PRAVILNIK
O POSEBNIM ELEMENTIMA, ODNOSNO KRITERIJUMIMA ZA PROCENU RIZIKA, UČESTALOSTI VRŠENJA INSPEKCIJSKOG NADZORA NA OSNOVU PROCENE RIZIKA I POSEBNIM ELEMENTIMA PLANA INSPEKCIJSKOG NADZORA U OBLASTI UPRAVNE INSPEKCIJE

("Sl. glasnik RS", br. 61/2018)

Predmet

Član 1

Ovim pravilnikom propisuju se posebni elementi odnosno kriterijumi za procenu rizika, učestalost vršenja inspekcijskog nadzora na osnovu procene rizika i posebni elementi plana inspekcijskog nadzora u oblasti upravne inspekcije.

Posebni elementi odnosno kriterijumi za procenu rizika

Član 2

Pregled posebnih elemenata, odnosno kriterijuma za procenu rizika u oblastima, odnosno podoblastima pod nadzorom upravne inspekcije i matrica rizika dati su u prilogu ovog pravilnika.

Prilog je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Procena rizika za vanredni upravni inspekcijski nadzor

Član 3

Procena rizika za vanredni upravni inspekcijski nadzor vrši se na osnovu elemenata odnosno kriterijuma za procenu rizika za redovan upravni inspekcijski nadzor i ocene koliko je opasnost po poštovanje načela zakonitosti konkretna i kolika je jačina ugrožavanja ili povrede zakona i drugih propisa čiju primenu nadzire upravna inspekcija.

Osnov sumnje da je učinjeno kažnjivo delo neposredno povlači kritičan rizik, bez upuštanja u dalju procenu rizika na osnovu ostalih kriterijuma i elemenata.

Učestalost vršenja inspekcijskog nadzora na osnovu procene rizika

Član 4

U oblasti, odnosno podoblasti u kojoj je procenjen kritičan ili visok rizik, inspekcijski nadzor vrši se najmanje jednom godišnje, a po potrebi i češće, kako bi se stepen rizika smanjio ispod visokog rizika.

U oblasti, odnosno podoblasti u kojoj je procenjen srednji rizik, inspekcijski nadzor vrši se najmanje jednom u dve godine, kako bi se stepen rizika smanjio ispod srednjeg rizika.

U oblasti, odnosno podoblasti u kojoj je procenjen nizak rizik, inspekcijski nadzor vrši se najmanje jednom u četiri godine.

Posebni elementi plana upravnog inspekcijskog nadzora

Član 5

Plan upravnog inspekcijskog nadzora (godišnji program rada upravne inspekcije - Upravnog inspektorata), pored obaveznih elemenata, sadrži i:

1) mere i aktivnosti za postizanje ciljeva;

2) rok za završetak predviđenih mera i aktivnosti;

3) pokazatelje učinaka na nivou mera i na nivou aktivnosti.

U godišnjem programu rada upravne inspekcije - Upravnog inspektorata utvrđuju se godišnji ciljevi inspekcijskog nadzora u oblastima, odnosno podoblastima pod nadzorom upravne inspekcije i iskazuju u efektima za koje Upravni inspektorat planira da budu ostvareni.

Godišnjim programom rada upravne inspekcije - Upravnog inspektorata aktivnosti upravne inspekcije usmeravaju se prvenstveno ka oblastima, odnosno podoblastima sa visokim stepenom verovatnoće nastanka štetnih posledica, odnosno sa povećanim rizikom odstupanja od načela zakonitosti u radu, kao i ka oblastima, odnosno podoblastima u kojima u prethodnoj godini, odnosno prethodnim godinama nije vršen nadzor.

Završna odredba

Član 6

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Prilog

PREGLED POSEBNIH ELEMENATA ODNOSNO KRITERIJUMA ZA PROCENU RIZIKA U OBLASTIMA, ODNOSNO PODOBLASTIMA POD NADZOROM UPRAVNE INSPEKCIJE I MATRICA RIZIKA

I. Posebni kriterijumi za procenu rizika

1. Priroda štetne posledice u oblastima, odnosno podoblastima pod nadzorom upravne inspekcije

Redni broj

Oblast pod nadzorom upravne inspekcije

Numerička
vrednost

1.

Državna uprava

5

2.

Radni odnosi u državnim organima, organima autonomnih pokrajina i organima jedinica lokalne samouprave

5

2.1.

Radni odnosi u državnim organima

5

2.2.

Radni odnosi u organima autonomnih pokrajina

5

2.3.

Radni odnosi u organima jedinica lokalne samouprave

5

3.

Opšti upravni postupak i posebni upravni postupci

5

3.1.

Nadzor nad primenom Zakona o opštem upravnom postupku i zakona kojima se uređuju posebni upravni postupci

5

3.2.

Nadzor nad primenom Zakona o inspekcijskom nadzoru

5

4.

Izgled i upotreba grba, zastave i himne Republike Srbije, službena upotreba jezika i pisama, službena upotreba pečata državnih i drugih organa

5

4.1.

Izgled i upotreba grba, zastave i himne Republike Srbije

5

4.2.

Službena upotreba jezika i pisama

5

4.3.

Službena upotreba pečata državnih i drugih organa

5

5.

Birački spiskovi i matične knjige

5

5.1.

Birački spiskovi

5

5.2.

Matične knjige

5

6.

Političke stranke i udruženja

5

6.1.

Političke stranke

5

6.2.

Udruženja

5

7.

Slobodan pristup informacijama od javnog značaja

5

8.

Druge oblasti u kojima je posebnim zakonom utvrđena nadležnost upravne inspekcije

5

2. Procena obima štetnih posledica u oblastima, odnosno podoblastima pod nadzorom upravne inspekcije

Redni broj

Nadzirani organ i drugi nadzirani subjekat

Numerička
vrednost

1.

Republički organi i organizacije

5

1.1.

Organi državne uprave i republičke organizacije kojima su povereni poslovi državne uprave

5

1.2.

Pravosudni organi

5

2.

Organi i organizacije autonomnih pokrajina

 

2.1.

Povereni poslovi kod kojih nezakonitost, nepravilnost i nedostatak u radu uzrokuje štetne posledice po celu Republiku Srbiju

5

2.2.

Izvorni poslovi i povereni poslovi kod kojih nezakonitost, nepravilnost i nedostatak u radu ne uzrokuje štetne posledice po celu Republiku Srbiju

4

3.

Organi i organizacije jedinica lokalne samouprave i gradskih opština

 

3.1.

Povereni poslovi kod kojih nezakonitost, nepravilnost i nedostatak u radu uzrokuje štetne posledice po celu Republiku Srbiju

5

3.2.

Izvorni poslovi i povereni poslovi kod kojih nezakonitost, nepravilnost i nedostatak u radu ne uzrokuje štetne posledice po celu Republiku Srbiju

3

4.

Drugi subjekti pod nadzorom upravne inspekcije

 

4.1.

Drugi subjekti pod nadzorom upravne inspekcije republičkog nivoa i uticaja

3

4.2.

Drugi subjekti pod nadzorom upravne inspekcije koji nisu republičkog nivoa i uticaja

2

3. Težina štetnih posledica u oblastima, odnosno podoblastima pod nadzorom upravne inspekcije

Težina štetnih posledica

Raspon bodova

Numerička vrednost

Mala

10

2

Srednja

15

3

Velika

20

4

Izrazito velika

25

5

4. Verovatnoća nastanka štetnih posledica u oblastima, odnosno podoblastima pod nadzorom upravne inspekcije

1) Rizik utvrđen u prethodnom nadzoru u odnosu na određenu oblast, odnosno podoblast

Stepen rizika

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

Neznatan

Zanemarljiva

1

Nizak

Mala

2

Srednji

Srednja

3

Visok

Velika

4

Kritičan

Izrazito velika

5

2) Dužina primene određenog propisa u određenoj oblasti, odnosno podoblasti

Propis je u primeni:

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

Više od tri godine

Mala

1

Od jedne do tri godine

Srednja

2

Godinu dana ili manje

Velika

3

3) Stanje zakonitosti u određenoj oblasti, odnosno podoblasti

Postupanje

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

Nije bilo predloženih mera/Izvršenje mera predloženih zapisnikom o inspekcijskom nadzoru

Zanemarljiva

1

Izvršenje mera izrečenih rešenjem

Mala

2

Upravno izvršenje izrečenih mera

Srednja

3

Zahtev za pokretanje prekršajnog postupka

Velika

4

Krivična prijava

Izrazito velika

5

4) Broj i struktura predstavki koje se odnose na određenu oblast, odnosno podoblast

U poslednjih godinu dana:

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

Nije bilo predstavki koje se odnose na određenu oblast, odnosno podoblast

Zanemarljiva

1

Predstavke koje se odnose na određenu oblast, odnosno podoblast pretežno su podnosila fizička lica (građani)

Mala

2

Predstavke koje se odnose na određenu oblast, odnosno podoblast pretežno su podnosili preduzetnici, privredna društva i druga pravna lica

Srednja

3

Predstavke koje se odnose na određenu oblast, odnosno podoblast pretežno su podnosili državni organi, organi autonomne pokrajine i jedinica lokalne samouprave, kao i drugi subjekti sa javnim ovlašćenjima

Velika

4

 

Verovatnoća nastanka štetnih posledica

Raspon bodova

Numerička vrednost

Zanemarljiva

1-2

1

Mala

3-8

2

Srednja

9-53

3

Velika

54-192

4

Izrazito velika

193-300

5

II. Matrica rizika i metod za procenu rizika

Ovde je prikazana metoda 5x5 (Tabela 1).

Za primenu ove metode potrebno je za oblasti, odnosno podoblasti pod nadzorom upravne inspekcije, koje se analiziraju primenom ove metode, utvrditi:

- verovatnoću nastanka štetnih posledica i

- težinu mogućih štetnih posledica.

Za utvrđenu verovatnoću nastanka štetnih posledica i težinu štetnih posledica, na osnovu Tabele 2. utvrđuje se stepen rizika oblasti, odnosno podoblasti pod nadzorom upravne inspekcije (odrediti stepen rizika od 1 do 25).

Tabela 1: Matrica rizika

Verovatnoća nastanka štetnih posledica

Težina štetnih posledica

1

2

3

4

5

Zanemarljiva

1

1

2

3

4

5

Mala

2

2

4

6

8

10

Srednja

3

3

6

9

12

15

Velika

4

4

8

12

16

20

Izrazito velika

5

5

10

15

20

25

Tabela 2: Stepen rizika

Brojčana vrednost rizika

Kvalitativni opis rizika

1, 2

Neznatan

3, 4, 5

Nizak

6, 8, 9

Srednji

10, 12, 15, 16

Visok

20, 25

Kritičan