PRAVILNIKO OTPISU POTRAŽIVANJA NACIONALNE SLUŽBE ZA ZAPOŠLJAVANJE("Sl. glasnik RS", br. 48/2018) |
Pravilnikom o otpisu potraživanja Nacionalne službe za zapošljavanje (u daljem tekstu: pravilnik) bliže se uređuju uslovi, način i postupak otpisa potraživanja Nacionalne službe za zapošljavanje (u daljem tekstu: Nacionalna služba) prema dužnicima.
Otpis potraživanja je prestanak dužničko-poverilačkog odnosa, kojim Nacionalna služba, kao poverilac, otpisuje potraživanje prema dužniku pod uslovima i na način propisan ovim pravilnikom.
Potraživanja Nacionalne službe, u smislu ovog pravilnika, su potraživanja nastala po osnovu isplata novčane naknade za slučaj nezaposlenosti, privremene naknade i iz ugovora zaključenih radi realizacije mera aktivne politike zapošljavanja, sa pripadajućom zakonskom zateznom kamatom i troškovima postupka naplate potraživanja.
Dužnici iz stava 1. ovog člana mogu biti fizička lica korisnici novčane naknade za slučaj nezaposlenosti i privremene naknade, fizička i pravna lica korisnici sredstava po osnovu ugovora zaključenih radi realizacije mera aktivne politike zapošljavanja i njihovi pravni sledbenici, kao i fizička i pravna lica koja u skladu sa zakonom obezbeđuju potraživanja Nacionalne službe iz ugovora zaključenih radi realizacije mera aktivne politike zapošljavanja.
Nacionalna služba može da izvrši otpis potraživanja prema dužniku, iz sledećih razloga:
1) smrti dužnika korisnika novčane naknade i privremene naknade,
2) smrti dužnika korisnika sredstava Nacionalne službe po merama aktivne politike zapošljavanja koji nema zakonskih naslednika,
3) teže bolesti dužnika ili člana uže porodice dužnika,
4) kada se u postupku izvršenja utvrdi da dužnik, osim stana ili kuće za stanovanje, u kojima stanuje sa članovima svog domaćinstva, ne poseduje druge nepokretnosti koje bi u skladu sa zakonom mogle biti predmet izvršenja,
5) kada se u postupku izvršenja, izvršenje sprovede na pokretnim stvarima dužnika (nameštaj, električni aparati i druge stvari koje nisu neophodne za normalan i uobičajen život dužnika), a iste nije moguće prodati putem usmenog javnog nadmetanja ili neposrednom pogodbom,
6) kada se u postupku izvršenja utvrdi da dužnik ne poseduje imovinu koja može biti predmet izvršenja,
7) kada se u postupku izvršenja utvrdi nemogućnost naplate potraživanja, jer je dužnik nepoznatog prebivališta, odnosno boravišta,
8) kada sud u stečajnom postupku utvrdi da stečajni dužnik ne poseduje imovinu iz koje bi se namirili stečajni poverioci ili ukoliko Nacionalna služba potraživanje u stečajnom postupku ne namiri u celosti,
9) potraživanja male vrednosti, i
10) u drugim slučajevima u skladu sa zakonom.
Otpis potraživanja iz stava 1. tačka 2) ovog člana može se otpisati u slučaju da je smrt dužnika nastupila u periodu u kome je ugovoreno ispunjenje ugovorne obaveze.
Teškim bolestima iz stava 1. tačka 3) ovog člana smatraju se: infarkt miokarda, moždani udar, maligni tumor, lajmska bolest, lupus, embolija pluća, virus HIV/sida, encefalitis, bakterijski meningitis, hepatitis B, hepatitis C, epilepsija, otkazivanje rada oba bubrega, benigni tumor mozga, ciroza jetre, emfizem pluća, tuberkuloza, cerebralna paraliza, multipleks skleroza, parkinsonova bolest, alchajmerova bolest i dijabetes melitus.
Otpis potraživanja iz stava 1. tačka 3) ovog člana može se otpisati samo u slučaju da je teža bolest iz stava 4. ovog člana dijagnostikovana nakon okončanog ponovnog postupka priznavanja prava na novčanu naknadu, nakon prijema obaveštenja o vraćanju isplaćene privremene naknade i nakon zaključenja ugovora radi realizacije mera aktivne politike zapošljavanja.
Pod članovima uže porodice, u smislu stava 1. tačka 3) ovog člana, smatraju se bračni drug, deca i usvojenici dužnika.
Pod potraživanjem male vrednosti iz stava 1. tačka 9) ovog člana podrazumeva se potraživanje čiji iznos glavnog duga sa obračunatom zakonskom zateznom kamatom, u vreme podnošenja predloga za otpis potraživanja, ne prelazi iznos minimalne zarade u Republici Srbiji, u skladu sa zakonom.
Upravni odbor Nacionalne službe obrazuje Komisiju za utvrđivanje osnovanosti molbe ili predloga za otpis potraživanja (u daljem tekstu: Komisija).
Komisiju čine tri člana, od kojih je jedan član predsednik Komisije.
Predsednik Komisije imenuje se iz reda članova Upravnog odbora, a ostali članovi Komisije imenuju se iz reda zaposlenih na neodređeno vreme u Direkciji Nacionalne službe, na predlog direktora Nacionalne službe.
O radu Komisije sačinjava se zapisnik, koji potpisuju svi članovi.
Sednica Komisije zakazuje se po potrebi.
Sednici Komisije moraju prisustvovati svi članovi Komisije.
Postupak za otpis potraživanja pokreće se na osnovu molbe dužnika ili predloga organizacione jedinice Nacionalne službe.
Molbu za otpis potraživanja dužnik podnosi organizacionoj jedinici Nacionalne službe nadležnoj po mestu ostvarivanja prava na novčanu naknadu, privremenu naknadu ili zaključenja ugovora po meri aktivne politike zapošljavanja iz kog je proistekao dug, neposredno preko pisarnice organizacione jedinice ili poštom.
Predlog za otpis potraživanja organizaciona jedinica Nacionalne službe iz stava 2. ovog člana, dostavlja organizacionoj jedinicu u Direkciji Nacionalne službe nadležnoj za normativno-pravne poslove.
Ukoliko je protiv dužnika pokrenut postupak naplate potraživanja, postupak za otpis potraživanja pokreće se na osnovu predloga organizacione jedinice u Direkciji Nacionalne službe ili filijale, nadležne za sprovođenje postupka naplate potraživanja.
Uz molbu ili predlog za otpis potraživanja potrebno je priložiti sledeću dokumentaciju:
- izvod iz matične knjige umrlih, ukoliko je naveden razlog za otpis potraživanja iz člana 3. stav 1. tačka 1),
- izvod iz matične knjige umrlih i obaveštenje suda da dužnik nema zakonskih naslednika, ukoliko je naveden razlog za otpis potraživanja iz člana 3. stav 1. tačka 2),
- medicinska dokumentacija nadležne zdravstvene ustanove, ukoliko je kao razlog za otpis potraživanja naveden uslov iz člana 3. stav 1. tačka 3),
- zaključak ili rešenje nadležnog organa izvršenja o obustavi postupka izvršenja, uverenje službe za katastar nepokretnosti da dužnik ne poseduje nepokretnu imovinu, uverenje Poreske uprave o zaduženju dužnika porezom na imovinu, izvod iz matične evidencije Republičkog fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje o svojstvu osiguranika dužnika, ukoliko je kao razlog za otpis potraživanja naveden uslov iz člana 3. stav 1. tač. 4), 5) i 6),
- obaveštenje nadležne policijske uprave o prijavljenoj adresi prebivališta/ boravišta dužnika i rešenje nadležnog organa izvršenja o obustavi postupka zbog nepoznatog prebivališta/boravišta dužnika, ukoliko je kao razlog za otpis potraživanja naveden uslov iz člana 3. stav 1. tačka 7),
- pravosnažno rešenje nadležnog suda o zaključenju stečajnog postupka, odnosno pravosnažno rešenje o glavnoj deobi ukoliko je kao razlog za otpis potraživanja naveden uslov iz člana 3. stav 1. tačka 8) i
- drugi dokazi od uticaja na odlučivanje o molbi, odnosno predlogu za otpis potraživanja.
Pored dokumentacije iz stava 1. ovog člana, podnosilac molbe ili predloga za otpis potraživanja uz predlog za otpis potraživanja dostavlja Komisiji i:
- rešenje o ostvarivanju prava na novčanu naknadu,
- obaveštenje o ostvarivanju privremene naknade,
- fotokopiju odluke o odobravanju sredstava po meri aktivne politike zapošljavanja,
- fotokopiju ugovora na osnovu koga su isplaćena sredstva i proistekle ugovorne obaveze dužnika po meri aktivne politike zapošljavanja,
- iznos potraživanja čiji se otpis traži ili predlaže, i
- obaveštenje organizacione jedinice nadležne za ekonomske poslove o ukupnom iznosu potraživanja čiji se otpis traži ili predlaže.
Organizaciona jedinica nadležna za normativno-pravne poslove u Direkciji Nacionalne službe, po prijemu molbe ili predloga za otpis potraživanja utvrđuje da li su dostavljena molba ili predlog i dokumentacija u skladu sa čl. 3. i 6. ovog pravilnika.
Ukoliko se utvrdi da molba ili predlog za otpis potraživanja ne sadrži sve dokaze iz člana 6. ovog pravilnika, podnosilac molbe ili predloga za otpis potraživanja je dužan da u roku od 15 dana, od dana prijema obaveštenja za dostavu dokumentacije, izvrši dopunu molbe ili predloga za otpis potraživanja.
Nadležna organizaciona jedinica iz člana 5. ovog pravilnika dužna je da, uz molbu ili predlog za otpis potraživanja sačini obrazloženo mišljenje o molbi ili predlogu za otpis potraživanja i molbu ili predlog za otpis potraživanja sa dokumentacijom dostavi organizacionoj jedinici nadležnoj za normativno-pravne poslove u Direkciji Nacionalne službe.
Komisija razmatra molbu, odnosno predlog za otpis potraživanja i na osnovu priloženih dokaza i mišljenja nadležne organizacione jedinice, priprema predlog za otpis potraživanja.
Podnosilac molbe ili predloga za otpis potraživanja je dužan da, na pismeni zahtev Komisije, dostavi i druge dokaze za koje Komisija oceni da su relevantni za odlučivanje o molbi ili predlogu za otpis potraživanja.
Molba ili predlog za otpis potraživanja je usvojen kada za njega glasaju svi članovi Komisije.
Zapisnik sa predlogom za otpis potraživanja Komisija dostavlja Upravnom odboru Nacionalne službe na odlučivanje.
Na osnovu predloga Komisije, Upravni odbor Nacionalne službe donosi odluku o otpisu potraživanja.
Direktor Nacionalne službe, na osnovu predloga organizacione jedinice nadležne za ekonomske poslove, donosi odluku o isknjižavanju malih salda, u iznosu do 5.000,00 dinara.
Sprovođenje odluke iz člana 9. ovog pravilnika, u poslovnim knjigama Nacionalne službe, vrši organizaciona jedinica Nacionalne službe nadležna za ekonomske poslove.
Zakonska zatezna kamata ne obračunava se na potraživanja prema dužnicima protiv kojih nije pokrenut postupak naplate potraživanja.
Molbe i predlozi za otpis potraživanja podneti pre stupanja na snagu ovog pravilnika razmatraće se po odredbama pravilnika važećeg na dan prijema molbe, odnosno predloga za otpis potraživanja.
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o otpisu potraživanja Nacionalne službe za zapošljavanje ("Službeni glasnik RS", broj 14/14).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije."