PRAVILNIKO RADU CENTRA ZA MEDIJACIJU ADVOKATSKE AKADEMIJE ADVOKATSKE KOMORE SRBIJE |
Ovim Pravilnikom se uređuje osnivanje, organizacija i rad Centra za medijaciju (u daljem tekstu: CM) pri Advokatskoj akademiji Advokatske komore Srbije (u daljem tekstu: Akademija) kao i postupak posredovanja u ovom centru.
Centar pruža pomoć strankama da u postupku posredovanja u kojem stranke dobrovoljno, uz učešće jednog ili više neutralnih posrednika (u daljem tekstu: medijatora), učestvuju, sporni odnos reše putem pregovaranja, odnosno da u postupku koji vode, pregovaranjem postignu mirno rešenje spora, postizanjem obostrano prihvatljivog sporazuma.
Pokretanje postupka medijacije, po ovom Pravilniku, mogu zahtevati domaća i strana fizička i pravna lica u svim spornim odnosima u kojima svojim pravima i zahtevima mogu slobodno raspolagati.
Uslove za rad CM i medijatora obezbeđuje Advokatska komora Srbije, koja obezbeđuje uslove za rad i Advokatske akademije, u svom sedištu.
Akademija radi sprovođenje postupaka medijacije-posredovanja i rada medijatora -posrednika organizuje i obavlja potrebne stručne, administrativne i finansijske poslove.
Prethodni dogovor stranaka da zajednički reše spor koji proizilazi iz određenog pravnog odnosa medijacijom ili posredovanjem u CM nije pretpostavka za pokretanje postupka prema ovom Pravilniku.
Svaka strana može da kontaktira CM i predloži da se spor ili sporovi koji proističu iz određenog pravnog odnosa reše posredovanjem-medijacijom u CM. U tom slučaju, CM pokušava da pribavi saglasnost od druge strane, odnosno strana.
Sprovođenje posredovanja-medijacije pri CM takođe mogu predložiti obe ili sve strane u određenom sporu.
Ako stranke nisu drugačije dogovorile, posredovanje-medijacija počinje prijemom saglasnosti za medijaciju koju je suprotna strana, u pisanoj formi, dostavila CM.
Ukoliko se stranka, u roku od 15 dana ili u drugom roku navedenom u predlogu za medijaciju, ne izjasni o predlogu za posredovanje-medijaciju, predlog se smatra odbijenim.
Smatra se da je pismeno sa predlogom za medijaciju uručeno ako je poslato preporučenom pošiljkom sa povratnicom ili elektronskom poštom na adresu stalnog prebivališta ili sedišta ugovorne strane ili njegovog punomoćnika.
Smatra se da stranka koja je podnela predlog za medijaciju i stranka koja je prihvatila predlog, prihvata primenu odredaba ovog Pravilnika.
Stranke mogu pisanim sporazumom odustati od primene pojedinih odredbi Pravilnika, u kom slučaju takav sporazum ne sme biti u suprotnosti sa odredbama domaćeg zakonodavstva.
U slučaju sumnje, o tome rukovodilac CM donosi odluku.
Načelo poverljivosti i tajnosti
Svi podaci koji proizilaze iz medijacije ili u vezi sa medijacijom, uključujući i činjenicu da se pri CM vodi postupak medijacije su poverljivi, osim ako se strane drugačije ne dogovore, ako se obelodanjivanje zahteva po zakonu, radi zaštite javnog poretka, posebno kada je to potrebno radi osiguranja zaštite najboljeg interesa deteta ili radi sprečavanja nanošenja štete fizičkom ili psihičkom integritetu lica, ili ako je takvo obelodanjivanje neophodno za ispunjenje ili prinudno izvršenje sporazuma o rešavanju spora.
Podaci koji se odnose na spor koje je medijator primio/saznao od jedne strane (na primer na odvojenom sastanku) mogu se obelodaniti drugim stranama u posredovanju, osim ako su ti podaci saopšteni pod izričitim uslovom da ostanu poverljivi.
Treća lica ne mogu prisustvovati sastancima medijacije bez odobrenja stranaka i medijatora.
Načelo poverljivosti takođe obavezuje druga fizička i pravna lica uključena u postupak posredovanja (npr. veštaci) i treća lica koja, uz dozvolu stranaka, prisustvuju sastancima za posredovanje.
Prihvatljivost dokaza u drugim postupcima
Podaci, predlozi i izjave izneti tokom medijacije koji su dati isključivo radi zaključenja sporazuma, ne mogu se koristiti u sudskom, arbitražnom ili drugom postupku, niti saopštiti na drugi način.
Stranke, posrednici i treća lica koja su učestvovala u medijaciji ne mogu se u arbitražnom, sudskom ili drugom sličnom postupku pozvati na dokaze ili svedočiti o:
a) pozivanju stranke na medijaciju ili činjenici da je ta stranka bila spremna da učestvuje u postupku medijacije;
b) mišljenja i predloge o mogućem rešavanju spora koje su strane iznele tokom medijacije;
v) izjave ili priznanja koja su stranke dale tokom medijacije;
g) predlozi medijatora;
d) činjenici da je stranka pokazala spremnost da prihvati predlog posrednika za mirno rešenje spora;
đ) ispravama koje su sačinjene isključivo za potrebe medijacije.
Odredba iz prethodnog stava se primenjuje bez obzira na oblik podataka i dokaza.
Podaci i informacije iz prvog stava ovog člana mogu se otkrivati ili koristiti kao dokaz u postupku pred arbitražom, sudom ili drugim državnim organom samo pod uslovima i u meri u kojoj to zahteva zakon, posebno zbog razloga javnog interesa (npr. zaštita interesa dece ili sprečavanje povrede fizičkog ili psihičkog integriteta osobe) ili ako je to neophodno za sprovođenje ili primenu sporazuma o rešavanju spora, inače takvi podaci predstavljaju nedozvoljene dokaze.
Odredbe prvog, drugog, trećeg i četvrtog stava ovog člana primenjuju se bez obzira na to da li se arbitražni, sudski ili slični postupci odnose na spor u vezi sa kojim je sprovedena ili se vodi medijacija.
Sastanci za medijaciju se održavaju usmeno, zapisnici se ne vode. Stranke i medijatori, tokom samog postupka medijacije mogu komunicirati i pisanim putem.
Načelo hitnosti i ekonomičnosti
Postupak posredovanja se obavlja brzo i uz što manje troškova.
Posrednik poziva stranke na sastanak za medijaciju poštom ili elektronskim putem, usmeno ili na bilo koji drugi način komunikacije koji je prihvatljiv za stranku (npr. faksom).
Postupak medijacije može trajati najduže 60 dana, uz pismenu saglasnost stranaka, postupak se može produžiti. Medijator će o tome obavestiti rukovodioca CM.
Učešće stranaka u postupku medijacije je dobrovoljno. Svaka strana može u bilo koje vreme povući saglasnost za učešće u postupku medijacije.
Medijator je obavezan da posreduje u sporu sve dok stranke napreduju u pravcu zaključivanja sporazuma o rešavanju spora i sve dok se postupak odvija bez odlaganja. U suprotnom, medijator može prekinuti postupak posredovanja, bez ikakvog objašnjenja.
U postupku posredovanja medijatora i stranke obavezuju prinudni propisi.
Načelo jednakosti strana u postupku
Strane moraju imati jednake uslove za učestvovanje u postupku i jednake mogućnosti da slobodno izraze svoju volju, daju svoje predloge i slobodno zaključuju sporazum.
Medijator je dužan da strankama omogući ravnopravan položaj.
Načelo nepristrasnosti medijatora
Medijator u postupku medijacije uvek mora postupati neutralno, nezavisno i nepristrasno u odnosu na stranke i na ishod medijacije.
Medijatora obavezuju pravila profesije i etički standardi (Etički kodeks posrednika - "Sl. Glasnik RS" 146/2014 i Evropski kodeks ponašanja za medijatore).
Medijator ne može započeti postupak posredovanja ili nastaviti sa već započetim postupkom sve dok ne utvrdi sve okolnosti (npr. postojanje odnosa posrednika sa strankom ili spornim odnosom) koje bi mogle uticati na njegovu nezavisnost i nepristrasnost, ili bi mogle stvoriti sumnju strana u njegovu neutralnost. Ova dužnost važi tokom celog postupka.
Vođenje arbitražnog ili sudskog postupka
Strane se obavezuju da, dok je postupak medijacije u toku, neće pokrenuti sudski ili arbitražni postupak po postojećem sporu, osim ukoliko bi, ako to ne učine, nastale ozbiljne i nepopravljive posledice.
Dejstvo medijacije na prekluzivne i rokove zastarelosti
Pokretanjem postupka medijacije počinje zastoj zastarelosti potraživanja u odnosu na zahtev povodom koga se sprovodi postupak medijacije, koji ne može da traje duže od 60 dana.
Ako se posredovanje završi bez sporazuma o rešavanju spora, rok zastarelosti će nastaviti da teče od momenta kada je konstatovano da je postupak završen bez sporazuma o rešavanju spora. Vreme koje je proteklo pre početka postupka medijacije uračunava se u zakonom propisani vremenski rok.
Ako je posebnim propisom predviđen rok za podnošenje tužbe, ovaj rok u odnosu na tužbu koja je predmet medijacije ne teče dok postupak medijacije traje, ali ne duže od 60 dana.
Stranka u postupku medijacije može biti bilo koje fizičko ili pravno lice.
Stranku koja nema poslovnu sposobnost zastupa njen zakonski zastupnik.
Tokom procesa medijacije, posrednik mora voditi računa o tome da je lice koje je stranka u postupku poslovno sposobno, kao i da li poslovno nesposobnu stranku predstavlja zakonski zastupnik ili ne.
Stranka može da učestvuje u postupku medijacije lično ili preko punomoćnika.
Obim ovlašćenja posrednika u procesu medijacije, a posebno u kojoj meri je ovlašćen da daje svoju ocenu pravnih pitanja i aktivno učestvuje u izradi mogućeg rešenja spora, stranke utvrđuju sporazumno ugovorom.
Ukoliko se strane ne dogovore o pravilima postupka medijacije, posrednik će sprovoditi postupak koji smatra odgovarajućim i u skladu sa ovim Pravilnikom. On uzima u obzir sve okolnosti slučaja, potencijalna očekivanja strana i potrebu za brzim i trajnim rešavanjem spora.
Posredovanje se prvenstveno sprovodi u sedištu CM, a uz saglasnost rukovodioca CM, ako to okolnosti slučaja zahtevaju, na drugom pogodnom mestu.
Medijator može da se sastaje ili komunicira sa svakom stranom pojedinačno ili zajedno.
Medijator tokom postupka pomaže uspostavljanju komunikacije i davanjem saveta i mišljenja ukazuje strankama na sve mogućnosti postizanja sporazuma.
Ukoliko se strane ne dogovore drugačije, posrednik može učestvovati u izradi teksta sporazuma.
Ako se strane ne dogovore drugačije, posredovanje se odvija na srpskom jeziku.
Ako jedna od strana ne razume srpski jezik, ona mora obezbediti prevodioca o svom trošku.
IV OKONČANJE POSTUPKA MEDIJACIJE
Postupak medijacije se okončava:
a) zaključenjem sporazuma o rešavanju spora posredovanjem,
b) odlukom posrednika da se postupak obustavlja, jer dalje vođenje postupka nije celishodno,
v) izjavom jedne strane da odustaje od daljeg sprovođenja postupka, osim u slučaju ako u postupku posredovanja učestvuje više strana, koje nakon odustanka jedne od strana odluče da nastave postupak posredovanja,
g) protekom roka od 60 dana od dana zaključenja sporazuma o pristupanju posredovanju, osim ukoliko se strane ne sporazumeju drugačije.
Po okončanju postupka medijacije, posrednik obaveštava CM o datumu okončanja posredovanja i načinu na koji je prema članu 19. Pravilnika medijacija okončana, a ako se postupak posredovanja sprovodi na osnovu uputa suda ili drugog organa, posrednik je dužan da obaveštenje o načinu okončanja postupka posredovanja dostavi sudu ili drugom organu.
Ako je pokrenuti postupak posredovanja, koji je posebnim zakonom predviđen kao uslov za vođenje sudskog ili drugog postupka, okončan na način iz stava 1. Tačke b) i v) ovog člana, posrednik je dužan da obavesti nadležni organ ili organizaciju o ishodu postupka posredovanja.
Troškovi postupka medijacije uključuju:
a) naknadu za rad posrednika po tarifi koja je propisana Pravilnikom o Tarifi i o nagradama i naknadama u postupku posredovanja ("Sl. glasnik RS" 35/2015),
b) putne troškove posrednika u priznatom iznosu,
v) troškovi koje je posrednik imao u vezi sa postupkom posredovanja,
g) druge eventualne troškove (veštačenja, prevođenja i dr.),
d) troškove administracije (administrativnog osoblja CM) u vezi sa postupkom posredovanja (CM troškovi).
Medijator naplaćuje troškove naknade za njegov rad i putne troškove direktno od strana u postupku, u skladu sa sporazumom koji je postignut u medijaciji.
Troškovi nagrade za rad posrednika, putni troškovi i naknada troškova koje je posrednik imao u vezi sa postupkom medijacije su zajednički troškovi stranaka koje stranke plaćaju medijatoru u skladu sa sporazumom koji je postignut u medijaciji. Drugi eventualni troškovi padaju na teret stranaka.
Ako se strane drugačije ne dogovore, svaka strana snosi svoje troškove (npr. Troškove punomoćnika), a troškove posredovanja snose u jednakim delovima.
Troškove administracije CM-a snosi posrednik u fiksnom iznosu od svake dodeljene medijacije.
VI ORGANIZACIJA CENTRA ZA MEDIJACIJU
CM se sastoji od rukovodioca CM i administratora.
Poslove rukovodioca i administratora mogu obavljati kako lica zaposlena u Advokatskoj komori Srbije tako i druga lica po osnovu zaključenog ugovora.
Rukovodioca CM imenuje Upravni odbor Advokatske komore Srbije na period od dve godine i može biti ponovo imenovan nakon isteka mandata.
Nadzor nad radom CM vrši Upravni odbor.
U nadležnosti rukovodioca CM su naročito:
- organizacija rada CM,
- vođenje liste medijatora,
- komunikacija sa strankama i advokatima,
- odlučivanje o predlogu za isključenje posrednika,
- podnošenje predloga za razrešenje medijatora Programskom savetu,
- odlučivanje o primedbama strana na postupak medijacije,
- predlaganje finansijskog plana za pokrivanje troškova CM,
- priprema godišnjih izveštaja o radu CM, koji se prosleđuju Upravnom odboru Advokatske komore Srbije najkasnije do 10.12.
U nadležnosti administratora CM su naročito:
- prosleđivanje predloga za posredovanje i dobijenih saglasnosti,
- upravljanje (administriranje) postupcima medijacije,
- vođenje statistike o postupcima medijacije pri CM,
- vođenje računa o troškovima CM (računovodstvo),
- drugi poslovi po nalogu rukovodioca CM.
Rukovodilac CM može ovlastiti administratora da obavlja pojedinačne zadatke iz njegove nadležnosti.
Upravni odbor Advokatske komore Srbije vrši nadzor nad radom CM tako što odlučuje o:
- pritužbama na rad medijatora,
- upisivanju medijatora na listu medijatora CM,
- brisanju medijatora sa liste medijatora CM,
- utvrđivanju stavova o ključnim pitanjima funkcionisanja CM,
- predlozima za eventualne izmene i dopune ovog Pravilnika,
- utvrđivanju obaveznih oblika kontinuirane edukacije za posrednike sa liste posrednika CM,
- donosi odluku o paušalnom iznosu koji strane plaćaju na ime administrativnih troškova CM u vezi sa postupkom medijacije,
- i drugim pitanjima vezanim za rad CM.
Upravni odbor će prilikom odlučivanja uzeti u obzir Evropski kodeks ponašanja za medijatore i Etički kodeks posrednika ("Službeni glasni RS" 146/2014).
CM vodi listu medijatora. U listu medijatora može biti upisan svaki advokat koji ispunjava sledeće uslove:
- da je upisan u imenik advokata,
- da ima dozvolu za posredovanje i da je upisan u registar posrednika Ministarstva pravde,
- da je poslovno sposoban,
- da nije pravosnažno osuđen za krivično delo koje se goni po službenoj dužnosti.
Advokat mora dostaviti pismenu potvrdu o ispunjenosti uslova iz prethodnog stava i završenim obaveznim oblicima obuka.
Lista medijatora sadrži sledeće podatke:
- lično ime medijatora,
- datum i mesto rođenja,
- adresu prebivališta ili boravišta ili sedište kancelarije,
- kontakt podatke (broj telefona i e-mail adresa),
- datum dozvole za posredovanje Ministarstva pravde,
- kratka biografija (maks. 1 strana A4 formata),
- fotografiju, po želji.
Lista medijatora je javna u delu koji sadrži sledeće podatke:
- lično ime posrednika,
- profesionalno ili naučno (akademsko) zvanje,
- kontakt podaci (broj telefona i e-mail adresa),
- datum dozvole za posredovanje Ministarstva pravde,
- kratka biografija (maks. 1 strana A4 formata),
- fotografija, po želji.
Navedeni podaci mogu biti objavljeni na zvaničnoj veb stranici CM ili na zvaničnoj internet stranici Advokatske komore Srbije.
Medijator se briše sa liste medijatora CM ako:
- sam tako zahteva,
- više ne ispunjava uslove propisane u prvom stavu člana 24,
- postupa u suprotnosti sa zakonom, ovim Pravilnikom i / ili Evropskim kodeksom ponašanja za medijatore,
- nepravilno i nesavesno obavlja svoj rad u postupcima medijacije,
- nije prošao obavezne oblike kontinuirane edukacije, utvrđene od strane Upravnog odbora Advokatske komore Srbije.
Strane sporazumno biraju medijatora sa liste medijatora CM, tako što sporazumno izaberu jednog medijatora ili tako što strana koja je podnela predlog za medijaciju predlaže dva ili tri medijatora sa liste, a strana koja se saglasila sa postupkom medijacije od predloženih medijatora bira jednog.
Ukoliko sporazum o izboru medijatora nije moguć, medijatora imenuje rukovodilac CM prema redosledu medijatora sa liste medijatora CM, ili izuzetno, po svojoj oceni, u zavisnosti od specifičnosti konkretnog predmeta.
Izuzetno, na predlog strana ili na predlog rukovodioca CM i uz saglasnost strana, medijator može biti i osoba koja nije na listi medijatora CM.
Medijator je u obavezi da, u roku od 14 dana od dana prijema obaveštenja da mu je dodeljen predmet za posredovanje u rad, zakaže prvi sastanak.
Medijator može, uz saglasnost strana, sprovoditi postupak posredovanja zajedno sa komedijatorom.
Komedijatora može da predloži medijator, strane ili rukovodilac CM. Na predlog strana ili na predlog rukovodioca CM, komedijator može biti i osoba koja nije na listi medijatora CM.
Ukoliko postoje okolnosti koje izazivaju sumnju u nepristrasnost medijatora, strane mogu u bilo koje vreme tokom postupka medijacije predložiti da se imenuje drugi medijator.
Medijator se može iz istih razloga, sam izuzeti i saopštiti svoju odluku rukovodiocu CM.
Nakon donošenja odluke o izuzeću, drugi medijator se imenuje u skladu sa članom 26. ovog Pravilnika.
VIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Primena odredaba Zakona o posredovanju u rešavanju sporova
Na sva pitanja koja nisu izričito regulisana ovim Pravilnikom, primenjuje se Zakon o posredovanju u rešavanju sporova ("Sl. Glasnik RS" 55/2014).
Ovaj Pravilnik donosi Upravni odbor Advokatske komore Srbije i isti stupa na snagu 15. dana od dana usvajanja.
Pravilnik će biti objavljen na oglasnoj tabli i internet stranici Advokatske komore Srbije www.aks.org.rs.