ODLUKA
O MESNOJ SAMOUPRAVI

("Sl. list opštine Kikinda", br. 3/2005 - prečišćen tekst, 2/2006 i 2/2014)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovom Odlukom uređuje se način obrazovanja, poslovi, organizacija, finansiranje oblika mesne samouprave, odnos Skupštine opštine i mesne samouprave i druga pitanja vezana za rad mesne samouprave na području opštine Kikinda.

II MESNA ZAJEDNICA

Član 2

Mesna zajednica predstavlja oblik mesne samouprave koji se obrazuje radi zadovoljavanja potreba i interesa stanovništva u selima opštine Kikinda.

Član 3

Mesna zajednica ima svojstvo pravnog lica u okviru prava i dužnosti utvrđenih Statutom opštine, ovom Odlukom i Statutom mesne zajednice.

Član 4

Mesna zajednica ima svoj pečat čija se sadržina i upotreba reguliše Statutom mesne zajednice.

III PODRUČJA ZA KOJA SE OBRAZUJU MESNE ZAJEDNICE

Član 5

Na teritoriji opštine Kikinda obrazuju se mesne zajednice u sledećim naseljenim mestima:

- Banatska Topola,

- Banatsko Veliko Selo,

- Bašaid,

- Iđoš,

- Mokrin,

- Nakovo,

- Novi Kozarci,

- Rusko Selo,

- Sajan.

Član 6

Građani određenog područja mogu pokrenuti inicijativu za osnivanje novih, spajanje ili ukidanje postojećih mesnih zajednica.

Član 7

Inicijativu iz člana 6. ove Odluke mogu pokrenuti organi mesne zajednice, zborovi građana i 15% stanovnika sa biračkim pravom sa područja sa koga se pokreće inicijativa.

Inicijativa mora biti detaljno obrazložena.

Inicijativa se dostavlja Skupštini opštine na razmatranje i izjašnjavanje.

IV POSLOVI MESNE ZAJEDNICE

Član 8

U mesnoj zajednici građani ostvaruju svoje zajedničke potrebe u sledećim oblastima:

- uređivanju naselja (putevi, ulice, trgovi, PTT, snabdevanje električnom energijom, snabdevanje gasom i sl.),

- zaštita i unapređenje životne sredine,

- vaninstitucionalna briga o socijalnoj zaštiti stanovništva,

- zadovoljavanje potreba građana u oblasti sporta, kulture, informisanja i sl.,

- drugi poslovi koji se predvide Statutom mesne zajednice, a u skladu sa Zakonom, Statutom opštine i ovom Odlukom.

Član 9

Skupština opštine svojom Odlukom može svim ili pojedinim mesnim zajednicama poveriti vršenje određenih poslova iz delokruga opštine, uz obezbeđenje za to potrebnih sredstava.

V UČEŠĆE GRAĐANA U ODLUČIVANJU O POSLOVIMA MESNE ZAJEDNICE

Član 10

Građani u mesnoj zajednici odlučuju o svojim zajedničkim potrebama putem:

1. Zbora građana,

2. Referenduma.

V1 Zbor građana

Član 11

Zbor građana saziva se za područje mesne zajednice ili dela mesne zajednice.

Zbor građana raspravlja, daje predloge i donosi odluke o pitanjima iz nadležnosti mesne zajednice.

Član 12

Zbor građana saziva predsednik mesne zajednice, na način i po postupku predviđenim Statutom mesne zajednice.

Mesne zajednice svojim Statutom određuju visinu procenta građana sa biračkim pravom koji mogu sazvati zbor građana.

Mesne zajednice svojim Statutom određuju visinu procenta građana sa biračkim pravom čije je prisustvo dovoljno za donošenje punovažnih odluka.

Član 13

Na zboru građana razmatraju se pitanja i predlozi iz nadležnosti mesne zajednice, i donose se zaključci koje organi mesne zajednice obavezno uzimaju u razmatranje.

Član 14

Zbor građana usvaja zaključke većinom glasova prisutnih.

V2 Referendum

Član 15

U mesnoj zajednici, po određenim pitanjima može se raspisati referendum.

Inicijativu za održavanje referenduma može podneti 10% upisanih birača sa teritorije mesne zajednice.

Odluku o raspisivanju referenduma donosi organ mesne zajednice.

Član 16

Postupak sprovođenja referenduma sprovodi se u skladu sa odredbama Zakona o referendumu i narodnoj inicijativi.

Član 17

Odluka doneta na referendumu je obavezujuća za organ mesne zajednice.

VI ORGANI MESNE ZAJEDNICE

Član 18

Najviši organ u mesnoj zajednici je predsednik mesne zajednice.

Član 19

Predsednik mesne zajednice:

- donosi Statut mesne zajednice,

- donosi planove rada, finansijski plan i usvaja završni račun mesne zajednice,

- predlaže program razvoja mesne zajednice,

- saziva zbor građana,

- sprovodi odluke donete na zborovima građana i na referendumu,

- sarađuje sa organima Skupštine opštine u poslovima vezanim za rad mesne zajednice,

- vrši i druge poslove u skladu sa Statutom opštine, ovom Odlukom i Statutom mesne zajednice.

Član 20

Predsednika mesne zajednice građani biraju na osnovu slobodnog, opšteg, jednakog i neposrednog izbornog prava, tajnim glasanjem na period od četiri godine.

Državljanin Republike Srbije, koji je navršio 18 godina, koji ima poslovnu sposobnost i prebivalište na području mesne zajednice u kojoj se vrši izbor, ima pravo da bira i da bude biran za predsednika mesne zajednice.

Predsednika mesne zajednice biraju građani sa opštim biračkim pravom koji imaju prebivalište na području mesne zajednice u kojoj se vrši izbor.

Izbor predsednika mesne zajednice vrši se u mesnoj zajednici kao jednoj izbornoj jedinici.

Član 21

Kandidate za predsednika mesne zajednice mogu predlagati grupe građana koje prikupe najmanje 100 potpisa u mesnoj zajednici u kojoj se vrši izbor.

Birač može potpisati samo jedan predlog za kandidata za predsednika mesne zajednice.

Član 22

Izbore za predsednika mesne zajednice raspisuje predsednik Skupštine opštine.

Organi za sprovođenje izbora su Komisija za pripremu i organizaciju izbora koju obrazuje i imenuje predsednik Skupštine opštine Kikinda, Izborna komisija i birački odbori na biračkim mestima koje obrazuje i imenuje predsednik mesne zajednice.

Organ opštinske uprave u čijoj su nadležnosti birački spiskovi dostavlja Izbornoj komisiji u mesnoj zajednici biračke spiskove za izbore za predsednika mesne zajednice.

Član 23

Postupak predlaganja kandidata, utvrđivanje liste kandidata, odustajanje kandidata od kandidature, priprema materijala za glasanje i druga pitanja bliže se uređuju Statutom mesne zajednice.

Član 24

Za predsednika mesne zajednice izabran je kandidat koji je dobio najveći broj glasova od ukupnog broja birača koji su glasali u mesnoj zajednici, ako ja na izborima glasalo više od 25% građana sa biračkim pravom.

Rezultati izbora za predsednika mesne zajednice objavljuju se u "Službenom listu opštine Kikinda".

Član 25

Troškovi sprovođenja izbora za predsednika mesne zajednice obezbeđuju se iz sredstava budžeta opštine namenjenih za rad mesnih zajednica.

Član 26

Inicijativu za razrešenje predsednika mesne zajednice može pokrenuti 25% građana sa biračkim pravom sa teritorije mesne zajednice i predsednik opštine Kikinda.

Odluku o razrešenju predsednika mesne zajednice donose građani putem referenduma.

Referendum je punovažan ako je na njemu glasala većina građana koji imaju biračko pravo.

Odluka o razrešenju predsednika mesne zajednice doneta je ako se za nju izjasnila većina građana iz stava 3. ovog člana.

VI 1 Ostale odredbe

Član 27

Predsedniku-ci mesne zajednice pripada mesečna naknada za rad u visini od 24.000,00 dinara u neto iznosu, a isplaćuje se iz budžeta opštine.

Član 28

Predsednik mesne zajednice može formirati savetodavna tela koja mu pomažu u radu.

Član 29

Stručne i administrativne poslove za potrebe predsednika mesne zajednice obavlja sekretar mesne zajednice.

Sekretar mesne zajednice je radnik mesne zajednice i za svoj rad odgovara predsedniku mesne zajednice.

Sekretara mesne zajednice postavlja i razrešava predsednik mesne zajednice uz mišljenje predsednika opštine.

Uslove, način i postupak postavljenja i razrešenja sekretara mesne zajednice uređuje se Statutom mesne zajednice.

Sredstva za rad sekretara mesnih zajednica obezbeđuju se u budžetu opštine u skladu sa kriterijumima i merilima koji važe za zaposlene u opštinskoj upravi.

Za zakonito korišćenje sredstava sa kojima raspolaže mesna zajednica odgovoran je sekretar mesne zajednice.

Član 30

Stručne, računovodstveno-knjigovodstvene i administrativne poslove za potrebe mesne zajednice obavlja opštinska uprava.

Član 31

Mesne zajednice obrazovane ovom Odlukom zastupa pred sudovima i drugim državnim organima Opštinski javni pravobranilac.

VII SREDSTVA MESNE ZAJEDNICE

Član 32

Sredstva za rad mesne zajednice su:

1. sredstva koja opština prenese mesnoj zajednici,

2. sredstva koja građani obezbeđuju samodoprinosom,

3. sredstva od naknade za usluge,

4. pokloni i druga sredstva.

Mesna zajednica koristi sredstva u skladu sa svojim programima i planovima.

Član 33

Mesne zajednice donose godišnje finansijske planove i programe.

Na deo finansijskog plana koji se odnosi na sredstva koja opština prenese mesnoj zajednici saglasnost daje ovlašćeni organ opštine.

Mesne zajednice se ne mogu zaduživati preko iznosa utvrđenog u finansijskom planu bez saglasnosti Skupštine opštine.

VIII ODNOS OPŠTINE I MESNE SAMOUPRAVE

Član 34

Predsednik opštine:

- daje mišljenje o usaglašenosti Statuta mesne zajednice sa Zakonom, Statutom opštine i ovom Odlukom,

- daje saglasnost na finansijski plan i program mesne zajednice u delu koji se odnosi na sredstva iz budžeta opštine,

- vrši kontrolu utroška finansijskih sredstava mesne zajednice koja se mesnoj zajednici dostavljaju iz budžeta.

Član 35

U slučaju da se Statut mesne zajednice ne usaglasi sa Zakonom, Statutom opštine i ovom Odlukom ili se utvrdi da postoji nenamensko korišćenje sredstava dostavljenih iz budžeta opštine, predsednik opštine može predložiti Skupštini opštine uskraćivanje daljeg finansiranja mesne zajednice, a protiv predsednika mesne zajednice može pokrenuti postupak pred nadležnim organom.

Član 36

U slučaju da se pojave okolnosti u radu organa mesne samouprave koji otežavaju funkcionisanje mesne samouprave, predsednik opštine na predlog 10% građana sa biračkim pravom na teritoriji mesne samouprave, zahtevaće od organa mesne samouprave pismeno izjašnjenje o okolnostima koje su izazvale poremećaj u radu i predložiće organu mesne samouprave preduzimanje odgovarajućih mera.

Ukoliko organ mesne zajednice ne preduzme mere iz stava 1. ovog člana, predsednik opštine može predložiti Skupštini opštine privremeno uskraćivanje finansiranja mesne zajednice i pokrenuti postupak za utvrđivanje odgovornosti predsednika mesne zajednice pred nadležnim državnim organom.

Član 36a

Mesna zajednica je dužna da na zahtev nadležnih organa opštine, a najmanje jednom godišnje do 15. februara za prethodnu godinu podnese izveštaj o svom radu.

IX PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 37

Mesne zajednice uskladiće svoje Statute i druga akta sa ovom Odlukom u roku od 15 dana od dana stupanja na snagu ove Odluke.

Član 38

Po davanju mišljenja osnivača o usaglašenosti Statuta jedinice mesne samouprave sa Zakonom, Statutom opštine i ovom Odlukom, održaće se izbori za organe mesne samouprave, a u skladu sa ovom Odlukom.

Član 39

Postojeći organi mesne zajednice imenovaće Izbornu komisiju za sprovođenje prvih narednih izbora za organe mesne zajednice.

Organi jedinica mesne samouprave u postojećem sastavu izabrani u skladu sa ovom Odlukom nastavljaju sa radom do izbora novih organa.

Član 40

Stupanjem na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o mesnim zajednicama ("Sl. list opštine Kikinda", br. 7/93, 8/93, 7/97, 4/98 i 4/2000).

Član 41

Ova Odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu opštine Kikinda".

 

Samostalni članovi Odluke o izmenama i dopunama
Odluke o mesnoj samoupravi

("Sl. list opštine Kikinda", br. 2/2006)

 

Član 5

Mesne zajednice uskladiće svoje Statute i druga akta sa ovom Odlukom u roku od 15 dana od dana stupanja na snagu ove Odluke.

Član 6

Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu opštine Kikinda".

Napomene

Prečišćen tekst Odluke o mesnoj samoupravi obuhvata Odluku o mesnoj samoupravi ("Sl. list opštine Kikinda", br. 17/03) i Odluku o izmenama i dopunama odluke o mesnoj samoupravi ("Sl. list opštine Kikinda", br. 3/05).