POKRAJINSKA UREDBAO GRAĐEVINSKOM ZEMLJIŠTU U JAVNOJ SVOJINI AUTONOMNE POKRAJINE VOJVODINE("Sl. list AP Vojvodine", br. 42/2018) |
Ovom pokrajinskom uredbom uređuju se uslovi, način i postupak raspolaganja građevinskim zemljištem u javnoj svojini Autonomne pokrajine Vojvodine (u daljem tekstu: Pokrajina), donošenja programa otuđenja građevinskog zemljišta u javnoj svojini Pokrajine, stavljanja van snage akta o raspolaganju građevinskim zemljištem i drugih akata koja se donose na osnovu ove pokrajinske uredbe, izmena i raskida pravnih poslova koji se zaključuju na osnovu donetih akata, davanja saglasnosti za ozakonjenje bespravno izgrađenih objekata, izgradnju, odnosno postavljanje objekata na građevinskom zemljištu u javnoj svojini Pokrajine i drugih potrebnih saglasnosti.
II GRAĐEVINSKO ZEMLJIŠTE U JAVNOJ SVOJINI POKRAJINE
1. Nadležnost i nadležni organi
Građevinskim zemljištem raspolaže Pokrajina, u skladu sa zakonom koji uređuje oblast planiranja i izgradnje i u skladu sa ovom pokrajinskom uredbom.
Raspolaganjem građevinskim zemljištem, u smislu ove pokrajinske uredbe, smatra se:
1. otuđenje;
2. davanje u zakup;
3. međusobno raspolaganje vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini;
4. ulaganje u kapital;
5. ustanovljavanje prava stvarne službenosti;
6. zasnivanje hipoteke.
Pod otuđenjem građevinskog zemljišta smatra se i razmena.
Pokrajinska vlada donosi akt o raspolaganju građevinskim zemljištem, kao i sva druga akta koja se donose na osnovu ove pokrajinske uredbe, ako ovom pokrajinskom uredbom nije drugačije određeno.
Ispunjenost uslova za pripremu predloga i donošenje akata iz stava 1. ovog člana, kao i opravdanost i celishodnost njihovog donošenja ceni komisija za građevinsko zemljište, koju obrazuje Pokrajinska vlada (u daljem tekstu: Komisija).
Komisija ima predsednika i tri člana; oni se imenuju iz reda izabranih ili postavljenih lica u organima pokrajinske uprave.
Komisija ima sekretara koji se imenuje iz reda zaposlenih u Upravi za imovinu Autonomne pokrajine Vojvodine (u daljem tekstu: Uprava).
Stručne i administrativne poslove za potrebe Komisije obavlja Uprava.
O pitanjima iz stava 2. ovog člana Komisija donosi zaključak koji mora biti obrazložen.
Zapisnik o radu Komisije i zaključke iz stava 6. ovog člana potpisuje predsednik Komisije.
Predloge akata iz stava 1. ovog člana za Pokrajinsku vladu priprema Uprava, u skladu sa zaključcima Komisije.
Ugovore o raspolaganju građevinskim zemljištem i sve druge pravne poslove koji se zaključuju na osnovu akta iz člana 3. stav 1. ove pokrajinske uredbe zaključuje predsednik Pokrajinske vlade, odnosno drugo lice - po ovlašćenju Pokrajinske vlade, osim ako ovom pokrajinskom uredbom nije drugačije određeno.
Pravni poslovi iz stava 1. ovog člana overavaju se kod nadležnog organa, u skladu sa zakonima kojima je uređen promet nepokretnosti, javnobeležnička delatnost i vanparnični postupak, a troškove overe, druge troškove i poreske obaveze snosi lice s kojim Pokrajina zaključuje pravni posao.
Pravni poslovi iz člana 4. stav 1. ove pokrajinske uredbe zaključuju se nakon pribavljenog mišljenja Pravobranilaštva Autonomne pokrajine Vojvodine (u daljem tekstu: Pravobranilaštvo).
Građevinsko zemljište se otuđuje i daje u zakup po tržišnim uslovima, u skladu sa zakonom, podzakonskim aktom i ovom pokrajinskom uredbom.
Izuzetno, građevinsko zemljište može se otuđiti ili dati u zakup po ceni ili zakupnini koja je niža od tržišne vrednosti, odnosno otuđiti ili dati u zakup bez naknade - u slučajevima propisanim zakonom i podzakonskim aktom.
III OTUĐENJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA
Otuđenje neizgrađenog građevinskog zemljišta sprovodi se javnim oglašavanjem, u postupku javnog nadmetanja ili prikupljanja pisanih ponuda.
Građevinsko zemljište otuđuje se neposrednom pogodbom u slučajevima propisanim zakonom i ovom pokrajinskom uredbom.
Tržišna vrednost građevinskog zemljišta koje se otuđuje utvrđuje se na osnovu akta nadležnog poreskog organa, licenciranog procenitelja ili drugog nadležnog organa, kojim je izvršena procena tržišne vrednosti nepokretnosti.
Tržišna vrednost utvrđuje se po kvadratnom metru građevinskog zemljišta.
Tržišna vrednost utvrđena na način iz st. 1. i 2. ovog člana važi godinu dana.
1. Postupci otuđenja građevinskog zemljišta
1.1. Otuđenje građevinskog zemljišta javnim nadmetanjem i prikupljanjem pismenih ponuda
Neizgrađeno građevinsko zemljište može se otuđiti radi izgradnje, u skladu s planskim dokumentom na osnovu kojeg se izdaju lokacijski uslovi, odnosno građevinska dozvola.
Postojeće i planirane površine javne namene ne mogu se otuđiti iz javne svojine.
Početna cena je tržišna vrednost građevinskog zemljišta koje se otuđuje, utvrđena na način propisan u čl. 6. i 8. ove pokrajinske uredbe.
Građevinsko zemljište u javnoj svojini otuđuje se licu koje ponudi najveći iznos za to zemljište.
Izuzetno od stava 4. ovog člana, građevinsko zemljište može se otuđiti po ceni koja je manja od tržišne cene, ili se može otuđiti bez naknade, kada je reč o:
1. ispunjavanju ugovornih obaveza nastalih do dana stupanja na snagu zakona koji uređuje oblast planiranja i izgradnje, po osnovu ugovora u kome je Republika Srbija jedna od ugovornih strana;
2. realizaciji projekata za izgradnju objekata od značaja za Republiku Srbiju, čijom realizacijom se povećava broj zaposlenih u privredi i srazmerno uvećavaju javni prihodi;
3. međusobnom raspolaganju između vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini.
Zainteresovano pravno ili fizičko lice može podneti Upravi inicijativu za pokretanje postupka otuđenja građevinskog zemljišta javnim oglašavanjem.
Pokrajinska vlada donosi akt kojim se pokreće postupak otuđenja građevinskog zemljišta, javnim oglašavanjem.
Akt iz stava 1. ovog člana mora da sadrži opis i detaljne podatke o građevinskom zemljištu koje se otuđuje, vrstu, odnosno namenu objekta čija je izgradnja dozvoljena važećim planskim dokumentom, način otuđenja javnim oglašavanjem (javno nadmetanje ili prikupljanje ponuda), početnu cenu i iznos depozita za učešće u postupku.
Javni oglas za otuđenje građevinskog zemljišta priprema Uprava, a objavljuje Pokrajinska vlada.
Javni oglas objavljuje se u dnevnom listu koji se distribuira na celoj teritoriji Republike Srbije i na internet stranici Uprave.
Javni oglas o javnom nadmetanju, odnosno prikupljanju pisanih ponuda za otuđenje građevinskog zemljišta sadrži naročito:
1. podatke o građevinskom zemljištu koje se otuđuje (katastarska parcela, katastarska opština, površina, adresa i - ako je potrebno - drugi detaljniji podaci);
2. vrstu, odnosno namenu objekta čija je izgradnja dozvoljena važećim planskim dokumentom;
3. stepen komunalne opremljenosti, prema podacima jedinice lokalne samouprave;
4. obavezu lica kome se otuđuje građevinsko zemljište da s nadležnim pravnim licima ugovori i plati troškove za infrastrukturu: električnu energiju, toplifikaciju, gasifikaciju i drugo, kao i da za uvođenje u posed obezbedi ovlašćeno lice odgovarajuće struke, radi identifikacije katastarske parcele;
5. kriterijum za izbor najpovoljnijeg ponuđača;
6. početnu cenu za otuđenje, rok plaćanja i posledice propuštanja;
7. rok zaključenja ugovora o otuđenju i posledice propuštanja;
8. obavezu podnosioca prijave da - radi učestvovanja u postupku javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja ponuda - uplati depozit na depozitni račun u okviru budžeta Pokrajine, visinu depozita i rok uplate, kao i posledice u slučaju odustanka, odnosno stavljanja akta o otuđenju van snage;
9. rok za povraćaj depozita učesnicima koji nisu uspeli na javnom nadmetanju, odnosno u postupku prikupljanja pisanih ponuda;
10. obavezan sadržaj prijave, odnosno ponude i isprave koje je potrebno dostaviti uz prijavu odnosno ponudu;
11. rok za podnošenje prijava odnosno ponuda;
12. adresu za dostavljanje prijave, odnosno ponude;
13. mesto i vreme održavanja javnog nadmetanja, odnosno otvaranja ponuda;
14. odredbu da podnosioci neblagovremene i nepotpune prijave neće moći da učestvuju u postupku javnog nadmetanja, odnosno da će neblagovremene i nepotpune ponude biti odbačene;
15. napomenu da će ugovor o otuđenju biti objavljen na internet prezentaciji Uprave.
Radi učestvovanja u postupku javnog nadmetanja, odnosno u postupku prikupljanja pisanih ponuda, podnosilac prijave odnosno ponude mora uplatiti depozit na depozitni račun u okviru budžeta Pokrajine, s tim što visina depozita ne može biti manja od 10%, niti veća od 50% iznosa početne cene.
Rok za podnošenje prijava odnosno ponuda ne može biti kraći od 30 dana od dana javnog oglašavanja.
Prijave odnosno ponude dostavljaju se Upravi.
Postupak javnog nadmetanja, odnosno otvaranja pisanih ponuda, sprovodi komisija koju obrazuje Pokrajinska vlada (u daljem tekstu: Komisija za otuđenje).
Stručne i administrativne poslove za potrebe Komisije za otuđenje obavlja Uprava.
Prijava za učestvovanje u postupku javnog nadmetanja (u daljem tekstu: prijava), odnosno ponuda za učestvovanje u postupku prikupljanja pisanih ponuda (u daljem tekstu: ponuda) dostavlja se u zatvorenoj koverti, s vidljivom naznakom na koje građevinsko zemljište se odnosi prijava odnosno ponuda i ko je podnosilac.
Prijava odnosno ponuda pravnog lica mora da sadrži naziv, sedište i matični broj, ime i prezime lica ovlašćenog za zastupanje, kao i potpis ovlašćenog lica. Uz prijavu odnosno ponudu pravnog lica prilaže se i originalni izvod iz registra privrednih subjekata s podacima za to pravno lice, ne stariji od 30 dana.
Prijava odnosno ponuda fizičkog lica mora da sadrži ime, prezime, adresu, broj lične karte i broj telefona i mora biti potpisana.
Prijava odnosno ponuda preduzetnika mora da sadrži poslovno ime i sedište, kao i potpis ovlašćenog lica. Uz prijavu odnosno ponudu preduzetnika, prilaže se i originalni izvod iz registra nadležnog organa, ne stariji od 30 dana.
Uz prijavu odnosno ponudu, podnosi se i dokaz o uplati depozita.
Uz prijavu odnosno ponudu, dostavlja se i izjava podnosioca prijave, odnosno ponuđača da prihvata sve uslove iz javnog oglasa.
Ponuda mora da sadrži ponuđenu cenu, koja treba da bude ista ili veća od početnog iznosa utvrđenog oglasom.
U slučaju da podnosioca prijave odnosno ponude zastupa punomoćnik, punomoćje za zastupanje mora biti specijalno i overeno od strane organa nadležnog za overu potpisa, rukopisa i prepisa.
Prijava odnosno ponuda je nepotpuna ako ne sadrži sve što je propisano, ako nisu priložene sve isprave predviđene ovim članom, odnosno ako ne sadrži sve podatke predviđene javnim oglasom.
Prijavu odnosno ponudu ne mogu podneti ni predsednik, niti bilo koji član Komisije za otuđenje.
Postupak javnog nadmetanja, odnosno otvaranja pisanih ponuda je javan.
Postupak javnog nadmetanja, odnosno otvaranja pisanih ponuda sprovešće se ako sednici Komisije za otuđenje prisustvuju predsednik i svi članovi ove komisije.
Predsednik Komisije za otuđenje otvara sednicu ove komisije, saopštava podatke o građevinskom zemljištu koje se otuđuje i početnu cenu.
Predsednik Komisije za otuđenje konstatuje koliko je prijava odnosno ponuda primljeno i - prema redosledu prispeća - javno otvara i čita ceo tekst prijave odnosno ponude.
Predsednik Komisije za otuđenje konstatuje koje isprave su dostavljene uz prijavu odnosno ponudu.
Komisija za otuđenje utvrđuje ko su podnosioci prijave odnosno ponude, ko od prisutnih podnosilaca prijava odnosno ponuda ima ovlašćenje da učestvuje u postupku javnog nadmetanja, odnosno da prisustvuje postupku otvaranja ponuda i koje su prijave odnosno ponude neblagovremene ili nepotpune.
Predsednik Komisije za otuđenje konstatuje da podnosilac neblagovremene ili nepotpune prijave, odnosno lice koje nema uredno ovlašćenje podnosioca blagovremene i potpune prijave ne može učestvovati u postupku javnog nadmetanja.
Predsednik Komisije za otuđenje konstatuje da se neblagovremene ili nepotpune ponude odbacuju.
Komisija za otuđenje utvrđuje koji ponuđač je ponudio najviši iznos.
Predsednik Komisije za otuđenje objavljuje početak javnog nadmetanja i poziva učesnike da daju svoje ponude.
Učesnik javnog nadmetanja dužan je da jasno i glasno kaže cenu koju nudi.
Predsednik Komisije za otuđenje pita tri puta da li neko daje više od najvišeg prethodno ponuđenog iznosa i posle trećeg poziva konstatuje koji je najviši ponuđeni iznos i ime ponuđača.
Učesnik koji je ponudio najviši iznos potpisuje izjavu s naznakom visine iznosa.
Predsednik Komisije za otuđenje objavljuje kada je javno nadmetanje završeno. Zapisnik, sa odgovarajućim predlogom, Komisija za otuđenje dostavlja Upravi u roku od osam dana od dana održanog javnog nadmetanja.
Svi prisutni podnosioci prijava odnosno ponuda imaju pravo uvida u podnete prijave odnosno ponude, neposredno nakon završetka javnog nadmetanja, odnosno otvaranja pisanih ponuda.
Ukoliko podnosilac blagovremene i potpune prijave ne pristupi javnom nadmetanju, smatraće se da je odustao od prijave.
Uslovi za sprovođenje postupka javnog nadmetanja ispunjeni su i kada se prijavi samo jedan učesnik.
Uslovi za sprovođenje postupka prikupljanja pisanih ponuda javnim oglasom ispunjeni su i ukoliko se na javni oglas prijavi samo jedan učesnik. U tom slučaju, građevinsko zemljište otuđuje se pod uslovom da je učesnik ponudio najmanje početni iznos.
Ukoliko javno nadmetanje, odnosno postupak prikupljanja pisanih ponuda javnim oglasom ne uspe, postupak oglašavanja može se ponoviti po isteku roka od najmanje 15 dana od dana neuspelog javnog nadmetanja, odnosno otvaranja ponuda, o čemu Pokrajinska vlada donosi akt.
Ukoliko se na javni oglas o prikupljanju ponuda prijave dva učesnika ili više njih i ponude jednake iznose, Komisija za otuđenje zatražiće da u novom roku, od tri dana, ponuđači dostave drugu ponudu cene koja mora biti veća od prethodne.
Ukoliko učesnik javnog nadmetanja koji je ponudio najvišu cenu odustane pošto predsednik Komisije za otuđenje objavi da je javno nadmetanje završeno, a pre donošenja akta o otuđenju građevinskog zemljišta, postupak javnog oglašavanja se ponavlja.
Ukoliko učesnik prikupljanja ponuda koji je ponudio najvišu cenu odustane pošto je Komisija za otuđenje utvrdila koji ponuđač je ponudio najvišu cenu, a pre donošenja akta o otuđenju građevinskog zemljišta, postupak javnog oglašavanja se ponavlja.
Lice iz st. 1 i 2. ovog člana nema pravo na povraćaj uplaćenog depozita.
U slučajevima iz st. 1 i 2 ovog člana akt o ponavljanju postupka javnog oglašavanja donosi Pokrajinska vlada.
1.2. Otuđenje građevinskog zemljišta neposrednom pogodbom
Građevinsko zemljište može se otuđiti neposrednom pogodbom, po tržišnim uslovima, u slučaju:
1. izgradnje objekata za potrebe obavljanja poslova iz nadležnosti državnih organa i organizacija, organa Pokrajine i organa jedinice lokalne samouprave na teritoriji Pokrajine, kao i drugih objekata u javnoj svojini;
2. ispravke granica susednih katastarskih parcela, u skladu sa odredbama zakona kojim se uređuje oblast planiranja i izgradnje;
3. formiranja građevinske parcele u skladu sa odredbama zakona kojim se uređuje oblast planiranja i izgradnje;
4. sporazumnog davanja zemljišta ranijem vlasniku nepokretnosti koja je bila predmet eksproprijacije, u skladu s propisima o eksproprijaciji;
5. razmene građevinskog zemljišta;
6. u postupku vraćanja oduzete imovine i obeštećenja u skladu s posebnim zakonom;
7. međusobnog raspolaganja vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini;
8. deobe građevinskog zemljišta u susvojini ili zajedničkoj svojini pokrajine i drugih nosilaca prava svojine, odnosno prava korišćenja;
9. ispunjavanja ugovornih obaveza nastalih do dana stupanja na snagu zakona koji uređuje oblast planiranja i izgradnje, po osnovu ugovora kada je Republika Srbija jedna od ugovornih strana;
10. realizacije projekata za izgradnju objekata od posebnog značaja za realizaciju privrednog razvoja Republike Srbije, Pokrajine ili lokalnog ekonomskog razvoja, čijom realizacijom se povećava broj zaposlenih u privredi i srazmerno uvećavaju javni prihodi.
Zahtev za otuđenje građevinskog zemljišta neposrednom pogodbom podnosi se Upravi koja - po obradi predmeta - pribavlja podatak o tržišnoj ceni građevinskog zemljišta i obaveštava podnosioca zahteva o tržišnoj ceni.
Podnosilac zahteva dužan je da - u roku od osam dana od dana prijema obaveštenja o tržišnoj ceni građevinskog zemljišta - dâ pisanu izjavu da je saglasan s cenom.
Podnosilac zahteva može dati izjavu i neposredno Upravi, o čemu se sačinjava zapisnik.
U slučaju da se podnosilac zahteva u navedenom roku ne izjasni ili da izjavi da ne prihvata cenu i plaćanje cene u propisanom roku, smatraće se da je odustao od podnetog zahteva.
Cena građevinskog zemljišta koje se otuđuje predstavlja prihod Pokrajine i uplaćuje se na odgovarajući račun budžeta Pokrajine.
Obaveza plaćanja cene utvrđuje se aktom o otuđenju građevinskog zemljišta.
Lice kome se građevinsko zemljište otuđuje obavezno je da cenu plati u roku od osam dana od dana dostavljanja akta o otuđenju građevinskog zemljišta.
Depozit uplaćen na depozitni račun u postupku javnog oglašavanja predstavlja deo cene i po donošenju akta o otuđenju prenosi se na odgovarajući račun budžeta Pokrajine.
Uz dostavljanje zapisnika, Komisija za otuđenje dostavlja Upravi podatak o iznosu uplaćenog depozita.
Uplaćeni depozit učesnika u postupku otuđenja građevinskog zemljišta, a kojima ono nije otuđeno, vraća se najkasnije u roku od 15 dana od dana održane sednice Komisije za otuđenje.
3. Akt o otuđenju građevinskog zemljišta
Akt o otuđenju građevinskog zemljišta (u daljem tekstu: akt o otuđenju) sadrži naročito:
1. način otuđenja (javno oglašavanje, javno nadmetanje ili prikupljanje ponuda javnim oglasom, odnosno neposredna pogodba i razlog neposredne pogodbe);
2. podatke o licu kome se građevinsko zemljište otuđuje;
3. podatke o građevinskom zemljištu (katastarska parcela, katastarska opština, površina, adresa i - ako je potrebno - drugi detaljniji podaci);
4. cenu, rok plaćanja, račun na koji se uplaćuje i posledice propuštanja plaćanja u roku, a ukoliko se građevinsko zemljište otuđuje u postupku javnog oglašavanja - iznos uplaćenog depozita;
5. napomenu da sredstva ostvarena otuđenjem predstavljaju prihod Pokrajine;
6. vrstu, odnosno namenu objekta ukoliko se građevinsko zemljište otuđuje radi izgradnje i posebne uslove izgradnje ukoliko se otuđuje neuređeno građevinsko zemljište;
7. obavezu lica kome se građevinsko zemljište otuđuje da - u roku od 30 dana od dana donošenja akta o otuđenju - zaključi ugovor o otuđenju, kao i posledicu propuštanja zaključenja ugovora u roku.
4. Ugovor o otuđenju građevinskog zemljišta
Ugovor o otuđenju građevinskog zemljišta (u daljem tekstu: ugovor o otuđenju) zaključuje se s licem kome se otuđuje građevinsko zemljište, u roku od 30 dana od dana donošenja akta o otuđenju.
Ugovor o otuđenju sadrži naročito:
1. podatke o građevinskom zemljištu (katastarska parcela, katastarska opština, površina, adresa i - ako je potrebno - drugi detaljniji podaci);
2. cenu;
3. iznos uplaćenog depozita ukoliko je građevinsko zemljište otuđeno u postupku javnog oglašavanja;
4. vrstu, veličinu i namenu objekta ukoliko se građevinsko zemljište otuđuje radi izgradnje i posebne uslove izgradnje ukoliko se otuđuje neuređeno građevinsko zemljište;
5. rok za uvođenje u posed, kao i obavezu lica kome se otuđuje građevinsko zemljište da za uvođenje u posed obezbedi ovlašćeno lice odgovarajuće struke, radi identifikacije katastarske parcele;
6. izjavu o dozvoli upisa u javnu knjigu o nepokretnostima i pravima na njima (clausula intabulandi);
7. prava i obaveze u slučaju neizvršenja obaveza;
8. način rešavanja sporova;
9. uslove, način i postupak za raskid ugovora;
10. obavezu lica kome se otuđuje građevinsko zemljište da s nadležnim preduzećima ugovori i plati troškove za infrastrukturu, električnu energiju, toplifikaciju, gasifikaciju i drugo;
11. obavezu lica kome se otuđuje građevinsko zemljište da snosi troškove overe ugovora, poreza na prenos apsolutnih prava i svih drugih javnih dažbina, kao i troškove uknjižbe;
12. druga prava i obaveze.
Ugovor o otuđenju objavljuje se na internet prezentaciji Uprave.
Učesnik javnog nadmetanja, odnosno učesnik u postupku prikupljanja pisanih ponuda koji smatra da je građevinsko zemljište otuđeno suprotno odredbama zakona, odnosno suprotno odredbama ove pokrajinske uredbe, te da mu je na taj način povređeno pravo, može podneti nadležnom sudu tužbu za poništaj ugovora o otuđenju u roku od osam dana od saznanja za zaključenje ugovora, a najkasnije u roku od 30 dana od dana zaključenja ugovora.
5. Stavljanje van snage akta o otuđenju
Pokrajinska vlada donosi akt o stavljanju van snage akta o otuđenju, u slučaju da lice kome je građevinsko zemljište otuđeno:
1. ne plati cenu u roku utvrđenom aktom o otuđenju;
2. odustane od otuđenja nakon isplate, a pre zaključenja ugovora o otuđenju;
3. nakon isplate ne pristupi zaključenju ugovora o otuđenju u roku od 30 dana od dana donošenja akta o otuđenju.
U slučaju iz stava 1. tačka 1. ovog člana, predlog za donošenje akta o stavljanju van snage akta o otuđenju podnosi Uprava, odmah po proteku roka za isplatu.
U slučaju iz stava 1. t. 2. i 3. ovog člana, predlog za donošenja akta o stavljanju van snage akta o otuđenju podnosi Uprava, odnosno lice kome je građevinsko zemljište otuđeno.
Lice iz stava 1. tačka 1. ovog člana nema pravo na povraćaj uplaćenog depozita po javnom oglasu o javnom nadmetanju, odnosno prikupljanju pisanih ponuda.
Lice iz stava 1. t. 2. i 3. ovog člana ima pravo na povraćaj uplaćenog iznosa na ime cene, u nominalnom iznosu, umanjenog za iznos depozita.
Pokrajinska vlada donosi akt o stavljanju van snage akta o otuđenju građevinskog zemljišta i u slučaju da u parničnom postupku koji je pokrenuo učesnik javnog nadmetanja, odnosno učesnik u postupku prikupljanja ponuda, bude pravnosnažno poništen ugovor o otuđenju.
Ugovor o otuđenju može se raskinuti zbog neispunjenja obaveza iz ugovora.
Predlog za raskid ugovora o otuđenju podnosi lice kome je građevinsko zemljište otuđeno odnosno Uprava.
Po predlogu za raskid ugovora o otuđenju, Pokrajinska vlada donosi akt kojim se stavlja van snage akt o otuđenju i kojim se ovlašćuje Uprava da s licem kome je otuđeno građevinsko zemljište zaključi sporazumni raskid ugovora o otuđenju.
Na osnovu akta iz stava 1. ovog člana, Uprava - u ime i za račun Pokrajine - i lice kome je građevinsko zemljište otuđeno zaključuju sporazumni raskid ugovora o otuđenju, u roku od 30 dana od dana dostavljanja akta iz stava 1. ovog člana licu kome je građevinsko zemljište otuđeno.
U slučaju da ne bude zaključen sporazumni raskid ugovora o otuđenju, u roku iz prethodnog stava, Uprava ima obavezu da pokrene postupak za jednostrani raskid ugovora o otuđenju, u skladu sa zakonom kojim se regulišu obligacioni odnosi.
Pokrajinska vlada donosi akt o jednostranom raskidu ugovora o otuđenju.
Potpisi ugovorača na sporazumu o raskidu ugovora o otuđenju overavaju se kod nadležnog javnog beležnika, a troškove overe snosi lice s kojim se raskida ugovor.
Lice s kojim je raskinut ugovor o otuđenju ima obavezu da, o svom trošku, izvrši brisanje prava svojine u javnoj knjizi o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima, da vrati građevinsko zemljište u prvobitno stanje, kao i da Pokrajini nadoknadi eventualno nastalu štetu.
O vraćanju građevinskog zemljišta u posed pokrajine sačinjava se zapisnik.
Lice s kojim je raskinut ugovor o otuđenju - po dostavljanju dokaza da je ispunio obaveze iz stava 1. ovog člana - ima pravo na povraćaj uplaćenog iznosa na ime cene, u nominalnom iznosu, umanjenog za iznos depozita.
Program otuđenja građevinskog zemljišta (u daljem tekstu: program otuđenja) donosi Pokrajinska vlada, najkasnije do 31. decembra za narednu kalendarsku godinu.
Predlog programa otuđenja utvrđuje Komisija, na osnovu nacrta koji priprema Uprava u saradnji s pokrajinskim organom uprave nadležnim za poslove urbanizma.
Program otuđenja može se dopuniti odnosno izmeniti u toku kalendarske godine.
IV DAVANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA U ZAKUP
Građevinsko zemljište daje se u zakup kao neizgrađeno ili izgrađeno.
Neizgrađeno građevinsko zemljište može se dati u zakup radi:
1. izgradnje objekata za koje se izdaje privremena građevinska dozvola - u skladu sa zakonom;
2. realizacije projekata od značaja za Republiku Srbiju, Pokrajinu ili jedinicu lokalne samouprave;
3. davanja koncesije u skladu s posebnim zakonom;
4. ostvarivanja javno-privatnog partnerstva.
Građevinsko zemljište daje se u zakup, polazeći od tržišne visine zakupnine, u skladu sa zakonom i ovom pokrajinskom uredbom.
Tržišnu visinu zakupnine (u daljem tekstu: zakupnina) po metru kvadratnom građevinskog zemljišta koje se daje u zakup, na mesečnom nivou, procenjuje ovlašćeni sudski veštak odgovarajuće struke ili licencirani procenitelj, ako ovom pokrajinskom uredbom nije drugačije određeno.
Naknadu za rad veštaka odnosno licenciranog procenitelja plaća podnosilac zahteva.
1. Davanje neizgrađenog građevinskog zemljišta u zakup radi izgradnje objekta za koji se izdaje privremena građevinska dozvola
Građevinsko zemljište daje se u zakup radi izgradnje objekata za koje je zakonom predviđeno izdavanje privremene građevinske dozvole, na određeno vreme, na rok na koji se donosi privremena građevinska dozvola (u zavisnosti od vrste objekta, odnosno radova), koji se može produžiti, a ukupno najduže do pet godina.
U slučaju iz stava 1. ovog člana, građevinsko zemljište daje se u zakup neposrednom pogodbom po tržišnim uslovima.
Zahtev za davanje građevinskog zemljišta u zakup koji se podnosi Upravi mora da sadrži opis objekta koji se gradi, površinu građevinskog zemljišta koju je potrebno dati u zakup i rok na koji će se izdati privremena građevinska dozvola.
Uz zahtev iz stava 3. ovog člana, dostavlja se i nalaz ovlašćenog sudskog veštaka odgovarajuće struke ili licenciranog procenitelja kojim je utvrđena procena visine zakupnine, u skladu sa ovom pokrajinskom uredbom.
Uprava obaveštava podnosioca zahteva o mesečnom iznosu zakupnine, roku plaćanja, maksimalnom broju rata, načinu usklađivanja rata i sredstvima obezbeđenja plaćanja, o mogućnosti da ukupan iznos zakupnine plati jednokratno, kao i roku za jednokratnu uplatu.
Podnosilac zahteva dužan je da se u roku od osam dana od dana prijema obaveštenja iz stava 5. ovog člana pismeno izjasni o načinu plaćanja zakupnine i da dostavi sredstva obezbeđenja ukoliko se opredeli da plaća na rate. Podnosilac zahteva može dati izjavu i neposredno Upravi, o čemu se sačinjava zapisnik.
U slučaju da se podnosilac zahteva u navedenom roku ne izjasni ili da izjavi da ne prihvata zakupninu ili ne dostavi sredstva obezbeđenja (ukoliko plaća na rate), smatraće se da je odustao od zahteva.
2. Davanje neizgrađenog građevinskog zemljišta u zakup u drugim slučajevima
U slučaju davanja koncesije u skladu s posebnim zakonom, neizgrađeno građevinsko zemljište može se dati u zakup na period predviđen ugovorom o koncesiji.
Radi ostvarivanja javno-privatnog partnerstva, neizgrađeno građevinsko zemljište u javnoj svojini može se dati u zakup privatnom partneru, na rok na koji je zaključen javni ugovor u skladu sa zakonom kojim se uređuje javno-privatno partnerstvo i koncesije, odnosno može se unositi kao osnivački ulog u privredna društva, dok vlasnik neizgrađenog građevinskog zemljišta u javnoj svojini može s fizičkim ili pravnim licem zaključiti i ugovor o zajedničkoj izgradnji jednog objekta ili više objekata.
Kada je u pitanju realizacija projekata za izgradnju objekata značajnih za Republiku Srbiju, neizgrađeno građevinsko zemljište može se dati u zakup po zakupnini koja je manja od tržišne ili bez naknade.
3. Akt o davanju u zakup neizgrađenog građevinskog zemljišta
Akt o davanju u zakup neizgrađenog građevinskog zemljišta sadrži naročito:
1. podatke o licu kome se neizgrađeno građevinsko zemljište daje u zakup;
2. podatke o katastarskoj parceli (broj, katastarska opština, površina, adresa i slično);
3. podatke o vrsti, odnosno nameni objekta;
4. visinu, rok i način plaćanja zakupnine, račun na koji se uplaćuje, sredstvo obezbeđenja ukoliko se plaća na rate i posledice propuštanja plaćanja u roku;
5. rok trajanja zakupa;
6. rok privođenja zemljišta nameni, odnosno rok za izgradnju privremenog objekta;
7. obavezu lica kome se neizgrađeno građevinsko zemljište daje u zakup da, u roku od 30 dana od dana donošenja akta o davanju neizgrađenog građevinskog zemljišta u zakup, zaključi ugovor o zakupu.
4. Ugovor o zakupu neizgrađenog građevinskog zemljišta
Ugovor o zakupu neizgrađenog građevinskog zemljišta sadrži naročito:
1. podatke o katastarskoj parceli (broj, katastarska opština, površina, adresa i slično);
2. opis i detaljne podatke o vrsti, odnosno nameni objekta koji će se graditi;
3. visinu zakupnine, rok i način plaćanja zakupnine, s tim što - ukoliko se ugovara plaćanje zakupnine na više rata - ugovor sadrži način usklađivanja visine zakupa sa indeksom rasta potrošačkih cena u Republici Srbiji, prema objavljenim podacima nadležne organizacije za vođenje statistike;
4. sredstvo obezbeđenja ukoliko se plaća na rate;
5. rok trajanja zakupa;
6. rok u kome građevinsko zemljište mora da se privede nameni, odnosno rok izgradnje privremenog objekta;
7. prava i obaveze u slučaju neizvršenja obaveze;
8. obavezu zakupca da s nadležnim preduzećima ugovori i plati troškove za infrastrukturu, električnu energiju, toplifikaciju, gasifikaciju i drugo, kao i da za uvođenje u posed obezbedi ovlašćeno lice odgovarajuće struke, radi identifikacije katastarske parcele;
9. način rešavanja sporova;
10. postupak i uslove za izmenu ili raskid ugovora;
11. druga prava i obaveze.
Ugovor o zakupu neizgrađenog građevinskog zemljišta zaključen suprotno odredbama ove uredbe - ništav je.
Zakupnina predstavlja prihod pokrajine i uplaćuje se na odgovarajući račun budžeta pokrajine.
Zakupac građevinskog zemljišta može platiti zakupninu jednokratno ili u ratama.
Obaveza plaćanja zakupnine, iznos zakupnine i način plaćanja utvrđuju se aktom o davanju građevinskog zemljišta u zakup.
Ukupna zakupnina jeste iznos mesečne zakupnine pomnožen s periodom (ukupnim brojem meseci) na koje se građevinsko zemljište daje u zakup.
U slučaju plaćanja zakupnine jednokratno, zakupac je dužan da iznos uplati u roku od 15 dana od dana dostavljanja akta o davanju građevinskog zemljišta u zakup.
U slučaju plaćanja zakupnine u ratama, zakupac plaća u onoliko mesečnih rata na koliki je rok građevinsko zemljište dato u zakup (a najviše - 36 rata). Prvu ratu, u visini od 10% utvrđene ukupne zakupnine, zakupac je dužan da uplati u roku od 15 dana od dana dostavljanja akta o davanju građevinskog zemljišta u zakup, a preostali iznos ukupne zakupnine - u jednakim mesečnim ratama (najviše 35 rata).
Rate će se usklađivati sa indeksom potrošačkih cena u Republici Srbiji, prema objavljenim podacima nadležne organizacije za poslove vođenja statistike, za period od ugovorenog obračuna zakupnine, do poslednjeg dana u mesecu, a uplaćuju se do 15. u narednom mesecu.
Za period kašnjenja u plaćanju, obračunava se zatezna kamata u skladu sa zakonom koji uređuje visinu stope i način obračuna zatezne kamate.
Radi obezbeđenja plaćanja zakupnine - ukoliko se plaća na rate - sredstva obezbeđenja jesu neopoziva bankarska garancija "bez prigovora" i naplativa "na prvi poziv", koja glasi na iznos zakupnine ili izvršna vansudska hipoteka uspostavljena u korist Pokrajine, na nepokretnosti koja vredi najmanje 30% više od iznosa ukupne zakupnine. Sredstva obezbeđenja naplaćivaće se u korist propisanih uplatnih računa. Kontrolu plaćanja rata, usklađivanje rata, obračun zatezne kamate i naplatu sredstava obezbeđenja vrši Uprava.
U slučaju produženja roka zakupa, sprovodi se novi postupak davanja u zakup, na način propisan ovim članom.
Odredbe ovog člana shodno se primenjuju u svim slučajevima kada je ugovor o zakupu propisan kao imovinskopravni osnov za izgradnju, izvođenje radova, odnosno postavljanje objekata.
Učesnik javnog nadmetanja, odnosno učesnik u postupku prikupljanja ponuda koji smatra da je neizgrađeno građevinsko zemljište dato u zakup suprotno odredbama zakona ili podzakonskog akta, odnosno suprotno odredbama ove pokrajinske uredbe, te da mu je tako povređeno pravo, može podneti nadležnom sudu tužbu za poništaj ugovora o zakupu u roku od osam dana od saznanja za zaključenje ugovora, a najkasnije u roku od 30 dana od dana zaključenja ugovora.
5. Davanje u zakup izgrađenog građevinskog zemljišta
Izgrađeno građevinsko zemljište u okviru kompleksa prosvetnih, zdravstvenih, kulturnih, sportskih, ugostiteljskih objekata ustanova i odmarališta Pokrajine, kao i slobodne površine građevinske parcele objekata iste ili druge namene mogu se dati u zakup radi postavljanja manjih montažnih objekata privremenog karaktera, pokretnih objekata za pripremu i prodaju odgovarajućih prehrambenih proizvoda, rashladne vitrine, sportskih rekvizita, bilborda i panoa, pozornica i bina, kao i balon-hala sportske namene (u daljem tekstu: montažni objekat), na određeno vreme, ne duže od pet godina, uz mogućnost produženja po isteku roka.
Izgrađeno građevinsko zemljište daje se u zakup po tržišnim uslovima, u skladu sa opštim aktima jedinice lokalne samouprave, kojima je uređeno postavljanje montažnih objekata na teritoriji te jedinice lokalne samouprave.
Ukoliko jedinica lokalne samouprave na čijoj teritoriji se nalazi zemljište koje je predmet zakupa nema razrađene kriterijume za određivanje tržišne visine zakupnine, zakupnina se utvrđuje prema nalazu ovlašćenog sudskog veštaka odgovarajuće struke ili licenciranog procenitelja.
Nalaz iz stava 3. ovog člana pribavlja Uprava.
Zahtev za davanje u zakup iz stava 1. ovog člana podnosi korisnik objekta odnosno kompleksa.
Zahtev mora da sadrži opis montažnog objekta koji se postavlja, vrstu delatnosti koja bi se obavljala u objektu, površinu građevinskog zemljišta koju je potrebno dati u zakup i rok na koji se građevinsko zemljište daje u zakup.
Uz zahtev, obavezno se prilažu odluka organa upravljanja korisnika objekta odnosno kompleksa, kojom se inicira pokretanje postupka da se građevinsko zemljište dâ u zakup, kopija plana katastarske parcele sa ucrtanom lokacijom objekta koji se postavlja i skica objekta, koju je izradilo ovlašćeno lice odnosno organizacija, kao i list nepokretnosti za katastarsku parcelu koja je predmet davanja u zakup.
Aktom Pokrajinske vlade daje se saglasnost da se izgrađeno građevinsko zemljište dâ u zakup radi postavljanja montažnog objekta.
Akt iz stava 1. sadrži:
1. namenu objekta za vreme trajanja zakupa;
2. početna visina zakupnine građevinskog zemljišta koje se daje u zakup;
3. rok davanja u zakup;
4. mesto postavljanja i površinu zauzeća montažnog objekta, prema skici koja je sastavni deo akta;
5. tip, veličinu i vrstu montažnog objekta;
6. obavezu zakupca da po isteku roka zakupa ukloni montažni objekat i zemljište vrati u prvobitno stanje;
7. obavezu lica kome se izgrađeno građevinsko zemljište daje u zakup da u roku od 30 dana od dana donošenja akta o davanju u zakup izgrađenog građevinskog zemljišta zaključi ugovor o zakupu.
Davanje u zakup izgrađenog građevinskog zemljišta sprovodi komisija koju obrazuje korisnik objekta, odnosno kompleksa javnim oglašavanjem, u postupku javnog nadmetanja ili prikupljanja pisanih ponuda.
Po sprovedenom postupku iz stava 3. ovog člana, korisnik objekta odnosno kompleksa dostavlja predlog o davanju u zakup izgrađenog građevinskog zemljišta Pokrajinskoj vladi, putem Uprave.
O predlogu iz stava 4. odlučuje Pokrajinska vlada.
Izuzetno, izgrađeno građevinsko zemljište može se dati u zakup neposrednom pogodbom, kada se montažni objekat postavlja za potrebe održavanja sportskih, kulturnih, sajamskih, naučnih i drugih sličnih manifestacija, a rok zakupa je kraći od 30 dana.
Sredstva ostvarena davanjem u zakup izgrađenog građevinskog zemljišta predstavljaju prihod Pokrajine.
Pravo zakupa iz čl. 36, 42. i 44. ove pokrajinske uredbe ne upisuje se u javnu knjigu o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima.
Ugovor o zakupu izgrađenog građevinskog zemljišta može se raskinuti i pre isteka roka na koji je zaključen:
1. ukoliko zakupac montažni objekat koji je postavljen koristi suprotno nameni;
2. u slučaju neispunjenja, odnosno neizvršenja ugovornih obaveza;
3. u slučaju da zakupac dâ u podzakup montažni objekat ili omogući drugim licima da taj objekat koriste za obavljanje delatnosti;
4. u slučaju da je Pokrajini ili korisniku objekta odnosno kompleksa neophodno zemljište koje je predmet zakupa za obavljanje delatnosti, odnosno nadležnosti;
5. u drugim slučajevima u skladu s pozitivnim propisima.
Po prestanku važenja prava zakupa, zakupac je dužan da ukloni montažni objekat i da predmetno zemljište vrati u prvobitno stanje.
Na davanje u zakup izgrađenog građevinskog zemljišta, u skladu sa ovim članom, shodno se primenjuju odredbe ove pokrajinske uredbe koje su u vezi sa zakupninom (način i rok plaćanja, sredstva obezbeđenja), sadržajem akta i ugovora o zakupu građevinskog zemljišta, stavljanjem van snage akta o zakupu i raskida ugovora o zakupu.
6. Stavljanje van snage akta o davanju u zakup građevinskog zemljišta
Pokrajinska vlada donosi akt o stavljanju van snage akta o davanju u zakup u slučaju da lice kome je građevinsko zemljište dato u zakup:
1. ne plati ukupnu zakupninu u roku utvrđenom u aktu o davanju u zakup (ukoliko je kao način plaćanja zakupnine utvrđena jednokratna uplata) ili ne plati prvu ratu u roku utvrđenom aktom o zakupu (ukoliko je kao način plaćanja zakupnine utvrđeno plaćanje na rate);
2. odustane od zakupa nakon isplate ukupne zakupnine, odnosno prve rate zakupnine, a pre zaključenja ugovora o zakupu;
3. nakon isplate ukupne zakupnine, odnosno prve rate zakupnine, ne pristupi zaključenju ugovora o zakupu u roku od 30 dana od dana donošenja akta o zakupu;
4. ne dostavi sredstva obezbeđenja, u skladu sa ugovorom o zakupu.
U slučaju iz stava 1. t. 1. i 4. ovog člana, predlog za donošenje akta o stavljanju van snage akta o zakupu, podnosi Uprava odmah po proteku roka za plaćanje zakupnine, odnosno po proteku roka za dostavljanje sredstava obezbeđenja.
U slučaju iz stava 1. t. 2. i 3. ovog člana, predlog za donošenja akta o stavljanju van snage akta o davanju u zakup podnosi Uprava, odnosno lice kome je građevinsko zemljište dato u zakup.
Ukoliko je građevinsko zemljište dato u zakup u postupku javnog oglašavanja u slučajevima iz člana 37. ove pokrajinske uredbe, lice iz stava 1. tačka 1. ovog člana nema pravo na povraćaj uplaćenog depozita po javnom oglasu o javnom nadmetanju, odnosno prikupljanju ponuda, a eventualno data depozitna bankarska garancija će se naplatiti.
Lice iz stava 1. t. 2. i 3. ovog člana ima pravo na povraćaj uplaćenog iznosa na ime zakupnine, u nominalnom iznosu, umanjenog za iznos depozita, ukoliko je građevinsko zemljište dato u zakup u postupku javnog oglašavanja.
Pokrajinska vlada donosi akt o stavljanju van snage akta o davanju u zakup građevinskog zemljišta i u slučaju da ugovor o zakupu bude pravnosnažno poništen u parničnom postupku koji je pokrenuo učesnik javnog nadmetanja, odnosno učesnik u postupku prikupljanja pisanih ponuda.
Ugovor o zakupu raskida se pre isteka ugovorenog roka:
1. ako zakupac odustane od izgradnje na građevinskom zemljištu koje mu je dato u zakup;
2. ako zakupac ne plati zakupninu u visini od tri dospele mesečnih rata;
3. ako zakupac ne koristi dato građevinsko zemljište za potrebe izgradnje, već za druge namene;
4. ako zakupac ne privede građevinsko zemljište nameni u ugovorenom roku, odnosno ne izgradi privremeni objekat u ugovorenom roku;
5. u drugim slučajevima u skladu sa zakonom.
Na raskid ugovora o zakupu shodno se primenjuju odredbe ove pokrajinske uredbe, koje se odnose na raskid ugovora o otuđenju.
Lice s kojim je raskinut ugovor o zakupu ima obavezu da, o svom trošku, izvrši brisanje prava zakupa u javnoj knjizi o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima i da vrati građevinsko zemljište u prvobitno stanje, kao i da pokrajini nadoknadi eventualno nastalu štetu.
Zakupac s kojim je raskinut ugovor o zakupu, po dostavljanju dokaza o tome da je ispunio obaveze iz stava 1. ovog člana, ima pravo na povraćaj uplaćenog iznosa na ime zakupnine, u nominalnom iznosu, ukoliko je zakupnina plaćena jednokratno, umanjenog za depozit (ukoliko je građevinsko zemljište dato u zakup u postupku javnog oglašavanja) i srazmerni deo iznosa zakupnine za period zakupa građevinskog zemljišta.
V MEĐUSOBNO RASPOLAGANJE VLASNIKA GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA U JAVNOJ SVOJINI
Pod međusobnim raspolaganjem vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini podrazumeva se prenos prava javne svojine na građevinskom zemljištu s jednog nosioca prava javne svojine na drugog.
Međusobno raspolaganje između nosilaca prava javne svojine na građevinskom zemljištu vrši se neposrednom pogodbom, po tržišnim uslovima, na osnovu procene nadležnog poreskog organa, ovlašćenog sudskog veštaka odgovarajuće struke ili licenciranog procenitelja.
U postupku međusobnog raspolaganja, građevinsko zemljište može se otuđiti bez naknade, odnosno po ceni koja je manja od tržišne cene, bez obaveze izrade elaborata o opravdanosti, na osnovu obrazloženog akta za predmetno raspolaganje, kao i mišljenja Pravobranilaštva.
VI ULAGANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA U KAPITAL
Neizgrađeno građevinsko zemljište može se unositi kao osnivački ulog u javno preduzeće i društvo kapitala.
Unošenje građevinskog zemljišta iz stava 1. ovog člana vrši se na način i u postupku propisanim zakonom koji uređuje oblast javne svojine, kao i posebnim zakonima kojima je uređena oblast privrednih društava i javnih preduzeća i osnivačkim aktom javnog preduzeća, odnosno društva kapitala, ukoliko je reč o ulaganju u kapital već osnovanih pravnih lica.
VII USTANOVLJAVANJE PRAVA STVARNE SLUŽBENOSTI
Akt o ustanovljavanju prava stvarne službenosti na građevinskom zemljištu, kao poslužnom dobru, može se doneti kada je prema propisima kojima se uređuje planiranje i izgradnja, odnosno drugim propisima ugovor o ustanovljavanju prava službenosti predviđen kao imovinskopravni osnov, na katastarskim parcelama građevinskog zemljišta na kome je Pokrajina upisana kao vlasnik, osim na katastarskim parcelama na kojima je u skladu sa odredbama drugih zakona izričito predviđeno da ugovor o uspostavljanju prava službenosti zaključuje upravljač javnog dobra.
Akt o ustanovljavanju prava stvarne službenosti iz stava 1. ovog člana, može se doneti i u drugim slučajevima kada je to, imajući u vidu okolnosti, neophodno.
Zahtev za ustanovljavanje prava službenosti na građevinskom zemljištu investitor radova, odnosno vlasnik povlasnog dobra podnosi Upravi (u daljem tekstu: Korisnik).
Uz zahtev za ustanovljavanje prava službenosti, podnosi se:
- izjašnjenje o roku trajanja prava službenosti;
- kopija izvoda, odnosno prepisa iz javne knjige o nepokretnostima i pravima na njima, ne stariji od mesec dana od dana podnošenja zahteva;
- informacija o lokaciji ili lokacijski uslovi;
- idejno rešenje;
- situacioni plan trase voda;
- skica koju je izradila ovlašćena geodetska organizacija kojom se precizno određuje trasa službenosti, dužina i širina, kao i ukupna površina zauzeća;
- dokaz o pravnom interesu za sprovođenje postupka koji je predmet zahteva, u slučaju kad zahtev ne podnosi korisnik;
- druga dokumentacija po zahtevu Uprave.
O zahtevu odlučuje Pokrajinska vlada, na predlog Komisije.
Ugovor o ustanovljavanju prava službenosti, u ime pokrajine, potpisuje direktor Uprave, odnosno drugo lice po ovlašćenju Pokrajinske vlade.
Na ugovore o ustanovljavanju prava službenosti na katastarskim parcelama, na kojima je u skladu sa odredbama drugih zakona, izričito predviđeno da ugovor o ustanovljavanju prava službenosti zaključuje upravljač javnog dobra iz člana 54. stav 1. ove pokrajinske uredbe, kao i na visinu naknade, rok i način plaćanja naknade, trajanje ugovora i druge elemente ugovora, primenjuju se isključivo odredbe tih zakona.
Pravo službenosti ustanovljavanju se trajno ili na određeno vreme, u zavisnosti od razloga zbog kojih se to pravo ustanovljava, i predstavlja pravni osnov za upis prava službenosti u javnu knjigu o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima.
Za ustanovljavanje prava službenosti plaća se naknada.
Kada je investitor organ ili organizacija, ustanova, javna agencija ili druga organizacija čiji je osnivač Pokrajina, odnosno javno preduzeće ili drugo privredno društvo, odnosno organizacija čiji je vlasnik, odnosno većinski vlasnik Pokrajina, pravo službenosti se ustanovljava bez naknade, osim na katastarskim parcelama na kojima je - u skladu sa odredbama drugih zakona - izričito predviđeno da ugovor o ustanovljavanju prava službenosti zaključuje upravljač javnog dobra.
Kada je investitor drugo pravno ili fizičko lice, pravo službenosti se ustanovljava uz naknadu.
Naknada za ustanovljavanje prava službenosti utvrđuje se u skladu s kriterijumima za utvrđivanje naknade za ustanovljavanje prava službenosti, utvrđenim opštim aktom jedinice lokalne samouprave na čijoj teritoriji se nalazi zemljište na kome se ustanovljava pravo službenosti.
Ako jedinica lokalne samouprave na čijoj teritoriji se nalazi zemljište na kome se ustanovljava pravo službenosti nema razrađene kriterijume za utvrđivanje naknade, naknada se utvrđuje prema proceni Ministarstva finansija - Poreske uprave.
Ako se Ministarstvo finansija - Poreska uprava izjasni da nema razrađene kriterijume za utvrđivanje naknade, odnosno stručna lica koja bi izvršila procenu za utvrđivanje naknade, naknada se utvrđuje prema nalazu privrednog društva, odnosno drugog pravnog lica ovlašćenog i registrovanog za poslove veštačenja.
Nalaz iz stava 6. ovog člana dostavlja, na zahtev Uprave, podnosilac zahteva, u kom slučaju troškove veštačenja snosi podnosilac zahteva.
Obaveza plaćanja naknade utvrđuje se aktom iz člana 54. ove pokrajinske uredbe i ona se plaća u roku od 15 dana od dana dostavljanja akta.
U roku od 30 dana od dana dostavljanja akta iz stava 1. ovog člana, Pokrajina i korisnik zaključuju ugovor o ustanovljavanju prava stvarne službenosti, pod uslovom da je naknada uplaćena u roku.
Ukoliko korisnik ne isplati naknadu u roku predviđenom u stavu 1. ovog člana, kao i ukoliko ne pristupi zaključenju ugovora u roku iz stava 2. ovog člana, akt iz stava 1. ovog člana stavlja se van snage, a uplaćena naknada se vraća.
Akt iz člana 54. ove pokrajinske uredbe sadrži:
1. podatke o korisniku;
2. podatke o katastarskoj parceli na kojoj se ustanovljava pravo službenosti (broj, katastarska opština, površina, adresa i slično);
3. opis i detaljnije podatke o vrsti, odnosno nameni povlasnog dobra;
4. visinu naknade, rok i način plaćanja;
5. rok na koji se ustanovljava pravo službenosti;
6. rok za zaključenje ugovora o ustanovljavanju prava službenosti.
Ugovor o ustanovljavanju prava službenosti sadrži naročito:
1. podatke o katastarskoj parceli (broj, katastarska opština, površina, adresa i slično);
2. podatke o nameni i površini zauzeća parcele;
3. opis i detaljnije podatke o vrsti, odnosno nameni povlasnog dobra;
4. visinu naknade;
5. rok na koji se ustanovljava pravo službenosti;
6. prava i obaveze u slučaju neizvršenja obaveze;
7. način rešavanja sporova;
8. postupak i uslove za izmenu ili raskid ugovora;
9. druga prava i obaveze.
VIII RAZMENA GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA
Izgrađeno i neizgrađeno građevinsko zemljište u javnoj svojini razmenjuje se neposrednom pogodbom, u skladu sa zakonom, podzakonskim aktom i u skladu sa ovom pokrajinskom uredbom, ukoliko je takva razmena u interesu Autonomne pokrajine Vojvodine.
Interes za razmenu, u smislu stava 1. ovog člana, Pokrajinska vlada utvrđuje u svakom konkretnom slučaju, na predlog Komisije.
Pod razmenom građevinskog zemljišta podrazumeva se otuđenje građevinskog zemljišta iz javne svojine, kao i pribavljanje građevinskog zemljišta u javnu svojinu pokrajine, te se odredbe ove pokrajinske uredbe koje su u vezi s postupkom otuđenja građevinskog zemljišta iz javne svojine pokrajine, shodno primenjuju i na postupak razmene izgrađenog i neizgrađenog građevinskog zemljišta.
Na pribavljanje građevinskog zemljišta u javnu svojinu pokrajine, u smislu stava 3. ovog člana, primenjuju se odredbe propisa kojima je uređena javna svojina.
Tržišnu vrednost građevinskog zemljišta koje se razmenjuje utvrđuje nadležni poreski organ, licencirani procenitelj ili drugi nadležni organ, kojim je izvršena procena tržišne vrednosti nepokretnosti.
IX DEOBA GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA
Građevinsko zemljište u susvojini pokrajine i drugih nosilaca prava svojine deli se shodno odredbama zakona koji uređuje osnove svojinskopravnih odnosa i ove pokrajinske uredbe, po tržišnim uslovima, s ciljem razvrgnuća suvlasničke zajednice.
Deoba iz stava 1. ovog člana sprovodi se i u slučaju kada je na građevinskom zemljištu upisana javna svojina pokrajine i pravo korišćenja lica za koje se pravo i uslovi za pretvaranje prava korišćenja u pravo svojine uređuje posebnim zakonom, kada se razvrgava suvlasnička zajednica odnosno sukorisnička zajednica.
Deoba iz stava 1. ovog člana sprovodi se i u slučaju kada je na građevinskom zemljištu upisana javna svojina pokrajine i pravo dugoročnog zakupa koje je stečeno na osnovu ranijih zakona o planiranju i izgradnji.
Deoba iz stava 1. ovog člana sprovodi se i nakon određivanja udela javne svojine pokrajine u zajedničkoj svojini na građevinskom zemljištu.
Predmet deobe može biti izgrađeno i neizgrađeno građevinsko zemljište.
Tržišnu vrednost građevinskog zemljišta koje je predmet deobe utvrđuje nadležni poreski organ, licencirani procenitelj ili drugi nadležni organ, kojim je izvršena procena tržišne vrednosti nepokretnosti.
Radi razvrgnuća suvlasničke ili sukorisničke zajednice, odnosno deobe građevinskog zemljišta na kome je upisano pravo dugoročnog zakupa, Uprava pribavlja informaciju o mogućnostima i ograničenjima gradnje na građevinskom zemljištu koje je predmet deobe, a po potrebi - i izveštaj o mogućnostima parcelacije, odnosno preparcelacije.
Ukoliko je - radi donošenja akta o deobi građevinskog zemljišta - potrebna izrada projekta parcelacije, odnosno preparcelacije, podnosilac zahteva obezbeđuje izradu projekta, u skladu sa izveštajem iz stava 1. ovog člana i snosi troškove izrade.
U slučaju da građevinsko zemljište koje je predmet deobe, ili deo tog zemljišta, čini više katastarskih parcela, od kojih su neke postojeće ili planirane javne površine, kriterijum koji je opredeljujući prilikom procene opravdanosti i celishodnosti deobe jeste sticanje prava isključive svojine pokrajine na građevinskom zemljištu javne namene.
Kada je predmet deobe građevinsko zemljište na više katastarskih parcela, od kojih su neke izgrađene, a neke neizgrađene, kriterijum koji je opredeljujući prilikom procene opravdanosti i celishodnosti deobe jeste sticanje prava isključive svojine pokrajine na neizgrađenom građevinskom zemljištu.
Građevinsko zemljište u javnoj svojini može se otuđiti drugom suvlasniku, neposrednom pogodbom, po tržišnim uslovima, u skladu sa odredbama ove pokrajinske uredbe, kojima je uređeno otuđenje građevinskog zemljišta, u sledećim slučajevima:
1. ako postoji suvlasništvo na katastarskoj parceli za koju nema urbanističkih uslova za formiranje dve građevinske parcele ili više njih;
2. ako idealni deo građevinskog zemljišta u javnoj svojini preračunat u realni deo ne ispunjava uslov za formiranje posebne građevinske parcele;
3. ukoliko se građevinska parcela sastoji od više katastarskih parcela, od kojih su neke u javnoj svojini, a neke u privatnoj svojini, s tim što građevinsko zemljište u javnoj svojini ne ispunjava uslov za posebnu građevinsku parcelu, pri čemu nisu ispunjeni drugi uslovi za otuđenje neposrednom pogodbom u postupku ispravke granice susednih katastarskih parcela.
U slučajevima iz stava 1. t. 1. i 2. ovog člana, idealni deo građevinskog zemljišta u javnoj svojini može se otuđiti i javnim oglašavanjem radi izgradnje, pod uslovom da je katastarska parcela neizgrađeno građevinsko zemljište koje ispunjava uslove građevinske parcele i koje je namenjeno za izgradnju, kao i pod uslovom da takav zahtev podnese drugi suvlasnik, kada se primenjuju odredbe ove pokrajinske uredbe kojima je uređeno otuđenje građevinskog zemljišta javnim oglašavanjem.
U slučaju iz stava 1. tačka 3. ovog člana, katastarske parcele u javnoj svojini koje čine deo građevinske parcele mogu se otuđiti javnim oglašavanjem radi izgradnje, u skladu sa odredbama ove pokrajinske uredbe kojima je uređeno otuđenje građevinskog zemljišta javnim oglašavanjem, pod uslovom da inicijativu za takvo postupanje podnesu vlasnici preostalih katastarskih parcela koje čine građevinsku parcelu.
U slučaju iz st. 2. i 3. ovog člana, drugi suvlasnik, odnosno vlasnici katastarskih parcela koje čine deo građevinske parcele, daje saglasnost pokrajini da sprovede postupak otuđenja građevinskog zemljišta u javnoj svojini, putem javnog oglašavanja, kao i da donese akt i zaključi ugovor o otuđenju.
Odredbe ove pokrajinske uredbe, kojima je uređena deoba građevinskog zemljišta, shodno se primenjuju i na deobu neizgrađenog građevinskog zemljišta u zajedničkoj svojini pokrajine i drugih nosilaca prava svojine, odnosno korisnika iz člana 60. stav 2. ove pokrajinske uredbe, pod uslovom da se na osnovu uverenja organa nadležnog za upis prava na nepokretnostima, ili drugih dokaza, može utvrditi realni udeo suvlasnika, odnosno sukorisnika, s tim što je pretpostavka, ukoliko realni udeo ne može da se utvrdi, da su suvlasnički, odnosno sukorisnički udeli jednaki.
X STAVLJANJE AKTA O RASPOLAGANJU GRAĐEVINSKIM ZEMLJIŠTEM VAN SNAGE
Ukoliko se utvrdi da je u postupku raspolaganja građevinskim zemljištem, usled nepotpunog ili pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja, odnosno usled pogrešne primene materijalnog prava, građevinskim zemljištem raspolagano suprotno zakonu, odnosno pokrajinskoj uredbi, Pokrajinska vlada će doneti akt kojim će izmeniti, odnosno staviti van snage akt o raspolaganju. U tom slučaju primenjuju se odredbe ove pokrajinske uredbe koje su u vezi s raskidom ugovora, s tim što posledica akta o izmeni može biti i zaključenje aneksa ugovora.
Pokrajinska vlada doneće akt kao u stavu 1. ovog člana, i u drugim slučajevima kada je to potrebno radi usaglašavanja s novim činjeničnim stanjem.
Pokrajinska vlada, na predlog Komisije, daje saglasnost za ozakonjenje bespravno izgrađenog objekta, kada je takva saglasnost predviđena zakonom kojim je regulisano ozakonjenje bespravno izgrađenih objekata.
Pokrajinska vlada donosi rešenje kojim daje saglasnost za izgradnju drugom suvlasniku, sukorisniku, odnosno zajedničaru na građevinskom zemljištu u susvojini, odnosno zajedničkoj svojini pokrajine i drugog lica, kada je takva saglasnost uslov pribavljanja rešenja o odobrenju za izvođenje radova, odnosno građevinske dozvole, ako takva izgradnja nije u suprotnosti sa interesima pokrajine.
U slučaju iz stava 1. ovog člana, podnosilac uz zahtev prilaže dokaz o tome da je data saglasnost i drugih suvlasnika, odnosno zajedničara na katastarskoj parceli.
Pokrajinska vlada donosi rešenje kojim daje saglasnost i u svim drugim slučajevima kada je davanje saglasnosti uslov za izdavanje odgovarajućih rešenja, odobrenja odnosno dozvola za izvođenje radova na građevinskom zemljištu.
Javna preduzeća i druga pravna lica čiji je osnivač Pokrajina nemaju obavezu pribavljanja saglasnosti pokrajine radi izvođenja radova ili postavljanja objekata na građevinskom zemljištu u javnoj svojini pokrajine, pod uslovom da je izgradnja planirana programom poslovanja preduzeća, odnosno da tom izgradnjom preduzeće ostvaruje registrovanu delatnost, u kom slučaju nadležni organ izdaje odgovarajuću dozvolu na pokrajinu, za potrebe preduzeća.
Mišljenje o ispunjenosti uslova iz stava 1. ovog člana daje pokrajinski organ uprave nadležan za oblast kojoj pripada delatnost preduzeća.
Građevinsko zemljište u javnoj svojini pokrajine može se koristiti za održavanje sportskih, kulturnih i drugih manifestacija, čije trajanje nije duže od pet dana, prilikom čega se ne postavljaju montažni objekti, a po zahtevu organizatora manifestacije.
XII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Stupanjem na snagu ove pokrajinske uredbe prestaje da važi Pokrajinska uredba o građevinskom zemljištu u javnoj svojini Autonomne pokrajine Vojvodine ("Službeni list APV", broj: 45/15, 13/16 i 34/16).
Postupci započeti na osnovu Pokrajinske uredbe o građevinskom zemljištu u javnoj svojini Autonomne pokrajine Vojvodine ("Službeni list APV", broj: 45/15, 13/16 i 34/16), okončaće se po odredbama ove pokrajinske uredbe.
Komisije obrazovane na osnovu odredaba Pokrajinske uredbe o građevinskom zemljištu u javnoj svojini Autonomne pokrajine Vojvodine ("Službeni list APV", broj: 45/15, 13/16 i 34/16) nastavljaju s radom, u skladu sa odredbama ove pokrajinske uredbe.
Ova pokrajinska uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu AP Vojvodine".