PRAVILNIK
O OBLIKU I NAČINU VRŠENJA UNUTRAŠNJE KONTROLE INSPEKCIJE U OBLASTI ŠUMARSTVA I LOVSTVA

("Sl. glasnik RS", br. 56/2018)

Član 1

Ovim pravilnikom bliže se propisuju oblik i način vršenja unutrašnje kontrole inspektora i državnog službenika ovlašćenog za vršenje inspekcijskog nadzora u oblasti šumarstva i lovstva.

Član 2

Vršenjem unutrašnje kontrole na jedinstven način se, u okviru propisanih ovlašćenja i datog naloga, vrši kontrola zakonitosti, odnosno pravilnosti rada inspektora i državnog službenika ovlašćenog za vršenje inspekcijskog nadzora u oblasti šumarstva i lovstva - šumarskog i lovnog inspektora (u daljem tekstu: subjekt kontrole).

Cilj rada unutrašnje kontrole jeste podrška i podsticaj subjektu kontrole, koji u potpunosti kvalitetno i odgovorno pristupa realizaciji zadatih radnih ciljeva i poslova, kao i podsticanje na bolje rezultate rada i stvaranje uslova za podizanje nivoa kvaliteta rada, kao i uslova za stručno usavršavanje, a u cilju eliminisanja eventualnog nezakonitog, nesavesnog i neprofesionalnog rada subjekta kontrole.

Član 3

Kontrolor je državni službenik koji je ovlašćen da vrši poslove unutrašnje kontrole.

Kontrolor je, u obavljanju poslova kontrole, nezavisan i dužan da postupa nepristrasno, savesno i odgovorno, sa visokim nivoom stručnog znanja i profesionalizma, uz puno poštovanje dostojanstva ličnosti i integriteta subjekta kontrole.

Kontrolor može da podnese inicijativu za pripremu instrukcija i direktiva za stručno usavršavanje subjekata kontrole u obavljanju poslova inspekcijskog nadzora, za pripremu propisa i opštih akata sa ciljem ujednačenog pristupa i kriterijuma u vrednovanju rada subjekta kontrole i za izmenu i dopunu plana rada.

Kontrolor uredno vodi evidenciju o vršenju unutrašnje kontrole, o čemu sačinjava izveštaj koji dostavlja rukovodiocu organizacione jedinice u kojoj se obavljaju poslovi unutrašnje kontrole.

Rukovodilac organizacione jedinice u kojoj se obavljaju poslovi unutrašnje kontrole vodi evidenciju izdatih naloga, koja sadrži evidenciju izveštaja kontrola sa konačnim vrednovanjem rada, predloženim merama i dr.

Član 4

Unutrašnja kontrola vrši se, u skladu sa prirodom predmeta kontrole i potrebama utvrđivanja tačnog i potpunog činjeničnog stanja, kao:

1) terenska - izvan službenih prostorija inspekcije, na licu mesta;

2) kancelarijska - u službenim prostorijama.

Unutrašnja kontrola vrši se kao redovna - saglasno godišnjem planu rada i kao vanredna, a na osnovu predstavki fizičkih i pravnih lica, povodom pisanih obraćanja inspektora i službenika ovlašćenih za vršenje inspekcijskog nadzora i po sopstvenoj inicijativi, odnosno na osnovu prikupljenih obaveštenja i drugih saznanja.

Član 5

Unutrašnju kontrolu vrše najmanje dva kontrolora.

Za vršenje unutrašnje kontrole rukovodilac organizacione jedinice u kojoj se obavljaju poslovi unutrašnje kontrole izdaje pisani nalog, koji obavezno sadrži podatke o licima koja vrše kontrolu, subjektu kontrole, obliku i vrsti unutrašnje kontrole, vremenu i rokovima vršenja unutrašnje kontrole, opisu predmeta i cilju vršenja unutrašnje kontrole.

Subjektu kontrole dostavlja se nalog i najavljuje kontrola najmanje tri radna dana pre početka kontrole.

Član 6

Prilikom vršenja unutrašnje kontrole kontrolor iz priloženih predmeta inspekcijskog nadzora, kao i drugih dokumenata, u granicama datog naloga, može da proverava:

1) zakonitost postupanja u upravnim predmetima i radnjama u vršenju kancelarijskog i terenskog inspekcijskog nadzora;

2) poštovanje propisanih uputstava, odnosno procedura;

3) poštovanje odredbi iz kancelarijskog poslovanja;

4) ostale poslove radnog mesta i utvrđenih radnih ciljeva;

5) savesno izvršavanje dužnosti iz radnog odnosa;

6) odnos prema strankama, neposrednom rukovodiocu, kao i prema drugim licima zaposlenim u sektoru, kao i postupanje saglasno etičkom kodeksu ponašanja.

Član 7

Subjekt kontrole u obavezi je da kontroloru, pored predmeta iz vršenja inspekcijskog nadzora, predoči i stavi na raspolaganje svu drugu dokumentaciju, kao što su radni ciljevi, nalozi pretpostavljenog, evidencije, podaci o raspolaganju sredstvima, uvid u računar subjekta kontrole i dr.

U cilju sagledavanja i utvrđivanja svih bitnih činjenica iz predmeta kontrole, kontrolor može uzeti izjavu od subjekta kontrole, kao i od lica zaposlenih u organizacionoj jedinici u kojoj je subjekt kontrole radno angažovan, a u opravdanom slučaju i od drugih lica.

Član 8

O vršenju unutrašnje kontrole kontrolor sačinjava zapisnik, koji sadrži:

1) naziv organa;

2) broj i datum naloga;

3) mesto, dan i čas kada se radnja preduzimala;

4) lično ime kontrolora, subjekta kontrole i drugih prisutnih lica;

5) podatke o zatečenim licima, koji potpisuju zapisnik o izvršenoj kontroli;

6) navođenje isprava koje su korišćene;

7) naznaku o predmetu vršenja unutrašnje kontrole;

8) činjenično stanje utvrđeno u kontroli;

9) izjave subjekta kontrole;

10) izjave drugih lica;

11) primedbe subjekta kontrole;

12) vreme završetka vršenja unutrašnje kontrole;

13) spisak priloga koji čine sastavni deo zapisnika;

14) potpis kontrolora i lica koja su učestvovala u preduzimanju radnji i lica od kojih je uzeta izjava i dr.

Kontrolor zapisnikom konstatuje zatečeno činjenično stanje i isti predstavlja dokaz o toku i sadržini preduzetih radnji i datih izjava.

Kontrolor i subjekt kontrole potpisuju svaku stranu zapisnika.

Sastavni deo zapisnika mogu biti fotografije dokumenata, isprava i drugih dokaza, na osnovu kojih je utvrđeno činjenično stanje konstatovano zapisnikom.

Zapisnik se sačinjava u tri istovetna primerka, od kojih dva primerka zadržava kontrolor, a jedan subjekat kontrole.

U pogledu ostalih delova zapisnika, kao i postupanja, odnosno prava i obaveza kontrolora i subjekta kontrole, shodno se primenjuju propisi kojima se uređuje opšti upravni postupak i inspekcijski nadzor.

Član 9

Nakon izvršene unutrašnje kontrole, u roku od pet radnih dana, kontrolor je u obavezi da sačini nalaz/mišljenje o vršenju inspekcijskog nadzora i rezultatima rada subjekta kontrole, koji čini prilog i sastavni deo zapisnika i dostavi ga subjektu kontrole i načelniku odeljenja.

U zavisnosti od sadržine naloga i utvrđenog činjeničnog stanja konstatovanog zapisnikom, kontrolor u nalazu/mišljenju, za svaki od elemenata provere iz člana 6. ovog pravilnika i za sve elemente ukupno, utvrđuje stepen usaglašenosti postupanja nadziranog subjekta sa zakonom, drugim propisom i etičkim kodeksom, koji izražava opisno i iskazuje kao:

1) naročito visok;

2) visok;

3) zadovoljavajući;

4) nizak;

5) nezadovoljavajući.

Član 10

Subjekt kontrole ima pravo da stavi primedbe na nalaz/mišljenje u roku od pet dana od dana prijema, koje dostavlja kontroloru.

Ako su primedbe osnovane, kontrolor može da izmeni prethodni nalaz/mišljenje i da tu odluku posebno obrazloži.

Ako kontrolor smatra da su primedbe neosnovane, iste će, zajedno sa spisima predmeta, najkasnije u roku od pet dana od dana prijema, proslediti rukovodiocu organizacione jedinice u kojoj se obavljaju poslovi unutrašnje kontrole.

Član 11

Unutrašnja kontrola je dužna da inspektoru ili državnom službeniku ovlašćenom za vršenje inspekcijskog nadzora ukaže na propuste i nedostatke u radu, pruži potrebna objašnjenja, savete i informacije, prenose iskustva i preduzme druge mere i radnje radi ostvarenja zakonitog, pravilnog i adekvatnog nadzora koji vrši inspekcija.

U zavisnosti od iskazanog nalaza/mišljenja o vršenju inspekcijskog nadzora i radu nadziranog subjekta, kontrolor može predložiti određene mere.

U slučaju utvrđivanja "niskog" ili "nezadovoljavajućeg" stepena usaglašenosti postupanja nadziranog subjekta sa zakonom, drugim propisom i etičkim kodeksom, kontrolor je u obavezi da predloži jednu ili više mera, odnosno:

1) dodatnu obuku subjekta kontrole, sa predlogom načina obuke;

2) kontinuiranu edukaciju u određenim oblastima nadzora;

3) uputi subjekta kontrole na zajedničko vršenje inspekcijskog nadzora sa određenim šumarskim i lovnim inspektorom, za koga je dat sud da je njegovo vršenje inspekcijskog nadzora i rad "naročito visoko" ili "visoko";

4) predloži i druge mere koje su usmerene na unapređenje rada tj. otklanjanje nezakonitog, odnosno nepravilnog rada subjekta kontrole i sprečavanje ponavljanja uočenih propusta.

Postupanje saglasno predloženoj meri, odnosno aktu nadležnog lica kojim se obezbeđuje sprovođenje mere obavezuje subjekta kontrole.

Član 12

Ako prilikom vršenja unutrašnje kontrole, kontrolor uoči takve nezakonitosti, odnosno nepravilnosti, koje čine povredu radne dužnosti, prekršaj ili krivično delo, dužan je da o tome, bez odlaganja, radi daljeg postupanja, obavesti nadležni organ i nadležnog rukovodioca.

Član 13

O preduzimanju mera u vezi sa izvršenom unutrašnjom kontrolom odlučuje se saglasno odredbama propisa kojima se uređuju prava i dužnosti državnih službenika.

Član 14

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".