ODLUKA
O NAČINU RADA SISTEMA ZA KONTINUALNI MONITORING KVALITETA VAZDUHA GRADA PANČEVA I POSTUPANJU U SLUČAJEVIMA POVEĆANIH KONCENTRACIJA ZAGAĐUJUĆIH MATERIJA U VAZDUHU

("Sl. list grada Pančeva", br. 8/2018)

Član 1

Ovom odlukom propisuje se način rada sistema za kontinualni monitoring kvaliteta vazduha grada Pančeva u cilju praćenja kvaliteta ambijentalnog vazduha u Gradu (prvenstveno od uticaja fabrika južne industrijske zone), postupanje zaposlenih u sekretarijatu Gradske uprave grada Pančeva nadležnom za zaštitu životne sredine (u daljem tekstu: nadležni sekretarijat), postupanje u situacijama kada dolazi do povećanja ili prekoračenja koncentracija zagađujućih materija u vazduhu, u toku i van radnog vremena i informisanje javnosti u vezi sa stanjem kvaliteta vazduha.

SISTEM ZA KONTINUALNI MONITORING KVALITETA VAZDUHA

Član 2

Sistem za kontinualni monitoring kvaliteta vazduha grada Pančeva (u daljem tekstu: "gradski monitoring") obuhvata merne stanice "Cara Dušana", "Vatrogasni dom", "Vojlovica" i "Starčevo" u kojima se prema Zakonu o zaštiti vazduha ("Sl. glasnik RS", br. 36/09 i 10/13) i Uredbi o uslovima za monitoring i zahtevima kvaliteta vazduha ("Sl. glasnik RS", br. 11/2010, 75/2010 i 63/2013) (u daljem tekstu: Uredba), prate sledeće zagađujuće materije u vazduhu: sumpordioksid (SO2), ugljenmonoksid (CO), prizemni ozon (O3), benzen, toluen, ksilen, suspendovane čestice (PM10, PM2,5, PM1.0), azotni oksidi (NO NOx NO2) amonijak (NH3), ukupni ugljovodonici nemetanskog tipa (TNMHC), totalni redukovani sumpor (TRS) vodoniksulfid (H2S).

Član 3

Granične vrednosti zagađujućih materija u vazduhu propisane su Uredbom.

PRAĆENJE RADA GRADSKOG MONITORINGA U TOKU RADNOG VREMENA

Član 4

Za praćenje rada gradskog monitoringa u toku radnog vremena zaduženi su: nadležni sekretarijat i služba Gradske uprave grada Pančeva nadležna za informatiku (u daljem tekstu: Odeljenje za informatiku).

Zaposleni u nadležnom sekretarijatu dnevno prikupljaju i pregledaju meteorološke podatke koji se svakodnevno dobijaju od RHMZ, službenu belešku o aktivnostima manipulacije i otpreme NIS Rafinerije nafte Pančevo i HIP-Petrohemija Pančevo, dnevni izveštaj o obavljenim aktivnostima NIS Rafinerije nafte Pančevo, kontinuirano prate rezultate gradskog monitoringa i preduzimaju potrebne radnje u situacijama zastoja u radu sistema.

Zaposleni u Odeljenju za informatiku preduzimaju potrebne radnje u slučaju problema u vezi sa prenosom i prikazom podataka gradskog monitoringa.

Član 5

U slučaju povećanja vrednosti zagađujućih materija kao i na osnovu informacija dobijenih od Operativnog centra, Odeljenja za vanredne situacije MUP-a Republike Srbije (u daljem tekstu: Centar) o žalbama većeg broja građana, zaposleni u nadležnom sekretarijatu, pribavljaju informacije od dežurnih fabrika putem Centra, a po potrebi pribavljaju i dodatne informacije od operatera južne industrijske zone, od rukovodilaca zaštite životne sredine ili dežurnih ekologa.

PRAĆENJE RADA GRADSKOG MONITORINGA VAN RADNOG VREMENA

Član 6

Za reagovanje u situacijama povišenih koncentracija zagađujućih materija registrovanih na uređajima gradskog monitoringa ili većeg broja žalbi, van radnog vremena, određuje se zaposleni nadležnog sekretarijata koji je pripravan da se odazove na poziv, odnosno po obaveštenju iz člana 7. ove odluke, da obavlja poslove ako se ukaže potreba.

Plan pripravnosti donosi sekretar nadležnog sekretarijata krajem tekućeg meseca za naredni mesec.

Član 7

U slučaju povećanja vrednosti zagađujućih materija koja se meri uređajima gradskog monitoringa ili se Centru žali veći broj građana, po obaveštenju iz Centra, zaposleni nadležnog sekretarijata koji je određen za pripravnost van radnog vremena, utvrđuje vrednosti koje pokazuju uređaji gradskog monitoringa, utvrđuje meteorološke podatke, pribavlja informacije od dežurnih fabrika putem Centra, a po potrebi i dodatne informacije od rukovodilaca zaštite životne sredine ili dežurnih ekologa i o nastaloj situaciji obaveštava sekretara nadležnog sekretarijata i po proceni dolazi u zgradu Gradske uprave

Član 8

Na osnovu utvrđenih vrednosti koje pokazuju uređaji gradskog monitoringa (trenutne vrednosti pokazuju tendenciju rasta), meteoroloških podataka i informacija od dežurnih lica u fabrikama ili kada se na aerozagađenje žali veliki broj građana, zaposleni nadležnog sekretarijata koji je određen za pripravnost van radnog vremena, obaveštava nadležnog pokrajinskog inspektora za zaštitu životne sredine preko Centra.

O nastaloj situaciji, prema dogovoru zaposleni koji je određen za pripravnost van radnog vremena ili sekretar nadležnog sekretarijata obaveštava člana Gradskog veća grada Pančeva zaduženog za zaštitu životne sredine i održivi razvoj. U slučaju potrebe obaveštava se Gradonačelnik, kao i Stručno-operativni tim za vanredne situacije, Gradskog štaba za vanredne situacije, za zaštitu od tehničko-tehnoloških i drugih nesreća.

Zaposleni nadležnog sekretarijata koji je određen za pripravnost van radnog vremena u dogovoru sa sekretarom angažuje po potrebi mobilno vozilo - mobilna jedinica za praćenje aerozagađenja.

Član 9

Ukoliko dođe do problema u prenosu podataka van radnog vremena, zaposleni nadležnog sekretarijata koji je određen za pripravnost, obavestiće o tome zaposlenog u Odeljenju za informatiku određenog za pripravnost za tekuće održavanje softvera za prenos podataka gradskog monitoringa na centralni računar, računar Centra, kao i na internet.

INFORMISANJE

Član 10

Rezultati gradskog monitoringa prenose se u realnom vremenu i prikazuju na sajtu grada Pančeva, za 1č, 24č i 8č, za 30 dana unazad.

Na sajtu grada nalaze se i mesečni izveštaji o kvalitetu vazduha grada Pančeva.

Član 11

Zaposleni nadležnog sekretarijata koji je određen za pripravnost van radnog vremena na zahtev medija daće izjavu o trenutnim vrednostima zagađujućih materija, meteorološkim uslovima i informacijama dobijenim od Centra i od dežurnih lica u fabrikama.

Nadležni sekretarijat će narednog dana, na zahtev medija, dati podrobniju informaciju o prekoračenju graničnih vrednosti zagađujućih materija, na osnovu informacije koju će pripremiti zaposleni nadležnog sekretarijata koji je određen za pripravnost van radnog vremena.

Član 12

Po završetku pripravnosti, zaposleni nadležnog sekretarijata koji je određen za pripravnost van radnog vremena, dužan je da na osnovu rezultata merenja za prethodna dvadeset četiri časa, odnosno za prethodni dan i svih pribavljenih informacija, ukoliko je došlo do prekoračenja granične vrednosti neke od zagađujućih materija koje se mere uređajima gradskog monitoringa ili se Centru žalio veliki broj građana, sačini pismeni izveštaj koji se dostavlja mejlom: Centru, načelniku i zameniku načelnika Gradske uprave grada Pančeva, Gradonačelniku i zameniku Gradonačelnika grada Pančeva, članovima Gradskog veća grada Pančeva i lokalnim medijima.

Za pripravnost tokom vikenda ili praznika, izveštaj se sačinjava prvog narednog radnog dana.

Obrazac izveštaja iz stava 1. ovog člana dat je u Prilogu 1, koji je odštampan uz ovu odluku i čini njen sastavni deo.

Član 13

Gradonačelnik grada Pančeva odlučuje o primeni mera upozoravanja građana u vanrednim situacijama, u skladu sa posebnim propisima.

NAKNADA ZA PRIPRAVNOST

Član 14

Praćenje rada gradskog monitoringa, reagovanje u situacijama povišenih koncentracija zagađujućih materija registrovanih na uređajima gradskog monitoringa ili većeg broja žalbi građana, kao i davanje informacija, u toku radnog vremena, spada u redovne obaveze zaposlenih u nadležnom sekretarijatu.

Zaposleni nadležnog sekretarijata koji je određen za pripravnost i zaposleni u Odeljenju za informatiku koji je određen za pripravnost, imaju pravo na uvećanu platu za svaki sat pripravnosti, koja iznosi 10% vrednosti radnog sata osnovne plate zaposlenog.

Zaposleni nadležnog sekretarijata i zaposleni u Odeljenju za informatiku, koji su za vreme pripravnosti pozvani da izvrše posao, vreme efektivnog rada po pozivu računa se kao prekovremeni rad.

ODRŽAVANJE I FINANSIRANJE SISTEMA

Član 15

Gradski monitoring održava se putem redovnog i vanrednog servisiranja od strane ovlašćenih servisera sa kojima se zaključuju ugovori o servisiranju i održavanju analizatora i softvera u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama.

Za tekuće održavanje, proveru rada uređaja, obilaske mernih mesta i sl. zadužen je nadležni sekretarijat.

Za tekuće održavanje softvera za prenos podataka zaduženo je Odeljenje za informatiku.

Održavanje gradskog monitoringa finansira se iz sredstava budžetskog fonda za zaštitu životne sredine grada Pančeva i drugih izvora u skladu sa zakonom.

ZAVRŠNE ODREDBE

Član 16

Stupanjem na snagu ove odluke prestaju da važe Pravilnik o dopunskim stanicama za praćenje imisije ("Službeni list opštine Pančevo", br. 12/2004) i Pravilnik o epizodnom zagađenju vazduha ("Službeni list opštine Pančevo" br. 12/2005).

Član 17

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Pančeva".

Odluku dostaviti: Sekretarijatu za zaštitu životne sredine, Sekretarijatu za skupštinske poslove, poslove Gradonačelnika i Gradskog veća, Službi za upravljanje ljudskim resursima i zajedničke poslove, Sekretarijatu za finansije i Centru za obaveštavanje putem Sekretarijata za zaštitu životne sredine.

Napomene

Obrazac koji je sastavni deo ove odluke nije objavljen u "Sl. listu grada Pančeva", br. 8/2018.