ODLUKAO ODRŽAVANJU ČISTOĆE I PODIZANJU I ODRŽAVANJU ZELENIH POVRŠINA NA PODRUČJU GRADA KRUŠEVCA("Sl. list grada Kruševca", br. 1/2009 - prečišćen tekst, 8/2012, 3/2014, 4/2014, 7/2014, 11/2016 i 8/2018) |
Ovom Odlukom uređuje se održavanje čistoće na javnim površinama, iznošenje i deponovanje smeća, uklanjanje snega i leda, raskopavanje, popravka i održavanje javnih površina, skladiranje građevinskog i drugog materijala kao i podizanje i održavanje zelenih površina.
Ovom Odlukom uređuje se i način održavanja čistoće na ostalim površinama koje nemaju tretman javne površine.
Pod javnim površinama u smislu člana 1. stav 1. Odluke podrazumevaju se:
1. Nekategorisani putevi (seoski putevi, šumski i poljoprivredni putevi, putevi na nasipima za odbranu od poplava, staze i sl.) ulice, opštinski putevi, trotoari, skverovi, stepeništa, ostali prolazi, parking prostor (u daljem tekstu: površine javnog saobraćaja);
2. Sportski rekreativni tereni i tereni za organizovanje zabavnih igara;
3. Autobuska stajališta;
4. Železničke stanice;
5. Pijace;
6. Groblja;
7. Uređeni i neuređeni vodotoci sa obalama;
8. Javne česme, bazeni, veštačka jezera, plaže, i sl.;
9. Parkovi, linearna zelenila i druge uređene zelene površine i zaštitne zelene površine;
10. Arheološki park;
11. Slobodište;
12. Površine u javnoj svojini.
Pod ostalim površinama u smislu prethodnog člana podrazumeva se prostor oko stambenih i poslovnih objekata, zajedničke prostorije u tim objektima, dvorišta individualnih objekata, dvorišta preduzeća, gradilišta i neizgrađeno građevinsko zemljište, placevi, stovarišta i sl.
Pod održavanjem čistoće na javnim i ostalim površinama u smislu ove Odluke podrazumeva se:
1. Čišćenje javnih i ostalih površina (uklanjanje blata, skupljanje i otklanjanje otpadaka i svake druge nečistoće, kao i pražnjenje i održavanje posuda za smeće i pranje površina javnog saobraćaja);
2. Zimsko održavanje površina javnog saobraćaja i uklanjanje snega i leda;
3. Iznošenje i deponovanje smeća sa javnih i ostalih površina (kućnog smeća, smeća iz dvorišta, stambenog i poslovnog prostora koji se koriste ili je u izgradnji);
4. Iznošenje fekalija, održavanje i čišćenje javnih klozeta i đubrišta;
5. Popravka oštećenih površina javnog saobraćaja, čišćenje fasade, izloga i održavanje čistoće oko privremeno postavljenih objekata;
6. Uklanjanje građevinskog i drugog materijala sa javnih i ostalih površina;
7. Uklanjanje havarisanih, neispravnih i neregistrovanih motornih vozila sa trotoara, trgova, skverova i drugih javnih površina;
8. Uklanjanje svih predmeta, objekata, uređaja i instalacije postavljene na javnim i ostalim površinama bez odobrenja nadležnog organa;
9. Uklanjanje korova, samonikle trave i drugog štetnog rastinja sa javnih i ostalih površina.
Građani mesne zajednice, pravna lica skupštine zgrada i udruženja građana, su dužna da doprinose održavanju čistoće u cilju zaštite čovekove sredine na javnim i drugim površinama i da pružaju pomoć nadležnim organima i službenim licima koja su pozvana da preduzimaju propisane mere u cilju održavanja čistoće na javnim površinama.
II - ODRŽAVANJE JAVNIH POVRŠINA
Javno komunalno preduzeće i drugo preduzeće odnosno preduzetnik kome je povremeno obavljanje komunalne delatnosti iz ove Odluke (u daljem tekstu Preduzeće) je dužno da obavlja čišćenje javnih površina na području grada Kruševca , koje su obuhvaćene Programom održavanja javne higijene.
Preduzeće predlaže Program održavanja javne higijene i isti sadrži:
- javne površine predviđene za održavanje čistoće,
- vreme i način održavanja čistoće,
- tehničko-tehnološke uslove za izvršenje Programa,
- iznos naknade za obavljanje poslova po zonama, kategoriji, obimu, vrsti i kvalitetu usluga.
Preduzeće je dužno da Program iz stava 1. ovog člana donese do 15-og novembra tekuće godine, za sledeću godinu.
Program održavanja javne higijene usvaja Gradsko veće grada Kruševca.
Pojedini poslovi iz okvira svoje delatnosti, koje nisu obuhvaćene Programom održavanja javne higijene JKP može poveriti drugom preduzeću ili preduzetniku, prikupljanjem pismenih ponuda.
Redovno čišćenje javnih površina (uklanjanje otpadaka i nečistoće, snega i leda) dužni su da vrše:
- na autobuskim stanicama - preduzeće koje obavlja gradski saobraćaj,
- na benzinskim stanicama - preduzeće koje upravlja benzinskim stanicama,
- na sportskim terenima - ustanova koja njima upravlja,
- na površinama gde se izvode građevinski i komunalni radovi - investitor,
- na površinama oko kolektivnih stambenih objekata - Skupštine zgrada,
- na pijacama - preduzeće koje upravlja pijacama,
- na prostoru oko trgovinskih, ugostiteljskih, zanatskih i samostalnih radnji i preduzeća - vlasnici radnja i preduzeća,
- na površinama koje koriste ustanove iz oblasti obrazovanja i vaspitanja, kulture, zdravstvene i socijalne zaštite i sl,
- ustanove i korisnici tog prostora,
- na površinama u i oko tržnih centara - vlasnici, odnosno korisnici poslovnih prostora.
Vlasnici, odnosno korisnici navedenih površina mogu poslove održavanja čistoće ugovorom poveriti Preduzeću.
Organizatori javnih skupova i manifestacija, zabavnih igara, "Luna" parkova, cirkuskih predstava i vašara dužni su da ugovore čišćenje prostora oko svojih objekata i iznošenjem smeća, koje stvaraju u vreme održavanja manifestacije, pre pribavljanja odobrenja od nadležnog organa za njihovo postavljanje.
Čišćenje javnih površina vršiće se od 15. marta do 15. novembra u vremenu od 23,00 do 06,00 i od 15. novembra do 15. marta u vremenu od 22,00 do 05,00.
Pročišćavanje ulica vrši se danju u toku cele godine.
Pranje ulica vrši se noću. Izuzetno, pranje ulice se može vršiti danju uz odobrenje Komunalne inspekcije.
U periodu od 15. novembra do 15. marta (zimski period) pranje površina javnog saobraćaja vršiće se ukoliko je temperatura u vreme pranja iznad +4 stepena.
Prilikom pranja ulica ne smeju se prljati i kvasiti žardinjere, izlozi i fasade objekata.
Uklanjanje snega i leda i posipanje sredstava za topljenje leda vrši se i to:
- Na trotoarima, trgovima, skverovima, parking prostorima, stepeništima, prolazima i stazama duž ulica vrši Preduzeće prema Programu održavanja javne higijene u periodu od 15.11. do 15.03. (zimskom periodu), koji predlaže Preduzeće, a usvaja Gradsko veće grada Kruševca.
- Na kolovozima ulica, putevima i mostovima vrši preduzeće kome je povereno održavanje puteva.
- Na ostalim površinama iz čl. 2. ove Odluke korisnici kojima su iste poverene na korišćenje i upravljanje.
- Uklanjanje snega i leda sa trotoara duž ulica, koje nisu obuhvaćene Programom održavanja javne higijene u zimskom periodu, vrše sopstvenici porodičnih zgrada, stanova i poslovnih prostorija, odnosno korisnici ukoliko sopstvenici iste ne koriste.
Preduzeće može sa licima iz prethodnog stava da zaključi ugovor i preuzme obavezu čišćenja snega i leda.
Uklanjanje snega i leda vrši se podesnim sredstvima tako da se ne ošteti asfaltni i drugi zastor, a otapanje snega i leda i posipanje javnih površina ne sme se vršiti sredstvima koja mogu zapušiti atmosfersku kanalizaciju.
Preduzeće je dužno da Komunalnoj inspekciji i komunalnoj policiji dostavi Plan čišćenja i pranja javnih površina, iznošenja kućnog smeća i čišćenja i održavanje javnih zelenih površina krajem svakog meseca za naredni mesec.
U okviru mesne zajednice, fizička i pravna lica mogu u saradnji sa Preduzećem sprovesti dodatne akcije radi poboljšanja čistoće na javnim površinama i povećanja komunalne higijene na viši nivo i u tom cilju udružiti sopstvena sredstva i rad.
Meseca aprila i oktobra Preduzeće i Komunalna inspekcija organizuju izbacivanje, prikupljanje i odvoženje nepotrebnih kabastih predmeta iz kuća i poslovnih prostorija na teritoriji svih gradskih mesnih zajednica.
U interesu zaštite čistoće zabranjeno je:
1. Bacati hartije i druge otpatke van posuda za smeće i korpi za otpatke ili na drugi način stvarati nečistoću na javnim i ostalim površinama.
2. Koristiti javne površine koje nisu opredeljene za smeštaj robe, ambalaže i drugih stvari, osim kada se to vrši po posebnom odobrenju nadležnog organa.
3. Prosipati i puštati otpadne vode, osoku, ili druge nečistoće na javne i ostale površine ili na te površine bacati, istovarati i držati otpad, kabasti otpad, smeće, kućno smeće, baštenski otpad, zemlju, građevinski otpad i sl.,
4. Testerisati i cepati drva, razbijati ugalj ili drugi materijal na javnim površinama,
5. Prati putnička i teretna vozila na javnoj površini.
6. Istovarati i utovarati robu u vozila na mestima na kojima se nalaze ulični hidranti, šahte ili slivnici.
7. Popravljati ili servisirati motorna vozila (promena ulja i sl.) ili obavljati druge zanatske radove na javnim površinama, izuzev kada se to vrši po odobrenju nadležnog organa.
8. Izbacivati smeće i otpatke iz putničkih i teretnih vozila na javne i ostale površine,
9. Ostavljati neregestrovana, neispravna ili havarisana vozila i kamp prikolice druge prikolice i objekti za koje ne postoji odobrenje za postavljanje na javnim površinama.
10. Probirati i prikupljati otpatke iz smeća, koje je odloženo u posude za smeće.
11. Bacati leševe uginulih životinja (mačke, pse i dr.) i druge predmete na javne i ostale površine i u kanalizacione, vodovodne šahte i druge otvore.
12. Prljati, oštetiti i neovlašćeno pomerati urbani mobilijar, korpe za otpatke, posude za smeće, žardinjere i klupe postavljene na javnim površinama, skverovima i parkovima.
13. Paliti smeće i drugi otpadni materijal u dvorištima ili na javnim površinama,
14. Prodavati ogrevni materijal, kreč, poljoprivredne i druge proizvode na površinama iz člana 2. ove Odluke.
15. Izbacivati sneg i led na trotoar ili kolovoz,
16. Rasturati, postavljati i lepiti plakate, objave, oglase, obaveštenja, pozive, reklamne panoe, oznake, transparente i sl., van mesta za to predviđenih ili van mesta koje po posebnom zahtevu odobravaju nadležna Odeljenja Gradske uprave grada Kruševca, kao i pisati grafite po objektima u javnoj svojini, kulturnim spomenicima, saobraćajnoj signalizaciji i sl.
17. bacati kućni i komercijalni otpad u đubrijere, žardinjere i sl.
Izuzetno od odredbe člana 14. stav 1. tačka 14. Gradsko veće može odrediti lokacije na kojima se mogu prodavati poljoprivredni proizvodi kao i period prodaje.
U skladu sa stavom 1. ovog člana Odeljenje za stambeno komunalne i imovinsko pravne poslove, na zahtev nosioca poljoprivrednog gazdinstva izdaje rešenje kojim se odobrava zauzeće javne površine, a po ceni utvrđenoj Odlukom o lokalnim komunalnim taksama za zauzeće javne površine izlaganjem robe.
Kada komunalni inspektor u vršenju inspekcijskog nadzora utvrdi da se postupa protivno odredbama čl. 14. ove Odluke, rešenjem će naložiti otklanjanje nepravilnosti sa rokom koji može biti određen u časovima.
Ukoliko se ne postupi po rešenju komunalnog inspektora, izvršenje će se sprovesti prinudnim putem preko trećeg lica, a na teret izvršenika.
Uklanjanje uginulih životinja sa javnih i drugih površina dužno je da izvrši Preduzeće u roku od 4 časa od momenta prijema usmenog ili pismenog naloga Komunalne inspekcije.
Ukoliko na uginuloj životinji ne postoje vidljivi znaci da je uginula od fizičkog udara, Komunalna inspekcija je dužna da istovremeno sa izdavanjem naloga Preduzeću obavesti i Veterinarsku inspekciju.
Radi sprečavanja ugrožavanja bezbednosti učesnika u saobraćaju, odnosno omogućavanja odvijanja saobraćaja komunalni policajac prilikom ostvarivanja nadzora i kontrole parkiranja ovlašćen je u skladu sa Zakonom i ovom Odlukom da sa površina iz člana 2. ove Odluke preduzima mere na uklanjanju, odnosno premeštanju parkiranih vozila, kao i postavljanju uređaja kojima se sprečava njihovo odvoženje.
Uklanjanje i premeštanje vozila, kao i postavljanje uređaja kojima se sprečava njihovo odvoženje vrši se na osnovu naloga komunalnog policajca zaposlenom radniku ovlašćenog Preduzeća, koji pristupa odvoženju i premeštanju specijalizovanim vozilom-paukom, i postavljanju uređaja kojima se sprečava odvoženje vozila.
Odvoženje se vrši na lokaciju koju je za tu namenu odredilo nadležno Javno preduzeće.
Prilikom kresanja drvoreda, uređenja travnjaka i skverova, kao i prilikom vršenja drugih sličnih poslova na javnim površinama, materijal i otpaci se moraju ukloniti odmah po obavljenom poslu, a javna površina se mora očistiti.
Prevoz otpadnih papira, slame, špona, ogreva, građevinskog i drugog materijala (zemlja, pesak, betonska masa, šljunak, kreč, šljaka, strugotina i sl.) smeća, otpadaka, fekalija i drugih štetnih materijala vrši se vozilima koja su za tu svrhu podešena, tako da se prilikom prevoza materijal ne rasipa i ne rastura.
Pre izlaska vozila sa gradilišta, stovarišta i sl. na javnu površinu, isto mora dobro da se očisti od blata i druge nečistoće.
Istovar i utovar ogrevnog, građevinskog i drugog materijala i robe može se vršiti na javnim površinama samo onda kada za to ne postoje druge površine, u tom slučaju se istovar ili utovar mora obaviti brzo i bez odlaganja.
Korisnik je dužan da odmah po završetku istovara, odnosno utovara, ukloni sa javne površine sve ostatke ambalaže, otpatke i nečistoću.
III - DEPONOVANJE I IZNOŠENJE KUĆNOG SMEĆA
U kućno smeće spadaju otpaci iz stambenih i poslovnih prostorija, izuzev; starog nameštaja, aparata za domaćinstvo, otpadaka, industrijske, zanatske i druge delatnosti, šljaka iz kotlarnica, zemlja, šut, kamen, cigla i dr.
Kabasti otpad (stari nameštaj, aparati) ostavlja se na mesto i u vreme koje odredi Preduzeće u sporazumu sa MZ, odnosno vlasnikom, a isti će ga preuzeti o trošku vlasnika.
Poslovi iznošenja kućnog smeća povereni su Preduzeću koje je dužno da poverene poslove vrši najmanje jednom nedeljno adekvatnim vozilima, po pravilu u određeni dan, o čemu će obavestiti korisnike usluga.
Izuzetno, u delovima grada gde ne postoje tehnički uslovi za prilaz specijalnih vozila, Preduzeće, u saradnji sa komunalnom inspekcijom i predstavnicima mesnih zajednica odrediće mesta - punktove za postavljanje tipskih posuda za smeće. Tipske posude za smeće individualnih korisnika mogu se na punktovima odlagati najranije 1 dan pre dana određenog za iznošenje smeća.
Smeće iz stambenih i poslovnih objekata prikuplja se u tipskim posudama za smeće.
Obaveza je svakog vlasnika, odnosno korisnika stambenog i poslovnog prostora da poseduje odgovarajuću posudu za smeće.
Broj, vrstu i lokaciju za smeštaj posuda za smeće, kada ista nije predviđena tehničkom dokumentacijom, određuje komunalna inspekcija u saradnji sa preduzećem.
Korisnici usluga dužni su da radnicima Preduzeća pri iznošenju smeća obezbede nesmetan prilaz.
Posude za smeće za novosagrađene objekte dužan je da nabavi investitor u tipu i broju, kao i da postavi na mestu određenom tehničkom dokumentacijom.
Održavanje i zamenu posuda za smeće kod zgrada za kolektivno stanovanje vrši Preduzeće.
Kod individualnih domaćinstava mogu se koristiti kante za smeće koje obezbeđuju vlasnici objekata.
Korisnici i vlasnici privremenih objekata (za prodaju štampe, duvana, kioska brze hrane i sl.) dužni su da postave tipsku posudu za prikupljanje smeća pored objekata u kojima obavljaju delatnost.
Postavljanje đubrijera, žardinjera i sl. vrši Preduzeće uz saglasnost komunalne inspekcije, čije se finansiranje vrši iz lokalnih javnih prihoda.
Na javnim površinama Preduzeće postavlja korpe za otpatke koje moraju biti tako podešene da se mogu lako prazniti i održavati.
Korpe za otpatke moraju se uredno prazniti i održavati.
Pre iznošenja kućnog smeća i otpadaka radnici Preduzeća dužni su naročito da vode računa da se u zgradi i oko zgrade i saobraćajnica smeće i otpaci ne rasipaju, ne podiže prašina, ne širi smrad i ne stvara buka, kao i da se ne prljaju i ne oštećuju prostorije i površine određene za držanje smeća ili kroz koje se smeće iznosi i da se posude za iznošenje smeća vrati na određeno mesto.
Posle iznošenja smeća, prostorije ili prostor za smeštaj posude za smeće i ulični prostor moraju ostati čisti.
U tipskim posuda za smeće zabranjeno je paliti smeće, bacati vodu ili druge tečnosti, kao i bacati otpatke koji ne spadaju u kućno smeće.
Uklanjanje i uništavanje otpadaka i materijala opasnih po život i zdravlje ljudi u zdravstvenim ustanovama, preduzećima i drugim pravnim subjektima vrši se u skladu sa posebnim propisima. Ovakvi otpaci i materijali ne smeju se bacati u korpe za otpatke i posude za smeće.
Korisnici plaćaju Preduzeću utvrđenu cenu za iznošenje smeća prema obimu, vrsti i kvalitetu pružene usluge.
Cena usluga se utvrđuje u zavisnosti od vrste korisnika (građani, pravna lica, ili preduzetnici) i od zone u kojoj se nalazi korisnik a prema kvadratnom metru prostora.
Za održavanje čistoće na javnim površinama Preduzeću pripada naknada iz sredstava lokalnih javnih prihoda, a u skladu sa Programom održavanja javne higijene.
Preduzeću pripada i naknada za ostale vanredne poslove koji se obavljaju po nalogu Komunalne inspekcije i drugih nadležnih organa.
Obračun cene za iznošenje smeća kod korisnika u kolektivnom stanovanju vrši se po metru kvadratnom stambenog prostora. Obračun cena za iznošenje smeća u indivudualnom stanovanju vrši se i po osnovu dvorišnog prostora.
Obračun cene za iznošenje smeća u individualnom stanovanju na seoskom području utvrđuje se prema broju članova domaćinstva, a na osnovu dostavljenih podataka Mesnih zajednica o broju članova domaćinstva. Svaku nastalu promenu broja članova domaćinstva Mesna zajednica je dužna da dostavi Preduzeću u roku od 15 dana od dana nastale promene.
Godišnjim Programom iznošenja smeća utvrđuje se dinamika preuzimanja poslova iznošenja smeća sa seoskih područja na teritoriji Grada Kruševca, u skladu sa materijalno-tehničkim i kadrovskim mogućnostima Preduzeća.
Nadzorni odbor Preduzeća donosi za svaku tekuću godinu Program iznošenja smeća, na koji saglasnost daje Gradsko veće grada Kruševca.
Korisnicima usluga iznošenje smeća smatraju se svi vlasnici, odnosno korisnici sa prostora koje su Programom predviđeni za iznošenje smeća.
Naknada za iznošenje smeća plaća se mesečno (dvomesečno) po ispostavljenom računu ovlašćenog radnika (inkasanta) ili na blagajni preduzeća, kao i preko poslovnog računa u skladu sa zakonom.
Fekalne i otpadne vode se po pravilu ispuštaju u gradsku kanalizaciju. Ako u ulici nema kanalizacije, fekalne otpadne vode moraju se ispuštati u septičke vodonepropusne jame koje se grade u dubini dvorišta prema građevinskim normativima, a na osnovu odobrenja nadležnog organa.
Fekalne i otpadne vode, kao i druge tečne i čvrste materije ne mogu se ispuštati ili odlagati kroz atmosfersku kanalizaciju, a čvrsta materija ni kroz fekalnu kanalizaciju.
U ulicama i delovima grada gde ne postoji mogućnost ispuštanja fekalija i otpadnih voda u kanalizaciju, odnosno priključenja na kanalizacionu mrežu, Preduzeće vrši iznošenje istih cisternama sa posebnim uređajima za crpljenje fekalija i drugim sredstvima.
Industrijske otpadne vode se ispuštaju u kanalizaciju i na način i pod uslovima propisanim zakonom o vodama.
Ispuštanje fekalija u mrežu gradske kanalizacije vrši Preduzeće na mestima koje odredi JKP "Vodovod Kruševac" u skladu sa pozitivnim propisima.
Čišćenje septičkih jama može da vrši samo Preduzeće, a troškovi čišćenja padaju na teret vlasnika ili korisnika septičke jame.
Čišćenje septičkih jama i poljskih nužnika vrši se po zahtevu vlasnika ili korisnika stambenog objekta. Preduzeće je dužno da izvrši čišćenje u roku od 10 dana od dana prijema zahteva za uslugu.
Vlasnik ili korisnik septičke jame ili poljskog nužnika, dužan je da Preduzeću podnese zahtev za čišćenje kada se jama napuni do dve trećine od ukupne zapremine.
Naknadu za iznošenje fekalija utvrđuje se po 1 m3, iznete fekalije, a pada na teret sopstvenika, odnosno korisnika septičke jame.
U ulicama i delovima grada u kojima je kanalizacija izgrađena, upotreba poljskih nužnika i septičkih jama je zabranjena.
Vlasnici ovih objekata su dužni da sanitarne uređaje priključe na kanalizaciju u roku od 6 meseci od dana puštanja u rad novoizgrađene kanalizacije, da postojeće poljske nužnike i septičke jame odmah očiste, dezinfikuju i zatrpaju, što će dokazati potvrdom Zavoda za zdravstvenu zaštitu. Ukoliko vlasnik objekta iz prethodnog stava ne postupi u skladu sa odredbama ovog člana, komunalni inspektor će rešenjem naložiti priključivanje objekta na kanalizacionu mrežu i zatrpavanje septičke jame pod pretnjom prinudnog izvršenja preko trećeg lica o trošku izvršenika.
U slučaju kada zbog velikih elementarnih nepogoda Preduzeće nije u mogućnosti da vrši usluge iznošenja smeća, čišćenja javnih površina i iznošenje fekalija, komunalna inspekcija odrediće prioritet korisnika usluga.
V - UREĐENJE, ODRŽAVANJE I ZAŠTITA ZELENIH POVRŠINA
Zelene površine u smislu ove oduke jesu:
1. Javne zelene površine; parkovi, skverovi, drvoredi, travnjaci, zelenilo stambenih naselja, zelenilo iz saobraćajnice, zaštitni pojasevi grada, naselja i industrijskih zona, park, pumpe, zelenilo duž obala reka i drugih vodenih površina,
2. Zelene površine posebne namene: etno parkovi, groblja i memorijalni spomenici,
3. Zelene površine stambenih zgrada,
4. Zelene površine preduzeća i drugih privrednih subjekata,
5. Zelene površine za sport i rekreaciju (igrališta za decu, školska dvorišta i sl.),
6. Zelenilo dvorišta i vrtova.
Program održavanja zelenih površina predlaže Preduzeće, a isti usvaja Gradsko veće grada Kruševca.
Program održavanja zelenih površina donosi se za period od godinu dana, najkasnije do 31.12. tekuće godine za narednu godinu.
Preduzeće je dužno da čisti i održava javne zelene površine prema Programu održavanja zelenih površina.
Ostale površine održavaju korisnici tih površina.
Obnavljanje zelenih površina podrazumeva dovođenje ranije uređenih površina (travnjaci, drveće, šiblje i slično), koje su sasvim ili u većem procentu oštećena, u takvo bioestetsko stanje koje obezbeđuje optimalni izgled i kvalitet.
Preduzeće dužno da uređuje i obnavlja navedene površine u skladu sa Programom održavanja zelenih površina.
Podizanje i uređenje novih zelenih površina vrši se na osnovu Programa za uređenje građevinskog zemljišta u skladu sa urbanističkim planovima.
Preduzeće je dužno da preuzme održavanje i uređenje zelenih površina u roku od 15 dana od dana izdavanja odobrenja za upotrebu nove zelene površine.
Preuzimanje javne zelene površine može se vršiti i fazno ukoliko je uređivanje iste izvršeno u fazama.
Preduzeće je dužno da održava i preuzete javne zelene površine u skladu sa njihovom funkcijom i usvojenim Programom održavanja.
Sve zelene površine moraju se čistiti, kositi, zalivati kao i obavljati ostale radnje neophodne za njihovo održavanje.
Izvođači građevinskih i drugih radova, koji izvode radove na zelenoj površini ili u njenog neposrednoj blizini, dužni su da čuvaju zelenu površinu i sadnice od oštećenja.
Izvođači radova moraju stabla kojima preti oštećenje zaštititi odgovarajućom ogradom.
O svim radovima na zelenim površinama investitor radova je dužan da pribavi odobrenje Odeljenja za urbanizam i građevinarstvo.
Investitor radova je dužan da nakon izvedenih radova oštećene površine dovede u prvobitno stanje.
Preduzeće je dužno da formira na odgovarajući način ili ukloni drveće i šiblje u dvorištima kolektivnog stanovanja koje svojim granama ugrožava prolaznike, osvetljenost stana, bezbednost saobraćaja ili ometa normalan razvoj drvoreda i drugih sadnica.
Drveće i šiblje u dvorištima individualnih domaćinstava, u dvorištima poslovnih zgrada, koje se nalazi pored ulica, trotoara i drugih javnih površinama, a koje svojim granama ugrožava prolaznike, bezbednost saobraćaja i bezbednost vozila, mora se od strane vlasnika na odgovarajući način formirati ili ukloniti.
Preduzeće je dužno da sa zelenih površina koje održava, uklanja stabla ili delove stabala koji su ogoleli, dotrajali, oštećeni od elementarnih nepogoda ili usled saobraćajnih udesa.
Komunalni inspektor naložiće uklanjanje zdravih stabala sa javnih površina koja svojim korenom ugrožava vodovodne i kanalizacione instalacije, vrše izdignuća trotoara i ugrožavaju stabilnost građevinskih objekata.
U slučaju da se zdrava stabla moraju ukloniti radi izgradnje građevinskih objekata ili izvođenja drugih građevinskih radova, odnosno kao njihova posledica, investitor je dužan da od komunalne inspekcije pribavi odobrenje i da Preduzeću plati naknadu za sečenje stabla, kao i naknadu za zasađivanje novog stabla, čiju visinu rešenjem određuje komunalni inspektor.
U cilju zaštite zelenih površina zabranjeno je:
1. Sečenje, vađenje, lomljenje, kidanje ili oštećivanje na bilo koji način: drveća, grana, cveća, trave i dr. bez odobrenja nadležnog organa;
2. Parkiranje svih vrsta vozila, kao i vožnja bicikla, motocikla, motora i slično po parkovskim stazama i zelenim površinama;
3. Uklanjanje, paljenje, brisanje i oštećenje oznaka i natpisa postavljenih u cilju održavanja reda na zelenim površinama;
4. Oštećenje klupa, korpi, rekvizita, pešačkih staza, ograda i sl.;
5. Ostavljanje havarisanih vozila, istovar i deponovanje bilo kakvog materijala;
6. Gaženje trave ili kretanje van označenih pešačkih staza, ograda i sl.;
7. Neovlašćeno korišćenje i uklanjanje trave;
8. Napasanje i čuvanje stoke i živine;
9. Raskopavanje javnih zelenih površina za bilo koje svrhe bez prethodno pribavljenog odobrenja nadležnog Odseka;
10. Vršenje drugih radnji koje dovode do oštećenja zelenih površina.
VI - OSTALI USLOVI ZA ODRŽAVANJE ČISTOĆE
a) Oštećenje površine javnog saobraćaja
Javne površine se moraju dovesti u prvobitno stanje odmah nakon nastalog oštećenja, kako bi se onemogućilo dalje razaranje istih površina.
Ukoliko pravno ili fizičko lice ošteti javnu površinu ili objekat na njoj (klupe, kontejnere, korpe za otpatke, rekvizite za razonodu, žardinjere, drvored, zelenilo, zelene površine, otvore atmosferske i fekalne kanalizacije, vodovodne instalacije i druge slične objekte) dužno je da po nalogu nadležne inspekcije iste dovede u prvobitno stanje pod pretnjom prinudnog izvršenja preko trećeg lica.
Uličnim i drugim otvorima smatraju se:
a) Otvori za ubacivanje ogrevnog materijala, podrumski otvori i prozori, otvori za osvetljavanje prostorija (svetlarnici) i dr.,
b) Otvori za vodovod, kanalizaciju i toplovod, za električne i telefonske kablove i sl.
Radi bezbednosti prolaznika i sigurnosti saobraćaja svi otvori (okna, šahte) na kolovozima, trotoarima, trgovima, parkovima, skloništima, hodnicima, podrumima i na drugim sličnim mestima moraju se održavati u ispravnom stanju.
O održavanju otvora (okna, šahti) iz prethodnog stava dužni su da se staraju vlasnici - korisnici i privredni subjekti, čije je to osnovno sredstvo.
Otvori obuhvaćeni ovom Odlukom moraju se redovno držati zatvoreni sigurnosnim zatvaračima.
Za vreme upotrebe otvori se moraju ograditi pregradom i obeležiti vidljivim znakom, a po upotrebi moraju se propisno zatvoriti da ne ugrožavaju bezbednost prolaznika i sigurnost saobraćaja.
Zatvarači, odnosno poklopci otvori (okna, šahta) koji služe za ubacivanje uglja i drugog ogrevnog materijala za potrebe građana, preduzeća i drugih pravnih subjekata moraju biti izgrađena od rapavog (rebrastog) materijala, a pojedina polja moraju biti zalivena asfaltom da bi se izbegla klizavost.
b) Dvorišta i neizgrađeni placevi
Dvorišta stambenih i poslovnih zgrada, otvoreni prostori u krugu preduzeća i drugih pravnih subjekata, kao i slobodni prostori - placevi, moraju se držati u urednom i čistom stanju.
Zabranjeno je u napred navedenim površinama:
- Držati, odnosno smeštati smeće i otpadni materijal,
- Izručivati, izlivati fekalije i otpadne vode,
- Stvarati otvorena smetlišta.
Izlozi trgovinskih, zanatskih i drugih radnji i ostalih poslovnih prostorija uređuje se prema običajima koji važe u određenoj delatnosti ili vrsti robe ili predmeta koji se tu prodaju ili postavljaju radi reklame.
Spoljni delovi izloga moraju se prema potrebi bojiti, a stakleni delovi redovno prati.
Prilikom pranja mora se voditi računa da se javna površina ispred i oko izloga ne zaprlja.
Korisnik izloga i vitrina po nalogu komunalne inspekcije dužan je da preuredi, adaptira ili oboji izloge ili vitrine u određenom roku.
g) Panoi i table za isticanje plakata i održavanje fasade
Isticanje plakata, objava, oglasa, obaveštenja, poziva i sl. može se vršiti samo na panoima koju su postavljeni za te svrhe. Isticanje posmrtnih plakata može se vršiti na grobljima i na fasadi zgrade ili ograde gde je pokojnik živeo.
Panoi i table moraju biti uredne.
Panoe i oglasne table održava korisnik kome je dozvoljeno postavljanje istih.
Uklanjanje oglasa i plakata sa mesta koja nisu za tu svrhu namenjena, kao i oglasa i plakata čija je svrha ispunjena, vrši Preduzeće.
Preduzeće je dužno da najmanje jednom nedeljno vrši pregled panoa i oglasnih tabli i stubova i uklanja plakate, oglase i druga obaveštenja, čija je svrha postavljenja istekla, kao i da oglasne table i stubove za oglašavanje održava u ispravnom i čistom stanju.
Firme, natpisi i reklame preduzeća, zanatskih radnji, samostalnih zanatlija i drugih delatnosti, koje se postavljaju u I zoni (ulice: Pana Đukića, Mirka Tomića, JNA do Jug Bogdanove, Nemanjina do Obilićeve, Čolak Antina do Trga oktobarske revolucije i Vece Korčagina do Dušanove), moraju biti svetleći.
U ostalim delovima grada mogu se isticati i neosvetljene firme, reklame i natpisi. Svetleće reklame ne mogu biti trepćuće.
Svetleće firme i reklame moraju biti uvek u ispravnom stanju i paliti se u zimskom periodu od 17 do 05 časova narednog dana, a u letnjem periodu od 20 do 0,4 časa narednog dana.
Komunalna inspekcija će rešenjem naložiti uklanjanje svetleće firme ili reklame ili druge reklame i firme, postavljene bez odobrenja nadležnog organa, odnosno postavljene suprotno uslovima određenim u odobrenju.
Firme, reklame i natpisi moraju se održavati u čistom stanju.
Ako su firme, natpisi i reklame zaprljani ili izgrebani, a boja se delimično skinula, korisnik je dužan da ih u roku od 8 dana uredi.
Firme, reklame i natpisi mogu se isticati na ogradama i drugim objektima na osnovu odobrenja nadležnog organa, osim na spomenicima kulture i spomen obeležjima.
Izlozi prizemnih poslovnih prostorija sa ulične strane u pasažima i prolazima kao i izložbene vitrine, moraju biti osvetljene u zimskom periodu od 17 do 05 časova narednog dana, a u letnjem periodu od 20 do 04 časa narednog dana i održavati se uvek uredno, čisto i u urednom stanju.
Po odobrenju komunalne inspekcije javne površine se mogu zauzeti radi postavljanja montažnih skela za popravku građevinskih i drugih objekata.
VII - ZAUZIMANJE JAVNIH POVRŠINA
Na građevinskom zemljištu, javnim i ostalim površinama zabranjeno je skladiranje građevinskog i drugog materijala bez prethodnog odobrenja nadležnog organa.
Izuzetno od odredaba člana 67. skladiranje građevinskog materijala može se izvršiti na navedenim površinama samo u slučaju da ne postoji nikakva druga mogućnost, uz pribavljanje posebnog odobrenja.
Odobrenje za skladiranje građevinskog i drugog materijala izdaje komunalna inspekcija.
Skladiranje građevinskog materijala na trotoarima i javnim površinama može se najduže držati 15 dana.
Dozvole za skladiranje građevinskog materijala može se izdati samo licima koja pribave odobrenje za izgradnju objekta.
Komunalni inspektor rešenjem će naložiti odgovornom licu da bez odlaganja o svom trošku ukloni materijal uskladišten bez potrebne dozvole.
Ukoliko pravno ili fizičko lice kome je naloženo uklanjanje građevinskog i drugog materijala, havarisanih, neregistrovanih i sličnih vozila i prikolica, stvari i predmete i ostalog sa javne ili druge površine ne postupi u smislu donetog rešenja nadležne inspekcije, uklanjanje će se izvršiti prinudnim putem, preko trećeg lica o trošku vlasnika.
Vlasnik, kome je u smislu stava 1. ovog člana izvršeno uklanjanje prinudnim putem, dužno je da u roku od 15 dana od dana prijema obaveštenja o sprovedenom izvršenju preuzme uklonjeni materijal ili stvari iz prethodnog stava uz prethodnu naknadu svih troškova prinudnog izvršenja.
Ukoliko vlasnik ne postupi u smislu stava 2. ovog člana, troškovi prinudnog izvršenja će se naplatiti uz naknadu troškova sprovođenja javne licitacije i prodaje.
VIII - RASKOPAVANJE JAVNIH POVRŠINA
Javne površine mogu se raskopavati radi postavljanja podzemnih instalacija i objekata ili radi njihovog održavanja ili rekonstrukcije.
Javne površine mogu se raskopavati i radi postavljanja nadzemnih objekata, kao što su: stubovi, panoi, reklamne table, slavoluci i sl.
Raskopavanje i opravku javnih površina mogu vršiti samo ovlašćena preduzeća i to na osnovu posebnog odobrenja Odseka za urbanizam, i građevinarstvo.
Izuzetno, kada se radi o otklanjanju kvarova na podzemnim instalacijama i objektima, a nastali kvarovi moraju se hitno otkloniti, raskopavanje može vršiti preduzeće koje se stara o održavanju tih instalacija i objekata. Ovo preduzeće je dužno da po završenom poslu odnosno raskopavanju, bez odlaganja, raskopanu površinu dovede u prvobitno stanje.
U slučajevima iz stava 2. ovog člana, preduzeće koje vrši otklanjanje kvarova dužno je da, pre početka radova ili istog dana po saznanju da je potrebno vršiti te radove, pismenim putem obavestiti nadležan organ uprave i istovremeno pokrene postupak za izdavanje odobrenja za raskopavanje javne površine.
Kod površina kao što su: ulice, trotoari, skverovi, i sl., povraćaj u prvobitno stanje vrši se na taj način što se raskopane površine istih ispunjavaju materijalima koji obezbeđuju brzu stabilizaciju podloga i umanjuju mogućnost kasnijih deformacija, kao što su: šljunak, nabijeni beton, pesak i lomljeni kamen.
Neovlašćena preduzeća i fizička lica ne mogu, ni pod kojim uslovima i okolnostima, vršiti raskopavanje javnih površina.
Raskopavanje javnih površina se ne može vršiti u vremenu od 1. novembra do 1. marta.
Izuzetno, raskopavanje se može vršiti i u ovom vremenskom periodu kod izgradnje objekata većeg značaja koje ne dozvoljava odlaganje, a vremenske prilike to dozvoljavaju, kao i radi popravke i otklanjanja kvarova na instalacijama ili sprečavanja nastanka nenadoknadive materijalne štete.
Novoizgrađene i rekonstruisane ulice ne mogu se raskopavati u roku od tri godine od dovršetka izgradnje i rekonstrukcije, osim u slučajevima iz čl. 72. st. 2. Odluke.
Radovi na raskopavanju i popravci raskopanih javnih površina moraju se odmah izvesti tako da ne ometaju saobraćaj.
Radovi se moraju izvoditi po svim tehničkim normativima i standardima koji važe u građevinarstvu, a odnose se na izgradnju i rekonstrukciju ulica i puteva.
Izvođač radova je dužan da se pridržava odobrenja za raskopavanje i da preduzme sve što je potrebno da se raskopavanje i popravka izvrše sa što manje zadržavanja vozila i pešaka, s tim da se obezbedi njihova sigurnost.
Investitor, odnosno ovlašćeno preduzeće koje je raskopalo javnu površinu dužno je da istu dovede u prvobitno stanje i održava je do tehničkog prijema i pribavljanja upotrebne dozvole za izvedene radove iz čl. 71. ove Odluke, što ukoliko ne učini u celosti ili ne učini kvalitetno, dovođenje raskopanih površina u prvobitno stanje će se izvršiti preko trećeg lica, a o trošku izvršenika.
Pri izgradnji nove ulice i rekonstrukciji postojeće, investitor je dužan da na 6 meseci pre otpočinjanja radova o tome obavesti vlasnike - korisnike objekata u toj ulici i preduzeća koja održavaju i postavljaju podzemne i nadzemne instalacije i uređaje, kako bi se na vreme pripremili da svoje instalacije ili uređaje poprave ili objekte povežu na električnu, vodovodnu, kanalizacionu, toplovodnu ili PTT mrežu.
Preduzeća i fizička lica su dužna da o potrebi izvođenja radova na svojim instalacijama i uređajima, kao i priključcima na mrežu iz prethodnog stava, obaveste investitora koji gradi ili rekonstriše ulicu, kako bi se odgovarajući radovi izvršili pre izgradnje ili rekonstrukcije.
Odobrenje za raskopavanje javnih površina izdaje Odsek za urbanizam, i građevinarstvo.
Uz zahtev za izdavanja odobrenja za raskopavanje podnosi se i to:
1. Prepis i fotokopija odobrenja za izgradnju objekta zbog čijeg se priključivanja vrši raskopavanje,
2. Bliže podatke o instalaciji, objektu ili uređaju koji se postavlja, odnosno priključuje na podzemne instalacije,
3. Mesto izvođenja radova i vreme potrebno da se isti izvedu sa rokom početka izvođenja radova,
4. Odobrenje (rešenje) nadležnog preduzeća, kojim se dozvoljava priključak na određenu instalaciju (vodovodnu, kanalizacionu i sl..),
5. Saglasnost preduzeća, koje na delu gde se vrši raskopavanje poseduje instalacije (PTT, Gradska toplana i dr.),
6. Saglasnost preduzeća kome je javna površina koja se raskopava poverena za upravljanje.
Ukoliko se radovi zbog kojih je raskopavanje odobreno ne mogu završiti o roku, investitor je dužan da zatraži produženje roka za raskopavanje.
Za izgradnju javnih podzemnih objekata produženje ovog roka ne može biti duže.
Pri postavljanju nadzemnih objekata popravka se mora odmah izvršiti.
Sve svoje obaveze povodom raskopavanja i opravke javnih površina investitor izvršava preko ovlašćenog preduzeća, ukoliko raskopavanje ne vrši sam po odredbama ove Odluke.
Nadzor nad sprovođenjem ove Odluke vrši Odeljenje za inspekcijske poslove Gradske uprave grada Kruševca, preko komunalnog inspektora i Odeljenje komunalne policije Gradske uprave grada Kruševca preko komunalnog policajca.
Komunalni inspektor je ovlašćen da u vršenju inspekcijskog nadzora naloži izvršavanje utvrđenih obaveza za otklanjanje nedostataka, kao i da preduzme druge mere u skladu sa zakonom i propisima grada.
Komunalni policajac je ovlašćen da u vršenju komunalno policijskih poslova prisustvom na licu mesta:
- sprečava narušavanje komunalnog reda propisanog ovom Odlukom;
- uspostavlja narušeni red, primenom svojih ovlašćenja utvrđenih zakonom;
Komunalni inspektor, odnosno komunalni policajac izdaje prekršajni nalog za učinjeni prekršaj propisan ovom Odlukom.
Novčanom kaznom od 50.000 dinara kazniće se za prekršaj Preduzeće ako:
1. ne održava čistoću na javnim površinama koje su obuhvaćene Programom održavanja javne higijene (član 5.)
2. Ne vrši čišćenje i pranje ulica u skladu sa čl. 10.
3. Ne obezbedi čišćenje i uklanjanje snega i leda i ne vrši posipanje sredstvima za topljenje leda sa javnih površina za koje je odgovorno, u skladu sa čl. 11.
4. Ne održava, ne obnavlja zelene površine prema Programu održavanja zelenih površina (čl. 41, 42.).
5. Ne postupi u skladu, odnosno postupi protivno odredbama člana: 12, 15, 15a, 16, 17, 20, 23, 26, 27, 35, 37, 44, 45, 47, 48 i 60.
6. Ne postupi po nalogu komunalnog inspektora.
Novčanom kaznom od 5.000 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1. odgovorno lice u Preduzeću.
Novčanom kaznom od 50.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice, a novčanom kaznom od 25.000 dinara preduzetnik ako:
1. Ne postupi u skladu, odnosno postupi protivno odredbama člana: 8, 9, 11, 14, 16, 17, 18, 21, 22, 24, 28, 34, 37, 38, 45, 46, 47, 50, 51, 53, 55, 56, 57, 59, 61, 63, 65, 67, 72, 73, 74, 75, 76, 77 i 80.
2. Ne postupi po rešenju komunalnog inspektora.
Novčanom kaznom od 5.000 dinara dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1. odgovorno lice u pravnom licu.
Novčanom kaznom od 10.000 dinara kazniće se za prekršaj fizičko lice ako:
1. Ne postupi u skladu, odnosno postupi protivno odredbama člana: 14, 16, 17, 18, 21, 22, 28, 34, 37, 38, 45, 46, 47, 50, 51, 53, 54, 55, 56, 59, 67, i 73.
2. Ne postupi po rešenju komunalnog inspektora.
3. Ne omogući inspekcijsku kontrolu ili ne pruži potrebne podatke za inspekcijsku kontrolu i nadzor.
4. Ne postupi u skladu, odnosno postupi protivno odredbama člana 15a. kazniće se za prekršaj novčanom kaznom od 5.000 dinara.
(Brisan)
Samostalni član Odluke o izmenama i dopunama
Odluke o održavanju čistoće i podizanju i održavanju zelenih površina na teritoriji grada Kruševca
("Sl. list grada Kruševca", br. 8/2012)
Član 4
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kruševca".
Prečišćen tekst Odluke o održavanju čistoće i podizanju i održavanju zelenih površina na teritoriji grada Kruševca, obuhvata:
Odluku o održavanju čistoće i podizanju i održavanju zelenih površina na teritoriji opštine Kruševac objavljenu u ("Službenom listu opštine Kruševac", broj 7/01), kao i izmene i dopune Odluke objavljene u ("Službenom listu opštine Kruševac", br. 3/05) i ("Službenom listu grada Kruševac", broj 14/08 i 15/08).