PRAVILNIK
O PROGRAMU OBUKE, BLIŽIM USLOVIMA I DRUGIM PITANJIMA OD ZNAČAJA ZA POLAGANJE ISPITA ZA INSTRUKTORA

("Sl. glasnik RS", br. 70/2018)

Predmet uređivanja

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuje se Program obuke za instruktora kao i bliži uslovi i druga pitanja od značaja za polaganje ispita za sticanje licence instruktora.

Obuka za polaganje ispita za instruktora

Član 2

Obuku za polaganje ispita za instruktora sprovodi Privredna komora Srbije (u daljem tekstu: Privredna komora) na osnovu programa obuke instruktora (u daljem tekstu: program obuke), u skladu sa Zakonom o dualnom obrazovanju (u daljem tekstu: zakon) i ovim pravilnikom.

Program obuke zasnovan je na opisu kompetencija koje proizlaze iz odgovornosti i uslova propisanih Zakonom o dualnom obrazovanju.

Svrha programa obuke je osiguranje kvaliteta realizacije učenja kroz rad putem definisanja ishoda kojima se obezbeđuje osposobljenost instruktora za uspešno planiranje, realizaciju i praćenje kompetencija učenika.

Obuka za instruktora traje 40 sati.

Program obuke sadrži pet oblasti: primena zakonodavnog okvira u učenju kroz rad, planiranje i priprema učenja kroz rad, realizacija učenja kroz rad, praćenje i vrednovanje kompetencija u učenju kroz rad i podrška razvoju učenika u učenju kroz rad.

Program obuke odštampan je uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Podnošenje zahteva za sprovođenje obuke za instruktora

Član 3

Poslodavac koji ima nameru da se uključi u dualno obrazovanje, podnosi zahtev Privrednoj komori za obavljanje obuke zaposlenih za sticanje licence za instruktora.

Zaposleni koga poslodavac prijavljuje za obuku mora da ispunjava uslove propisane članom 11. stav 1. tačka 6) i članom 29. stav 1. tač. 1)-4) zakona.

Član 4

Uz zahtev za sprovođenje obuke za instruktora, poslodavac u originalu ili overenoj kopiji dostavlja dokaze da zaposleni ispunjava uslove iz člana 3. stava 2. ovog pravilnika.

Pored dokumentacije iz stava 1. ovog člana, poslodavac uz zahtev dostavlja i dokaz o uplati naknade za sprovođenje obuke, u skladu sa opštim aktom Privredne komore.

Poslodavca koji podnese zahtev koji ne sadrži sve potrebne dokaze, Privredna komora obaveštava da u roku od osam dana od dana prijema obaveštenja dopuni zahtev.

Ukoliko u roku iz stava 3. ovog člana podnosilac zahteva ne dopuni zahtev, zahtev se odbacuje.

Sprovođenje obuke za instruktora

Član 5

Obuke za instruktore se organizuju u terminima oglašenim na zvaničnoj internet stranici Privredne komore.

Privredna komora može da organizuje obuku i u drugim terminima na zahtev jednog ili više poslodavaca.

Broj polaznika u grupi ne može biti veći od 15 po jednom treneru.

Obuke se realizuju primenom kombinovanih metoda rada sa odraslim polaznicima (kratka predavanja, praktične vežbe, diskusije i sl.), predavanja u prostorijama Privredne komore ili poslodavca, a teorijski deo obuke se može realizovati putem onlajn kurseva u skladu sa informatičkim kompetencijama kandidata.

Obuke realizuju treneri koje određuje Privredna komora, u skladu sa svojim opštim aktom.

Polaznici moraju pohađati najmanje 80% predviđenih časove obuke.

Izuzetno, polaznici mogu opravdati svoje odsustvo u slučaju bolesti i druge sprečenosti, uz obavezu nadoknade propuštenih predavanja.

Polaznicima koji su pohađali ceo program obuke, odnosno najmanje 80% predviđenih časove obuke, Privredna komora izdaje potvrdu o završenoj obuci za instruktore.

Organizacija ispita za licencu za instruktora

Član 6

Privredna komora organizuje polaganje ispita za licencu instruktora za lica iz člana 5. stav 8. ovog pravilnika.

Termine za polaganje ispita za licencu instruktora, Privredna komora oglašava na svojoj zvaničnoj internet stranici.

Ispit za licencu za instruktora može se organizovati i u drugim terminima na zahtev lica koja su završila obuku, a nisu položila ispit.

Uz zahtev za polaganje ispita dostavlja se potvrda o plaćenoj naknadi za polaganje ispita, u skladu sa opštim aktom Privredne komore.

Materijali za pripremu ispita za licencu dostupni su na internet stranici Privredne komore.

Komisija za polaganje ispita za licencu instruktora

Član 7

Ispit za licencu instruktora polaže se pred Komisijom za polaganje ispita za instruktora (u daljem tekstu: Komisija) koju obrazuje Privredna komora.

Komisija se obrazuje za realizaciju svakog ispita i ima najmanje tri člana, i to:

1) najmanje jednog člana stručnjaka za oblast rada, kojeg iz reda svojih članova predlaže Privredna komora, koji ima najmanje pet godina radnog iskustva u struci;

2) najmanje jednog člana na predlog ministarstva nadležnog za obrazovanje (u daljem tekstu: Ministarstvo) iz reda prosvetnih savetnika zaposlenih u Ministarstvu ili spoljnih saradnika;

3) najmanje jednog člana na predlog Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja (u daljem tekstu: Zavod) iz reda savetnika-koordinatora zaposlenih u Zavodu, koji su stručnjaci za područje rada, a koji imaju najmanje pet godine radnog iskustva u struci.

Privredna komora, Ministarstvo i Zavod predlažu najmanje po tri lica u skladu sa stavom 2. ovog člana za listu sa koje se imenuju članovi Komisije.

Rešenjem o imenovanju Komisije, iz reda članova imenuje se predsednik Komisije kao i sekretar Komisije iz reda zaposlenih u Privrednoj komori.

Sadržaj ispita

Član 8

Ispit se, po pravilu realizuje u jednom danu i sastoji se iz pisanog i usmenog dela.

Kandidat polaže prvo pisani deo ispita, koji predstavlja test objektivnog tipa za proveru dostignutosti ishoda znanja svih oblasti utvrđenih programom obuke.

Pisani deo ispita traje 60-90 minuta i realizuje se u grupi.

Usmeni deo ispita polaže se nakon pisanog dela i realizuje se rešavanjem situacija iz prakse za proveru primene znanja i veština u učenju kroz rad.

Usmeni deo ispita traje 20-30 minuta i realizuje se individualno.

Ispitu, pored kandidata mogu da prisustvuju treneri, članovi i sekretar Komisije.

Ocenjivanje na ispitu

Član 9

Komisija pregleda pisani deo ispita prema unapred pripremljenom ključu.

Na osnovu rezultata pisanog i usmenog dela utvrđuje se uspeh kandidata na ispitu.

Uspeh na ispitu iskazuje se jednom opisnom ocenom: "položio" ili "nije položio".

Kandidat je položio ispit ukoliko je iz oba dela ispita ocenjen sa "položio".

Kandidat je položio pisani deo ispita ako ima najmanje 60% od ukupno mogućeg broja bodova.

Kandidat koji položi samo jedan deo ispita, ima pravo na polaganje drugog dela ispita u sledećem ispitnom roku.

Kandidat koji ne položi i pisani i usmeni deo ispita smatra se da nije položio ispit u celini.

Zapisnik o polaganju ispita

Član 10

Zapisnik o polaganju ispita vodi sekretar Komisije.

Zapisnik sadrži: podatke o predsedniku i članovima Komisije, kandidatu, broj i datum obaveštenja o odobrenom polaganju, mesto, dan i čas polaganja ispita, zadatke sa ispita, opšti uspeh na ispitu, podatke o odustajanju od polaganja i druge podatke od značaja za polaganje ispita.

Zapisnik potpisuju predsednik, članovi i sekretar Komisije.

Sastavni deo zapisnika su testovi kojima je obavljen pisani deo ispita.

Privredna komora čuva zapisnike i vodi evidenciju o sprovedenim ispitima.

Odlaganje ispita

Član 11

Ukoliko je kandidat iz opravdanih razloga sprečen da pristupi polaganju ispita, dužan je da sekretaru Komisije i svom poslodavcu dostavi odgovarajuće dokaze.

Kandidat iz stava 1. ovog člana ima pravo polaganja ispita u narednom ispitnom roku bez plaćanja nadoknade za polaganje ispita.

Obaveštavanje o uspehu na ispitu i izdavanje licence

Član 12

Sekretar Komisije u roku od osam dana od dana sprovođenja ispita obaveštava kandidata preko njegovog poslodavca o postignutom uspehu na ispitu.

Kandidatima koji nisu položili pisani deo ispita dostavlja se kopija zapisnika sa ispita.

Kandidatu koji je položio ispit za licencu Privredna komora izdaje licencu za instruktora.

Podatke o izdatoj licenci za instruktora Privredna komora upisuje u Registar izdatih licenci, u skladu sa Zakonom.

Stupanje na snagu

Član 13

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

PROGRAM OBUKE INSTRUKTORA

Cilj obuke je razvoj kompetencija instruktora za realizaciju učenja kroz rad.

Program sadži pet oblasti:

Primena zakonodavnog okvira u učenju kroz rad

Planiranje i priprema učenja kroz rad

Realizacija učenja kroz rad

Praćenje i vrednovanje kompetencija u učenju kroz rad

Podrška razvoju učenika u učenju kroz rad

Programom obuke se detaljno opisuju kompetencije, očekivani ishodi znanja, veština i stavova i preporučeni sadržaji.

Oblast 1: Primena zakonodavnog okvira u učenju kroz rad

Nakon savladane obuke instruktor će biti u stanju da:

Kompetencije

Ishodi (znanja, veštine i stavovi)

Preporučeni sadržaji

1.1 Razume regulatorni okvir za sprovođenje učenja kroz rad

- predstavi karakteristike dualnog obrazovanja i njegovo mesto u sistemu stručnog obrazovanja;
- opiše strukturu, funkcije i ciljeve propisa u vezi sa učenjem kroz rad;
- navede posledice neispunjenja propisanih zahteva koji se odnose na poslodavca i instruktora;
- prepozna institucije koje pružaju podršku u učenju kroz rad;
- učestvuje u pripremi neophodnih uslova za uključivanje poslodavca u učenju kroz rad;
- razume prava, obaveze i odgovornosti učenika;
- poštuje propise u svakodnevnom radu sa učenicima u učenju kroz rad;
- prepoznaje slučajeve povrede pravila ponašanja i neispunjavanja obaveza učenika;
- objasni rizike radnih mesta i mere bezbednosti i zdravlja na radu;
- brine o bezbednosti i zdravlju učenika u učenju kroz rad;

- Opšti principi, ciljevi i ishodi obrazovanja i vaspitanja
- Ciljevi i opšti ishodi srednjeg obrazovanja i vaspitanja
- Međupredmetne kompetencije za kraj srednjeg obrazovanja
- Ključne kompetencije za celoživotno učenje
- Prava deteta i učenika, obaveze i odgovornosti učenika
- Vaspitne i vaspitno disciplinske mere i pravna zaštita učenika
- Praktična nastava i profesionalna praksa
- Značenje pojmova (dualno obrazovanje, poslodavac, učenje kroz rad, instruktor, koordinator učenja kroz rad, plan realizacije učenja kroz rad)
- Principi i ciljevi dualnog obrazovanja
- Obim, period i mesto realizacije učenja kroz rad
- Uslovi za izvođenje učenja kroz rad kod poslodavca
- Regulisanje odnosa i odgovornosti učenika, škole i poslodavca u učenju kroz rad
- Zaštita prava učenika
- Materijalno i finansijsko obezbeđenje učenika
- Zaštita i bezbednost učenika u ustanovi i zabrana nasilja i zlostavljanja, diskriminacije i zanemarivanja
- Propisi bezbednosti i zdravlja na radu i preventivne mere za bezbedan i zdrav rad mladih
- Opasan rad za decu

1.2 Predstavi standard kvalifikacije i programski okvir učenja kroz rad

- opiše važnost određenih zanimanja i potrebe poslodavca u kontekstu razvoja kadrova;
- razume sistem kvalifikacija i način razvoja programa u stručnom obrazovanju;
- razlikuje elemente standarda kvalifikacije;
- objasni značaj i ulogu standarda kvalifikacije u učenju kroz rad;
- opiše strukturu programa nastave i učenja i sadržaj programa predmeta u okviru kojeg (ih) se realizuje učenje kroz rad;
- opiše program i uslove za realizaciju završnog i praktičnog dela maturskog ispita;
- uvažava sadržaj programa i standarda kvalifikacije i postupa u skladu sa tim okvirom;

- Standard kvalifikacije
- Ciljevi i ishodi učenja
- Program nastave i učenja - struktura i funkcija
- Nacionalni okvir kvalifikacija u republici Srbiji
- Praćenje i ocenjivanje učenika, ispiti u stručnom obrazovanju
- Cilj, struktura, kriterijumi ocenjivanja i radni zadaci na završnom/maturskom ispitu

1.3 Obavlja ulogu instruktora na propisan način

- opiše uloge i odgovornosti instruktora u učenju kroz rad;
- identifikuje sopstvene kompetencije i prepozna motive za obavljanje uloge instruktora;
- predstavi sopstvene zadatke i obaveze u realizaciji učenja kroz rad;
- prepoznaju jake i slabe strane kod sebe i učenika;
- promoviše pozitivne modele ponašanja u profesionalnom kontekstu;
- uvažava prava i potrebe učenika;
- rešava konkretne situacije i adaptira uslove za efikasno sprovođenje učenja;

- pravna osnova, zahtevi u vezi sa ulogama i odgovornostima instruktora
- Kompetencije, obuka i licenca instruktora
- Znanja, veštine i stavovi za oblast rada instruktora
- Priroda i karakteristike unutrašnje i spoljašnje motivacije
- Instruktor kao model
- Savremeni koncepti/ideje mentorskog/instruktorskog rada

Oblast 2: Planiranje i priprema učenja kroz rad

Nakon savladane obuke instruktor će biti u stanju da:

Kompetencije

Ishodi (znanja, veštine i stavovi)

Preporučeni sadržaji

2.1 Obezbeđuje neophodne uslove za realizaciju učenja kroz rad

- objasni važnost organizacije okruženja za učenje (mesto, vreme, resursi);
- proceni uslove za učenje kroz rad kod poslodavca;
- izradi plan realizacije učenja kroz rad u saradnji sa koordinatorom učenja kroz rad;
- osigurava uslove (tehničke i bezbednosne) za učenje na različitim radnim mestima;
- povezuje ključne aktere u realizaciji učenja kroz rad;
- rukovodi se ishodima učenja prilikom planiranja i realizacije učenja kroz rad uvažavajući mogućnosti i zahteve radnog procesa;

- Preduslovi za realizaciju učenja kroz rad
- Organizacija - klima, vrednosti i kultura
- Mere bezbednosti i zdravlja na radu kod poslodavca
- Standard kvalifikacije - polazna osnova za planiranje učenja kroz rad
- Planiranje orijentisano na ishode učenja
- Plan realizacije učenja kroz rad - struktura, nivoi, dinamika
- Principi i pravila timskog rada i saradnje
- Mreža glavnih aktera koji sarađuju u realizaciji učenja kroz rad

2.2 Organizuje uvođenje učenika u učenje kroz rad

- objasni značaj, svrhu i elemente dobro organizovanog uvođenja učenika u učenje kroz rad;
- informiše učenike i roditelje o internim pravilima i primeni mera bezbednosti i zdravlja na radu;
- izradi plan uvođenja učenika u učenje kroz rad;
- prati adaptaciju učenika na organizaciju i proces rada i prevenira rano odustajanje;
- uspostavi saradnju sa kolegama u preduzeću i koordinira njihovo uključivanje u realizaciju učenja kroz rad;

- Okruženje za učenje - podrška razvoju kulture učenja
- Organizacija - interna pravila i mogućnosti za zadovoljenje različitih potreba učenika;
- Plan uvođenja učenika u realizaciju učenja kroz rad
- Koordiniranje učenja na radnim mestima: sadržaji i ishodi (područja učenja i područja delovanja) i oblici saradnje na mestima za učenje
- Faktori koji utiču na uspešnu adaptaciju učenika: izazovni zadaci, raznovrsne aktivnosti, socijalizacija

Oblast 3: Realizacija učenja kroz rad

Nakon savladane obuke instruktor će biti u stanju da:

Kompetencije

Ishodi (znanja, veštine i stavovi)

Preporučeni sadržaji

3.1 Kreira situacije učenja na osnovu plana realizacije učenja kroz rad

- opiše različite metode učenja kroz rad i njihovu primenu i svrsishodnost za dostizanje različitih ishoda učenja;
- planira i prilagođava metode zahtevima plana realizacije učenja i uslovima u kompaniji;
- bira metode, zadatke i sredstva prema znanjima, iskustvima i specifičnim karakteristikama učenika (grupe) i primenjuju ih u konkretnim situacijama;
- aktivno uključuje učenike kombinujući metode učenja i rada;
- podržava inicijativu učenika, preduzetničke kompetencije i prepoznaje talente u kontekstu područja rada;
- podstiče razvoj ključnih kompetencija u procesu učenja kroz rad;
- upućuje učenike na pridržavanje mera bezbednosti i zdravlja na radu;

- Učenje - karakteristike, vrste, faktori...
- Didaktički principi: povezivanje učenja i rada, teorije i prakse...
- Učenje u realnim uslovima, prednosti učenja na radnom mestu
- Teorije učenja - iskustveno učenje...
- Metode učenja - vrste i primena u učenju kroz rad
- Učenje orijentisano na radni zadatak - samostalno planiranje, izvođenje i procena
- Ključne kompetencije - veštine rešavanja problema u različitim situacijama - problemski pristup učenju

3.2 Vodi učenika ka samostalnom izvođenju radnih zadataka

- razume koncept samostalnosti i odgovornosti učenika u svim fazama učenja kroz rad: planiranje, izvršenje, kontrola, dokumentovanje i samoprocena;
- dodeljuje radne zadatke u skladu sa nivoom razvoja kompetencija učenika;
- podstiče učenike na refleksiju o sopstvenom radu;
- obezbeđuje dovoljno prilika za učenje i uvežbavanje u funkciji osamostaljivanja učenika;
- vodi razgovore podrške i evaluacioni razgovor sa učenikom;
- primenjuje mere koje jačaju samouverenost učenika kao budućih profesionalaca;
- podrži i osnaži učenika za realizaciju završnog/maturskog ispita;

- Koncept razvoja kompetencija - od početnika do samostalnog izvršioca
- Učenje na greškama
- Samovrednovanje u funkciji daljeg učenja
- Uloga instruktora u vođenju učenika ka samostalnom izvođenju
- Nagrada, pohvala u funkciji uspešnog učenja i napredovanja

Oblast 4: Praćenje i vrednovanje kompetencija u učenju kroz rad

Nakon savladane obuke instruktor će biti u stanju da:

Kompetencije

Ishodi (znanja, veštine i stavovi)

Preporučeni sadržaji

4.1 Primenjuje različite metode, tehnike i instrumente za praćenje i procenu kompetencija u učenju kroz rad

- objasni značaj kontinuiranog praćenja procesa napredovanja i postignuća u učenju kroz rad;
- utvrdi različite metode ocenjivanja i njihovu primenu u praćenju znanja, veština, stavova odnosno kompetencija koje se stiču u učenju kroz rad;
- primenjuje principe ocenjivanja u skladu sa propisima;
- izrađuje instrumente za praćenje i procenu i na osnovu njih i kriterijuma daje strukturisanu povratnu informaciju učeniku;
- navede vrste dokumentacije za praćenje i vrednovanje;
- vodi evidenciju o postignućima i redovnosti svakog učenika i o tome izveštava koordinatora učenja kroz rad i roditelje;
- učestvuje u (pr)oceni kompetencija prema standardu kvalifikacije u saradnji sa koordinatorom učenja kroz rad;
- učestvuje u izradi opisa individualnih postignuća u dodatku diplomi;

- Pravilnik o ocenjivanju
- Praćenje i procena sastavni deo učenja kroz rad
- Principi ocenjivanja
- Vrste ocenjivanja
- Kriterijumi ocenjivanja
- Instrumenti za praćenje i procenu - osnovni principi za razvoj i prilagođavanje instrumenata (protokoli, ček-liste...)
- Ocenjivanje kompetencija - metode i tehnike
- Prigovori na ocenjivanje, ocenu i ispit
- Dokumentacija za praćenje i vrednovanje

4.2 Koristi podatke iz praćenja za unapređivanje kompetencija učenika i kvaliteta učenja kroz rad

- analizira postignuća svakog učenika i adaptira metode učenja i procene u cilju postizanja napretka u učenju;
- uključuje učenike u procenu postignuća (samoprocena) i procenu kvaliteta učenja kroz rad;
- prepoznaje mogućnosti za poboljšanje sopstvenih postignuća u učenju kroz rad;
- uočava oblasti u kojima ima potrebe za unapređivanjem učenja kod poslodavca;
- prati zadovoljstvo učenika realizacijom učenja kroz rad;
- procenjuje uspešnost realizacije učenja kroz rad u odnosu na plan realizacije;

- Vrednovanje i samovrednovanje;
- Izveštaji o realiazaciji učenja kroz rad;
- Tehnike za procenu zadovoljstva realizacijom učenja kroz rad - ankete, intervjui, skale procene...

Oblast 5: Podrška razvoju učenika u učenju kroz rad

Nakon savladane obuke instruktor će biti u stanju da:

Kompetencije

Ishodi (znanja, veštine i stavovi)

Preporučeni sadržaji

5.1 Sagleda i uvaži razvojne i individualne karakteristike učenika u učenju kroz rad

- objasni osnovne fizičke, kognitivne, emocionalne i socijalne promene u adolescenciji;
- primenjuje različite oblike rada i aktivnosti poštujući kulturološke, socio-ekonomske, fizičke, psihološke i druge razlike među učenicima;
- prepozna promene u ponašanju i poteškoće u učenju;
- sagleda potencijalne uzroke koji dovode do promena u ponašanju i poteškoća u učenju;
- pokaže osetljivost za probleme učenika koji nastaju u adolescenciji;
- poznaje faktore rizika za napuštanje obrazovanja;
- primenjuju strategije za blagovremeno reagovanje i prevazilaženje problema u ponašanju i učenju;
- pruža podršku učeniku i sa njim razmatra efikasnost primenjenih mera u prevazilaženju problema u ponašanju i učenju;
- podstiče jačanje samopouzdanja učenika i samoefikasnost;

- Pubertet - adolescencija - karakteristike
- Razvojne promene i krize u adolescenciji
- Vršnjačke grupe
- Promene u ponašanju u adolescenciji
- Faktori socijalizacije: rodne uloge, vršnjačke grupe, odvajanje od roditeljske kuće, soc-kulturološki kontekst, zamor od škole
- Problemi u ponašanju: strah, agresija, zavisnosti;
- Mere podrške učenicima
- Inkluzivno obrazovanje
- Individualni obrazovni plan i dodatna podrška u obrazovanju i vaspitanju;
- Osipanje
- Motivacija
- Principi kvalitetnog obrazovanja za sve, jednakopravnosti i inkluzije, poštovanje različitosti (pol, SES, religija, rasu, invaliditet)

5.2 Izgradi i održava komunikaciju i saradnju sa učenikom

- objasni karakteristike, vrste i nivoe komunikacije;
- razlikuje vrste barijera/ poteškoća u komunikaciji;
- primeni tehnike uspešne komunikacije - aktivno slušanje, asertivnost, usklađenost verbalne i neverbalne komunikacije;
- daje pojašnjenja ključnih pojmova, stručnih termina i radnih koncepata u skladu sa iskustvom i predznanjem učenika;
- prepozna izazovne situacije u radu sa adolescentima u cilju sprečavanja konflikata;
- pruža povratnu informaciju učeniku i pronalazi konstruktivno rešenje za prevenciju konflikta;
- neguje odnose uzajamnog poverenja, podrške i otvorenog dijaloga;

- Verbalna, neverbalna komunikacija
- Principi efikasne komunikacije
- Asertivnost
- Ja rečenice
- Rešavanje konflikta
- Povratna informacija

5.3 Pruža podršku učenicima u karijernom razvoju

- informiše učenike o specifičnostima zanimanja, kvalifikacijama i mogućnostima profesionalnog napredovanja;
- navede mogućnosti profesionalnog razvoja u preduzeću i podstiče učenike da razmišljaju o svom karijernom razvoju;
- podržava posebna postignuća i uspehe učenika i njihovo dokumentovanje u karijernom portfoliju učenika;
- uključuje učenike u aktivnosti i zadatke kojima se podstiče razvoj veština za zapošljavanje;
- učestvuje u savetovanju učenika u pogledu razvoja veština upravljanja karijerom;
- podstiče učenike da analiziraju iskustvo učenja kroz rad i koriste povratne informacije iz radnog okruženja za dalji lični i profesionalni razvoj;

- Celoživotno učenje
- Savremeni koncept karijere
- Standardi usluga karijernog vođenja i savetovanja;
- Aktivnosti KViS: informisanje, dan otvorenih vrata, specijalizovani sajmovi, umrežavanje
- podzakonski akt o KViS-u u dualnom

5.4 Saradnja sa školom i zainteresovanima za učenje kroz rad

- razume važnost kontinuirane komunikacije i saradnje sa koordinatorom učenja kroz rad, roditeljima/ starateljima/drugim zakonskim zastupnikom) i drugim zaposlenima kod poslodavca;
- poveže se i koristi dostupne resurse za podršku učenju kroz rad (školske, porodične, lokalna zajednica, privredna komora);
- kontinuirano razmenjuje informacije sa koordinatorom učenja kroz rad u aktivnostima planiranja, realizacije i ocenjivanja učenika;
- koristi dokumentaciju i izveštava o realizaciji učenja kroz rad;
- aktivno i konstruktivno razmenjuje informacije o učeniku sa timom za karijerno vođenje i savetovanje;
- blagovremeno informiše koordinatora učenja kroz rad i roditelje o problemima u ponašanju i učenju i preduzetim merama;

- Partneri u učenju kroz rad
- Principi efikasne komunikacije
- Odgovornosti škole
- Odgovornosti poslodavca
- Ugovori u dualnom obrazovanju
- Evidencije, izveštavanje i dokumentaciju učenju kroz rad