KODEKS
PONAŠANJA SLUŽBENIKA I NAMEŠTENIKA GRADSKE UPRAVE GRADA VALJEVA

("Sl. glasnik grada Valjeva", br. 4/2018)

 

OSNOVNE ODREDBE

Kodeks

Član 1

Kodeks ponašanja službenika i nameštenika Gradske uprave grada Valjeva (u daljem tekstu: Kodeks) je skup pravila ponašanja službenika i nameštenika koji sadrži profesionalne i etičke standarde za obavljanje službenih poslova i ostvarivanje komunikacije sa strankama, u cilju obezbeđivanja kvaliteta i dostupnosti usluga, kao i podsticanju poverenja u integritet, nepristrasnost i efikasnost Gradske uprave grada Valjeva (u daljem tekstu: Gradska uprava).

Službenik je zaposleno lice koje profesionalno obavlja stručne poslove iz nadležnosti Gradske uprave ili sa njima povezanih opštih pravnih poslova, informatičkih, materijalno-finansijskih, računovodstvenih i administrativnih poslova.

Nameštenik je lice koje zasniva radni odnos radi obavljanja pratećih, pomoćno-tehničkih poslova u Gradskoj upravi.

Stranke su fizička i pravna lica bez obzira na državljanstvo i sedište, kao i organi, organizacije i grupe lica koja se obraćaju Gradskoj upravi.

Oblast primene

Član 2

Pravila ovog Kodeksa dužni su da primenjuju službenici i nameštenici u Gradskoj upravi (u daljem tekstu: službenici) kada obavljaju poslove iz svoje nadležnosti.

Svrha Kodeksa

Član 3

Svrha ovog Kodeksa je:

- da utvrdi standarde ličnog i profesionalnog integriteta i ponašanja kojih bi trebalo da se pridržavaju službenici,

- da podrži službenike u poštovanju profesionalnih i etičkih standarda,

- da upozna stranke o pravilnom načinu postupanja i ponašanja službenika,

- da doprinese izgradnji poverenja građana u Gradsku upravu,

- da doprinese uspostavljanju efikasnijeg i odgovornijeg postupanja službenika.

Član 4

Svi pojmovi koji su u ovom Kodeksu upotrebljeni u muškom gramatičkom rodu obuhvataju muški i ženski rod lica na koja se odnose.

OSNOVNI PRINCIPI I PRAVILA KODEKSA

Zakonitost i nepristrasnost

Član 5

Službenik je dužan da se u obavljanju svojih poslova ponaša zakonito i da svoja diskreciona ovlašćenja primenjuje nepristrasno.

Službenici posebno vode računa da odluke koje se tiču prava, obaveza ili na zakonu zasnovanih interesa stranaka imaju osnov u zakonu i da njihov sadržaj bude usklađen sa zakonom.

Službenici su dužni da se uzdržavaju od bilo koje samovoljne ili druge radnje koja će neopravdano uticati na stranke ili kojom im se neosnovano daje povlašćeni tretman.

Službenici u svom radu nikada ne smeju da se rukovode ličnim, porodičnim, niti političkim pritiscima i motivima.

Objektivnost

Član 6

U svom radu, službenik je dužan da uzme u obzir sve relevantne činjenice i da svaku od njih pravilno oceni u odnosu na odluku, kao i da izuzme sve elemente koji nisu od značaja za predmetni slučaj.

Zabrana diskriminacije

Član 7

Službenici su obavezni da u svakoj prilici poštuju princip jednakosti stranaka pred zakonom, a posebno kada rešavaju o zahtevima stranaka i donose odluke.

Službenici postupaju jednako prema svim strankama u istoj pravnoj i faktičkoj situaciji.

Ukoliko dođe do drugačijeg postupanja službenika prema određenoj stranci nego što je to uobičajeno, službenik je dužan da obrazloži takvo postupanje.

Službenik je dužan da u okviru svojih nadležnosti omogući ostvarivanje prava, poštovanje integriteta i dostojanstva stranaka i drugih službenika bez diskriminacije ili povlašćivanja po bilo kom osnovu, a naročito po osnovu pola, rase, boje kože, društvenog porekla, rođenja, kulture, jezika, veroispovesti ili verovanja, političkog ili drugog uverenja, državljanstva, pripadnosti narodu ili nacionalnoj manjini, imovnog stanja, psihičkog i fizičkog invaliditeta, starosne dobi, rodnog identiteta i seksualne orijentacije, zdravstvenog stanja, bračnog i porodičnog statusa, osuđivanosti, fizičkog izgleda, članstva u političkim, sindikalnim i drugim organizacijama i drugim stvarnim i pretpostavljenim ličnim svojstvima.

Zabrana zloupotrebe i prekoračenja službenih ovlašćenja

Član 8

Službenici su dužni da ovlašćenja u svom radu koriste isključivo u svrhe koje su utvrđene zakonom i drugim propisima.

Pri obavljanju privatnih poslova službenik ne sme koristiti službene oznake, službena ovlašćenja ili autoritet svog radnog mesta.

Službenik je dužan da u svom radu isključivo vrši uvid, pribavlja i obrađuje podatke o činjenicama o kojima se vodi službena evidencija, a koji su neophodni za odlučivanje, odnosno postupanje.

Zaštita podataka o ličnosti

Član 9

Službenik koji obrađuje podatke o ličnosti poštuje sve propise i važeće standarde u pogledu njihove zaštite.

Službenik ne može koristiti lične podatke u svrhe koje nisu zakonite, dostavljati ih i omogućavati uvid u iste neovlašćenim osobama.

Pristup informacijama od javnog značaja

Član 10

Službenik se stara o poštovanju prava na pristup informacijama od javnog značaja na način koji obezbeđuje najpotpunije i najefikasnije ostvarivanje tog prava, u skladu sa zakonom koji reguliše pristup informacijama od javnog značaja i pravilima koja važe u Gradskoj upravi.

Pružanje informacija o postupku

Član 11

Službenici su dužni da strankama, na njihov zahtev, daju informacije o postupku koji se kod njih vodi. Službenik će uputiti stranku na koji način može da ostvari pravo na razgledanje spisa i pravo na obaveštavanje o toku postupka.

Službenici su dužni da strankama pruže i informacije o pravnim radnjama koje stranke treba da preduzmu u cilju ostvarivanja svojih prava i obaveza. Službenik vodi računa da informacije koje pruža budu jasne i razumljive stranci.

Kada službenik ne sme da pruži traženu informaciju zbog njene poverljive prirode, dužan je da zainteresovanoj stranci navede razloge zbog kojih nije u mogućnosti da joj pruži traženu informaciju.

Ako je usmeni zahtev stranke previše složen, službenik je dužan da posavetuje stranku o tome kako da formuliše svoj zahtev pisanim putem.

Ispravljanje propusta

Član 12

U slučaju propusta u radu službenika koji ima negativan uticaj na prava ili interese stranaka, službenik je dužan da uputi pismeno izvinjenje stranci i nastoji da otkloni negativne posledice prouzrokovane njegovom greškom što je pre moguće, kao i da obavesti stranku o pravu na odgovarajuće pravno sredstvo i prigovor zbog propusta.

Razumni rok za donošenje odluka

Član 13

Službenici se staraju da se odluka po svakom zahtevu ili prigovoru donese u razumnom roku, bez odlaganja, a u svakom slučaju najkasnije u zakonom predviđenom roku.

Isto pravilo primenjuje se za odgovore na dopise stranaka ili odgovore na službene dopise kojima službenici od neposrednog rukovodioca traže uputstva u pogledu postupka koji se vodi.

Ako zbog složenosti postupka, odnosno pitanja koja su pokrenuta, odluku nije moguće doneti u zakonskom roku, službenik će o tome obavestiti stranku i svog neposrednog rukovodioca i preduzeti sve što je potrebno da se odluka donese što pre.

Ponašanje službenika u javnim nastupima

Član 14

U svim oblicima javnih nastupa i delovanja u kojima predstavlja Gradsku upravu službenik je dužan iznositi stavove, u skladu s propisima, ovlašćenjima, stručnim znanjem i ovim Kodeksom.

Prilikom iznošenja stručnih i ličnih stavova, službenik pazi na ugled Gradske uprave i lični ugled i sme iznositi samo istinite podatke, sadržinom i tonom kojim se ne vređa ugled Gradske uprave i njenih predstavnika, a na isti način ima postupati i kada je reč o ličnom i poslovnom ugledu drugih fizičkih i pravnih lica.

Poštovanje drugih i učtivost službenika

Član 15

Službenici su dužni da se međusobno i prema strankama ophode sa poštovanjem.

Prilikom komunikacije sa strankama službenici treba da budu učtivi, pristupačni, tačni i kooperativni.

Prilikom odgovaranja na dopise, u telefonskim razgovorima i u prepisci putem elektronske pošte, službenik je dužan da bude što više od pomoći i da pruži što iscrpnije i preciznije odgovore.

U prisustvu stranaka službenicima nisu dozvoljeni privatni telefonski razgovori.

Standard poslovne komunikacije

Član 16

Standard poslovne komunikacije podrazumeva da se u najkraćem mogućem roku odgovori na poruku primljenu putem elektronske pošte.

Slanje podneska/dopisa ili elektronske pošte

Član 17

Službenik je dužan da prilikom slanja podneska ili dopisa uvek koristi zaglavlje.

Podnesak, dopis ili elektronsku poštu potrebno je nasloviti na osobu (fizičko lice) ili funkciju, odnosno poslovno ime.

Podnesak, dopis i elektronsku poštu neophodno je uredno potpisati svojim imenom, zvanjem i ostalim podacima za kontakt.

Podnesak, dopis ili elektronska pošta treba da budu jasne sadržine i koncizni, a stil pisanja treba da bude prilagođen osobi kojoj se obraća i u skladu sa temom.

Prilikom pripreme podneska, dopisa ili elektronske pošte potrebno je proveriti pravopis i tačnost informacija koje se navode.

Poštovanje radnog vremena

Član 18

Zaposleni su dužni da poštuju propisano radno vreme, kao i da se prilikom dolaska ili odlaska sa radnog mesta evidentiraju na propisan način.

Zaposleni ima pravo na odmor u toku dnevnog rada u skladu sa propisima o radu.

Odmor u toku dnevnog rada ne može se koristiti na početku ili na kraju radnog vremena.

Izuzev korišćenja odmora u toku dnevnog rada, nije dozvoljeno napuštanje radnog mesta u okviru radnog vremena bez odobrenja neposrednog rukovodioca ili zaposlenog kojeg neposredni rukovodilac ovlasti.

Službenicima bez prethodne najave i odobrenja neposrednog rukovodioca ili zaposlenog kojeg neposredni rukovodilac ovlasti nije dopušten ulazak u radne prostorije Gradske uprave van radnog vremena.

Standardi odevanja na radnom mestu

Član 19

Službenik je dužan da bude prikladno i uredno odeven, primereno poslovima koje obavlja, i da na taj način ne narušava ugled Gradske uprave niti izražava svoju političku, versku ili drugu pripadnost koja bi mogla da dovede u sumnju njegovu nepristrasnost i neutralnost.

Zaposleni treba da se odevaju u skladu sa zahtevima radnih mesta i radnih aktivnosti, a osnovni standard svakodnevnog odevanja jeste uredna i čista odeća.

Neprikladnom odećom smatraju se naročito: neprimereno kratke suknje, bluze sa velikim dekolteom ili bretelama, izrazito kratke ili providne bluze, kratke pantalone, helanke i sportska oprema.

Službenika koji je neprikladno odeven neposredni rukovodilac će upozoriti na obavezu poštovanja ovog Kodeksa u pogledu odevanja na radnom mestu i na mogućnost pokretanja disciplinskog postupka u slučaju ponovljene povrede Kodeksa.

Urednost radnih prostorija

Član 20

Radne prostorije službenika moraju biti čiste i uredne o čemu službenici vode računa sve vreme tokom trajanja radnog vremena, kao i prilikom napuštanja istih.

PRIDRŽAVANJE ODREDABA KODEKSA I ZAVRŠNE ODREDBE

Pravo pritužbe zbog kršenja Kodeksa

Član 21

Stranka se zbog povrede pravila ovog Kodeksa može pritužbom obratiti neposrednom rukovodiocu.

Neposredni rukovodilac dužan je da obavesti podnosioce pritužbe o preduzetim radnjama.

Praćenje primene Kodeksa

Član 22

Načelnik Gradske uprave prati i razmatra primenu ovog Kodeksa.

Za sprovođenje ovog Kodeksa odgovorni su rukovodioci unutrašnjih organizacionih jedinica.

Ukoliko praćenjem primene Kodeksa oceni da je to potrebno načelnik Gradske uprave može za primenu Kodeksa izdati posebna uputstva.

Izveštaj o primeni Kodeksa čini sastavni deo godišnjeg izveštaja o radu Gradske uprave.

Izveštaj sadrži statističke podatke o ukupnom broju primljenih prigovora stranaka na kršenje Kodeksa, strukturi prigovora po pravilima utvrđenim Kodeksom, pokrenutim i okončanim disciplinskim postupcima, izrečenim merama za kršenje Kodeksa i druge činjenice i okolnosti za koje načelnik Gradske uprave smatra da su od značaja za praćenje primene Kodeksa.

Disciplinska odgovornost

Član 23

Povrede obaveza iz ovog Kodeksa predstavljaju lakšu povredu dužnosti iz radnog odnosa, ukoliko nije obuhvaćena nekom od težih povreda radnih dužnosti predviđenih zakonom ili drugim propisom.

Obaveštavanje stranaka i službenika o primeni Kodeksa

Član 24

Kodeks se objavljuje u "Službenom glasniku grada Valjeva", postavlja na internet stranici grada Valjeva i u dovoljnom broju primeraka čini dostupnim strankama na drugim odgovarajućim mestima (uslužni servis građana, šalterske službe, mesne kancelarije i dr.).

Prestanak ranijeg Kodeksa ponašanja

Član 25

Stupanjem na snagu ovog Kodeksa prestaje da važi Kodeks ponašanja zaposlenih u Gradskoj upravi za lokalni razvoj, privredu, urbanizam i komunalne poslove i zaposlenih u Gradskoj upravi za društvene delatnosti, finansije, imovinske i inspekcijske poslove ("Službeni glasnik grada Valjeva", broj 9/10).

Stupanje na snagu

Član 26

Ovaj Kodeks stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Valjeva".