PROGRAM
LOKALNOG EKONOMSKOG RAZVOJA GRADA POŽAREVCA ZA PERIOD 2018-2020. GODINE

("Sl. glasnik grada Požarevca", br. 4/2018)

Programom lokalnog ekonomskog razvoja Grada Požarevca za period 2018-2020. godine (u daljem tekstu: Program), utvrđuju se opšti i specifični ciljevi programa, ciljne grupe, programske mere, uslovi i način dodele podsticaja, konkretne mere za realizaciju Programa, vrsta, visina i obim za dodelu podsticaja, instrumenti dodele podsticaja, kao i mehanizmi dodele i praćenja trošenja sredstava, u skladu sa odredbom Zakona o ulaganjima, a sve u cilju privrednog i društvenog razvoja Grada Požarevca.

CILJEVI PROGRAMA

Opšti cilj ovog programa je doprinos ekonomskom razvoju Grada Požarevca i stvaranju povoljnijeg poslovnog okruženja.

Specifični ciljevi Programa su:

1) Stvaranje uslova za osnivanje novih preduzeća, proširenje uslova/kapaciteta za nova preduzeća, otvaranje novih radnih mesta i stvaranje novih proizvoda na teritoriji Grada Požarevca, kreiranjem lokalnog finansijskog i administrativnog okvira za dodelu podsticaja.

2) Pozicioniranje Grada Požarevca kao snažnog privrednog centra u regionu i šire i poželjne sredine za investiranje, poslovanje i život.

3) Podsticaj uvođenju novih tehnologija i inovacija u proizvodne procese u funkciji stvaranja novih vrednosti i povećanja izvoza sa teritorije Grada Požarevca.

Ciljevi su formulisani na takav način da budu jasni i proverljivi, odnosno da ih je moguće kvantifikovati kroz merljive indikatore, kao što su: broj novih zaposlenih, broj novih preduzeća, broj novih proizvoda i slično. Navedenim se postiže puna kontrola trošenja sredstava uz uvek dostupan pregled efekata programskog trošenja sredstava.

CILJNE GRUPE PROGRAMA

Ključne ciljne grupe i korisnici programskih mera su:

• Domaći investitori,

• Strani investitori,

• Mala i srednja preduzeća,

• Preduzetnici.

Ciljne grupe su sve one koje mogu biti korisnici podsticaja u skladu sa Programom. Domaći investitori i strani investitori su tako definisani u najširem smislu ovog pojma - dakle svi investitori iz Srbije i inostranstva, ukoliko otvaraju preduzeće na teritoriji Grada Požarevca ili otvaraju nova predstavništva u Požarevcu, s tim da mala i srednja preduzeća, imaju obavezu da zaposle radnike isključivo sa teritorije Grada Požarevca, dok velika preduzeća, da kada ispune kvotu zaposlenja radnika sa teritorije Grada Požarevca, mogu da zaposle i radnike sa teritorija drugih jedinica lokalne samouprave. Posebno nam je želja i težnja da se ovim Programom podstaknu investicije lokalnih preduzeća u nove proizvode i nove delatnosti. Takođe, Program posebno uzima u obzir bilo kakvo uključivanje požarevačke privrede, bilo kao dobavljača ili podizvođača u nekoj fazi proizvodnog procesa.

PLANIRANE PROGRAMSKE MERE

Programske mere su koncepcijski podeljene na tri ključna tipa podrške privrednim aktivnostima na teritoriji Grada Požarevca - Podsticanje zapošljavanja, Privlačenje investitora i Podsticanje konkurentnosti.

Razradom pomenutih tipova podrške došli smo do sledećih devet pozitivnih programskih mera kojima izražavamo težnju lokalne samouprave, da se iniciraju, podstaknu ili stimulišu privredne aktivnosti:

Mera 1. - Podsticanje zapošljavanja.

Ova mera se realizuje u saradnji sa Nacionalnom službom zapošljavanja, kroz Lokalni akcioni plan zapošljavanja Grada Požarevca na godišnjem nivou.

Mera 2. - Privlačenje investitora.

Ova mera se realizuje putem sledećih aktivnosti:

1.1. Obezbeđivanjem neizgrađenog građevinskog zemljišta u svojini Grada ispod cene ili bez naknade,

1.2. Obezbeđivanjem zemljišta koje je infrastrukturno opremljeno u svojini Grada ispod cene ili bez naknade,

1.3. Obezbeđenje zakupa poslovnog prostora na određeno vreme,

1.4. Davanjem poslovnog prostora u svojini Grada, ispod cene ili bez naknade, van javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja pismenih ponuda, a u cilju realizacije investicionog projekta,

1.5. Obezbeđivanjem podsticajnih sredstava za nabavku opreme (mašine, alati, ostala oprema) neophodne za proširenje kapaciteta ili započinjanje proizvodnje.

Mera 3. - Podsticanje konkurentnosti.

Ova mera se realizuje putem sledećih aktivnosti:

3.1. Proizvodnih inovacija koje imaju mogućnost direktne primene i definisane koristi u lancu vrednosti proizvoda,

3.2. Podršku razvoja zadrugarstva, klastera i drugih oblika udruživanja sa ciljem zajedničkog nastupa na trećim tržištima ili kod dominantnog kupca, kao i učestvovanje na sajmovima,

3.3. Dobijanja međunarodnih sertifikata sa ciljem omogućavanja izlaska domaćih kompanija na inostrana tržišta kao i poboljšanje kvaliteta upravljanja delatnošću.

USLOVI I NAČIN DODELE PODSTICAJA

Svi podsticaji izuzev podsticaja koji se dodeljuju kroz saradnju lokalne samouprave i Nacionalne službe za zapošljavanje, se dodeljuju po unapred utvrđenim kriterijumima, na osnovu unapred izvršene analize (po sistemu troškova i koristi) za lokalnu samoupravu, a po principu "DOK SE NE UTROŠE SREDSTVA". Analizu sprovodi lokalna samouprava, a u slučaju kompleksnijeg zahteva, analizu će vršiti konsultantska kuća ili institucija koja ima adekvatne međunarodne reference u ovoj oblasti. Komisija za dodelu sredstava na osnovu prethodno sačinjene analize donosi preporuku koju prosleđuje Gradskom veću Grada Požarevca na odlučivanje o dodeli podsticaja.

Poslovni subjekt mora imati registrovano preduzeće ili predstavništvo na teritoriji Grada Požarevca.

Zainteresovani poslovni subjekt Gradu Požarevcu uz prethodno određenu konkursnu dokumentaciju, obavezno dostavlja biznis plan i pismo o namerama u kome se moraju jasno analizirati kriterijumi kvaliteta investicionog projekta:

1) reference investitora (prepoznatljivost na tržištu, reference klijenata, dosadašnja iskustva i uspešnost u realizaciji investicionih projekata i sl.);

2) procenat nezaposlenih lica čije kvalifikacije odgovaraju delatnosti investitora, odnosno korisnika sredstava u ukupnom broju lica na evidenciji Nacionalne službe za zapošljavanje na teritoriji jedinice lokalne samouprave u kojoj se ulaže (ove podatke dostavlja Nacionalna služba za zapošljavanje Gradu Požarevcu na njegov zahtev);

3) broj, odnosno procenat visokokvalifikovanih lica koji se zapošljavaju realizacijom investicionog projekta;

4) visina i vrsta investicije (greenfield ili brownfield investicije), odnosno stepen angažovanja građevinske industrije u realizaciji investicionog projekta;

5) tehnološki nivo delatnosti koja je predmet ulaganja, u skladu sa klasifikacijom Evrostata;

6) prethodna saradnja sa dobavljačima i planirani udeo domaćih dobavljača;

7) efekti investicije na zaposlene (obuke zaposlenih i prosečna visina zarada);

8) prethodni i planirani obim ukupnog prometa (pre i nakon investicionog projekta);

9) finansijsko-tržišna ocena investicionog projekta (izvori finansiranja, likvidnost, profitabilnost, period povraćaja investicije i dr).

Kriterijum za analizu kvaliteta investicionih projekata za ulaganja od posebnog značaja je smanjenje broja nezaposlenih za najmanje 1% na teritoriji Grada Požarevca, na kojoj se i realizuje investicioni projekat (ove podatke dostavlja Nacionalna služba za zapošljavanje Gradu Požarevcu na njegov zahtev).

Poslovni subjekt koji konkuriše za dodelu podsticaja iz neke od gore predloženih mera, može u jednoj kalendarskoj godini konkurisati za dodelu podsticaja iz samo jedne od predloženih mera. Dakle, isti poslovni subjekt ne može biti dva puta korisnik podsticaja za jednu predloženu meru u toku jedne kalendarske godine.

Sredstva za realizaciju ovog programa (u daljem tekstu: sredstva) obezbeđuju se u budžetu Grada Požarevca.

Sredstva se mogu koristiti za finansiranje investicionih projekata i projekata kojima se podstiče konkurentnost u proizvodnom sektoru i sektoru usluga koje mogu biti predmet međunarodne trgovine u skladu sa zakonom i drugim pozitivnim propisima.

Pravo na učestvovanje u postupku dodele sredstava imaju svi investitori iz Srbije i inostranstva, mala i srednja preduzeća i preduzetnici, ukoliko imaju preduzeće ili predstavništvo na teritoriji Grada Požarevca, koji imaju investicione projekte i projekte kojima se podstiče konkurentnost u sektorima za koje se u skladu sa Programom obezbeđuju sredstva i koji se pre početka realizacije investicionog projekta prijave za dodelu sredstava, na način i pod uslovima predviđenim Programom i Odlukom o uslovima i načinu realizacije Programa, koje donosi Skupština Grada Požarevca.

Korisnici podsticaja iz Srbije i inostranstva, mala i srednja preduzeća, imaju obavezu da zaposle radnike isključivo sa teritorije Grada Požarevca, dok velika preduzeća, da kada ispune kvotu zaposlenja radnika sa teritorije Grada Požarevca, mogu da zaposle i radnike sa teritorija drugih jedinica lokalne samouprave.

Od prava na dodelu sredstava izuzimaju se subjekti koji sredstva ne mogu dobiti iz budžeta Republike u skladu sa zakonom i drugim propisima, i to privrednim subjektima koji obavljaju delatnosti u sektorima: čelika, sintetičkih vlakana i uglja, kao i privrednim subjektima u teškoćama.

VISINA I INSTRUMENTI DODELE PODSTICAJA

Visina sredstava koja mogu biti dodeljena za realizaciju Mere 2. - Privlačenje investitora određuje se u skladu sa opravdanim troškovima ulaganja i direktnim i indirektnim efektima ulaganja i u odnosu na visinu predviđene investicije, a povezana je sa novootvorenim radnim mestima.

Za realizaciju Mere 3. - Podsticanje konkurentnosti sredstva se mogu dodeliti jednom privrednom subjektu, u toku tri uzastopne fiskalne godine, u visini do ukupno 10.000.000,00 dinara.

Sredstva se mogu odobriti putem sledećih instrumenata:

a) subvencija,

b) davanjem neizgrađenog i izgrađenog građevinskog zemljišta ispod cene ili bez naknade,

v) infrastrukturnim opremanjem zemljišta ispod cene ili bez naknade,

g) davanjem poslovnog prostora u svojini Grada, ispod cene ili bez naknade i

d) kroz odricanje ostalih izvornih prihoda jedinice lokalne samouprave.

Grad Požarevac u skladu sa raspoloživim sredstvima u budžetu za svaku godinu određuje instrument dodele sredstava.

KONKRETNE MERE ZA REALIZACIJU PROGRAMA

Mera 1. - Podsticanje zapošljavanja

Ova mere se sprovode u skladu sa usvojenim Lokalnim akcionim planom zapošljavanja na godišnjem nivou.

Mera 2. - privlačenje investitora

U okviru ove mere sredstva se mogu dodeliti za:

1) projekte u proizvodom sektoru i sektoru usluga čija je minimalna vrednost u dinarskoj protivvrednosti 5.000 evra po srednjem kursu Narodne banke Republike Srbije na dan podnošenja prijave i kojim se obezbeđuje otvaranje najmanje 2 nova radna mesta. Za ovu vrstu projekata je moguća visina dodeljenih sredstava do 50% vrednosti opravdanih troškova ulaganja.

2) projekte u proizvodnom sektoru i sektoru usluga čija je minimalna vrednost u dinarskoj protivvrednosti 10.000 evra po srednjem kursu Narodne banke Republike Srbije na dan podnošenja prijave i kojim se obezbeđuje otvaranje najmanje 3 nova radna mesta. Za ovu vrstu projekata je moguća visina dodeljenih sredstava do 50% vrednosti opravdanih troškova ulaganja.

3) projekte u proizvodnom sektoru i sektoru za mala i srednja preduzeća usluga čija je minimalna vrednost u dinarskoj protivvrednosti 15.000 evra po srednjem kursu Narodne banke Republike Srbije na dan podnošenja prijave i kojim se obezbeđuje otvaranje najmanje 5 novih radnih mesta. Za ovu vrstu projekata je moguća visina dodeljenih sredstava do 60% vrednosti opravdanih troškova ulaganja.

4) Projekte u proizvodnom sektoru, kod kojih opravdani troškovi ulaganja iznose najmanje u dinarskoj protivvrednosti 50.000 EUR po srednjem kursu Narodne banke Republike Srbije na dan podnošenja prijave i kojima se obezbeđuje otvaranje najmanje 10 novih radnih mesta; Za ovu vrstu projekata je moguća visina dodeljenih sredstava do 45% vrednosti opravdanih troškova ulaganja.

5) Projekte u proizvodnom sektoru kod kojih su opravdani troškovi ulaganja najmanje u dinarskoj protivvrednosti 100.000 EUR po srednjem kursu Narodne banke Republike Srbije na dan podnošenja prijave i kojima se obezbeđuje otvaranje najmanje 20 novih radnih mesta; za ovu vrstu projekata je moguća visina dodeljenih sredstava do 50% vrednosti opravdanih troškova ulaganja.

6) Projekte u proizvodnom sektoru kod kojih su opravdani troškovi ulaganja najmanje u dinarskoj protivvrednosti 500.000 EUR po srednjem kursu Narodne banke Republike Srbije na dan podnošenja prijave i kojima se obezbeđuje otvaranje najmanje 70 novih radnih mesta. Za ovu vrstu projekata je moguća visina dodeljenih sredstava do 50% vrednosti opravdanih troškova ulaganja.

Ukupan iznos sredstava, koja se mogu dodeliti u skladu sa ovim Programom i Odlukom o uslovima i načinu realizacije ovog programa, za svaku budžetsku godinu, određuje se u apsolutnom iznosu, uz obezbeđivanje poštovanja maksimalnog dozvoljenog intenziteta navedenih u stavu 1., tačka od 1) do 6).

Korisnik sredstava dužan je da obezbedi učešće od najmanje 25% opravdanih troškova ulaganja iz sopstvenih sredstava ili iz drugih izvora koji ne sadrže državnu pomoć.

Sredstva za Meru 2. - Privlačenje investitora, mogu biti dodeljena pod sledećim uslovima:

1) da realizacija investicionog projekta za velike privredne subjekte traje pet godina, a u slučaju malih i srednjih privrednih subjekata tri godine,

2) da investicija i novootvorena radna mesta povezana sa ovom investicijom moraju opstati u istom području najmanje pet godina za velike privredne subjekte, a u slučaju malih i srednjih privrednih subjekata tri godine, nakon završetka projekta,

3) da radno mesto bude neposredno povezano sa početnom investicijom, a otvoreno je u roku od tri godine u slučaju malih i srednjih privrednih subjekata, odnosno od pet godina u slučaju velikih privrednih subjekata od završetka investicije, a od datuma kada je radno mesto prvi put popunjeno,

4) da se ukupno dostignuti broj zaposlenih kod korisnika sredstava nakon realizacije investicionog projekta ne smanjuje u periodu od najmanje pet godina, ako je u pitanju veliki privredni subjekt, odnosno u periodu od najmanje tri godine, ako je u pitanju mali i srednji privredni subjekt,

5) da ulaganje mora da rezultira neto povećanjem broja zaposlenih u privrednom subjektu u poređenju sa prosečnim brojem zaposlenih u proteklih 12 meseci, a u slučaju da se radno mesto zatvori u tom periodu, mora se oduzeti od broja novootvorenih radnih mesta.

Korisnik podsticaja, nakon postizanja pune zaposlenosti, prema prethodno utvrđenom broju novozaposlenih, u skladu sa ugovorom o dodeli sredstva (u daljem tekstu: Ugovor), dužan je da svakom zaposlenom redovno isplaćuje zaradu u skladu sa propisima kojima se uređuju radni odnosi, u iznosu koji je najmanje za 20% veći od minimalne zarade u Republici Srbiji propisane za mesec za koji se isplaćuje zarada, za sve ugovoreno vreme u skladu sa ovom odlukom.

Mera 2. - Privlačenje investitora se realizuje putem sledećih instrumenat:

1.1 Obezbeđivanje neizgrađenog građevinskog zemljišta u svojini Grada ispod cene ili bez naknade,

1.2 Obezbeđivanjem zemljišta koje je infrastrukturno opremljeno u svojini Grada ispod cene ili bez naknade,

1.3 Obezbeđenje zakupa poslovnog prostora na određeno vreme,

1.4 Davanjem poslovnog prostora u svojini Grada, ispod cene ili bez naknade, van javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja pismenih ponuda, a u cilju realizacije investicionog projekta,

1.5 Obezbeđivanjem podsticajnih sredstava za nabavku opreme (mašine, alati, ostala oprema) neophodne za proširenje kapaciteta ili započinjanje proizvodnje.

Pojašnjenje:

Grad može obezbediti poslovnom subjektu neizgrađeno građevinskog zemljišta u svojini Grada, ispod cene ili bez naknade, za proširenje postojeće ili započinjanje nove delatnosti. Takođe, može obezbediti zemljišta koje je infrastrukturno opremljeno u svojini Grada ispod cene ili bez naknade.

Grad može dodeliti novčani podsticaj privrednom subjektu radi zakupa poslovnog prostora na određeno vreme, pri čemu poslovni subjekat mora iskazati jasnu namenu da zakupi prostor za proizvodnu ili uslužnu delatnost, što se dokazuje ugovorom o zakupu koji ne može biti kraći od perioda trajanja podsticaja.

Grad može dati poslovni prostora u svojini Grada, ispod cene ili bez naknade, van javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja pismenih ponuda, zainteresovanom pravnom licu neophodan za proširenje ili započinjanje poslovnog procesa. Dodeljeni prostor za proširenje ili započinjanje poslovnog procesa, što može biti i haski prostor u svojini Grada Požarevca. Iznos podsticaja koji se može dati, a odnosi se na obezbeđivanje zakupa na određeno vreme, iznosi procenjenu vrednost zakupa tog poslovnog prostora.

Takođe, podsticaj može biti novčani i dodeljuje se privrednom subjektu za tekuću godinu, za nabavku opreme (mašine, alati, ostala oprema) neophodne za proširenje kapaciteta ili započinjanje proizvodnje, po dostavljenoj profakturi.

Privredni subjekat može konkurisati za dodelu sredstava i u narednim godinama, odnosno najduže do tri fiskalne godine, a u skladu sa ovim Programom i Odlukom o uslovima i načinu realizacije Programa za svaku budžetsku godinu i sa podnetom konkursnom dokumentacijom.

Za realizaciju Mera 2. - Privlačenje investitora sredstva se mogu odobriti za sledeće opravdane troškove ulaganja u:

1) početna investiciona ulaganja (materijalna i nematerijalna imovina, ulaganje u zemljište, zgrade, postrojenja, mašine, patente, licence i sl.),

2) nova radna mesta povezana sa početnim ulaganjem.

U slučaju kupovine privrednog subjekta, koji je zatvoren ili bi bio zatvoren ukoliko ne bi bio kupljen, opravdani troškovi su troškovi kupovine imovine tog privrednog subjekta od trećeg lica po tržišnim uslovima.

Svi investitori imaju obavezu da zaposle radnike isključivo sa teritorije Grada Požarevca.

Imovina koja se stiče kupovinom mora biti nova, izuzev u slučaju kada se državna pomoć dodeljuje malim i srednjim privrednim subjektima. U slučaju preuzimanja, iznos sredstava za čije je sticanje državna pomoć već bila odobrena pre kupovine, odbija se od ukupnog iznosa.

Troškovi vezani za sticanje imovine koja je pod zakupom, osim zemljišta i zgrada, su opravdani samo ako zakup ima oblik finansijskog lizinga i sadrži obavezu kupovine imovine, na kraju perioda zakupa. U slučaju zakupa zemljišta i zgrada, zakup se mora nastaviti najmanje pet godina nakon predviđenog datuma završetka projekta ulaganja.

Ukoliko se poslovni prostor daje u skladu sa članom 10. stav 1. alineja 14. Uredbe o uslovima pribavljanja i otuđenja nepokretnosti neposrednom pogodbom, davanja u zakup stvari u javnoj svojini i postupcima javnog nadmetanja i prikupljanja pismenih ponuda ("Službeni glasnik RS", br. 24/12, 48/15, 99/15 i 42/17), isti se može dati u zakup bez naknade kada se ugovori u postupku van javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja pismenih ponuda, a u cilju realizacije investicionog projekta koji podrazumeva otpočinjanje industrijske proizvodnje na teritoriji Grada Požarevca i zapošljavanje najmanje 1000 zaposlenih na neodređeno vreme na realizaciji investicionog projekta u periodu od minimum tri godine od dana sticanja prava zakupa, uz obavezu održavanja broja zaposlenih u periodu od pet godina nakon dostizanja pune zaposlenosti predviđene projektom u skladu sa propisima koji uređuju ulaganja i privlačenje investicija i propisima koji uređuju opšte uslove i postupak kontrole državne pomoći.

Sa stanovišta regionalne investicione državne pomoći, troškovi koji se odnose na nabavku transportnih sredstava i opreme u sektoru transporta ne smatraju se opravdanim troškovima.

Investitor mora obezbediti bankarsku garanciju na iznos vrednosti podsticaja, kao meru obezbeđenja za Grad Požarevca u ukupnom trajanju za sve vreme trajanja.

Ukoliko se podsticaj odnosi na zakup prostora - Investitor pre dobijanja podsticaja od strane Grada Požarevca, dostavlja dokaz da su izmireni svi troškovi korišćenja prostora (električna energija, voda, kanalizacija, gas, telefon i drugi režijski troškovi koji će nužno nastati korišćenjem prostora), osim zakupnine.

Veliki privredni subjekat kome je Grad odobrio podsticaj mora održati investiciju na istoj lokaciji, kao i broj zaposlenih, pet godina nakon realizacije investicionog projekta (5+5), a mali i srednji tri godine nakon realizacije istog (3+3).

Sredstva za realizaciju Mere 2. - Privlačenje investitora, u skladu sa ovim programom, obezbeđuju se u Odluci o budžetu Grada Požarevca, pojedinačno, za svaku budžetsku godinu.

MERA 3. - PODSTICANJE KONKURENTNOSTI:

Ova mera se realizuje u skladu sa pravilima za dodelu državne pomoći male vrednosti (de minimis državna pomoć).

Za realizaciju Mere 3. - Podsticanje konkurentnosti sredstava se mogu odobriti za sledeće opravdane troškove:

1) Troškovi inovacija - troškovi instrumenata, troškovi ugovornih istraživanja, tehničkog znanja i patenata koji su kupljeni i licencirani, savetodavne usluge, operativni troškovi, izrade tehničke studije izvodljivost,

2) Troškovi razvoja zadruga, klastera, inkubatora - ulaganje u opremanje, u zgrade, imovinu, troškovi zaposlenih lica, kancelarija, operativni troškovi, usavršavanje, seminar i slično,

3) Troškovi dobijanja međunarodnih sertifikata sa ciljem omogućavanja izlaska domaćih kompanija na inostrana tržišta kao i poboljšanje kvaliteta upravljanja delatnošću.

De minimis državna pomoć ne može da se dodeli:

• za podsticanje izvoza, odnosno za delatnosti koje direktno utiču na obim izvoza, uspostavljanje i funkcionisanje distributivne mreže ili za pokriće drugih tekućih rashoda (operativnih troškova) privrednog subjekta povezanih sa izvoznim aktivnostima i

• za davanje prednosti domaćim proizvodima u odnosu na uvozne proizvode.

Pomoć za pokriće troškova učestvovanja na sajmovima, odnosno za nadoknadu troškova izrade studija ili pružanja savetodavnih usluga potrebnih za uvođenje novog ili postojećeg proizvoda na novom tržištu u drugoj državi ne smatra se pomoći za podsticanje izvoza.

Ova mere se realizuje putem sledećih aktivnosti:

3.1. Proizvodne inovacije koje imaju mogućnost direktne primene i definisane koristi u lancu vrednosti proizvoda,

3.2. Podršku razvoja zadrugarstva, klastera i drugih oblika udruživanja sa ciljem zajedničkog nastupa na trećim tržištima ili kod dominantnog kupca, kao i učestvovanje na sajmovima,

3.3. Dobijanja međunarodnih sertifikata sa ciljem omogućavanja izlaska domaćih kompanija na inostrana tržišta kao i poboljšanje kvaliteta upravljanja delatnošću.

Pojašnjenje:

Pod tržišnom ili proizvodnom inovacijom u smislu ove mere se podrazumeva inovativno proizvodno ili tržišno rešenje koje se prvi put primenjuje na području Republike Srbije ili najmanje prvi put na teritoriji Grada Požarevca. Grad Požarevac može dodeliti subvenciju poslovnom subjektu u vidu sufinansiranja delimičnog razvoja i primene proizvodne ili tržišne inovacije, ukoliko se kroz biznis plan može pokazati direktna isplativost inovativnog rešenja. Prilikom dodele ove vrste subvencije posebno će se voditi računa da u okviru analize isplativosti budu jasno dokazani (kroz odgovarajuću dokumentaciju ili dodatni elaborat) svi elementi koji ukazuju na originalnost rešenja. Poslovni subjekt mora obezbediti bankarsku garanciju na iznos vrednosti podsticaja, kao meru obezbeđenja za Grad Požarevac u ukupnom trajanju od 3 godine.

Grad Požarevac može dodeliti podsticaj poslovnom subjektu za podršku razvoja zadruga, klastera i drugih oblika udruživanja sa ciljem zajedničkog nastupa na trećim tržištima ili kod dominantnog kupca kroz sufinansiranje dela troškova koji nastaju kao rezultat rada različitih oblika udruživanja samo ukoliko je kroz biznis plan i analizu (troškova i koristi) nedvosmisleno dokazano da bez zajedničkog nastupa ne bi bilo moguće ostvariti plasman robe na trećim tržištima ili kod dominantnog kupca. Ova realizacija ove aktivnosti može trajati najduže godinu dana, a poslovni subjekt nije u obavezi da obezbediti bankarsku garanciju na iznos vrednosti podsticaja (troškovi zajedničkog učestvovanja na sajmovima, odnosno za nadoknadu troškova izrade studija ili pružanja savetodavnih usluga)

Grad Požarevac može dodeliti podsticaj poslovnom subjektu za sufinansiranje troškova sticanja međunarodnih sertifikata sa ciljem omogućavanja izlaska domaćih kompanija na inostrana tržišta kao i poboljšanje kvaliteta upravljanja delatnošću, ukoliko se odgovarajućim biznis planom i analizom nedvosmisleno dokaže isplativost takvog ulaganja tj. nužnost sticanja ovakvog sertifikata za izlazak na inostrano tržište kao i za poboljšanje kvaliteta upravljanja delatnošću. Iznos ovog sufinansiranja je do 50% direktnih troškova sertifikacije za velike privredne subjekte, za srednje 60%, a za male 70%. Poslovni subjekt za ovaj podsticaj mora obezbediti bankarsku garanciju na iznos vrednosti podsticaja, kao meru obezbeđenja za Grad Požarevac u ukupnom trajanju do dobijanja sertifikata.

MEHANIZMI DODELE I PRAĆENJA TROŠENJA SREDSTAVA

Posebno bitan segment realizacije ovog programa predstavljaju mehanizmi za dodelu sredstava i mehanizmi za praćenje trošenja sredstava, kao kvalitativna osnova za poštovanje zakona i važan radni okvir.

Postupak dodele sredstava je zasnovan na sledećim osnovama:

• Rešenjem Skupštine Grada Požarevca broj 12-06-63/37 e od 18. 5. 2017. godine, obrazovana je kompetentna Komisije za dodelu sredstava, na mandatni period od četiri godine, a koja ima Predsednika i osam članova. Komisija će davati predlog za dodelu sredstava, a u skladu sa usvojenom Odlukom o budžetu Grada Požarevca i Programom. Komisija radi po Poslovniku o radu Komisije za dodelu sredstava broj 011-40-1446/2017-1 od 7.7. 2017. godine.

• Raspisivanje javnog konkursa za dodelu podsticajnih sredstava, po usvajanju Programa, koji se objavljuje jednom godišnje i koji važi do utroška sredstva planiranih Odlukom o budžetu za svaku budžetsku godinu za tu namenu.

• Komisija za dodelu sredstava bi se sastajala periodično, zavisno od broja pristiglih prijava. Komisija za dodelu sredstava daje konkursne uslove, koje mora odobriti Gradsko veće Grada Požarevca, pre raspisivanja Konkursa za dodelu podsticajnih sredstava. Sastavni deo konkursne dokumentacije mora biti Izjava o istinitosti prijavljenih podataka, koju potpisuje i overava pravno lice koje konkuriše za dodelu sredstava po nekoj od predloženih Mera, a kao mera obezbeđenja za Grad Požarevac.

• U po stupku podnošenja zahteva po stupku predviđeno je da organ - Gradska uprava može da vrši uvid, pribavlja i obrađuje podatke o činjenicama o kojima se vodi službena evidencija kada je to neophodno za odlučivanje, osim ako podnosilac zahteva izričito izjavi da će te podatke pribaviti sam. Ako stranka u roku ne podnese sve podatke neophodne za odlučivanje organa, Zahtev za dodelu podsticaja će se smatrati neurednim. (Potrebno je obavezno popuniti i potpisati Izjavu o saglasnosti za pribavljanje podataka koja se može preuzeti u nadležnoj organizacionoj jedinici Gradske uprave Grada Požarevca za lokalno ekonomski razvoj.)

• Obavezni deo konkursne dokumentacije čine: Prijavni obrazac, Biznis plan Investitora, Potvrda o registraciji pravnog lica, Izjava o tome da li je i za koje troškove korisnik već dobio državnu pomoć i Izjava da li je dobio de minimis državnu pomoć. Komisija za dodelu sredstava može konkursom predvideti i drugu dodatnu dokumentaciju za koju proceni da je potrebna za Konkurs u celini ili za neku od predviđenih programskih mera.

• Gradsko veće Grada Požarevca donosi odluku o dodeli podsticaja, na osnovu predloga dobijenog od strane Komisije za dodelu sredstava.

• Nakon donošenja odluke o dodeli podsticaja, pristupa se sklapanju ugovora sa izabranim pravnim licima.

Mehanizam praćenja trošenja sredstava se takođe zasnivaju na komisijskom radu:

Rešenjem Gradskog veća Grada Požarevca, broj 09-06-104/2017-15 od 8. 6. 2017. godine, na mandatni period od četiri godine obrazovana je kompetentne Komisije za nadzor, koja će vršiti kontrolu i obilazak pravnih lica koja su dobila sredstva od Grada Požarevca. Ova komisija daje mišljenje i predlog mera ukoliko je načinjen prekršaj u trošenju odobrenih sredstava. Komisiju za nadzor čine Predsednik i osam članova. Komisija radi u skladu sa Poslovnik o radu Komisije za nadzor, koji je donelo Gradsko veće grada Požarevca, dana 4.7. 2017. godine pod brojem 09-06-124/2017-5.

Pravno lice koje je koristilo podsticaj iz neke od predloženih mera je u obavezi da podnese narativni i finansijski izveštaj o utrošku dobijenih sredstava. Model izveštaja određuje Komisija za nadzor. Komisija za nadzor vrši pregled dobijenih izveštaja, po potrebi zahteva pojašnjenje ili dopunu izveštaja i vrši obilazak pravnih lica.

Gradsko veće daje predlog za podnošenje prijave, na osnovu mišljenja i predloga mera Komisije za nadzor.

Prema odredbama Zakona o ulaganjima, koja kaže da je jedinica lokalne samouprave dužna da vodi evidenciju ulaganja od lokalnog značaja, Program predviđa da ovaj segment evidencije za Grad Požarevac obavlja Odeljenje za budžet i finansije Gradske uprave Grada Požarevca u saradnji sa organizacijom jedinicom za lokalno ekonomski razvoja, a u skladu sa pomenutim Zakonom o ulaganjima i podzakonskim aktima.

Ovaj program stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Grada Požarevca".