih izvršenih usluga posredovanja, odnosno zastupanja i dr.

Posredovanje

Zastupanje

Ostalo

Posredovanje

Zastupanje

Ostalo

01

02

03

04

05

06

07

1. ŽIVOTNA OSIGURANJA

           

2. NEŽIVOTNA OSIGURANJA

           

2.1. Neživotna osiguranja, osim osiguranja iz člana 9. tač. od 10) do 15) Zakona

           

2.2. Neživotna osiguranja iz člana 9. tač. od 10) do 15) Zakona

           

3. UKUPNO OSIGURANJA (1+2)

           

4. REOSIGURANJE

           

12) pregled obavljenih poslova iz tačke 27. ove odluke u prethodnoj godini, sa strukturom prihoda ostvarenih po tom osnovu, po vrstama posla i po licima za koja su poslovi obavljeni;

13) spisak lica s kojima se sarađuje u obavljanju poslova posredovanja/zastupanja u osiguranju u skladu s tačkom 28. ove odluke;

14) dokaz iz tačke 15. ove odluke o odgovornosti za štete koje mogu nastati obavljanjem delatnosti društva za posredovanje u osiguranju za narednih godinu dana (ako takav dokaz nije već dostavljen Narodnoj banci Srbije u prethodnom periodu).

Prilog 3

SADRŽINA GODIŠNJEG IZVEŠTAJA ZA PRAVNA LICA KOJA POSLOVE ZASTUPANJA U OSIGURANJU OBAVLJAJU KAO DOPUNSKU DELATNOST

Redovno izveštavanje odnosi se na obavezu dostavljanja sledeće dokumentacije i podataka o obavljenim poslovima zastupanja u osiguranju u toku prethodne godine (s napomenom da ih mora potpisati i overiti odgovorno lice i da moraju biti dostavljeni najkasnije 30. aprila tekuće godine):

1) osnovni podaci o pravnom licu iz tačke 29. ove odluke: puno i skraćeno poslovno ime, sedište, matični broj, PIB, telefon/faks, veb-sajt, zvanična imejl adresa i dr., sa obaveznom naznakom svih promena nastalih posle dobijanja prethodne saglasnosti Narodne banke Srbije za obavljanje poslova zastupanja u osiguranju;

2) podatke o odgovornom licu za obavljanje poslova zastupanja u osiguranju u pravnom licu iz tačke 29. ove odluke, kao što su ime i prezime, stručne kvalifikacije, radno mesto - funkcija, ovlašćenje za obavljanje poslova zastupanja u osiguranju, poslovna adresa i kontakt podaci, kao i datum od kada odgovorno lice obavlja ovu aktivnost s predviđenim periodom njenog obavljanja;

3) promene ostalih podataka o pravnom licu iz tačke 29. ove odluke (ako ih je bilo) u odnosu na podatke na osnovu kojih je izdata prethodna saglasnost Narodne banke Srbije u skladu sa Zakonom, odnosno u odnosu na podatke kojima raspolaže Narodna banka Srbije (interni akti koji se odnose na poslove zastupanja u osiguranju, način rada u odnosu na onaj koji je predstavljen Narodnoj banci Srbije pri podnošenju zahteva za izdavanje prethodne saglasnosti i dr.);

4) podaci o ukupnom broju zaposlenih i drugih angažovanih lica po organizacionim jedinicama u pravnom licu iz tačke 29. ove odluke koji su se bavili poslovima zastupanja u osiguranju na dan 31. decembra godine za koju se vrši izveštavanje, s podacima o ovlašćenju za obavljanje poslova zastupanja za ta lica;

5) izmene i dopune podataka o društvima za osiguranje koje pravno lice iz tačke 29. ove odluke zastupa, uključujući i broj i datum novozaključenih ugovora o zastupanju u osiguranju, odnosno izmene/dopune tih ugovora - koji nisu dostavljeni Narodnoj banci Srbije u prethodnom periodu;

6) podaci o stanju ponuda i polisa osiguranja, tj. obrazaca "stroge evidencije" koji se nalaze kod pravnog lica iz tačke 29. ove odluke prema redovnom godišnjem popisu sa stanjem na dan 31. decembra godine za koju se vrši izveštavanje, po vrstama osiguranja i po društvima za osiguranje, s pregledom broja preuzetih, utrošenih, storniranih i razduženih obrazaca u toku godine;

7) pregled svih usluga osiguranja, koje pravno lice iz tačke 29. ove odluke nudi korisnicima usluge osiguranja u obavljanju poslova zastupanja u osiguranju, a na osnovu ugovora o zastupanju u osiguranju zaključenih s društvima za osiguranje;

8) pregled ukupnih prihoda koje je pravno lice iz tačke 29. ove odluke ostvarilo po osnovu obavljanja poslova zastupanja u osiguranju u toku godine za koju se vrši izveštavanje - zbirno i za svako društvo za osiguranje koje to lice zastupa posebno, i to u sledećoj formi:

(u 000 dinara)

Naziv društva za osiguranje:___________________________________________

Vrsta poslova osiguranja

Ukupno ostvarena premija osiguranja po osnovu zastupanja u osiguranju

Obračunata zastupnička provizija na osnovicu iz kolone 02

01

02

03

1. ŽIVOTNA OSIGURANJA

   

2. NEŽIVOTNA OSIGURANJA

   

2.1. Neživotna osiguranja, osim osiguranja iz člana 9. tač. od 10) do 15) Zakona

   

2.2. Neživotna osiguranja iz člana 9. tač. od 10) do 15) Zakona

   

3. UKUPNO OSIGURANJA (1 + 2)