PRAVILNIKO POSEBNIM ELEMENTIMA, ODNOSNO KRITERIJUMIMA ZA PROCENU RIZIKA, UČESTALOSTI VRŠENJA INSPEKCIJSKOG NADZORA NA OSNOVU PROCENE RIZIKA I POSEBNIM ELEMENTIMA PLANA INSPEKCIJSKOG NADZORA U OBLASTI UPRAVNE INSPEKCIJE("Sl. glasnik RS", br. 61/2018) |
Ovim pravilnikom propisuju se posebni elementi odnosno kriterijumi za procenu rizika, učestalost vršenja inspekcijskog nadzora na osnovu procene rizika i posebni elementi plana inspekcijskog nadzora u oblasti upravne inspekcije.
Posebni elementi odnosno kriterijumi za procenu rizika
Pregled posebnih elemenata, odnosno kriterijuma za procenu rizika u oblastima, odnosno podoblastima pod nadzorom upravne inspekcije i matrica rizika dati su u prilogu ovog pravilnika.
Prilog je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Procena rizika za vanredni upravni inspekcijski nadzor
Procena rizika za vanredni upravni inspekcijski nadzor vrši se na osnovu elemenata odnosno kriterijuma za procenu rizika za redovan upravni inspekcijski nadzor i ocene koliko je opasnost po poštovanje načela zakonitosti konkretna i kolika je jačina ugrožavanja ili povrede zakona i drugih propisa čiju primenu nadzire upravna inspekcija.
Osnov sumnje da je učinjeno kažnjivo delo neposredno povlači kritičan rizik, bez upuštanja u dalju procenu rizika na osnovu ostalih kriterijuma i elemenata.
Učestalost vršenja inspekcijskog nadzora na osnovu procene rizika
U oblasti, odnosno podoblasti u kojoj je procenjen kritičan ili visok rizik, inspekcijski nadzor vrši se najmanje jednom godišnje, a po potrebi i češće, kako bi se stepen rizika smanjio ispod visokog rizika.
U oblasti, odnosno podoblasti u kojoj je procenjen srednji rizik, inspekcijski nadzor vrši se najmanje jednom u dve godine, kako bi se stepen rizika smanjio ispod srednjeg rizika.
U oblasti, odnosno podoblasti u kojoj je procenjen nizak rizik, inspekcijski nadzor vrši se najmanje jednom u četiri godine.
Posebni elementi plana upravnog inspekcijskog nadzora
Plan upravnog inspekcijskog nadzora (godišnji program rada upravne inspekcije - Upravnog inspektorata), pored obaveznih elemenata, sadrži i:
1) mere i aktivnosti za postizanje ciljeva;
2) rok za završetak predviđenih mera i aktivnosti;
3) pokazatelje učinaka na nivou mera i na nivou aktivnosti.
U godišnjem programu rada upravne inspekcije - Upravnog inspektorata utvrđuju se godišnji ciljevi inspekcijskog nadzora u oblastima, odnosno podoblastima pod nadzorom upravne inspekcije i iskazuju u efektima za koje Upravni inspektorat planira da budu ostvareni.
Godišnjim programom rada upravne inspekcije - Upravnog inspektorata aktivnosti upravne inspekcije usmeravaju se prvenstveno ka oblastima, odnosno podoblastima sa visokim stepenom verovatnoće nastanka štetnih posledica, odnosno sa povećanim rizikom odstupanja od načela zakonitosti u radu, kao i ka oblastima, odnosno podoblastima u kojima u prethodnoj godini, odnosno prethodnim godinama nije vršen nadzor.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
PREGLED POSEBNIH ELEMENATA ODNOSNO KRITERIJUMA ZA PROCENU RIZIKA U OBLASTIMA, ODNOSNO PODOBLASTIMA POD NADZOROM UPRAVNE INSPEKCIJE I MATRICA RIZIKA
I. Posebni kriterijumi za procenu rizika
1. Priroda štetne posledice u oblastima, odnosno podoblastima pod nadzorom upravne inspekcije
Redni broj |
Oblast pod nadzorom upravne inspekcije |
Numerička |
1. |
Državna uprava |
5 |
2. |
Radni odnosi u državnim organima, organima autonomnih pokrajina i organima jedinica lokalne samouprave |
5 |
2.1. |
Radni odnosi u državnim organima |
5 |
2.2. |
Radni odnosi u organima autonomnih pokrajina |
5 |
2.3. |
Radni odnosi u organima jedinica lokalne samouprave |
5 |
3. |
Opšti upravni postupak i posebni upravni postupci |
5 |
3.1. |
Nadzor nad primenom Zakona o opštem upravnom postupku i zakona kojima se uređuju posebni upravni postupci |
5 |
3.2. |
Nadzor nad primenom Zakona o inspekcijskom nadzoru |
5 |
4. |
Izgled i upotreba grba, zastave i himne Republike Srbije, službena upotreba jezika i pisama, službena upotreba pečata državnih i drugih organa |
5 |
4.1. |
Izgled i upotreba grba, zastave i himne Republike Srbije |
5 |
4.2. |
Službena upotreba jezika i pisama |
5 |
4.3. |
Službena upotreba pečata državnih i drugih organa |
5 |
5. |
Birački spiskovi i matične knjige |
5 |
5.1. |
Birački spiskovi |
5 |
5.2. |
Matične knjige |
5 |
6. |
Političke stranke i udruženja |
5 |
6.1. |
Političke stranke |
5 |
6.2. |
Udruženja |
5 |
7. |
Slobodan pristup informacijama od javnog značaja |
5 |
8. |
Druge oblasti u kojima je posebnim zakonom utvrđena nadležnost upravne inspekcije |
5 |
2. Procena obima štetnih posledica u oblastima, odnosno podoblastima pod nadzorom upravne inspekcije
Redni broj |
Nadzirani organ i drugi nadzirani subjekat |
Numerička |
1. |
Republički organi i organizacije |
5 |
1.1. |
Organi državne uprave i republičke organizacije kojima su povereni poslovi državne uprave |
5 |
1.2. |
Pravosudni organi |
5 |
2. |
Organi i organizacije autonomnih pokrajina |
|
2.1. |
Povereni poslovi kod kojih nezakonitost, nepravilnost i nedostatak u radu uzrokuje štetne posledice po celu Republiku Srbiju |
5 |
2.2. |
Izvorni poslovi i povereni poslovi kod kojih nezakonitost, nepravilnost i nedostatak u radu ne uzrokuje štetne posledice po celu Republiku Srbiju |
4 |
3. |
Organi i organizacije jedinica lokalne samouprave i gradskih opština |
|
3.1. |
Povereni poslovi kod kojih nezakonitost, nepravilnost i nedostatak u radu uzrokuje štetne posledice po celu Republiku Srbiju |
5 |
3.2. |
Izvorni poslovi i povereni poslovi kod kojih nezakonitost, nepravilnost i nedostatak u radu ne uzrokuje štetne posledice po celu Republiku Srbiju |
3 |
4. |
Drugi subjekti pod nadzorom upravne inspekcije |
|
4.1. |
Drugi subjekti pod nadzorom upravne inspekcije republičkog nivoa i uticaja |
3 |
4.2. |
Drugi subjekti pod nadzorom upravne inspekcije koji nisu republičkog nivoa i uticaja |
2 |
3. Težina štetnih posledica u oblastima, odnosno podoblastima pod nadzorom upravne inspekcije
Težina štetnih posledica |
Raspon bodova |
Numerička vrednost |
Mala |
10 |
2 |
Srednja |
15 |
3 |
Velika |
20 |
4 |
Izrazito velika |
25 |
5 |
4. Verovatnoća nastanka štetnih posledica u oblastima, odnosno podoblastima pod nadzorom upravne inspekcije
1) Rizik utvrđen u prethodnom nadzoru u odnosu na određenu oblast, odnosno podoblast |
||
Stepen rizika |
Opis verovatnoće |
Numerička vrednost |
Neznatan |
Zanemarljiva |
1 |
Nizak |
Mala |
2 |
Srednji |
Srednja |
3 |
Visok |
Velika |
4 |
Kritičan |
Izrazito velika |
5 |
2) Dužina primene određenog propisa u određenoj oblasti, odnosno podoblasti |
||
Propis je u primeni: |
Opis verovatnoće |
Numerička vrednost |
Više od tri godine |
Mala |
1 |
Od jedne do tri godine |
Srednja |
2 |
Godinu dana ili manje |
Velika |
3 |
3) Stanje zakonitosti u određenoj oblasti, odnosno podoblasti |
||
Postupanje |
Opis verovatnoće |
Numerička vrednost |
Nije bilo predloženih mera/Izvršenje mera predloženih zapisnikom o inspekcijskom nadzoru |
Zanemarljiva |
1 |
Izvršenje mera izrečenih rešenjem |
Mala |
2 |
Upravno izvršenje izrečenih mera |
Srednja |
3 |
Zahtev za pokretanje prekršajnog postupka |
Velika |
4 |
Krivična prijava |
Izrazito velika |
5 |
4) Broj i struktura predstavki koje se odnose na određenu oblast, odnosno podoblast |
||
U poslednjih godinu dana: |
Opis verovatnoće |
Numerička vrednost |
Nije bilo predstavki koje se odnose na određenu oblast, odnosno podoblast |
Zanemarljiva |
1 |
Predstavke koje se odnose na određenu oblast, odnosno podoblast pretežno su podnosila fizička lica (građani) |
Mala |
2 |
Predstavke koje se odnose na određenu oblast, odnosno podoblast pretežno su podnosili preduzetnici, privredna društva i druga pravna lica |
Srednja |
3 |
Predstavke koje se odnose na određenu oblast, odnosno podoblast pretežno su podnosili državni organi, organi autonomne pokrajine i jedinica lokalne samouprave, kao i drugi subjekti sa javnim ovlašćenjima |
Velika |
4 |
Verovatnoća nastanka štetnih posledica |
Raspon bodova |
Numerička vrednost |
Zanemarljiva |
1-2 |
1 |
Mala |
3-8 |
2 |
Srednja |
9-53 |
3 |
Velika |
54-192 |
4 |
Izrazito velika |
193-300 |
5 |
II. Matrica rizika i metod za procenu rizika
Ovde je prikazana metoda 5x5 (Tabela 1).
Za primenu ove metode potrebno je za oblasti, odnosno podoblasti pod nadzorom upravne inspekcije, koje se analiziraju primenom ove metode, utvrditi:
- verovatnoću nastanka štetnih posledica i
- težinu mogućih štetnih posledica.
Za utvrđenu verovatnoću nastanka štetnih posledica i težinu štetnih posledica, na osnovu Tabele 2. utvrđuje se stepen rizika oblasti, odnosno podoblasti pod nadzorom upravne inspekcije (odrediti stepen rizika od 1 do 25).
Tabela 1: Matrica rizika
Verovatnoća nastanka štetnih posledica |
Težina štetnih posledica |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||
Zanemarljiva |
1 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Mala |
2 |
2 |
4 |
6 |
8 |
10 |
Srednja |
3 |
3 |
6 |
9 |
12 |
15 |
Velika |
4 |
4 |
8 |
12 |
16 |
20 |
Izrazito velika |
5 |
5 |
10 |
15 |
20 |
25 |
Tabela 2: Stepen rizika
Brojčana vrednost rizika |
Kvalitativni opis rizika |
1, 2 |
Neznatan |
3, 4, 5 |
Nizak |
6, 8, 9 |
Srednji |
10, 12, 15, 16 |
Visok |
20, 25 |
Kritičan |