PRAVILNIK
O POSEBNIM ELEMENTIMA, ODNOSNO KRITERIJUMIMA ZA PROCENU RIZIKA, UČESTALOSTI VRŠENJA INSPEKCIJSKOG NADZORA NA OSNOVU PROCENE RIZIKA I POSEBNIM ELEMENTIMA PLANA INSPEKCIJSKOG NADZORA U OBLASTI ŠUMARSTVA I LOVSTVA

("Sl. glasnik RS", br. 56/2018)

Predmet

Član 1

Ovim pravilnikom propisuju se posebni elementi, odnosno kriterijumi za procenu rizika, učestalost vršenja inspekcijskog nadzora na osnovu procene rizika i posebni elementi plana inspekcijskog nadzora u oblasti šumarske i lovne inspekcije.

Posebni elementi, odnosno kriterijumi za procenu rizika

Član 2

Posebni elementi za utvrđivanje obima i verovatnoće nastanka štetnih posledica u oblasti šumarstva i lovstva vezuju se za preciziranje aktivnosti subjekta kontrole.

Posebni kriterijumi za utvrđivanje obima štetnih posledica u oblasti šumarstva i lovstva vezuju se za obuhvat obavljanja delatnosti, odnosno prema tome da li se ona obavlja:

1) za ličnu upotrebu i/ili je opseg interesa i prava neznatan;

2) na teritoriji dela opštine i/ili je opseg interesa i prava mali;

3) na teritoriji opštine i/ili je opseg interesa i prava srednji;

4) na teritoriji više opština i/ili je opseg interesa i prava velik;

5) na teritoriji Republike Srbije i/ili je opseg interesa i prava veoma velik.

Međusobni odnos i uticaj posebnih elemenata, odnosno kriterijuma za procenu rizika i način utvrđivanja štetnih posledica i stepena rizika u oblasti šumarstva i lovstva dat je u Pregledu posebnih elemenata, odnosno kriterijuma za procenu rizika u oblasti šumarstva i lovstva (Prilog), koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Procena rizika za vanredni inspekcijski nadzor

Član 3

Procena rizika za vanredni inspekcijski nadzor vrši se na osnovu kriterijuma za procenu rizika za redovan inspekcijski nadzor i ocene kolika je konkretna opasnost po zakonom i drugim propisom zaštićena dobra, prava i interese, šta nadzirani subjekt čini da spreči nastanak konkretne štete i da li postoji osnov sumnje da je izvršen prekršaj, privredni prestup ili krivično delo.

Neposredna procena rizika

Član 4

Preduzimanje hitnih mera radi sprečavanja ili otklanjanja neposredne opasnosti po životnu sredinu, biljni ili životinjski svet, neposredno povlači kritičan rizik kod tog subjekta, bez upuštanja u dalju procenu rizika na osnovu ostalih kriterijuma i elemenata.

Isto dejstvo imaju i osnov sumnje na učinjeno krivično delo, ili da je nadzirani subjekat, odnosno ovlašćeno lice nadziranog subjekta učinilac krivičnog dela, ili da je nadzirani subjekat u svojstvu neregistrovanog subjekta.

Učestalost vršenja inspekcijskog nadzora na osnovu procene rizika

Član 5

Na osnovu procene rizika određuje se stepen rizika kod nadziranog subjekta, odnosno delatnosti ili aktivnosti koja će se nadzirati i utvrđuje učestalost sprovođenja inspekcijskog nadzora.

Kod nadziranog subjekta, odnosno delatnosti ili aktivnosti koja će se nadzirati kod kojeg je procenjen kritičan ili visok rizik u oblasti nadzora šumarske i lovne inspekcije, inspekcijski nadzor vrši se najmanje jednom u šest meseci, kako bi se stepen rizika smanjio ispod kritičnog tj. visokog rizika.

Kod nadziranog subjekta, odnosno delatnosti ili aktivnosti koja će se nadzirati kod kojeg je procenjen srednji rizik, inspekcijski nadzor vrši se najmanje jednom u godinu dana, kako bi se stepen rizika smanjio ispod srednjeg rizika.

Kod nadziranog subjekta, odnosno delatnosti ili aktivnosti koja će se nadzirati kod kojeg je procenjen nizak ili neznatan rizik, inspekcijski nadzor vrši se najmanje jednom u dve godine.

Posebni elementi plana inspekcijskog nadzora u oblasti šumarske i lovne inspekcije

Član 6

Plan inspekcijskog nadzora, pored obaveznih elemenata, može da sadrži i:

1) mere i aktivnosti za postizanje ciljeva;

2) rok za završetak predviđenih mera i aktivnosti;

3) pokazatelje učinaka na nivou mera i na nivou aktivnosti.

U planu inspekcijskog nadzora utvrđuju se godišnji ciljevi inspekcijskog nadzora šumarske i lovne inspekcije, i iskazuju u merljivim efektima koje šumarska i lovna inspekcija planira da ostvari.

Na osnovu planom inspekcijskog nadzora utvrđenih stepena rizika, aktivnosti šumarske i lovne inspekcije usmeravaju se, prvenstveno, na nadzirane subjekte:

1) sa visokim stepenom verovatnoće nastanka štetnih posledica;

2) sa povećanim rizikom odstupanja od propisanih uslova i standarda za pružanje usluga odnosno obavljanje delatnosti;

3) kod kojih je konstatovano povećano odstupanje stepena rizika u prethodnoj godini;

4) koji ne poštuju zakon i druge propise u oblasti nadzora šumarske i lovne inspekcije;

5) kod kojih u prethodnoj godini nije vršen nadzor.

Završna odredba

Član 7

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Prilog

PREGLED POSEBNIH ELEMENATA, ODNOSNO KRITERIJUMA ZA PROCENU RIZIKA U OBLASTI ŠUMARSTVA I LOVSTVA

 

Težina štetnih posledica (Tp)

Priroda štetnih posledica u odnosu na nadzirani subjekat

Vrsta delatnosti subjekta

Obim štetnih posledica kod nadziranog subjekta

Radnje koje preduzima, odnosno ovlašćenja koja vrši u sklopu svog poslovanja ili postupanja

Obavlja delatnost za ličnu upotrebu, i/ili je opseg interesa i prava neznatan

Obavlja delatnost na teritoriji dela opštine, i/ili je opseg interesa i prava mali

Obavlja delatnost na teritoriji opštine, i/ili je opseg interesa i prava srednji

Obavlja delatnost na teritoriji više opština, i/ili je opseg interesa i prava velik

Obavlja delatnost na teritoriji Republike Srbije, i/ili je opseg interesa i prava veoma velik

Poslovi u rasadničkoj proizvodnji

3

6

9

12

15

Poslovi u oblasti zaštite bilja

4

8

12

16

20

Poslovi u oblasti lovstva

4

8

12

16

20

Poslovi u oblasti šumarstva

5

10

15

20

25

Upravljač zaštićenim prirodnim dobrom

5

10

15

20

25

NAPOMENA:

Težina štetnih posledica zavisi od prirode štetnih posledica i obima štetnih posledica i utvrđena je u rasponu od 3 do 25.

Priroda štetnih posledica određena je prirodom poslovanja nadziranog subjekta.

Obim štetnih posledica zavisi od radnji koje nadzirani subjekti preduzimaju, odnosno ovlašćenjima koja vrše u sklopu svog poslovanja ili postupanja.

Verovatnoća nastanka štetnih posledica (Vp)

AKTIVNOSTI SUBJEKTA (definisane kontrolnim listama)

Verovatnoća nastanka štetnih posledica u odnosu na vrste postupanja šumarske i lovne inspekcije prema nezakonitosti i nepravilnosti utvrđenim u inspekcijskim nadzorima

Preventivno delovanje, jedno rešenje, preporuke,
NEZNATNA VEROVATNOĆA

Dva rešenja
NISKA VEROVATNOĆA

Tri i više rešenja
SREDNJA VEROVATNOĆA

Vanredne kontrole, zbog preduzimanja hitnih mera, zahtev za pokretanje prekršajnog postupka
VISOKA VEROVATNOĆA

Krivična prijava KRITIČNA VEROVATNOĆA

POSTUPANJE PO ZAKONU O ŠUMAMA

Mere za očuvanje šuma

20

40

60

80

100

Planska dokumenta

18

36

54

72

90

Čuvanje i zaštita šuma

19

38

57

76

95

Proizvodnja šumskog reproduktivnog materijala

14

28

42

56

70

Gajenje šuma

17

34

51

68

85

Korišćenje šuma

19

38

57

76

95

Promet posečenog drveta

15

30

45

60

75

Šumska infrastruktura

10

20

30

40

50

Organizacija gazdovanja šumama

10

20

30

40

50

Sredstva za finansiranje delatnosti od opšteg interesa

9

18

27

36

45

Imovinsko pravni poslovi

7

14

21

28

35

POSTUPANJE PO ZAKONU O DIVLJAČI I LOVSTVU

Zaštita divljači

19

38

57

76

95

Lovno područje i lovište

15

30

45

60

75

Gazdovanje lovištem i divljači

20

40

60

80

100

Planski dokumenti

18

36

54

72

90

Stručni i lovočuvarski poslovi i lov divljači

16

32

48

64

80

Finansiranje

15

30

45

60

75

Šteta i naknada štete

12

24

36

48

60

POSTUPANJE PO ZAKONU O REPRODUKTIVNOM MATERIJALU ŠUMSKOG DRVEĆA

Proizvodnja reproduktivnog materijala i kontrola proizvodnje

18

36

54

72

90

Dorada i kvalitet reproduktivnog materijala

15

30

45

60

75

Promet reproduktivnog materijala

12

24

36

48

60

POSTUPANJE PO ZAKONU O ZDRAVLJU BILJA

Obaveza držaoca bilja

20

40

60

80

100

Pc = (Tp x Vp)/100

Pc - procenjen stepen rizika

Tp - težina štetnih posledica

Vp - verovatnoća nastanka štetnih posledica

NAPOMENA:

Verovatnoća nastanka štetnih posledica procenjuje se polazeći od prethodnog poslovanja i postupanja nadziranog subjekta, uključujući utvrđeno stanje zakonitosti i bezbednosti njegovog poslovanja i postupanja u poslednje tri godine.

Verovatnoća nastanka štetnih posledica procenjuje se na osnovu:

1) aktivnosti subjekata, koje su definisane kontrolnim listama šumarske i lovne inspekcije;

2) indeksa značaja aktivnosti u odnosu na vrste postupanja šumarske i lovne inspekcije prema nezakonitosti i nepravilnosti utvrđene u inspekcijskim nadzorima u prethodne tri godini.

Verovatnoća nastanka štetnih posledica utvrđuje se u rasponu od 7 do 100.

TABELA RASPONA OCENE STEPENA RIZIKA - OCENA

1. Neznatan

2. Nizak

3. Srednji

4. Visok

5. Kritičan

do 3,0

od 3,1 do 9,0

od 9,1 do 18,0

od 18,1 do 22,0

od 22,1 do 25,0

NAPOMENA:

Ako postoji potreba da se u okviru određene kategorije delatnosti oceni grupa aktivnosti, stepen rizika se računa kao zbir stepena rizika za više aktivnosti podeljen brojem aktivnosti.

Na osnovu procenjenog stepena rizika, koristeći tabelu raspona stepena rizika određuje se stepen rizika, koji može biti: neznatan, nizak, srednji, visok i kritičan.