PRAVILNIK
O POSEBNIM ELEMENTIMA PROCENE RIZIKA, UČESTALOSTI VRŠENJA INSPEKCIJSKOG NADZORA NA OSNOVU PROCENE RIZIKA I POSEBNIM ELEMENTIMA PLANA INSPEKCIJSKOG NADZORA U OBLASTI OBRAZOVANJA I VASPITANJA

("Sl. glasnik RS", br. 63/2018)

Predmet

Član 1

Ovim pravilnikom propisuju se posebni elementi procene rizika, učestalost vršenja inspekcijskog nadzora na osnovu procene rizika i posebni elementi plana inspekcijskog nadzora u oblasti obrazovanja i vaspitanja.

Posebni kriterijumi za procenu rizika

Član 2

Stepen rizika jeste proizvod verovatnoće nastanka štetnih posledica i težine tih posledica.

Težina štetnih posledica za pružaoce usluga obrazovanja i vaspitanja predstavlja proizvod prirode štetnih posledica koje mogu nastati u oblasti pružanja usluga obrazovanja i vaspitanja i obima štetnih posledica, koji se ogleda u ukupnom broju lica koja koriste uslugu ili u ukupnom broju radno angažovanih lica.

Težina štetnih posledica utvrđena je u rasponu od 1 do 25. (Tabela 1.1 x Tabela 2.1 ili Tabela 1.1 x Tabela 2.2).

Verovatnoća nastanka štetnih posledica predstavlja proizvod posebnih kriterijuma za verovatnoću u vidu rizika utvrđenog u prethodnom nadzoru ili na osnovu izveštaja o samoproveri ispunjenosti zahteva iz kontrolne liste i samoproceni rizika, nezakonitosti i nepravilnosti utvrđenih u prethodnim inspekcijskim nadzorima, spremnosti subjekta da obezbedi zakonitost i bezbednost svog poslovanja i postupanja i sposobnosti da to učini.

Verovatnoća nastanka štetnih posledica utvrđuje se u rasponu od 1 do 625. (Tabela 4.1 x Tabela 4.2 x Tabela 4.3 x Tabela 4.3).

Težina štetnih posledica i verovatnoća nastanka štetnih posledica svode se na numeričke vrednosti u rasponu od 1 do 5, radi jednostavnije primene matrice rizika metodom 5 x 5.

Za novoosnovane nadzirane subjekte (nadzirani subjekti koji su osnovani i počeli su sa obavljanjem delatnosti u poslednjih godinu dana), kao pretpostavka utvrđuje se srednji stepen rizika.

Kod nadziranih subjekata kod kojih u prethodnom periodu nije vršen inspekcijski nadzor, utvrđuje se, kao pretpostavka srednji stepen rizika.

Kod nadziranih subjekata koji obavljaju delatnost izvan sedišta ili obavljaju proširenu delatnost, utvrđuje se, kao pretpostavka srednji stepen rizika.

Neregistrovani subjekt neposredno povlači kritičan rizik bez upuštanja u dalju procenu rizika.

Pregled posebnih kriterijuma za procenu rizika u oblasti obrazovanja i vaspitanja i matrica rizika odštampani su uz ovaj pravilnik i čine njegov sastavni deo (Prilog).

Procena rizika za vanredni inspekcijski nadzor

Član 3

Procena rizika za neodložno postupanje vrši se na osnovu kriterijuma:

- procene rizika za redovan inspekcijski nadzor,

- procene koliko je opasnost konkretna i koliki je stepen ugrožavanja ili povrede prava korisnika usluga i radno angažovanih lica,

- šta nadzirani subjekt čini da spreči nastanak konkretne štete ili da je otkloni ili umanji, da li je sposoban da to uradi, odnosno u kojoj meri to čini i može,

- da li postoji osnov sumnje da je izvršen prekršaj, privredni prestup ili krivično delo, koja težina dela je u pitanju i koliko iznosi zaprećena kazna.

Procena rizika za vanredni inspekcijski nadzor na osnovu podnete predstavke, odnosno inicijative za pokretanje vanrednog inspekcijskog nadzora vrši se na osnovu kriterijuma za procenu rizika za redovan inspekcijski nadzor i procene koliko je opasnost konkretna i koliki je stepen ugrožavanja ili povrede prava, bezbednosti i zdravlja korisnika usluga i radno angažovanih lica.

Neposredna procena rizika

Član 4

Incident kod nadziranog subjekta, koji za posledicu ima ozbiljno ugrožavanje prava, bezbednosti i zdravlja korisnika ili zaposlenog, odnosno radno angažovanog lica, neposredno povlači kritičan rizik, bez upuštanja u dalju procenu rizika na osnovu ostalih kriterijuma i elemenata.

Isto dejstvo imaju i činjenice koje ukazuju na to da je učinjeno krivično delo ili da je nadzirani subjekat, odnosno određeno lice nadziranog subjekta učinilac krivičnog dela.

Neregistrovani subjekt povlači kritičan rizik tog subjekta, bez upuštanja u dalju procenu rizika na osnovu ostalih kriterijuma i elemenata.

Posebni elementi plana inspekcijskog nadzora u oblasti obrazovanja i vaspitanja

Član 5

Plan inspekcijskog nadzora, pored obaveznih elemenata, sadrži i:

1) mere i aktivnosti za postizanje ciljeva;

2) rok za završetak predviđenih mera i aktivnosti;

3) pokazatelje učinaka na nivou mera i na nivou aktivnosti.

U planu inspekcijskog nadzora utvrđuju se godišnji ciljevi inspekcijskog nadzora u oblasti obrazovanja i vaspitanja i iskazuju u merljivim efektima za koje prosvetna inspekcija planira da budu ostvareni.

Planom inspekcijskog nadzora, aktivnosti prosvetne inspekcije se usmeravaju prvenstveno ka nadziranim subjektima kod kojih je procenjen kritičan i visok stepen rizika kao i ka subjektima nadzora kod kojih u prethodnoj godini nije vršen nadzor.

Učestalost vršenja inspekcijskog nadzora na osnovu procene rizika

Član 6

Na osnovu procene rizika određuje se stepen rizika kod nadziranog subjekta i utvrđuje učestalost sprovođenja inspekcijskog nadzora.

Kod nadziranog subjekta kod kojeg je procenjen kritičan ili visok rizik, inspekcijski nadzor vrši se najmanje jednom u godinu dana, kako bi se stepen rizika smanjio ispod visokog rizika.

Kod nadziranog subjekta kod kojeg je procenjen srednji rizik, inspekcijski nadzor vrši se najmanje jednom u dve godine, kako bi se stepen rizika smanjio ispod srednjeg rizika.

Kod nadziranog subjekta kod kojeg je procenjen nizak rizik, inspekcijski nadzor vrši se najmanje jednom u pet godina.

Kod nadziranog subjekta kod kojeg je procenjen neznatan rizik inspekcijski nadzor vrši se po proceni prosvetnog inspektora.

Ako se promene elementi na osnovu kojih je izvršena procena rizika i naknadno se proceni da je rizik neznatan, inspekcijski nadzor se ne vrši.

Ako se praćenjem utvrdi da je neznatan rizik povećan i da prelazi u viši stepen, inspekcijski nadzor vrši se u učestalosti predviđenoj za odgovarajući stepen rizika.

Završna odredba

Član 7

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Prilog

PREGLED POSEBNIH KRITERIJUMA ZA PROCENU RIZIKA U OBLASTI OBRAZOVANJA I VASPITANJA I MATRICA RIZIKA - za ovaj deo je potreban timski rad

I. Posebni kriterijumi za procenu rizika

1. Posebni kriterijumi za procenu prirode štetne posledice

1.1. Pružaoci usluga

Pružaoci usluga / delatnost

Opis štetne posledice

Numerička vrednost

Predškolska ustanova
(delatnost vaspitanja i obrazovanja)

Izrazito velika

5

Osnovna škola
(delatnost osnovnog obrazovanja i vaspitanja)

Izrazito velika

5

Osnovna škola za obrazovanje odraslih
(delatnost osnovnog obrazovanja i vaspitanja)

Srednja

3

Osnovna Muzička škola
(delatnost osnovnog obrazovanja i vaspitanja)

Izrazito velika

5

Osnovna Baletska škola
(delatnost osnovnog obrazovanja i vaspitanja)

Izrazito velika

5

Osnovna škola za učenike sa smetnjama u razvoju i invaliditetom
(delatnost osnovnog obrazovanja i vaspitanja)

Izrazito velika

5

Srednja škola
(delatnost srednjeg obrazovanja i vaspitanja)

Izrazito velika

5

Gimnazija
(delatnost srednjeg obrazovanja i vaspitanja)

Izrazito velika

5

Stručna škola
(delatnost srednjeg obrazovanja i vaspitanja)

Izrazito velika

5

Srednja umetnička škola
(delatnost srednjeg obrazovanja i vaspitanja)

Izrazito velika

5

Mešovita škola
(delatnost srednjeg obrazovanja i vaspitanja)

Izrazito velika

5

Srednja škola za učenike sa smetnjama u razvoju i invaliditetom
(delatnost srednjeg obrazovanja i vaspitanja)

Izrazito velika

5

Škole sa domom
(delatnost srednjeg obrazovanja i vaspitanja, ishrane i smeštaja)

Izrazito velika

5

Ustanove od posebnog interesa za RS
(delatnost srednjeg obrazovanja i vaspitanja)

Izrazito velika

5

Dom učenika
(delatnost smeštaja, ishrane i vaspitnog rada)

Izrazito velika

5

Učenički centar
(delatnost ishrane, smeštaja i vaspitnog rada)

Izrazito velika

5

Učeničko odmaralište
(delatnost odmarališta)

Velika

4

Učenički kulturni centar
(delatnost učeničkog kulturnog centra)

Srednja

3

Studentski centar
(delatnost smeštaja i ishrane)

Velika

4

Studentsko odmaralište
(delatnost studentskog odmarališta)

Velika

4

Studentski kulturni centar
(delatnost studentskog kulturnog centra)

Srednja

3

Univerzitet
(Delatnost visokog obrazovanja)

Velika

4

Fakultet, odnosno umetnička akademija u sastavu Univerziteta
(delatnost visokog obrazovanja)

Velika

4

Akademija strukovnih studija
(delatnost visokog obrazovanja)

Velika

4

Visoka škola
(delatnost visokog obrazovanja)

Velika

4

Visoka škola strukovnih studija
(delatnost visokog obrazovanja)

Velika

4

Javno priznati organizatori aktivnosti
(delatnost srednjeg obrazovanja)

Srednji

3

Zavodi
(stručni poslovi obrazovanja i vaspitanja)

Mala

2

Poslodavci za učenje kroz rad
(srednje obrazovanje i vaspitanje)

Izrazito velika

5

Centri za stručno usavršavanje
(obrazovanje i usavršavanje zaposlenih)

Mala

2

2. Posebni kriterijumi za procenu obima štetnih posledica

2.1. Pružaoci usluga

Ukupan broj lica koja daju uslugu obrazovanja i vaspitanja, Učeničkog standarda, Zavodi

Broj lica

Opis štetnih posledica

Numerička vrednost

do 10

Zanemarljiva

1

11-30

Mala

2

31-50

Srednja

3

51-80

Velika

4

81 i više

Izrazito velika

5

2.1. Pružaoci usluga u ustanovama studentskog standarda

Ukupan broj lica koja daju uslugu ishrane i smeštaja

Broj lica

Opis štetnih posledica

Numerička vrednost

do 20

Zanemarljiva

1

21-50

Mala

2

51-100

Srednja

3

101-300

Velika

4

301 i više

Izrazito velika

5

2.1. Pružaoci usluga u visokom obrazovanju

Ukupan broj lica koja daju uslugu obrazovanja i vaspitanja

Broj lica

Opis štetnih posledica

Numerička vrednost

manje od 20

Izrazito velika

5

20 do 25

Zanemarljiva

1

26-40

Mala

2

41-55

Srednja

3

56-80

Velika

4

81 i više

Izrazito velika

5

2.2. Korisnici usluga obrazovanja i vaspitanja učeničkog standarda

Ukupan broj lica koja koriste uslugu

Broj lica

Opis štetnih posledica

Numerička vrednost

do 50

Zanemarljiva

1

51-100

Mala

2

101-300

Srednja

3

301-800

Velika

4

801 i više

Izrazito velika

5

2.2. Korisnici usluga studentskog standarda

Ukupan broj lica koja koriste uslugu ishrane i smeštaja

Broj lica

Opis štetnih posledica

Numerička vrednost

do 250

Zanemarljiva

1

251-600

Mala

2

601-1.000

Srednja

3

1.001-2.000

Velika

4

2.001 i više

Izrazito velika

5

2.2.Korisnici usluga visokog obrazovanja

Ukupan broj lica koja koriste uslugu

Broj lica

Opis štetnih posledica

Numerička vrednost

do 200

Zanemarljiva

1

201-500

Mala

2

501-1.500

Srednja

3

1.501-2.500

Velika

4

2.501 i više

Izrazito velika

5

3. Težina štetnih posledica

Težina štetnih posledica predstavlja proizvod prirode štetnih posledica i obima štetnih posledica i numerički je iskazana od 1 do 5 sa prikazom raspona bodova.

Težina štetnih posledica

Raspon bodova

Numerička vrednost

Zanemarljiva

1, 2

1

Mala

3, 4, 5

2

Srednja

6, 8, 9

3

Velika

10, 12, 15, 16

4

Izrazito velika

20, 25

5

4. Verovatnoća nastanka štetnih posledica

4.1) Rizik utvrđen na osnovu kontrolnih lista u prethodnom nadzoru

Stepen rizika

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

Neznatan

Zanemarljiva

1

Nizak

Mala

2

Srednji

Srednja

3

Visok

Velika

4

Kritičan

Izrazito velika

5

4.2) Nezakonitosti i nepravilnosti utvrđene u inspekcijskim nadzorima

Sadržina i broj akata inspekcijskog nadzora

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

Ukazivanje, Upozorenje

Mala

2

Nalaganje mera

Srednja

3

Jedno rešenje

Velika

4

Dva i više rešenja

Izrazito veliko

5

Zahtev za pokretanje prekršajnog postupka, privrednog prestupa

Izrazito velika

5

Krivična prijava

Izrazito velika

5

Rešenje o zabrani rada

Izrazito velika

5

4.3) Spremnost subjekta da obezbedi zakonitost i bezbednost svog poslovanja i postupanja i da otkloni ili umanji ostvarenje rizika

Postupanje

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

Nije bilo naloženih mera

Zanemarljiva

1

Dobrovoljno izvršenje mera naloženih zapisnikom o inspekcijskom nadzoru

Mala

2

Dobrovoljno izvršenje mera izrečenih rešenjem

Srednja

3

Upravno izvršenje izrečenih mera

Velika

4

Rešenje o zabrani rada, zahtev za pokretanje prekršajnog postupka i privrednog prestupa

Izrazito velika

5

Krivična prijava

Izrazito velika

5

4.4) Sposobnost subjekta da obezbedi zakonitost i bezbednost svog poslovanja i postupanja i da otkloni ili umanji ostvarenje rizika

Unutrašnji nadzor, upravljanje rizicima i kapaciteti

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

Unutrašnji nadzor i upravljanje rizicima unutar nadziranog subjekta i stručni, tehnički i materijalni kapaciteti nadziranog subjekta na izrazito visokom nivou

Zanemarljiva

1

Unutrašnji nadzor i upravljanje rizicima unutar nadziranog subjekta i stručni, tehnički i materijalni kapaciteti nadziranog subjekta na visokom nivou

Mala

2

Unutrašnji nadzor i upravljanje rizicima unutar nadziranog subjekta i stručni, tehnički i materijalni kapaciteti nadziranog subjekta na srednjem nivou

Srednja

3

Unutrašnji nadzor i upravljanje rizicima unutar nadziranog subjekta i stručni, tehnički i materijalni kapaciteti nadziranog subjekta na niskom nivou

Velika

4

Unutrašnji nadzor i upravljanje rizicima unutar nadziranog subjekta i stručni, tehnički i materijalni kapaciteti nadziranog subjekta na veoma niskom nivou

Izrazito velika

5

 

Verovatnoća nastanka štetnih posledica

Raspon bodova

Numerička vrednost

Zanemarljiva

1-4

1

Mala

5-16

2

Srednja

17-81

3

Velika

82-256

4

Izrazito velika

257-625

5

II. Matrica rizika i metod za procenu rizika

Ovde je prikazana metoda 5 x 5 (Tabela 1).

Za primenu ove metode potrebno je za svakog nadziranog subjekta (koji se analizira primenom metode) utvrditi:

- verovatnoću nastanka štetnih posledica i

- težinu mogućih štetnih posledica.

Za utvrđenu verovatnoću nastanka štetnih posledica i težinu štetnih posledica, na osnovu Tabele 2. utvrđuje se stepen rizika (odrediti stepen rizika od 1 do 25).

Tabela 1: Metoda 5 x 5 - matrica rizika

Verovatnoća nastanka štetnih posledica

Težina štetnih posledica

1

2

3

4

5

Zanemarljiva

1

1

2

3

4

5

Mala

2

2

4

6

8

10

Srednja

3

3

6

9

12

15

Velika

4

4

8

12

16

20

Izrazito velika

5

5

10

15

20

25

Tabela 2: Stepen rizika

Brojčana vrednost rizika

Kvalitativni opis rizika

1, 2

Neznatan

3, 4, 5

Nizak

6, 8, 9

Srednji

10, 12, 15, 16

Visok

20, 25

Kritičan