PRAVILNIKO PROGRAMU OBUKE, BLIŽIM USLOVIMA I DRUGIM PITANJIMA OD ZNAČAJA ZA POLAGANJE ISPITA ZA INSTRUKTORA("Sl. glasnik RS", br. 70/2018) |
Ovim pravilnikom utvrđuje se Program obuke za instruktora kao i bliži uslovi i druga pitanja od značaja za polaganje ispita za sticanje licence instruktora.
Obuka za polaganje ispita za instruktora
Obuku za polaganje ispita za instruktora sprovodi Privredna komora Srbije (u daljem tekstu: Privredna komora) na osnovu programa obuke instruktora (u daljem tekstu: program obuke), u skladu sa Zakonom o dualnom obrazovanju (u daljem tekstu: zakon) i ovim pravilnikom.
Program obuke zasnovan je na opisu kompetencija koje proizlaze iz odgovornosti i uslova propisanih Zakonom o dualnom obrazovanju.
Svrha programa obuke je osiguranje kvaliteta realizacije učenja kroz rad putem definisanja ishoda kojima se obezbeđuje osposobljenost instruktora za uspešno planiranje, realizaciju i praćenje kompetencija učenika.
Obuka za instruktora traje 40 sati.
Program obuke sadrži pet oblasti: primena zakonodavnog okvira u učenju kroz rad, planiranje i priprema učenja kroz rad, realizacija učenja kroz rad, praćenje i vrednovanje kompetencija u učenju kroz rad i podrška razvoju učenika u učenju kroz rad.
Program obuke odštampan je uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Podnošenje zahteva za sprovođenje obuke za instruktora
Poslodavac koji ima nameru da se uključi u dualno obrazovanje, podnosi zahtev Privrednoj komori za obavljanje obuke zaposlenih za sticanje licence za instruktora.
Zaposleni koga poslodavac prijavljuje za obuku mora da ispunjava uslove propisane članom 11. stav 1. tačka 6) i članom 29. stav 1. tač. 1)-4) zakona.
Uz zahtev za sprovođenje obuke za instruktora, poslodavac u originalu ili overenoj kopiji dostavlja dokaze da zaposleni ispunjava uslove iz člana 3. stava 2. ovog pravilnika.
Pored dokumentacije iz stava 1. ovog člana, poslodavac uz zahtev dostavlja i dokaz o uplati naknade za sprovođenje obuke, u skladu sa opštim aktom Privredne komore.
Poslodavca koji podnese zahtev koji ne sadrži sve potrebne dokaze, Privredna komora obaveštava da u roku od osam dana od dana prijema obaveštenja dopuni zahtev.
Ukoliko u roku iz stava 3. ovog člana podnosilac zahteva ne dopuni zahtev, zahtev se odbacuje.
Sprovođenje obuke za instruktora
Obuke za instruktore se organizuju u terminima oglašenim na zvaničnoj internet stranici Privredne komore.
Privredna komora može da organizuje obuku i u drugim terminima na zahtev jednog ili više poslodavaca.
Broj polaznika u grupi ne može biti veći od 15 po jednom treneru.
Obuke se realizuju primenom kombinovanih metoda rada sa odraslim polaznicima (kratka predavanja, praktične vežbe, diskusije i sl.), predavanja u prostorijama Privredne komore ili poslodavca, a teorijski deo obuke se može realizovati putem onlajn kurseva u skladu sa informatičkim kompetencijama kandidata.
Obuke realizuju treneri koje određuje Privredna komora, u skladu sa svojim opštim aktom.
Polaznici moraju pohađati najmanje 80% predviđenih časove obuke.
Izuzetno, polaznici mogu opravdati svoje odsustvo u slučaju bolesti i druge sprečenosti, uz obavezu nadoknade propuštenih predavanja.
Polaznicima koji su pohađali ceo program obuke, odnosno najmanje 80% predviđenih časove obuke, Privredna komora izdaje potvrdu o završenoj obuci za instruktore.
Organizacija ispita za licencu za instruktora
Privredna komora organizuje polaganje ispita za licencu instruktora za lica iz člana 5. stav 8. ovog pravilnika.
Termine za polaganje ispita za licencu instruktora, Privredna komora oglašava na svojoj zvaničnoj internet stranici.
Ispit za licencu za instruktora može se organizovati i u drugim terminima na zahtev lica koja su završila obuku, a nisu položila ispit.
Uz zahtev za polaganje ispita dostavlja se potvrda o plaćenoj naknadi za polaganje ispita, u skladu sa opštim aktom Privredne komore.
Materijali za pripremu ispita za licencu dostupni su na internet stranici Privredne komore.
Komisija za polaganje ispita za licencu instruktora
Ispit za licencu instruktora polaže se pred Komisijom za polaganje ispita za instruktora (u daljem tekstu: Komisija) koju obrazuje Privredna komora.
Komisija se obrazuje za realizaciju svakog ispita i ima najmanje tri člana, i to:
1) najmanje jednog člana stručnjaka za oblast rada, kojeg iz reda svojih članova predlaže Privredna komora, koji ima najmanje pet godina radnog iskustva u struci;
2) najmanje jednog člana na predlog ministarstva nadležnog za obrazovanje (u daljem tekstu: Ministarstvo) iz reda prosvetnih savetnika zaposlenih u Ministarstvu ili spoljnih saradnika;
3) najmanje jednog člana na predlog Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja (u daljem tekstu: Zavod) iz reda savetnika-koordinatora zaposlenih u Zavodu, koji su stručnjaci za područje rada, a koji imaju najmanje pet godine radnog iskustva u struci.
Privredna komora, Ministarstvo i Zavod predlažu najmanje po tri lica u skladu sa stavom 2. ovog člana za listu sa koje se imenuju članovi Komisije.
Rešenjem o imenovanju Komisije, iz reda članova imenuje se predsednik Komisije kao i sekretar Komisije iz reda zaposlenih u Privrednoj komori.
Ispit se, po pravilu realizuje u jednom danu i sastoji se iz pisanog i usmenog dela.
Kandidat polaže prvo pisani deo ispita, koji predstavlja test objektivnog tipa za proveru dostignutosti ishoda znanja svih oblasti utvrđenih programom obuke.
Pisani deo ispita traje 60-90 minuta i realizuje se u grupi.
Usmeni deo ispita polaže se nakon pisanog dela i realizuje se rešavanjem situacija iz prakse za proveru primene znanja i veština u učenju kroz rad.
Usmeni deo ispita traje 20-30 minuta i realizuje se individualno.
Ispitu, pored kandidata mogu da prisustvuju treneri, članovi i sekretar Komisije.
Komisija pregleda pisani deo ispita prema unapred pripremljenom ključu.
Na osnovu rezultata pisanog i usmenog dela utvrđuje se uspeh kandidata na ispitu.
Uspeh na ispitu iskazuje se jednom opisnom ocenom: "položio" ili "nije položio".
Kandidat je položio ispit ukoliko je iz oba dela ispita ocenjen sa "položio".
Kandidat je položio pisani deo ispita ako ima najmanje 60% od ukupno mogućeg broja bodova.
Kandidat koji položi samo jedan deo ispita, ima pravo na polaganje drugog dela ispita u sledećem ispitnom roku.
Kandidat koji ne položi i pisani i usmeni deo ispita smatra se da nije položio ispit u celini.
Zapisnik o polaganju ispita vodi sekretar Komisije.
Zapisnik sadrži: podatke o predsedniku i članovima Komisije, kandidatu, broj i datum obaveštenja o odobrenom polaganju, mesto, dan i čas polaganja ispita, zadatke sa ispita, opšti uspeh na ispitu, podatke o odustajanju od polaganja i druge podatke od značaja za polaganje ispita.
Zapisnik potpisuju predsednik, članovi i sekretar Komisije.
Sastavni deo zapisnika su testovi kojima je obavljen pisani deo ispita.
Privredna komora čuva zapisnike i vodi evidenciju o sprovedenim ispitima.
Ukoliko je kandidat iz opravdanih razloga sprečen da pristupi polaganju ispita, dužan je da sekretaru Komisije i svom poslodavcu dostavi odgovarajuće dokaze.
Kandidat iz stava 1. ovog člana ima pravo polaganja ispita u narednom ispitnom roku bez plaćanja nadoknade za polaganje ispita.
Obaveštavanje o uspehu na ispitu i izdavanje licence
Sekretar Komisije u roku od osam dana od dana sprovođenja ispita obaveštava kandidata preko njegovog poslodavca o postignutom uspehu na ispitu.
Kandidatima koji nisu položili pisani deo ispita dostavlja se kopija zapisnika sa ispita.
Kandidatu koji je položio ispit za licencu Privredna komora izdaje licencu za instruktora.
Podatke o izdatoj licenci za instruktora Privredna komora upisuje u Registar izdatih licenci, u skladu sa Zakonom.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Cilj obuke je razvoj kompetencija instruktora za realizaciju učenja kroz rad.
Program sadži pet oblasti:
Primena zakonodavnog okvira u učenju kroz rad
Planiranje i priprema učenja kroz rad
Realizacija učenja kroz rad
Praćenje i vrednovanje kompetencija u učenju kroz rad
Podrška razvoju učenika u učenju kroz rad
Programom obuke se detaljno opisuju kompetencije, očekivani ishodi znanja, veština i stavova i preporučeni sadržaji.
Oblast 1: Primena zakonodavnog okvira u učenju kroz rad
Nakon savladane obuke instruktor će biti u stanju da: |
||
Kompetencije |
Ishodi (znanja, veštine i stavovi) |
Preporučeni sadržaji |
1.1 Razume regulatorni okvir za sprovođenje učenja kroz rad |
- predstavi karakteristike dualnog obrazovanja i njegovo
mesto u sistemu stručnog obrazovanja; |
- Opšti principi, ciljevi i ishodi obrazovanja
i vaspitanja |
1.2 Predstavi standard kvalifikacije i programski okvir učenja kroz rad |
- opiše važnost određenih zanimanja i potrebe poslodavca
u kontekstu razvoja kadrova; |
- Standard kvalifikacije |
1.3 Obavlja ulogu instruktora na propisan način |
- opiše uloge i odgovornosti instruktora u učenju kroz
rad; |
- pravna osnova, zahtevi u vezi sa ulogama
i odgovornostima instruktora |
Oblast 2: Planiranje i priprema učenja kroz rad
Nakon savladane obuke instruktor će biti u stanju da: |
||
Kompetencije |
Ishodi (znanja, veštine i stavovi) |
Preporučeni sadržaji |
2.1 Obezbeđuje neophodne uslove za realizaciju učenja kroz rad |
- objasni važnost organizacije okruženja za učenje (mesto,
vreme, resursi); |
- Preduslovi za realizaciju učenja kroz
rad |
2.2 Organizuje uvođenje učenika u učenje kroz rad |
- objasni značaj, svrhu i elemente dobro organizovanog
uvođenja učenika u učenje kroz rad; |
- Okruženje za učenje - podrška razvoju
kulture učenja |
Oblast 3: Realizacija učenja kroz rad
Nakon savladane obuke instruktor će biti u stanju da: |
||
Kompetencije |
Ishodi (znanja, veštine i stavovi) |
Preporučeni sadržaji |
3.1 Kreira situacije učenja na osnovu plana realizacije učenja kroz rad |
- opiše različite metode učenja kroz rad i njihovu primenu
i svrsishodnost za dostizanje različitih ishoda učenja; |
- Učenje - karakteristike, vrste, faktori... |
3.2 Vodi učenika ka samostalnom izvođenju radnih zadataka |
- razume koncept samostalnosti i odgovornosti učenika
u svim fazama učenja kroz rad: planiranje, izvršenje, kontrola, dokumentovanje i samoprocena; |
- Koncept razvoja kompetencija - od
početnika do samostalnog izvršioca |
Oblast 4: Praćenje i vrednovanje kompetencija u učenju kroz rad
Nakon savladane obuke instruktor će biti u stanju da: |
||
Kompetencije |
Ishodi (znanja, veštine i stavovi) |
Preporučeni sadržaji |
4.1 Primenjuje različite metode, tehnike i instrumente za praćenje i procenu kompetencija u učenju kroz rad |
- objasni značaj kontinuiranog praćenja procesa napredovanja
i postignuća u učenju kroz rad; |
- Pravilnik o ocenjivanju |
4.2 Koristi podatke iz praćenja za unapređivanje kompetencija učenika i kvaliteta učenja kroz rad |
- analizira postignuća svakog učenika i adaptira metode
učenja i procene u cilju postizanja napretka u učenju; |
- Vrednovanje i samovrednovanje; |
Oblast 5: Podrška razvoju učenika u učenju kroz rad
Nakon savladane obuke instruktor će biti u stanju da: |
||
Kompetencije |
Ishodi (znanja, veštine i stavovi) |
Preporučeni sadržaji |
5.1 Sagleda i uvaži razvojne i individualne karakteristike učenika u učenju kroz rad |
- objasni osnovne fizičke, kognitivne, emocionalne i socijalne
promene u adolescenciji; |
- Pubertet - adolescencija - karakteristike |
5.2 Izgradi i održava komunikaciju i saradnju sa učenikom |
- objasni karakteristike, vrste i nivoe komunikacije; |
- Verbalna, neverbalna komunikacija |
5.3 Pruža podršku učenicima u karijernom razvoju |
- informiše učenike o specifičnostima zanimanja, kvalifikacijama
i mogućnostima profesionalnog napredovanja; |
- Celoživotno učenje |
5.4 Saradnja sa školom i zainteresovanima za učenje kroz rad |
- razume važnost kontinuirane komunikacije i saradnje
sa koordinatorom učenja kroz rad, roditeljima/ starateljima/drugim zakonskim zastupnikom)
i drugim zaposlenima kod poslodavca; |
- Partneri u učenju kroz rad |