ODLUKAO OPŠTIM PRAVILIMA ZA IZVRŠAVANJE INSTANT TRANSFERA ODOBRENJA("Sl. glasnik RS", br. 65/2018) |
1. Ovom odlukom uređuju se opšta pravila za izvršavanje instant transfera odobrenja.
Instant transferom odobrenja u smislu ove odluke smatra se domaća platna transakcija u dinarima koja se izvršava transferom odobrenja koji platilac može inicirati u bilo koje doba dana tokom svakog dana u godini i kod kojeg se prenos novčanih sredstava na platni račun primaoca plaćanja izvršava na način i u rokovima utvrđenim ovom odlukom.
2. Pojedini pojmovi u smislu ove odluke imaju sledeće značenje:
1) platni nalog označava instrukciju platioca svom pružaocu platnih usluga kojom se zahteva izvršenje instant transfera odobrenja;
2) platilac označava fizičko ili pravno lice koje na teret svog platnog računa izdaje platni nalog, a ako nema platnog računa - fizičko ili pravno lice koje izdaje platni nalog;
3) zahtev za plaćanje na prodajnom mestu označava platni nalog koji platilac na teret svog platnog računa izdaje upotrebom platnog instrumenta za instant transfer odobrenja na prodajnom mestu trgovca;
4) trgovac je primalac plaćanja koji je određen kao primalac novčanih sredstava koja su predmet instant transfera odobrenja na osnovu zahteva za plaćanje na prodajnom mestu tog trgovca;
5) platni instrument za instant transfer odobrenja označava svaki platni instrument koji platilac upotrebljava za izdavanje platnog naloga (npr. aplikativni softver za elektronsko i/ili mobilno bankarstvo ili drugi aplikativni softver koji omogućava iniciranje instant transfera odobrenja s platnog računa);
6) prihvatilac označava pružaoca platnih usluga koji trgovcu pruža uslugu prihvatanja platnih instrumenata za instant transfer odobrenja (u daljem tekstu: platni instrument) na osnovu kojih ovaj pružalac platnih usluga omogućava trgovcu izvršavanje instant transfera odobrenja koje je platilac inicirao upotrebom platnog instrumenta na prodajnom mestu trgovca;
7) izdavalac označava pružaoca platnih usluga koji pruža platiocu platnu uslugu izdavanja platnog instrumenta;
8) nalog za instant transfer označava nalog za prenos u platnom sistemu u elektronskom obliku koji je pripremljen radi izvršavanja platnog naloga;
9) platni sistem označava sistem za prenos novčanih sredstava između učesnika u ovom sistemu koji se koristi za izvršavanje instant transfera odobrenja, s pismenim i standardizovanim procedurama i pravilima za obradu i netiranje i/ili poravnanje naloga za prenos u ovom sistemu koji se primenjuju na sve učesnike u tom sistemu.
II IZVRŠAVANJE INSTANT TRANSFERA ODOBRENJA
Učešće pružalaca platnih usluga u izvršavanju instant transfera odobrenja
3. Instant transfer odobrenja pružalac platnih usluga izvršava u skladu sa ovom odlukom kao platiočev pružalac platnih usluga i/ili primaočev pružalac platnih usluga.
Pružalac platnih usluga koji vodi tekuće račune dužan je da izvršava instant transfer odobrenja najmanje kao primaočev pružalac platnih usluga radi obezbeđivanja dostupnosti primaočevog tekućeg računa za odobrenje novčanih sredstava po osnovu instant transfera odobrenja.
Izuzetno od stava 2. ove tačke, ako je pružalac platnih usluga banka, dužan je da izvršava instant transfer odobrenja kao platiočev i primaočev pružalac platnih usluga.
Obezbeđivanje kontinuiteta izvršavanja instant transfera odobrenja
4. Pružalac platnih usluga dužan je da omogući stalno izvršavanje instant transfera odobrenja obezbeđivanjem kontinuiteta poslovanja u skladu sa odlukom kojom se uređuju minimalni standardi upravljanja informacionim sistemom finansijske institucije.
Planom kontinuiteta poslovanja u smislu odluke iz stava 1. ove tačke, pružalac platnih usluga dužan je da obezbedi stvaranje uslova za oporavak i raspoloživost resursa informacionog sistema potrebnih za izvršavanje instant transfera odobrenja kao ključnog poslovnog procesa.
Pružalac platnih usluga koji u vezi sa izvršavanjem instant transfera odobrenja, uključujući izvršavanje platnog naloga, zahteva za plaćanje na prodajnom mestu i naloga za instant transfer, poverava aktivnosti trećim licima u skladu sa odlukom iz stava 1. ove tačke - dužan je da uredi način na koji obezbeđuje kontinuitet obavljanja tih aktivnosti u slučaju privremenog zastoja, prestanka pružanja tih usluga ili raskida ugovornog odnosa s trećim licem uzimajući u obzir izvršavanje instant transfera odobrenja kao ključnog poslovnog procesa.
Izvršavanje instant transfera odobrenja
5. Instant transfer odobrenja izvršava se u platnom sistemu koji posluje u Republici Srbiji i čiji je agent za poravnanje lice koje je u skladu sa zakonom ove poslove već obavljalo za druge platne sisteme u kojima se izvršava transfer odobrenja.
Izuzetno od stava 1. ove tačke, instant transfer odobrenja može se izvršiti izvan platnog sistema kada je isto lice pružalac platnih usluga platioca i primaoca plaćanja.
Uslovi i način izvršavanja instant transfera odobrenja
6. Pružalac platnih usluga koji izvršava instant transfer odobrenja kao platiočev pružalac platnih usluga dužan je da, po dostavljanju platnog naloga na način utvrđen ugovorom o platnim uslugama, bez odlaganja utvrdi da li su ispunjeni uslovi za prijem platnog naloga i njegovo izvršavanje u skladu sa zakonom kojim se uređuju platne usluge (u daljem tekstu: Zakon).
Ako nisu ispunjeni uslovi iz stava 1. ove tačke, platiočev pružalac platnih usluga odbija izvršenje platiočevog platnog naloga i odmah obaveštava platioca o tome, na način utvrđen ugovorom o platnim uslugama, kao i, ako je moguće, o razlozima tog odbijanja i postupku za ispravku grešaka koje su uzrok odbijanja, osim ako to obaveštavanje nije zabranjeno propisom.
Ako utvrdi da su ispunjeni uslovi iz stava 1. ove tačke, platiočev pružalac platnih usluga treba da obezbedi da se nalog za instant transfer dostavi u platni sistem u roku od najviše pet sekundi od trenutka prijema platnog naloga, uz navođenje ovog trenutka prijema kao vremena pripreme naloga za instant transfer, u skladu s pravilima rada platnog sistema.
Radi izvršavanja instant transfera odobrenja, pružaoci platnih usluga moraju obezbediti da se u nalogu za instant transfer od platiočevog do primaočevog pružaoca platnih usluga prenesu najmanje sledeći podaci:
1) ime i prezime, odnosno naziv i sedište platioca;
2) broj platnog računa platioca, ako se instant transfer odobrenja izvršava s platnog računa platioca, odnosno druga jedinstvena identifikaciona oznaka ako platilac nema platni račun;
3) ime i prezime, odnosno naziv i sedište primaoca plaćanja;
4) broj platnog računa primaoca plaćanja;
5) iznos instant transfera odobrenja.
Pored podataka iz stava 4. ove tačke, platiočev pružalac platnih usluga dužan je da prenese i druge podatke o platiocu, kao i podatke koji bliže određuju instant transfer odobrenja, u skladu s platnim nalogom i pravilima rada platnog sistema, kao i ako je to utvrđeno propisima.
Ako su ispunjeni uslovi utvrđeni pravilima rada platnog sistema za izvršavanje naloga za instant transfer koji moraju obuhvatiti najmanje raspoloživost novčanih sredstava na računu pružaoca platnih usluga koji je dostavio nalog za instant transfer u platni sistem - taj nalog prosleđuje se do primaočevog pružaoca platnih usluga.
7. Primaočev pružalac platnih usluga dužan je da po prijemu naloga za instant transfer bez odlaganja utvrdi da li su ispunjeni uslovi za njegovo izvršavanje u skladu sa Zakonom, o čemu dostavlja odgovor, koji može biti:
1) pozitivan - da prihvata nalog za instant transfer, ili
2) negativan - da ne prihvata nalog za instant transfer, uključujući i razloge za neprihvatanje tog naloga.
Primaočev pružalac platnih usluga treba da obezbedi da odgovor iz stava 1. ove tačke bude dostavljen u platni sistem najkasnije u roku od pet sekundi od trenutka prijema naloga za instant transfer.
8. U slučaju da je primaočev pružalac platnih usluga dostavio pozitivan odgovor iz tačke 7. ove odluke, nalog za instant transfer izvršava se odmah u platnom sistemu, o čemu se platiočevom i primaočevom pružaocu platnih usluga dostavlja obaveštenje.
Kada nisu ispunjeni uslovi iz tačke 6. stav 6. ove odluke, kao i kada je primaočev pružalac platnih usluga dostavio negativan odgovor iz tačke 7. ove odluke ili je vreme za čekanje na taj odgovor isteklo - odbija se izvršenje naloga za instant transfer u platnom sistemu, o čemu se platiočevom i primaočevom pružaocu platnih usluga dostavlja obaveštenje.
Platiočev pružalac platnih usluga može odbiti platni nalog nakon dostavljanja naloga za instant transfer u platni sistem samo ako dobije obaveštenje o odbijanju izvršenja naloga za instant transfer iz stava 2. ove tačke.
Ako najkasnije u roku od 25 sekundi nakon dostavljanja naloga za instant transfer u platni sistem ne dobiju nijedno obaveštenje iz ove tačke - platiočev ili primaočev pružalac platnih usluga mogu preduzeti odgovarajuće mere radi dobijanja informacije o statusu izvršenja naloga za instant transfer.
U slučaju iz stava 4. ove tačke, platiočev pružalac platnih usluga ne može smatrati da je nalog za instant transfer odbijen zato što je istekao rok iz tog stava i ne može postupiti kao da je do ovog odbijanja došlo sve dok ne dobije obaveštenje o tom odbijanju.
9. Ugovorom o platnim uslugama može se utvrditi da je platiočev pružalac platnih usluga dužan da odmah nakon dobijanja obaveštenja iz tačke 8. stav 1. ove odluke obavesti platioca da je instant transfer odobrenja izvršen, na način utvrđen tim ugovorom.
Ako je platiočev pružalac platnih usluga dobio obaveštenje iz tačke 8. stav 2. ove odluke, dužan je da odmah obavesti platioca o tome, na način utvrđen ugovorom o platnim uslugama, kao i, ako je moguće, o razlozima tog odbijanja, osim ako to obaveštavanje nije zabranjeno propisom, s tim da je taj pružalac dužan i da platiocu odmah izvrši povraćaj iznosa iz platnog naloga, odnosno da oslobodi rezervisana novčana sredstava na njegovom platnom računu ako su ta sredstva bila rezervisana za izvršavanje ovog naloga.
10. Platiočev pružalac platnih usluga dužan je da omogući platiocu da izabere izvršavanje pojedinačnih instant transfera odobrenja na način utvrđen ugovorom o platnim uslugama za dostavljanje platnog naloga, odnosno propisima.
Ne može se ugovoriti da će se kada pružalac platnih usluga platioca odbije izvršenje platnog naloga - smatrati da je platilac dao saglasnost da se platni nalog izvrši na drugi način, koji ne predstavlja izvršavanje instant transfera odobrenja.
11. Primaočev pružalac platnih usluga dužan je da odmah, a najkasnije u roku od pet sekundi od prijema obaveštenja iz tačke 8. stav 1. ove odluke, odobri platni račun primaoca plaćanja označenog u platnom nalogu i omogući tom primaocu raspolaganje ovim sredstvima.
Primaočev pružalac platnih usluga dužan je da odmah nakon odobrenja platnog računa primaoca plaćanja obavesti tog primaoca da su mu sredstva po osnovu instant transfera odobrenja stavljena na raspolaganje, na način utvrđen okvirnim ugovorom, osim ako ovim ugovorom nije drukčije uređeno.
Povraćaj novčanih sredstava po osnovu izvršenog instant transfera odobrenja
12. Platiočev pružalac platnih usluga ima pravo da inicira povraćaj novčanih sredstava od primaočevog pružaoca platnih usluga po osnovu izvršenog instant transfera odobrenja (u daljem tekstu: povraćaj instant transfera) ako je platiočev platni nalog izvršio više puta, u iznosu većem od iznosa utvrđenog u ovom nalogu, drugom primaocu plaćanja, a ne onom koji je naznačen u tom nalogu, ili ako je taj transfer izvršio greškom usled tehničkih problema.
Pored razloga iz stava 1. ove tačke, platiočev pružalac platnih usluga može na zahtev platioca inicirati povraćaj instant transfera od primaočevog pružaoca platnih usluga i iz drugih razloga koje je naveo taj platilac (npr. platilac je izvršio instant transfer odobrenja na pogrešan broj platnog računa primaoca plaćanja, u pogrešnom iznosu i dr.).
Povraćaj instant transfera može se izvršiti u istom ili manjem iznosu od iznosa izvršenog naloga za instant transfer, i to iz razloga koji su predmet međusobnog dogovora platiočevog i primaočevog pružaoca platnih usluga, odnosno njihovih korisnika platnih usluga.
13. Primaočev pružalac platnih usluga dužan je da po osnovu zahteva za povraćaj izvrši povraćaj novčanih sredstava u skladu sa Zakonom ili da taj zahtev odbije uz navođenje razloga za to odbijanje (npr. ugašen platni račun primaoca plaćanja, razlozi utvrđeni propisima, već izvršen povraćaj novčanih sredstava po osnovu istog instant transfera odobrenja, primalac plaćanja nije saglasan i dr.).
Kada se zahtev za povraćaj dostavlja na osnovu zahteva platioca iz tačke 12. stav 2. ove odluke a primaočev pružalac platnih usluga odbije taj zahtev - platiočev pružalac platnih usluga će platiocu, na njegov pismeni zahtev, odmah dostaviti sve raspoložive informacije koje su mu potrebne za ostvarivanje prava na povraćaj novčanih sredstava (npr. informacije o primaočevom pružaocu platnih usluga i/ili o primaocu plaćanja).
14. Primaočev pružalac platnih usluga može i bez zahteva platiočevog pružaoca platnih usluga izvršiti povraćaj instant transfera tom pružaocu ako utvrdi da postoji osnov za taj povraćaj, u skladu s propisima, odnosno na zahtev primaoca plaćanja.
15. Povraćaj instant transfera u skladu sa ovom odlukom pružaoci platnih usluga mogu izvršavati u okviru infrastrukture platnog sistema u kojem je taj transfer izvršen, u skladu s pravilima rada tog sistema, ili izvan infrastrukture tog sistema.
Odredbama ove odluke koje se odnose na povraćaj novčanih sredstava ne dovode se u pitanje odredbe Zakona koje se odnose na odgovornost pružalaca platnih usluga u vezi sa izvršavanjem platnih transakcija i povraćajem iznosa platne transakcije.
Izvršavanje instant transfera odobrenja na osnovu ugovorene oznake korisnika platnih usluga
16. Ako radi jednostavnijeg izvršavanja instant transfera odobrenja svojim korisnicima platnih usluga ponudi mogućnost upotrebe određene oznake tih korisnika (npr. broj mobilnog telefona) za izvršavanje ovog transfera, i to tako da se na osnovu te oznake dobiju drugi podaci o tom korisniku neophodni za izvršavanje naloga za instant transfer - pružalac platnih usluga odgovoran je za to da oznaka koja se upotrebljava pripada određenom korisniku platnih usluga (u daljem tekstu: korisnik), kao i za povezivanje te oznake s drugim podacima o ovom korisniku, radi nedvosmislene identifikacije tog korisnika i njegovog platnog računa u izvršavanju instant transfera odobrenja.
Ako korisniku nudi mogućnost da na osnovu oznake iz stava 1. ove tačke drugi pružaoci platnih usluga dobiju podatke o tom korisniku neophodne za izvršavanje instant transfera odobrenja - pružalac platnih usluga dužan je da od korisnika pribavi prethodni pismeni pristanak u skladu s propisima.
Pružaoci platnih usluga mogu pri ugovaranju usluge iz st. 1. i 2. ove tačke koristiti autentifikaciju koja uključuje kombinaciju dva međusobno nezavisna elementa, u smislu odluke kojom se uređuju minimalni standardi upravljanja informacionim sistemom finansijske institucije, radi provere da li oznaka koja će se upotrebljavati pripada određenom korisniku.
17. Pružaoci platnih usluga mogu koristiti oznaku korisnika i podatke koje na osnovu te oznake dobijaju u smislu tačke 16. ove odluke isključivo u svrhu izvršavanja instant transfera odobrenja i ne mogu ih dalje saopštavati ili dostavljati trećim licima niti tim licima omogućiti pristup tim podacima, osim u slučajevima utvrđenim zakonom.
18. Pre davanja saglasnosti platioca za izvršenje platne transakcije instant transferom odobrenja korišćenjem oznake primaoca plaćanja, platiočev pružalac platnih usluga dužan je da platiocu obezbedi uvid u ime i prezime primaoca plaćanja (uključujući i eventualni nadimak), odnosno naziv ili (skraćeno) poslovno ime tog primaoca.
U slučaju iz stava 1. ove tačke, platiočev pružalac platnih usluga dužan je da obezbedi da, osim podataka iz tog stava, platiocu ne budu vidljivi drugi podaci o primaocu plaćanja koje je dobio na osnovu oznake tog primaoca.
19. Pružalac platnih usluga dužan je da obezbedi da ga korisnik kojem pruža uslugu iz tačke 16. ove odluke, na način utvrđen okvirnim ugovorom, bez odlaganja može obavestiti o promeni oznake koja je ugovorena za tu uslugu.
Ako korisnik ne obavesti svog pružaoca platnih usluga o promeni ugovorene oznake u skladu sa stavom 1. ove tačke, pružalac platnih usluga ima pravo da po saznanju o ovoj promeni onemogući korišćenje te oznake korisnika.
III UPOTREBA PLATNOG INSTRUMENTA NA MESTU PRODAJE PRIMAOCA PLAĆANJA
Obaveze pružalaca platnih usluga u pogledu izdavanja i prihvatanja platnog instrumenta na prodajnom mestu trgovca
20. Ako pružalac platnih usluga platiocu izdaje platnu karticu čijom se upotrebom može inicirati domaća platna transakcija na prodajnom mestu trgovca, odnosno ako trgovcu omogućava prihvatanje takve platne kartice - ovaj izdavalac, odnosno prihvatilac, dužan je da svom korisniku platnih usluga ponudi i izdavanje, odnosno prihvatanje platnog instrumenta čijom se upotrebom na prodajnom mestu trgovca može izdati zahtev za plaćanje na prodajnom mestu.
Izdavalac koji izdaje platni instrument iz stava 1. ove tačke dužan je da obezbedi da taj platni instrument platiocu omogućava izdavanje zahteva za plaćanje na prodajnom mestu trgovca (u daljem tekstu: prodajno mesto) najmanje na sledeće načine:
1) prezentovanjem podataka o platiocu putem standardizovane dvodimenzionalna oznake - QR kôda (eng. QR - Quick Response) (u daljem tekstu: prezentovanje platioca);
2) preuzimanjem podataka o trgovcu iz oznake iz odredbe pod 1) ovog stava (u daljem tekstu: prezentovanje trgovca).
Prihvatilac koji pruža uslugu prihvatanja platnog instrumenta iz stava 1. ove tačke dužan je da omogući izdavanje zahteva za plaćanje na prodajnom mestu upotrebom ovog platnog instrumenta najmanje putem oznake iz stava 2. ove tačke, bez obzira na to ko je izdavalac tog instrumenta, a ako ovo omogućava na način iz odredbe pod 2) tog stava, dužan je i da trgovcu obezbedi oznaku iz te odredbe.
21. Zahtev za plaćanje na prodajnom mestu koji se izdaje prezentovanjem platioca dostavlja se izdavaocu koji nije prihvatilac po tom zahtevu kroz infrastrukturu platnog sistema u kojem se izvršava instant transfer odobrenja po osnovu tog zahteva.
Prihvatilac je dužan da obezbedi da se zahtev iz stava 1. ove tačke dostavi u platni sistem najkasnije u roku od pet sekundi od trenutka kada je trgovac preuzeo sve neophodne podatke o platiocu iz oznake iz tačke 20. stav 2. odredba pod 1) ove odluke.
Izdavalac je dužan da pri izvršavanju zahteva za plaćanje na prodajnom mestu, bez obzira na to da li se taj zahtev izdaje prezentovanjem platioca ili trgovca, obezbedi da platilac može dati saglasnost za izvršenje tog zahteva pre njegovog dostavljanja, u formi i na način koji su utvrđeni okvirnim ugovorom.
Korišćenje standardizovane dvodimenzionalne oznake (eng. QR - Quick Response)
22. Oznaka iz tačke 20. stav 2. ove odluke koristi se u skladu s Prilogom 1, koji je odštampan uz ovu odluku i njen je sastavni deo, na sledeće načine:
1) na računima - fakturama primalaca plaćanja radi izvršavanja transfera odobrenja, uključujući i kada se transfer odobrenja izvršava kao instant transfer odobrenja po ovim računima-fakturama;
2) na prodajnom mestu radi iniciranja instant transfera odobrenja upotrebom platnog instrumenta.
Obaveštavanje nakon izvršavanja naloga za instant transfer na osnovu zahteva za plaćanje na prodajnom mestu
23. Izdavalac i prihvatilac dužni su da, odmah nakon prijema obaveštenja iz tačke 8. ove odluke o tome da je izvršen nalog za instant transfer na osnovu zahteva za plaćanje na prodajnom mestu, na ugovoren način platiocu, odnosno trgovcu dostave najmanje sledeće informacije:
1) jasnu informaciju da je zahtev za plaćanje izvršen;
2) referentnu oznaku kojom se identifikuje platna transakcija na prodajnom mestu;
3) valutu i iznos izvršenog zahteva za plaćanje.
Informacije iz stava 1. ove tačke dostavljaju se trgovcu na način koji mu omogućava da upotrebom opreme i/ili aplikativnog softvera na svom prodajnom mestu ove informacije sačuva i reprodukuje u nepromenjenom obliku.
Smatra se da je plaćanje na prodajnom mestu izvršeno kada je prihvatilac trgovcu dostavio informacije iz stava 1. ove tačke.
Ako trgovac ne dobije informacije iz stava 1. ove tačke najkasnije u roku od 60 sekundi od iniciranja instant transfera odobrenja na prodajnom mestu, smatra se da plaćanje na prodajnom mestu nije izvršeno.
Povraćaj po osnovu plaćanja na prodajnom mestu
24. Odredbe ove tačke primenjuju se kada, nakon izvršenog zahteva za plaćanje na prodajnom mestu, izdavalac inicira povraćaj iznosa iz tog zahteva zbog platiočevog osporavanja zaduženja njegovog platnog računa iz jednog od sledećih razloga:
1) platilac je dobio informacije iz tačke 23. stav 1. ove odluke a trgovac negira da je dobio te informacije, usled čega nije isporučio robu ili uslugu;
2) platilac negira prijem tj. isporuku robe ili usluge nakon izvršenog plaćanja na prodajnom mestu.
Pre iniciranja povraćaja iz stava 1. ove tačke (u daljem tekstu: zahtev za povraćaj), izdavalac je dužan da utvrdi da li je pravilno izvršio platiočev zahtev za plaćanje na prodajnom mestu, s tim da u slučaju iz odredbe pod 2) tog stava treba da pribavi od platioca i dokaz da se platilac obratio trgovcu u vezi s neisporučenom robom ili uslugom.
Izdavalac je dužan da najkasnije narednog radnog dana od dana dostavljanja zahteva za povraćaj prihvatiocu dostavi i dokumentaciju i dokaze kojima raspolaže u vezi s tim zahtevom.
Kada primi zahtev za povraćaj, prihvatilac je dužan da odmah izvrši izdavaocu povraćaj iznosa izvršenog zahteva za plaćanje na prodajnom mestu.
Ako nakon povraćaja iz stava 4. ove tačke utvrdi da je trgovac platiocu isporučio robu/uslugu - prihvatilac ima pravo da u roku od 15 radnih dana od dana prijema zahteva za povraćaj iz tog stava, uz dostavljanje izdavaocu odgovarajućih dokaza da je trgovac isporučio robu/uslugu, zahteva od izdavaoca da mu vrati novčana sredstva koja su bila predmet ovog povraćaja, u kom slučaju je izdavalac dužan da mu ta novčana sredstva vrati bez odlaganja.
Ako prihvatilac u roku od 15 radnih dana od dana kada je primio zahtev za povraćaj ne dostavi izdavaocu dokaz da je trgovac isporučio robu/uslugu platiocu - smatra se da je zahtev za povraćaj bio opravdan i izdavalac odmah odobrava platni račun platioca za iznos iz izvršenog spornog zahteva za plaćanje na prodajnom mestu.
Način razmene dokumentacije i dokaza u vezi sa zahtevom za povraćaj predmet je međusobnog dogovora izdavaoca i prihvatioca.
Nakon postupanja u skladu sa stavom 5. ove tačke, izdavalac ne može ponovo dostaviti prihvatiocu zahtev za povraćaj po osnovu istog zahteva za plaćanje na prodajnom mestu.
Pravilima rada platnog sistema u kojem je izvršen instant transfer odobrenja na osnovu zahteva za plaćanje na prodajnom mestu može se urediti postupak posredovanja ako izdavalac i prihvatilac nisu bili u mogućnosti da međusobno razreše sporno zaduženje platiočevog platnog računa.
Narodna banka Srbije može bliže urediti način i uslove za izvršavanje povraćaja po osnovu plaćanja na prodajnom mestu.
Mere i saradnja u vezi sa upotrebom platnog instrumenta na prodajnom mestu
25. Radi nesmetane, sigurne i efikasne upotrebe platnog instrumenta kojim se izdaje zahtev za plaćanje na prodajnom mestu, izdavalac i prihvatilac preduzimaju sve razumne mere i međusobno sarađuju u vezi sa upotrebom ovog platnog instrumenta, rešavanjem zahteva za povraćaj po osnovu ove upotrebe, kao i ispravkama eventualnih grešaka na strani platioca i trgovca koje se ne odnose na zahtev za povraćaj po osnovu te upotrebe.
Prepoznatljivost platnog instrumenta i prodajnog mesta
26. Izdavalac je dužan da obezbedi da platni instrument koji se upotrebljava radi izdavanja zahteva za plaćanje na prodajnom mestu bude elektronski i vizuelno prepoznatljiv i jedinstveno označen upotrebom oznake IPS, koja predstavlja skraćenicu od reči "Instant Plaćanja Srbija", radi omogućavanja platiocu i trgovcu da nedvosmisleno identifikuju ovaj platni instrument.
Prihvatilac je dužan da obezbedi da svako prodajno i naplatno mesto trgovca na kojem se prihvata platni instrument iz stava 1. ove tačke sadrži oznaku iz tog stava.
Oznaka iz stava 1. ove tačke predstavlja materijalni ili digitalni naziv, izraz, simbol ili njihovu kombinaciju kojim se označava platni instrument iz tog stava, kao i prodajno mesto i naplatno mesto iz stava 2. ove tačke.
Izgled oznake iz stava 1. ove tačke međusobno usaglašavaju svi pružaoci platnih usluga koji omogućavaju izvršavanje zahteva za plaćanje na prodajnom mestu, nakon čega predlog tog izgleda dostavljaju Narodnoj banci Srbije na prethodnu saglasnost.
Identifikacija platne transakcije na prodajnom mestu
27. Radi pravilne identifikacije svakog naplatnog mesta trgovca na kojem se može izdati zahtev za plaćanje na prodajnom mestu, prihvatilac je dužan da definiše jedinstvenu identifikacionu oznaku za svako takvo naplatno mesto.
Izdavalac i prihvatilac dužni su da obezbede da zahtev za plaćanje na prodajnom mestu i nalog za instant transfer po osnovu tog zahteva sadrže identifikacionu oznaku iz stava 1. ove tačke, kao i oznaku da se radi o platnoj transakciji iniciranoj na prodajnom mestu (kategorija instant transfera odobrenja) i oznaku tog primaoca plaćanja (kategorija trgovca) u skladu sa oznakama utvrđenim pravilima rada platnog sistema u kojem se izvršava instant transfer odobrenja na osnovu tog zahteva.
Posebne obaveze prihvatioca u odnosu s trgovcem u vezi sa upotrebom platnog instrumenta na prodajnom mestu
28. Prihvatilac je dužan da obezbedi dokumentaciju kojom se bliže uređuje postupanje trgovca u vezi s prihvatanjem platnog instrumenta na prodajnom mestu i da pre početka prihvatanja tog instrumenta sprovede obuku lica angažovanih na tim poslovima kod trgovca i dostavi im ovu dokumentaciju, a naročito treba da obezbedi da trgovac:
1) ispunjava sve neophodne uslove za prihvatanje platnog instrumenta na prodajnom mestu u skladu s propisima i okvirnim ugovorom, uključujući i eventualne tehničke zahteve prihvatioca (npr. korišćenje posebne opreme, određenog aplikativnog softvera i dr.);
2) postupa u skladu s dokumentacijom prihvatioca kojom su data bliža uputstva za postupanje u vezi sa upotrebom platnog instrumenta na prodajnom mestu;
3) preduzima mere za zaštitu podataka koji mu postanu dostupni pri izvršavanju instant transfera odobrenja;
4) ne prikuplja i ne čuva podatke o brojevima platnih računa platilaca (kupaca);
5) u slučaju izvršenog zahteva za plaćanje na prodajnom mestu neposredno s platiocem rešava sve eventualne reklamacije u vezi s prodajom robe/usluge i plaćanjem po osnovu te prodaje;
6) u roku utvrđenom okvirnim ugovorom, na zahtev prihvatioca dostavi dokumentaciju i dokaze koji se odnose na zahtev za povraćaj koji je dobio taj prihvatilac;
7) odgovara u slučaju eventualne zloupotrebe i prevare koje angažovana lica kod trgovca učine korišćenjem opreme / aplikativnog softvera za upotrebu platnog instrumenta za instant transfer odobrenja;
8) omogući prihvatiocu nesmetano vršenje kontrole svakog prodajnog mesta i naplatnog mesta tog trgovca na kojem je omogućeno prihvatanje platnog instrumenta radi kontrole usklađenosti ovog prihvatanja s propisima, okvirnim ugovorom i dobrim poslovnim običajima;
9) istakne oznaku iz tačke 26. ove odluke vidno na prodajnom i naplatnom mestu (npr. na ulazu u prodajni objekat, u neposrednoj blizini kase, na internet stranici i sl.);
10) u slučaju upotrebe platnog instrumenta na internet prodajnom mestu platiocu dostavi informacije o ishodu plaćanja robe/usluge na način koji platiocu omogućava da te informacije sačuva i reprodukuje u nepromenjenom obliku, s tim da te informacije najmanje treba da sadrže:
- broj narudžbine,
- datum i vreme narudžbine,
- jasnu informaciju o tome da li je plaćanje na prodajnom mestu izvršeno,
- ako je plaćanje na prodajnom mestu izvršeno - referentnu oznaku platne transakcije iz tačke 23. ove odluke koju trgovcu dostavlja prihvatilac, kao i valutu i iznos ove transakcije;
11) odmah obavesti prihvatioca o svakom neuobičajenom ponašanju ili nepravilnostima u vezi s radom internet prodajnog mesta;
12) prihvata platni instrument na prodajnom mestu isključivo za prodaju roba/usluga iz svoje delatnosti registrovane kod nadležnog organa, u skladu s propisima i okvirnim ugovorom zaključenim s prihvatiocem;
13) ima mogućnost da samostalno izvrši povraćaj novčanih sredstava po osnovu izvršenog plaćanja na njegovom prodajnom mestu na način utvrđen okvirnim ugovorom.
Prihvatilac je dužan da obezbedi i da se na opremu / aplikativni softver koji se koriste za prihvatanje platnih instrumenata na prodajnom mestu trgovca shodno primenjuju odredbe odluke iz tačke 4. stav 1. ove odluke.
Ako trgovcu omogućava prihvatanje platnog instrumenta za izdavanje zahteva za plaćanje na prodajnom mestu na kojem se platna transakcija inicira i izvršava bez fizičkog prisustva tog trgovca a koje nije internet prodajno mesto - prihvatilac je dužan da obezbedi i sledeće:
1) uputstvo za izdavanje zahteva za plaćanje na prodajnom mestu kojem platilac može u fizičkom ili elektronskom obliku pristupiti neposredno na prodajnom mestu i u kojem je jasno opisan ovaj način plaćanja;
2) da se informacije iz tačke 23. ove odluke dostave platiocu i u papirnoj formi na prodajnom mestu;
3) da trgovac platiocu omogući neposredno podnošenje zahteva za reklamaciju u slučaju da je platilac izvršio instant transfer odobrenja u većem iznosu nego što je iznos kupljene robe/usluge.
29. Pravilima rada platnog sistema u kojem se izvršava instant transfer odobrenja na osnovu zahteva za plaćanje na prodajnom mestu može se utvrditi međubankarska naknada tj. naknada koja se posredno, preko tog platnog sistema, plaća za ovaj transfer između izdavaoca i prihvatioca koji učestvuju u izvršenju tog transfera, kao i način i rokovi njenog plaćanja.
Iznos međubankarske naknade iz stava 1. ove tačke ne može biti veći od 0,2% vrednosti izvršenog instant transfera odobrenja iz tog stava.
IV PRELAZNE ODREDBE I ZAVRŠNA ODREDBA
30. Ova odluka ne primenjuje se na banku koja se pripaja drugoj banci, ako je banka kojoj se banka pripaja podnela Narodnoj banci Srbije uredan zahtev za davanje saglasnosti na to pripajanje, najkasnije do dana početka primene ove odluke a planirani datum registracije statusne promene pripajanja je najkasnije 1. maj 2019. godine.
Na banku koja je najkasnije do dana početka primene ove odluke dostavila Narodnoj banci Srbije obaveštenje i odluku nadležnog organa banke da planira migraciju podataka na novi sistem glavnih poslovnih aplikacija u smislu odluke kojom se uređuju minimalni standardi upravljanja informacionim sistemom finansijske institucije - odredbe ove odluke primenjivaće se od 1. aprila 2019. godine.
31. Odredba tačke 3. stav 2. ove odluke u delu koji se odnosi na obavezu izvršavanja instant transfera odobrenja kao platiočevog pružaoca platnih usluga primenjuje se od 1. aprila 2019. godine za sve načine dostavljanja platnog naloga kojima se inicira transfer odobrenja na dan početka primene ove odluke, a na banku kod koje se danom početka primene ove odluke vodi manje od 10.000 tekućih računa korisnika platnih usluga - istekom roka od dve godine od dana početka primene ove odluke.
32. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjuje se od 22. oktobra 2018. godine, osim odredaba glave III. ove odluke, koje se primenjuju od 1. aprila 2019. godine.
STANDARDIZOVANA DVODIMENZIONALNA OZNAKA (QR - QUICK RESPONSE)
1. Standardizovana dvodimenzionalna oznaka (eng. QR - Quick Response) predstavlja dvodimenzionalni bar-kod zasnovan na ISO 18004 sa sadržajem elemenata utvrđenim u ovom prilogu (u daljem tekstu: IPS QR kôd).
2. Ako pružaoci platnih usluga ili primaoci plaćanja odluče da koriste IPS QR kôd za preuzimanje i korišćenje elemenata platnog naloga utvrđenog odlukom kojom se uređuju oblik, sadržina i način korišćenja obrazaca platnih naloga za izvršenje platnih transakcija u dinarima, odnosno izdavanje tog naloga (u daljem tekstu: platni nalog) - dužni su da se pridržavaju sledećih tehničkih preporuka:
1) na štampanim računima-fakturama širina i visina IPS QR kôda treba da bude od 2,5 cm do 3,3 cm, pri čemu se koristi nivo korekcije greške M (do 15% oštećenja);
2) radi iniciranja instant transfera odobrenja upotrebom platnog instrumenta na prodajnom mestu koristi se nivo korekcije L (do 7% oštećenja);
3) maksimalna verzija IPS QR kôda koja se može generisati je verzija 13 (69x69 modula do 331 bajta, broj znakova za UTF-8 može biti manji ukoliko se koriste znakovi koji imaju dvobajtni kôd), s tim što ova verzija može biti i manja ako sadržaj to dozvoljava.
Karakteristike verzije 13 iz stava 1. odredba pod 3) ove tačke za koju se koristi znakovni set UTF-8 jesu sledeće:
Verzija |
Redova x |
Nivo |
Bitova |
Numeričkih |
Alfa |
Binarnih |
13 |
69 x 69 |
L |
3.424 |
1.022 |
619 |
425 |
M |
2.672 |
796 |
483 |
331 |
||
Q |
1.952 |
580 |
352 |
241 |
||
H |
1.440 |
427 |
259 |
177 |
3. U ovoj tački utvrđeno je prezentovanje elemenata naloga za prenos u IPS QR kôdu, pojašnjenja tog prezentovanja, kao i primer IPS QR kôda koji se može koristiti u skladu sa ovom odlukom:
Tip |
Maks. broj karaktera |
Tag |
Opis |
Upotreba IPS QR kôda |
Nepromenljiv |
||||
Plaćanje računa -fakture |
Prodajna mesta |
Internet prodajna mesta (e-commerce) |
|||||||
Prezentuje primalac plaćanja (trgovac) |
Prezentuje platilac (kupac) |
||||||||
3a |
3 |
K |
Identifikacioni kôd |
PR |
PT |
PK |
EK |
√ |
|
2n |
2 |
V |
Verzija: 01 |
01 |
01 |
01 |
01 |
√ |
|
1n |
1 |
C |
Znakovni skup: 1. UTF-8 |
1 |
1 |
1 |
1 |
√ |
|
18n |
18 |
R |
Broj računa primaoca plaćanja |
M |
M |
- |
M |
√ |
|
1..70n |
70 |
N |
Naziv i sedište primaoca plaćanja |
M |
M |
- |
M |
√ |
|
5..20n |
20 |
I |
Valuta i iznos novčanih sredstava |
M(p) |
M |
O |
M |
√ |
|
18n |
18 |
O |
Broj računa platioca |
- |
- |
M |
- |
√ |
|
0..70a |
70 |
P |
Naziv i sedište platioca |
O |
- |
O |
- |
||
3n |
3 |
SF |
Šifra plaćanja |
M |
M |
- |
M |
||
0..35a |
35 |
S |
Svrha plaćanja |
O |
O |
O(n) |
O |
||
4n |
4 |
M |
MCC |
- |
M |
- |
M |
√ |
|
5n |
5 |
JS |
Jednokratna šifra platioca |
- |
- |
O |
- |
√ |
|
0..35a |
351 |
RO |
Uzajamno isključivi |
Poziv na broj odobrenja primaoca plaćanja |
O |
M |
- |
M |
√ |
0..140a |
140 |
RL |
Referenca primaoca plaćanja |
O |
- |
- |
- |
||
19n |
19 |
RP |
Referenca koja identifikuje transakciju na prodajnom mestu |
- |
M |
- |
M |
√ |
________
1 Osim ako nije drukčije utvrđeno propisima.
Tag K: identifikacioni kôd označava sadržaj IPS QR kôda i može imati sledeće vrednosti:
- PR - za generisanje IPS QR kôda na štampanom računu-fakturi primaoca plaćanja;
- PT - za generisanje IPS QR kôda na prodajnom mestu primaoca plaćanja, prezentovanog od strane primaoca plaćanja (trgovca);
- PK - za generisanje IPS QR kôda na prodajnom mestu primaoca plaćanja, prezentovanog od strane platioca (kupca);
- EK - za generisanje IPS QR kôda u aplikativnom softveru internet prodajnog mesta.
Tag V: verzija označava verziju prezentacije IPS QR kôda, fiksna vrednost 01.
Tag C: znakovni skup označava znakovni skup koji se koristi u prezentaciji, fiksna vrednost 1 označava upotrebu UTF-8 kodnog rasporeda.
Tag R: broj računa primaoca plaćanja označava broj tekućeg, odnosno drugog platnog računa primaoca plaćanja u skladu s propisima.
Tag N: naziv i sedište primaoca plaćanja označava poslovno ime ili skraćeno poslovno ime primaoca plaćanja, odnosno njegov naziv pod kojim je evidentiran u registru kod nadležnog organa. Podaci, opciono, mogu obuhvatiti i adresu sedišta primaoca plaćanja. Podaci se navode redom (naziv i sedište primaoca plaćanja, adresa sedišta), odvojeni znakom za novu liniju. Kod upotrebe na prodajnim mestima trgovaca koristi se, ako je moguće, samo skraćeno poslovno ime. Ukoliko naziv primaoca plaćanja sadrži i mesto sedišta tog primaoca, nije potrebno posebno navoditi sedište.
Tag I: valuta i iznos novčanih sredstava predstavlja oznaku RSD i iznos za koji se obavezno upisuje decimalni zarez iza koga se ne moraju pisati nevažeće decimalne nule (npr. RSD1025,). Minimalni iznos naloga je RSD0,01, a maksimalni iznos naloga je RSD99999999999999,99. Pri unosu iznosa ne unose se separatori hiljada (.). Nije dozvoljeno izostaviti cifru za celo mesto u iznosu. Na primer: RSD,01 nije ispravan iznos, ispravno je RSD0,01.
Tag O: broj računa platioca označava broj tekućeg, odnosno drugog platnog računa platioca u skladu s propisima.
Tag P: naziv i sedište platioca predstavlja ime i prezime, odnosno naziv i sedište platioca, adresu, odnosno sedište platioca (adresa sedišta platioca) koji se navode tim redom, odvojeni znakom za novu liniju.
Tag SF: šifra plaćanja označava numerički podatak od tri cifre, od kojih prva identifikuje oblik plaćanja, a druge dve osnov plaćanja.
Tag S: Svrha plaćanja označava podatke o nameni i osnovu prenosa novčanih sredstava.
Tag M: MCC je oznaka-kôd kategorije trgovca (eng. Merchant Code Category) u skladu sa ISO 18245. Spisak dozvoljenih kôdova utvrđuje se tehničkom dokumentacijom platnog sistema u kojem se izvršava instant transfer odobrenja na osnovu upotrebe platnog instrumenta na prodajnom mestu u kojoj je dato i uputstvo za preslikavanje tih kôdova u nalog za prenos u tom sistemu.
Tag JS: Jednokratna šifra platioca predstavlja TOTR vrednost (eng. Time-based One Time Password) - jednokratnu šifru čije je važenje vremenski ograničeno, npr. pet minuta. Jednokratnu šifru generiše platiočev pružalac platnih usluga, koja se koristi radi odobravanja izvršenja platne transakcije, u skladu s okvirnim ugovorom i propisima.
Tag RO: Poziv na broj odobrenja primaoca plaćanja označava dopunske podatke za primaoca plaćanja u skladu s propisima;
Tag RL: Referenca primaoca plaćanja označava dopunske podatke za platioca/primaoca plaćanja u slobodnoj formi.
Tag RP: Referenca koja identifikuje transakciju na prodajnom mestu predstavlja jedinstveni identifikator samog plaćanja, ukupne dužine 19 karaktera u sledećem formatu: [TID 8a][Year 2n][Julian day - redni broj dana u godini 3n][Transaction number 6n].
Polja označena kao nepromenljiva pružalac platnih usluga ne sme menjati nakon očitavanja IPS QR kôda.
Izuzetak od ovog pravila je kod učitanog iznosa na odštampanim računima-fakturama, označeno kao M(p) - obavezno promenljivo. Takođe kod prezentovanja IPS QR kôda od strane platioca (kupca), polje svrha plaćanja ne sme biti promenjeno od strane aplikativnog rešenja ukoliko je već popunjeno od strane kupca, označeno kao O(n) - opciono nepromenljivo.
Format zapisa
Svako polje navodi se kao par definisanog taga i sadržaja tog polja. Polja se razdvajaju delimiterom - znakom uspravna crta (|). Poslednje polje u sadržaju završava se krajem zapisa. Delimiter ne sme biti deo sadržaja polja. Tagovi opcionih polja ne navode se u IPS QR kôdu ukoliko ne sadrže vrednost.
Primer IPS QR kôda