PRAVILNIK
O OPERATIVNOJ DOZVOLI ZA OBAVLJANJE JAVNOG AVIO-PREVOZA

("Sl. glasnik RS", br. 10/2014, 16/2015 i 50/2018)

Predmet Pravilnika

Član 1

Ovim pravilnikom uređuju se uslovi i način pod kojima se izdaje, menja, suspenduje ili stavlja van snage operativna dozvola za obavljanje javnog avio-prevoza, obrazac operativne dozvole i način na koji avio-prevozilac dostavlja finansijske izveštaje Direktoratu civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije (u daljem tekstu: Direktorat).

Značenje izraza

Član 2

Pojedini izrazi koji se koriste u ovom pravilniku imaju sledeće značenje:

1) avio-prevozilac je privredno društvo koje ima operativnu dozvolu;

2) vanredni avio-prevoz jeste svaki javni avio-prevoz koji nije redovni avio-prevoz;

3) ECAA sporazum je Multilateralni sporazum između Evropske zajednice i njenih država članica, Republike Albanije, Bosne i Hercegovine, Republike Bugarske, Republike Hrvatske, Bivše Jugoslovenske Republike Makedonije, Republike Island, Republike Crne Gore, Kraljevine Norveške, Rumunije, Republike Srbije i Misije privremene uprave Ujedinjenih nacija na Kosovu (u skladu sa Rezolucijom Saveta bezbednosti UN 1244 od 10. juna 1999) o uspostavljanju Zajedničkog evropskog vazduhoplovnog područja;

4) javni avio-prevoz je let ili serija letova radi prevoza putnika, prtljaga, pošte i robe uz naplatu cene prevoza ili zakupnine;

5) odgovorni rukovodilac je lice koje je odgovorno za finansijsko poslovanje i zakonito obavljanje delatnosti avio-prevozioca;

6) operativna dozvola je isprava kojom se njen imalac ovlašćuje da obavlja javni avio-prevoz kako je navedeno u njoj;

7) poslovni plan označava detaljan opis planiranih poslovnih aktivnosti avio-prevozioca za određeni period, naročito u pogledu očekivanog razvoja tržišta i planiranih ulaganja, zajedno sa finansijskim i ekonomskim posledicama ovih aktivnosti;

8) redovan avio-prevoz je serija letova sa sledećim karakteristikama:

(1) na svakom letu, sedišta ili kapaciteti za prevoz robe i/ili pošte dostupni su javnosti za pojedinačnu kupovinu, neposredno od avio-prevozioca ili od njegovih ovlašćenih zastupnika;

(2) prevoz se obavlja između dva ista ili više istih aerodroma:

- prema objavljenom redu letenja ili

- letovima koji su toliko redovni ili učestali, da su prepoznatljivi kao sistematična serija letova;

9) sertifikat vazduhoplovnog operatera je sertifikat koji se izdaje privrednom društvu, drugom pravnom licu, preduzetniku ili državnom organu koji ima opremu, osoblje i organizaciju za bezbedno obavljanje delatnosti navedene u tom sertifikatu;

10) finansijski izveštaj označava detaljan izveštaj o prihodima i rashodima avio-prevozioca za određeni period, zajedno sa razgraničenjem poslovanja na delatnosti povezane sa avio-prevozom i na druge delatnosti, kao i na novčane i nenovčane elemente.

Obaveza posedovanja operativne dozvole

Član 3

Za obavljanje javnog avio-prevoza neophodno je da avio-prevozilac ima važeću operativnu dozvolu.

Izuzetno od stava 1. ovog člana, operativna dozvola se ne izdaje za:

1) prevoz vazduhoplovom bez motora ili ultralakim vazduhoplovom s motorom;

2) lokalne letove.

U slučaju iz stava 2. ovog člana izdaje se samo sertifikat vazduhoplovnog operatera.

Uslovi za izdavanje operativne dozvole

Član 4

Operativnu dozvolu Direktorat izdaje privrednom društvu ili drugom pravnom licu koje podnese zahtev za izdavanje operativne dozvole i koje ispunjava uslove propisane Zakonom o vazdušnom saobraćaju i ovim pravilnikom.

Ispunjenost uslova za izdavanje operativne dozvole utvrđuje se u postupku osnovne provere.

Zahtev za izdavanje operativne dozvole

Član 5

Zahtev za izdavanje operativne dozvole sadrži:

1) podatke o podnosiocu zahteva: puno poslovno ime, adresa sedišta, matični broj i poreski identifikacioni broj (PIB), šifra pretežne delatnosti i ime zakonskog zastupnika;

2) broj telefona, broj faksa, adresu za prijem elektronske pošte podnosioca zahteva i podatke o kontakt osobi;

3) vrstu javnog avio-prevoza koji podnosilac zahteva namerava da obavlja;

4) područje letenja;

5) podatke o vazduhoplovima sa kojima namerava da obavlja javni avio-prevoz;

6) spisak priloženih dokumenata;

7) mesto i datum podnošenja zahteva;

8) pečat podnosioca zahteva i potpis zakonskog zastupnika.

Zahtev za izdavanje operativne dozvole može da se podnese istovremeno kada i zahtev za izdavanje sertifikata vazduhoplovnog operatera, s tim što se o njemu odlučuje tek po donošenju odluke o zahtevu za izdavanje sertifikata vazduhoplovnog operatera.

Dokumentacija koja se razmatra prilikom odlučivanja o zahtevu za izdavanje operativne dozvole

Član 6

Prilikom odlučivanja o zahtevu za izdavanje operativne dozvole razmatra se sledeća dokumentacija:

1) rešenje o registraciji privrednog društva ili drugog pravnog lica;

2) podaci iz registra u koji je privredno društvo ili drugo pravno lice upisano;

3) osnivački akt privrednog društva ili drugog pravnog lica, odnosno osnivački akt i statut ukoliko se radi o privrednom društvu koje je organizovano kao akcionarsko društvo;

4) u zavisnosti od vrste privrednog društva ili drugog pravnog lica: podaci o članovima i osnivačima, njihov udeo i ulog, kao i podaci o direktoru, odnosno članovima odbora direktora ili izvršnog odbora, predsedniku i članovima nadzornog odbora, predsedniku i članovima upravnog odbora;

5) poslovni plan u kome se detaljno navodi finansijska povezanost podnosioca zahteva sa drugim komercijalnim delatnostima u kojima učestvuje, neposredno ili preko povezanih privrednih društava;

6) podaci o finansijskoj sposobnosti iz člana 7. ovog pravilnika;

7) isprava kojom se dokazuje pravo korišćenja, na osnovu svojine, zakupa vazduhoplova bez posade ili drugog pravnog osnova, najmanje jednog vazduhoplova koji je upisan u Registar vazduhoplova Republike Srbije;

8) sertifikat vazduhoplovnog operatera, osim ako je zahtev za izdavanje operativne dozvole podnet istovremeno sa zahtevom za izdavanje sertifikata vazduhoplovnog operatera;

9) dokaz da je podnosilac zahteva osiguran od odgovornosti za štetu prouzrokovanu putnicima, prtljagu, pošti, robi i trećim licima u skladu sa zakonom kojim je uređeno obavezno osiguranje u vazdušnom saobraćaju;

10) isprave kojima se dokazuje poslovni ugled iz člana 8. ovog pravilnika.

Izuzetno od stava 1. tač. 5) i 6) ovog člana, privredno društvo koje podnosi zahtev za izdavanje operativne dozvole radi obavljanja vanrednog avio-prevoza vazduhoplovima čija je maksimalna masa na poletanju manja od 10 t i/ili s manje od 20 sedišta, a pri tom njegov promet ne premašuje 3.000.000 evra godišnje ili dinarsku protivvrednost te sume, dužno je da dokaže da njegov kapital iznosi najmanje 100.000 evra ili dinarsku protivvrednost te sume ili da, na zahtev Direktorata, priloži sve podatke potrebne za procenu njegove finansijske sposobnosti.

Ako avio-prevozilac koji poseduje operativnu dozvolu izdatu na osnovu stava 2. ovog člana namerava da obavlja avio-prevoz vazduhoplovima čija je maksimalna masa na poletanju deset ili više tona ili koji imaju 20 ili više putničkih sedišta, on mora da podnese zahtev za izdavanje nove operativne dozvole, uz dokumentaciju iz stava 1. ovog člana.

Ako se proverom finansijskog poslovanja iz člana 10. stav 3. ovog pravilnika utvrdi da je avio-prevozilac koji poseduje operativnu dozvolu izdatu na osnovu stava 2. ovog člana ostvario promet veći od 3.000.000 evra godišnje u dinarskoj protivvrednosti, dužan je da u roku od 90 dana od izvršene provere finansijskog poslovanja podnese Direktoratu dokumentaciju iz stava 1. tač. 5) i 6) ovog člana.

Podaci o finansijskoj sposobnosti koje podnosilac zahteva dostavlja kada prvi put podnosi zahtev

Član 7

Privredno društvo koje prvi put podnosi zahtev za izdavanje operativne dozvole, uz zahtev dostavlja sledeće podatke o svojoj finansijskoj sposobnosti:

1) najnoviji interni finansijski izveštaj i, ako je dostupan, završni finansijski izveštaj za proteklu finansijsku godinu sa mišljenjem revizora;

2) projektovani bilans stanja, uključujući bilans uspeha, za naredne tri godine;

3) osnove za projektovanje rashoda i prihoda za stavke kao što su: gorivo, cene i tarife, zarade, održavanje, amortizacija, promene kursa, aerodromske naknade, naknade za vazdušnu plovidbu, troškovi zemaljskog opsluživanja, osiguranje i dr;

4) detaljne podatke o početnim troškovima nastalim od podnošenja zahteva do početka poslovanja i obrazloženje načina na koji se predlaže finansiranje ovih troškova;

5) detaljne podatke o postojećim i očekivanim izvorima finansiranja;

6) projektovani prikaz tokova gotovine i plan likvidnosti za prve tri godine poslovanja;

7) detaljne podatke o finansiranju kupovine ili zakupa vazduhoplova, uključujući, u slučaju zakupa, ugovorne odredbe i uslove.

Poslovni ugled

Član 8

Privredno društvo koje podnosi zahtev za izdavanje operativne dozvole mora da ima poslovni ugled koji se dokazuje:

1) potvrdom da privredno društvo nije osuđivano zbog privrednih prestupa i da mu nije izrečena mera zabrane obavljanja delatnosti;

2) potvrdom da nad njim nije otvoren postupak stečaja, odnosno da nije podnet predlog za pokretanje postupka stečaja;

3) potvrdom da njegov poslovni račun nije bio u blokadi u periodu od šest meseci koji neposredno prethode danu podnošenja zahteva;

4) potvrdom o uplaćenim obavezama javnih prihoda.

Kao dokaz o poslovnom ugledu odgovornog rukovodioca u privrednom društvu smatra se:

1) potvrda da to lice nije osuđivano za krivično delo na kaznu zatvora od najmanje šest meseci;

2) potvrda da to lice nije osuđivano zbog privrednih prestupa i da mu nije izrečena mera zabrane obavljanja delatnosti.

Izdavanje i važenje operativne dozvole

Član 9

Ako se u postupku osnovne provere utvrdi da podnosilac zahteva za izdavanje operativne dozvole ispunjava sve propisane uslove, Direktorat izdaje operativnu dozvolu.

Operativna dozvola se izdaje na neodređeno vreme i važi sve dok avio-prevozilac ispunjava uslove za njeno izdavanje.

Obrazac operativne dozvole dat je u Prilogu 1. ovog pravilnika i čini njegov sastavni deo.

Periodična provera ispunjenosti uslova

Član 10

Direktorat sprovodi proveru da li avio-prevozilac i dalje ispunjava uslove koji su potrebni za izdavanje operativne dozvole po isteku 24 meseca od njenog izdavanja, kao i uvek kada postoji sumnja u ispunjenost propisanih uslova.

Imalac operativne dozvole dužan je da Direktoratu, na njegov zahtev, dostavi sve podatke koji su potrebni za ocenu ispunjenosti uslova za izdavanje operativne dozvole.

Direktorat može u svako doba da izvrši proveru finansijskog poslovanja imaoca operativne dozvole, dok periodičnu proveru finansijskog poslovanja obavezno vrši, u skladu sa programom periodične provere, svakih 12 meseci.

Dostavljanje finansijskih izveštaja i drugih podataka za periodičnu proveru finansijskog poslovanja imaoca operativne dozvole

Član 11

Radi periodične provere finansijskog poslovanja imaoca operativne dozvole, avio-prevozilac Direktoratu dostavlja i:

1) redovne godišnje finansijske izveštaje, sa mišljenjem revizora, ako izveštaji podležu reviziji u skladu sa zakonom kojim je uređena revizija i, po potrebi, najnoviji interni finansijski izveštaj;

2) projektovani bilans stanja, uključujući bilans uspeha za narednu godinu;

3) podatke o prethodnim i projektovanim rashodima i prihodima za stavke kao što su: gorivo, cene i tarife, zarade, održavanje, amortizacija, promene kursa, aerodromske naknade, naknade za vazdušnu plovidbu, troškovi zemaljskog opsluživanja, osiguranje, prognoze prometa/prihoda itd;

4) projektovane tokove gotovine i planove likvidnosti za narednu godinu;

5) detaljne podatke o postojećim i očekivanim izvorima finansiranja;

6) detaljne podatke o finansiranju kupovine ili zakupa vazduhoplova, uključujući, u slučaju zakupa, ugovorne odredbe i uslove.

Podaci koji se dostavljaju za proveru finansijskog poslovanja usled promene u strukturi ili delatnosti imaoca operativne dozvole

Član 12

Ako u toku važenja operativne dozvole avio-prevozilac planira promenu u svojoj strukturi ili delatnosti, kao što je statusna promena ili promena pravne forme, radi procene stalne finansijske sposobnosti Direktoratu dostavlja:

1) najnoviji interni bilans stanja i finansijske izveštaje za proteklu finansijsku godinu sa mišljenjem revizora, ako je to potrebno;

2) precizne podatke o svim predloženim promenama, npr. o promeni vrste usluge, predloženom preuzimanju ili spajanju, promenama u akcijskom kapitalu, promenama akcionara itd;

3) projektovani bilans stanja sa bilansom uspeha za tekuću finansijsku godinu, uključujući sve predložene promene u strukturi ili delatnostima koje značajno utiču na finansijsko stanje;

4) podatke o prethodnim i projektovanim rashodima i prihodima za stavke kao što su gorivo, cene i tarife, zarade, održavanje, amortizacija, promene kursa, aerodromske naknade, naknade za vazdušnu plovidbu, troškovi zemaljskog opsluživanja, osiguranje, prognoze prometa/prihoda itd;

5) projektovane tokove gotovine i planove likvidnosti za narednu godinu, uključujući sve predložene promene u strukturi ili delatnostima koje značajno utiču na finansijsko stanje;

6) detaljne podatke o finansiranju kupovine ili zakupa vazduhoplova uključujući, u slučaju zakupa, ugovorne odredbe i uslove.

Izmena operativne dozvole

Član 13

Direktorat, na zahtev avio-prevozioca, može da izmeni izdatu operativnu dozvolu ukoliko je nastupio neki od razloga za administrativnu izmenu podataka u dozvoli.

Ako je izvršena izmena sertifikata vazduhoplovnog operatera koja, u konkretnom slučaju, zahteva izmenu operativne dozvole, Direktorat po službenoj dužnosti vrši izmenu operativne dozvole.

Suspenzija operativne dozvole

Član 14

Direktorat suspenduje operativnu dozvolu ako avio-prevozilac ne dostavi Direktoratu sve podatke koji su potrebni za proveru ispunjenosti uslova za izdavanje operativne dozvole ili na drugi način onemogući da Direktorat izvrši tu proveru ili ako Direktorat utvrdi da je avio-prevozilac privremeno prestao da ispunjava neki od uslova koji su propisani za izdavanje operativne dozvole.

Rešenjem o suspenziji operativne dozvole Direktorat nalaže avio-prevoziocu da otkloni uočene nepravilnosti.

Suspenzija operativne dozvole traje najduže 12 meseci počev od dana dostavljanja rešenja o suspenziji avio-prevoziocu.

Za vreme trajanja suspenzije, avio-prevozilac ne može da obavlja javni avio-prevoz.

Suspenzija operativne dozvole prestaje da važi donošenjem rešenja o ukidanju suspenzije ako avio-prevozilac otkloni uočene nepravilnosti pre isteka suspenzije.

Stavljanje van snage operativne dozvole

Član 15

Direktorat stavlja van snage operativnu dozvolu:

1) ako je stavljen van snage sertifikat vazduhoplovnog operatera;

2) ako avio-prevozilac dostavi Direktoratu neistinite podatke za ocenu ispunjenosti uslova za izdavanje operativne dozvole;

3) ako avio-prevozilac u roku od šest meseci od izdavanja operativne dozvole ne otpočne da obavlja javni avio-prevoz ili ako otpočeti avio-prevoz ne obavlja duže od šest meseci u toku važenja operativne dozvole;

4) ako avio-prevozilac do isteka suspenzije ne ispuni obaveze koje su mu naložene rešenjem o suspenziji.

Prelazni period

Član 16

Avio-prevozioci koji na dan stupanja na snagu ovog pravilnika imaju važeću potvrdu o osposobljenosti za obavljanje javnog avio-prevoza, a podležu obavezi posedovanja operativne dozvole, dužni su da podnesu zahtev za izdavanje operativne dozvole najkasnije u roku od 12 meseci od dana stupanja na snagu ovog pravilnika.

Do donošenja odluke o zahtevu iz stava 1. ovog člana avio-prevozioci mogu da nastave da obavljaju javni avio-prevoz u skladu sa uslovima navedenim u potvrdi o osposobljenosti za obavljanje javnog avio-prevoza koju poseduju.

Primena Pravilnika

Član 17

Odredbe ovog pravilnika se primenjuju do ispunjenja uslova predviđenih za drugi tranzicioni period u primeni ESAA sporazuma, odnosno do pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji, u zavisnosti od toga šta nastupi ranije.

Stupanje na snagu

Član 18

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Prilog 1.

Obrazac operativne dozvole

 

DIREKTORAT CIVILNOG VAZDUHOPLOVSTVA REPUBLIKE SRBIJE
CIVIL AVIATION DIRECTORATE OF THE REPUBLIC OF SERBIA

 

Na osnovu člana 79. stav 1. Zakona o vazdušnom saobraćaju ("Službeni glasnik RS", br. 73/10, 57/11, 93/12, 45/15 i 66/15 - dr. zakon) Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije izdaje
In accordance with Article 79 para 1 of the Air Transport Law ("Official Gazette of the Republic of Serbia" No. 73/10, 57/11, 93/12, 45/15 and 66/15 - other law), the Civil Aviation Directorate of the Republic of Serbia hereby issues

 

OPERATIVNU DOZVOLU
OPERATING LICENCE

Br. 

_______________

 

Ref.

_______________

 

 

___________________________________________
Naziv i sedište avio-prevozioca
Air Carrier Name and Principal Place of Business

 

i potvrđuje da imalac ove dozvole ispunjava uslove za obavljanje javnog avio-prevoza, koji su propisani Zakonom o vazdušnom saobraćaju i propisima donetim na osnovu ovog zakona.
and certifies that the licence holder fulfills the requirements for the operation of commercial air transport prescribed by the Air Transport Law and regulations enacted under this Law.
Ova dozvola je izdata na osnovu sertifikata vazduhoplovnog operatera br. ____________________
This licence is issued in accordance with the Air Operator Certificate Ref. ____________________.

Napomena/Note:

Ova dozvola važi neograničeno vreme, izuzev ako je suspendovana ili stavljena van snage.
This licence shall remain valid for an unlimited period of time unless suspended or revoked.

 

____________________
Datum izdavanja
Date of Issue

 

____________________
Direktor
Director

 

M.P.
stamp