ODLUKA
O IZRADI STRATEŠKE PROCENE UTICAJA NACIONALNOG PLANA ZA SMANJENJE EMISIJA (NERP)

("Sl. glasnik RS", br. 57/2018)

1. Pristupa se izradi Strateške procene uticaja Nacionalnog plana za smanjenje emisija (u daljem tekstu: NERP).

2. Strateška procena se radi za teritoriju Republike Srbije.

3. Razlozi za izradu Strateške procene sadržani su u članu 5. Zakona o strateškoj proceni uticaja na životnu sredinu, a definisani su na osnovu teritorijalnog obuhvata i mogućih uticaja Nacionalnog plana za smanjenje emisija na životnu sredinu koji se primenjuje na stara velika postrojenja za sagorevanje čija je ukupna ulazna instalisana toplotna snaga jednaka 50 MW ili veća, na sledeći način:

- značaj NERP-a za zaštitu životne sredine i održivi razvoj proizilaze iz potrebe da se životna sredina i prirodne vrednosti zaštite i obezbedi održivi razvoj i finansijski aspekat dostizanja ovih parametara na područjima EPS: Termoelektrana Nikola Tesla A, A1-A3; Termoelektrana Nikola Tesla A, A4-A6; Termoelektrana Nikola Tesla B, B1-B2; Termoelektrana Nikola Tesla B - pomoćna kotlarnica; Termoelektrana Kostolac A, A1; Termoelektrana Kostolac A, A2; Termoelektrana Kostolac B, B1-B2; Termoelektrana - toplana Novi Sad; Toplana Vreoci Kolubara Prerada; NIS a.d.; Atmosferska destilacija II, Energana Pančevo i Energana Novi Sad. Kao i "opt-out" stara velika postrojenja za sagorevanje u Republici Srbiji iz sektora "mrežna energetika": EPS - Termoelektrana Morava, Termoelektrana Kolubara A A3 (kotao 1), Termoelektrana Kolubara A A3 (kotlovi 3,4,5) i Termoelektrana Kolubara A A5;

- potreba da se u planiranju NERP-a sagledaju strateška pitanja zaštite životne sredine i obezbedi njihovo rešavanje na odgovarajući način, uključujući i finansijske implikacije.

4. Strateška procena se radi za NERP koji obuhvata teritorije na područjima EPS: Termoelektrana Nikola Tesla A, A1-A3; Termoelektrana Nikola Tesla A, A4-A6; Termoelektrana Nikola Tesla B, B1-B2; Termoelektrana Nikola Tesla B - pomoćna kotlarnica; Termoelektrana Kostolac A, A1; Termoelektrana Kostolac A, A2; Termoelektrana Kostolac B, B1-B2; Termoelektrana - toplana Novi Sad; Toplana Vreoci Kolubara Prerada; NIS a.d.; Atmosferska destilacija II, Energana Pančevo i Energana Novi Sad kao i "opt-out" stara velika postrojenja za sagorevanje u Republici Srbiji iz sektora "mrežna energetika": EPS - Termoelektrana Morava, Termoelektrana Kolubara A A3 (kotao 1), Termoelektrana Kolubara A A3 (kotlovi 3,4,5) i Termoelektrana Kolubara A A5. Konačna granica će biti data u NERP-u.

5. Izrada Strateške procene je zasnovana na studijsko-analitičkoj dokumentaciji iz oblasti, zaštite životne sredine, zaštite prirode kao i drugoj relevantnoj dokumentaciji.

6. Strateškom procenom biće razmatrana pitanja zaštite vazduha, voda, zemljišta, živog sveta, zaštićenih prirodnih dobara, stanovništva, zdravlja, naselja, gradova, kao i druga pitanja za koja se u toku izrade utvrde da zahtevaju odgovarajuću obradu.

7. Izveštaj o strateškoj proceni, kao dokument kojim se prikazuje postupak izrade Strateške procene, rezultati do kojih se došlo i način integrisanja u postupak pripreme NERP-a, sadrži;

- Ciljeve i u odnosu na njih definisane ciljne vrednosti;

- Mere i rokove za postizanje ciljeva i ciljnih vrednosti;

- Postupak praćenja realizacije ovog plana;

- Polazne osnove Strateške procene: obuhvat, predmet i ciljeve NERP-a, zahtevi zaštite životne sredine iz relevantnih planskih i drugih dokumenata;

- Opšte i posebne ciljeve Strateške procene i indikatore;

- Procenu mogućih uticaja na životnu sredinu: prikaz stanja životne sredine na području NERP-a; varijante razvoja planskog područja, uključujući scenario nultog razvoja i zaštite planskog područja povoljne sa aspekta zaštite životne sredine; procenu uticaja varijantnih rešenja na životnu sredinu; opis mera za sprečavanje i ograničavanje negativnih i uvećanje pozitivnih uticaja na životnu sredinu; poređenje varijantnih rešenja i prikaz razloga za izbor najpovoljnijeg; procenu uticaja planskih rešenja na životnu sredinu; opis mera za sprečavanje i ograničavanje negativnih i uvećanje pozitivnih uticaja na životnu sredinu; način na koji su pri proceni uzeti u obzir elementi životne sredine i karakteristike uticaja;

- Program praćenja stanja životne sredine u toku sprovođenja NERP-a;

- Prikaz korišćene metodologije;

- Prikaz načina odlučivanja, opis razloga odlučujućih za izbor NERP-a sa aspekta razmatranih varijantnih rešenja i prikaz načina na koji su pitanje životne sredine uključena u NERP-a;

- Učešće zainteresovanih strana u postupku izrade i razmatranje Izveštaja o strateškoj proceni;

- Izvod iz Strateške procene (zaključak - netehnički rezime).

8. Nosilac izrade Strateške procene će biti izabran u skladu sa članom 10. Zakona strateškoj proceni uticaja na životnu sredinu.

Rok za izradu Strateške procene je šest meseci od dana stupanja na snagu Odluke o izradi NERP-a.

9. Učešće zainteresovanih organa i organizacija u razmatranju Izveštaja o strateškoj proceni obezbeđuje se dostavljanjem Izveštaja o strateškoj proceni na mišljenje.

Učešće javnosti u razmatranju Izveštaja o strateškoj proceni obezbeđuje se u okviru javnog uvida u NERP, u trajanju od 30 dana, u jedinici lokalne samouprave koja je u obuhvatu NERP-a.

10. Sredstva za izradu Strateške procene obezbeđuje Ministarstvo zaštite životne sredine.

11. Ova odluka se objavljuje u "Službenom glasniku Republike Srbije".

12. Ova odluka stupa na snagu danom objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".