PRAVILNIKO SREDSTVIMA ZA PODSTICANJE PROGRAMA ILI NEDOSTAJUĆEG DELA SREDSTAVA ZA FINANSIRANJE PROGRAMA OD JAVNOG INTERESA KOJA REALIZUJU CRKVE I VERSKE ZAJEDNICE("Sl. list grada Vršca", br. 7/2018) |
Ovim Pravilnikom o sredstvima za podsticanje programa nedostajućeg dela sredstava za finansiranje programa od javnog interesa koja realizuju crkve i verske zajednice (u daljem tekstu: Pravilnik) uređuju se uslovi, kriterijumi, obim, način, postupak dodele budžetskih sredstava, kao i način i postupak vraćanja sredstava za podsticanje Programa ili nedostajućih dela sredstava za finansiranje Programa (u daljem tekstu: Program) koje realizuju crkve i verske zajednice radi unapređivanja verske slobode i ostvarivanja opšteg dobra i zajedničkog interesa.
Program iz stava 1. ovog člana naročito sadrži: oblast u kojoj se Program realizuje, teritoriju na kojoj bi se Program realizovao, vreme i dužinu trajanja Programa, cilj, vrstu i obim aktivnosti koje bi se vršile u toku realizacije Programa i ukupan broj lica koji je potreban za izvođenje Programa.
Program čija realizacija traje najduže godinu dana u formalnom smislu može biti označen i nazivom projekat.
Budžetska sredstva iz člana 1. ovog Pravilnika, planiraju i obezbeđuju se na godišnjem nivou u budžetu Grada Vršca - Dotacije nevladinim organizacijama - verskim zajednicama.
Pravo na dodelu sredstava putem redovnog konkursa u smislu ovog Pravilnika imaju crkve i verske zajednice koje su upisane u Registar crkava i verskih zajednica pri Ministarstvu Vlade Republike Srbije nadležnom za poslove vera, na osnovu Zakona o crkvama i verskim zajednicama.
II POSTUPAK ZA DODELU SREDSTAVA
Godišnji plan raspisivanja javnog konkursa za finansiranje Programa koje realizuju crkve i verske zajednice, Gradsko veće objavljuje najkasnije do 31. januara na zvaničnoj internet stranici Grada i dostavlja Kancelariji za saradnju sa civilnim društvom (u daljem tekstu: Kancelarija).
Godišnji plan raspisivanja javnih konkursa sadrži podatke o davaocu sredstava, oblasti, nazivu i planiranom periodu raspisivanja javnog konkursa (u daljem tekstu: konkurs) i druge relevantne podatke u zavisnosti od vrste konkursa.
Izbor Programa koji će se finansirati sredstvima budžeta Grada Vršca (u daljem tekstu: budžet) vrši se primenom sledećih kriterijuma:
1) reference programa: oblast u kojoj se realizuje program, dužina trajanja programa, broj korisnika programa, mogućnost razvijanja programa i njegova održivost;
2) ciljevi koji se postižu: obim zadovoljavanja javnog interesa, stepen unapređenja stanja u oblasti u kojoj se program sprovodi;
3) sufinansiranje programa iz drugih izvora: sopstvenih prihoda, budžeta Republike Srbije, autonomne pokrajine ili Grada Vršca, fondova Evropske unije, poklona, donacija, legata, kredita i drugo, u slučaju nedostajućeg dela sredstava za finansiranje programa;
4) zakonitost i efikasnost korišćenja sredstava i održivost ranijih programa: ako su ranije korišćena sredstva budžeta, da li su ispunjene ugovorne obaveze.
Bliža merila za izbor Programa primenom kriterijuma iz stava 1. ovog člana, kao i eventualne dopunske kriterijume utvrđuje Gradsko veće.
Gradsko veće u Odluci o budžetu Grada Vršca opredeljuje sredstva za izgradnju, održavanje i obnovu verskih objekata, kao i za realizaciju kulturnih i naučnih Programa, u skladu sa potrebama i mogućnostima.
Sredstva koja se raspoređuju za izgradnju, održavanje i obnovu verskih objekata naročito su za:
- investicione radove na crkvenim objektima,
- obnovu postojećih crkvenih objekata koji su bez obnove duži vremenski period, a posebno crkvenih objekata koji su spomenici kulture,
- obnovu parohijskih domova i domova u kojima stanuju sveštena lica,
- obnovu verskih objekata-spomenika,
- uređenje i revitalizacija prostora verskih grobalja,
- izgradnju i obnovu kapela,
- obnovu ikona, verskih i sakralnih predmeta,
- stavljanje novih fasada i krečenje crkvenih objekata,
- obnovu krovova koji prokišnjavaju na crkvenim objektima,
- saniranje vlage na crkvenim zidovima,
- izgradnju novih i obnovu propalih ograda oko crkvenih objekata,
- Sredstva koja se raspoređuju za realizaciju kulturnih i naučnih Programa su za :
- organizovanje tradicionalnih godišnjica koje su posvećene imenu koje crkva nosi,
- organizovanje crkvenih manifestacija,
- organizovanje stručnih skupova i naučnih istraživanja vezanih za crkvu.
Prilikom određivanja visine učešća u dodeli finansijskih sredstava za izgradnju, održavanje i obnovu verskih objekata kod svake pojedinačne prijave, polazi se od sledećih kriterijuma:
1) reference programa:
- oblast u kojoj se realizuje Program: karakter i značaj Programa (ocena od 0-10 bodova);
- dužina trajanja Programa: Program koji traju do godinu dana (ocena od 0-10 bodova), a Programi koji traju duže od godinu dana (0-5);
- broj korisnika programa, obuhvat-kolike su mogućnosti Programa da obuhvati širi krug korisnika i podstakne njihovo aktivno učešće u realizaciji predviđene Programom (od 0-10 poena);
- mogućnost razvijanja Programa i njegova održivost: obim unapređenja verske slobode i ostvarivanja opšteg i zajedničkog interesa i kapaciteti za održivost rezultata Programa (0-10 poena);
2) ciljevi koji se postižu:
- obim zadovoljavanja javnog interesa (0-10 poena);
- stepen unapređenja stanja u oblasti u kojoj se Program sprovodi (0-10 poena);
3) sufinansiranje programa iz drugih izvora:
- sopstvenih prihoda, budžeta Republike Srbije, autonomne pokrajine ili Grada Vršca, fondova Evropske unije, poklona, donacija, legata, kredita i drugo, u slučaju nedostajućeg dela sredstava za finansiranje Programa (0-10 poena);
4) zakonitost i efikasnost korišćenja sredstava i održivost ranijih Programa:
- ako su ranije korišćena sredstva budžeta, da li su ispunjene ugovorne obaveze:
- za crkve koje prvi put konkurišu za (0 poena);
- za crkve koje su realizovale Programe i ispunile ugovorne obaveze (0-10 poena);
- za crkve koje nisu ispunile ugovorne obaveze nemaju pravo na dodelu sredstava;
5) Obavezni kriterijum:
- realan finansijski plan, iznos sufinansiranja kao i različiti oblici finansiranja (0-10 poena) i
- da je podnosilac Programa izvršio svoje obaveze prema Gradu Vršcu u dosadašnjim Programima rada (0-10 poena).
Prilikom određivanja visine učešća u dodeli finansijskih sredstava za kulturne i naučne delatnosti, kod svake pojedinačne prijave, polazi se pored kriterijuma iz člana 6 ovog Pravilnika i od sledećih kriterijuma:
- organizovanje tradicionalnih godišnjica koje su posvećene imenu koje crkva nosi (0-10 poena)
- karaktera i značaja crkvene manifestacije (0-10 poena),
- karaktera stručnih i naučnih skupova, dobrotvorno-humanitarnih delatnosti i značaja stručnih i naučnih skupova, odnosno značaja Programa vezanog za tu delatnost (0-10 poena).
Na osnovu kriterijuma iz člana 6. i 7. ovog Pravilnika, za dodelu finansijskih sredstava za izgradnju, održavanje i obnovu verskih objekata, može se dodeliti najmanje 0 poena, a najviše 100 poena, a za dodelu finansijskih sredstava za kulturne i naučne delatnosti, može se dodeliti najmanje 0 poena, a najviše 130 poena.
Svakom predlogu Programa, Komisija će dodeliti određen broj poena, na osnovu koga će biti sačinjena bodovna rang lista.
Po izvršenom bodovanju, Komisija utvrđuje novčanu vrednost poena, tako što iznos sredstava koja se dodeljuje konkursom, podeli zbirom poena koje su Programi osvojili bodovanjem.
U slučaju da veći broj Programa osvoji jednak broj poena, prednost će biti data Program koji po oceni Gradskog veća imaju veći javni interes za stanovnike Grada Vršca.
Komisija za sprovođenje konkursa
Dodela sredstava za podsticanje Programa ili nedostajućeg dela sredstava za finansiranje Programa vrši se putem redovnih konkursa, koji raspisuje Komisija za sprovođenje javnog konkursa za raspodelu budžetskih sredstava crkvama i verskim zajednicama (u daljem tekstu: Komisija), a koju obrazuje Gradsko veće i ima predsednika i 4 člana kada i određuje člana Gradskog veća koji će koordinirati raspodelu sredstava i rad Komisije. U Komisiju se mogu imenovati i lica predstavnici stručne javnosti radi pripreme analize o uspešnosti, kvalitetu i ostvarivanju ciljeva Programa koji se realizuju.
Gradsko veće rešava sukob interesa, člana Komisije ili člana njegove porodice, zaposleni ili član organa crkve ili verske zajednice koja učestvuje na konkursu ima bilo koji materijalni ili nematerijalni interes suprotan javnom interesu, u skladu sa pozitivnim propisima.
Gradsko veće svojim aktom određuje bližu sadržinu Izjave o nepostojanju sukoba interesa i bliži postupak u kome se vodi računa o nepostojanju sukoba interesa.
Konkurs za dodelu sredstava, Komisija objavljuje na zvaničnoj internet prezentaciji (internet-sajtu) Grada Vršca, a obaveštenje o raspisanom konkursu objavljuje se na portalu e-Uprava.
Prijave se podnose u roku koji ne može biti kraći od 15 dana od dana objavljivanja konkursa.
Konkurs sadrži podatke o tome ko može da učestvuje na konkursu, podatke o visini sredstava koja se dodeljuju u celini i po namenama, kao i druge podatke važne za sprovođenje konkursnog postupka.
Pravo podnošenja prijave za za dodelu sredstava, imaju podnosioci koji ispunjavaju sledeće uslove:
1. da podnosilac ima status crkve ili verske zajednice u skladu sa Zakonom o crkvama i verskim zajednicama (da je upisan u Registar crkava i verskih zajednica Ministarstva pravde) i
2. da podnosilac ima sedište na teritoriji Grada Vršca ili da se aktivnosti iz Programa realizuju na teritoriji Grada Vršca.
Komisija će po službenoj dužnosti utvrđuju da li je crkva odnosno verska zajednica, upisana u registar nadležnog organa i da li se, prema statutarnim odredbama, ciljevi crkve odnosno verske zajednice ostvaruju u oblasti u kojoj se Program realizuje.
Komisija utvrđuje listu vrednovanja i rangiranja prijavljenih Programa u roku koji ne može biti duži od 60 dana od dana isteka roka za podnošenje prijave.
Lista iz stava 1. ovog člana objavljuje se na zvaničnoj internet stranici nadležnog organa i na portalu e-Uprava.
Učesnici konkursa imaju pravo uvida u podnete prijave i priloženu dokumentaciju u roku od tri radna dana od dana objavljivanja liste iz stava 1. ovog člana.
Na listu iz stava 1. ovog člana učesnici konkursa imaju pravo prigovora u roku od osam dana od dana njenog objavljivanja.
Odluku o prigovoru, koja mora biti obrazložena, Gradsko veće donosi u roku od 15 dana od dana njegovog prijema.
Odluku o izboru programa Gradonačelnik, donosi u roku od 30 dana od dana isteka roka za podnošenje prigovora.
Odluka iz stava 6. ovog člana objavljuje se na zvaničnoj internet stranici Grada Vršca i na portalu e-Uprava.
Odeljenje za društvene delatnosti Gradske uprave Grada Vršca sačinjava tekst javnog konkursa, obrasce koji se podnose uz prijavu, obrazac izveštaja i obavlja druge administrativne i tehničke poslove.
III KORIŠĆENJE SREDSTAVA I PRAĆENJE REALIZACIJE PROGRAMA
Sredstva koja se, u skladu sa ovim Pravilnikom, odobre za realizaciju Programa jesu namenska sredstva i mogu da se koriste isključivo za realizaciju konkretnog Programa i u skladu sa ugovorom koji se zaključuje između Gradonačelnika i crkve odnosno verske organizacije (u daljem tekstu: korisnik sredstava).
Prenos sredstava iz stava 1. ovog člana vrši se u skladu sa propisima kojima se uređuje prenos sredstava i otvaranje računa korisnika javnih sredstava.
Ugovorom se uređuju međusobna prava, obaveze i odgovornosti ugovornih strana, a naročito: utvrđen predmet Programa, rok u kome se Program realizuje, konkretne obaveze ugovornih strana, iznos sredstava i način obezbeđenja i prenosa sredstava, instrumenti obezbeđenja za slučaj nenamenskog trošenja sredstava obezbeđenih za realizaciju Programa, odnosno za slučaj neizvršenja ugovorne obaveze - predmeta Programa, povraćaj neutrošenih sredstava kao i obaveza korisnika sredstava da sprovede postupak javne nabavke ukoliko je za to obavezan po zakonu.
Korisnik sredstava dužan je da pre sklapanja ugovora Gradonačelniku dostavi izjavu da sredstva za realizaciju odobrenog Programa nisu na drugi način već obezbeđena kao i izjavu o nepostojanju sukoba interesa.
Gradska uprava prati realizaciju Programa za koji su odobrena sredstva u skladu sa ovim Pravilnikom.
Praćenje realizacije Programa obuhvata:
1) obavezu crkve, odnosno verske organizacije da obaveštava Gradsku upravu o realizaciji programa, u rokovima određenim ugovorom;
2) pregledanje izveštaja korisnika sredstava sa dokazima;
3) monitoring posete predstavnika Gradskog veća;
4) obavezu korisnika sredstava da omogući predstavnicima Gradske uprave da izvrše uvid u relevantnu dokumentaciju nastalu u toku realizacije Programa;
5) prikupljanje informacija od korisnika Programa;
6) druge aktivnosti predviđene ugovorom.
Realizator Programa je dužan da Gradskom veću omogući praćenje realizacije Programa.
Korisnici sredstava izrađuje periodične i završne narativne i finansijske izveštaje u rokovima predviđenim zaključenim ugovorom, a razmatra ih nadležno odeljenje Gradske uprave i obaveštava korisnika sredstava o izvršenoj proceni. Na zahtev Gradske uprave, korisnik sredstava dostavlja dopunu i dodatno objašnjenje navoda u izveštaju u roku od 8 dana od prijema zahteva.
U cilju praćenja realizacije Programa, ovlašćeni član Gradsko veće može realizovati monitoring posete, izrađuje izveštaj o monitoring poseti i može izraditi i preporuke za otklanjanje nedostataka i rokove za njihovu realizaciju i uputiti ih korisniku sredstava.
Pod monitoring posetom, u smislu ovog Pravilnika, smatra se: poseta korisniku sredstava, održavanje sastanaka ovlašćenih predstavnika, prisustvo određenim događajima i manifestacijama ili drugim programskim aktivnostima koje sprovodi u sklopu realizacije Programa.
Podnosioci Programa će preduzeti sve potrebne mere u cilju izbegavanja sukoba interesa prilikom korišćenja namenskih sredstava i odmah po saznanju obavestiti Gradsko veće o svim situacijama koje predstavljaju ili bi mogle dovesti do sukoba interesa, u skladu sa zakonom. U slučaju utvrđenog sukoba interesa u sprovođenju ugovora, Gradsko veće će zatražiti od korisnika sredstava da u roku do 30 dana preduzme odgovarajuće mere.
Preraspodela odobrenog iznosa sredstava
Korisnik sredstava, u izuzetnim situacijama, može da traži saglasnost od Gradonačelnika, radi preraspodele sredstava za realizaciju planiranih aktivnosti u okviru odobrenog Programa. Zahtevom za preraspodelu sredstava ne može se tražiti povećanje rashoda koji se odnose na ljudske resurse. Preraspodela sredstava se može izvršiti tek nakon dobijanja pismene saglasnosti ili potpisivanjem aneksa ugovora sa davaocem sredstava.
Postupanje u slučaju nepravilnosti
Gradska uprava obaveštava korisnika sredstava da će pokrenuti postupak za raskid ugovora i povraćaj sredstava sa pripadajućom kamatom ukoliko su nepravilnosti takve prirode da onemogućavaju da se utvrdi da su dodeljena sredstva namenski korišćena, odnosno ako utvrdi nenamenski utrošak sredstava.
Ako se prilikom praćenja realizacije Programa utvrdi nenamensko trošenje sredstava Gradonačelnik je dužan da raskine ugovor, zahteva povraćaj prenetih sredstava, odnosno da aktivira instrumente obezbeđenja, a korisnik sredstava je dužan da sredstva vrati sa zakonskom kamatom.
Gradsko veće izrađuje izveštaj o realizovanoj finansijskoj podršci programima udruženja iz budžetskih sredstava u prethodnoj kalendarskoj godini.
Izveštaj iz stava 1. ovog člana objavljuje se na zvaničnoj internet stranici nadležnog organa i na portalu e-Uprava.
Gradsko veće može sprovesti analizu uspešnosti, kvaliteta i stepena ostvarenosti ciljeva Programa za koja su dodeljena sredstva na konkursu za dodelu sredstava, ukoliko oceni da bi to dovelo do unapređenja stanja u određenoj oblasti u kojoj se korisnicima dodeljuju finansijska sredstva.
Danom stupanja na snagu ovog Pravilnika prestaje da važi Pravilnik o raspodeli budžetskih sredstava crkvama i verskim zajednicama ("Službeni list Grada Vršca", br. 07/2017).
Sve što nije regulisano ovim Pravilnikom, primenjivaće se Uredba o sredstvima za podsticanje programa nedostajućeg dela sredstava za finansiranje programa od javnog interesa koja realizuju udruženja objavljena u "Službenom glasnika" broj 16/2018. godine.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Vršca".