PRAVILNIK

O NAČINU VRŠENJA UNUTRAŠNJE KONTROLE

("Sl. glasnik RS", br. 39/2018)

1. Predmet pravilnika

Član 1

Ovim pravilnikom uređuje se način vršenja unutrašnje kontrole policijskih službenika i drugih zaposlenih u Ministarstvu unutrašnjih poslova (u daljem tekstu: Ministarstvo) od strane policijskih službenika Sektora unutrašnje kontrole ovlašćenih za vršenje unutrašnje kontrole (u daljem tekstu: policijski službenici unutrašnje kontrole).

2. Saznanja o potrebi vršenja unutrašnje kontrole

Član 2

Do početnih saznanja o krivičnim delima i drugim vidovima nezakonitog postupanja policijskih službenika i drugih zaposlenih u Ministarstvu, policijski službenici unutrašnje kontrole dolaze:

1) prikupljanjem podataka operativnim radom;

2) na osnovu zahteva nadležnog javnog tužioca;

3) prikupljanjem saznanja i obaveštenja na osnovu podataka dobijenih od organizacionih jedinica Ministarstva i drugih organa i organizacija;

4) putem podnetih pritužbi i drugih podnesaka fizičkih i pravnih lica u kojima ima elemenata krivičnog dela izvršenog na radu ili u vezi sa radom policijskog službenika ili drugog zaposlenog u Ministarstvu;

5) putem obraćanja policijskih službenika i drugih zaposlenih u Ministarstvu, građana i pravnih lica u slučajevima koji nisu predviđeni odredbama kojima se uređuje pritužbeni i skraćeni postupak ili odredbama drugih zakona, anonimnih prijava, informacija objavljenih u sredstvima javnog informisanja, dojava putem telefona i drugih sredstava komunikacije i na drugi način.

3. Operativne mere i radnje Sektora

Član 3

Kada postoje osnovi sumnje da je izvršeno krivično delo, odnosno drugi vid nezakonitog postupanja od strane policijskih službenika i drugih zaposlenih u Ministarstvu, policijski službenici unutrašnje kontrole preduzimaju mere i radnje, u skladu sa zakonom kojim se uređuje krivični postupak, na otkrivanju i suzbijanju krivičnih dela korupcije i drugih oblika koruptivnog ponašanja, kao i drugih krivičnih dela policijskih službenika i drugih zaposlenih u Ministarstvu, izvršenih na radu ili u vezi sa radom.

Tokom primene posebnih dokaznih radnji policijski službenici unutrašnje kontrole mogu primenjivati ovlašćenja, mere i radnje propisane Zakonom o krivičnom postupku, Zakonom o prekršajima i drugim zakonima (legendirana dokumenta, tehnička sredstva i sredstva za posebne operativne potrebe).

Član 4

Kada Sektor podnese krivičnu prijavu protiv policijskog službenika ili drugog zaposlenog u Ministarstvu zbog izvršenog krivičnog dela na radu ili u vezi sa radom, o tome će obavestiti organizacionu jedinicu u kojoj radi policijski službenik ili drugi zaposleni u Ministarstvu protiv koga je podneta krivična prijava.

Ukoliko policijski službenici unutrašnje kontrole prilikom preduzimanja mera i radnji iz svog delokruga rada, utvrde postojanje povrede službene dužnosti policijskog službenika ili drugog zaposlenog u Ministarstvu, Sektor nalaže rukovodiocu organizacione jedinice u kojoj zaposleni radi, otklanjanje utvrđenih nezakonitosti i realizaciju mera odgovornosti u skladu sa zakonom i drugim propisima donetima na osnovu zakona.

4. Preventivne aktivnosti Sektora

Član 5

U cilju prevencije korupcije Sektor vrši preventivnu kontrolnu svih organizacionih jedinica u Ministarstvu, sprovodi test integriteta, analizu rizika od korupcije i vodi evidenciju imovnog stanja i vrši kontrolu prijave i promene imovnog stanja, u skladu sa zakonom kojim se uređuju evidencije i obrada podataka u oblasti unutrašnjih poslova.

Član 6

Sektor vrši preventivnu kontrolu rada i obavljanja policijskih i drugih unutrašnjih poslova u organizacionim jedinicama Ministarstva u kojima su uočene određene nezakonitosti i propusti u radu, posebno na radnim mestima i linijama rada rizičnim za korupciju, a na koje ukazuju u svojim obraćanjima zaposleni u Ministarstvu, građani i pravna lica ili na osnovu saznanja kojima raspolaže Sektor.

Sektor sačinjava Plan preventivne kontrole koji sadrži podatke o razlozima za vršenje preventivne kontrole, ciljevima vršenja kontrole, merama i radnjama koje će se preduzeti u vršenju kontrole, oblastima rada i postupanja policijskih službenika i drugih zaposlenih u Ministarstvu koje će biti predmet kontrole, sprovođenju procene rizika od korupcije za pojedinačna radna mesta kao i organizacionu jedinicu u celini, vremenu vršenja kontrole i zadacima tokom vršenja kontrole. Sastavni deo Plana preventivne kontrole je i obavljanje razgovora sa policijskim službenicima i drugim zaposlenima u Ministarstvu po liniji rada koja je predmet kontrole.

Plan preventivne kontrole odobrava ovlašćeni rukovodilac Sektora.

Član 7

Nakon izvršene kontrole sačinjava se Izveštaj o izvršenoj kontroli (u daljem tekstu: Izveštaj) koji sadrži podatke o:

1) vremenskom periodu u kome je sproveden postupak kontrole;

2) policijskim službenicima unutrašnje kontrole koji su izvršili kontrolu i rukovodiocima kontrolisane organizacione jedinice koji su prisustvovali kontroli;

3) preduzetim merama i radnjama kao i o prikupljenim dokazima u postupku kontrole;

4) utvrđenim nezakonitostima i propustima u radu i podacima o zaposlenima koji su iste izvršili;

5) naloženim merama za otklanjanje utvrđenih nezakonitosti i realizaciju mera odgovornosti u skladu sa zakonom;

6) uočenim rizicima od korupcije;

7) preporukama za otklanjanje utvrđenih nepravilnosti u radu;

8) primerima dobre prakse u postupanju, kao pozitivnim rešenjima za druge organizacione jedinice.

Načelnik Sektora unutrašnje kontrole dostavlja Izveštaj ministru unutrašnjih poslova, direktoru policije, načelniku Sektora i rukovodiocu kontrolisane organizacione jedinice.

5. Postupanje po obraćanjima dostavljenim Sektoru

Član 8

Ukoliko obraćanja koja su dostavljena Sektoru po svojoj sadržini predstavljaju pritužbu, policijski službenici unutrašnje kontrole postupaju sa njima na način propisan Zakonom o policiji i pravilnikom kojim se uređuje pritužbeni postupak u Ministarstvu.

Obraćanja koja nemaju karakter pritužbe kao i anonimni podnesci, proveravaju se neposredno od strane policijskih službenika unutrašnje kontrole.

Izuzetno, kada navodi iz obraćanja ukazuju da se u konkretnom slučaju radi o povredama važećih propisa koje predstavljaju povrede službene dužnosti, Sektor može odrediti da proveru izvrši rukovodilac organizacione jedinice, u kojoj je zaposleno lice na koje se obraćanje odnosi. Rukovodilac organizacione jedinice u kojoj zaposleni radi dostavlja Sektoru izveštaj sa ocenom osnovanosti navoda iz obraćanja.

Ukoliko dostavljeni izveštaj ne sadrži ocenu osnovanosti svih navoda iznetih u obraćanju ili je provera izvršena nepotpuno ili neprofesionalno, Sektor može vratiti izveštaj radi dopune, uz jasno date smernice za vršenje dopunskih provera ili može odlučiti da provere navoda iz obraćanja neposredno izvrše policijski službenici unutrašnje kontrole.

Kada se Sektoru dostavi obraćanje koje sadrži iste navode po kojima je Sektor prethodno postupao, neće se vršiti ponovna provera navoda.

Izveštaji o izvršenim proverama navoda iz anonimnih obraćanja i prijava dostavljenih Sektoru kojima nije utvrđena njihova osnovanost, arhiviraju se u evidencijama Sektora nakon odobrenja nadležnog rukovodioca u skladu sa propisom kojim se uređuju evidencije i obrada podataka u oblasti unutrašnjih poslova.

Sektor ne postupa po anonimnim obraćanjima koja ne sadrže konkretne podatke neophodne za postupanje Sektora, već se ona odlažu u evidencije Sektora, a u zavisnosti od odluke nadležnog rukovodioca Sektora dostavljaju se nadležnoj organizacionoj jedinici.

Obraćanja koji se ne odnose na delokrug rada Sektora, po prijemu i evidentiranju, ustupaju se nadležnoj organizacionoj jedinici Ministarstva ili nadležnom državnom organu, o čemu se pisanim putem obaveštava podnosilac.

Kada se Sektoru neposredno dostavi pisano obraćanje ili drugi podnesak, a za koje je Sektor proverama utvrdio da sadrže neosnovane navode, podnosiocu se dostavlja odgovor o utvrđenom činjeničnom stanju i razlozima neosnovanosti.

Kada se Sektoru neposredno dostavi pisano obraćanje ili drugi podnesak, za koje je Sektor proverama utvrdio da su navodi istih osnovani, podnosiocu se dostavlja odgovor o utvrđenom činjeničnom stanju i razlozima osnovanosti, a Kabinetu ministra dostavlja se izveštaj sa predlogom mera, uz konstataciju da je dostavljen odgovor podnosiocu.

U vezi obraćanja koji su naslovljeni na ministra unutrašnjih poslova, a potom prosleđeni na postupanje Sektoru, po izvršenim proverama, policijski službenici unutrašnje kontrole sačinjavaju izveštaj za Kabinet ministra. Uz izveštaj se dostavlja i predlog odgovora za podnosioca.

Odgovor podnosiocu obraćanja ili drugog podneska po kome je postupao Sektor, nakon izvršenih provera, potpisuje ovlašćeni rukovodilac Sektora.

U pisanom odgovoru se navode sve relevantne činjenice i okolnosti koje su razmatrane u sprovedenom postupku, kao i razlozi zbog kojih je zauzet određeni stav u odnosu na navode iz obraćanja.

6. Stupanje na snagu

Član 9

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".