STATUT
OPŠTINE BOR

("Sl. list opštine Bor", br. 6/2015 - prečišćen tekst)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovim statutom, u skladu sa zakonom, uređuju se prava i dužnosti opštine Bor (u daljem tekstu: Opština), način, uslovi i oblici njihovog ostvarivanja, oblici i instrumenti ostvarivanja ljudskih i manjinskih prava u Opštini, broj odbornika Skupštine opštine, organizacija i rad organa i službi, način učešća građana u upravljanju i odlučivanju o poslovima iz nadležnosti Opštine, osnivanje i rad mesne zajednice i drugih oblika mesne samouprave, kao i druga pitanja od značaja za Opštinu.

Član 2

Opština je teritorijalna jedinica u kojoj građani ostvaruju pravo na lokalnu samoupravu u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim statutom.

Građani koji imaju biračko pravo i prebivalište na teritoriji Opštine, upravljaju poslovima Opštine u skladu sa zakonom i ovim statutom.

Građani učestvuju u ostvarivanju lokalne samouprave putem građanske inicijative, zbora građana, referenduma, drugih oblika učešća građana u obavljanju poslova Opštine i preko svojih odbornika u Skupštini opštine, u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim statutom.

Član 3

Teritoriju Opštine, utvrđenu zakonom, čine naseljena mesta: Bor, Brestovac, Bučje, Gornjane, Donja Bela Reka, Zlot, Krivelj, Luka, Metovnica, Oštrelj, Slatina, Tanda, Topla i Šarbanovac, i katastarske opštine: Bor I, Bor II, Brestovac, Bučje, Gornjane, Donja Bela Reka, Zlot I, Zlot II, Zlot III, Zlot IV, Zlot V, Krivelj, Luka, Metovnica, Oštrelj, Slatina, Tanda, Topla i Šarbanovac.

Promena teritorije Opštine vrši se na način i po postupku utvrđenim zakonom.

Član 4

Opština ima svojstvo pravnog lica.

Opštinu predstavlja i zastupa Predsednik opštine.

Sedište Opštine je u Boru, ulica Moše Pijade br. 3

Član 5

Na teritoriji Opštine u službenoj upotrebi je srpski jezik i ćiriličko pismo.

Član 6

Organi Opštine imaju pečat.

Skupština opštine posebnom odlukom utvrđuje sadržinu pečata, način njegove upotrebe i čuvanja, u skladu sa zakonom.

Član 7

Opština ima svoje simbole: grb i zastavu.

Skupština opštine posebnom odlukom uređuje sadržinu, izgled i upotrebu simbola Opštine, u skladu sa zakonom.

Član 8

Zastava i grb Opštine mogu se isticati samo uz državne simbole.

U službenim prostorijama organa Opštine ističu se samo državni simboli i grb i zastava Opštine.

Član 9

Opština ima svoj praznik.

Praznik Opštine je 3. oktobar, dan kada je Bor 1944. godine oslobođen u Drugom svetskom ratu.

Slava Opštine je 16. novembar, praznik Obnovljenja hrama svetog velikomučenika Georgija (Đurđic).

Član 10

Opština ustanovljava nagrade i druga javna priznanja organizacijama i građanima za značajna ostvarenja u proizvodnji, nauci, umetnosti i drugim društvenim oblastima.

Opština dodeljuje zvanje počasnog građanina Opštine.

Nagrade i druga javna priznanja i zvanje počasnog građanina dodeljuju se povodom Dana Opštine.

Vrste nagrada i drugih javnih priznanja, uslovi i način njihovog dodeljivanja, kao i uslovi i način dodele zvanja počasnog građanina uređuju se posebnom odlukom.

Član 11

Opština utvrđuje nazive ulica, trgova, gradskih četvrti, zaselaka i drugih delova naseljenih mesta na svojoj teritoriji posebnom odlukom, uz prethodnu saglasnost ministarstva nadležnog za poslove lokalne samouprave.

Član 12

Rad organa Opštine je javan.

Javnost rada i obaveštavanje građana obezbeđuje se:

1. javnim raspravama o predlozima statuta, budžeta, odluka o visini stopa izvornih prihoda i drugih akata za koje organi Opštine odluče;

2. putem sredstava javnog informisanja, izdavanjem javnih glasila i isticanjem odluka i drugih akata na običajni način (oglasne table i slično);

3. pravom građana da ostvare uvid na određene informacije, zapisnike, izveštaje o radu organa i sl.

Član 13

Opština je nosilac prava javne svojine na stvarima i drugim imovinskim pravima u skladu sa zakonom.

U javnoj svojini opštine Bor saglasno zakonu su:

- dobra u opštoj upotrebi na teritoriji opštine Bor (opštinski putevi, nekategorisani putevi, ulice koje nisu deo autoputa ili državnog puta I i II reda, trgovi i javni parkovi i dr.);

- komunalna mreža na teritoriji opštine;

- nepokretne i pokretne stvari i druga imovinska prava koje koriste organi i organizacije opštine Bor;

- stvari u javnoj svojini na kojima pravo korišćenja imaju mesne zajednice na teritoriji opštine, ustanove, javne agencije i druge organizacije čiji je osnivač Opština;

- druge nepokretne i pokretne stvari i imovinska prava, koja su u skladu sa zakonom u javnoj svojini;

Javnom svojinom Opštine, raspolažu i upravljaju organi Opštine u skladu sa zakonom.

Nadzor o pribavljanju, korišćenju, upravljanju i raspolaganju stvarima u javnoj svojini Opštine vrši Opštinska uprava.

II NADLEŽNOSTI OPŠTINE

Član 14

Opština vrši poslove iz svoje nadležnosti utvrđene Ustavom i zakonom, kao i poslove iz okvira prava i dužnosti Republike koji su joj zakonom povereni.

Član 15

Opština, u vršenju svoje nadležnosti, preko svojih organa, u skladu sa Ustavom i zakonom:

1) donosi programe razvoja Opštine i pojedinih delatnosti;

2) donosi prostorni plan Opštine;

3) donosi urbanističke planove;

4) donosi budžet i usvaja završni račun;

5) utvrđuje stope izvornih prihoda Opštine, kao i način i merila za određivanje visine lokalnih taksa i naknada;

6) obezbeđuje organizacione, materijalne i druge uslove za izgradnju, održavanje i funkcionisanje komunalnih objekata i za tehničko i tehnološko jedinstvo sistema i uređuje i obezbeđuje obavljanje komunalnih delatnosti i njihov razvoj (snabdevanje vodom za piće; prečišćavanje i odvođenje atmosferskih i otpadnih voda; proizvodnju i distribuciju toplotne energije; upravljanje komunalnim otpadom; gradski i prigradski prevoz putnika; upravljanje grobljima i pogrebne usluge; upravljanje javnim parkiralištima; obezbeđivanje javnog osvetljenja; upravljanje pijacama; održavanje ulica i puteva; održavanje čistoće na površinama javne namene; održavanje javnih zelenih površina; dimničarske usluge; delatnost zoohigijene i dr.);

7) stara se o održavanju stambenih zgrada i bezbednosti njihovog korišćenja i utvrđuje visinu naknade za održavanje stambenih zgrada;

8) sprovodi postupak iseljenja bespravno useljenih lica u stanove i zajedničke prostorije u stambenim zgradama;

9) donosi programe uređenja građevinskog zemljišta, uređuje i obezbeđuje vršenje poslova uređenja i korišćenja građevinskog zemljišta i utvrđuje visinu naknade za uređivanje i korišćenje građevinskog zemljišta;

10) donosi planove i programe i sprovodi projekte lokalnog ekonomskog razvoja, stara se o unapređenju opšteg okvira za privređivanje u Opštini, promoviše ekonomske potencijale Opštine, inicira usklađivanje obrazovnih profila u školama sa potrebama privrede, olakšava poslovanje postojećih privrednih subjekata i podstiče osnivanje novih privrednih subjekata i otvaranje novih radnih mesta;

11) uređuje i obezbeđuje korišćenje poslovnog prostora kojim upravlja, utvrđuje visinu naknade za korišćenje poslovnog prostora i vrši nadzor nad korišćenjem poslovnog prostora;

12) stara se o zaštiti životne sredine, donosi programe korišćenja i zaštite prirodnih vrednosti i programe zaštite životne sredine, odnosno lokalne akcione i sanacione planove, u skladu sa strateškim dokumentima i svojim interesima i specifičnostima i utvrđuje posebnu naknadu za zaštitu i unapređenje životne sredine;

13) uređuje i obezbeđuje obavljanje poslova koji se odnose na izgradnju, rehabilitaciju i rekonstrukciju, održavanje, zaštitu, korišćenje, razvoj i upravljanje lokalnim i nekategorisanim putevima, kao i ulicama u naselju;

14) uređuje i obezbeđuje posebne uslove i organizaciju auto-taksi prevoza putnika;

15) uređuje i obezbeđuje organizaciju prevoza u linijskoj plovidbi, koji se vrši na teritoriji Opštine, i određuje delove obale i vodenog prostora na kojima se mogu graditi hidrograđevinski objekti i postavljati plovni objekti;

16) osniva robne rezerve i utvrđuje njihov obim i strukturu, uz saglasnost nadležnog ministarstva, radi zadovoljavanja potreba lokalnog stanovništva;

17) osniva ustanove i organizacije u oblasti osnovnog obrazovanja, kulture, primarne zdravstvene zaštite, fizičke kulture, sporta, dečje zaštite i turizma, prati i obezbeđuje njihovo funkcionisanje;

18) osniva ustanove u oblasti socijalne zaštite, prati i obezbeđuje njihovo funkcionisanje, daje dozvole za početak rada ustanova socijalne zaštite koje osnivaju druga pravna i fizička lica, utvrđuje ispunjenost uslova za pružanje usluga socijalne zaštite, utvrđuje normative i standarde za obavljanje delatnosti ustanova čiji je osnivač, donosi propise o pravima u socijalnoj zaštiti i obavlja poslove državnog staratelja;

19) organizuje vršenje poslova u vezi sa zaštitom kulturnih dobara od značaja za Opštinu, podstiče razvoj kulturnog i umetničkog stvaralaštva, obezbeđuje sredstva za finansiranje i sufinansiranje programa i projekata u oblasti kulture od značaja za Opštinu i stvara uslove za rad muzeja i biblioteka i drugih ustanova kulture čiji je osnivač;

20) organizuje zaštitu od elementarnih i drugih većih nepogoda i zaštitu od požara i stvara uslove za njihovo otklanjanje, odnosno ublažavanje njihovih posledica;

21) donosi osnove zaštite, korišćenja i uređenja poljoprivrednog zemljišta i stara se o njihovom sprovođenju, određuje erozivna područja, stara se o korišćenju pašnjaka i odlučuje o privođenju pašnjaka drugoj kulturi;

22) uređuje i utvrđuje način korišćenja i upravljanja izvorima, javnim bunarima i česmama, utvrđuje vodoprivredne uslove, izdaje vodoprivredne saglasnosti i vodoprivredne dozvole za objekte lokalnog značaja;

23) stara se i obezbeđuje uslove za očuvanje, korišćenje i unapređenje područja sa prirodnim lekovitim svojstvima;

24) podstiče i stara se o razvoju turizma na svojoj teritoriji i utvrđuje visinu boravišne takse;

25) stara se o razvoju i unapređenju ugostiteljstva, zanatstva i trgovine, uređuje radno vreme, mesta na kojima se mogu obavljati određene delatnosti i druge uslove za njihov rad;

26) upravlja imovinom Opštine i koristi sredstva u državnoj svojini i stara se o njihovom očuvanju i uvećanju;

27) uređuje i organizuje vršenje poslova u vezi sa držanjem i zaštitom domaćih i egzotičnih životinja;

28) organizuje vršenje poslova pravne zaštite svojih prava i interesa;

29) obrazuje organe, organizacije i službe za potrebe Opštine i uređuje njihovu organizaciju i rad;

30) stvara uslove za unapređivanje, ostvarivanje i zaštitu ljudskih prava;

31) donosi strategije i usvaja posebne mere u cilju otklanjanja nejednakosti i stvaranja jednakih mogućnosti ostvarivanja ljudskih i manjinskih prava, pomaže razvoj različitih oblika samopomoći i solidarnosti sa licima sa posebnim potrebama, kao i sa licima koja su suštinski u nejednakom položaju sa ostalim građanima i podstiče aktivnosti i pruža pomoć organizacijama invalida i drugim socijalno-humanitarnim organizacijama na svojoj teritoriji;

32) podstiče i pomaže razvoj zadrugarstva;

33) organizuje službu pravne pomoći građanima;

34) stara se o ostvarivanju, zaštiti i unapređenju ljudskih prava i individualnih i kolektivnih prava pripadnika nacionalnih manjina i etničkih grupa; stara se o ostvarivanju, zaštiti i unapređenju ravnopravnosti žena i muškaraca, usvaja strategije i posebne mere usmerene na stvaranje jednakih mogućnosti ostvarivanja prava i otklanjanje neravnopravnosti;

35) utvrđuje jezike i pisma nacionalnih manjina koji su u službenoj upotrebi na teritoriji Opštine i obezbeđuje njihovo ravnopravno korišćenje u postupcima pred organima Opštine, javnim preduzećima, ustanovama i organizacijama i službama čiji je osnivač Opština; obezbeđuje ispisivanje naziva mesta, reka, jezera i drugih geografskih naziva, naziva ulica i trgova, naziva organa Opštine, saobraćajnih znakova, obaveštenja i upozorenja za javnost, i drugih javnih natpisa na jeziku i pismu nacionalne manjine koji je u službenoj upotrebi u Opštini prema njenoj tradiciji;

36) stara se o javnom informisanju od lokalnog značaja i obezbeđuje uslove za javno informisanje na srpskom jeziku i jeziku nacionalnih manjina koji se koriste na teritoriji Opštine, osniva televizijske i radio-stanice radi izveštavanja na jeziku nacionalnih manjina koji je u Opštini u službenoj upotrebi, kao i radi izveštavanja na jeziku nacionalnih manjina koji nije u službenoj upotrebi, kada takvo izveštavanje predstavlja dostignuti nivo manjinskih prava;

37) propisuje prekršaje za povrede opštinskih propisa;

38) obrazuje inspekcijske službe i vrši inspekcijski nadzor nad izvršenjem propisa i drugih opštih akata iz nadležnosti Opštine;

39) uređuje organizaciju i rad mirovnih veća;

40) uređuje i obezbeđuje upotrebu imena, grba i drugog obeležja Opštine;

41) pomaže rad organizacija i udruženja građana;

42) uređuje i stvara uslove za brigu o mladima, donosi i realizuje strategiju i akcioni plan politike za mlade i stvara uslove za omladinsko organizovanje;

42a) izrađuje plan odbrane, planira i preduzima mere za ostvarivanje svojih funkcija u ratnom i vanrednom stanju, usklađuje pripreme za odbranu pravnih lica u delatnostima iz svoje nadležnosti s Planom odbrane Republike Srbije, sprovodi mere pripravnosti i preduzima druge mere potrebne za prelazak na organizaciju u ratnom i vanrednom stanju, obezbeđuje izgradnju jedinstvenog sistema zaštite i spašavanja, priprema i sprovodi mere civilne zaštite opšte namene;

43) obavlja i druge poslove od neposrednog interesa za građane, u skladu s Ustavom, zakonom i ovim statutom.

Član 16

Za ostvarivanje svojih prava i dužnosti i za zadovoljavanje potreba lokalnog stanovništva Opština može posebnom odlukom osnivati: preduzeća, ustanove i druge organizacije koje vrše javnu službu.

Član 17

Skupština opštine imenuje članove upravnih i nadzornih odbora i direktore javnih preduzeća, ustanova, organizacija i službi čiji je osnivač na period od pet godina, osim kada je zakonom drugačije predviđeno.

Član 18

Prilikom imenovanja članova upravnih i nadzornih odbora javnih preduzeća, ustanova, organizacija i službi čiji je osnivač Opština, organi koji odlučuju o imenovanju obezbediće, u pravilu, najmanje 30 odsto predstavnika manje zastupljenog pola u ovim telima.

Član 19

Ako zakonom nije uređen postupak izbora direktora javnih preduzeća, ustanova, organizacija i službi čiji je osnivač ili većinski vlasnik Opština, Skupština opštine imenuje direktore posle sprovedenog javnog konkursa.

Izveštaj o rezultatima konkursa iz stava 1. ovog člana podnosi se Skupštini opštine najmanje 15 dana pre donošenje odluke o imenovanju, osim ako zakonom nije drugačije uređeno.

Član 20

Preduzeća, ustanove i druge organizacije čiji je osnivač ili većinski vlasnik Opština dužni su da Skupštini opštine dostavljaju na saglasnost višegodišnje planove rada i razvoja, kao i godišnji program poslovanja.

Član 21

Opština može ugovorom, na načelima konkurencije i javnosti, poveriti pravnom ili fizičkom licu obavljanje pojedinih poslova iz svoje nadležnosti.

Poveravanje poslova iz stava 1. ovog člana uređuje se odlukom Skupštine opštine.

Član 22

Preduzeća, ustanove i druge organizacije koje vrše javnu službu dužne su da, najmanje jednom godišnje podnose Skupštini opštine izveštaj o svom radu, najkasnije do 30. aprila tekuće godine za prethodnu godinu.

III FINANSIRANJE POSLOVA OPŠTINE

Član 23

Za obavljanje poslova Opštine utvrđenih Ustavom i zakonom, kao i za obavljanje zakonom poverenih poslova iz okvira prava i dužnosti Republike, Opštini pripadaju prihodi i primanja utvrđeni zakonom.

Poslovi Opštine finansiraju se iz izvornih i ustupljenih prihoda, transfera, primanja po osnovu zaduživanja i drugih prihoda i primanja utvrđenih zakonom.

Član 24

Svi prihodi Opštine su opšti prihod budžeta i mogu se koristiti za bilo koju namenu, osim onih prihoda čiji je namenski karakter utvrđen zakonom.

Član 25

Skupština donosi budžet Opštine za svaku kalendarsku godinu, u kojem se iskazuju svi prihodi i primanja, zaduživanja i druge finansijske transakcije, rashodi i drugi izdaci, u skladu sa zakonom.

Po isteku godine za koju je budžet donet sastavlja se završni račun o izvršenju budžeta Opštine.

Član 26

Za izvršenje budžeta Opštine, Predsednik opštine odgovara Skupštini opštine.

Opštinska uprava obavezna je da redovno prati izvršenje budžeta i po potrebi, a najmanje dva puta godišnje, informiše Predsednika opštine.

Član 27

Za zadovoljavanje potreba građana u Opštini ili njenom delu sredstva se mogu prikupljati samodoprinosom.

Član 28

Inicijativu Skupštini za donošenje odluke podnosi najmanje 10% građana nastanjenih na području za koje se predlaže donošenje odluke o samodoprinosu.

U inicijativi građani učestvuju potpisivanjem odgovarajućeg predloga koji je sadržan u inicijativi za donošenje odluke o sprovođenju samodoprinosa. Uz potpis građani daju svoje lične podatke.

Član 29

Kad se samodoprinos raspisuje za celu teritoriju opštine, inicijativu za raspisivanje samodoprinosa mogu podneti najmanje 20% građana ili 1/3 od obornika u Skupštini.

Član 30

Uz inicijativu za uvođenje samodoprinosa, osim određenog pitanja koje je predmet inicijative, podnosi se i program kojim se utvrđuju izvori, namene i ukupna finansijska sredstva koja treba da se obezbede iz samodoprinosa za realizaciju određenog projekta (vodovoda, puta, škole i sl.).

Član 31

Predlog odluke o samodoprinosu utvrđuje Skupština, većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Odluka o uvođenju samodoprinosa smatra se donetom kada se za nju izjasni većina od ukupnog broja građana koji imaju izborno pravo i prebivalište na području na kome se sredstva prikupljaju, kao i građani koji imaju na tom području nepokretnu imovinu.

IV ORGANI OPŠTINE

Član 32

Organi opštine su: Skupština opštine, Predsednik opštine, Opštinsko veće i Opštinska uprava.

Član 33

Poslove Opštine vrše organi Opštine u okviru svoje nadležnosti utvrđene zakonom i ovim statutom.

Ako zakonom ili drugim propisom nije utvrđeno koji organ je nadležan za obavljanje poslova iz nadležnosti Opštine, sve poslove koji se odnose na uređivanje odnosa iz nadležnosti Opštine vrši Skupština opštine, a poslove koji su po svojoj prirodi izvršni, vrši Predsednik opštine.

Ako se prema prirodi posla ne može utvrditi nadležnost u skladu sa stavom 2. ovog člana, nadležna je Skupština opštine.

1. Skupština opštine

Član 34

Skupština opštine (u daljem tekstu: Skupština) je najviši organ Opštine koji vrši osnovne funkcije lokalne vlasti utvrđene Ustavom, zakonom i ovim statutom.

Skupštinu čine odbornici, koje biraju građani na neposrednim izborima, tajnim glasanjem u skladu sa zakonom i ovim statutom.

Skupština ima 35 odbornika.

Član 35

Odbornici Skupštine biraju se na četiri godine, na način i po postupku utvrđenim zakonom.

Odbornik ima pravo na zaštitu mandata, uključujući sudsku zaštitu, koja se ostvaruje shodnom primenom zakona kojim se uređuje zaštita izbornog prava u izbornom postupku.

Član 36

Odbornik ne može biti zaposlen u Opštinskoj upravi i lice koje imenuje odnosno postavlja Skupština.

Ako zaposleni u Opštinskoj upravi bude izabran za odbornika, prava i obaveze po osnovu rada miruju mu dok traje njegov odbornički mandat.

Danom potvrđivanja odborničkog mandata, licima koje je imenovala, odnosno postavila Skupština, prestaje funkcija na koju su imenovani, odnosno postavljeni.

Član 37

Odborniku počinje i prestaje odbornički mandat pod uslovima i na način utvrđen zakonom.

Član 38

O potvrđivanju mandata odbornika Skupština odlučuje javnim glasanjem na konstitutivnoj sednici, koju saziva predsednik Skupštine iz prethodnog saziva, u roku od 15 dana od dana objavljivanja rezultata izbora.

Konstitutivnu sednicu ovlašćen je da sazove i najstariji odbornik ako to u zakonskom roku ne učini predsednik Skupštine iz prethodnog saziva u roku od 15 dana od isteka roka iz stava 1. ovog člana.

Konstitutivnom sednicom Skupštine predsedava najstariji odbornik koji ovoj sednici prisustvuje.

Skupština se smatra konstituisanom izborom predsednika Skupštine i postavljenjem sekretara Skupštine.

Član 39

Izabrani odbornici, na konstitutivnoj sednici polažu zakletvu koja glasi:

"Zaklinjem se da ću se u radu Skupštine opštine Bor pridržavati Ustava, zakona i Statuta opštine Bor i da ću časno i odgovorno vršiti dužnost odbornika, rukovodeći se interesima građana opštine Bor."

Odbornik može na kraju zakletve izgovoriti reči: "Tako mi Bog pomogao".

Član 40

Pravo odbornika na izgubljenu zaradu, putne troškove za dolazak i odlazak na sednicu Skupštine i njenih radnih tela, dnevnice i na naknadu drugih troškova vezanih za vršenje odborničke funkcije uređuje se posebnom odlukom Skupštine.

Član 41

Odbornik ne može biti pozvan na krivičnu odgovornost, pritvoren ili kažnjen zbog iznetog mišljenja ili davanja glasa na sednici Skupštine i njenih radnih tela.

Član 42

Organizacija i rad Skupštine, način ostvarivanja prava i dužnosti odbornika, način izbora i rad organa Skupštine i radnih tela Skupštine, kao i druga pitanja od značaja za rad Skupštine uređuju se poslovnikom Skupštine.

Poslovnik Skupštine donosi Skupština većinom od ukupnog broja odbornika.

Član 43

Skupština, u skladu sa zakonom:

1) donosi Statut Opštine i poslovnik Skupštine;

2) donosi budžet i završni račun Opštine;

3) utvrđuje stope izvornih prihoda Opštine, kao i način i merila za određivanje visine lokalnih taksi i naknada;

4) podnosi inicijativu za pokretanje postupka osnivanja, ukidanja ili promene teritorije opštine;

5) donosi program razvoja Opštine i pojedinih delatnosti;

6) donosi prostorni plan i urbanističke planove Opštine i uređuje korišćenje građevinskog zemljišta;

7) donosi propise i druge opšte akte;

8) raspisuje opštinski referendum i referendum na delu teritorije Opštine, izjašnjava se o predlozima sadržanim u građanskoj inicijativi i utvrđuje predlog odluke o samodoprinosu;

9) osniva službe, javna preduzeća, ustanove i organizacije, utvrđene statutom Opštine i vrši nadzor nad njihovim radom, i razmatra najmanje jednom godišnje izveštaj o njihovom radu;

10) imenuje i razrešava upravni i nadzorni odbor, imenuje i razrešava direktore javnih preduzeća, ustanova, organizacija i službi, čiji je osnivač i daje saglasnost na njihove statute, u skladu sa zakonom;

11) bira i razrešava predsednika Skupštine i zamenika predsednika Skupštine;

12) postavlja i razrešava sekretara i zamenika sekretara Skupštine;

13) bira i razrešava Predsednika opštine i, na predlog Predsednika opštine, bira zamenika Predsednika opštine i članove Opštinskog veća;

14) odlučuje o pribavljanju nepokretnosti u javnu svojinu opštine uključujući i pribavljanje građevinskog zemljišta;

15) odlučuje o pribavljanju, korišćenju, upravljanju i raspolaganju nepokretnim stvarima u javnoj svojini, koje koriste organi i organizacije opštine;

16) odlučuje o otuđenju nepokretnosti u javnoj svojini opštine, uključujući i razmenu;

17) odlučuje o prenosu prava javne svojine na nepokretnosti, na drugog nosioca prava javne svojine uključujući i razmenu;

18) odlučuje o otuđenju i davanju u zakup građevinskog zemljišta u javnoj svojini, uključujući i razmenu;

19) odlučuje o ulaganju u kapital javnog preduzeća i društva kapitala, čiji je osnivač opština;

20) odlučuje o zasnivanju hipoteke na nepokretnostima u javnoj svojini;

21) odlučuje o prenosu prava korišćenja na stvarima u javnoj svojini mesnim zajednicama, ustanovama, agencijama i drugim organizacijama čiji je osnivač opština;

22) daje prethodnu saglasnost mesnim zajednicama, ustanovama, javnim agencijama i drugim organizacijama, koji su nosioci prava korišćenja na stvarima u javnoj svojini opštine, za davanje u zakup istih;

23) odlučuje o otuđenju nepokretnosti iz javne svojine na kojima mesne zajednice, ustanove, javne agencije i druge organizacije imaju pravo korišćenja, nezavisno od volje nosioca prava korišćenja na toj nepokretnosti;

24) odlučuje o oduzimanju nepokretnosti u javnoj svojini opštine, na kojima pravo korišćenja imaju mesne zajednice, ustanove i javne agencije, a koje nisu u funkciji ostvarivanja delatnosti nosioca prava korišćenja na toj stvari, kao i ako se stvari koriste suprotno zakonu, drugom propisu ili prirodi i nameni nepokretnosti, a u drugim slučajevima pod uslovom da se nosiocu prava korišćenja obezbedi korišćenje druge odgovarajuće nepokretnosti;

25) odlučuje o davanju na korišćenje nepokretnosti koje opština stekne nasleđem, poklonom ili jednostranom izjavom volje, ili na drugi zakonom određen način;

26) odlučuje o davanju saglasnosti javnim preduzećima i društvima kapitala čiji je osnivač opština a koji su nosioci prava korišćenja na nepokretnostima, za upis prava svojine na tim nepokretnostima;

27) odlučuje o davanju na korišćenje komunalne mreže;

28) utvrđuje opštinske takse i druge lokalne prihode koji joj po zakonu pripadaju;

29) utvrđuje naknadu za uređivanje i korišćenje građevinskog zemljišta;

30) donosi akt o javnom zaduživanju Opštine u skladu sa zakonom kojim se uređuje javni dug;

31) propisuje radno vreme ugostiteljskih, trgovinskih i zanatskih objekata;

32) daje mišljenje o republičkom i regionalnom prostornom planu;

33) daje mišljenje o zakonima kojima se uređuju pitanja od interesa za lokalnu samoupravu;

34) daje saglasnost na upotrebu imena, grba i zastave Opštine;

35) uređuje i obezbeđuje obavljanje i razvoj komunalnih delatnosti (prečišćavanje i distribucija vode, prečišćavanje i odvođenje atmosferskih i otpadnih voda, proizvodnju i snabdevanje parom i toplom vodom, linijski gradski i prigradski prevoz putnika u drumskom saobraćaju, održavanje čistoće u gradu i naseljima, održavanje deponija, uređivanje, održavanje i korišćenje pijaca, parkova, zelenih, rekreacionih i drugih javnih površina, javnih parkirališta, javna rasveta, uređivanje i održavanje grobalja i sahranjivanje i dr.), kao i organizacione, materijalne i druge uslove za njihovo obavljanje;

36) utvrđuje posebnu naknadu za zaštitu i unapređenje životne sredine;

37) uređuje i obezbeđuje posebne uslove i organizaciju autobuski prevoza putnika;

38) osniva robne rezerve i utvrđuje njihov obim i strukturu, uz saglasnost nadležnog ministarstva, radi zadovoljavanja potreba lokalnog stanovništva;

39) donosi osnove zaštite, korišćenja i uređenja poljoprivrednog zemljišta i stara se o njihovom sprovođenju, određuje erozivna područja, stara se o korišćenju pašnjaka i odlučuje o privođenju pašnjaka drugoj kulturi;

40) uređuje i utvrđuje način korišćenja i upravljanja izvorima, javnim bunarima i česmama;

41) podstiče i stara se o razvoju turizma na svojoj teritoriji i utvrđuje visinu boravišne takse;

42) uređuje i organizuje vršenje poslova u vezi sa držanjem i zaštitom domaćih i egzotičnih životinja;

43) organizuje vršenje poslova pravne zaštite svojih prava i interesa;

44) stara se o ostvarivanju zaštite i unapređenju ljudskih prava i individualnih i kolektivnih prava pripadnika nacionalnih manjina i etničkih grupa;

45) stara se o održavanju stambenih zgrada i bezbednosti njihovog korišćenja i utvrđuje visinu naknade za održavanje stambenih zgrada;

46) osniva stalna i povremena radna tela za razmatranje pitanja iz svoje nadležnosti;

47) obrazuje organe, organizacije i službe za potrebe Opštine i uređuje njihovu organizaciju i rad;

48) utvrđuje praznike i odlučuje o nazivima ulica, trgova, gradskih četvrti, zaselaka i drugih delova naseljenih mesta na svojoj teritoriji uz prethodnu saglasnost ministarstva nadležnog za poslove lokalne samouprave;

49) bira i razrešava zaštitnika građana;

50) postavlja i razrešava Opštinskog javnog pravobranioca i zamenike Opštinskog javnog pravobranioca;

51) donosi planove zaštite od elementarnih i drugih većih nepogoda za područje opštine;

52) propisuje prekršaje za povredu opštinskih propisa;

53) odlučuje o dodeljivanju javnih priznanja;

54) odlučuje o saradnji i udruživanju sa jedinicama lokalne samouprave druge države uz saglasnost Vlade RS;

55) odlučuje o obrazovanju, području za koje se obrazuje i ukidanju mesne zajednice i drugog oblika mesne samouprave uz prethodno pribavljeno mišljenje građana;

56) odlučuje o uspostavljanju saradnje i udruživanju sa domaćim gradovima i opštinama, osnivanju asocijacija gradova i opština u skladu sa zakonom;

57) donosi akt o organizaciji Opštinske uprave na predlog Opštinskog veća;

58) odlučuje o naknadi za rad odbornika;

59) donosi plan odbrane i usklađuje ga s nastalim promenama i potrebama;

60) donosi odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite opšte namene na teritoriji opštine;

61) donosi plan i program razvoja sistema zaštite i spasavanja na teritoriji opštine;

62) obrazuje Štab za vanredne situacije;

63) donosi Procenu ugroženosti i Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;

64) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom, ovim statutom i drugim aktima Opštine.

Član 44

Skupština odlučuje na sednici na kojoj prisustvuje većina od ukupnog broja odbornika.

Skupština odlučuje većinom glasova prisutnih odbornika, ukoliko zakonom ili ovim statutom nije drugačije određeno.

Skupština odlučuje javnim glasanjem, osim u slučajevima utvrđenim zakonom i ovim statutom.

Član 45

Skupština odlučuje većinom glasova od ukupnog broja odbornika, i to:

- o Statutu opštine;

- o odluci o budžetu;

- o prostornom planu i urbanističkim planovima;

- o davanju mišljenja o teritorijalnim promenama;

- o odluci o javnom zaduživanju;

- o odluci o utvrđivanju naziva ulica, trgova, gradskih četvrti, zaselaka i drugih delova naseljenih mesta;

- i u drugim slučajevima utvrđenim zakonom i ovim statutom.

Član 46

Sednicu Skupštine opštine saziva predsednik Skupštine, po potrebi, a najmanje jednom u tri meseca.

Predsednik Skupštine je dužan da sednicu zakaže na zahtev Predsednika opštine, Opštinskog veća ili jedne trećine odbornika, u roku od sedam dana od dana podnošenja zahteva, tako da dan održavanja sednice bude najkasnije u roku od 15 dana od dana podnošenja zahteva.

Ako predsednik Skupštine ne zakaže sednicu u roku iz stava 2. ovog člana, sednicu može zakazati podnosilac zahteva, a predsedava odbornik koga odredi podnosilac zahteva.

Predsednik Skupštine može odložiti sednicu koju je sazvao samo u slučaju kada ne postoji kvorum potreban za rad, a u drugim slučajevima o odlaganju sednice odlučuje Skupština.

Sekretar Skupštine je dužan da obavi stručne poslove u vezi sa sazivanjem i održavanjem sednice Skupštine u slučaju iz stava 3. ovog člana.

Član 47

Sednice Skupštine su javne.

Za javnost rada Skupštine i njenih radnih tela odgovoran je predsednik Skupštine.

Javnost rada Skupštine uređuje se poslovnikom Skupštine.

Skupština može odlučiti da sednice ne budu javne iz razloga bezbednosti i drugih posebno opravdanih razloga, utvrđenih zakonom.

Odluka iz stava 4. ovog člana donosi se većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

1.1. Radna tela Skupštine

Član 48

Skupština obrazuje stalna radna tela radi razmatranja ili rešavanja pitanja iz svoje nadležnosti.

Radna tela daju mišljenje na predloge propisa i odluka koje donosi Skupština i vrše druge poslove utvrđene poslovnikom Skupštine.

Skupština može imati najviše 20 stalnih radnih tela i 20 povremenih radnih tela.

Radno telo radi na sednici kojoj prisustvuje većina članova radnog tela, a odlučuje većinom glasova prisutnih članova.

Poslovnikom Skupštine i posebnom odlukom Skupštine utvrđuje se naziv, delokrug, broj članova, dužnost predsednika, prava i dužnosti članova i druga pitanja od značaja za rad stalnih radnih tela.

Član 49

Skupština može obrazovati i povremena radna tela za razmatranje pojedinih pitanja iz svoje nadležnosti koja ne spadaju u delokrug stalnih radnih tela.

Odlukom o obrazovanju povremenog radnog tela utvrđuje se njegov sastav, zadaci, način rada i rok za izvršenje poverenog zadatka.

Povremeno radno telo prestaje sa radom podnošenjem izveštaja Skupštini.

Član 50

Predsednik i zamenik predsednika stalnog ili povremenog radnog tela bira se iz reda odbornika.

Članovi stalnih ili povremenih radnih tela pored odbornika mogu biti i ugledni građani-stručnjaci za pojedine oblasti, čiji broj ne može biti veći od broja odbornika u radnom telu.

Predsednika, zamenika predsednika i članove radnog tela bira Skupština na predlog odborničkih grupa na način utvrđen poslovnikom Skupštine.

Radna tela (broj predsednika, zamenika predsednika i članova) moraju odražavati odbornički sastav Skupštine.

Predsednik, zamenik predsednika i članovi stalnih radnih tela biraju se na četiri godine, javnim glasanjem, većinom glasova od broja prisutnih odbornika, a mogu biti razrešeni i pre isteka mandata.

Predsednik, zamenik predsednika i članovi radnih tela mogu primati naknadu za rad u radnom telu, u skladu sa odlukom Skupštine.

Član 51

Pored stalnih radnih tela predviđenih poslovnikom Skupštine, Skupština može osnovati kao posebna stalna radna tela: Savet za praćenje primene etičkog kodeksa, Savet za mlade, Korisnički savet javnih službi, Komisiju za ravnopravnost polova i Savet za razvoj opštine.

Delokrug, sastav, izbor članova i način rada radnih tela iz stava 1. ovog člana urediće se posebnom odlukom Skupštine.

Uslove za rad posebnih radnih tela i obavljanje stručnih i administrativno-tehničkih poslova obezbeđuje Opštinska uprava.

1.2. Predsednik i zamenik predsednika Skupštine

Član 52

Skupština ima predsednika Skupštine.

Predsednik Skupštine organizuje rad Skupštine, saziva i predsedava njenim sednicama, ostvaruje saradnju sa Predsednikom Opštine i Opštinskim većem, stara se o ostvarivanju javnosti rada, potpisuje akta koja donosi Skupština, predstavlja Skupštinu i vrši druge poslove utvrđene zakonom, ovim statutom, poslovnikom Skupštine i odlukama Skupštine.

Član 53

Predsednik Skupštine ima zamenika, koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti, sprečenosti da obavlja svoju dužnost ili na osnovu posebnog ovlašćenja.

Član 54

Predsednik Skupštine i zamenik predsednika Skupštine biraju se iz reda odbornika na vreme od četiri godine.

Predsednik Skupštine i zamenik predsednika Skupštine mogu biti na stalnom radu u Opštini ukoliko Skupština tako odluči.

Član 55

Predsednik i zamenik predsednika Skupštine biraju se tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika, na predlog najmanje jedne trećine od ukupnog broja odbornika, na način uređen poslovnikom Skupštine.

Odbornik može da učestvuje u predlaganju samo jednog kandidata.

Član 56

Mandat predsednika Skupštine produžava se za vreme trajanja vanrednog i ratnog stanja, odnosno dok se ne stvore uslovi za izbor na ovu funkciju.

Član 57

Predsednik i zamenik predsednika Skupštine mogu biti razrešeni i pre isteka vremena na koji su izabrani, na isti način na koji su birani.

U slučaju podnošenja ostavke predsedniku Skupštine prestaje funkcija danom održavanja sednice na kojoj je podneo ostavku, odnosno ako je ostavku podneo u periodu između dve sednice na prvoj narednoj sednici Skupština utvrđuje da mu je danom podnošenja ostavke prestala funkcija.

O podnetoj ostavci ne otvara se pretres, niti se odlučuje, već se prestanak funkcije predsednika po ovom osnovu konstatuje.

1.3. Sekretar Skupštine

Član 58

Skupština ima sekretara.

Sekretar Skupštine se stara o obavljanju stručnih poslova u vezi sa sazivanjem i održavanjem sednica Skupštine, njenih radnih tela, rukovodi administrativnim poslovima vezanim za njihov rad, obavlja i druge poslove utvrđene zakonom, Statutom, i poslovnikom Skupštine.

Član 59

Sekretar Skupštine se postavlja, na predlog predsednika Skupštine, javnim glasanjem, većinom glasova od prisutnog broja odbornika, na četiri godine i može biti ponovo postavljen.

Za sekretara Skupštine može biti postavljeno lice sa završenim pravnim fakultetom, položenim stručnim ispitom za rad u organima uprave i radnim iskustvom od najmanje tri godine.

Član 60

Skupština može razrešiti sekretara.

Sekretar Skupštine razrešava se na isti način na koji je postavljen.

Član 61

Sekretar Skupštine može imati zamenika.

Za zamenika sekretara Skupštine može biti postavljeno lice koje ispunjava uslove utvrđene zakonom za sekretara Skupštine.

Zamenik sekretara postavlja se i razrešava na isti način i pod istim uslovima kao i sekretar Skupštine.

2. Izvršni organi

Član 62

Izvršni organi opštine su: Predsednik opštine i Opštinsko veće.

2.1. Predsednik opštine

Član 63

Predsednika opštine bira Skupština, iz reda odbornika, na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika, na način utvrđen poslovnikom Skupštine.

Predsednik opštine ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.

Predsednik Skupštine predlaže kandidata za Predsednika opštine.

Kandidat za Predsednika opštine predlaže kandidata za zamenika Predsednika opštine iz reda odbornika, koga bira Skupština opštine na isti način kao i Predsednika opštine.

Predsedniku opštine i zameniku Predsednika opštine, izborom na funkcije prestaje mandat odbornika u Skupštini.

Predsednik opštine i zamenik Predsednika opštine, su na stalnom radu u Opštini.

Član 64

Predsednik opštine može polagati zakletvu, pred Skupštinom, koja glasi:

"Zaklinjem se da ću se u svom radu pridržavati Ustava, zakona i Statuta Opštine i da ću časno i odgovorno vršiti dužnost Predsednika opštine Bor, rukovodeći se interesima građana opštine Bor."

Predsednik opštine može na kraju zakletve izgovoriti reči: "Tako mi Bog pomogao".

Član 65

Predsednik Opštine:

1) predstavlja i zastupa Opštinu;

2) predlaže način rešavanja pitanja o kojima odlučuje Skupština opštine;

3) naredbodavac je za izvršenje budžeta;

4) usmerava i usklađuje rad Opštinske uprave;

5) osniva opštinsku službu za inspekciju i reviziju korišćenja budžetskih sredstava (nezavisnu organizacionu jedinicu za internu reviziju);

6) daje saglasnost na opšte akte kojima se uređuje broj i struktura zaposlenih u ustanovama koje se finansiraju iz budžeta Opštine i na broj i strukturu zaposlenih i drugih lica koja se angažuju na ostvarivanju programa ili dela programa korisnika budžeta Opštine;

7) postavlja i razrešava pomoćnike predsednika Opštine;

8) zaključuje ugovore o pribavljanju i raspolaganju nepokretnostima u javnoj svojini uključujući i ugovore o pribavljanju, otuđenju ili davanju u zakup građevinskog zemljišta u javnoj svojini po prethodno pribavljenom mišljenju Opštinskog javnog pravobranilaštva i podnosi nadležnom organu za upis prava na nepokretnostima zahtev za upis prava javne svojine Opštine Bor;

9) zaključuje ugovor o pribavljanju i raspolaganju prevoznih sredstava i opreme veće vrednosti za potrebe organa i organizacija;

10) donosi pojedinačne akte za koje je ovlašćen zakonom, ovim statutom ili odlukom Skupštine opštine;

11) informiše javnost o svom radu;

12) podnosi žalbu Ustavnom sudu Republike Srbije ako se pojedinačnim aktom ili radnjom državnog organa ili organa Opštine onemogućava vršenje nadležnosti Opštine;

13) obrazuje stručna savetodavna radna tela za pojedine poslove iz svoje nadležnosti;

14) zaključuje Posebni kolektivni ugovor za javna preduzeća i javne službe kojima je osnivač Opština;

15) pokreće postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti zakona ili drugog opšteg akta Republike Srbije kojim se povređuje pravo na lokalnu samoupravu;

16) odlučuje o zalaganju pokretnih stvari;

17) odlučuje o davanju u zakup, odnosno na korišćenje komercijalnih nepokretnosti i za iste zaključuje ugovore;

18) zaključuje ugovore sa javnim preduzećima, odnosno društvima kapitala, koja obavljaju delatnost od opšteg interesa, o korišćenju stvari u javnoj svojini koja im nisu uložena u kapital, kao i ugovore sa društvima kapitala i javnim preduzećima koja ne obavljaju delatnost od opšteg interesa, o korišćenju nepokretnosti koje im nisu uložene u kapital, a koje su neophodne za obavljanje delatnosti radi koje su osnovani;

19) raspoređuje službene zgrade i poslovne prostorije na korišćenje organima i organizacijama opštine;

20) zaključuje ugovor o regulisanju međusobnih prava i obaveza nastalih po osnovu konverzije prava korišćenja u pravo svojine uz naknadu, ili ovlašćuje drugo lice za zaključenje tog ugovora;

21) donosi Odluku o proglašenju vanredne situacije za teritoriju Opštine, u skladu sa zakonom;

22) predlaže Skupštini opštine postavljanje i razrešavanje načelnika, zamenika i članove štaba za vanredne situacije;

23) nalaže aktiviranje osposobljenih pravnih lica od značaja za opštinu, na predlog štaba za vanredne situacije;

24) donosi Odluku o proglašenju Dana žalosti u Opštini;

25) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom, ovim statutom i drugim aktima Opštine.

2.2. Opštinsko veće

Član 66

Opštinsko veće čine Predsednik opštine, zamenik Predsednika opštine i devet članova Opštinskog veća, koje bira Skupština na period od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom od ukupnog broja odbornika, na način utvrđen poslovnikom Skupštine.

Kandidate za članove Opštinskog veća, predlaže kandidat za Predsednika opštine.

Kada odlučuje o izboru Predsednika opštine, Skupština istovremeno odlučuje o izboru zamenika Predsednika opštine i članova Opštinskog veća.

Predsednik opštine je predsednik Opštinskog veća.

Zamenik Predsednika opštine je član Opštinskog veća po funkciji.

Odborniku koji bude izabran za člana Opštinskog veća prestaje odbornički mandat.

Članovi Opštinskog veća mogu biti na stalnom radu u Opštini, ukoliko Skupština tako odluči.

Član 67

Opštinsko veće:

1) predlaže Statut, budžet i druge odluke i akte koje donosi Skupština;

2) neposredno izvršava i stara se o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine;

3) donosi odluku o privremenom finansiranju u slučaju da Skupština opštine ne donese budžet pre početka fiskalne godine;

4) vrši nadzor nad radom Opštinske uprave, poništava ili ukida akte Opštinske uprave koji nisu u saglasnosti sa zakonom, Statutom i drugim opštim aktom ili odlukom koju donosi Skupština;

5) rešava u upravnom postupku u drugom stepenu o pravima i obavezama građana, preduzeća i ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti Opštine;

6) stara se o izvršavanju poverenih nadležnosti iz okvira prava i dužnosti Republike;

7) postavlja i razrešava načelnika Opštinske uprave;

8) daje saglasnost na akt o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji Opštinske uprave;

9) redovno izveštava Skupštinu, po sopstvenoj inicijativi ili na njen zahtev o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine;

9a) odlučuje o pribavljanju i raspolaganju prevoznih sredstava i opreme veće vrednosti za potrebe organa i organizacija;

9b) predlaže akt o pribavljanju, korišćenju, upravljanju i raspolaganju stvarima u javnoj svojini o kojima odlučuje Skupština;

9v) donosi Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;

9g) utvrđuje štete nastale od posledica elementarnih nepogoda i drugih nesreća;

9d) donosi Plan zaštite od udesa na teritoriji opštine;

10) donosi Poslovnik o svom radu, na predlog Predsednika opštine.

Član 68

Predsednik opštine predstavlja Opštinsko veće, saziva i vodi njegove sednice.

Predsednik opštine je odgovoran za zakonitost rada Opštinskog veća.

Predsednik opštine je dužan da obustavi od primene odluku Opštinskog veća za koju smatra da nije saglasna zakonu.

Član 69

Opštinsko veće može da odlučuje ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja njegovih članova.

Opštinsko veće odlučuje većinom glasova prisutnih članova, ako zakonom ili ovim statutom za pojedina pitanja nije predviđena druga većina.

Opštinsko veće odlučuje većinom od ukupnog broja članova kada utvrđuje predlog Statuta opštine i predlog odluke o budžetu.

Organizacija, način rada i odlučivanja Opštinskog veća, detaljnije se utvrđuje njegovim poslovnikom, u skladu sa zakonom i ovim statutom.

Član 70

Predsednik opštine i Opštinsko veće redovno izveštavaju Skupštinu opštine po sopstvenoj inicijativi ili na njen zahtev, o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine.

Član 71

Predsednik opštine može biti razrešen pre isteka vremena na koje je biran, na obrazloženi predlog najmanje trećine odbornika, na isti način na koji je i izabran.

O predlogu za razrešenje Predsednika opštine mora se raspravljati i odlučivati u roku od 15 dana od dana dostavljanja predloga predsedniku Skupštine.

Ako Skupština ne razreši Predsednika opštine, odbornici koji su podneli predlog za razrešenje ne mogu ponovo predložiti razrešenje Predsednika opštine, pre isteka roka od šest meseci od odbijanja prethodnog predloga.

Član 72

Razrešenjem Predsednika opštine prestaje mandat zamenika Predsednika opštine i Opštinskog veća.

Zamenik Predsednika opštine, odnosno član Opštinskog veća, mogu biti razrešeni pre isteka vremena na koji su birani, na predlog Predsednika opštine ili najmanje jedne trećine odbornika, na isti način na koji su izabrani.

Istovremeno sa predlogom za razrešenje zamenika Predsednika opštine ili člana Opštinskog veća, Predsednik opštine je dužan da Skupštini podnese predlog za izbor novog zamenika Predsednika opštine ili člana Opštinskog veća, koja istovremeno donosi odluku o razrešenju i o izboru.

Predsednik opštine, zamenik Predsednika opštine, ili član Opštinskog veća koji su razrešeni ili su podneli ostavku, ostaju na dužnosti i vrše tekuće poslove, do izbora novog Predsednika opštine, zamenika Predsednika opštine ili člana Opštinskog veća.

Član 73

Prestankom mandata Skupštine prestaje mandat Predsedniku opštine i Opštinskom veću, s tim da oni vrše tekuće poslove iz svoje nadležnosti do stupanja na dužnost novog Predsednika opštine i Opštinskog veća, odnosno predsednika i članova Privremenog organa ako je Skupštini mandat prestao zbog raspuštanja Skupštine.

3. Opštinska uprava

Član 74

Opštinska uprava:

1) priprema nacrte propisa i drugih akata koje donosi Skupština, Predsednik opštine i Opštinsko veće;

2) izvršava odluke i druge akte Skupštine, Predsednika opštine i Opštinskog veća;

3) rešava u upravnom postupku u prvom stepenu o pravima i dužnostima građana, preduzeća, ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti Opštine;

4) obavlja poslove upravnog nadzora nad izvršavanjem propisa i drugih opštih akata Skupštine;

5) izvršava zakone i druge propise čije je izvršavanje povereno Opštini;

6) obavlja stručne i druge poslove koje utvrdi Skupština, Predsednik opštine i Opštinsko veće;

7) dostavlja izveštaj o svom radu na izvršenju poslova iz nadležnosti Opštine i poverenih poslova, Predsedniku opštine, Opštinskom veću i Skupštini po potrebi, a najmanje jednom godišnje.

8) vodi evidenciju o stvarima u javnoj svojini, u skladu sa zakonom;

9) stara se o organizovanju i izvršavanju utvrđene radne obaveze na teritoriji opštine;

10) planira zbrinjavanje ugroženih, postradalih, izbeglih i evakuisanih lica u vanrednim situacijama;

11) organizuje i sprovodi obuku i ospoboljavanje poverenika, zamenika poverenika i jedinica civilne zaštite opšte namene.

Član 75

Opštinska uprava obrazuje se kao jedinstveni organ.

Opštinska uprava može imati unutrašnje organizacione jedinice za vršenje srodnih poslova.

Član 76

Radom Opštinske uprave rukovodi načelnik.

Za načelnika Opštinske uprave može biti postavljeno lice koje ima završen pravni fakultet, položen ispit za rad u organima državne uprave i najmanje pet godina radnog iskustva u struci.

Član 77

Načelnika Opštinske uprave postavlja Opštinsko veće, na osnovu javnog konkursa, na pet godina.

Načelnik Opštinske uprave može imati zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.

Zamenik načelnika Opštinske uprave se postavlja na isti način i pod istim uslovima kao načelnik.

Rukovodioce organizacionih jedinica u Opštinskoj upravi raspoređuje načelnik.

Član 78

Načelnik za svoj rad i rad Opštinske uprave odgovara Skupštini i Opštinskom veću u skladu sa ovim statutom i odlukom Skupštine o organizaciji Opštinske uprave.

Opštinsko veće može razrešiti načelnika, odnosno zamenika načelnika na osnovu obrazloženog predloga predsednika Opštine ili najmanje dve trećine članova Opštinskog veća.

Predlog za razrešenje načelnika, odnosno zamenika načelnika može podneti i najmanje trećina odbornika Skupštine.

Član 79

U Opštinskoj upravi mogu se postaviti tri pomoćnika Predsednika opštine za pojedine oblasti (ekonomski razvoj, urbanizam, primarna zdravstvena zaštita, zaštita životne sredine, poljoprivreda, mesne zajednice i drugi oblici mesne samouprave, obrazovanje, sport i omladina i dr.).

Pomoćnici Predsednika opštine pokreću u vezi sa pitanjima koja su od značaja za razvoj u oblasti za koje su postavljeni i vrše druge poslove utvrđene aktom o organizaciji Opštinske uprave.

Pomoćnike Predsednika opštine postavlja i razrešava Predsednik opštine.

Uslovi za postavljanje pomoćnika Predsednika opštine, utvrdiće se aktom o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji Opštinske uprave.

Član 80

Akt o organizaciji Opštinske uprave donosi Skupština na predlog Opštinskog veća.

Akt o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji Opštinske uprave donosi načelnik uz saglasnost Opštinskog veća.

Član 81

Opštinska uprava u obavljanju upravnog nadzora može:

1) naložiti rešenjem izvršenje mera i radnji u određenom roku;

2) izreći mandatnu kaznu;

3) podneti prijavu nadležnom organu za učinjeno krivično delo ili privredni prestup i podneti zahtev za pokretanje prekršajnog postupka;

4) izdati privremeno naređenje, odnosno zabranu;

5) obavestiti drugi organ, ako postoje razlozi, za preduzimanje mera za koji je taj organ nadležan;

6) preduzeti i druge mere za koje je ovlašćena zakonom, propisom ili opštim aktom.

Ovlašćenja i organizacija za obavljanje poslova iz stava 1. ovog člana bliže se uređuje odlukom Skupštine.

Član 82

U postupku pred Opštinskom upravom, u kome se rešava o pravima, obavezama i interesima građana i pravnih lica, primenjuju se propisi o upravnom postupku.

Član 83

Opštinsko veće rešava sukob nadležnosti između Opštinske uprave i drugih preduzeća, organizacija i ustanova kada na osnovu odluke Skupštine odlučuju o pojedinim pravima građana, pravnih lica ili drugih stranaka.

Načelnik Opštinske uprave rešava sukob nadležnosti između unutrašnjih organizacionih jedinica.

Član 84

O izuzeću načelnika Opštinske uprave, rešava Opštinsko veće.

O izuzeću službenog lica u Opštinskoj upravi rešava načelnik.

V NEPOSREDNO UČEŠĆE GRAĐANA U OSTVARIVANJU LOKALNE SAMOUPRAVE

Član 85

Građani Opštine neposredno učestvuju u ostvarivanju poslova Opštine putem građanske inicijative, zbora građana i referenduma.

1. Građanska inicijativa

Član 86

Građani putem građanske inicijative predlažu Skupštini donošenje akta kojim će se urediti određeno pitanje iz nadležnosti Opštine, promenu statuta ili drugih akata i raspisivanje referenduma u skladu sa zakonom.

Opštinska uprava ima obavezu da pruži stručnu pomoć građanima prilikom formulisanja predloga sadržanog u građanskoj inicijativi.

Građanska inicijativa punovažno je pokrenuta ako je lista potpisnika građanske inicijative sastavljena u skladu sa zakonom i ako je istu potpisalo najmanje pet odsto birača Opštine, koji su upisani u birački spisak prema poslednjem zvanično objavljenom rešenju o zaključenju biračkog spiska za izbor odbornika Skupštine, ako zakonom ili ovim statutom nije drugačije predviđeno.

O predlogu iz stava 1. ovoga člana, Skupština je dužna da održi raspravu i da dostavi obrazložen odgovor građanima u roku od 60 dana od dana dobijanja predloga.

Postupak i procedura sprovođenja građanske inicijative urediće se posebnom odlukom Skupštine.

2. Zbor građana

Član 87

Zbor građana raspravlja i daje predloge o pitanjima iz nadležnosti organa Opštine.

Član 88

Zbor građana saziva se za naseljeno mesto ili deo naseljenog mesta, koji može biti: zaselak, ulica, deo gradskog naselja, područje mesne zajednice ili drugog oblika mesne samouprave.

Zbor građana saziva predsednik Opštine, predsednik Skupštine, ovlašćeni predstavnik mesne zajednice ili drugog oblika mesne samouprave, najmanje 50 građana sa prebivalištem na području za koje se zbor saziva i najmanje jedna četvrtina odbornika, najmanje osam dana pre dana održavanja.

Opštinska uprava ima obavezu da pruži pomoć sazivaču u sazivanju i pripremanju održavanja zbora građana.

Predlog za sazivanje zbora može uputiti organ opštine nadležan za odlučivanje o pitanju koje se razmatra na zboru.

O sazvanom zboru, građani se obaveštavaju isticanjem akta o sazivanju zbora na oglasnoj tabli, preko sredstava informisanja ili na drugi uobičajen način.

Sazivač je obavezan da obavesti Opštinsku upravu o održavanju zbora.

Član 89

Zborom građana predsedava sazivač ili lice koje on ovlasti.

Zbor građana razmatra predloge i zauzima stavove o njima ako mu prisustvuje pet odsto birača prema poslednjem zvanično objavljenom rešenju o zaključenju biračkog spiska za izbor odbornika Skupštine, sa područja za koje je zbor sazvan.

Pravo učešća u razmatranju pitanja, pokretanju inicijativa i predlaganju pojedinih rešenja, imaju svi punoletni građani Opštine.

Pravo odlučivanja na zboru građana imaju i građani čije je prebivalište ili imovina na području za koje je zbor sazvan.

Odluke na zboru građana se donose većinom prisutnih građana sa pravom odlučivanja.

Opštinska uprava dužna je da pruži stručnu pomoć građanima prilikom formulisanja predloga, odnosno zahteva zbora građana, a pre njihovog upućivanja nadležnim organima Opštine.

Način rada i način utvrđivanja stavova zbora uređuju se odlukom Skupštine.

Član 90

Organi opštine dužni su da u roku od 60 dana od dana održavanja zbora građana, razmotre zahteve i predloge građana, zauzmu stav o njima, odnosno donesu odgovarajuću odluku ili meru i o tome obaveste građane.

3. Referendum

Član 91

Skupština može na sopstvenu inicijativu, većinom glasova od ukupnog broja odbornika, da raspiše referendum o pitanjima iz svoga delokruga.

Skupština je dužna da raspiše referendum o pitanju iz svoga delokruga na zahtev građana Opštine.

Zahtev građana iz stava 2. ovog člana punovažan je ako je lista potpisnika zahteva sastavljena u skladu sa zakonom i ako je istu potpisalo najmanje 10 odsto birača Opštine, prema poslednjem zvanično objavljenom rešenju o zaključenju biračkog spiska za izbor odbornika Skupštine.

Odluka putem referenduma doneta je ako se za nju izjasnila većina građana koja je glasala, pod uslovom da je glasalo više od polovine ukupnog broja građana Opštine.

Odluka doneta na referendumu obavezujuća je.

Postupak i procedura sprovođenja referenduma urediće se posebnom odlukom Skupštine.

Član 92

Skupština je dužna da raspiše referendum na delu teritorije Opštine o pitanju koje se odnosi na potrebe, odnosno interese stanovništva tog dela teritorije, ako je lista potpisnika zahteva za raspisivanje referenduma sastavljena u skladu sa zakonom i ako je istu potpisalo najmanje 10 odsto birača prema poslednjem zvanično objavljenom rešenju o zaključenju biračkog spiska za izbor odbornika Skupštine, sa dela teritorije Opštine za koju se traži raspisivanje referenduma.

VI MESNA SAMOUPRAVA

Član 93

Radi zadovoljavanja potreba i interesa lokalnog stanovništva u selima mogu se osnivati mesne zajednice ili drugi oblici mesne samouprave.

Mesne zajednice ili drugi oblici mesne samouprave mogu se obrazovati i u gradskim naseljima (kvart, reon, četvrt i sl.).

Mesna zajednica ili drugi oblik mesne samouprave može se osnovati za dva ili više sela.

Član 94

Predlog za osnivanje nove mesne zajednice, promenu područja i ukidanje mesne zajednice odnosno drugih oblika mesne samouprave mogu podneti predsednik Opštine, najmanje četvrtina odbornika, Savet mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave ili građani sa prebivalištem na teritoriji na koju se predlog odnosi, putem građanske inicijative.

O osnivanju nove mesne zajednice, promeni područja i ukidanju mesne zajednice odnosno drugog oblika mesne samouprave odlučuje Skupština opštine većinom od ukupnog broja odbornika.

Skupština je dužna da pre donošenja odluke o osnivanju nove mesne zajednice, promeni područja i ukidanju mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave pribavi mišljenje građana sa dela teritorije Opštine na koji se predlog odnosi. Skupština je dužna da pre donošenja odluke o promeni područja, odnosno ukidanju mesne zajednice ili drugog oblika mesne samouprave, pribavi i mišljenje Saveta mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave na koje se predlog odnosi.

Član 95

Statutom mesne zajednice ili drugog oblika mesne samouprave u skladu sa Statutom Opštine i aktom o osnivanju, utvrđuju se poslovi koje vrši, organi i postupak izbora, organizacija i rad organa, način odlučivanja i druga pitanja od značaja za rad mesne zajednice i drugog oblika mesne samouprave.

Član 96

U mesnoj zajednici, odnosno drugom obliku mesne samouprave obrazuje se Savet mesne zajednice kao predstavničko telo građana.

Poslovi i zadaci Saveta, broj članova Saveta i način odlučivanja u Savetu uređuju se statutom mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave.

Izbore za Savet mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave raspisuje predsednik Skupštine, a po pravilu održavaju se u isto vreme kada i opšti izbori za odbornike Skupštine.

Organi mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave biraju se neposrednim, tajnim glasanjem na osnovu opšteg i jednakog izbornog prava. Svaki građanin sa prebivalištem na području mesne zajednice ili drugog oblika mesne samouprave, koji je navršio 18 godina života ima pravo da bira i da bude biran u organe mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave.

Pravo predlaganja kandidata za člana Saveta mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave ima najmanje deset građana sa područja mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave sa biračkim pravom na tom području. Na glasačkom listiću upisuju se imena i prezimena svih kandidata, njihova godina rođenja i zanimanje.

Izabrani su oni kandidati koji su dobili najveći broj glasova do broja članova koji se biraju.

Članstvo u organima mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave prestaje ostavkom, zbog bezuslovne osude na kaznu zatvora, zbog potpunog ili delimičnog gubljenja poslovne sposobnosti, zbog gubljenja državljanstva Republike Srbije ili promene prebivališta van područja mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave, opozivom ili smrću.

Način izbora organa mesne zajednice ili drugog oblika mesne samouprave bliže se uređuje odlukom o mesnoj samoupravi.

Član 97

Sredstva za rad mesne zajednice ili drugog oblika mesne samouprave su:

1) sredstva koja Opština prenese mesnoj zajednici, ili drugom obliku mesne samouprave;

2) sredstva koja građani obezbeđuju samodoprinosom;

3) sredstva od naknade za usluge;

4) pokloni i druga sredstva.

Mesna zajednica, odnosno drugi oblik mesne samouprave, koristi sredstva u skladu sa svojim programima i planovima.

Član 98

Mesna zajednica, odnosno drugi oblik mesne samouprave, ima svojstvo pravnog lica u okviru prava i dužnosti utvrđenih Statutom i odlukom o osnivanju.

Član 99

Odlukom Skupštine može se svim ili pojedinim mesnim zajednicama ili drugim oblicima mesne samouprave poveriti vršenje određenih poslova iz izvornog delokruga lokalne samouprave polazeći od toga da su ti poslovi od neposrednog i svakodnevnog značaja za život građana tog područja, uz obezbeđivanje za to potrebnih sredstava.

Za obavljanje određenih poslova iz nadležnosti Opštinske uprave, posebno u vezi sa ostvarivanjem prava građana, može se organizovati rad Opštinske uprave u mesnim zajednicama.

Poslove iz stava 2. ovog člana, način i mesto njihovog vršenja određuje Predsednik opštine na predlog načelnika Opštinske uprave.

VII ODNOSI ORGANA REPUBLIKE I ORGANA OPŠTINE

Član 100

Organi Republike i organi Opštine, radi ostvarivanja svojih prava i dužnosti, međusobno sarađuju, u skladu sa Ustavom, zakonom i drugim propisima.

Organi Republike vrše nadzor nad zakonitošću rada i akata organa Opštine, u skladu s Ustavom i zakonom.

Nadležan organ jedinice lokalne samouprave je dužan da organu Republike, koji vrši nadzor nad zakonitošću rada i akata organa Opštine, blagovremeno dostavi tražene podatke, spise i isprave.

Za dostavljanje traženih podataka, spisa i isprava odgovoran je Predsednik opštine, odnosno sekretar Skupštine ako se nadzor vrši nad radom i aktima Skupštine.

Član 101

Organi i službe Opštine, u vršenju svojih nadležnosti:

1) daju organima Republike inicijative za uređivanje odnosa od značaja za lokalnu samoupravu i za preduzimanje mera od značaja za rešavanje pitanja iz okvira prava i dužnosti jedinice lokalne samouprave;

2) podnose predstavke i daju predloge u pogledu postupanja organa Republike;

3) traže mišljenje od nadležnog organa Republike u vezi sa primenom zakona i drugih propisa koji su od neposrednog uticaja na razvoj i ostvarivanje lokalne samouprave i za rad organa Opštine;

4) učestvuju, samostalno ili preko svojih asocijacija, u pripremi zakona i drugih propisa čija je sadržina od posebnog značaja za ostvarivanje i razvoj lokalne samouprave.

Član 102

Odnos Vlade Republike Srbije, nadležnih ministarstava i organa i službi Opštine, kao i uslovi za raspuštanje Skupštine, uređeni su zakonom.

VIII SARADNJA I UDRUŽIVANJE OPŠTINE

Član 103

Opština, njeni organi i službe, kao i preduzeća, ustanove i druge organizacije čiji je osnivač, udružuje se i ostvaruje saradnju sa drugim opštinama i gradovima i njihovim organima i službama u oblastima od zajedničkog interesa i radi njihovog ostvarivanja mogu udruživati sredstva i obrazovati zajedničke organe, preduzeća, ustanove i druge organizacije i ustanove, u skladu sa zakonom i Statutom.

Član 104

Opština može da ostvaruje saradnju u oblastima od zajedničkog interesa sa odgovarajućim teritorijalnim zajednicama i opštinama i gradovima u drugim državama, u okviru spoljne politike Republike Srbije, uz poštovanje teritorijalnog jedinstva i pravnog poretka Republike Srbije, u skladu sa Ustavom i zakonom.

Odluku o saradnji sa odgovarajućim teritorijalnim zajednicama, opštinama i gradovima donosi Skupština, uz saglasnost Vlade Republike Srbije.

Sporazum ili drugi akt o uspostavljanju saradnje potpisuje Predsednik opštine ili lice koje on ovlasti.

Akt iz stava 3. ovog člana objavljuje se posle pribavljanja saglasnosti Vlade Republike Srbije.

Član 105

Opština može biti osnivač ili pristupati asocijacijama gradova i opština.

Opština osniva i pristupa asocijacijama gradova i opština radi unapređenja razvoja lokalne samouprave, njene zaštite i ostvarivanja zajedničkih interesa. Opština, takođe, kroz članstvo u asocijacijama razmenjuje iskustva i ostvaruje saradnju sa gradovima i opštinama u zemlji i drugim državama, učestvuje u zastupanju sopstvenog i zajednički utvrđenog interesa pred državnim organima posebno u postupku donošenja zakona i drugih akata od značaja za zaštitu, unapređenje i finansiranje lokalne samouprave, kao i drugih propisa od značaja za ostvarivanje poslova gradova i opština.

Član 106

Organi Opštine mogu sarađivati sa nevladinim organizacijama, humanitarnim i drugim organizacijama, u interesu Opštine i njenih građana.

IX ZAŠTITA LOKALNE SAMOUPRAVE

Član 107

Zaštita lokalne samouprave obezbeđuje se na način i po postupku utvrđenim zakonom.

Poslove pravne zaštite imovinsko-pravnih interesa Opštine, vrši Opštinsko javno pravobranilaštvo.

Organizaciju, delokrug i način rada Opštinskog javnog pravobranilaštva utvrđuje Skupština, posebnom odlukom.

Član 108

Opštinsko veće pokreće postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti zakona ili drugog opšteg akta Republike Srbije kojim se povređuje pravo na lokalnu samoupravu.

Član 109

Predsednik Opštine ima pravo žalbe Ustavnom sudu ako se pojedinačnim aktom ili radnjom državnog organa ili organa Opštine onemogućava vršenje nadležnosti Opštine.

Član 110

U Opštini može se ustanoviti zaštitnik građana.

Zaštitnik građana štiti prava građana od povreda učinjenih od strane Opštinske uprave kao i ustanova, organa i organizacija koji vrše javna ovlašćenja, a čiji osnivač je Opština; kontroliše rad Opštinske uprave i štiti pravo građana na lokalnu samoupravu, ako je reč o povredi propisa i opštih akata Opštine.

Član 111

Zaštitnik građana postupa i deluje na osnovu i u okviru Ustava, zakona, potvrđenih međunarodnih ugovora i opšteprihvaćenih pravila međunarodnog prava kao i Statuta opštine.

U svom delovanju zaštitnik građana se rukovodi principima zakonitosti, nepristrasnosti, nezavisnosti i pravičnosti.

Odlukom Skupštine bliže se uređuju način obraćanja zaštitniku građana i pravila postupanja i rada zaštitnika građana.

Član 112

O pojavama nezakonitog i nepravilnog rada Opštinske uprave i javnih službi koje vrše javna ovlašćenja, a čiji je osnivač Opština, kojima se krše prava ili interesi građana, zaštitnik građana upozorava ove organe i službe, upućuje im kritike, daje preporuke za rad, inicira pokretanje postupaka za otklanjanje povreda prava i o tome obaveštava javnost.

U domenu zaštite ljudskih i manjinskih prava, zaštitnik građana:

1) prati ostvarivanje ljudskih i manjinskih prava i daje preporuke za unapređenje ostvarivanja ljudskih i manjinskih prava;

2) prikuplja informacije o primeni zakona i drugih propisa iz oblasti ljudskih prava i prava na lokalnu samoupravu;

3) sastavlja godišnji izveštaj o ostvarivanju ljudskih i manjinskih prava;

4) obaveštava širu javnost o kršenju ljudskih i manjinskih prava;

5) prima i ispituje predstavke koje se odnose na povredu ljudskih i manjinskih prava;

6) posreduje u mirnom rešavanju sporova vezanih za kršenje ljudskih prava;

7) inicira pokretanje odgovarajućih postupaka pred nadležnim organima u slučaju kršenja ljudskih prava;

8) organizuje i učestvuje u organizovanju stručnih sastanaka, savetovanja i kampanja informisanja javnosti o pitanjima značajnim za ostvarivanje ljudskih i manjinskih prava;

9) inicira i podstiče obrazovanje o ljudskim i manjinskim pravima;

10) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom, Statutom i odlukom Skupštine.

U obavljanju svojih nadležnosti zaštitnik građana sarađuje sa zaštitnicima građana u opštinama, kao i sa Zaštitnikom građana u Republici.

Zaštitnik građana štiti pravo građana na lokalnu samoupravu u skladu sa odlukom Skupštine.

Član 113

Zaštitnika građana bira i razrešava Skupština većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Predlog za izbor zaštitnika građana podnosi najmanje trećina odbornika od ukupnog broja odbornika.

Zaštitnik građana se bira na period od pet godina i može još jednom biti biran na taj položaj.

Za zaštitnika građana može biti birano lice koje, pored opštih uslova za sticanje biračkog prava (državljanstvo, punoletstvo, poslovna sposobnost, prebivalište na području Opštine), je diplomirani pravnik, ima najmanje pet godina radnog iskustva na pravnim poslovima, uživa moralni integritet i nije osuđivano niti se protiv njega vodi krivični postupak.

Zaštitnik građana ne može biti član političke stranke i ne može obavljati nijednu javnu funkciju niti bilo koju profesionalnu delatnost.

Član 114

Zaštitnik građana se razrešava dužnosti pre isteka mandata ako bude osuđen za krivično delo na kaznu zatvora, ako ne obavlja poslove iz svoje nadležnosti na stručan, nepristrasan, nezavisan i savestan način ili se nalazi na položajima (funkcijama), odnosno obavlja poslove koji su nespojivi sa položajem zaštitnika građana.

Predlog za razrešenje zaštitnika građana podnosi najmanje trećina odbornika od ukupnog broja odbornika.

O razrešenju zaštitnika građana odlučuje Skupština većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Član 115

Zaštitnik građana dostavlja godišnji izveštaj Skupštini.

Ako proceni da je to potrebno zbog razmatranja određenih pitanja, zaštitnik građana može Skupštini dostavljati i vanredne izveštaje.

Skupština razmatra izveštaje zaštitnika građana na prvoj narednoj sednici.

Član 116

Zaštitnik građana ima pravo da prisustvuje sednicama Skupštine i radnih tela Skupštine, kao i da učestvuje u raspravi kada se raspravlja o pitanjima iz njegove nadležnosti.

Član 117

Sredstva za rad zaštitnika građana obezbeđuju se u budžetu Opštine, a mogu se obezbeđivati i iz drugih izvora, u skladu sa zakonom.

Član 118

U Opštini se osniva Savet za međunacionalne odnose, pod uslovima utvrđenim zakonom.

Delokrug, sastav, izbor članova i način rada Saveta za međunacionalne odnose uređuje se odlukom Skupštine, koja se donosi većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

X AKTI OPŠTINE

Član 119

Najviši pravni akt Opštine je statut.

U vršenju poslova iz svog delokruga, organi Opštine donose programe, planove, odluke, pravilnike, poslovnike, naredbe, uputstva, rešenja, zaključke, preporuke i druge potrebne akte.

Član 120

Opšti akti Skupštine moraju biti saglasni sa zakonom i ovim statutom.

Akti Predsednika opštine i Opštinskog veća moraju biti saglasni sa zakonom, ovim statutom i opštim aktima Skupštine.

Akti Opštinske uprave moraju biti saglasni sa zakonom, ovim statutom i opštim aktima organa Opštine.

Član 121

Opšti akti organa Opštine objavljuju se u "Službenom listu opštine Bor", a pojedini, u skladu sa posebnom odlukom, ili navođenjem u samoj odluci i na drugi način.

Akti stupaju na snagu osmog dana od dana objavljivanja, osim ako donosilac u postupku donošenja utvrdi da postoje opravdani razlozi da isti ranije stupi na snagu.

XI TUMAČENJE, DONOŠENJE I PROMENA STATUTA

Član 122

Autentično tumačenje Statuta daje Skupština, na predlog Opštinskog veća.

Član 123

Predlog za donošenje ili promenu Statuta, može podneti najmanje 1/3 od ukupnog broja odbornika, izvršni organi, nadležno radno telo i građani putem građanske inicijative.

Predlog se podnosi u pisanom obliku, sa obrazloženjem.

Odluka o prihvatanju predloga za donošenje ili promenu Statuta opštine donosi se većinom glasova od ukupnog broja odbornika. Odlukom o prihvatanju predloga za donošenje ili promenu Statuta opštine, Skupština određuje Komisiju za izradu nacrta akta o donošenju ili promeni Statuta, određuje njene zadatke i utvrđuje rok trajanja javne rasprave koji ne može biti kraći od deset dana.

Predsednik Komisije iz stava 3. ovog člana je predsednik Skupštine, a u njen sastav mogu se imenovati i ugledni stručnjaci.

Sekretar Skupštine je stalni član Komisije.

Skupština donosi, odnosno vrši promenu Statuta većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Izuzetno, kada se promena Statuta vrši radi usaglašavanja sa zakonom ne mora se sprovesti javna rasprava.

XII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 124

Do donošenja opštih akata Opštine na osnovu ovog statuta primenjivaće se opšta akta koja su na snazi, osim odredbi tih akata koje su u suprotnosti sa Zakonom o lokalnoj samoupravi.

Član 125

Propisi Opštine uskladiće se sa odredbama ovog statuta u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ovog statuta.

Napomene

Prečišćen tekst Statuta opštine Bor obuhvata:
1. Statut opštine Bor ("Službeni list opštine Bor", br. 7/08), iz ovog statuta, u prečišćeni tekst nije unet član 126. koji glasi: "Danom stupanja na snagu ovog statuta prestaje da važi Statut opštine Bor" ("Službeni list opština", br. 11/2002, 8/2003 i 4/2005) i član 127. koji glasi: "Ovaj statut stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu opštine Bor";
2. Statut o izmenama i dopunama Statuta opštine Bor ("Službeni list opštine Bor", br. 3/13), iz ovog statuta u prečišćeni tekst nije unet član 8. koji glasi: "Ovaj statut stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu opštine Bor";
3. Statut o izmeni Statuta opštine Bor ("Službeni list opštine Bor", br. 3/15), iz ovog statuta u prečišćeni tekst nije unet član 2. koji glasi: "Ovlašćuje se Komisija za propise da utvrdi prečišćen tekst Statuta opštine Bor." i član 3. koji glasi: "Ovaj statut stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu opštine Bor".