PRAVILNIKO STANDARDIMA KOMPETENCIJA ZA PROFESIJU VASPITAČA I NJEGOVOG PROFESIONALNOG RAZVOJA("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 16/2018) |
Ovim pravilnikom utvrđuju se Standardi kompetencija za profesiju vaspitača i njegovog profesionalnog razvoja.
Standardi kompetencija iz stava 1. ovog člana odštampani su uz ovaj pravilnik i čine njegov sastavni deo.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije - Prosvetnom glasniku".
STANDARDI KOMPETENCIJA
ZA PROFESIJU VASPITAČA I NJEGOVOG PROFESIONALNOG RAZVOJA
Standardi kompetencija za profesiju vaspitača i njegovog profesionalnog razvoja definisani su na osnovu Strategije razvoja obrazovanja u Srbiji do 2020. godine ("Službeni glasnik RS", broj 107/12), Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja ("Službeni glasnik RS", br. 88/17 i 27/18 - dr. zakon), Pravilnika o Opštim osnovama predškolskog programa ("Službeni glasnik RS - Prosvetni glasnik", broj 14/06), Zakona o predškolskom vaspitanju i obrazovanju ("Službeni glasnik RS", br. 18/10, 101/17 i 113/17 - dr. zakon) i dokumenta Evropske komisije o kompetencijama vaspitača (Competence Requirements in Early Childhood Education and Care, 2011).
Definisanje standarda kompetencija vaspitača zasniva se na principima predškolskog vaspitanja i obrazovanja koji su dati u Zakonu o predškolskom vaspitanju i obrazovanju, i to su:
1) dostupnost: jednako pravo i dostupnost svih oblika predškolskog vaspitanja i obrazovanja, bez diskriminacije i izdvajanja po osnovu pola, socijalne, kulturne, etničke, religijske ili druge pripadnosti, mestu boravka, odnosno prebivališta, materijalnog ili zdravstvenog stanja, teškoća i smetnji u razvoju i invaliditeta, kao i po drugim osnovama, u skladu sa zakonom;
2) demokratičnost: uvažavanje potreba i prava dece i porodice, uključujući pravo na uvažavanje mišljenja, aktivno učešće, odlučivanje i preuzimanje odgovornosti;
3) otvorenost: građenje odnosa sa porodicom, drugim delovima u sistemu obrazovanja (škola), zajednicom (institucijama kulture, zdravstva, socijalne zaštite), lokalnom samoupravom i širom društvenom zajednicom;
4) autentičnost: celovit pristup detetu, uvažavanje razvojnih specifičnosti predškolskog uzrasta, različitosti i posebnosti, negovanje igre kao autentičnog načina izražavanja i učenja predškolskog deteta, oslanjanje na kulturne specifičnosti;
5) razvojnost: razvijanje različitih oblika i programa u okviru predškolske delatnosti u skladu sa potrebama dece i porodice i mogućnostima lokalne zajednice, kontinuirano unapređivanje kroz vrednovanje i samovrednovanje, otvorenost za pedagoške inovacije.
Kompetentnost vaspitača se u Strategiji razvoja obrazovanja u Srbiji i u međunarodnim dokumentima obrazovne politike iz domena predškolskog vaspitanja prepoznaje kao jedna od ključnih dimenzija kvaliteta obrazovanja. Definisanjem standarda kompetencija vaspitača stvaraju se pretpostavke za razvijanje kvaliteta predškolskog vaspitanja i obrazovanja kroz usaglašeno delovanje na planu sistema obrazovanja, planu predškolske ustanove i na individualnom planu profesionalnog razvoja vaspitača, a u pravcu razvijanja ovako definisanih kompetencija.
Standardi kompetencija vaspitača su smernice koje su namenjene:
- donosiocima odluka u oblasti predškolskog vaspitanja i obrazovanja pri kreiranju sistemskih mera i aktivnosti kojima se podržava razvoj ovako shvaćene kompetentnosti vaspitača;
- kreatorima programa inicijalnog obrazovanja vaspitača i sistema akreditacije;
- sistemu profesionalnog razvoja (uvođenje u posao, polaganje ispita za licencu, stručno usavršavanje i napredovanje);
- prosvetnim savetnicima u razvijanju sistema podrške praktičarima za razvijanje kompetencija;
- rukovodiocima i stručnoj službi predškolskih ustanova u kreiranju stručnog usavršavanja i sredine kojom se podržava refleksivna praksa vaspitača;
- vaspitačima za procenu vlastitih kompetencija, planiranje i praćenje svog profesionalnog razvoja u cilju razvoja profesionalne prakse.
Standardi nisu instrument (ček-lista) za spoljašnju evaluaciju, već mogu služiti kao smernice pri vrednovanju kompetentnosti vaspitača.
Biti kompetentan je više od zbira pojedinačnih kompetencija kao niza izdvojenih veština i znanja o nečemu što pojedinac mora da poseduje da bi uspešno obavljao određene zadatke. Kompetentan vaspitač je profesionalan u svom radu, što podrazumeva autonomno i odgovorno delovanje u skladu sa etičkom prirodom prakse vaspitača i kompleksnom, dinamičnom i kontekstualno uslovljenom praksom vaspitanja. Kompetentnost vaspitača se zasniva na kreativnoj primeni i preispitivanju stručnih znanja, umenja i vrednosti u promenljivom društvenom i vaspitnom kontekstu. Razvijanje kompetentnosti je proces za koji nije odgovoran samo vaspitač, već zahteva sistemski pristup kojim se takav proces podržava.
Kompetentnost vaspitača je u ovom dokumentu određena kroz tri područja:
1) neposredni rad sa decom;
2) razvijanje saradnje i zajednice učenja;
3) razvijanje profesionalne prakse.
Svako područje kompetentnosti konkretizovano je kroz više kompetencija koje su date u dimenzijama znanja, umenja i vrednosti. Korišćenjem termina "umenja" (znanja da se nešto radi) umesto termina "veštine", istaknuta je razlika između tehnicističkog razumevanja vaspitnog rada, kao primene pojedinačnih veština i etičke prirode prakse vaspitača koja je suštinski zasnovana na vrednostima i refleksivnom preispitivanju znanja. Svaku kompetenciju treba sagledati celovito, kroz znanja, umenja i vrednosti i povezanu sa drugim kompetencijama.
1. KOMPETENTNOST VASPITAČA U NEPOSREDNOM RADU SA DECOM
ZNANJA |
UMENJA |
VREDNOSTI |
Znanja o holističkoj prirodi razvoja deteta: uzajamnoj zavisnosti i uslovljenosti socijalnog, emocionalnog, kognitivnog, motornog razvoja i razvoja govora |
- Stvara sigurno okruženje u kome je dete psihofizički zaštićeno. |
- Usmerenost na dobrobit deteta podrškom njegovim mogućnostima i participaciji (aktivnom učešću) u životu vrtića - Celovito sagledavanje povezanonosti procesa brige, nege, vaspitanja i obrazovanja - Uvažavanje različitosti i posvećenost inkluzivnom pristupu obrazovanju |
Znanja o različitim strategijama učenja dece Znanja iz oblasti različitih nauka, umetnosti i kulture kao izvora sadržaja u razvijanju vaspitno-obrazovnog programa |
- Kreira i organizuje podsticajnu (fizičku i socijalnu) sredinu za učenje. |
- Sagledavanje deteta kao aktivnog, kompetentnog aktera i protagonistu vlastitog učenja |
Znanja o komunikaciji i participaciji dece |
- Sluša i podržava različite načine izražavanja dece (crtanje, gradnja u prostoru, ples, pokret, zvuk i glas, pričanje i dr.). |
- Uvažavanje prava deteta kao građanina koja se ostvaruju kroz njegovu punu participaciju u socijalnom i kulturnom životu zajednice |
Znanja o zdravlju i nezi predškolske dece i o socijalnoj zaštiti |
- Primenjuje odgovarajuću praksu u odnosu na bezbednost, fizičko i mentalno zdravlje, higijenske zahteve, ishranu i zaštitu deteta, posebno kod rizika od zanemarivanja i zlostavljanja. |
- Celovito sagledavanje vaspitanja kao povezanog procesa brige, nege, vaspitanja i obrazovanja |
2. RAZVIJANJE SARADNJE I ZAJEDNICE UČENJA
ZNANJA |
UMENJA |
VREDNOSTI |
Znanja o zajedničkom učenju i saradnji |
- Kroz dijalog sa kolegama preispituje i izgrađuje vrednosti i uverenja o detetu i učenju i vlastitu praksu sa ciljem kontinuirane promene prakse i razvijanja kvaliteta programa. |
- Demokratski i kritičko- refleksivni pristup praksi predškolskog vaspitanja i obrazovanja |
Znanja o radu sa porodicom Znanja o saradnji sa lokalnom zajednicom |
- Podstiče otvorenu komunikaciju i razmenu sa porodicom (kroz razvijenu praksu dobrodošlice; neposredne kontakte; dokumentaciju; pisane informacije i dr.). |
- Uvažavanje primarne uloge i značaja roditelja i porodice u vaspitanju na ranom uzrastu - Demokratski i inkluzivni pristup predškolskom vaspitanju i obrazovanju i porodicama, kao osnov razvoja socijalne povezanosti |
_______
1 Pod terminom roditelji podrazumevaju se roditelji, staratelji, odnosno drugi zakonski zastupnici deteta.
3. RAZVIJANJE PROFESIONALNE PRAKSE
ZNANJA |
UMENJA |
VREDNOSTI |
Znanja o ciljevima i principima predškolskog vaspitanja i obrazovanja i funkcijama predškolske ustanove i programa Znanja o različitim postupcima i tehnikama planiranja, praćenja, dokumentovanja i vrednovanja u razvijanju programa |
- Svoj rad zasniva na savremenim teorijama razvoja i učenja, koncepciji Osnova programa i na iskustvima najbolje pedagoške prakse. |
- Kritičko-refleksivni pristup vlastitoj praksi |
Znanja za rad u kontekstu različitosti |
- Razvija pedagoški okvir u dečjem vrtiću kojim se uvažavaju različitosti (kulturne, jezičke, zdravstvene, socijalne...) i pravo na jednakost. |
- Demokratski i inkluzivni pristup predškolskom obrazovanju i vaspitanju kojim se uvažava različitost |
Znanje o mestu predškolskog vaspitanja i obrazovanja u lokalnom, nacionalnom i međunarodnom kontekstu Razumevanje društvenih i ekonomskih trendova koji utiču na rad predškolske ustanove i zahteva koji se postavljaju pred profesiju vaspitača |
- Aktivno se angažuje u lokalnoj zajednici na zastupanju prava i interesa deteta i porodice i promovisanju njihovog učešća u životu vrtića. |
- Pristup predškolskom vaspitanju i obrazovanju zasnovan na pravima deteta kojim se promoviše njegovo učešće kao građanina |
Znanja o upotrebi digitalnih tehnologija |
- Primenjuje i integriše nove tehnologije u neposrednom vaspitno-obrazovnom radu. |
- Kultura upotrebe digitalnih tehnologija u funkciji razvijanja programa |