PRAVILNIKO POSEBNIM ELEMENTIMA PROCENE RIZIKA, POSEBNIM KRITERIJUMIMA ZA PROCENU RIZIKA, POSEBNIM ELEMENTIMA PLANA INSPEKCIJSKOG NADZORA I UČESTALOSTI VRŠENJA INSPEKCIJSKOG NADZORA ZDRAVSTVENE INSPEKCIJE("Sl. glasnik RS", br. 39/2018) |
Ovim pravilnikom propisuju se posebni elementi procene rizika, posebni kriterijumi za procenu rizika, posebni elementi plana inspekcijskog nadzora i učestalost vršenja inspekcijskog nadzora zdravstvene inspekcije na osnovu procene rizika.
Posebni elementi i posebni kriterijumi za procenu rizika
Procena prirode štetnih posledica vrši se na osnovu procene mogućeg uticaja štetnih posledica na život i zdravlje ljudi u obavljanju zdravstvene delatnosti, odnosno u određenoj oblasti zdravstvene zaštite koju pruža nadzirani subjekat.
Ako određena zdravstvena ustanova, drugo pravno lice za koje je posebnim zakonom utvrđeno da može obavljati poslove zdravstvene delatnosti (u daljem tekstu: drugo pravno lice) ili privatna praksa obavlja zdravstvenu delatnost iz više oblasti, priroda štetnih posledica određuje se prema najvećoj numeričkoj vrednosti prirode štetnih posledica za oblasti zdravstvene zaštite koju nadzirani subjekat obavlja.
Procena obima štetnih posledica vrši se prema vrsti zdravstvene ustanove, ili privatne prakse.
Verovatnoća nastanka štetnih posledica u obavljanju zdravstvene delatnosti procenjuje se i prema iskazanoj spremnosti i sposobnosti nadziranog subjekta da obezbedi zakonitost i bezbednost poslovanja i postupanja i da otkloni ili umanji verovatnoću nastanka i verovatnu težinu štetnih posledica - na osnovu efikasnosti u otklanjanju ranije utvrđenih nezakonitosti, na osnovu sprovođenja redovne unutrašnje provere kvaliteta stručnog rada i na osnovu saradnje ostvarene sa zdravstvenim inspektorom tokom nadzora.
Ako postoji osnovana sumnja na stručnu grešku u obavljanju zdravstvene delatnosti sa smrtnim ishodom, na učinjeno krivično delo ili na obavljanje zdravstvene delatnosti od strane neregistrovanog subjekta, procenjeni rizik se ne može utvrditi kao neznatan.
Tabelarni prikaz bodovanja prirode, obima i verovatnoće nastanka štetnih posledicia u oblasti pod nadzorom zdravstvene inspekcije, matrica težine štetnih posledica i matrica rizika (Prilog), odštampan je uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Posebni elementi plana inspekcijskog nadzora zdravstvene inspekcije
Plan inspekcijskog nadzora zdravstvene inspekcije, pored obaveznih elemenata, sadrži i broj i vrstu nadziranih subjekata u kojima su planirane službene savetodavne posete, po oblastima službenih savetodavnih poseta.
Učestalost vršenja inspekcijskog nadzora na osnovu procene rizika
Kod nadziranog subjekta kod kojeg je stepen rizika procenjen kao kritičan, inspekcijski nadzor se vrši bez odlaganja, odnosno najkasnije u roku od 3 radna dana od izvršene procene, a potom najmanje jednom u tri meseca.
Kod nadziranog subjekta kod kojeg je stepen rizika procenjen kao visok, inspekcijski nadzor se vrši najmanje jednom u godinu dana.
Kod nadziranog subjekta kod kojeg je stepen rizika procenjen kao srednji, inspekcijski nadzor vrši se najmanje jednom u pet godina.
Kod nadziranog subjekta kod kojeg je stepen rizika procenjen kao nizak, inspekcijski nadzor vrši se najmanje jednom u deset godina.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjuje se od 1. januara 2019. godine.
TABELARNI PRIKAZ
BODOVANJA PRIRODE, OBIMA I VEROVATNOĆE NASTANKA ŠTETNIH POSLEDICA U OBLASTI POD NADZOROM ZDRAVSTVENE INSPEKCIJE, MATRICA TEŽINE ŠTETNIH POSLEDICA I MATRICA RIZIKA
I. Bodovanje prirode štetne posledice
Oblast zdravstvene zaštite |
Priroda štetne posledice |
Numerička vrednost prirode štetnih posledica |
medicinska statistika i informatika |
zanemarljiva |
1 |
socijalna medicina |
||
bolesti zuba i endodoncija |
blaga |
2 |
dermatovenerologija |
||
epidemiologija |
||
klinička farmakologija |
||
opšta stomatologija |
||
palijativna medicina |
||
sportska medicina |
||
stomatološka protetika |
||
farmaceutska zdravstvena delatnost |
||
fizikalna medicina i rehabilitacija |
||
higijena |
||
vazduhoplovna medicina |
umerena |
3 |
imunologija |
||
interna medicina |
||
internistička onkologija |
||
infektologija |
||
klinička biohemija |
||
laboratorijska medicina |
||
medicina rada |
||
medicinska mikrobiologija |
||
neurologija |
||
nuklearna medicina |
||
opšta medicina |
||
ortopedija vilica |
||
preventivna i dečja stomatologija |
||
psihijatrija |
||
radiologija |
||
sudska medicina |
||
dečja i adolescentna psihijatrija |
teška |
4 |
dečja neurologija |
||
maksilofacijalna hirurgija |
||
oralna hirurgija |
||
otorinolaringologija |
||
oftalmologija |
||
parodontologija i oralna medicina |
||
patologija |
||
pedijatrija |
||
radijaciona onkologija |
||
abdominalna hirurgija |
izuzetno teška |
5 |
anesteziologija, reanimatologija i intenzivna terapija |
||
vaskularna hirurgija |
||
ginekologija i akušerstvo |
||
grudna hirurgija |
||
dečja hirurgija |
||
kardiohirurgija |
||
neurohirurgija |
||
opšta hirurgija |
||
ortopedska hirurgija i traumatologija |
||
plastična, rekonstruktivna i estetska hirurgija |
||
transfuzijska medicina |
||
urgentna medicina |
||
urologija |
II. Bodovanje obima štetnih posledica
Vrsta nadziranog subjekta |
Obim štetnih posledica |
Numerička vrednost obima štetnih posledica |
ambulanta za zdravstvenu negu |
neznatan |
1 |
ambulanta za rehabilitaciju |
||
apoteka kao privatna praksa |
||
laboratorija za zubnu tehniku |
||
laboratorija za patohistologiju |
||
lekarska ordinacija (opšta) |
||
specijalistička lekarska ordinacija |
||
specijalistička stomatološka ordinacija |
||
stomatološka ordinacija (opšta) |
||
zavod za antirabičnu zaštitu |
mali |
2 |
zavod za biocide i medicinsku ekologiju |
||
zavod za javno zdravlje |
||
zdravstvena ustanova apoteka |
||
laboratorija za medicinsku, odnosno kliničku biohemiju |
||
laboratorija za mikrobiologiju |
||
poliklinika |
||
zavod za gerontologiju i palijativno zbrinjavanje |
srednji |
3 |
zavod za zdravstvenu zaštitu radnika |
||
zavod za zdravstvenu zaštitu studenata |
||
zavod za kožno-venerične bolesti |
||
zavod za plućne bolesti i tuberkulozu |
||
zavod za psihofiziološke poremećaje i govornu patologiju |
||
zavod za stomatologiju |
||
zavod za sudsku medicinu |
||
institut |
||
klinika |
||
specijalna bolnica |
||
dom zdravlja |
veliki |
4 |
zavod za virusologiju, vakcine i serume |
||
zavod za medicinu rada |
||
zavod za hitnu medicinsku pomoć |
||
opšta bolnica |
||
zavod za transfuziju krvi |
izrazito veliki |
5 |
klinički centar |
||
kliničko-bolnički centar |
Napomena:
Numerička vrednost prirode i obima štetnih posledica na život i zdravlje ljudi i obavljanje zdravstvene delatnosti, iskazuje se bodovima od 1 do 5.
III. Matrica težine štetnih posledica
|
|
|
Napomena:
Numerička vrednost težine štetnih posledica dobija se množenjem numeričkih vrednosti prirode i obima štetnih posledica u obavljanju zdravstvene delatnosti, a iskazuje se bodovima u rasponu od 1 do 25 - i svode se na bodove u matrici procene rizika u rasponu od 1 do 5.
IV. Bodovanje verovatnoće nastanka štetnih posledica
a) STEPEN RIZIKA UTVRĐEN U POSLEDNJEM REDOVNOM INSPEKCIJSKOM NADZORU ILI NA OSNOVU POSLEDNJEG IZVEŠTAJA O SAMOPROCENI RIZIKA*1 |
||
Stepen rizika |
Verovatnoća nastanka štetnih posledica |
Numerička vrednost verovatnoće nastanka štetnih posledica |
Neznatan |
verovatno neće nastati |
1 |
Nizak |
ne očekuje se da će se nastati, ali je moguće da nastanu |
2 |
Srednji |
mogu nastati |
3 |
Visok |
verovatno će nastati |
4 |
Kritičan |
vrlo je verovatno da će nastati |
5 |
b) NEZAKONITOSTI I NEPRAVILNOSTI UTVRĐENE U VANREDNIM INSPEKCIJSKIM NADZORIMA U PRETHODNOJ KALENDARSKOJ GODINI*2 |
||
Mere upravljene prema nadziranom subjektu |
Verovatnoća nastanka štetnih posledica |
Numerička vrednost verovatnoće nastanka štetnih posledica |
Nije bilo izrečenih mera ili su mere za otklanjanje nezakonitosti naložene zapisnikom |
verovatno neće nastati |
1 |
Doneto najmanje jedno rešenje kojim su izrečene mere za otklanjanje nezakonitosti |
ne očekuje se da će se nastati, ali je moguće da nastanu |
2 |
Podnet zahtev za pokretanje prekršajnog postupka ili izrečena mera zabrane rada zdravstvenom radniku |
mogu nastati |
3 |
Izrečena mera zabrane obavljanja zdravstvene delatnosti |
verovatno će nastati |
4 |
Podneta krivična prijava |
vrlo je verovatno da će nastati |
5 |
v) EFIKASNOST U OTKLANJANJU RANIJE UTVRĐENIH NEZAKONITOSTI*3 |
||
Postupanje nadziranog subjekta |
Verovatnoća nastanka štetnih posledica |
Numerička vrednost verovatnoće nastanka štetnih posledica |
Postupljeno po merama za otklanjanje nezakonitosti naloženih zapisnikom, u celosti |
verovatno neće nastati |
1 |
Delimično postupljeno po merama za otklanjanje nezakonitosti naloženih zapisnikom, odnosno postupljeno po merama za otklanjanje nezakonitosti naloženih rešenjem u celosti |
ne očekuje se da će se nastati, ali je moguće da nastanu |
2 |
Nije postupljeno po merama za otklanjanje nezakonitosti naloženih zapisnikom, ali je postupljeno po merama za otklanjanje nezakonitosti naloženih rešenjem u celosti |
mogu nastati |
3 |
Delimično postupljeno po merama za otklanjanje nezakonitosti naloženih rešenjem |
verovatno će nastati |
4 |
Nije postupljeno po izrečenim merama za otklanjanje nezakonitosti naloženih rešenjem |
vrlo je verovatno da će nastati |
5 |
g) SPROVOĐENJE REDOVNE UNUTRAŠNJE PROVERE KVALITETA STRUČNOG RADA*4 |
||
Postupanje nadziranog subjekta |
Verovatnoća nastanka štetnih posledica |
Numerička vrednost verovatnoće nastanka štetnih posledica |
Unutrašnja provera kvaliteta stručnog rada sprovodi se na propisani način u nadziranom subjektu u celosti |
verovatno neće nastati |
1 |
Unutrašnja provera kvaliteta stručnog rada sprovodi se u nadziranom subjektu u celosti, ali sadržaj zapisnika, izveštaja, odnosno zbirnih izveštaja o sprovedenoj unutrašnjoj proveri kvaliteta stručnog rada ne odgovara propisanom |
ne očekuje se da će se nastati, ali je moguće da nastanu |
2 |
Unutrašnja provera kvaliteta stručnog rada se sprovodi u nadziranom subjektu, ali ne po propisanom postupku |
mogu nastati |
3 |
Unutrašnja provera kvaliteta stručnog rada se sprovodi u nadziranom subjektu, ali ne u svim organizacionim jedinicama |
verovatno će nastati |
4 |
Unutrašnja provera kvaliteta stručnog rada se ne sprovodi u nadziranom subjektu |
vrlo je verovatno da će nastati |
5 |
d) SARADNJA SA ZDRAVSTVENIM INSPEKTOROM TOKOM NADZORA*5 |
||
Postupanje nadziranog subjekta |
Verovatnoća nastanka štetnih posledica |
Numerička vrednost verovatnoće nastanka štetnih posledica |
Izuzetno visok stepen saradnje sa zdravstvenim inspektorom tokom nadzora |
verovatno neće nastati |
1 |
Visok stepen saradnje sa zdravstvenim inspektorom tokom nadzora |
ne očekuje se da će se nastati, ali je moguće da nastanu |
2 |
Srednji stepen saradnje sa zdravstvenim inspektorom tokom nadzora |
mogu nastati |
3 |
Nizak stepen saradnje sa zdravstvenim inspektorom tokom nadzora |
verovatno će nastati |
4 |
Nesaradnja sa zdravstvenim inspektorom tokom nadzora |
vrlo je verovatno da će nastati |
5 |
Napomena:
Numerička vrednost svakog od kriterijuma verovatnoće nastanka štetnih posledica iskazuje se bodovima od 1 do 5.
Numerička vrednost verovatnoće nastanka štetnih posledica u obavljanju zdravstvene delatnosti dobija se kao aritmetička sredina numeričkih vrednosti za primenljive kriterijume verovatnoće, izražena kao ceo broj.
Numerička vrednost verovatnoće nastanka štetnih posledica u obavljanju zdravstvene delatnosti, iskazuje se bodovima u rasponu od 1 do 5.
Kod novoosnovanih nadziranih subjekata i nadziranih subjekata kod kojih prethodno nije vršen inspekcijski nadzor, numerička vrednost verovatnoće nastanka štetnih posledica u matrici rizika je 3.
*1 Kriterijum je neprimenljiv ukoliko nije bilo ni redovnih inspekcijskih nadzora ni samoprocene rizika u nadziranom subjektu
*2 Kriterijum je neprimenljiv ukoliko nije bilo vanrednih inspekcijskih nadzora u nadziranom subjektu u prethodnoj kalendarskoj godini
*3 Kriterijum je neprimenljiv ukoliko nije bilo ranije utvrđenih nezakonitosti
*4 Kriterijum ne može biti neprimenljiv
*5 Kriterijum je primenljiv ukoliko je u nadziranom subjektu vršen inspekcijski nadzor bilo koje vrste
|
|
|
Napomena:
Numerička vrednost stepena rizika u obavljanju zdravstvene delatnosti, dobija se množenjem težine štetnih posledica, izražene u bodovima u matrici procene rizika i numeričke vrednosti verovatnoće njihovog nastanka.