ODLUKAO USKLAĐIVANJU POSLOVANJA JAVNOG PREDUZEĆA "ELEKTROPRIVREDA SRBIJE", BEOGRAD SA ZAKONOM O JAVNIM PREDUZEĆIMA("Sl. glasnik RS", br. 105/2016 i 31/2018) |
Ovom odlukom vrši se usklađivanje poslovanja Javnog preduzeća "Elektroprivreda Srbije", Beograd sa Zakonom o javnim preduzećima ("Službeni glasnik RS", broj 15/16).
Javno preduzeće "Elektroprivreda Srbije", Beograd (u daljem tekstu: Javno preduzeće) osnovano je Odlukom o osnivanju Javnog preduzeća za proizvodnju, distribuciju i trgovinu električne energije ("Službeni glasnik RS", br. 12/05 i 54/10).
Osnivanje Javnog preduzeća upisano je u Registar privrednih subjekata u Agenciji za privredne registre rešenjem BD broj 80380/2005 od 1. jula 2005. godine, matični broj 20053658.
Odlukom o usklađivanju poslovanja Javnog preduzeća za proizvodnju, distribuciju i trgovinu električne energije sa Zakonom o javnim preduzećima ("Službeni glasnik RS", broj 50/13), izvršeno je usklađivanje poslovanja Javnog preduzeća "Elektroprivreda Srbije", Beograd sa Zakonom o javnim preduzećima ("Službeni glasnik RS", broj 119/12).
Rešenjem Agencije za privredne registre BD broj 80586/2013 od 22. jula 2013. godine, registrovano je usklađivanje poslovanja Javnog preduzeća sa Zakonom o javnim preduzećima ("Službeni glasnik RS", broj 119/12) u Registru privrednih subjekata.
Osnivač Javnog preduzeća je Republika Srbija, a prava osnivača ostvaruje Vlada, Nemanjina 11, matični broj 07020171 (u daljem tekstu: Osnivač).
Javno preduzeće posluje pod poslovnim imenom: Javno preduzeće "Elektroprivreda Srbije", Beograd.
Skraćeno poslovno ime Javnog preduzeća je: JP EPS Beograd.
Sedište Javnog preduzeća je u Beogradu, Balkanska 13.
Javno preduzeće ima svojstvo pravnog lica i prava, obaveze i odgovornosti utvrđene zakonom i ovom odlukom.
Javno preduzeće za svoje obaveze odgovara celokupnom svojom imovinom.
Javno preduzeće ima pečat i štambilj, čiji se izgled i sadržina utvrđuju Statutom (u daljem tekstu: Statut).
2. Delatnosti Javnog preduzeća
Pretežna delatnost Javnog preduzeća je:
- Šifra delatnosti: 35.14,
- Naziv delatnosti: trgovina električnom energijom (u okviru koje je energetska delatnost snabdevanje električnom energijom).
Pored pretežne delatnosti, Javno preduzeće, u skladu sa zakonom, obavlja i delatnosti:
1) eksploatacija lignita i mrkog uglja;
2) proizvodnja električne energije;
3) proizvodnja toplotne energije;
4) upravljanje ekonomskim subjektom;
5) kablovske telekomunikacije.
Javno preduzeće obavlja delatnost proizvodnje toplotne energije kao energetsku delatnost od opšteg interesa, u skladu sa zakonom.
Javno preduzeće može da obavlja i druge delatnosti u skladu sa zakonom i Statutom.
Javno preduzeće obavlja spoljnotrgovinske poslove iz okvira registrovanih delatnosti.
3. Prava, obaveze i odgovornosti Osnivača prema Javnom preduzeću i Javnog preduzeća prema Osnivaču
Osnivač daje saglasnost na sledeće akte Javnog preduzeća:
1) dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja;
2) godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja;
3) o raspodeli dobiti, odnosno načinu pokrića gubitka;
4) Statut;
5) o davanju garancija, avala, jemstava, zaloga i drugih sredstava obezbeđenja za poslove koji nisu iz okvira redovne delatnosti od opšteg interesa;
6) tarifu (odluku o cenama, tarifni sistem i dr.) osim ako drugim zakonom nije predviđeno da tu saglasnost daje drugi državni organ;
7) o raspolaganju (pribavljanje i otuđenje) sredstvima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća, velike vrednosti, koja je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa utvrđenih osnivačkim aktom;
8) akt o opštim uslovima za isporuku proizvoda i usluga radi obezbeđivanja zaštite opšteg interesa;
9) akt o proceni vrednosti kapitala, kao i na program i odluku o svojinskoj transformaciji;
10) akt o isplati stimulacije Direktora i izvršnog direktora;
11) odluku o izboru direktora društva kapitala čiji je jedini vlasnik Javno preduzeće;
12) druge odluke, u skladu sa zakonom kojim se određuje obavljanje delatnosti od opšteg interesa i ovom odlukom.
Akt na koji Osnivač daje saglasnost smatra se donetim kad Osnivač na njega da saglasnost.
Osnivač daje prethodnu saglasnost na sledeće akte Javnog preduzeća:
1) o ulaganju kapitala;
2) o statusnim promenama;
3) o osnivanju drugih pravnih subjekata.
O promeni pravne forme odlučuje Osnivač.
Javno preduzeće donosi dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja.
Za svaku kalendarsku godinu Javno preduzeće dužno je da donese godišnji program poslovanja i dostavi ga Osnivaču radi davanja saglasnosti.
Javno preduzeće godišnji program poslovanja dostavlja u roku propisanom zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Sadržina godišnjeg programa poslovanja i posledice njegovog nedonošenja propisani su zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Javno preduzeće može umesto godišnjeg programa poslovanja da donese trogodišnji program poslovanja, koji se revidira svake godine i dostavlja Osnivaču u roku i na način u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Javno preduzeće je dužno da predloži poseban program, ukoliko koristi ili namerava da koristi sredstva iz budžeta (subvencije, garancije ili druga sredstva).
Poseban program sadrži namenu i dinamiku korišćenja sredstava i smatra se donetim kada na njega saglasnost da Osnivač.
Javno preduzeće je dužno da prati realizaciju godišnjeg, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja i da tromesečne izveštaje o realizaciji godišnjeg, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja dostavlja nadležnom ministarstvu u roku propisanom zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
U slučaju poremećaja u poslovanju Javnog preduzeća Osnivač preduzima mere kojima se obezbeđuje nesmetano obavljanje delatnosti od opšteg interesa, osim ako je zakonom kojim se uređuje delatnost od opšteg interesa i ovom odlukom drugačije određeno, a naročito:
1) promenu unutrašnje organizacije Javnog preduzeća;
2) razrešenje organa koje imenuje i imenovanje privremenih organa Javnog preduzeća;
3) ograničenje u pogledu prava raspolaganja pojedinim sredstvima u javnoj svojini;
4) druge mere određene zakonom kojim se određuju delatnosti od opšteg interesa i ovom odlukom.
Za vreme ratnog stanja ili neposredne ratne opasnosti Osnivač može u Javnom preduzeću utvrditi organizaciju za izvršavanje poslova od strateškog značaja za Republiku Srbiju.
U Javnom preduzeću pravo na štrajk ostvaruje se u skladu sa zakonom.
U slučaju štrajka, Javno preduzeće je dužno da preduzima mere za obezbeđivanje minimuma procesa rada, u skladu sa zakonom kojim se uređuju uslovi za organizovanje štrajka i aktom Osnivača o određivanju minimuma procesa rada u Javnom preduzeću.
4. Uslovi i način utvrđivanja i raspoređivanja dobiti, odnosno način pokrića gubitaka i snošenje rizika
Raspodela dobiti, odnosno pokriće gubitaka, utvrđuju se u skladu sa zakonom.
Odluku o raspodeli ostvarene dobiti Javnog preduzeća donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača i njome se određuje deo ostvarene dobiti koja se uplaćuje u budžet Republike Srbije, u skladu sa zakonom.
Odluku o načinu pokrića gubitka Javnog preduzeća donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača.
5. Uslovi i način zaduženja Javnog preduzeća
Javno preduzeće može da se zadužuje u skladu sa zakonom kojim se uređuje javni dug.
6. Zastupanje Javnog preduzeća
U poslovima unutrašnjeg i spoljnotrgovinskog prometa Javno preduzeće zastupa Direktor, bez ograničenja.
Direktor može, u okviru svojih ovlašćenja, dati drugom licu pismeno punomoćje za zastupanje Javnog preduzeća.
Direktor može, uz saglasnost Nadzornog odbora dati i opozvati prokuru. Vrsta prokure i ovlašćenja prokuriste utvrđuju se odlukom o davanju prokure u skladu sa zakonom.
7. Iznos osnovnog kapitala, opis, vrsta i vrednost nenovčanog uloga
Ukupan registrovan osnovni kapital Javnog preduzeća (u daljem tekstu: osnovni kapital) na dan 31. decembra 2015. godine iznosi 364.575.651.147,46 dinara (slovima: tri stotine šezdeset četiri milijarde pet stotina sedamdeset pet miliona šest stotina pedeset jedna hiljada sto četrdeset sedam dinara i 46/100), od čega nenovčani kapital iznosi 360.365.896.147,77 dinara (slovima: tri stotine šezdeset milijardi tri stotine šezdesetpet miliona osam stotina devedeset šest hiljada sto četrdeset sedam dinara i 77/100), a novčani kapital iznosi 4.209.754.999,69 dinara (slovima: četiri milijarde dve stotine devet miliona sedam stotina pedeset četiri hiljade devet stotina devedeset devet dinara i 69/100).
Vrednost nenovčanog uloga, koji čine stvari i prava, iznosi 360.365.896.147,77 dinara (slovima: tri stotine šezdeset milijardi tri stotine šezdeset pet miliona osam stotina devedeset šest hiljada sto četrdeset sedam dinara i 77/100).
Osnovni kapital je uplaćen i unet u celosti.
8. Udeli osnivača u osnovnom kapitalu
Osnovni kapital Javnog preduzeća čini jedan udeo Osnivača, kao jedinog člana sa 100% učešća u osnovnom kapitalu.
9. Imovina i raspolaganje stvarima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća u skladu sa zakonom
Imovinu Javnog preduzeća čini pravo svojine na pokretnim i nepokretnim stvarima, novčana sredstva i hartije od vrednosti i druga imovinska prava, koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća u skladu sa zakonom, uključujući i pravo korišćenja na stvarima u javnoj svojini.
Javno preduzeće svojom imovinom upravlja i raspolaže u skladu sa zakonom, osnivačkim aktom i Statutom.
10. Organi Javnog preduzeća i njihove nadležnosti
Organi javnog preduzeća su Nadzorni odbor i Direktor.
Nadzorni odbor Javnog preduzeća ima pet članova, od kojih je jedan predsednik.
Predsednika i članove Nadzornog odbora Javnog preduzeća imenuje Osnivač, pod uslovima i na način utvrđen zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća, na period od četiri godine, od kojih je jedan član Nadzornog odbora iz reda zaposlenih, a jedan član mora biti nezavisan član Nadzornog odbora.
Predstavnik zaposlenih u Nadzornom odboru predlaže se na način utvrđen Statutom.
Mandat predsedniku i članovima Nadzornog odbora prestaje istekom perioda na koji su imenovani, ostavkom ili razrešenjem u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora kojima je prestao mandat, dužni su da vrše svoje dužnosti do imenovanja novog Nadzornog odbora, odnosno imenovanja novog predsednika ili člana Nadzornog odbora, a najduže šest meseci.
Nadzorni odbor:
1) donosi dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja i odgovoran je za njihovo sprovođenje;
2) donosi godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja, usklađen sa dugoročnim i srednjoročnim planom poslovne strategije i razvoja iz tačke 1) ovog stava;
3) usvaja izveštaj o stepenu realizacije godišnjeg, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja;
4) usvaja tromesečni izveštaj o stepenu usklađenosti planiranih i realizovanih aktivnosti;
5) usvaja finansijske izveštaje i konsolidovane finansijske izveštaje;
6) nadzire rad Direktora;
7) donosi Statut;
8) odlučuje o statusnim promenama, osnivanju drugih pravnih subjekata i ulaganju kapitala;
9) donosi odluku o raspodeli dobiti, odnosno načinu pokrića gubitka;
10) imenuje i razrešava članove Komisije za reviziju;
11) donosi akt o isplati stimulacije Direktora i izvršnog direktora;
12) zaključuje ugovore o radu sa Direktorom, u skladu sa zakonom kojim se uređuju radni odnosi;
13) predlaže Osnivaču donošenje odluke o promeni pravne forme Javnog preduzeća;
14) vrši druge poslove u skladu sa zakonom i Statutom.
Odluke iz stava 1. tač. 1), 2), 7), 9) i 11) ovog člana Nadzorni odbor donosi uz saglasnost Osnivača.
Odluke iz stava 1. tačka 8) ovog člana Nadzorni odbor donosi uz prethodnu saglasnost Osnivača.
Način rada i odlučivanja Nadzornog odbora bliže se uređuje Statutom.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora imaju pravo na odgovarajuću naknadu za rad.
Direktora imenuje Osnivač na period od četiri godine, na osnovu sprovedenog javnog konkursa u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Javni konkurs za imenovanje Direktora sprovodi se u postupku propisanom zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Direktor:
1) predstavlja i zastupa Javno preduzeće;
2) organizuje i rukovodi procesom rada;
3) vodi poslovanje Javnog preduzeća;
4) odgovara za zakonitost rada Javnog preduzeća;
5) predlaže dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja i odgovoran je za njihovo sprovođenje;
6) predlaže godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja i odgovoran je za njegovo sprovođenje;
7) predlaže finansijske izveštaje;
8) dostavlja tromesečne izveštaje o realizaciji godišnjeg, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja;
9) izvršava odluke Nadzornog odbora;
10) bira izvršne direktore;
11) zaključuje ugovore o radu sa izvršnim direktorima, u skladu sa zakonom kojim se uređuju radni odnosi;
12) bira predstavnike Javnog preduzeća u skupštini društva kapitala čiji je jedini vlasnik Javno preduzeće, uz saglasnost Osnivača;
13) predlaže akt o isplati stimulaciji izvršnog direktora;
14) donosi akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta;
15) vrši druge poslove određene zakonom, ovom odlukom i Statutom.
Javno preduzeće može da ima najviše sedam izvršnih direktora čiji broj se utvrđuje Statutom.
Za izvršnog direktora može biti izabrano lice koje ispunjava uslove predviđene zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Izvršni direktor za svoj rad odgovara Direktoru.
Izvršni direktor obavlja poslove u okviru ovlašćenja koje mu je odredio Direktor, u skladu sa osnivačkim aktom i Statutom.
Izvršni direktor ne može imati zamenika.
Direktor i izvršni direktor imaju pravo na zaradu, a mogu imati i pravo na stimulaciju.
Akt o isplati stimulacije donosi Nadzorni odbor uz saglasnost Osnivača.
Mandat Direktora prestaje istekom perioda na koji je imenovan, ostavkom i razrešenjem u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Direktor podnosi ostavku u pisanoj formi Osnivaču.
Predlog za razrešenje Direktora mora biti obrazložen, sa precizno navedenim razlozima zbog kojih se razrešenje predlaže i dostavlja se Direktoru koji ima pravo da se u roku od 20 dana izjasni o razlozima zbog kojih se predlaže razrešenje.
Ukoliko u toku trajanja mandata protiv Direktora bude potvrđena optužnica, Osnivač donosi rešenje o suspenziji koja traje do pravnosnažnog okončanja postupka.
Javno preduzeće može imati vršioca dužnosti Direktora koga imenuje Osnivač, u slučajevima i pod uslovima propisanim zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Vršilac dužnosti Direktora ima prava, obaveze i ovlašćenja Direktora.
Javno preduzeće je dužno da u obavljanju delatnosti obezbeđuje potrebne uslove za zaštitu i unapređenje životne sredine i da sprečava uzroke i otklanja posledice koje ugrožavaju životnu sredinu.
Javno preduzeće ima Komisiju za reviziju, koju imenuje Nadzorni odbor.
Komisija za reviziju ima tri člana, a Direktor i izvršni direktori ne mogu da budu njeni članovi.
Nezavisan član Nadzornog odbora je predsednik Komisije za reviziju.
Najmanje jedan član Komisije za reviziju mora biti lice koje je ovlašćeni revizor u skladu sa zakonom kojim se uređuje revizija ili koje ima odgovarajuća znanja i radno iskustvo u oblasti finansija i računovodstva.
Za člana Komisije za reviziju može biti imenovano lice koje ispunjava uslove predviđene zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Komisija za reviziju obavlja poslove u skladu sa zakonom i Statutom, kao i druge poslove koje joj poveri Nadzorni odbor.
Način rada Komisije za reviziju bliže se uređuje odlukom Nadzornog odbora.
13. Osnivačka prava, ulaganje kapitala i upravljanje zavisnim društvima
Javno preduzeće može, uz prethodnu saglasnost Osnivača, osnovati društvo kapitala za obavljanje delatnosti od opšteg interesa i društvo kapitala za obavljanje delatnosti koja nije delatnost od opšteg interesa.
Kao izdvojene organizacione delove Direktor Javnog preduzeća može da obrazuje ogranke preko kojih obavlja delatnost u zemlji i ogranke ili predstavništva u inostranstvu.
Javno preduzeće je dužno da na svojoj internet stranici objavi:
1) radne biografije članova Nadzornog odbora, Direktora i izvršnih direktora;
2) organizacionu strukturu;
3) godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja, kao i sve njegove izmene i dopune, odnosno izvod iz tog programa ako javno preduzeće ima konkurenciju na tržištu;
4) tromesečne izveštaje o realizaciji godišnjeg, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja;
5) godišnji finansijski izveštaj sa mišljenjem ovlašćenog revizora;
6) opšte uslove ponude za zaključenje ugovora sa krajnjim kupcima električne energije;
7) druge informacije od značaja za javnost.
Javno preduzeće objavljuje informacije na svojoj internet stranici ili na drugi prikladan način koje su od značaja za snabdevanje električnom energijom u skladu sa zakonom.
Osnivač može da odredi i druge elemente poslovanja Javnog preduzeća koji će se objavljivati, a koji su od naročitog značaja za javnost.
15. Opšti akti Javnog preduzeća
Opšti akti Javnog preduzeća su osnivački akt, Statut i drugi opšti akti kojima se na opšti način uređuju određena pitanja.
Statut je osnovni opšti akt Javnog preduzeća i ne sme biti u suprotnosti sa odredbama zakona kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća i ovom odlukom.
Ostali opšti akti Javnog preduzeća ne smeju biti u suprotnosti sa odredbama Statuta.
Statutom se podrobnije uređuju: poslovno ime i sedište Javnog preduzeća; obavljanje delatnosti Javnog preduzeća koje nisu predviđene ovom odlukom; zastupanje Javnog preduzeća; način raspoređivanja dobiti i pokriće gubitaka Javnog preduzeća; delokrug Nadzornog odbora i Direktora; način na koji se u Nadzorni odbor imenuje predstavnik zaposlenih u Javnom preduzeću; opšti akti Javnog preduzeća, izgled i sadržina pečata i štambilja Javnog preduzeća; zaštita životne sredine i druga pitanja značajna za rad i poslovanje Javnog preduzeća i za ostvarivanje prava, obaveza i odgovornosti zaposlenih u Javnom preduzeću.
16. Prelazne i završne odredbe
Javno preduzeće nastavlja sa radom u skladu sa Zakonom o javnim preduzećima ("Službeni glasnik RS", broj 15/16), Zakonom o energetici ("Službeni glasnik RS", broj 145/14), ovom odlukom i Statutom.
Javno preduzeće usaglasiće Statut i druga opšta akta sa ovom odlukom u roku od 90 dana od dana donošenja ove odluke.
Akte o osnivanju javnih preduzeća za obavljanje delatnosti energetskih delatnosti sa sedištem na teritoriji Autonomne pokrajine Kosovo i Metohija, Javno preduzeće usaglasiće sa zakonom, ovom odlukom i propisima kojima se uređuju uslovi i način obavljanja energetskih delatnosti u roku od tri meseca od dana kada se steknu uslovi za usklađivanje njihove organizacije, rada i poslovanja sa tim propisima.
Ovu odluku objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".