ODLUKAO USKLAĐIVANJU POSLOVANJA JAVNOG PREDUZEĆA "BOGOVINA" BOR SA ZAKONOM O JAVNIM PREDUZEĆIMA("Sl. list opštine Bor", br. 15/2016 i 21/2016) |
Ovom odlukom, u cilju usklađivanja sa odredbama Zakona o javnim preduzećima, vrše se izmene i dopune Odluke o promeni osnivačkog akta Javnog preduzeća "Bogovina" Bor ("Službeni list opština Bor", br. 3/15) koje je upisano u registar Agencije za privredne rešenjem BD 26783/2005 dana 27.06.2005. godine.
Cilj osnivanja javnog preduzeća
Javno preduzeće "Bogovina" Bor (u daljem tekstu: Preduzeće) osniva se radi obezbeđivanja uslova za izgradnju i eksploataciju regionalnog vodosistema čiji su osnivači opština Bor, opština Boljevac, opština Knjaževac i opština Negotin.
Preduzeće se osniva radi izgradnje i eksploatacije regionalnog vodosistema i radi obezbeđivanja nedostajućih količina vode za piće opština Bor i Boljevac iz prve faze izgradnje vodosistema.
Ovom odlukom, u skladu sa Zakonom o javnim preduzećima, regulisana su prava i obaveze Osnivača i Preduzeća u obavljanju delatnosti od opšteg interesa iz člana 2. ove Odluke, a naročito:
- naziv, sedište i matični broj Osnivača;
- poslovno ime i sedište Preduzeća;
- pretežna delatnost Preduzeća;
- prava, obaveze i odgovornosti Osnivača prema Preduzeću i Preduzeća prema Osnivaču;
- uslovi i način utvrđivanja i raspoređivanja dobiti, odnosno načinu pokrića gubitaka i snošenju rizika;
- uslovima i načinu zaduživanja Preduzeća;
- zastupanje Preduzeća;
- iznos osnovnog kapitala, kao i opis, vrsta i vrednost nenovčanog uloga;
- organi Preduzeća;
- podatak o udelima osnivača u osnovnom kapitalu izraženog u procentima;
- imovina koja se ne može otuđiti;
- raspolaganje stvarima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu Preduzeća u skladu sa zakonom;
- zaštita životne sredine;
- druga pitanja od značaja za nesmetano obavljanje delatnosti za koju se osniva Preduzeće.
Osnivači Preduzeća su:
Opština Bor ul. Moše Pijade br. 3, matični broj 07208529.
Opština Boljevac, ul. Kralja Aleksandra br. 24, matični broj 07223692
Opština Knjaževac, ul. Miloša Obilića br. 1, matični broj 07317492
Opština Negotin, ul. Stevana Mokranjca br. 1, matični broj 07203047
Prava Osnivača ostvaruju Skupštine opština osnivača. (u daljem tekstu: Osnivači)
Pravni status javnog preduzeća
Preduzeće ima status pravnog lica, sa pravima, obavezama i odgovornostima utvrđenim zakonom.
Preduzeće u pravnom prometu sa trećim licima ima sva ovlašćenja i istupa u svoje ime i za svoj račun.
Odgovornost za obaveze javnog preduzeća
Preduzeće za svoje obaveze odgovara celokupnom svojom imovinom.
Osnivači ne odgovaraju za obaveze Preduzeća osim u slučajevima propisanim zakonom.
Osnivači su dužni da obezbede da se delatnost od opšteg interesa iz člana 2. ove odluke obavlja u kontinuitetu.
Zastupanje i predstavljanje javnog preduzeća
Preduzeće, zastupa i predstavlja direktor.
Direktor može da u okviru svojih ovlašćenja, ovlasti drugo lice da preduzima radnje iz njegove nadležnosti a naročito da zastupa Preduzeće pred svim nadležnim Organima u skladu sa Zakonom.
Preduzeće posluje pod sledećim poslovnim imenom: Javno preduzeće za izgradnju i eksploataciju regionalnog vodosistema "Bogovina" Bor.
Skraćeno poslovno ime je JP "Bogovina" Bor.
O promeni poslovnog imena odlučuje Nadzorni odbor Preduzeća, uz saglasnost Osnivača.
Sedište Preduzeća je u Boru, ulica Radomir Jovanović - Čoče broj 16.
O promeni sedišta Preduzeća odlučuje Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača.
Pečat, štambilj i znak javnog preduzeća
Preduzeće, poseduje svoj pečat i štambilj sa ispisanim tekstom na srpskom jeziku i ćiriličnim pismom.
Pečat je okruglog oblika i sadrži poslovno ime i sedište Preduzeća.
Štambilj je pravougaonog oblika i sadrži poslovno ime, sedište Preduzeća i mesto za datum i broj.
Preduzeće ima svoj znak koji sadrži naziv i sedište Preduzeća, a koji će biti definisan Statutom Preduzeća.
Upis javnog preduzeća u registar
Preduzeće se za obavljanje svoje delatnosti od opšteg interesa, utvrđene ovom odlukom, upisuje u registar u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj privrednih društava i postupak registracije, u skladu sa zakonom.
Unutrašnja organizacija javnog preduzeća
Preduzeće posluje kao jedinstvena radna celina.
Aktom direktora Preduzeća uređuje se unutrašnja organizacija i sistematizacija poslova.
Pretežna delatnost Preduzeća je:
- 70.22 Konsultantske aktivnosti u vezi sa poslovanjem i ostalim aktivnostima;
Osim navedene pretežne delatnosti, Preduzeće će se baviti i drugim delatnostima, kao što su:
- 42.91 Izgradnja hidrotehničkih objekata
- 43.13 Ispitivanje terena bušenjem i sondiranjem
- 46.72 Trgovina na veliko metalima i metalnim rudama
- 46.75 Trgovina na veliko hemijskim proizvodima
- 35.11 Proizvodnja električne energije
- 39.00 Sanacija, rekultivacija i druge usluge u oblasti upravljanja otpadom.
Preduzeće može bez upisa u registar da vrši i druge delatnosti koje služe obavljanju pretežne delatnosti, ukoliko za te delatnosti ispunjava uslove predviđene zakonom.
O promeni delatnosti Preduzeća, kao i o obavljanju drugih delatnosti koje služe obavljanju pretežne delatnosti, odlučuje Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača, u skladu sa zakonom.
Uslovi za obavljanje delatnosti kao delatnosti od opšteg interesa
Preduzeće može da otpočne obavljanje delatnosti kad nadležni državni organ utvrdi da su ispunjeni uslovi za obavljanje te delatnosti u pogledu:
1) tehničke opremljenosti;
2) kadrovske osposobljenosti;
3) bezbednosti i zdravlja na radu;
4) zaštite i unapređenja životne sredine i
5) drugih uslova propisanih zakonom.
Osnivačka prava i ulaganje kapitala javnog preduzeća
Preduzeće može, uz prethodnu saglasnost Osnivača, osnovati društvo kapitala za obavljanje delatnosti od opšteg interesa iz člana 2. ove odluke, kao i društvo kapitala za obavljanje delatnosti koja nije delatnost od opšteg interesa, u skladu sa Zakonom o privrednim društvima.
Preduzeće može ulagati kapital u već osnovana društva kapitala, uz prethodnu saglasnost Osnivača.
Na odluku Nadzornog odbora iz stava 1. i 2. ovog člana saglasnost daje Osnivač.
Osnovni kapital Preduzeća čine novčana sredstva u ukupnom iznosu od 646.261.290,00 dinara i to:
Udeo opštine Bor u osnovnom kapitalu Preduzeća je 92,34%
Udeo opštine Negotin u osnovnom kapitalu Preduzeća je 4,96%
Udeo opštine Boljevac u osnovnom kapitalu Preduzeća je 1,89%
Udeo opštine Knjaževac u osnovnom kapitalu Preduzeća je 0,81%
Iznos osnovnog kapitala iz stava 1. ovog člana upisuje se u odgovarajući registar Agencije za privredne registre i predstavlja upisani kapital Preduzeća.
Usklađivanje osnovnog kapitala preduzeća vrši se u skladu sa zakonom.
Vrednost nenovčanog uloga Osnivača utvrđuje se na osnovu procene izvršene na način propisan zakonom kojim se uređuje pravni položaj privrednih društava.
Preduzeće čine pravo svojine na pokretnim i nepokretnim stvarima, novčana sredstva i hartije od vrednosti i druga imovinska prava, koja su preneta u svojinu Preduzeća u skladu sa zakonom, uključujući i pravo korišćenja na stvarima u javnoj svojini.
Stvarima u javnoj svojini koje su Osnivači uložili u Preduzeće prenosom prava korišćenja, bez prenosa prava svojine, Preduzeće ne može da raspolaže, niti da ih dalje ustupa na korišćenje, bez saglasnosti Osnivača.
Preduzeće upravlja i raspolaže svojom imovinom u skladu sa zakonom, osnivačkim aktom i Statutom.
Sredstva u javnoj svojini mogu se ulagati u kapital Preduzeća, u skladu sa zakonom i aktima Osnivača.
Po osnovu ulaganja sredstava iz stava 1. ovog člana opština Bor, Boljevac, Negotin i Knjaževac stiču udele u Preduzeću, kao i prava po osnovu tih udela.
Kapital u Preduzeću podeljen na udele upisuje se u registar.
Povećanje i smanjenje osnivačkog kapitala
O povećanju ili smanjenju osnovnog kapitala Preduzeća odlučuju Osnivači u skladu sa zakonom.
Preduzeće, u obavljanju svojih delatnosti, stiče i pribavlja sredstva iz sledećih izvora:
- prodajom proizvoda i usluga,
- iz kredita,
- iz donacija i poklona,
- iz budžeta osnivača i budžeta Republike Srbije, budžeta autonomne pokrajine i
- iz ostalih izvora, u skladu sa zakonom.
Sredstva za rad Preduzeća obezbeđuju osnivači bez obaveze vraćanja, na sledeći način:
1. Osnivač opština Bor obezbeđuje osnovna sredstva, opremu i inventar, kao i poslovni prostor površine 100 m2,
2. Novčana sredstva za bruto plate obezbeđuju opštine Bor i Boljevac srazmerno količini vode koju preuzimaju iz prelaznog rešenja vodosnabdevanja i to opština Bor 90%, a opština Boljevac 10%,
3. Nedostajuća sredstva za:
- električnu energiju
- materijalne troškove za rad Preduzeća (kancelarijski materijal, kontrola ispravnosti vode za piće, sanitarni pregled radnika, gorivo, registraciju i održavanje vozila, putne troškove za dolazak i odlazak radnika sa posla, zakonske obaveze (osiguranje imovine i radnika, firmarina, takse, provizije i sl.),
- nagrade i solidarnu pomoć.
Za ove potrebe sredstva se obezbeđuju na način i u procentima iz tačke 2. ovog člana.
Učešće u finansiranju iz tačke 2. i 3. ovog člana ostaje do završetka glavnog objekta brane sa akumulacijom i postrojenja za prečišćavanje vode kada će opštine osnivači ugovorom regulisati dalji način finansiranja Preduzeća.
Preduzeće je dužno da deo ostvarene dobiti uplati u budžet opštine Bor, po završnom računu za prethodnu godinu.
Visina i rok za uplatu dobiti iz stava 1. ovog člana utvrđuje se u skladu sa zakonom i Odlukom o budžetu opštine, koja ima najveći procenat učešća u kapitalu Preduzeća, za narednu godinu.
Načela za određivanje cene usluga
Elementi za obrazovanje cena proizvoda i usluga Preduzeća uređuju se posebnom odlukom, koju donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača, u skladu sa zakonom.
Visina naknade za isporuku vode formira se u skladu sa načelima propisanim zakonom kojim je uređena komunalna delatnost, i to:
1) načelom "potrošač plaća";
2) načelom "zagađivač plaća";
3) načelom dovoljnosti cene da pokrije poslovne rashode;
4) načelom usaglašenosti cena komunalnih usluga sa načelom pristupačnosti;
5) načelom nepostojanja razlike u cenama između različitih kategorija potrošača, sem ako se razlika zasniva na različitim troškovima obezbeđivanja komunalne usluge.
Cene proizvoda i usluga preduzeća
Elementi za određivanje cena komunalnih usluga su:
1) poslovni rashodi iskazani u poslovnim knjigama i finansijskim izveštajima;
2) rashodi za izgradnju i rekonstrukciju objekata komunalne infrastrukture i nabavku opreme, prema usvojenim programima i planovima vršioca komunalne delatnosti na koje je jedinica lokalne samouprave dala saglasnost;
3) dobit vršioca komunalne delatnosti.
Sredstva koja su namenjena za finansiranje obnove i izgradnje objekata komunalne infrastrukture iskazuju se posebno i mogu se upotrebiti samo za te namene.
Usvajanje zahteva za izmenu cena
Preduzeće je obavezno da zahtev za izmenu cena proizvoda i usluga uključi u svoj godišnji program poslovanja, u skladu sa članom 27. ove odluke.
Kada se značajnije promene vrednosti elemenata, koji su uključeni u metodologiju za obračunavanje cena, Preduzeće može da tokom poslovne godine da podnese Osnivačima detaljno obrazložen zahtev za odobrenje izmene cena komunalnih usluga, zajedno sa izmenama godišnjeg programa poslovanja.
Izmene godišnjeg programa poslovanja sa predlogom za izmenu cena se dostavljaju se Osnivačima.
Unapređenje rada i razvoja preduzeća
Unapređenje rada i razvoja Preduzeća zasniva se na dugoročnom i srednjoročnom planu rada i razvoja.
Planovima i programom rada iz stava 1. ove odluke, utvrđuju se poslovna politika i razvoj Preduzeća, određuju se neposredni zadaci i utvrđuju sredstva i mere za njihovo izvršavanje.
Planovi i programi rada Preduzeća moraju se zasnivati na zakonima kojima se uređuju određeni odnosi u delatnostima kojima se bavi Preduzeće.
Planovi i programi Preduzeća su:
- godišnji programa poslovanja,
- srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja Preduzeća,
- dugoročni plan poslovne strategije i razvoja Preduzeća,
- finansijski planovi i
- drugi planovi i programi (posebni programi za korišćenje subvencije, garancije ili drugih sredstava).
Planovi i programi Preduzeća iz stava 1. alineja 1, 2, 3. i 4. ovog člana, dostavljaju se Osnivačima najkasnije u roku od 15 dana od dana usvajanja akta o budžetu jedinice lokalne samouprave.
Planovi i programi se smatraju donetim kada na njih saglasnost daju Osnivači.
Godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja Preduzeća sadrži, naročito:
- planirane izvore prihoda i pozicije rashoda po namenama;
- planirane nabavke;
- plan investicija;
- planirani način raspodele dobiti, odnosno planirani način pokrića gubitka;
- elemente za celovito sagledavanje cena proizvoda i usluga;
- plan zarada i zapošljavanja;
- kriterijume za korišćenje sredstava za pomoć, sportske aktivnosti, propagandu i reprezentaciju.
Izmene i dopune godišnjeg, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja mogu se vršiti isključivo iz strateških i državnih interesa ili ukoliko se bitno promene okolnosti u kojima javno preduzeće posluje.
Ako Nadzorni odbor Preduzeća do početka kalendarske godine ne donese godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja, do donošenja tog programa zarade zaposlenima se obračunavaju i isplaćuju na način i pod uslovima utvrđenim godišnjim, odnosno trogodišnjim programom poslovanja za prethodnu godinu.
Preduzeće je dužno da Opštinskom veću Osnivača sa najvećim procentom učešća u kapitalu Preduzeća, dostavlja tromesečne izveštaje o realizaciji godišnjeg, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja.
Izveštaj iz stava 1. ovog člana dostavlja se u roku od 30 dana od dana isteka tromesečja.
VI PRAVA I OBAVEZE JAVNOG PREDUZEĆA I OSNIVAČA
Po osnovu učešća u osnovnom kapitalu Preduzeća, Osnivači imaju sledeća prava:
- pravo upravljanja Preduzećem na način utvrđen Statutom Preduzeća;
- pravo na učešće u raspodeli dobiti Preduzeća;
- pravo da budu informisani o poslovanju Preduzeća;
- pravo da učestvuju u raspodeli likvidacione ili stečajne mase, nakon prestanka Preduzeća stečajem ili likvidacijom, a po izmirenju obaveza i
- druga prava u skladu sa zakonom.
Radi obezbeđenja opšteg interesa u delatnosti za koju je Preduzeće osnovano Osnivač daje saglasnost na:
- Statut Preduzeća;
- davanje garancija, avala, jemstva, zaloga i drugih sredstava obezbeđenja za poslove koji nisu iz okvira delatnosti od opšteg interesa;
- raspolaganje (pribavljanje i otuđenje) sredstvima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu Preduzeća, veće vrednosti, koja je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa;
- ulaganja kapitala;
- statusne promene;
- akt o proceni vrednosti kapitala i iskazivanju tog kapitala u akcijama, kao i na program i odluku o svojinskoj transformaciji i
- druge odluke kojima se uređuje obavljanje delatnosti od opšteg interesa u skladu sa zakonom i ovim ugovorom.
Kontinuirano i kvalitetno pružanje usluga
Preduzeće je dužno da delatnost od opšteg interesa za koju je osnovano obavlja na način kojim se obezbeđuje redovno, kontinuirano i kvalitetno pružanje usluga krajnjim korisnicima.
Nesmetano funkcionisanje postrojenja i opreme
Preduzeće je dužno da preduzima mere i aktivnosti za redovno održavanje i nesmetano funkcionisanje postrojenja i drugih objekata neophodnih za obavljanje svoje delatnosti, u skladu sa zakonima i drugim propisima kojima se uređuju uslovi obavljanja delatnosti od opšteg interesa zbog koje je osnovano.
U slučaju poremećaja u poslovanju Preduzeća, Osnivači će preduzeti mere kojima će obezbediti uslove za nesmetan rad i poslovanje Preduzeća u obavljanju delatnosti od opšteg interesa, u skladu sa zakonom, a naročito:
- promenu unutrašnje organizacije Preduzeća,
- ograničenje prava ogranka Preduzeća da istupa u pravnom prometu sa trećim licima,
- ograničenje u pogledu prava raspolaganja pojedinim sredstvima u javnoj svojini,
- druge mere određene zakonom kojim se uređuju uslovi i način obavljanja delatnosti od opšteg interesa i ovom Odlukom.
VII POSLOVANJE POD TRŽIŠNIM USLOVIMA
Poslovanje pod tržišnim uslovima
Preduzeće posluje po tržišnim uslovima, radi sticanja dobiti, u skladu sa zakonom.
Pružanje usluga korisnicima sa teritorije drugih opština
U obavljanju svoje pretežne delatnosti, Preduzeće svoje proizvode i usluge može isporučivati, odnosno pružati i korisnicima sa teritorije drugih opština i gradova, pod uslovom da se ni na koji način ne ugrožava redovno, kontinuirano i kvalitetno snabdevanje krajnjih korisnika sa teritorije opštine Bor i Boljevac.
Isporuku proizvoda i pružanje usluga iz stava 1. ovog člana Preduzeće obavlja u skladu sa posebno zaključenim ugovorima.
Organi Preduzeća su:
1) nadzorni odbor
2) direktor.
Sastav Nadzornog odbora
Nadzorni odbor Preduzeća ima tri člana, od kojih je jedan predsednik.
Predsednika i dva člana Nadzornog odbora imenuje Osnivač koja ima najveći procenat učešća u kapitalu Preduzeća, na period od četiri godine, pod uslovima, na način i po postupku utvrđenim zakonom, statutom opštine i ovom odlukom.
Predsednika Nadzornog odbora predlaže Osnivač iz stava 2. ovog člana, jednog člana Nadzornog odbora predlaže drugi Osnivač iz člana 20. ove odluke, a član Nadzornog odbora iz reda zaposlenih predlaže se na način i po postupku koji je utvrđen Statutom Preduzeća.
Uslovi za članove Nadzornog odbora
Za predsednika i člana nadzornog odbora Preduzeća imenuje se lice koje ispunjava uslove koji su predviđeni zakonom.
Predsednik i članovi nadzornog odbora dužni su da se dodatno stručno usavršavaju u oblasti korporativnog upravljanja, u skladu sa Programom za dodatno stručno usavršavanje koji utvrđuje Vlada.
Predstavnik zaposlenih u nadzornom odboru mora ispunjavati uslove iz člana 39. odluke, kao i dodatna dva uslova:
1) da nije bio angažovan u vršenju revizije finansijskih izveštaja preduzeća u poslednjih pet godina i
2) da nije član političke stranke.
Nadzorni odbor, direktor i izvršni direktor ne mogu predlagati predstavnika zaposlenih u nadzornom odboru.
Prestanak mandata članova Nadzornog odbora
Mandat predsedniku i članovima Nadzornog odbora prestaje istekom perioda na koji su imenovani, ostavkom ili razrešenjem u skladu sa zakonom.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora kojima je prestao mandat, dužni su da vrše svoje dužnosti do imenovanja novog nadzornog odbora, odnosno imenovanja novog predsednika ili člana Nadzornog odbora, a najduže šest meseci.
Nadležnost Nadzornog odbora
Nadzorni odbor:
1) donosi dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja i odgovoran je za njihovo sprovođenje;
2) donosi godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja Preduzeća, usklađen sa dugoročnim i srednjoročnim planom poslovne strategije i razvoja iz tačke 1) ovog člana;
3) usvaja izveštaj o stepenu realizacije godišnjeg, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja;
4) usvaja tromesečni izveštaj o stepenu usklađenosti planiranih i realizovanih aktivnosti;
5) usvaja finansijske izveštaje;
6) donosi Statut Preduzeća;
7) nadzire rad direktora;
8) uspostavlja, odobrava i prati računovodstvo, unutrašnju kontrolu, finansijske izveštaje i politiku upravljanja rizicima;
9) donosi odluku o raspodeli dobiti Preduzeća, odnosno načinu pokrića gubitka;
10) donosi investicione programe i kriterijume za investiciona ulaganja;
11) daje saglasnost direktoru za preduzimanje poslova ili radnji u skladu sa ovim zakonom, statutom i odlukom osnivača;
12) donosi odluku o davanju ili oduzimanju prokure;
13) zaključuje ugovor o radu sa direktorom, u skladu sa zakonom kojim se uređuju radni odnosi;
14) donosi odluku o raspolaganju (pribavljanje i otuđenje) sredstvima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu Preduzeća, velike vrednosti, koja je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa, utvrđenih osnivačkim aktom;
15) donosi odluku o visini cena usluga;
16) odlučuje o ulaganju kapitala Preduzeća;
17) odlučuje o statusnim promenama Preduzeća;
18) odlučuje o osnivanju zavisnih društava kapitala;
19) odlučuje o smanjenju i povećanju kapitala Preduzeća;
20) odlučuje o izdavanju, prodaji i kupovini udela, kao i prodaji udela u Preduzeću ili kupovini udela ili akcija u drugom preduzeću, odnosno privrednom društvu;
21) donosi akt o isplati stimulacije direktora i izvršnog direktora;
22) vrši druge poslove u skladu sa zakonom, ovom odlukom i Statutom.
Odluke iz stava 1. tač. 1), 2), 6), 9), 14), 15), 19), 20), i 22) ovog člana Nadzorni odbor donosi uz saglasnost Osnivača.
Odluke iz stava 1. tač. 16), 17) i 18) ovog člana Nadzorni odbor donosi uz prethodnu saglasnost Osnivača.
Odluke iz stava 1. tač. 21) ovog člana Nadzorni odbor donosi uz prethodnu saglasnost Opštinskog veća Osnivača.
Nadzorni odbor odlučuje većinom glasova svojih članova.
Nadzorni odbor ne može preneti pravo na odlučivanje o pitanjima iz svog delokruga na direktora ili drugog zaposlenog u Preduzeću.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora Preduzeća imaju pravo na odgovarajuću naknadu za rad u nadzornom odboru.
Visina naknade iz stava 1. ovog člana, utvrđuje se u skladu podzakonskim aktima Vlade.
Direktora Preduzeća imenuje Osnivač koji ima najveći procenat učešća u kapitalu Preduzeća na period od četiri godine, a na osnovu sprovedenog javnog konkursa.
Direktor Preduzeća zasniva radni odnos na određeno vreme.
Direktor preduzeća je funkcioner koji obavlja javnu funkciju.
Direktor ne može imati zamenika.
Nadležnosti direktora
1) predstavlja i zastupa Preduzeće;
2) organizuje i rukovodi procesom rada;
3) vodi poslovanje Preduzeće;
4) odgovara za zakonitost rada Preduzeća, za realizaciju odluka i drugih akata Skupštine opštine, predsednika opštine i Opštinskog veća;
5) predlaže dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoj Preduzeća i odgovoran je za njihovo sprovođenje;
6) predlaže godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja Preduzeća i odgovoran je za njegovo sprovođenje;
7) predlaže finansijske izveštaje;
8) predlaže donošenje posebnog programa korišćenja sredstava iz budžeta opština (subvencije, garancije ili korišćenje drugih sredstva);
9) izvršava odluke Nadzornog odbora;
10) bira izvršne direktore;
11) bira predstavnike Preduzeća u skupštini društva kapitala čiji je jedini vlasnik Preduzeće, po prethodno pribavljenoj saglasnosti Osnivača;
12) zaključuje ugovore o radu sa izvršnim direktorima, u skladu sa zakonom kojim se uređuju radni odnosi;
13) donosi akt o sistematizaciji;
14) predlaže Nadzornom odboru donošenje akta o isplati stimulacije izvršnim direktorima;
15) predlaže Nadzornom odboru donošenje odluka i drugih akata iz delokruga direktora;
16) odlučuje o pojedinačnim pravima, obavezama i odgovornostima zaposlenih u skladu sa zakonom, kolektivnim ugovorom i Statutom Preduzeća;
17) donosi plan nabavki za tekuću godinu;
18) donosi odluke u postupcima javnih nabavki i nabavki na koje se ne primenjuje zakon o javnim nabavkama,
19) vrši druge poslove određene zakonom, ovom odlukom i Statutom preduzeća.
Uslovi za izbor direktora
Za direktora Preduzeća, može biti imenovano lice koje ispunjava uslove predviđene Zakonom.
Statutom mogu biti određeni i drugi uslovi koje lice mora da ispuni da bi bilo imenovano za direktora preduzeća.
Izvršni direktor
Direktor može birati izvršne direktore za vođenje poslova iz određenih oblasti od značaja za uspešno funkcionisanje Preduzeća.
Izvršni direktor za svoj rad odgovara direktoru.
Izvršni direktor obavlja poslove u okviru ovlašćenja koje mu je odredio direktor, u skladu sa ovom Odlukom i Statutom Preduzeća.
Izvršni direktor ne može imati zamenika.
Izvršni direktor mora biti u radnom odnosnu Preduzeću.
Za izvršnog direktora Preduzeća bira se lice koje ispunjava uslove predviđene Zakonom.
Pored uslova iz stava 1. ovog člana, lice koje se bira za izvršnog direktora mora imati tri godine radnog iskustva na poslovima za koje će biti zadužen u preduzeću.
Preduzeće ne može imati više od sedam izvršnih direktora, a broj izvršnih direktora utvrđuje se Statutom Preduzeća.
Zarada direktora i izvršnog direktora
Direktor i izvršni direktor imaju pravo na zaradu, a mogu imati i pravo na stimulaciju, u skladu sa podzakonskim aktom.
Odluku o isplati stimulacije direktora i izvršnog direktora donosi Nadzorni odbor Preduzeća, uz saglasnost Opštinskog veća Osnivača.
Odluka o isplati stimulacije izvršnog direktora donosi se na predlog direktora.
Postupak imenovanja direktora
Direktor preduzeća imenuje se nakon sprovedenog javnog konkursa, u skladu sa zakonom, podzakonskim aktima, Statutom opštine i ovom odlukom.
Javni konkurs sprovodi Komisija za sprovođenje konkursa za izbor direktora.
Komisija ima pet članova, od kojih je jedan predsednik.
Komisiju iz stava 3. ovog člana obrazuje Osnivač koji ima najveći procenat učešća u kapitalu Preduzeća i to tako da predsednika i jednog člana komisije predlaže opština Osnivač koji ima najveći procenat učešća u kapitalu Preduzeća, a po jednog člana ostale opštine Osnivači.
Predsednika i jednog člana Komisije predlaže Opštinsko veće opštine Bor dok tri člana Komisije predlažu nadležni organi ostalih opština Osnivača.
Predsednik i članovi Komisije ne mogu biti narodni poslanici, poslanici u skupštini autonomne pokrajine, odbornici u skupštini opštine Bor, kao ni izabrana, imenovana i postavljena lica u organima opštine.
Odluku o sprovođenju javnog konkursa za izbor direktora Preduzeća donosi Osnivač koji ima najveći procenat učešća u kapitalu Preduzeća, na predlog Opštinskog veća.
Inicijativu za donošenje odluke iz stava 1. ovog člana može pokrenuti i Nadzorni odbor Preduzeća, preko Opštinske uprave.
Opštinska uprava dostavlja Opštinskom veću tekst oglasa o javnom konkursu.
Oglas o javnom konkursu sadrži naročito: podatke o preduzeću, poslovima, uslovima za imenovanje direktora preduzeća, mestu rada, stručnoj osposobljenosti, znanjima i veštinama koje se ocenjuju u izbornom postupku i načinu njihove provere, roku u kome se podnose prijave, podatke o licu zaduženom za davanje obaveštenja o javnom konkursu, adresu na koju se prijave podnose, kao i podatke o dokazima koji se prilažu uz prijavu.
Oglas o javnom konkursu za izbor direktora preduzeća objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije", u Službenom listu opštine Bor u najmanje jednim dnevnim novinama koje se distribuiraju na celoj teritoriji Republike Srbije, kao i na internet stranici opština.
Rok za objavljivanje oglasa iz stava 4. ovog člana u "Službenom glasniku Republike Srbije" ne može biti duži od osam dana od dana donošenja odluke o sprovođenju javnog konkursa za izbor direktora Preduzeća.
Prijava na javni konkurs za izbor direktora javnog preduzeća podnosi se u roku od 30 dana od dana objavljivanja javnog konkursa u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Neblagovremene, nerazumljive i prijave uz koje nisu priloženi svi potrebni dokazi, Komisija odbacuje zaključkom protiv koga nije dopuštena posebna žalba.
Rešenje o imenovanju direktora je konačno.
Rešenje o imenovanju direktor preduzeća, sa obrazloženjem, objavljuje se u "Službenom glasniku RS", Službenom listu opština i na internet stranici opština Osnivača.
Imenovani kandidat dužan je da stupi na funkciju u roku od osam dana od dana objavljivanja rešenja o imenovanju u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Rok iz stava 1. ovog člana, iz naročito opravdanih razloga, može se produžiti za još osam dana.
Mandat direktora
Mandat direktora prestaje istekom perioda na koji je imenovan, ostavkom ili razrešenjem.
Postupak za imenovanje direktora pokreće se šest meseci pre isteka perioda na koji je imenovan, odnosno u roku od 30 dana od dana podnošenja ostavke ili razrešenja.
Ostavka direktora
Ostavka se u pisanoj formi podnosi Osnivaču koji ima najveći procenat učešća u kapitalu Preduzeća.
Razrešenje
Predlog za razrešenje direktora Preduzeća, podnosi Opštinsko veće Osnivača koji ima najveći procenat učešća u kapitalu Preduzeća.
Predlog iz stava 1. ovog člana može podneti i Nadzorni odbor Preduzeća, preko nadležne Opštinske uprave.
Predlog za razrešenje mora biti obrazložen, sa precizno navedenim razlozima zbog kojih se predlaže razrešenje i dostavlja se direktoru koji ima pravo da se u roku od 20 dana izjasni o razlozima zbog kojih se predlaže razrešenje.
Pošto direktoru pruži priliku da se izjasni o postojanju razloga za razrešenje i utvrdi potrebne činjenice, Opštinsko veće, predlaže Osnivaču koji ima najveći procenat učešća u kapitalu Preduzeća donošenje odgovarajućeg rešenja.
Protiv rešenja o razrešenju žalba nije dopuštena, ali se može voditi upravni spor.
Osnivač koji ima najveći procenat učešća u kapitalu Preduzeća razrešava ili može razrešiti direktora Preduzeća pod uslovima predviđenim zakonom.
Suspenzija direktora
Ukoliko u toku trajanja mandata protiv direktora bude potvrđena optužnica, Osnivač koji ima najveći procenat učešća u kapitalu Preduzeća donosi rešenje o suspenziji direktora Preduzeća.
Suspenzija traje dok se postupak pravnosnažno ne okonča.
Vršilac dužnosti direktora
Osnivač koji ima najveći procenat učešća u kapitalu Preduzeća može imenovati vršioca dužnosti direktora do imenovanja direktora Preduzeća po sprovedenom javnom konkursu ili u slučaju suspenzije direktora.
Period obavljanja funkcije vršioca dužnosti direktora ne može biti duži od jedne godine.
Isto lice ne može biti dva puta imenovano za vršioca dužnosti direktora.
Vršilac dužnosti direktora mora ispunjavati uslove za imenovanje direktora Preduzeća iz člana 48. ove odluke.
Vršilac dužnosti ima sva prava, obaveze i ovlašćenja koja ima direktor Preduzeća.
IX POREMEĆAJI U RADU USLED VIŠE SILE
U slučaju poremećaja u poslovanju Preduzeća, Osnivači, mogu preduzeti mere propisane zakonom, radi obezbeđenja uslova za nesmetano funkcionisanje i obavljanje delatnosti od opšteg interesa, a naročito:
- promenu unutrašnje organizacije Preduzeće;
- razrešenje Nadzornog odbora i direktora i imenovanje privremenog organa Preduzeća;
- ograničenje prava pojedinih delova Preduzeća da istupaju u pravnom prometu sa trećim licima;
- ograničenje u pogledu prava raspolaganja pojedinim sredstvima u javnoj svojini;
- druge mere određene zakonom kojim se određuju delatnosti od opšteg interesa.
Za vreme ratnog stanja ili neposredne ratne opasnosti, u skladu sa odlukom Vlade, Osnivači mogu u Preduzeću, utvrditi organizaciju za izvršavanje poslova od strateškog značaja za Republiku Srbiju, autonomnu pokrajinu ili opštinu Bor.
U Preduzeću pravo na štrajk ostvaruje se u skladu sa zakonom.
U slučaju da u Preduzeću nisu obezbeđeni uslovi za ostvarivanje redovnog procesa rada usled više sile, Osnivači, ako ocene da mogu nastupiti štetne posledice za život i zdravlje ljudi ili njihovu bezbednost i bezbednost imovine ili druge štetne neotklonjive posledice, postupaju u skladu sa zakonom.
Statutom, opštim aktima i drugim aktima Preduzeće bliže se uređuju unutrašnja organizacija Preduzeća, delokrug organa i druga pitanja od značaja za rad i poslovanje Preduzeća, u skladu sa zakonom i ovim ugovorom.
Prava, obaveze i odgovornosti zaposlenih iz radnog odnosa uređuju se kolektivnim ugovorom Preduzeća u skladu sa zakonom i aktima Osnivača.
Kolektivni ugovor Preduzeća mora biti saglasan sa zakonom, opštim i posebnim kolektivnim ugovorom.
Bezbednost i zdravlje zaposlenih na radu
Prava, obaveze i odgovornosti u vezi sa bezbednošću i zdravljem na radu ostvaruju se u skladu sa zakonom i propisima donetim na osnovu zakona, a bliže se uređuju kolektivnim ugovorom, opštim aktima Preduzeća ili ugovorom o radu.
Preduzeće je dužno da u obavljanju svoje delatnosti obezbeđuje potrebne uslove za zaštitu i unapređenje životne sredine i da sprečava uzroke i otklanja štetne posledice koje ugrožavaju prirodne i radom stvorene vrednosti čovekove sredine.
Statutom Preduzeća detaljnije se utvrđuju aktivnosti preduzeća radi zaštite životne sredine, saglasno zakonu i propisima osnivača koji regulišu oblast zaštite životne sredine.
Preduzeće dužno je da na svojoj internet stranici objavi:
1) radne biografije članova Nadzornog odbora, direktora i izvršnih direktora;
2) organizacionu strukturu;
3) godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja, kao i sve njegove izmene i dopune, odnosno izvod iz tog programa ako javno preduzeće ima konkurenciju na tržištu;
4) tromesečne izveštaje o realizaciji godišnjeg, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja;
5) godišnji finansijski izveštaj sa mišljenjem ovlašćenog revizora;
6) druge informacije od značaja za javnost.
Dostupnost informacija od javnog značaja Preduzeće vrši u skladu sa odredbama zakona koji reguliše oblast slobodnog pristupa informacijama od javnog značaja.
Poslovnom tajnom smatraju se isprave i podaci utvrđeni odlukom direktora ili Nadzornog odbora Preduzeća čije bi saopštavanje neovlašćenom licu bilo protivno poslovanju Preduzeća i štetilo bi njegovom poslovnom ugledu i interesima.
Opšti akti Preduzeća su Statut i drugi opšti akti utvrđena zakonom.
Statut je osnovni opšti akt Preduzeća.
Drugi opšti akti Preduzeća moraju biti u saglasnosti sa Statutom Preduzeća.
Pojedinačni akti koje donose organi i ovlašćeni pojedinci u Preduzeću, moraju biti u skladu sa opštim aktima Preduzeća.
Preduzeće je dužno je da Statut i druga opšta akta usaglasi sa zakonom i ovom odlukom u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.
Članovi Nadzornog odbora Preduzeća, koji ne ispunjavaju uslove iz člana 39. i 40. ove odluke, razrešiće se, a novi imenovati u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora Preduzeća razrešavaju se pre isteka perioda na koji su imenovani ukoliko Nadzorni odbor ne donese dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja u roku od godinu dana od dana stupanja na snagu ovog Zakona o javnim preduzećima, odnosno najkasnije do 4. marta 2017.godine.
Preduzeće nastavlja sa radom u skladu sa ovom odlukom i Zakonom o javnim preduzećima ("Službeni glasnik RS", broj 15/16).
Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o promeni osnivačkog akta Javnog preduzeća "Bogovina" Bor ("Službeni list opštine Bor", br. 3/15).
Ova odluka stupa na snagu osmog da od dana objavljivanja u "Službenom listu opštine Bor".