UPUTSTVO

O RADU TREZORA GRADA KRUŠEVCA

("Sl. list grada Kruševca", br. 4/2018)

 

I - OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovim uputstvom se reguliše postupak izvršenja budžeta grada Kruševca, interna kontrola finansijskih transakcija i propisuju obrasci za procedure za aproprijacije, za plaćanje i transfer sredstava.

Član 2

Naredbodavac za izvršenje Odluke o budžetu grada je Gradonačelnik i lica koja on odredi.

Gradonačelnik donosi rešenje o isplati tekućih obaveza i kapitalnih investicija na dnevnom nivou.

Član 3

Budžetski izvršioci konsolidovanog računa Trezora (KRT) grada kod direktnih budžetskih korisnika su:

1. Gradonačelnik i Zamenik gradonačelnika za KRT i račun izvršenja budžeta;

2. Načelnik Gradske uprave za račun FZP stambeni deo i račun za isplatu bolovanja preko 30 dana, kao i depozitnih računa i računa za donacije.

II - IZVRŠENJE BUDŽETA

U procesu izvršenja budžeta definišu se sledeće procedure:

1. Procedura za aproprijacije (obrazac - ZA)

2. Procedura za utvrđivanje kvota

3. Procedura za plaćanja i transfer sredstava (obrazac - ZP i ZP1)

Član 4

1. Procedura za aproprijacije

Definicija i svrha

Definicija: Aproprijacija je od strane Skupštine grada Kruševca, Odlukom o budžetu, dato ovlašćenje nadležnom izvršnom organu za trošenje javnih sredstava do određenog iznosa i za određene namene, za budžetsku godinu (u daljem tekstu aproprijacija).

Svrha: Najvažnija svrha procesa aproprijacije je obezbeđenje sprovođenja Odluke o budžetu, u kojoj aproprijacije predstavljaju poziciju, odnosno ekonomsku klasifikaciju na trećem nivou.

Član 5

Postoje dva postupka vezana za aproprijacije:

- evidentiranje aproprijacija i

- evidentiranje promena u aproprijacijama, nakon što su početne aproprijacije evidentirane u trezoru.

Član 6

Postupak evidentiranja aproprijacija koristi se za evidentiranje aproprijacija utvrđenih Odlukom o budžetu, odnosno Odlukom o rebalansu, Odlukom o privremenom finansiranju u trezoru grada Kruševca.

U slučaju da Skupština ne usvoji Odluku o budžetu pre početka fiskalne godine, finansiranje se odobrava na osnovu Odluke o privremenom finansiranju. Ova Odluka predstavlja osnov za evidentiranje aproprijacija u trezoru u periodu privremenog finansiranja, odnosno dok se ne usvoji Odluka o budžetu.

U roku od 30 dana od dana stupanja na snagu Odluke o budžetu grada Kruševca, odnosno Odluke o rebalansu za tekuću godinu, Odeljenje za finansije dostavlja odobrene aproprijacije budžetskim korisnicima (Izvod iz budžeta).

Član 7

Promene u aproprijacijama evidentiranim u Trezoru grada Kruševca mogu se izvršiti u sledećim slučajevima: ukoliko se sredstva tekuće budžetske rezerve koriste za neplanirane svrhe za koje nisu utvrđene aproprijacije ili za svrhe za koje se u toku godine pokaže da aproprijacije nisu bile dovoljne; u slučaju korišćenja sredstava stalne budžetske rezerve; ukoliko se, uz odobrenje Gradskog veća izvrši preusmerenje aproprijacije odobrene na ime određenog rashoda u ukupnom iznosu do 10% iznosa aproprijacije za rashod čiji se iznos smanjuje; u slučaju kada se ostvare prihodi iz drugih izvora (osim izvora 01); u slučaju kada Gradsko veće zbog promene okolnosti u toku godine koja ne ugrožava utvrđene prioritete unutar budžeta donese odluku da se iznos aproprijacije koji nije moguće iskoristiti, prenese u tekuću budžetsku rezervu.

Član 8

Zahtev za promenu u aproprijaciji (obrazac ZA) koristi se kada je potrebno promeniti početnu aproprijaciju koja je evidentirana u trezoru ako se sredstva tekuće budžetske rezerve koriste za neplanirane svrhe za koje nisu utvrđene aproprijacije ili za svrhe za koje se u toku godine pokaže da aproprijacije nisu bile dovoljne; u slučaju korišćenja sredstava stalne budžetske rezerve; kada se vrši preusmerenje aproprijacije odobrene na ime određenog rashoda u ukupnom iznosu do 10% iznosa aproprijacije za rashod čiji se iznos smanjuje.

Budžetski korisnik zahtev za promenu u aproprijaciji podnosi Službi budžeta - Odeljenju za finansije. Uz zahtev za promenu u aproprijaciji budžetski korisnik prilaže kopiju dokumentacije koja ide u prilog zahtevu i pisano obrazloženje koje mora da sadrži:

- iznos zahteva za promenu;

- budžetsku klasifikaciju (ekonomska, organizaciona, funkcionalna, programska i klasifikacija po izvorima finansiranja);

- razlog zašto je promena aproprijacije neophodna;

- obračun iznosa promene aproprijacije i

- da li su tekuće aproprijacije dovoljne ili ne za finansiranje tražene promene, ako nisu dovoljne, dostavlja se pisano objašnjenje zašto nisu, uz prethodnu saglasnost nadležnih odeljenja, odnosno službi u okviru direktnog korisnika u čijoj nadležnosti se nalazi korisnik - podnosilac zahteva za promenu u aproprijaciji.

Služba za budžet pregleda Zahtev za promenu u aproprijaciji i prateću dokumentaciju i isti zavodi u evidenciju odobrenih zahteva.

Akt o promeni u aproprijacijama (rešenje) priprema Služba za budžet, a donosi Gradsko veće grada Kruševca.

Rešenje o promeni u aproprijacijama dostavlja se Službi za trezor Gradske uprave i Upravi za trezor.

Služba za trezor Gradske uprave kontroliše i nadgleda unos akta o promeni u aproprijaciji i stara se da se svi akti blagovremeno unesu u trezor.

Član 9

Šifre razloga: Šifre razloga predstavljaju instrument identifikacije vrste aproprijacije, odnosno promene u aproprijaciji evidentiranoj u Trezoru: Tabela sadrži:

1) objašnjenje svake šifre razloga;

2) objašnjenje ko je odgovoran za popunjavanje obrazaca za unos u Trezor;

3) objašnjenje ko odobrava promene

Šifra Razloga

Naziv razloga

Opis

1

2

3

01

Budžet

Da bi se evidentirao budžet koji donosi Skupština grada
Obrazac popunjava: Služba za budžet
Odobrava: Skupština Grada

02

Privremeno finansiranje

Da bi se evidentirala Odluka o privremenom finansiranju koje donosi Gradsko veće
Obrazac popunjava: Služba za budžet
Odobrava: Gradsko veće

03

Rebalans budžeta

Da bi se evidentirali iznosi aproprijacija koji su proistekli iz rebalansa budžeta u toku godine
Obrazac popunjava: Služba za budžet
Odobrava: Skupština Grada

04

Transfer "u" i "iz" budžetske rezerve

1. Transfer "u" tekuću budžetsku rezervu koristi se:
- ako se smanji obim poslovanja ili ovlašćenja korisnika budžetskih sredstava;
- ako korisnik budžetskih sredstava prestane da postoji, a njegovi zadaci nisu preneti na drugog korisnika budžetskih sredstava, neiskorišćena sredstva se prenose u tekuću budžetsku rezervu i mogu se koristiti za namene za koje je predviđeno korišćenje sredstava stalne budžetske rezerve;
- ako se od jednog korisnika budžetskih sredstava obrazuje više korisnika, neiskorišćena sredstva tog korisnika prenose se u tekuću budžetsku rezervu i raspoređuju se novoobrazovanim korisnicima.

2. Transfer "iz" tekuće budžetske rezerve koristi se:
- ako se obim poslovanja ili ovlašćenja korisnika budžetskih sredstava poveća;
- ako se osniva novi korisnik budžetskih sredstava u toku fiskalne godine;
- za neplanirane svrhe za koje nisu utvrđene aproprijacije budžetom;
- za svrhe za koje se u toku fiskalne godine pokaže da aproprijacije nisu bile dovoljne;

3. Transfer "iz" stalne budžetske rezerve koristi se za:
- otklanjanje posledica vanrednih okolnosti kao što su poplava, suša, zemljotres, požar, klizišta, snežni nanosi, grad, životinjske i biljne bolesti, ekološka katastrofa i druge elementarne nepogode, odnosno drugih vanrednih događaja, koji mogu da ugroze život i zdravlje ljudi ili prouzrokuju štetu većih razmera.
Popunjava: Korisnik budžeta - podnosilac zahteva; Odobrava: Gradsko veće

05

Promena dodatnih ostalih izvora prihoda

Koristi se kako bi se evidentirale aproprijacije ostalih izvora prihoda i odgovarajuće aproprijacije rashoda. Ostali izvori finansiranja sastoje se od svih šifara izvora finansiranja osim 01 (Prihodi iz budžeta).
Koristi se za promenu aproprijacije ostalih izvora prihoda kada je odgovarajući prihod ostvaren u većem iznosu od onog planiranog u tekućim aproprijacijama. Preusmeravanje aproprijacije iz ostalih izvora može se vršiti bez ograničenja.
Primeri kada mogu da se upotrebe zahtevi za promenu aproprijacija sa ovom šifrom razloga:
- kada su prihodi sakupljeni od donacija veći od tekućih odgovarajućih aproprijacija,
- kada su više prikupljeni sopstveni prihodi nego što je predviđeno budžetom.
Popunjava: Korisnik budžeta - podnosilac zahteva
Odobrava: Gradsko veće

06

Preusmeravanje aproprijacije na ime određenog rashoda i izdatka koji se finansiraju iz opštih prihoda budžeta grada (izvor 01) u iznosu do 10% vrednosti aproprijacije za rashode i izdatke čiji se iznos umanjuje

Koristi se kako bi se vršilo preusmeravanje odobrenih aproprijacija unutar korisnika budžeta, sa jedne ekonomske klasifikacije na drugu. Iznos promene u aproprijaciji ove vrste ne sme da bude veći od kumulativnog iznosa do 10% smanjene aproprijacije rashoda tokom fiskalne godine. Pošto se aproprijacije određuju na trećem nivou ekonomske klasifikacije onda se i računanje do 10% vrši na ovom nivou. Međutim, iznos promene je uvek ograničen iznosom raspoložive aproprijacije. Računanje kumulativno do 10% zasniva se na evidentiranim aproprijacijama za: budžet, privremeno finansiranje i rebalans budžeta.
Popunjava: Korisnik budžeta - podnosilac zahteva
Odobrava: Gradsko veće

2. Procedura za utvrđivanje kvota

Definicija i svrha

Definicija: Kvota je visina rashoda i izdataka do koje direktni i indirektni korisnici budžetskih sredstava mogu da vrše plaćanja, a koju određuje lokalni organ uprave nadležan za finansije.

Svrha: Proces utvrđivanja kvota ima za cilj da obezbedi bolje planiranje budžetske likvidnosti.

Član 9

Izvršenje budžeta se vrši na osnovu kvartalnih kvota, koje utvrđuje Odeljenje za finansije - Služba trezora.

Odeljenje za finansije - Služba trezora obaveštava korisnike o visini odobrene kvote najkasnije do 15. u mesecu za naredni kvartal.

Kvote se donose na kvartalnom nivou na osnovu kriterijuma iz čl. 53. Zakona o budžetskom sistemu.

Član 10

Odeljenje za finansije - Služba trezora utvrđuje kvote za sve budžetske korisnike rukovodeći se projekcijom prihoda i primanja budžeta i izvršenjem finansijskih planova korisnika budžeta iz prethodnog perioda.

Kvote se dodeljuju na nivou klase ekonomske klasifikacije rashoda i izdataka za izvor finansiranja 01 - Prihodi iz budžeta.

Korisnicima nije dozvoljeno da podnose zahteve za transfere i plaćanja iznad kvote koja je utvrđena na kvartalnom nivou.

Član 11

Korisnici budžeta mogu da zahtevaju izmenu kvote ali visina kvote koju zahtevaju mora biti manja od ukupnog iznosa budžetske aproprijacije.

Budžetski korisnik zahtev za promenu kvote podnosi Odeljenju za finansije - Službi trezora.

Zahtev za promenu kvote treba da sadrži sledeće podatke:

- iznos zahteva za promenu i

- razlog zbog kojeg se traži promena.

Zahtev za promenu kvote odobrava gradonačelnik.

3. Procedura za plaćanje i transfer sredstava

Član 12

Definicija i svrha

Definicija - Plaćanja označavaju sve transakcije koje imaju za rezultat smanjenje stanja finansijskih sredstava na računima.

Za sprovođenje transakcije plaćanja koriste se sledeći zahtevi:

- zahtev za plaćanje koristi se kod direktnih korisnika za plaćanja, sa računa izvršenja budžeta, kod kojih postoji prethodno odobrena preuzeta obaveza evidentirana u pomoćnim knjigama;

- zahtev za transfer sredstava koristi se za transfer sredstava sa računa izvršenja budžeta indirektnim korisnicima i korisnicima javnih sredstava koji imaju tekući račun.

- zahtev za podizanje gotovine koristi se za refundaciju sitnih troškova i podizanje gotovine za troškove putovanja.

Svrha - Proces plaćanja ima za cilj da:

- obezbedi bolje planiranje gotovinskih sredstava putem raspoređivanja plaćanja dobavljačima i primaocima sredstava,

- obezbedi tačno evidentiranje rashoda u finansijskim evidencijama.

Član 13

Zahtev za plaćanje (obrazac - ZP) u dva primerka priprema direktni korisnik budžetskih sredstava grada Kruševca kada se identifikuje potreba za plaćanjem i računovodstvena isprava kao što je račun, privremena ili okončana situacija i druga dokumenta. Računovodstvena isprava mora biti potpisana od strane lica koje je ispravu sastavilo, lica koje je ispravu kontrolisalo i lica odgovornog za nastalu poslovnu promenu.

Za plaćanja za koje je sproveden postupak javne nabavke, zaposleni na poslovima javnih nabavki proverava računovodstvenu ispravu i na zahtevu za plaćanje svojim potpisom potvrđuje da je postupak javne nabavke sproveden u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama.

Lice koje vrši funkciju overavanja zahteva za plaćanje svojim potpisom potvrđuje da je:

- obrazac pravilno popunjen;

- plaćanje u skladu sa namenom određenom Odlukom o budžetu;

- osnov za plaćanje sadržan u pratećoj dokumentaciji i

- iznos koji se plaća pravilno evidentiran;

Overen zahtev za plaćanje prosleđuje se odgovornom licu za odobravanje. Oba primerka odobrenog zahteva sa računovodstvenom ispravom dostavljaju se Službi za trezor.

Služba za trezor prima i proverava zahtev za plaćanje, vrši overu i podnosi gradonačelniku ili zameniku gradonačelnika na odobravanje. Po dobijenom odobrenju vrši plaćanje u skladu sa Zakonom o rokovima izmirenja novčanih obaveza u komercijalnim transakcijama.

Ukoliko se na zahtevu za plaćanje i pratećoj dokumentaciji uoče nedostaci i nepravilnosti, Služba za trezor vraća zahtev Službi za finansije.

Nakon izvršenog plaćanja Služba za trezor, po prijemu i izvršenom knjiženju izvoda Uprave za trezor Filijala Kruševac, obaveštava direktnog korisnika budžetskih sredstava o sprovedenom plaćanju prethodnog dana, na taj način što mu dostavlja kopiju izvoda i jedan primerak zahteva za plaćanje sa računovodstvenom ispravom.

Lice zaduženo za knjiženje poslovnih promena direktnog korisnika u Službi za finansije na osnovu izvoda Uprave za trezor Filijala Kruševac sprovodi potrebna knjiženja.

Član 14

Zahtev za transfer sredstava (ZP1) u tri primerka priprema indirektni korisnik budžetskih sredstava grada Kruševca kada se identifikuje potreba za transferom sredstava. Indirektni korisnik popunjen zahtev overava, odobrava i zajedno sa kopijama prateće dokumentacije o nastaloj poslovnoj promeni (računovodstvena dokumentacija) prosleđuje Službi za finansije (licu za overavanje i praćenje zahteva indirektnih korisnika). Indirektni budžetski korisnik uz zahtev za transfer sredstava za koje je sproveden postupak javne nabavke za plaćanje investicionih rashoda, podnosi i kompletnu prateću dokumentaciju kojom potvrđuje da je postupak javne nabavke sproveden u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama i saglasnosti Gradskog veća kojima potvrđuje da je odobren početak realizacije investicione aktivnosti. Indirektni budžetski korisnik uz zahtev za transfer sredstava dostavlja i nalog za prenos (Obrazac br. 3) overen i potpisan od strane ovlašćenog lica.

Lice za overavanje i praćenje zahteva indirektnih korisnika u Službi za finansije zahtev zavodi u knjigu evidencije primljenih zahteva za transfer sredstava i jedan primerak vraća podnosiocu zahteva i svojim potpisom potvrđuje da je:

- obrazac pravilno popunjen;

- transfer u skladu sa namenom određenom Odlukom o budžetu;

- osnov za transfer sadržan u pratećoj dokumentaciji i

- iznos za transfer pravilno evidentiran.

Lice za overavanje i praćenje zahteva indirektnih korisnika potpisane obrasce ZP1 prosleđuje nadležnom licu za odobravanje - načelniku Odeljenja u okviru Gradske uprave. Načelnici odeljenja odobravaju zahteve iz svoje nadležnosti.

Lice za overavanje i praćenje zahteva indirektnih korisnika sve primerke odobrenih zahteva sa računovodstvenom dokumentacijom dostavlja Službi za trezor.

Javna preduzeća podnose zahtev za transfer sredstava za kapitalne subvencije u tri primerka zajedno sa kopijama računovodstvene dokumentacije (ugovor, situacije, račun i sl.) licu za overavanje i praćenje zahteva za transfer sredstava za kapitalne subvencije u Službi za ekonomski razvoj i investicije.

Lice za overavanje i praćenje zahteva za transfer sredstava za kapitalne subvencije zahtev zavodi u knjigu evidencije primljenih zahteva za transfer sredstava i jedan primerak vraća podnosiocu zahteva i svojim potpisom potvrđuje da je:

- obrazac pravilno popunjen;

- transfer u skladu sa namenom određenom Odlukom o budžetu;

- osnov za transfer sadržan u pratećoj dokumentaciji i

- iznos za transfer pravilno evidentiran.

Lice za overavanje i praćenje zahteva za transfer sredstava za kapitalne subvencije potpisan zahtev prosleđuje načelniku Odeljenja na odobravanje.

Lice za overavanje i praćenje zahteva za transfer sredstava za kapitalne subvencije sve primerke odobrenog zahteva sa pratećom dokumentacijom i zaključkom gradonačelnika o prenosu sredstava dostavlja Službi za finansije.

Služba za finansije na osnovu dobijenog zahteva za transfer sredstava i računovodstvene dokumenta- cije dostavlja zahtev za plaćanje Službi za trezor.

Korisnik javnih sredstava, na ime dotacija ostalim neprofitnim institucijama, dostavlja zahtev za transfer sredstava dobijenih po konkursu u tri primerka zajedno sa ugovorom, licu za overavanje i praćenje zahteva za transfer sredstava dobijenih po Konkursu nadležnom odeljenju Gradske uprave Kruševac.

Lice za overavanje i praćenje zahteva za transfer sredstava dobijenih po Konkursu u nadležnom odeljenju zahtev zavodi u knjigu evidencije primljenih zahteva za transfer sredstava i jedan primerak vraća podnosiocu zahteva i svojim potpisom potvrđuje da je:

- obrazac pravilno popunjen;

- transfer u skladu sa namenom određenom Odlukom o budžetu;

- osnov za transfer sadržan u pratećoj dokumentaciji i

- iznos za transfer pravilno evidentiran.

Lice za overavanje i praćenje zahteva za transfer sredstava dobijenih po Konkursu potpisan zahtev prosleđuje načelniku Odeljenja na odobravanje.

Lice za overavanje i praćenje zahteva za transfer sredstava dobijenih po konkursu sve primerke odobrenog zahteva sa računovodstvenom dokumentacijom (ugovor i zaključak gradonačelnika o prenosu sredstava) dostavlja Službi za finansije.

Služba za finansije na osnovu dobijenog zahteva za transfer sredstava i računovodstvene dokumenta- cije dostavlja zahtev za plaćanje Službi za trezor.

Služba za trezor prima i proverava zahteve za transfer i zahteve za plaćanje, vrši overu i podnosi gradonačelniku ili zameniku gradonačelnika na odobravanje. Po odobrenju zahteva vrši transfer sredstava i plaćanje u skladu sa Zakonom o rokovima izmirenja novčanih obaveza u komercijalnim transakcijama.

Ukoliko se na zahtevu, odnosno računovodstvenoj dokumentaciji uoče nepravilnosti, Služba za trezor vraća zahtev Službi za finansije.

Lice zaduženo za knjiženje poslovnih promena u Službi za trezor, vrši knjiženje na osnovu izvoda Uprave za trezor Filijala Kruševac, obaveštava lice zaduženo za overavanje i praćenje zahteva indirektnih korisnika u Službi za finansije o sprovedenom transferu prethodnog dana, na taj način što mu vraća kopiju zahteva za transfer na kojoj je upisan datum plaćanja i potpis odgovornog lica.

Lice zaduženo za overavanje i praćenje zahteva indirektnih korisnika u Službi za finansije na osnovu kopije zahteva, evidentira sprovedenu poslovnu promenu.

Lice zaduženo za knjiženje poslovnih promena u Službi za trezor, obaveštava direktnog korisnika budžetskih sredstava o sprovedenom plaćanju prethodnog dana na taj način što mu dostavlja kopiju izvoda i zahtev za plaćanje sa računovodstvenom dokumentacijom.

Član 15

Zahtevi se popunjavaju na obrascima koji su sastavni deo Uputstva o radu trezora grada Kruševca.

Član 16

Stupanjem na snagu ovog uputstva prestaje da važi Uputstvo o radu Trezora II Broj 400-16/2017 od 02.08.2017. godine.

Član 17

Ovo Uputstvo stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kruševca".

Napomene

Obrasci koji su sastavni deo ovog uputstva nisu objavljeni u "Sl. listu grada Kruševca", br. 4/2018.