PRAVILNIK

O POSEBNIM ELEMENTIMA PROCENE RIZIKA, POSEBNIM KRITERIJUMIMA ZA PROCENU RIZIKA, POSEBNIM ELEMENTIMA PLANA INSPEKCIJSKOG NADZORA I UČESTALOSTI VRŠENJA INSPEKCIJSKOG NADZORA ZDRAVSTVENE INSPEKCIJE

("Sl. glasnik RS", br. 39/2018)

Predmet

Član 1

Ovim pravilnikom propisuju se posebni elementi procene rizika, posebni kriterijumi za procenu rizika, posebni elementi plana inspekcijskog nadzora i učestalost vršenja inspekcijskog nadzora zdravstvene inspekcije na osnovu procene rizika.

Posebni elementi i posebni kriterijumi za procenu rizika

Član 2

Procena prirode štetnih posledica vrši se na osnovu procene mogućeg uticaja štetnih posledica na život i zdravlje ljudi u obavljanju zdravstvene delatnosti, odnosno u određenoj oblasti zdravstvene zaštite koju pruža nadzirani subjekat.

Ako određena zdravstvena ustanova, drugo pravno lice za koje je posebnim zakonom utvrđeno da može obavljati poslove zdravstvene delatnosti (u daljem tekstu: drugo pravno lice) ili privatna praksa obavlja zdravstvenu delatnost iz više oblasti, priroda štetnih posledica određuje se prema najvećoj numeričkoj vrednosti prirode štetnih posledica za oblasti zdravstvene zaštite koju nadzirani subjekat obavlja.

Procena obima štetnih posledica vrši se prema vrsti zdravstvene ustanove, ili privatne prakse.

Verovatnoća nastanka štetnih posledica u obavljanju zdravstvene delatnosti procenjuje se i prema iskazanoj spremnosti i sposobnosti nadziranog subjekta da obezbedi zakonitost i bezbednost poslovanja i postupanja i da otkloni ili umanji verovatnoću nastanka i verovatnu težinu štetnih posledica - na osnovu efikasnosti u otklanjanju ranije utvrđenih nezakonitosti, na osnovu sprovođenja redovne unutrašnje provere kvaliteta stručnog rada i na osnovu saradnje ostvarene sa zdravstvenim inspektorom tokom nadzora.

Ako postoji osnovana sumnja na stručnu grešku u obavljanju zdravstvene delatnosti sa smrtnim ishodom, na učinjeno krivično delo ili na obavljanje zdravstvene delatnosti od strane neregistrovanog subjekta, procenjeni rizik se ne može utvrditi kao neznatan.

Tabelarni prikaz bodovanja prirode, obima i verovatnoće nastanka štetnih posledicia u oblasti pod nadzorom zdravstvene inspekcije, matrica težine štetnih posledica i matrica rizika (Prilog), odštampan je uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Posebni elementi plana inspekcijskog nadzora zdravstvene inspekcije

Član 3

Plan inspekcijskog nadzora zdravstvene inspekcije, pored obaveznih elemenata, sadrži i broj i vrstu nadziranih subjekata u kojima su planirane službene savetodavne posete, po oblastima službenih savetodavnih poseta.

Učestalost vršenja inspekcijskog nadzora na osnovu procene rizika

Član 4

Kod nadziranog subjekta kod kojeg je stepen rizika procenjen kao kritičan, inspekcijski nadzor se vrši bez odlaganja, odnosno najkasnije u roku od 3 radna dana od izvršene procene, a potom najmanje jednom u tri meseca.

Kod nadziranog subjekta kod kojeg je stepen rizika procenjen kao visok, inspekcijski nadzor se vrši najmanje jednom u godinu dana.

Kod nadziranog subjekta kod kojeg je stepen rizika procenjen kao srednji, inspekcijski nadzor vrši se najmanje jednom u pet godina.

Kod nadziranog subjekta kod kojeg je stepen rizika procenjen kao nizak, inspekcijski nadzor vrši se najmanje jednom u deset godina.

Završna odredba

Član 5

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjuje se od 1. januara 2019. godine.

 

Prilog

 

TABELARNI PRIKAZ
BODOVANJA PRIRODE, OBIMA I VEROVATNOĆE NASTANKA ŠTETNIH POSLEDICA U OBLASTI POD NADZOROM ZDRAVSTVENE INSPEKCIJE, MATRICA TEŽINE ŠTETNIH POSLEDICA I MATRICA RIZIKA

I. Bodovanje prirode štetne posledice

Oblast zdravstvene zaštite

Priroda štetne posledice

Numerička vrednost prirode štetnih posledica

medicinska statistika i informatika

zanemarljiva

1

socijalna medicina

bolesti zuba i endodoncija

blaga

2

dermatovenerologija

epidemiologija

klinička farmakologija

opšta stomatologija

palijativna medicina

sportska medicina

stomatološka protetika

farmaceutska zdravstvena delatnost

fizikalna medicina i rehabilitacija

higijena

vazduhoplovna medicina

umerena

3

imunologija

interna medicina

internistička onkologija

infektologija

klinička biohemija

laboratorijska medicina

medicina rada

medicinska mikrobiologija

neurologija

nuklearna medicina

opšta medicina

ortopedija vilica

preventivna i dečja stomatologija

psihijatrija

radiologija

sudska medicina

dečja i adolescentna psihijatrija

teška

4

dečja neurologija

maksilofacijalna hirurgija

oralna hirurgija

otorinolaringologija

oftalmologija

parodontologija i oralna medicina

patologija

pedijatrija

radijaciona onkologija

abdominalna hirurgija

izuzetno teška

5

anesteziologija, reanimatologija i intenzivna terapija

vaskularna hirurgija

ginekologija i akušerstvo

grudna hirurgija

dečja hirurgija

kardiohirurgija

neurohirurgija

opšta hirurgija

ortopedska hirurgija i traumatologija

plastična, rekonstruktivna i estetska hirurgija

transfuzijska medicina

urgentna medicina

urologija

II. Bodovanje obima štetnih posledica

Vrsta nadziranog subjekta

Obim štetnih posledica

Numerička vrednost obima štetnih posledica

ambulanta za zdravstvenu negu

neznatan

1

ambulanta za rehabilitaciju

apoteka kao privatna praksa

laboratorija za zubnu tehniku

laboratorija za patohistologiju

lekarska ordinacija (opšta)

specijalistička lekarska ordinacija

specijalistička stomatološka ordinacija

stomatološka ordinacija (opšta)

zavod za antirabičnu zaštitu

mali

2

zavod za biocide i medicinsku ekologiju

zavod za javno zdravlje

zdravstvena ustanova apoteka

laboratorija za medicinsku, odnosno kliničku biohemiju

laboratorija za mikrobiologiju

poliklinika

zavod za gerontologiju i palijativno zbrinjavanje

srednji

3

zavod za zdravstvenu zaštitu radnika

zavod za zdravstvenu zaštitu studenata

zavod za kožno-venerične bolesti

zavod za plućne bolesti i tuberkulozu

zavod za psihofiziološke poremećaje i govornu patologiju

zavod za stomatologiju

zavod za sudsku medicinu

institut

klinika

specijalna bolnica

dom zdravlja

veliki

4

zavod za virusologiju, vakcine i serume

zavod za medicinu rada

zavod za hitnu medicinsku pomoć

opšta bolnica

zavod za transfuziju krvi

izrazito veliki

5

klinički centar

kliničko-bolnički centar

Napomena:

Numerička vrednost prirode i obima štetnih posledica na život i zdravlje ljudi i obavljanje zdravstvene delatnosti, iskazuje se bodovima od 1 do 5.

III. Matrica težine štetnih posledica

 

Numerička vrednost prirode štetnih posledica

Numerička vrednost obima štetnih posledica

1

2

3

4

5

5

5

10

15

20

25

4

4

8

12

16

20

3

3

6

9

12

15

2

2

4

6

8

10

1

1

2

3

4

5

 

Boja u rasponu numeričkih vrednosti težine štetnih posledica

Bodovi težine štetnih posledica u matrici rizika

 

1

 

2

 

3

 

4

 

5

 

Napomena:

Numerička vrednost težine štetnih posledica dobija se množenjem numeričkih vrednosti prirode i obima štetnih posledica u obavljanju zdravstvene delatnosti, a iskazuje se bodovima u rasponu od 1 do 25 - i svode se na bodove u matrici procene rizika u rasponu od 1 do 5.

IV. Bodovanje verovatnoće nastanka štetnih posledica

a) STEPEN RIZIKA UTVRĐEN U POSLEDNJEM REDOVNOM INSPEKCIJSKOM NADZORU ILI NA OSNOVU POSLEDNJEG IZVEŠTAJA O SAMOPROCENI RIZIKA*1

Stepen rizika

Verovatnoća nastanka štetnih posledica

Numerička vrednost verovatnoće nastanka štetnih posledica

Neznatan

verovatno neće nastati

1

Nizak

ne očekuje se da će se nastati, ali je moguće da nastanu

2

Srednji

mogu nastati

3

Visok

verovatno će nastati

4

Kritičan

vrlo je verovatno da će nastati

5

b) NEZAKONITOSTI I NEPRAVILNOSTI UTVRĐENE U VANREDNIM INSPEKCIJSKIM NADZORIMA U PRETHODNOJ KALENDARSKOJ GODINI*2

Mere upravljene prema nadziranom subjektu

Verovatnoća nastanka štetnih posledica

Numerička vrednost verovatnoće nastanka štetnih posledica

Nije bilo izrečenih mera ili su mere za otklanjanje nezakonitosti naložene zapisnikom

verovatno neće nastati

1

Doneto najmanje jedno rešenje kojim su izrečene mere za otklanjanje nezakonitosti

ne očekuje se da će se nastati, ali je moguće da nastanu

2

Podnet zahtev za pokretanje prekršajnog postupka ili izrečena mera zabrane rada zdravstvenom radniku

mogu nastati

3

Izrečena mera zabrane obavljanja zdravstvene delatnosti

verovatno će nastati

4

Podneta krivična prijava

vrlo je verovatno da će nastati

5

v) EFIKASNOST U OTKLANJANJU RANIJE UTVRĐENIH NEZAKONITOSTI*3

Postupanje nadziranog subjekta

Verovatnoća nastanka štetnih posledica

Numerička vrednost verovatnoće nastanka štetnih posledica

Postupljeno po merama za otklanjanje nezakonitosti naloženih zapisnikom, u celosti

verovatno neće nastati

1

Delimično postupljeno po merama za otklanjanje nezakonitosti naloženih zapisnikom, odnosno postupljeno po merama za otklanjanje nezakonitosti naloženih rešenjem u celosti

ne očekuje se da će se nastati, ali je moguće da nastanu

2

Nije postupljeno po merama za otklanjanje nezakonitosti naloženih zapisnikom, ali je postupljeno po merama za otklanjanje nezakonitosti naloženih rešenjem u celosti

mogu nastati

3

Delimično postupljeno po merama za otklanjanje nezakonitosti naloženih rešenjem

verovatno će nastati

4

Nije postupljeno po izrečenim merama za otklanjanje nezakonitosti naloženih rešenjem

vrlo je verovatno da će nastati

5

g) SPROVOĐENJE REDOVNE UNUTRAŠNJE PROVERE KVALITETA STRUČNOG RADA*4

Postupanje nadziranog subjekta

Verovatnoća nastanka štetnih posledica

Numerička vrednost verovatnoće nastanka štetnih posledica

Unutrašnja provera kvaliteta stručnog rada sprovodi se na propisani način u nadziranom subjektu u celosti

verovatno neće nastati

1

Unutrašnja provera kvaliteta stručnog rada sprovodi se u nadziranom subjektu u celosti, ali sadržaj zapisnika, izveštaja, odnosno zbirnih izveštaja o sprovedenoj unutrašnjoj proveri kvaliteta stručnog rada ne odgovara propisanom

ne očekuje se da će se nastati, ali je moguće da nastanu

2

Unutrašnja provera kvaliteta stručnog rada se sprovodi u nadziranom subjektu, ali ne po propisanom postupku

mogu nastati

3

Unutrašnja provera kvaliteta stručnog rada se sprovodi u nadziranom subjektu, ali ne u svim organizacionim jedinicama

verovatno će nastati

4

Unutrašnja provera kvaliteta stručnog rada se ne sprovodi u nadziranom subjektu

vrlo je verovatno da će nastati

5

d) SARADNJA SA ZDRAVSTVENIM INSPEKTOROM TOKOM NADZORA*5

Postupanje nadziranog subjekta

Verovatnoća nastanka štetnih posledica

Numerička vrednost verovatnoće nastanka štetnih posledica

Izuzetno visok stepen saradnje sa zdravstvenim inspektorom tokom nadzora

verovatno neće nastati

1

Visok stepen saradnje sa zdravstvenim inspektorom tokom nadzora

ne očekuje se da će se nastati, ali je moguće da nastanu

2

Srednji stepen saradnje sa zdravstvenim inspektorom tokom nadzora

mogu nastati

3

Nizak stepen saradnje sa zdravstvenim inspektorom tokom nadzora

verovatno će nastati

4

Nesaradnja sa zdravstvenim inspektorom tokom nadzora

vrlo je verovatno da će nastati

5

Napomena:

Numerička vrednost svakog od kriterijuma verovatnoće nastanka štetnih posledica iskazuje se bodovima od 1 do 5.

Numerička vrednost verovatnoće nastanka štetnih posledica u obavljanju zdravstvene delatnosti dobija se kao aritmetička sredina numeričkih vrednosti za primenljive kriterijume verovatnoće, izražena kao ceo broj.

Numerička vrednost verovatnoće nastanka štetnih posledica u obavljanju zdravstvene delatnosti, iskazuje se bodovima u rasponu od 1 do 5.

Kod novoosnovanih nadziranih subjekata i nadziranih subjekata kod kojih prethodno nije vršen inspekcijski nadzor, numerička vrednost verovatnoće nastanka štetnih posledica u matrici rizika je 3.

*1 Kriterijum je neprimenljiv ukoliko nije bilo ni redovnih inspekcijskih nadzora ni samoprocene rizika u nadziranom subjektu
*2 Kriterijum je neprimenljiv ukoliko nije bilo vanrednih inspekcijskih nadzora u nadziranom subjektu u prethodnoj kalendarskoj godini
*3 Kriterijum je neprimenljiv ukoliko nije bilo ranije utvrđenih nezakonitosti
*4 Kriterijum ne može biti neprimenljiv
*5 Kriterijum je primenljiv ukoliko je u nadziranom subjektu vršen inspekcijski nadzor bilo koje vrste

V. Matrica rizika

 

Bodovi težine štetnih
posledica u matrici rizika

Numerička vrednost
verovatnoće štetnih posledica

1

2

3

4

5

5

5

10

15

20

25

4

4

8

12

16

20

3

3

6

9

12

15

2

2

4

6

8

10

1

1

2

3

4

5

 

Boja u rasponu
numeričkih vrednosti
stepena rizika

Stepen rizika

 

neznatan

 

nizak

 

srednji

 

visok

 

kritičan

 

Napomena:

Numerička vrednost stepena rizika u obavljanju zdravstvene delatnosti, dobija se množenjem težine štetnih posledica, izražene u bodovima u matrici procene rizika i numeričke vrednosti verovatnoće njihovog nastanka.