PRAVILNIKO POSEBNIM ELEMENTIMA, ODNOSNO KRITERIJUMIMA ZA PROCENU RIZIKA, UČESTALOSTI VRŠENJA INSPEKCIJSKOG NADZORA NA OSNOVU PROCENE RIZIKA I POSEBNIM ELEMENTIMA PLANA INSPEKCIJSKOG NADZORA U OBLASTI ŠUMARSTVA I LOVSTVA("Sl. glasnik RS", br. 56/2018) |
Ovim pravilnikom propisuju se posebni elementi, odnosno kriterijumi za procenu rizika, učestalost vršenja inspekcijskog nadzora na osnovu procene rizika i posebni elementi plana inspekcijskog nadzora u oblasti šumarske i lovne inspekcije.
Posebni elementi, odnosno kriterijumi za procenu rizika
Posebni elementi za utvrđivanje obima i verovatnoće nastanka štetnih posledica u oblasti šumarstva i lovstva vezuju se za preciziranje aktivnosti subjekta kontrole.
Posebni kriterijumi za utvrđivanje obima štetnih posledica u oblasti šumarstva i lovstva vezuju se za obuhvat obavljanja delatnosti, odnosno prema tome da li se ona obavlja:
1) za ličnu upotrebu i/ili je opseg interesa i prava neznatan;
2) na teritoriji dela opštine i/ili je opseg interesa i prava mali;
3) na teritoriji opštine i/ili je opseg interesa i prava srednji;
4) na teritoriji više opština i/ili je opseg interesa i prava velik;
5) na teritoriji Republike Srbije i/ili je opseg interesa i prava veoma velik.
Međusobni odnos i uticaj posebnih elemenata, odnosno kriterijuma za procenu rizika i način utvrđivanja štetnih posledica i stepena rizika u oblasti šumarstva i lovstva dat je u Pregledu posebnih elemenata, odnosno kriterijuma za procenu rizika u oblasti šumarstva i lovstva (Prilog), koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Procena rizika za vanredni inspekcijski nadzor
Procena rizika za vanredni inspekcijski nadzor vrši se na osnovu kriterijuma za procenu rizika za redovan inspekcijski nadzor i ocene kolika je konkretna opasnost po zakonom i drugim propisom zaštićena dobra, prava i interese, šta nadzirani subjekt čini da spreči nastanak konkretne štete i da li postoji osnov sumnje da je izvršen prekršaj, privredni prestup ili krivično delo.
Preduzimanje hitnih mera radi sprečavanja ili otklanjanja neposredne opasnosti po životnu sredinu, biljni ili životinjski svet, neposredno povlači kritičan rizik kod tog subjekta, bez upuštanja u dalju procenu rizika na osnovu ostalih kriterijuma i elemenata.
Isto dejstvo imaju i osnov sumnje na učinjeno krivično delo, ili da je nadzirani subjekat, odnosno ovlašćeno lice nadziranog subjekta učinilac krivičnog dela, ili da je nadzirani subjekat u svojstvu neregistrovanog subjekta.
Učestalost vršenja inspekcijskog nadzora na osnovu procene rizika
Na osnovu procene rizika određuje se stepen rizika kod nadziranog subjekta, odnosno delatnosti ili aktivnosti koja će se nadzirati i utvrđuje učestalost sprovođenja inspekcijskog nadzora.
Kod nadziranog subjekta, odnosno delatnosti ili aktivnosti koja će se nadzirati kod kojeg je procenjen kritičan ili visok rizik u oblasti nadzora šumarske i lovne inspekcije, inspekcijski nadzor vrši se najmanje jednom u šest meseci, kako bi se stepen rizika smanjio ispod kritičnog tj. visokog rizika.
Kod nadziranog subjekta, odnosno delatnosti ili aktivnosti koja će se nadzirati kod kojeg je procenjen srednji rizik, inspekcijski nadzor vrši se najmanje jednom u godinu dana, kako bi se stepen rizika smanjio ispod srednjeg rizika.
Kod nadziranog subjekta, odnosno delatnosti ili aktivnosti koja će se nadzirati kod kojeg je procenjen nizak ili neznatan rizik, inspekcijski nadzor vrši se najmanje jednom u dve godine.
Posebni elementi plana inspekcijskog nadzora u oblasti šumarske i lovne inspekcije
Plan inspekcijskog nadzora, pored obaveznih elemenata, može da sadrži i:
1) mere i aktivnosti za postizanje ciljeva;
2) rok za završetak predviđenih mera i aktivnosti;
3) pokazatelje učinaka na nivou mera i na nivou aktivnosti.
U planu inspekcijskog nadzora utvrđuju se godišnji ciljevi inspekcijskog nadzora šumarske i lovne inspekcije, i iskazuju u merljivim efektima koje šumarska i lovna inspekcija planira da ostvari.
Na osnovu planom inspekcijskog nadzora utvrđenih stepena rizika, aktivnosti šumarske i lovne inspekcije usmeravaju se, prvenstveno, na nadzirane subjekte:
1) sa visokim stepenom verovatnoće nastanka štetnih posledica;
2) sa povećanim rizikom odstupanja od propisanih uslova i standarda za pružanje usluga odnosno obavljanje delatnosti;
3) kod kojih je konstatovano povećano odstupanje stepena rizika u prethodnoj godini;
4) koji ne poštuju zakon i druge propise u oblasti nadzora šumarske i lovne inspekcije;
5) kod kojih u prethodnoj godini nije vršen nadzor.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
PREGLED POSEBNIH ELEMENATA, ODNOSNO KRITERIJUMA ZA PROCENU RIZIKA U OBLASTI ŠUMARSTVA I LOVSTVA
Težina štetnih posledica (Tp) |
||||||
Priroda štetnih posledica u odnosu na nadzirani subjekat |
Vrsta delatnosti subjekta |
Obim štetnih posledica kod nadziranog subjekta |
||||
Radnje koje preduzima, odnosno ovlašćenja koja vrši u sklopu svog poslovanja ili postupanja |
||||||
Obavlja delatnost za ličnu upotrebu, i/ili je opseg interesa i prava neznatan |
Obavlja delatnost na teritoriji dela opštine, i/ili je opseg interesa i prava mali |
Obavlja delatnost na teritoriji opštine, i/ili je opseg interesa i prava srednji |
Obavlja delatnost na teritoriji više opština, i/ili je opseg interesa i prava velik |
Obavlja delatnost na teritoriji Republike Srbije, i/ili je opseg interesa i prava veoma velik |
||
Poslovi u rasadničkoj proizvodnji |
3 |
6 |
9 |
12 |
15 |
|
Poslovi u oblasti zaštite bilja |
4 |
8 |
12 |
16 |
20 |
|
Poslovi u oblasti lovstva |
4 |
8 |
12 |
16 |
20 |
|
Poslovi u oblasti šumarstva |
5 |
10 |
15 |
20 |
25 |
|
Upravljač zaštićenim prirodnim dobrom |
5 |
10 |
15 |
20 |
25 |
NAPOMENA:
Težina štetnih posledica zavisi od prirode štetnih posledica i obima štetnih posledica i utvrđena je u rasponu od 3 do 25.
Priroda štetnih posledica određena je prirodom poslovanja nadziranog subjekta.
Obim štetnih posledica zavisi od radnji koje nadzirani subjekti preduzimaju, odnosno ovlašćenjima koja vrše u sklopu svog poslovanja ili postupanja.
Verovatnoća nastanka štetnih posledica (Vp) |
|||||
AKTIVNOSTI SUBJEKTA (definisane kontrolnim listama) |
Verovatnoća nastanka štetnih posledica u odnosu na vrste postupanja šumarske i lovne inspekcije prema nezakonitosti i nepravilnosti utvrđenim u inspekcijskim nadzorima |
||||
Preventivno
delovanje, jedno rešenje, preporuke, |
Dva
rešenja |
Tri
i više rešenja |
Vanredne
kontrole, zbog preduzimanja hitnih mera, zahtev za pokretanje prekršajnog
postupka |
Krivična prijava KRITIČNA VEROVATNOĆA |
|
POSTUPANJE PO ZAKONU O ŠUMAMA |
|||||
Mere za očuvanje šuma |
20 |
40 |
60 |
80 |
100 |
Planska dokumenta |
18 |
36 |
54 |
72 |
90 |
Čuvanje i zaštita šuma |
19 |
38 |
57 |
76 |
95 |
Proizvodnja šumskog reproduktivnog materijala |
14 |
28 |
42 |
56 |
70 |
Gajenje šuma |
17 |
34 |
51 |
68 |
85 |
Korišćenje šuma |
19 |
38 |
57 |
76 |
95 |
Promet posečenog drveta |
15 |
30 |
45 |
60 |
75 |
Šumska infrastruktura |
10 |
20 |
30 |
40 |
50 |
Organizacija gazdovanja šumama |
10 |
20 |
30 |
40 |
50 |
Sredstva za finansiranje delatnosti od opšteg interesa |
9 |
18 |
27 |
36 |
45 |
Imovinsko pravni poslovi |
7 |
14 |
21 |
28 |
35 |
POSTUPANJE PO ZAKONU O DIVLJAČI I LOVSTVU |
|||||
Zaštita divljači |
19 |
38 |
57 |
76 |
95 |
Lovno područje i lovište |
15 |
30 |
45 |
60 |
75 |
Gazdovanje lovištem i divljači |
20 |
40 |
60 |
80 |
100 |
Planski dokumenti |
18 |
36 |
54 |
72 |
90 |
Stručni i lovočuvarski poslovi i lov divljači |
16 |
32 |
48 |
64 |
80 |
Finansiranje |
15 |
30 |
45 |
60 |
75 |
Šteta i naknada štete |
12 |
24 |
36 |
48 |
60 |
POSTUPANJE PO ZAKONU O REPRODUKTIVNOM MATERIJALU ŠUMSKOG DRVEĆA |
|||||
Proizvodnja reproduktivnog materijala i kontrola proizvodnje |
18 |
36 |
54 |
72 |
90 |
Dorada i kvalitet reproduktivnog materijala |
15 |
30 |
45 |
60 |
75 |
Promet reproduktivnog materijala |
12 |
24 |
36 |
48 |
60 |
POSTUPANJE PO ZAKONU O ZDRAVLJU BILJA |
|||||
Obaveza držaoca bilja |
20 |
40 |
60 |
80 |
100 |
Pc = (Tp x Vp)/100 |
Pc - procenjen stepen rizika |
||||
Tp - težina štetnih posledica |
|||||
Vp - verovatnoća nastanka štetnih posledica |
NAPOMENA:
Verovatnoća nastanka štetnih posledica procenjuje se polazeći od prethodnog poslovanja i postupanja nadziranog subjekta, uključujući utvrđeno stanje zakonitosti i bezbednosti njegovog poslovanja i postupanja u poslednje tri godine.
Verovatnoća nastanka štetnih posledica procenjuje se na osnovu:
1) aktivnosti subjekata, koje su definisane kontrolnim listama šumarske i lovne inspekcije;
2) indeksa značaja aktivnosti u odnosu na vrste postupanja šumarske i lovne inspekcije prema nezakonitosti i nepravilnosti utvrđene u inspekcijskim nadzorima u prethodne tri godini.
Verovatnoća nastanka štetnih posledica utvrđuje se u rasponu od 7 do 100.
TABELA RASPONA OCENE STEPENA RIZIKA - OCENA |
||||
1. Neznatan |
2. Nizak |
3. Srednji |
4. Visok |
5. Kritičan |
do 3,0 |
od 3,1 do 9,0 |
od 9,1 do 18,0 |
od 18,1 do 22,0 |
od 22,1 do 25,0 |
NAPOMENA:
Ako postoji potreba da se u okviru određene kategorije delatnosti oceni grupa aktivnosti, stepen rizika se računa kao zbir stepena rizika za više aktivnosti podeljen brojem aktivnosti.
Na osnovu procenjenog stepena rizika, koristeći tabelu raspona stepena rizika određuje se stepen rizika, koji može biti: neznatan, nizak, srednji, visok i kritičan.