ODLUKA
O SNABDEVANJU VODOM ZA PIĆE, PREČIŠĆAVANJU I ODVOĐENJU ATMOSFERSKIH I OTPADNIH VODA

("Sl. list grada Novog Pazara", br. 4/2018)

 

I - OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovom odlukom se propisuju uslovi i način organizovanja poslova u obavljanju komunalne delatnosti snabdevanja vodom za piće (isporuka vode), i prečišćavanja i odvođenja atmosferskih i otpadnih voda (u daljem tekstu: odvođenje voda) i to:

- tehnički i drugi posebni uslovi za isporuku vode i odvođenje voda kojima se obezbeđuje određeni obim, vrsta i kvalitet usluga,

- način obezbeđivanja kontinuiteta u isporuci vode i odvođenju voda,

- prava i obaveze preduzeća koje obavlja isporuku vode i odvođenje voda i prava i obaveze korisnika,

- način obračuna i naplate naknade za isporučenu vodu i odvođenje voda, kao i prava korisnika u slučaju neisporučivanja ili nekvalitetnog isporučivanja vode i neodvođenja, odnosno nekvalitetnog odvođenja voda,

- način postupanja i ovlašćenja organa grada Novog Pazara u slučaju prekida u isporuci vode ili odvođenju voda, u slučaju nepredviđenih okolnosti (havarija, elementarnih nepogoda i dr.) ili štrajka, operativne mere koje preduzima preduzeće koje obavlja isporuku vode i odvođenje voda u tim slučajevima, red prvenstva u isporuci vode i odvođenju voda kad, usled više sile, dođe do smanjenog obima u obavljanju tih delatnosti,

- slučajevi i uslovi pod kojima se korisnicima može uskratiti isporuka vode, odnosno odvođenje voda, kao i način i postupak za donošenje naloga nadležne inspekcije o isključenju korisnika priključenog na komunalni objekat, protivno odredbama Zakona.

- Uslovi i način održavanja atmosferske kanalizacije.

Član 2

Obavljanje delatnosti iz člana 1. ove Odluke povereno je javnom komunalnom preduzeću "Vodovod i kanalizacija" Novi Pazar (u daljem tekstu: Davalac usluga).

Član 3

Osnivač - Grad Novi Pazar, obezbeđuje organizacione, materijalne i druge uslove za izgradnju, održavanje i funkcionisanje objekata vodosnabdevanja i za tehničko i tehnološko jedinstvo sistema i uređaja i obezbeđuje obavljanje delatnosti vodosnabdevanja i njen razvoj.

Član 4

Pojedini izrazi upotrebljeni u ovoj Odluci imaju sledeće značenje:

1. javni vodovod jeste skup povezanih objekata koji su u funkciji zahvatanja vode iz uređenog i zaštićenog izvorišta, prečišćavanja, skladištenja i transporta vode za piće distributivnom vodovodnom mrežom do vodomera korisnika, koji korisnicima isporučuje više od 10 m3/dan vode za piće ili vodom za piće snabdeva više od 50 stanovnika;

2. "gradska vodovodna mreža" je deo gradskog vodovoda koju čine podzemni, nadzemni i podvodni cevovodi i objekti, uređaji i postrojenja koji su njihovi sastavni delovi i služe za distribuciju vode korisnicima;

3. "ulična vodovodna mreža" je deo gradske vodovodne mreže na koju se neposredno priključuju vodovodni priključci;

4. "vodovodni priključak" je deo gradske vodovodne mreže koji čini cevni spoj ulične vodovodne mreže sa kućnom vodovodnom instalacijom preko mernog instrumenta (u daljem tekstu: vodomer);

5. "korisnik vode" jeste svaki vlasnik objekta ili posebnog dela objekta, odnosno nosilac prava raspolaganja na objektu ili posebnom delu objekta čije su kućne vodovodne instalacije priključene na gradsku vodovodnu mrežu.

Izuzetno, korisnik vode jeste nosilac prava korišćenja odnosno držalac na objektu, odnosno delu objekta, a kada je objekat, odnosno poseban deo objekta dat u zakup - zakupac objekta, odnosno dela objekta;

6. "objekat korisnika vode" je svaki objekat, zgrada, druga nepokretnost, javna površina, uređaji, postrojenja ili instalacije koje se nalaze iza mesta priključenja na gradsku vodovodnu mrežu;

7. "unutrašnje vodovodne instalacije" jesu vodovodne instalacije i uređaji korisnika vode koje počinju iza vodomera u vodovodnom priključku, a završavaju se točećim mestom;

8. "vodomerno sklonište" je mesto gde je smešten vodomer (u daljem tekstu: šaht);

9. "cena vode" je visina novčane naknade za 1 m3 isporučene vode koju utvrđuje javno komunalno preduzeće koje vrši prečišćavanje i distribuciju vode uz saglasnost osnivača;

10. "naknada za isporučenu vodu" je visina novčane obaveze korisnika vode prema javnom komunalnom preduzeću koje vrši distribuciju vode, koja se utvrđuje na osnovu cene za 1 m3 isporučene vode i količine isporučene vode u kubnom metru;

11. "prijava za potrošnju vode" je pisani prihvat zainteresovanog lica da pod uslovima predviđenim ovom Odlukom zaključi ugovor o isporuci vode sa javnim komunalnim preduzećem koje vrši prečišćavanje i distribuciju vode, učinjen na obrascu javnog komunalnog preduzeća;

12. "Naknada za korisničko mesto" se iskazuje u ekvivalentnom dinarskom iznosu na mesečnom nivou, nevezano od ostvarene potrošnje korisničkog mesta;

13. javna kanalizacija jeste skup tehničko-sanitarnih objekata i mera, kojima se obezbeđuje neprekidno i sistematsko sakupljanje, odvođenje, prečišćavanje i ispuštanje otpadnih i atmosferskih voda naselja i privrede u odgovarajuće prijemnike-recipijente, koji se sastoji od:

- fekalna kanalizaciona mreža sa pripadajućim objektima - ulični cevovod sa uličnim revizionim oknima) i

- atmosferska kanalizaciona mreža (ulični cevovod sa uličnim revizionim oknima i uličnim slivničkim rešetkama.

Član 5

Komunalna delatnost snabdevanja vodom za piće obuhvata zahvatanje, prečišćavanje, preradu i isporuku vode, vodovodnom mrežom do mernog instrumenta potrošača, obuhvatajući i merni instrument.

Komunalnu delatnost prečišćavanja i odvođenja otpadnih voda obuhvata sakupljanje, odvođenje, prečišćavanje i ispuštanje atmosferskih voda sa površina javne namene, odnosno od priključka korisnika na uličnu kanalizacionu mrežu, tretman otpadnih voda u postrojenju za prečišćavanje, crpljenje, odvoz i tretiranje fekalija iz septičkih jama, po obezbeđenju tehničkih uslova.

Komunalne delatnosti iz stava 1. i stava 2. ovog člana obavlja JKP "Vodovod i kanalizacija" Novi Pazar (u daljem tekstu: Davalac usluga) u skladu sa zakonom, osnivačkim aktom i ovom Odlukom, za teritoriju grada Novog Pazara.

Član 6

Korisnik usluga, u smislu ove odluke, je fizičko lice (građanin i preduzetnik) i pravno lice, kao investitor ili vlasnik, odnosno zakupac stana na neodređeno vreme, čija je stambena zgrada, stan, poslovna prostorija ili druga prostorija priključena na tehničke sisteme za isporuku vode i odvođenje voda.

Međusobni odnosi između Korisnika usluga i Davaoca usluga započinju zasnivanjem korisničkog odnosa prema uslovima koje propisuje Preduzeće.

II - TEHNIČKI I DRUGI POSEBNI USLOVI ZA ISPORUKU VODE I ODVOĐENJE VODA

1. TEHNIČKI SISTEMI

Član 7

Isporuka vode i odvođenje voda vrši se putem odgovarajućih tehničkih sistema.

Član 8

Tehnički sistem za isporuku vode predstavlja tehničko-tehnološku celinu koju čine sledeća postrojenja i uređaji:

1. izvorišta sa objektima, opremom i zonama sanitarne zaštite;

2. cevovodi sirove vode od izvorišta do postrojenja za prečišćavanje vode;

3. postrojenja za prečišćavanje vode;

4. cevovodi vode za piće od postrojenja za prečišćavanje vode do rezervoara sa pratećim objektima;

5. rezervoari;

6. postrojenja za potiskivanje vode;

7. vodovodna mreža;

8. priključci do mernog uređaja korisnika;

9. merni uređaj za merenje isporučene količine vode na priključku (u daljem tekstu: vodomer), koji može biti:

- centralni vodomer (u daljem tekstu: CV) - koji meri potrošnju za više korisnika (stambene zgrade, stambeno poslovne zgrade i sl.),

- kontrolni vodomer - koji se postavlja iza CV i meri potrošnju samo jednog korisnika, a kome je za obračun potrošnje merodavan CV (vodomeri u stanovima stambenih zgrada),

- individualni vodomer - koji meri potrošnju za jednog korisnika i koji je merodavan za obračun potrošnje (porodične stambene zgrade i sl);

10. okna za merni uređaj;

11. unutrašnje vodovodne instalacije - kućne instalacije.

Postrojenja i uređaji iz stava 1. ovog člana od rednog broja 1. do rednog broja 9. čine javni vodovod i predstavljaju osnovno sredstvo Preduzeća.

Mesto predaje, odnosno mesto gde se graniče objekti Davaoca usluga i korisnika i na kome se korisniku isporučuje voda je centralni vodomer ili individualni vodomer.

Član 9

Tehnički sistem za odvođenje voda predstavlja tehničko-tehnološku celinu koju čine sledeća postrojenja i uređaji:

1. fekalna kanalizaciona mreža sa pripadajućim objektima - ulični cevovod sa uličnim revizionim oknima):

2. atmosferska kanalizaciona mreža (ulični cevovod sa uličnim revizionim oknima i uličnim slivničkim rešetkama;

3. postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda kod industrijskih zagađivača - predtretmani;

4. unutrašnje kanalizacione instalacije - kućne instalacije;

5. septičke jame.

Postrojenja i uređaji iz stava 1. ovog člana pod rednim brojem 1. i 2. čine javnu kanalizaciju.

Član 10

Održavanje vodovodne mreže obuhvatajući i vodomer i ulične javne kanalizacije vrši JKP "Vodovod I kanalizacija" Novi Pazar.

Održavanje šahti vodovodnih i kanalizacionih instalacija i instalacija koje se nalaze na parcelama vlasnika odnosno korisnika zgrada i objekata vrše vlasnici odnosno korisnici tih parcela.

2. SPAJANJE UNUTRAŠNJIH VODOVODNIH I KANALIZACIONIH INSTALACIJA SA GRADSKIM VODOVODOM I GRADSKOM KANALIZACIJOM

Član 11

Unutrašnja vodovodna instalacija obuhvata vodovodnu instalaciju i uređaje korisnika vode koji počinju iza vodomera u vodovodnom priključku, a završavaju se točećim mestom.

Unutrašnje vodovodne instalacije spajaju se sa javnim vodovodom, odnosno uličnom vodovodnom mrežom preko vodovodnog priključka.

Priključak počinje od spoja sa uličnom vodovodnom cevi, a završava se u oknu (šahta za vodomer, koja se postavlja na 1,5 m od regulacione linije) iza vodomera, a ispred drugog zatvarača.

Vodovodni priključak se postavlja tako što se unutrašnje vodovodne instalacije neposredno priključuju na uličnu vodovodnu mrežu.

Ukoliko ne postoje tehnički uslovi za direktno povezivanje sa razvodnom mrežom, izuzetno se može odobriti priključak na određeno vreme koji nije direktno povezan sa razvodnom mrežom, a do momenta dok se ne steknu uslovi za njegovo direktno povezivanje na mrežu, uz saglasnost vlasnika priključka koji je direktno povezan sa direktnom razvodnom mrežom.

Priključak iz stave 5. ovog člana, odnosno pravo na njega se gasi kada se steknu uslovi za direktno priključenje korisnika na mrežu. Troškovi isključenja priključka iz prethodnog stave i troškovi direktnog priključenja na mrežu padaju na teret korisnika usluga.

Održavanje unutrašnjih vodovodnih instalacija i hidrostanica za vodu u stambenim i stambeno-poslovinim zgrada pada na teret stambene zajednice.

Član 12

Vodovodni priključak postavlja se radi trajnog ili privremenog snabdevanja korisnika vodom.

Priključenje unutrašnje vodovodne instalacije na gradski vodovod radi trajnog snabdevanja vodom korisnika vrši se na osnovu izdatog odobrenja za izgradnju objekta.

Svaki objekat treba da ima sopstveni trajni vodovodni priključak.

Član 13

Priključak na javni vodovod radi privremenog snabdevanja korisnika može se odobriti za organizovanje gradilišta radi izgradnje objekata i uređenja novih zelenih površina, za organizovanje i održavanje većih sportskih kulturnih i drugih sličnih manifestacija.

Investitor iz st. 1. ovog člana dužan je da preduzeću podnese zahtev za dobijanje saglasnosti za korišćenje privremenog vodovodnog priključka.

Preduzeće je dužno da u roku od 15 dana od dana prijema zahteva, izda saglasnost iz stava 1. ovog člana, ili ako nisu ispunjeni uslovi, odbije zahtev.

Međusobni odnosi za korišćenje privremenog vodovodnog priključka između investitora odnosno korisnika i Preduzeća uređuju se ugovorom.

Korisnik privremenog vodovodnog priključka dužan je da preduzeću odjavi korišćenje vode po isteku roka na koji je odobren privremeni priključak, po prestanku potrebe za korišćenjem vode ili usled promene korisnika.

Privremeni vodovodni priključak ne može se koristiti za trajno snabdevanje vodom.

Član 14

Kanalizacioni priključak je cevni spoj od ulične kanalizacione mreže do prvog revizionog okna koje se postavlja na 1 m iza regulacione linije.

Kanalizacioni priključak postavlja se tako što se unutrašnja instalacija kanalizacije neposredno spaja sa uličnom kanalizacionom mrežom.

Izuzetno, ako to konfiguracija terena i drugi uslovi zahtevaju, unutrašnje instalacije kanalizacije mogu se spojiti sa javnom kanalizacijom preko susednog zemljišta uz pisanu saglasnost korisnika odnosno vlasnika tog zemljišta.

Svaki objekat treba da ima poseban kanalizacioni priključak.

Član 15

Svaki objekat koji se nalazi u ulici, ili graniči sa ulicom u kojoj je izgrađena vodovodna i kanalizaciona mreža, mora da se spoji sa tom mrežom u skladu sa tehničkim uslovima koje propisuje Preduzeće.

Izuzetno, sa uličnom vodovodnom mrežom može da se spoji i zgrada u ulici u kojoj nije izgrađena ulična kanalizaciona mreža, ako su ispunjeni uslovi za odvođenje otpadnih voda iz tehničke dokumentacije na osnovu koje je izdato odobrenje za izgradnju objekta.

Član 16

Spajanje zgrade sa uličnom vodovodnom i kanalizacionom mrežom mora da se izvrši u roku od 6 meseci računajući od dana kada su se stekli uslovi iz člana 15. stava 1. ove odluke. Zahtev za spajanje dužno je da podnese lice koje se smatra korisnikom u smislu ove odluke.

Ukoliko se u ulici vrši rekonstrukcija vodovodne ili kanalizacione mreže, Preduzeće je dužno da odmah pri izvođenju radova, o trošku investitora, izvrši ponovno priključenje korisnika, čiji je priključak izveden u skladu sa važećim tehničkim i urbanističkim uslovima, a korisnik nije menjao površinu objekta i ukine stare instalacije vodovodne ili kanalizacione mreže.

Član 17

Uređaj za merenje količine vode je vodomer koji se postavlja na kraju deonice vodovodnog priključka u vodovodnom oknu korisnika, lociranom unutar parcele na udaljenosti 1,5 m od regulacione linije, kod individualne gradnje, odnosno ispred zgrade kod kolektivne gradnje.

U ulicama gde se poklapaju regulaciona i građevinska linija objekta, a nema mesta za smeštaj vodomernog okna prema odredbi iz stava 1. ovog člana, isto se postavlja u pojasu trotoara.

Kada su na istom priključku korisnici stambenih i poslovnih prostorija, za korisnike poslovnih prostorija postavlja se poseban centralni vodomer u istom oknu gde se postavlja centralni vodomer za korisnike stambenog prostora.

Izgradnju priključka kao i ugradnju vodomera vrši isključivo Preduzeće.

Ukoliko Preduzeće utvrdi da nema tehničkih uslova za ugradnju vodomera iz stava 4. ovog člana, utrošak vode obračunava se prema Cenovniku na koji saglasnost daje osnivač.

Član 18

U stambenim zgradama, ukoliko postoje tehnički uslovi, korisnik može, da o svom trošku, ugradi kontrolni vodomer za merenje potrošnje vode, a prema uslovima koje propiše Preduzeće.

Kontrolni vodomer služi za merenje potrošnje vode jednog korisnika, s tim što je korisnik dužan da plaća i deo potrošene vode sa centralnog vodomera, odnosno razliku između pročitanog stanja sa centralnog vodomera i zbira potrošene količine vode preko svih kontrolnih vodomera.

Održavanje mreže od centralnog vodomera do kontrolnih uključujući i kontrolni vodomer je u nadležnosti stambene zajednice.

Član 19

Isporuka vode i odvođenje voda ne može se vršiti za objekte izgrađene bez odobrenja nadležnog organa uprave.

U slučaju da se priključivanje na javni vodovod ili kanalizaciju izvrši suprotno odredbi stava 1. ovog člana, komunalna inspekcija doneće rešenje o isključenju.

Član 20

Zabranjeno je izvođenje fizičke veze gradske vodovodne mreže i mreže sa drugog izvorišta vode.

Ukoliko se u toku korišćenja vode utvrdi fizička veza gradske vodovodne mreže sa mrežom sopstvenog izvora Korisnika, komunalni inspektor doneće rešenje o zabrani korišćenja gradske vodovodne mreže ili kanalizacije sa nalogom Preduzeću da korisnika isključi sa gradske vodovodne mreže.

Troškovi isključenja snosi Korisnik.

Korisnik je dužan da izvrši razdvajanje dvojne mreže o svom trošku.

Ponovno priključenje na gradsku vodovodnu mrežu izvršiće Preduzeće, nakon razdvajanja dvojne mreže, a o trošku Korisnika.

3. POSTUPAK PRIKLJUČENJA

Član 21

Postupak pribavljanja uslova za projektovanje i priključenje, kao sam postupak priključenja novoizgrađenih objekata na vodovodnu i kanalizacionu mrežu vrši se po postupku i načinu propisanom Zakonom o planiranju i izgradnji i podzakonskim aktima donetih na osnovu tog Zakona.

Prilikom izdavanja uslova za projektovanje od strane Preduzeća potrebno je da pored postojanja centralnog vodomera predvideti da svaki stan, poslovni i pomoćni prostor mora imati poseban kontrolni vodomer.

U novim stambenim i stambeno-poslovnim zgradama investitor je obavezan da ugradi kontrolni vodomer za svaki stan, poslovni i pomoćni deo.

Član 22

Objekat za koji se vodi postupak ozakonjenja može privremeno, do pravosnažnog okončanja postupka ozakonjenja, biti priključen na vodovodnu i kanalizacionu mrežu, u skladu sa uslovima iz odobrenja za priključenje.

Ako objekat iz stava 1. ovog člana ne bude ozakonjen u skladu sa zakonom, građevinski inspektor je dužan da bez odlaganja, a najkasnije u roku od tri dana po dobijanju akta od nadležnog organa koji vodi postupak ozakonjenja, u skladu za članom 38. Zakona o ozakonjenju objekata, primerak tog akta dostavi javnom Preduzeću.

Preduzeće je dužno da u roku od 30 dana od prijema akta iz stava 2. ovog člana, isključi objekat sa mreže odnosno infrastrukture na koju je privremeno priključen u skladu sa stavom 1. ovog člana.

Priključenje na gradsku vodovodnu mrežu, za objekte koji su u postupku ozakonjenja neće se odobriti:

- ako bi se vodovodne cevi ukrštale sa postojećom septičkom jamom,

- ako bi se priključivanjem ugrozilo funkcionisanje postojećih vodovodnih objekata i instalacija kao i u drugim slučajevima u kojima bi se ugrozila bezbednost i zdravlje potrošača,

- ako bi se priključivanjem novog objekta na gradsku vodovodnu mrežu ugrozilo snabdevanje postojećih potrošača dovoljnom količinom vode u neprekidnom trajanju.

Član 23

Postupak za priključenje objekta na vodovodnu i kanalizacionu mrežu pokreće se i podnošenjem zahteva nadležnom organu kroz Centralni informacioni sistem, preduzimanjem radnji nadležnog organa i imaoca javnih ovlašćenja propisanih Zakonom o planiranju i izgradnji i podzakonskim aktima donetim na osnovu tog Zakona.

Član 24

Vrednost radova za izgradnju priključka na vodovodnu i javnu kanalizacionu mrežu utvrđuje se na osnovu stvarnih troškova rada i utrošenog materijala, u skladu sa Cenovnikom koji donosi Nadzorni odbor Preduzeća.

Troškove izgradnje priključka iz stave 1. ovog člana, kao i naknadu za priključak snosi korisnik.

Član 25

Izgrađena postrojenja i uređaje javnog vodovoda i javne kanalizacije investitor je dužan da preda Preduzeću na korišćenje, upravljanje i održavanje, najkasnije 30 dana od dana dobijanja upotrebne dozvole.

Prilikom primopredaje objekata javnog vodovoda ili javne kanalizacije iz stava 1. ovog člana između investitora i Preduzeća, Preduzeću se pored odobrenja za upotrebu objekta, Odluke investitora o prenosu, predaje i prateća tehnička i finansijska dokumentacija sa svim dozvolama i saglasnostima koje su pratile projektovanje i izgradnju objekta.

O izvršenoj primopredaji sačinjava se zapisnik.

Član 26

Komunalni i drugi radovi koji se izvode na vodovodnoj i kanalizacionoj mreži, u neposrednoj blizini, iznad ili ispod komunalnih objekata (cevovoda i drugih postrojenja i uređaja) i u zonama i pojasevima sanitarne zaštite mogu se izvoditi samo uz prethodnu saglasnost Preduzeća.

Sve radove na zaštiti i obezbeđenju komunalnih objekata u slučaju izvođenja radova iz stava 1. ovog člana izvodi Preduzeće ili drugi izvođač pod nadzorom Preduzeća, na teret investitora.

Troškovi otklanjanja kvarova na javnom vodovodu i kanalizaciji nastali krivicom Korisnika padaju na teret Korisnika usluga.

Za štetu nastalu izlivanjem kanalizacije, a zbog nenamenskog korišćenja unutrašnjih instalacija ili fizičke veze površinske vode sa kanalizacionom mrežom ne odgovara Preduzeće.

Član 27

Oštećenje ili kvarove koji nestanu na priključku i mernim uređajima ili vodovodnoj mreži prijavljuju se Preduzeću, koje mora da vodi knjigu podnetih prijava.

Davalac usluga je obavezan da na objektima gradske vodovodne mreže otklanja nastale kvarove ili oštećenja odmah, a najkasnije u roku od 8 dana, a prema prioritetu koji definiše tehnička služba Preduzeća, kao i vrsti kvarova.

Korisnik je dužan da o svakom kvaru na priključku najhitnije izvesti Preduzeće i to neposredno, pismeno, telefonom ili na drugi odgovarajući način, odmah po uočavanju kvara.

Otklanjanje kvarova mora se vršiti bez prekida, a po mogućnosti u vreme kada najmanje remeti redovno snabdevanje ostalih korisnika.

Član 28

Radi zaštite objekata korisnika od povratnog dejstva fekalnih voda izazvanih usporima u uličnoj kanalizaciji, polažaj sanitarnih objekata (slivnika, nužnika i sl.) ne može biti ispod kote nivelete ulice.

Izuzetno može se odobriti priključenje objekta čiji su sanitarni uređaji ispod kote nivelete ulice ukoliko su projektovani i ugrađeni zaštitni uređaji. Zaštitne uređaje ugrađuje korisnik i isti je sastavni deo unutrašnje kućne kanalizacije.

U slučaju da dođe do štete na objektu korisnika kod kojih je položaj sanitarnih objekta ispod kote nivelete ulice, štetu snosi korisnik koji je zahtevao ovakvu vrstu priključka.

Član 29

Vlasnik odnosno korisnik nepokretnosti koja se nalazi ispod, iznad ili pored komunalnih objekata davaoca usluga, ne može da obavlja radove koji bi mogli da ometaju pružanje komunalnih usluga.

Član 30

Građani, preduzeća organizacije i druge zajednice dužni su da čuvaju od oštećenja vodovodne objekte i uređaje, a da o oštećenjima na ovim objektima blagovremeno prijavljuju davaocu usluga, a ukoliko sami izvrše oštećenje dužni su nadoknaditi troškove za uklanjanje oštećenja.

Član 31

Priključenje industrijskih i drugih objekata na javnu kanalizaciju koji ispuštaju veće količine upotrebljenih voda, stepena zagađivanja van propisanog, može se dozvoliti ukoliko su ispunjeni odgovarajući uslovi za primarno prečišćavanje, ugrađeni instrumenti za merenje količina i kvaliteta otpadnih voda, kao i ukoliko je postignut odgovarajući stepen prečišćavanja, u skladu sa Zakonom.

Uređaje iz stava 1. ovog člana moraju postaviti i izgraditi svi investitori ili vlasnici objekata koji ispuštaju otpadne vode u javnu gradsku kanalizaciju ili bar direktno u recipient sopstvenom kanalizacionom mrežom.

Troškove izgradnje objekata, postavljanja uređaja i instrumenata iz stava 1. ovog člana kao i prevezivanje postojećih izliva na javnu gradsku kanalizaciju snose investitori ili vlasnici objekta.

Član 32

Pravno lice, preduzetnik, odnosno fizičko lice koje ispušta ili odlaže materije koje mogu zagaditi vodu, osim fizičkog lica koje koristi vodu za piće, sopstvene i sanitarne potrebe, dužno je da te materije, pre ispuštanja u sistem javne kanalizacije ili recipijent, delimično ili potpuno odstrani kao i da prečisti otpadne vode, u skladu sa Zakonom o vodama i posebnim zakonima koji uređuju oblast zaštite životne sredine, odnosno propisa donetih na osnovu tih zakona.

Član 33

Kontrola kvaliteta otpadnih voda vršenjem odgovarajućeg broja analiza na mestu upuštanja pre mešanja sa otpadnim vodama u gradskoj kanalizaciji kao i kontrolu rada primarnog uređaja za prečišćavanje vrši korisnik javne gradske kanalizacije o svom trošku.

Član 34

Pravno lice, preduzetnik, odnosno fizičko lice iz člana 32. ove Odluke, dužno je da postavi uređaje za merenje i kontinuirano meri količine otpadnih voda, da ispituje parametre kvaliteta otpadnih voda i njihov uticaj na recipijent, da izveštaje o izvršenim merenjima čuva najmanje pet godina i da iste dostavlja javnom vodoprivrednom preduzeću, ministarstvu nadležnom za poslove zaštite životne sredine i Agenciji za životnu sredinu jednom godišnje.

5. KORIŠĆENJE VODE U JAVNE SVRHE

Član 35

Pod korišćenjem vode u javne svrhe, u smislu odredaba ove odluke, podrazumeva se korišćenje vode za gašenje požara, pranje i polivanje ulica, zalivanje javnih zelenih površina, održavanje i izgradnja gradskih saobraćajnica, kao i za javne česme i fontane, javne sanitarne objekte, javne otvorene i zatvorene bazene, gradska groblja i sl.

Uslovi korišćenja i način plaćanja vode utrošene u javne svrhe, osim za gašenje požara određuju se ugovorom koji preduzeće zaključuje sa javnim komunalnim preduzećima i dugim licima kojima je povereno obavljanje navedenih delatnosti iz stava 1. ovog člana.

Vatrogasne jedinice, odnosno društva, imaju pravo da za potrebe gašenja požara koriste vodu iz svih hidranata.

Isporučena voda za gašenje požara se ne naplaćuje.

Nenamenska potrošnja vode iz hidrantske mreže će se obračunati i paušalno zaduživati korisnik priključka.

III - NAČIN OBEZBEĐIVANJA KONTINUITETA U ISPORUCI VODE I ODVOĐENJU VODA

Obaveze Preduzeća

Član 36

Preduzeće je dužno da organizuje svoj rad i poslovanje na način kojim se obezbeđuje:

1) trajno i nesmetano pružanje komunalnih usluga korisnicima pod uslovima i na način uređen zakonom, propisima i standardima donesenim na osnovu zakona;

2) propisani ili ugovoreni obim i kvalitet komunalnih usluga, koji podrazumeva tačnost u pogledu rokova, sigurnost korisnika u dobijanju usluga i zdravstvenu i higijensku ispravnost u skladu sa pozitivnim propisima;

3) preduzimanje mera održavanja, razvoja i zaštite komunalnih objekata, postrojenja i opreme, koji služe za obavljanje komunalnih delatnosti;

4) razvoj i unapređenje kvaliteta i vrsti komunalnih usluga, kao i unapređenje organizacije i efikasnosti rada.

Preduzeće je dužno da svoj rad i poslovanje organizuje tako da obezbeđuje stalnu funkcionalnu sposobnost tehničkih sistema iz čl. 7. i 8. ove odluke, u cilju trajnog i nesmetanog pružanja usluga isporuke vode i odvođenje voda svim korisnicima, neprekidno 24 sata dnevno pod jednakim uslovima.

Preduzeće je dužno da obezbedi odgovarajući kvalitet vode i kvalitet pružene usluge, koji podrazumeva zdravstvenu i higijensku ispravnost prema propisanim standardima i normativima, sigurnost i pouzdanost korisnika u dobijanju usluga i zaštitu životne sredine.

Obaveze vršioca komunalne delatnosti u slučaju planiranih prekida isporuke

Član 37

Vršilac komunalne delatnosti dužan je da u sredstvima javnog informisanja ili na drugi pogodan način obavesti korisnike komunalnih usluga o planiranim ili očekivanim smetnjama i prekidima, koji će nastati ili mogu nastati u pružanju komunalnih usluga, najkasnije 24 sata pre očekivanog prekida u pružanju tih usluga.

Obaveze preduzeća u slučaju neplaniranih prekida isporuke

Član 38

Ako dođe do poremećaja ili prekida u pružanju komunalnih usluga isporuke vode ili odvođenja voda usled više sile ili drugih razloga koji nisu mogli da se predvide, odnosno spreče, Preduzeće je obavezno da odmah preduzme mere na otklanjanju uzroka poremećaja, odnosno prekida, ili na drugi način obezbedi zadovoljavanje potreba korisnika, i to:

1. privremeno obezbedi snabdevanje korisnika komunalnim uslugama iz alternativnih izvora, kad je to moguće (priručni uređaji za snabdevanje i odvođenje voda), a obavezno ako prekid traje duže od 24 sata,

2. radno angažuje zaposlene na otklanjanju uzroka poremećaja, odnosno razloga zbog kojih je došlo do prekida u vršenju komunalnih usluga, kao i da angažuje treća lica u vršenju komunalnih usluga,

3. hitno popravi i zameni instalacije i uređaje kojima se obezbeđuje vršenje komunalnih usluga, kao i zaštiti komunalne objekte i uređaje od daljih kvarova ili havarija,

4. preduzima i druge mere koje utvrdi Gradsko veće

5. obavesti nadležni organ Gradske uprave o slučaju nastupanja neplaniranih ili neočekivanih poremećaja ili prekida u pružanju komunalnih usluga.

Član 39

U slučaju iznenadnog kvara na javnom vodovodu i javnoj kanalizaciji, Preduzeće može i bez prethodnog obaveštavanja korisnika da prekine pružanje komunalne usluge, s tim što je dužno da odmah po prekidu, preko sredstava javnog informisanja, obavesti korisnike o razlozima, kao i o vremenu trajanja prekida.

Preduzeće je dužno da izvođenje radova iz stava 1. ovog člana organizuje tako da prekid u snabdevanju vodom traje vremenski što kraće.

Ako prekid u snabdevanju vodom nije moguće otkloniti u roku kraćem od 24 sata, Preduzeće je dužno da u skladu sa ovom odlukom obezbedi korisnicima isporuku vode.

Član 40

Vlasnik ili korisnik nepokretnosti dužan je da omogući Preduzeću intervenciju na izgrađenoj komunalnoj infrastrukturi i postrojenjima uz obavezu Preduzeća da nadoknadi štetu nastalu usled intervencije ili na drugi način otkloni posledice izvršene intervencije.

Pravo pristupa radi intervencija na nepokretnostima iz stave 1. ovog člana, omogućiće, posebnim rešenjem nadležnog organa za imovinsko pravne i komunalne poslove Gradske uprave grada Novog Pazara.

Preduzeće je dužno da otkloni posledice izvršene intervencije najkasnije u roku od sedam dana od dana završetka intervencije.

Obaveze jedinice lokalne samouprave u slučaju neplaniranih prekida isporuke

Član 41

Po prijemu obaveštenja o neplaniranom prekidu isporuke, odnosno po utvrđivanju poremećaja ili prekida u pružanju komunalnih usluga, Gradska uprava dužna je da:

1) odredi red prvenstva i način pružanja usluga onim korisnicima kod kojih bi usled prekida nastala opasnost po život i rad građana ili rad pravnih i fizičkih lica, ili bi nastala značajna, odnosno nenadoknadiva šteta;

2) preduzme mere za hitnu zaštitu komunalnih objekata i druge imovine koja je ugrožena;

3) utvrdi razloge i eventualnu odgovornost za poremećaj, odnosno prekid vršenja delatnosti i učinjenu štetu.

IV - PRAVA I OBAVEZE PREDUZEĆA I KORISNIKA

Član 42

Preduzeće je dužno da:

1. vrši isporuku vode u skladu sa propisanim standardima i normativima u pogledu kvaliteta i ispravnosti vode,

2. trajno čuva kompletnu tehničku dokumentaciju o stvarno izvedenom stanju javnog vodovoda i javne kanalizacije,

3. primenjuje propisane tehničke uslove,

4. održava postrojenja i uređaje javnog vodovoda i javne kanalizacije,

5. održava priključke od ulične vodovodne mreže zaključno sa centralnim ili individualnim vodomerom,

6. održava javnu kanalizaciju,

7. održava i kontroliše ispravnost vodomera,

8. vrši zamenu neispravnih vodomera po službenoj dužnosti, ili na zahtev korisnika u roku od 10 dana od dana prijema zahteva odnosno od konstatovanja neispravnosti po službenoj dužnosti, o svom trošku,

9. vrši priključenje unutrašnjih instalacija na javni vodovod i javnu kanalizaciju,

10. vatrogasnim jedinicama, odnosno društvima, dostavi plan hidranata na vodovodnoj mreži i da ih obavesti o svakom ukinutom ili novom ugrađenom hidrantu, odmah po nastaloj promeni,

11. održava nadzemne hidrante na javnim površinama i obeleži mesta na kojima se nalaze podzemni hidranti,

12. otkloni tragove izlivenih otpadnih voda sa javnih površina,

13. na zahtev korisnika izvrši čišćenje septičke jame, po obezbeđenju tehničkih uslova.

14. planira i usklađuje svoje planove sa planskim dokumentima grada Novog Pazara;

15. organizuje najmanje jednom godišnje mogućnost elektronskog ili anketnog izjašnjavanje korisnika komunalnih usluga o kvalitetu pružanja komunalnih usluga.

Ukoliko su rezultati izjašnjavanja korisnika komunalnih usluga iz prethodnog stave tačka 15. takvi da većina nije zadovoljna pruženom komunalnom uslugom određenog vršioca komunalne delatnosti, Gradsko veće grada Novog Pazara pokreće postupak preispitivanja rada tog vršioca komunalne delatnosti i nalaže mu da otkloni nedostatke koji su navedeni u izjašnjavanju korisnika u roku koji ne može biti duži od 90 dana.

Ukoliko vršilac komunalne delatnosti ne postupi u pogledu otklanjanja nedostataka kvaliteta pružene komunalne usluge, Skupština grada Novog Pazara može poveriti obavljanje komunalne delatnosti drugom vršiocu komunalne delatnosti koji ispunjava uslove, u skladu sa Zakonom.

Obaveze korisnika komunalne usluge, uključujući i plaćanje cene komunalne usluge, nastaju započinjanjem korišćenja komunalne usluge, odnosno početkom pružanja komunalne usluge, i kada se ona koristi suprotno propisima kojima se uređuje ta komunalna delatnost.

Član 43

Periodični pregled vodomera koji su u upotrebi vrši se u rokovima propisanim Zakonom o metrologiji i drugim podzakonskim aktima.

Popravku vodomera, bez obzira da li se vrši u vremenu ili po isteku roka važenja žiga, vrši Preduzeće.

Ukoliko je neispravnost vodomera nastala zbog mehaničkog oštećenja ili nepažnje korisnika, troškove popravke snosi korisnik.

Korisnik je dužan da omogući Preduzeću skidanje vodomera u cilju periodičnog pregleda i zamenu ispravnim ili izbaždarenim vodomerom, bez obaveze da na priključak vrati isti vodomer.

Ukoliko korisnik ne dozvoli zamenu kontrolnog vodomera prema propisima i uslovima, ili onemogući njegovo očitavanje u periodu od 3 meseca uzastopno, Preduzeće će mu obračunati paušalnu naknadu.

Član 44

Korisnik ima pravo da traži kontrolu ispravnosti vodomera, a Preduzeće je dužno da izvrši traženu kontrolu u roku od osam dana od dana prijema zahteva.

Ako se kontrolom utvrdi da je vodomer neispravan, Preduzeće je dužno da ga zameni najkasnije u roku od 10 dana, od dana kada se utvrdi neispravnost.

Troškove ispitivanja vodomera snosi Preduzeće, osim u slučaju ako nadležni organ laboratorija ustanovi da je vodomer ispravan, kada ove troškove snosi korisnik.

Ako je zahtev podnet po isteku roka važenja žiga, kojim se potvrđuje ispravnost vodomera, korisnik neće snositi troškove provere ispravnosti vodomera.

Član 45

Korisnik je dužan prilikom korišćenja predmetnih komunalnih usluga, da:

1. održava unutrašnje instalacije vodovoda i kanalizacije, okno za vodomer, prvo reviziono okno i priključak, kao i sopstvene uređaje za povećanje pritiska, hidrostanica kod stambenih zgrada, prečišćavanje otpadnih voda i septičke jame,

2. zatraži priključenje na sistem javne kanalizacije u roku od šest meseci od dana ispunjenja tehničkih uslova, a da odmah po priključenju unutrašnje instalacije na javnu kanalizaciju, stavi van upotrebe septičku jamu,

3. postupi u skladu sa tehničkim uslovima pri izvođenju radova,

4. preduzeću plaća naknadu za izvršenu komunalnu uslugu u rokovima propisanim ovom odlukom,

5. dopusti pristup i omogući očitavanje vodomera, uručivanje obračuna, održavanje vodovodnog priključka i kontrolu ispravnosti drugih uređaja čija bi neispravnost mogla da nanese štetu javnom vodovodu i javnoj kanalizaciji.

6. ne ometa druge korisnike i ne ugrožava životnu sredinu;

7. ne ugrožavaju objekti i oprema, koji su u funkciji obavljanja određene komunalne delatnosti.

Član 46

Korisniku nije dozvoljeno da:

1. sam ukloni vodomer ili skine plombu sa vodomera, popravlja ga ili da angažuje drugo lice, osim Preduzeća,

2. koristi kućne vodovodne instalacije za uzemljenje električnih instalacija i uređaja,

3. upotrebi zatvarač ispred vodomera i skine plombu sa njega, osim u slučaju požara ili havarije, s tim da o tome odmah obavesti preduzeće,

4. javnu fekalnu kanalizaciju koristi za odvođenje atmosferskih voda sa slivnih površina (krovova, dvorišta, staza i drugih betoniranih površina i sl.),

5. izvrši samovlasno priključenje na tehnički sistem vodovodne ili kanalizacione mreže,

6. priključi unutrašnje vodovodne i kanalizacione instalacije preko vodovodnog ili kanalizacionog priključka ili unutrašnjih instalacija drugog korisnika,

7. da odvodi otpadne i atmosferske vode preko unutrašnjih instalacija kanalizacije susedne zgrade, odnosno zemljišta,

8. ugradi odvodnu cev na delu kanalizacionog priključka od ulične kanalizacione mreže do prvog revizionog okna iza regulacione linije,

9. da pokriva i podiže poklopce sa uličnih revizionih okana i ubacuje predmete i materije koje onemogućavaju normalno funkcionisanje javne kanalizacije,

10. koristi vodu sa hidranstke mreže, bez prethodno pribavljenog odobrenja od javnog preduzeća,

11. vršiti zatvaranje instalacija usled čega drugi korisnici ostaju bez mogućnosti korišćenja vode i kanalizacije.

Član 47

U gradsku kanalizaciju zabranjeno je ispuštati naročito:

1. otpadne vode i materije kojima se ugrožava predviđeni hidraulički režim toka odvođenja otpadnih voda, vodonepropusnost kanalizacione mreže, rad pumpi gradske kanalizacije, proticanje ili prečišćavanje otpadnih voda ili koje mogu oštetiti kanalizacionu mrežu;

2. otpadne vode koje sadrže opasne i štetne materije, a koje nisu prethodno obrađene u posebnim uređajima za prečišćavanje otpadnih voda do nivoa kvaliteta propisanog odlukom iz člana 14. ove odluke;

3. krute i viskozne materije, koje same ili u kontaktu sa drugim materijama mogu prouzrokovati smetnje komunalnim objekatima kanalizacije, kao što su: pepeo, slama, otpaci i strugotine metala, plastike, drveta, stakla, otpad od tekstila, otpad životinjskog porekla (perje, dlaka, životinjska utroba i dr), otpadna ulja i maziva i otpadna jestiva ulja, hemikalije i boje, kao i mulj iz taložnika kanalizacionih sistema, odnosno mulj koji nastaje pri prečišćavanju atmosferskih i otpadnih voda, cementni i krečni mulj, ostaci betona i azbestnog otpada, materije koje nastaju čišćenjem i održavanjem asfaltnih baza i dr;

4. agresivne materije (kiseline i baze) i ostale štetne tečnosti koje nepovoljno utiču na materijal od kog su izrađeni komunalni objekti kanalizacije, a nisu prethodno prečišćene do nivoa kvaliteta propisanog, u skaldu sa odredbama ove Odluke;

5. gasove (sumporvodonik, sumpor dioksid, cijanidi, hlor i sl.);

6. patogene bakterije ili viruse;

7. sadržaj septičkih jama i slivničkih taložnika;

8. nevezani zrnasti materijal sa zelenih javnih površina (parkovi i dr.), zrnasti i prašinasti građevinski materijal i građevinski otpad, kao i nečistoće sa saobraćajnica i drugih saobraćajnih površina u toku njihovog čišćenja i pranja.

Lice koje izvrši neku od radnji iz stava 1. ovog člana dužno je da nadoknadi štetu koja je prouzrokovana izvršenom zabranjenom radnjom.

Član 48

U kanale za odvođenje atmosferskih voda u okviru gradskog kanalizacionog sistema zabranjeno je upuštanje:

- domaće upotrebljene vode iz stambenih, komunalnih i industrijskih postrojenja,

- atmosferske vode sa površina jako zagađenih produktima industrije,

- industrijske otpadne vode sa i bez prethodne obrade na internim objektima za prečišćavanje,

- upotrebljene vode od pranja i polivanja ulica i drugih javnih površina, od pranja vozila, iz hladnjače i druge industrijske uslovno čiste vode,

- Atmosferske vode sa krovnih i dvorišnih površina, oluka i drugih prostora.

Član 49

Ukoliko dođe do pucanja cevi ili havarije na unutrašnjim vodovodnim instalacijama korisnika i istekne veća količina vode, korisnik je dužan da otkloni kvar i da isti prijavi Preduzeću, s tim što će Preduzeće od korisnika naplatiti naknadu za isporučenu vodu.

Član 50

Korisnik ima pravo da privremeno otkaže korišćenje komunalne usluge, ukoliko postoje tehnički uslovi za isključenje, a otkazom ne dovodi do poremećaja pružanja komunalnih usluga drugim korisnicima.

Otkaz iz stava 1. ovog člana vrši se u pisanoj formi, najmanje 15 dana pre prestanka korišćenja komunalne usluge.

V - NAČIN OBRAČUNA I NAPLATE NAKNADE ZA ISPORUČENU VODU I ODVOĐENJE VODA

Član 51

Korisnik plaća naknadu za isporučenu vodu i odvođenje voda na osnovu utvrđene jedinične cene, u zavisnosti od obima pružene komunalne usluge, a u skladu sa kriterijima utvrđenim ovom odlukom.

Utvrđena jedinična cena za komunalnu uslugu treba da obezbedi:

1. redovno obavljanje komunalne delatnosti isporuke vode i odvođenja voda u propisanom obimu i kvalitetu,

2. redovno investiciono i tekuće održavanje tehničkih sistema iz člana 8. i 9. ove odluke.

Obaveze korisnika komunalne usluge, uključujući i plaćanje cene komunalne usluge, nastaju započinjanjem korišćenja komunalne usluge, odnosno početkom pružanja komunalne usluge, i kada se ona koristi suprotno propisima kojima se uređuje ta komunalna delatnost.

Član 52

Cene komunalnih usluga se određuju na osnovu sledećih načela:

1) primena načela "potrošač plaća";

2) dovoljnosti cene da pokrije poslovne rashode;

3) usaglašenosti cena komunalnih usluga sa načelom pristupačnosti;

4) nepostojanja razlike u cenama između različitih kategorija potrošača, sem ako se razlika zasniva na različitim troškovima obezbeđivanja komunalne usluge.

Ako se za različite kategorije korisnika komunalnih usluga primenjuju različiti metodi obračuna, vodiće se računa da cena bude srazmerna sa troškovima pružanja te usluge.

Cenu za izvršenu komunalnu uslugu po 1 m3 utvrđuje Nadzorni odbor Preduzeća uz saglasnost Osnivača.

Član 53

Elementi za određivanje cene komunalne usluga su:

1) poslovni rashodi iskazani u poslovnim knjigama i finansijskim izveštajima;

2) rashodi za izgradnju i rekonstrukciju objekata komunalne infrastrukture i nabavku opreme, prema usvojenim programima i planovima Preduzeća na koje je jedinica lokalne samouprave dala saglasnost;

3) dobit vršioca komunalne delatnosti.

Sredstva koja su namenjena za finansiranje obnove i izgradnje objekata komunalne infrastrukture iskazuju se posebno i mogu se upotrebiti samo za te namene.

Nadležni organ jedinice lokalne samouprave za poslove privrede je u obavezi da prati kretanje cena komunalnih usluga, a naročito usklađenost cena komunalnih usluga sa principima utvrđenim ovom Odlukom i Zakonom.

Jedinica lokalne samouprave može propisati da se u postupku kontrole korišćenja komunalne usluge naplaćuje posebna cena za slučaj korišćenja komunalne usluge na način koji je u suprotnosti sa propisima kojima se uređuje ta komunalna delatnost.

Član 54

Obim isporučene vode utvrđuje Preduzeće očitavanjem centralnog ili individualnog vodomera ili na osnovu merila i kriterijuma utvrđenih ovom odlukom.

Obim odvedene vode utvrđuje Preduzeće na osnovu obima isporučene vode, koji je utvrđen na način iz stava 1. ovog člana.

Obim pružene komunalne usluge očitavanjem centralnog ili individualnog vodomera utvrđuje se na osnovu razlike stanja na brojilu između dva očitavanja.

Prilikom očitavanja očitavaju se samo cele jedinice mere za koje je utvrđena cena za pružanje komunalne usluge.

Član 55

Glavni merni instrument za merenje potrošnje vode ugrađen na mestu priključenja unutrašnjih instalacija korisnika na komunalnu infrastrukturu predstavlja sastavni deo komunalne infrastrukture.

Nabavka mernog instrumenta iz stava 1. ovog člana vrši se iz cene izrade priključka, koju plaća investitor, odnosno vlasnik nepokretnosti.

Očitavanje vodomera vrši Preduzeće, najmanje tri puta u toku kalendarske godine.

Član 56

Korisnik je dužan da omogući pristup vodomeru i ima pravo da prisustvuje očitavanju.

Član 57

Obračun i naplata vode korisniku vrši se prema stanju brojila na centralnom ili individualnom vodomeru, registrovanom na dan izvršenog očitavanja, s tim što se registrovano stanje na brojilu u momentu očitavanja uzima kao početno stanje za naredni obračunski period.

U zgradama u kojima su u svim stanovima ugrađeni kontrolni vodomeri, korisnici plaćaju naknadu prema potrošnji registrovanoj na kontrolnim vodomerima, kao i razliku između zbira registrovane potrošnje na kontrolnim vodomerima i registrovane potrošnje na centralnom vodomeru, koja se deli na korisnike srazmerno njihovoj potrošnji.

U stambenim zgradama u kojima nisu svi korisnici ugradili kontrolne vodomere u stanovima i zajedničkim prostorijama, korisnik koji je iste ugradio plaća naknadu prema potrošnji registrovanoj na kontrolnom vodomeru, a korisnici koji nisu ugradili kontrolni vodomer plaćaju paušalnu potrošnju u količini 6 m3 po članu domaćinstva.

Korisnici koji su ugradili kontrolne vodomere, kao i korisnici koji se zadužuju preko paušala plaćaju i razliku između zbira registrovane potrošnje na kontrolnim vodomerima i dodeljenog paušala i registrovane potrošnje na centralnom vodomeru, srazmerno njihovoj potrošnji na kontrolnim vodomerima i dodeljenog paušala.

Ukoliko je zbir registrovane potrošnje na kontrolnim vodomerima i dodeljenog paušala veći od registrovane potrošnje na centralnom vodomeru, korisnicima kojima je dodeljen paušal umanjuje se zaduženje srazmerno dodeljenom paušalu.

U zgradama u kojima korisnici nisu ugradili kontrolne vodomere u stanovima i zajedničkim prostorijama, korisnici plaćaju registrovanu potrošnju na centralnom vodomeru koja se deli na korisnike u zavisnosti od broja članova porodičnog domaćinstva korisnika, u skladu sa stavom 3. ovog člana.

Ukoliko se u postupku utvrđivanja količine isporučene vode korisniku u stambenim zgradama utvrdi neispravnost centralnog vodomera, Preduzeće je dužno da količinu isporučene vode utvrdi na osnovu prosečne potrošnje iz istog perioda u prethodnoj godini.

"Naknada za korisničko mesto" za domaćinstva i stanove u zgradama kolektivnog stanovanje, iskazuje se u ekvivalentnom dinarskom iznosu na mesečnom nivou, po važećem Cenovniku.

"Naknada za korisničko mesto" za privredu i neprivredu, iskazuje se u ekvivalentnom dinarskom iznosu na mesečnom nivou, iskazano po cenama 1m3 vode za privredu, zavisno od profila vodomera i to: 3/4" - 2m3, 1" - 2,5m3 vode, 5/4" - 3m3 vode, 6/4" - 4m3 vode, 2" - 5m3 vode, 3" - 8m3 vode, 4" - 10m3 vode.

Član 58

Na objektima koji su priključeni na gradsku vodovodnu i kanalizacionu mrežu obveznik plaćanja je vlasnik objekta, a nakon smrti vlasnika objekta privremeni obveznici plaćanja su korisnici odnosno držaoci pomenutog objekta tj. komunalne usluge, do okončanja ostavinskog postupka.

Korisnika objekta iz stava 1. ovog člana utvrđuje komisija Preduzeća na osnovu zapisnika, koji čini sastavni deo baze podataka Preduzeća, do okončanja ostavinskog postupka.

Član 59

Preduzeće će evidentirati novog vlasnika objekta kao potrošača samo na osnovu punovažnog dokaza o pravu svojine na objektu.

Ako za pomenuti objekat iz stava 1. ovog člana postoji dug za utrošak vode i korišćenje kanalizacije, evidentiranje novog korisnika će se izvršiti nakon plaćanja istog.

Član 60

Korisnik koji koristi vodu sa sopstvenog izvora i ispušta je u kanalizacionu mrežu davaoca usluga, dužan je da ugradi vodomer, radi utvrđivanja količine ispuštene vode.

Član 61

Vlasnik ili zakupac stana koji pretvori stambeni u poslovni prostor dužan je da plati naknadu za vodu i kanalizaciju po važećem cenovniku.

Član 62

Ako se porodična zgrada pretvara u poslovni prostor korisnik je dužan da Preduzeću prijavi nastalu promenu i da plaća naknadu za vodu i kanalizaciju po važećem cenovniku.

Član 63

Vlasnik koji pretvara deo zgrade u poslovni prostor, dužan je da prijavi nastalu promenu Preduzeću i po njegovom nalogu da plati razdvajanje mreže i ugradnju novog vodomera.

Ukoliko se ne postupi na način iz stava 1. ovog člana, Preduzeće ima pravo da obračun i naplati ukupno utrošenu vodu i kanalizaciju vrši po važećem cenovniku.

Član 64

Vlasnik poslovnog prostora koji nema ugrađen vodomer za taj poslovni prostor, a koristi vodu sa mernog instrumenta za zgradu, dužan je da plati razliku cene priključka između individualne zgrade i poslovnog prostora po važećem cenovniku, a Preduzeće će cenu utrošene vode i korišćenja kanalizacije u poslovnim prostorijama obračunavati po važećem cenovniku.

Član 65

Ako se poslovni prostor u zgradi pretvara u stambeni prostor, Korisnik je dužan da prijavi nastalu promenu i dostavi Preduzeću dokaz o prestanku rada i obavljanja registrovane delatnosti.

Član 66

Preduzeće može delimično osloboditi korisnika plaćanja za utrošak vode i upotrebu kanalizacije u slučajevima:

- gubitka vode usled kvara na vezi kod vodomera,

- zbog kvara na samom vodomeru,

- zbog prskanja stakla na vodomeru usled mraza u propisno izgrađenim šahtama,

- u slučajevima kvara na vodovodnim instalacijama koje korisnik nije mogao da uoči za koje je saznao tek po saopštenju kontrolnog organa ili prijema računa za plaćanje.

Odluka o delimičnom oslobađanju će se doneti na osnovu zapisnika RJ "Za detekciju kvarova." Konačnu Odluku donosi Preduzeće, nakon otklanjanja kvara.

Član 67

Zabranjeno je neovlašćeno korišćenje vode i javne kanalizacije.

Pod neovlašćenim korišćenjem vode i kanalizacije podrazumeva se:

1. Korišćenje vode i kanalizacije samovlasnim priključenjem vodovodnih i kanalizacionih objekata i instalacija na vodovodnu i kanalizacionu mrežu preduzeća, bez odobrenja davaoca usluga,

2. Korišćenje vode i upotreba kanalizacije bez vodomera,

3. Korišćenje vode preko vodomera koji je oštećen od strane korisnika ili je samovoljno zamenjen postavljanjem neodgovarajućeg vodomera

4. Priključenje pre vodomera.

Kod neovlašćenog korišćenja vode i javne kanalizacije Preduzeće će izvršiti naplatu vode za prosečnu potrošnju za iste ili slične korisnike za godinu dana, uz primenu trostruko veće važeće cene.

Član 68

Komunalni inspektor svojim rešenjem zabraniće neovlašćeno korišćenje vodovodne i kanalizacione mreže i naložiće korisniku da izvrši isključenje sa vodovodne i kanalizacione mreže.

Troškovi isključenja utvrđuju se prema cenovniku Preduzeća i padaju na teret korisnika koji se bespravno priključio.

Korisnik čiji je objekat isključen sa vodovodne i kanalizacione mreže zbog bespravnog priključka, stiče pravo na ponovno priključenje objekta vodovodne i kanalizacione mreže, kada ispuni uslove i uplati obračunati iznos troškova.

Član 69

Zabranjeno je neracionalno korišćenje vode.

Pod neracionalnom potrošnjom za kategoriju domaćinstva, podrazumeva se utrošak vode veći od 100 m3 na mesečnom nivou, po jednom mernom uređaju.

Član 70

Za neracionalnu potrošnju vode, cena za isporučenu vodu utvrđuje se na sledeći način:

- u slučaju da je utrošak vode do 50% veći od racionalnog utroška vode iz člana 68. ove Odluke, naknada za količinu vode preko racionalnog utroška utvrđuje se primenom osnovne cene za vodu pomnožene koeficijentom 1,5;

- u slučaju da je utrošak vode više od 50% veći od racionalnog utroška vode, utvrđenog članom 69. ove Odluke, naknada se utvrđuje primenom osnovne cene vode pomnožene koeficijentom 2.

VI - POSTUPANJE U SLUČAJEVIMA OPŠTE NESTAŠICE VODE

Član 71

U slučaju opšte nestašice vode, Preduzeće je dužno da blagovremeno izvesti Gradsko veće grada Novog Pazara o potrebi uvođenja smanjenja potrošnje vode - restrikciju na potrošnju vode i predlaže mere za njeno sprovođenje.

Meru restrikcije potrošnje vode uvodi Gradsko veće grada Novog Pazara, određujući način restrikcije.

Restrikcijom se može:

1. zabraniti korišćenje vode iz vodovoda za polivanje parkova, vrtova, bašti, pranje ulica i vozila,

2. uskraćivanje davanje vode, zatvaranjem vode u pojedinim delovima grada i u određeno vreme,

3. uskraćivanje davanja vode pojedinim korisnicima u određeno vreme,

4. smanjiti nivo potrošnje vode koji se smatra racionalnim shodno članu 56. ove Odluke.

Član 72

Odluka o restrikciji objavljuje se u sredstvima javnog informisanja a sadrži: vreme restrikcije, način vršenja kontrole i snabdevanja građana vodom i druge uslove.

Korisnici su dužni da se pridržavaju mera restrikcije koje propiše nadležni organ.

Član 73

Ako se, u skladu sa zakonom, organizuje štrajk u Preduzeću, Preduzeće je obavezno da obezbedi minimum procesa rada u skladu sa posebnom odlukom Skupštine grada Novog Pazara, kao i da obezbedi:

1. prečišćavanje i distribuciju vode,

2. minimalni pritisak u distributivnoj mreži javnog vodovoda, i to u meri koja obezbeđuje propisani kvalitet isporuke vode,

3. obavljanje poslova na otklanjanju havarija na distributivnoj mreži javnog vodovoda,

4. stalnu kontrolu kvaliteta isporučene vode u laboratoriji preduzeća,

5. funkcionisanje javne kanalizacije.

VII - SLUČAJEVI I USLOVI POD KOJIMA SE MOŽE USKRATITI ISPORUKA VODE I ODVOĐENJE VODA

Član 74

Preduzeće će privremeno uskratiti korisniku isporuku vode u sledećim slučajevima:

1. ako je stanje unutrašnjih vodovodnih instalacija i vodomernog okna takvo da ugrožava higijensku ispravnost vode u javnom vodovodu,

2. ako poveže unutrašnje vodovodne instalacije spojene sa javnim vodovodom sa vodovodnim instalacijama i uređajima koji koriste vodu sa individualnog izvorišta,

3. ako unutrašnje vodovodne ili kanalizacione instalacije priključi na javni vodovod ili javnu kanalizaciju preko vodovodnog ili kanalizacionog priključka ili unutrašnjih vodovodnih ili kanalizacionih instalacija korisnika druge zgrade, odnosno nepokretnosti, bez prethodno pribavljenje saglasnosti Preduzeća i vlasnika odnosno korisnika nepokretnosti,

4. ako ugradi vodovodnu cev na vodovodnom priključku ispred vodomera,

5. ako ukloni vodomer ili skine plombu sa vodomera,

6. ako ukloni plombu sa zatvarača ispred vodomera ili sa zatvarača na obilaznom vodu namenjenom za protivpožarne potrebe,

7. ako dovede u neispravnost vodovodnu instalaciju i time ugrozi bezbednost susednih objekata,

8. ugradi odvodnu cev na delu kanalizacionog priključka od ulične kanalizacione mreže do prvog revizionog okna iza regulacione linije,

9. ako je od strane inspekcijskih organa zabranjeno korišćenje unutrašnjih instalacija kanalizacije,

10. ako korisnik vode nakon pravosnažnog rešenja komunalne inspekcije ne izvrši pražnjenje septičke jame, odnosno na drugi način ne obustavi izlivanje fekalnih i otpadnih voda na javnu površinu,

11. ako vodu koristi nenamenski i u uslovima proglašene restrikcije,

12. ako koristi unutrašnje vodovodne instalacije za uzemljenje električnih instalacija i uređaja,

13. ako otpadne vode ispušta u javnu kanalizaciju suprotno odredbama Zakona o vodama i podzakonskim aktima donetim na osnovu tog zakona,

14. ako preko hidrantske mreže bez ugrađenog vodomera koristi vodu za druge namene,

15. ako ne plati komunalnu uslugu u roku od 60 dana počev od dana dospelosti prvog neplaćenog potraživanja,

16. ako se ne prijavi smrt dotadašnjeg vlasnika vodomera, a držaoci odnosno korisnici objekta koji je priključen na javni vodovod i kanalizaciju se ne prijave kod Preduzeća kao privremeni obveznici plaćanja, do okončanja ostavinskog postupka,

17. ako se ne podnese zahtev Preduzeću za promenu korisniku u Bazi podataka, u situaciji otuđenja nepokretnosti.

Preduzeće je dužan je da u pismenoj formi obavesti korisnika komunalne usluge o mogućnosti obustave komunalne usluge usled nastupanja slučaja iz stava 1. ovog člana i ostavi mu primereni rok za ispunjenje obaveze.

Član 75

Preduzeće je dužno da najkasnije u roku od dva dana od izmirenja duga za izvršenu komunalnu uslugu i plaćene propisane naknade za ponovno priključenje, nastavi pružanje komunalne usluge korisniku.

Član 76

Troškove isključenja i ponovnog priključenja unutrašnjih vodovodnih i kanalizacionih instalacija u slučajevima iz člana 74. ove odluke, snosi korisnik.

ODRŽAVANJE ATMOSFERSKE KANALIZACIJE

Član 77

Delatnost održavanja atmosferske kanalizacije na teritoriji grada Novog Pazara obavlja JKP "Vodovod i kanalizacija" Novi Pazar.

Finansijska sredstva za održavanje atmosferske kanalizacije obezbeđuje grad Novi Pazar.

Međusobna prava, obaveze i odgovornosti između JKP "Vodovod i kanalizacija" i grada Novog Pazara uređuju se ugovorom.

VII - NADZOR

Član 78

Poslove inspekcijskog nadzora nad primenom ove odluke i propisa donetih na osnovu ove odluke vrši organ Gradske uprave nadležan za inspekcijske poslove preko komunalnog inspektora.

U obavljanju poslova iz stava 1. ovog člana, komunalni inspektor ima ovlašćenja da preduzima mere u skladu Zakonom o inspekcijskom nadzoru kao i da izdaje prekršajni nalog za prekršaje za koje su ovom Odlukom propisane novčane kazne u fiksnom iznosu.

Član 79

Prekršajni nalog komunalni inspektor izdaje u pisanoj formi u skladu sa zakonom kojim je propisana sadržina prekršajnog naloga.

Prekršajni nalog se sastoji od originala i dve kopije.

Original se uručuje licu protiv koga se izdaje prekršajni nalog, a kopije zadržava nadležni organ za obavljanje inspekcijskih poslova.

Prekršajni nalog se uručuje prisutnom licu za koga se smatra da je učinilo prekršaj u momentu otkrivanja prekršaja.

Lice protiv koga je izdat prekršajni nalog svojim potpisom na odgovarajućem mestu u nalogu potvrđuje njegov prijem.

Ako je lice za koga se smatra da je učinilo prekršaj odsutno i kada okolnosti otkrivanja ili priroda prekršaja to zahtevaju, dostavljanje prekršajnog naloga će se izvršiti putem pošte ili dostavne službe, u skladu sa odredbama o dostavljanju iz zakona koji uređuje opšti upravni postupak.

Ako prisutno lice protiv koga se izdaje prekršajni nalog odbije da primi nalog, komunalni inspektor, odnosno komunalni policajac će ga upozoriti na posledice odbijanja prijema, uneti u prekršajni nalog zabelešku o odbijanju prijema, dan i čas kada je prijem odbijen čime se smatra da je prekršajni nalog uručen.

Lice protiv koga je izdat prekršajni nalog prihvata odgovornost za prekršaj plaćanjem polovine izrečene kazne u roku od osam dana od dana prijema prekršajnog naloga, čime se oslobađa plaćanja druge polovine izrečene kazne.

Ako lice protiv koga je izdat prekršajni nalog u roku od osam dana od dana prijema prekršajnog naloga ne plati izrečenu kaznu ili ne podnese zahtev za sudsko odlučivanje o izdatom prekršajnom nalogu, smatraće se da je prihvatilo odgovornost propuštanjem, a prekršajni nalog će postati konačan i izvršan.

Prekršajni nalog sa konstatacijom konačnosti i zabeleškom da novčana kazna nije plaćena komunalni inspektor, dostavlja nadležnom prekršajnom sudu radi sprovođenja izvršenja u skladu sa zakonom.

Lice protiv koga je izdat prekršajni nalog, može prihvatiti odgovornost za prekršaj i nakon isteka roka od osam dana od prijema prekršajnog naloga, ako pre postupka izvršenja dobrovoljno plati celokupan iznos izrečene novčane kazne.

VIII - KAZNENE ODREDBE

Član 80

Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 80.000 dinara kazniće se za prekršaj Preduzeće, ako:

1. ne postupi u skladu sa odredbom člana 13. stav 3. ove Odluke;

2. ne postupi u skladu sa odredbom člana 19. stav 1. ove Odluke;

3. ne postupi u skladu sa odredbom člana 22. st. 3. ove odluke;

4. ne postupi u skladu sa odredbom člana 27. stav 1. ove odluke;

5. ne postupi u skladu sa odredbom člana 36. ove odluke;

6. ne postupi u skladu sa odredbom člana 37. ove odluke;

7. ne postupi u skladu sa odredbom člana 38. ove odluke;

8. ne postupi u skladu sa odredbom člana 39. ove odluke;

9. ne postupi u skladu sa odredbom člana 40. stav 3. ove odluke;

10. ne postupi u skladu sa odredbom člana 42. ove odluke;

11. ne postupi u skladu sa odredbom člana 44. stav 1. i 2 ove odluke.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se za prekršaj odgovorno lice u Preduzeću novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 20.000 dinara.

Član 81

Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 80.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice kao korisnik, odnosno odgovorno lice u pravnom licu, novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 20.000 dinara, ako:

1. ne postupi u skladu sa odredbom člana 13. stav 2. i 5. ove odluke;

2. postupi suprotno odredbi člana 13. stav 6. ove odluke;

3. postupi suprotno odredbi člana 14. stav 4. ove odluke;

4. ne postupi u skladu sa odredbom člana 15. ove odluke;

5. ne postupi u skladu sa odredbom člana 18. stav 3. ove odluke;

6. ne postupi u skladu sa odredbom člana 26. stav 1. ove odluke;

7. postupi suprotno odredbi člana 29. ove Odluke,

8. ne postupi u skladu sa odredbom člana 30. ove odluke;

9. ne postupi u skladu sa odredbom člana 33. ove odluke;

10. postupi suprotno odredbi člana 40. ove Odluke,

11. ne postupi u skladu sa odredbom člana 45. ove odluke;

12. postupi suprotno odredbi člana 46. ove odluke;

13. postupi suprotno odredbi člana 47. ove odluke;

14. postupi suprotno odredbi člana 48. ove odluke;

15. ne postupi u skladu sa odredbom člana 56. ove odluke;

16. ne postupi u skladu sa odredbom člana 60. ove odluke;

17. postupi suprotno odredbi člana 67. ove odluke;

18. postupi suprotno odredbi člana 69. ove odluke.

Za prekršaj iz stava 1. tačke 1. do 8. i od 9. do 18. ovog člana kazniće se preduzetnik novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 40.000 dinara.

Član 82

Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 10.000 dinara kazniće se za prekršaj fizičko lice kao korisnik ako:

1. ne postupi u skladu sa odredbom člana 13. stav 2. i 5. ove odluke;

2. postupi suprotno odredbi člana 13. stav 6. ove odluke;

3. postupi suprotno odredbi člana 14. stav 4. ove odluke;

4. ne postupi u skladu sa odredbom člana 15. ove odluke;

5. ne postupi u skladu sa odredbom člana 18. stav 3. ove odluke;

6. ne postupi u skladu sa odredbom člana 26. stav 1. ove odluke;

7. postupi suprotno odredbi člana 29. ove Odluke,

8. ne postupi u skladu sa odredbom člana 30. ove odluke;

11. postupi suprotno odredbi člana 40. ove Odluke,

12. ne postupi u skladu sa odredbom člana 45. ove odluke;

13. postupi suprotno odredbi člana 46. ove odluke;

14. postupi suprotno odredbi člana 47. ove odluke;

15. postupi suprotno odredbi člana 48. ove odluke;

16. ne postupi u skladu sa odredbom člana 56. ove odluke;

17. ne postupi u skladu sa odredbom člana 60. ove odluke;

18. postupi suprotno odredbi člana 67. ove odluke;

19. postupi suprotno odredbi člana 69. ove odluke.

IX - PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 83

Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o javnom vodovodu i kanalizaciji ("Opštinski službeni glasnik" broj 15/1998 i "Službeni list grada Novog Pazara" broj 1/2012).

Član 84

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Novog Pazara".