PRAVILNIKO SREDSTVIMA ZA PODSTICANJE PROGRAMA ILI NEDOSTAJUĆEG DELA SREDSTAVA ZA FINANSIRANJE PROGRAMA OD JAVNOG INTERESA KOJA REALIZUJU UDRUŽENJA U OBLASTI SOCIJALNE ZAŠTITE, A KOJI SE FINANSIRAJU IZ BUDŽETA GRADA LESKOVCA("Sl. glasnik grada Leskovca", br. 13/2018) |
Ovom pravilnikom bliže se uređuju uslovi, kriterijumi, obim, način i postupak dodele sredstava za podsticanje programa ili nedostajućeg dela sredstava za finansiranje programa (u daljem tekstu: program) koje realizuju udruženja u oblasti socijalne zaštite, a koji su od javnog interesa, kao i način i postupak vraćanja sredstava ukoliko se utvrdi da udruženje ili organizacija dobijena sredstava ne koristi za realizovanje odobrenih programa.
Sredstva za ovu namenu planiraju se u budžetu grada Leskovca za tekuću godinu.
Pod udruženjem se podrazumeva dobrovoljna i nevladina nedobitna organizacija zasnovana na slobodi udruživanja više fizičkih ili pravnih lica, osnovana radi ostvarivanja i unapređenja određenog zajedničkog ili opšteg cilja i interesa, koji nisu zabranjeni Ustavom ili zakonom, upisana u registar nadležnog organa u skladu sa zakonom.
Ovaj pravilnik se ne primenjuje na finansiranje, odnosno sufinansiranje programa koje je uređeno posebnim zakonom i propisima donetim na osnovu tog zakona.
Pod programom od javnog interesa iz člana 1. smatraju se programi u oblasti: socijalne zaštite, socio i humanitarni programi i drugi programi u kojima udruženje ili organizacija isključivo i neposredno sledi javne potrebe.
Grad Leskovac podstiče programe koje realizuju udruženja, a koji su od javnog interesa i u finansiranju podsticanja programa ili nedostajućeg dela sredstava za finansiranje programa može učestvovati u granicama sredstava odobrenih za tu namenu u budžetu Grada, a na osnovu kriterijuma iz ovog Pravilnika.
Program iz stava 1. ovog člana naročito sadrži: oblast u kojoj se program realizuje, teritoriju na kojoj bi se program realizovao, vreme i dužinu trajanja programa, cilj, vrstu i obim aktivnosti koje bi se vršile u toku realizacije programa i ukupan broj lica koji je potreban za izvođenje programa.
Program čija realizacija traje najduže godinu dana u formalnom smislu može biti označen i nazivom projekat.
II POSTUPAK ZA DODELU SREDSTAVA
Grad Leskovac objavljuje godišnji plan raspisivanja javnih konkursa najkasnije do 31. januara na zvaničnoj internet stranici i dostavlja ga Kancelariji za saradnju sa civilnim društvom (u daljem tekstu: Kancelarija).
Godišnji plan javnih konkursa donosi Gradsko veće i sadrži podatke o davaocu sredstava, oblasti, nazivu i planiranom periodu raspisivanja javnog konkursa (u daljem tekstu: konkurs) i druge relevantne podatke u zavisnosti od vrste konkursa.
Izbor programa koji će se finansirati sredstvima iz budžeta grada Leskovca (u daljem tekstu: budžet) vrši se primenom sledećih kriterijuma:
1) reference programa: oblast u kojoj se realizuje program, dužina trajanja programa, broj korisnika programa, mogućnost razvijanja programa i njegova održivost;
2) ciljevi koji se postižu: obim zadovoljavanja javnog interesa, stepen unapređenja stanja u oblasti u kojoj se program sprovodi;
3) sufinansiranje programa iz drugih izvora: sopstvenih prihoda, budžeta Republike Srbije, fondova Evropske unije, poklona, donacija, legata, kredita i drugo, u slučaju nedostajućeg dela sredstava za finansiranje programa;
4) zakonitost i efikasnost korišćenja sredstava i održivost ranijih programa: ako su ranije korišćena sredstva budžeta, da li su ispunjene ugovorne obaveze.
Bliža merila za izbor programa primenom kriterijuma iz stava 1. ovog člana, kao i dopunske kriterijume može utvrditi nadležni organ u tekstu Konkursa.
Dodela sredstava za podsticanje programa ili nedostajućeg dela sredstava za finansiranje programa vrši se na osnovu konkursa koji raspisuje Gradska uprava grada Leskovca, Odeljenje za društvene delatnosti i lokalni razvoj (u daljem tekstu: nadležni organ), a u skladu sa godišnjim planom planom javnih konkursa.
Konkurs se raspisuje za budžetsku tekuću godinu.
Konkurs se oglašava na zvaničnoj internet stranici grada Leskovca www.gradleskovac.org i portalu e-Uprava.
Konkurs obavezno sadrži sledeće podatke: jednu ili nekoliko srodnih oblasti od javnog interesa; ko može biti učesnik konkursa; rok za podnošenje prijava; obim sredstava koja se dodeljuju; pregled konkursne dokumentacije koju je potrebno dostaviti, uz popunjen obrazac predloga programa; trajanje programa; bliža merila i dopunske kriterijume čijom primenom se vrši vrednovanje prijavljenih programa, sa jasnim sistemom za vrednovanje svakog pojedinačnog kriterijuma, odnosno upućivanje na službeno glasilo u kome je objavljen propis kojim su utvrđena bliža merila i dopunski kriterijumi za vrednovanje programa.
Na tekst javnog konkursa saglasnost daje Gradsko veće.
Nadležni organ po službenoj dužnosti utvrđuje da li je udruženje upisano u registar nadležnog organa i da li se, prema statutarnim odredbama, ciljevi udruženja ostvaruju u oblasti u kojoj se program realizuje.
Prilikom vrednovanja programa nadležni organ će uzeti u obzir da li je sa udruženjem u prethodne dve godine raskinuo ugovor zbog nenamenskog trošenja budžetskih sredstava.
Udruženja - učesnici konkursa podnose prijavu nadležnom organu.
Prijava se podnosi u roku koji ne može biti kraći od 15 dana od dana objavljivanja konkursa.
Pravo učešća na konkurs za dodelu budžetskih sredstava imaju udruženja iz oblasti socijalne zaštite koja ispunjavaju sledeće uslove:
- da je udruženje registrovano u sladu sa Zakonom o udruženjima ("Službeni glasnik RS" br. 51/09 i 99/11);
- da je udruženje registrovano u oblasti socijalne zaštite;
- da je direktno odgovorno za pripremu i izvođenje programa,
- da je sedište udruženja na teritoriji grada Leskovca i da se program javnog interesa realizuje na teritoriji grada Leskovca;
- da udruženje ima usvojen godišnji plan rada koji obuhvata programe i aktivnosti u oblastima koje su od javnog interesa;
- da udruženje nije u postupku likvidacije, stečajnom postupku ili pod privremenom zabranom obavljanja delatnosti;
- da udruženje nema blokadu računa, poreske dugove ili dugove prema organizacijama socijalnog osiguranja;
- predlozi projekata treba da se odnose na unapređenje kvaliteta života građana iz socijalno ugroženih kategorija i na razvoj usluga u socijalnoj zaštiti.
Za sprovođenje konkursa nadležni organ obrazuje konkursnu komisiju (u daljem tekstu: komisija) koju čine predsednik i četiri člana.
Članovi komisije dužni su da potpišu izjavu da nemaju privatni interes u vezi sa radom i odlučivanjem komisije, odnosno sprovođenjem konkursa (Izjava o nepostojanju sukoba interesa).
Imenovano lice ne može preduzimati radnje u svojstvu člana Komisije pre nego što potpiše Izjavu iz stava 2. ovog člana.
U slučaju saznanja da se nalazi u sukobu interesa, član komisije je dužan da o tome odmah obavesti ostale članove komisije i da se izuzme iz daljeg rada komisije. O rešavanju sukoba interesa nadležni organ odlučuje u svakom slučaju posebno, a kada utvrdi sukob interesa, imenovaće u komisiju novog člana kao zamenu.
Sukob interesa postoji ako član komisije ili članovi njegove porodice (bračni ili vanbračni drug, dete ili roditelj), zaposleni ili član organa udruženja koje učestvuje na konkursu ili bilo kog drugog udruženja povezanog na bilo koji način sa tim udruženjem, ili u odnosu na ta udruženja ima bilo koji materijalni ili nematerijalni interes, suprotan javnom interesu i to u slučajevima porodične povezanosti, ekonomskih interesa ili drugog zajedničkog interesa.
Tekst Izjave iz stava 2. ovog člana utvrđuje nadležni organ.
Članovi komisije ne dobijaju naknadu za svoj rad.
Komisija utvrđuje listu vrednovanja i rangiranja prijavljenih programa sa predlogom raspodele sredstava u roku koji ne može biti duži od 60 dana od dana isteka roka za podnošenje prijave.
Lista iz stava I. ovog člana objavljuje se na zvaničnoj internet stranici grada Leskovca www.gradleskovac.org i na portalu e-Uprava.
Učesnici konkursa imaju pravo uvida u podnete prijave i priloženu dokumentaciju u roku od tri radna dana od dana objavljivanja liste iz stava 1. ovog člana.
Na listu iz stava 1. ovog člana učesnici konkursa imaju pravo prigovora u roku od osam dana od dana njenog objavljivanja.
Odluku o prigovoru, koja mora biti obrazložena, nadležni organ donosi u roku od 15 dana od dana njegovog prijema, uz prethodno pribavljeno mišljenje Komisije.
Odluku o izboru programa i raspodeli sredstava donosi nadležni organ u roku od 30 dana od dana isteka roka za podnošenje prigovora.
Odluka iz stava 6. ovog člana objavljuje se na zvaničnoj internet stranici grada Leskovca i na portalu e-Uprava.
U komisiju mogu biti imenovana i lica predstavnici stručne javnosti.
Nadležni organ može angažovati i stručnjake za pojedine oblasti radi pripreme analize o uspešnosti, kvalitetu i ostvarenju ciljeva programa koji se realizuju.
Bliža merila, kriterijume i postupak odabira stručnjaka iz st. 1. i 2. ovog člana utvrđuje nadležni organ u tekstu konkursa.
III KORIŠĆENJE SREDSTAVA I PRAĆENJE REALIZACIJE PROGRAMA
Sredstva koja se, u skladu sa ovim pravilnikom, odobre za realizaciju programa jesu namenska sredstva i mogu da se koriste isključivo za realizaciju konkretnog programa i u skladu sa ugovorom koji se zaključuje između nadležnog organa i udruženja.
Prenos sredstava iz stava 1. ovog člana vrši se u skladu sa propisima kojima se uređuje prenos sredstava i otvaranje računa korisnika javnih sredstava.
Na osnovu Odluke o izboru programa i raspodeli sredstava gradonačelnik grada Leskovca, u ime grada Leskovca, zaključuje pojedinačne ugovore o finansiranju/sufinansiranju programa u oblasti socijalne zaštite koje realizuju udruženja građana. Ugovorom se uređuju međusobna prava, obaveze i odgovornosti ugovornih strana, a naročito: utvrđen predmet programa, rok u kome se program realizuje, konkretne obaveze ugovornih strana, iznos sredstava i način obezbeđenja i prenosa sredstava, instrumenti obezbeđenja za slučaj nenamenskog trošenja sredstava obezbeđenih za realizaciju programa, odnosno za slučaj neizvršenja ugovorne obaveze - predmeta programa i povraćaj neutrošenih sredstava.
Korisnik sredstava dužan je da pre sklapanja ugovora nadležnom organu dostavi izjavu da sredstva za realizaciju odobrenog programa nisu na drugi način već obezbeđena kao i izjavu o nepostojanju sukoba interesa i interni akt o antikorupcijskoj politici.
Nadležni organ prati realizaciju programa za koji su odobrena sredstva u skladu sa ovom uredbom.
Praćenje realizacije programa obuhvata:
1) obavezu udruženja da obaveštava nadležni organ o realizaciji programa, u rokovima određenim ugovorom;
2) pregledanje izveštaja od strane nadležnog organa;
3) monitoring posete predstavnika nadležnog organa;
4) obavezu udruženja da omogući predstavnicima nadležnog organa da izvrše uvid u relevantnu dokumentaciju nastalu u toku realizacije programa;
5) prikupljanje informacija od korisnika programa;
6) druge aktivnosti predviđene ugovorom.
Praćenje obuhvata i reviziju ovlašćenog revizora, što se predviđa konkursnim uslovima i ugovorom. Udruženje odnosno realizator programa je dužno da nadležnom organu omogući praćenje realizacije programa.
Udruženje izrađuje periodične i završne narativne i finansijske izveštaje.
Periodični i završni narativni izveštaj iz stava 1. ovog člana sadrži: detaljan opis aktivnosti i rezultata realizacije programa u odnosu na planirane aktivnosti definisane ugovorom, kako bi se mogla izvršiti procena uspešnosti od strane nadležnog organa i obrazloženje za svako odstupanje od programa i pregled korektivnih mera čije se preduzimanje planira od strane korisnika sredstava.
Periodični i završni finansijski izveštaj iz stava 1. ovog člana sadrži: prikaz budžeta, koji je sastavni deo ugovora, sa pregledom svih troškova koji su nastali tokom izveštajnog perioda, kao i celokupnu dokumentaciju koja opravdava nastale troškove.
Udruženje dostavlja periodične i završne narativne i finansijske izveštaje u rokovima predviđenim zaključenim ugovorom.
Nadležni organ pregleda i razmatra izveštaje iz stava 1. ovog člana.
Pregledom finansijskih izveštaja nadležni organ utvrđuje da li su budžetska sredstva namenski korišćena i da li postoji računovodstvena dokumentacija koja ukazuje na namenski utrošak istih.
Plaćanja i izdaci koji nisu u skladu sa ugovornim obavezama i/ili bez pripadajuće računovodstvene dokumentacije neće biti priznati, o čemu se nosilac programa obaveštava pisanim putem.
Pregledom narativnog izveštaja nadležni organ ostvaruje uvid i vrši procenu kvaliteta i uspešnosti programa u smislu realizacije postavljenih ciljeva.
O izvršenoj proceni nadležni organ obaveštava korisnika sredstava.
Udruženje na zahtev nadležnog organa dostavlja dopunu i dodatno objašnjenje navoda iznetih u izveštaju u roku od osam dana od prijema zahteva nadležnog organa za dostavu dopune dokumentacije.
U cilju praćenja realizacije programa, nadležni organ može realizovati monitoring posete.
Pod monitoring posetom smatra se: poseta udruženju, održavanje sastanaka ovlašćenih predstavnika nadležnog organa sa ovlašćenim predstavnicima udruženja, prisustvo određenim događajima i manifestacijama ili drugim programskim aktivnostima koje udruženje sprovodi u sklopu realizacije programa.
Monitoring poseta može biti najavljena ili nenajavljena.
Za programe čije trajanje je duže od šest meseci i čija je vrednost odobrenih sredstava veća od 500.000,00 dinara, kao i programe koji traju duže od godinu dana, nadležni organ realizuje najmanje jednu monitoring posetu u toku trajanja programa, odnosno najmanje jednom godišnje.
Nadležni organ izrađuje izveštaj o monitoring poseti iz člana 15. ove uredbe u roku od deset dana od dana sprovedene posete.
Pored izveštaja iz stava 1. ovog člana nadležni organ može izraditi i preporuke za otklanjanje nedostataka i rokove za njihovu realizaciju i uputiti ih korisniku sredstava.
Udruženje će preduzeti sve potrebne mere u cilju izbegavanja sukoba interesa prilikom korišćenja namenskih sredstava i odmah po saznanju obavestiti nadležni organ o svim situacijama koje predstavljaju ili bi mogle dovesti do sukoba interesa, u skladu sa zakonom.
Sukob interesa postoji u situaciji u kojoj je nepristrasno izvršenje ugovornih obaveza bilo kog lica vezanog ugovorom ugroženo zbog prilike da to lice svojom odlukom ili drugim aktivnostima učini pogodnost sebi ili sa njim povezanim licima (članovi porodice: supružnik ili vanbračni partner, dete ili roditelj), zaposlenom, članu udruženja, a na štetu javnog interesa i to u slučaju porodične povezanosti, ekonomskih interesa ili drugog zajedničkog interesa sa tim licem.
Svaki sukob interesa nadležni organ posebno razmatra i može od udruženja zatražiti sva potrebna obaveštenja i dokumentaciju.
U slučaju utvrđenog postojanja sukoba interesa u sprovođenju ugovora, nadležni organ će zatražiti od udruženja da bez odlaganja, a najkasnije u roku od 30 dana, preduzme odgovarajuće mere.
Ne smatra se sukobom interesa kada korisnik sredstava sprovodi program koji je usmeren na članove udruženja kao korisnike programa koji pripadaju socijalno osetljivim grupama ili osobama sa invaliditetom.
Korisnik sredstava, u izuzetnim situacijama, može da traži saglasnost od nadležnog organa radi preraspodele sredstava za realizaciju planiranih aktivnosti u okviru odobrenog programa.
Zahtevom za preraspodelu sredstava ne može se tražiti povećanje rashoda koji se odnose na ljudske resurse.
Preraspodela sredstava se može izvršiti tek nakon dobijanja pismene saglasnosti ili potpisivanjem aneksa ugovora sa davaocem sredstava.
Nadležni organ obaveštava korisnika sredstava da će pokrenuti postupak za raskid ugovora i povraćaj sredstava sa pripadajućom kamatom ukoliko su nepravilnosti takve prirode da onemogućavaju nadležni organ da utvrdi da su dodeljena sredstva namenski korišćena, odnosno ako utvrdi nenamenski utrošak sredstava.
Ako se prilikom praćenja realizacije programa utvrdi nenamensko trošenje sredstava nadležni organ dužan je da raskine ugovor, zahteva povraćaj prenetih sredstava, odnosno da aktivira instrumente obezbeđenja, a udruženje je dužno da sredstva vrati sa zakonskom kamatom.
Nadležni organ izrađuje izveštaj o realizovanoj finansijskoj podršci programima udruženja iz budžetskih sredstava u prethodnoj kalendarskoj godini. Izveštaj iz stava 1. ovog člana objavljuje se na zvaničnoj internet stranici grada Leskovca i na portalu eUprava.
Nadležni organ može sprovesti analizu uspešnosti, kvaliteta i stepena ostvarenosti ciljeva programa za koja su dodeljena sredstva na konkursu za dodelu sredstava, ukoliko oceni da bi to dovelo do unapređenja stanja u određenoj oblasti u kojoj se korisnicima dodeljuju finansijska sredstva.
Podaci i akti koje nadležni organ, u skladu sa ovom pravilnikom, objavljuje na svojoj zvaničnoj internet stranici i portalu e-Uprava, moraju se objaviti i na oglasnoj tabli nadležnog organa.
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o kriterijumima i postupku dodele sredstava za realizovanje projekata udruženja i organizacija iz oblasti socijalne zaštite broj 110-4/14-05 od 14.01.2014. godine ("Službeni glasnik grada Leskovca", br. 1/2014).
Postupci dodele sredstava koji su otpočeli pre stupanja na snagu ovog pravilnika, a nisu okončani, sprovešće se prema propisima koji su važili pre stupanja na snagu ovog pravilnika.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Leskovca".