PRAVILNIK
O REALIZACIJI USLUGE POMOĆ I NEGA U KUĆI ZA DECU SA SMETNJAMA U RAZVOJU

("Sl. list grada Užica", br. 11-2/2012)

1. Opšte odredbe

Član 1

Ovim Pravilnikom reguliše se pružanje usluge Pomoć i nega u kući za decu sa smetnjama u razvoju, tako što se utvrđuju:

• Poslovi pomoći i nege u kući za decu sa smetnjama u razvoju i njihove porodice, ciljna grupu za koju je Usluga predviđena kao i normativi u pogledu stručnih i drugih radnika za obavljanje poslova pomoći i nege u kući,

• Procedure za sve faze stručnog postupka u sprovođenju Usluge,

• Kriterijumi prijema korisnika i kriterijumi prioriteta prijema,

• Kriterijumi i merila za utvrđivanje cene usluge pomoći u kući za decu sa smetnjama u razvoju i njihove porodice i

• Kriterijumi i merila za učešće korisnika u troškovima pomoći u kući.

Član 2

Uslugu Pomoć i nega u kući za decu sa smetnjama u razvoju pruža Centar za socijalni rad "Užice" (u daljem tekstu Centar), Služba vaninstitucionalne zaštite (u daljem tekstu Služba).

Član 3

Usluga Pomoć i nega u kući za decu sa smetnjama u razvoju i njihove porodice obezbeđuje se porodicama dece sa smetnjama u razvoju sa ciljem pružanja podrške u zadovoljavanju svakodnevnih, životnih potreba u sopstvenim domovima.

Krajnji cilj korišćenja usluge je unapređenje i održivost kvaliteta života korisnika i sprečavanje smeštaja u institucije. Sve aktivnosti koje se realizuju doprinose osnaživanju porodice i osamostaljivanju deteta.

Pomoć u kući pruža se u slučajevima kada je porodici potrebna podrška, u skladu sa identifikovanim individualnim potrebama dece sa smanjenim funkcionalnim sposobnostima izazvanih oštećenjem/ bolešću i potrebama njihovih porodica.

Član 4

Centar podnosi godišnji izveštaj o radu i predlog programa rada Službe za narednu godinu, na usvajanje Skupštini grada Užica.

2. Poslovi Pomoći i nege u kući, ciljna grupa i normativi u pogledu stručnih i drugih radnika za realizaciju usluge

Član 5

Usluga Pomoć u kući za decu sa smetnjama u razvoju i njihove porodice obuhvata: informisanje o usluzi, prijem, procenu i planiranje individualno za svakog korisnika i njegovu porodicu i aktivnosti pomoći u kući, odnosno:

• Pomoć u obezbeđivanju ishrane (nabavka i priprema hrane) i ishrani;

• Pomoć u održavanju lične higijene deteta (pomoć pro oblačenju i svlačenju, umivanju, kupanju, pranju kose, pranju veša i sl.)

• Po potrebi pomoć koja uključuje i: kontrolu uzimanja lekova, pomoć pri kretanju i odlasku u toalet, jednostavnu masažu, nabavku i nadgledanje uzimanja lekova prepisanih od stane medicinskih stručnjaka, odvođenje na lekarske preglede i sl.

• Čuvanje, animacija odnosno provođenje struktuiranog slobodnog vremena sa detetom (igra, stalna komunikacija sa detetom- verbalna i neverbalna, šetnja, pomoć pri uključivanju u aktivnosti u lokalnoj zajednici i sl.)

Dom korisnika je okruženje gde se pruža većina usluga.

Član 6

Usluga pomoći i nege u kući za decu sa smetnjama u razvoju i njihove porodice namenjena je deci:

• Sa teškim i težim oblikom mentalne nedovoljne razvijenosti

• Sa telesnim invaliditetom

• Sa višestrukim smetnjama u razvoju

• Sa autizmom.

• Sa težim hroničnim oboljenjima.

Usluga je namenjena deci sa smetnjama u razvoju u biološkim, starateljskim i hraniteljskim porodicama koje imaju prebivalište na teritoriji grada Užica.

3. Procedure sprovođenja stručnog postupka

Član 7

Potencijalni korisnik ili njegov zakonskog zastupnika podnosi Centru pismeni zahtev za korišćenje Usluge.

Prijemna procena se vrši pre korišćenja Usluge, u roku od sedam dana od prijema zahteva.

Na osnovu neposrednog razgovora sa korisnikom ili zakonskim zastupnikom, značajnim osobama iz okruženja i iz drugih izvora procenjuju se:

1. Stav korisnika i drugih značajnih osoba za korisnika i njihova očekivanja od Usluge,

2. Podobnost korisnika za korišćenje Usluge,

3. Kapaciteti pružaoca Usluge da zadovolji potrebe korisnika,

4. Prioritet za prijem - datum korišćenja Usluge ili lista čekanja,

5. Sposobnosti i prioritetne potrebe potencijalnog korisnika,

6. Mogućnosti da druge usluge ili službe u zajednici na potpuniji način zadovolje potrebe korisnika.

Pružalac Usluge će u roku od sedam dana obavestiti podnosioca zahteva o ishodu prijemne procene pismenim putem što uključuje informacije o početku korišćenja Usluge, stavljanju na listu čekanja, ili razlozima za eventualno odbijanje prijema korisnika.

Sklapanjem Ugovora o korišćenju Usluge između korisnika - zakonskog zastupnika i Centra, započinje neposredno pružanje usluge.

Član 8

Kriterijumi za izbor korisnika usluge Pomoć u kući za decu sa smetnjama u razvoju definisani su prema:

1. mestu stanovanja korisnika;

2. godinama starosti;

3. psihofizičkom statusu;

1. Mesto stanovanja - korisnik sa mestom stanovanja u gradskoj zoni

2. Godine starosti- deca i mladi do 18, odnosno 26 godina za lica kod kojih je produženo roditeljsko staranje ili su lišena poslovne sposobnosti.

3. Psihofizički status - definisan u članu 5 ovog Pravilnika - prema težini i vrsti smetnji.

Ukoliko Pružalac ne raspolaže sa dovoljno kadrovskih kapaciteta za obezbeđivanje usluge svim podnosiocima zahteva za korišćenje Usluge, obavezan je da formira listu čekanja.

Član 9

Prioriteti prijema su definisani kroz indikatore koji mogu predstavljati visok rizik za izmeštanje deteta iz porodice i smeštaj u instituciju.

Prioritet prijema imaju korisnici koji žive u porodici:

1. sa jednim roditeljem,

2. koja ima dva ili više članova sa invaliditetom,

3. sa procenjenim umanjenim kompetencijama roditelja za vođenje brige o detetu,

4. sa procenjenim visokim rizikom od emocionalnog "sagorevanja" člana/članova porodice

5. sa procenjenim visokim rizikom od institucionalizacije deteta.

Član 10

Procena stanja, potreba, snaga, sposobnosti, interesovanja i rizika korisnika vrši se nakon prijema korisnika i periodično tokom pružanja usluge u rokovima utvrđenim individualnim planom usluge.

Procena započinje neposredno nakon prijema i okončava se u roku od 10 dana.

Pružalac Usluge primenjuje stručne postupke koji omogućavaju ostvarivanje ciljeva procene.

U odnosu na rezultate procene određuje se stepen podrške korisniku i izrađuje individualni plan usluge.

Član 11

Individualni plan usluge sačinjava se do 10 dana nakon okončanja procene iz člana 9. ovog Pravilnika.

Individualni plan usluge obavezno sadrži:

1. ciljeve koji se žele postići pružanjem usluge,

2. očekivane ishode,

3. konkretizovane aktivnosti u procesu prilagođavanja,

4. vreme u kome se realizuje individualni plan usluge,

5. rok za ponovni pregled individualnog plana usluge,

6. odgovorne osobe za realizaciju individualnog plana usluge.

U izradi individualnog plana usluge učestvuje stručni radnik, korisnik ili njegov zakonski zastupnik, negovateljica zadužena za pružanje usluge konkretnom korisniku, a po potrebi i drugi stručnjaci u zajednici.

Ponovni pregled vrši se u skladu sa rokovima navedenim u individualnom planu usluge, a najmanje jednom u šest meseci.

Član 12

Broj izvršilaca za realizaciju stručnog rada na pružanju usluga pomoći i nege u kući utvrđivaće se za svaku godinu programom rada Službe i Ugovorom između Centra i grada Užica.

Član 13

Negovatelji/negovateljice provode najmanje 2 sata nedeljno u direktnom radu sa korisnikom, realizujući sadržaje predviđene individualnim planom, pri čemu je minimalno trajanje posete 1 sat. Dinamika pružanja usluge određuje se na osnovu individualnog plana usluge za svakog korisnika Usluge.

Član 14

Centar angažuje osoblje sa minimum trećim stepenom stručne spreme na poslovima pružanja usluga pomoći i nege korisnika.

Svaka angažovana osoba ima sertifikat da je pohađala akreditovanu obuku vezano za posao koji obavlja, pre početka pružanja usluge.

Centar sačinjava godišnji plan o potrebama za profesionalnim usavršavanjem/ obukom za narednu godinu.

Centar obezbeđuje superviziju svim osobama angažovanim na pružanju usluge, najmanje jednom mesečno.

Centar angažuje stručnog radnika (socijalni radnik, pedagog, defektolog, psiholog) kao odgovornu osobu za procenu potreba korisnika i koordinaciju rada angažovanog osoblja.

4. Kriterijumi i merila za utvrđivanje cene usluge pomoći i nege u kući za decu sa smetnjama u razvoju i njihove porodice

Član 15

Cena usluge Pomoć i nega u kući utvrđuje se prema sledećim elementima:

• Zarade, naknade i druga primanja lica koja su angažovana na pružanju usluge skladu sa zakonom i drugim propisima,

• Materijalni troškovi vezani za pružanje usluga korisniku,

• Materijalni troškovi pružaoca usluge (kancelarijski materijal, telefon, sanitarni pregled radnika itd.),

• Ostali troškovi prema Ugovoru o pružanju usluge zaključenom između grada Užica i Centra.

Član 16

Cenu usluga pomoći i nege u kući za decu sa smetnjama u razvoju i njihove porodice utvrđuje Gradska uprava za poslove organa grada, opštu upravu i društvene delatnosti - Služba za socijalnu zaštitu.

5. Kriterijumi i merila za učešće korisnika i njegovih srodnika u troškovima pomoći u kući

Član 17

Sredstva za finansiranje pružanja usluge pomoći i nege u kući za decu sa smetnjama u razvoju obezbeđuju se u budžetu grada Užica, učešćem srodnika i iz drugih izvora.

Pravo na regresiranje cene usluge pomoći i nege u kući utvrđuje se u zavisnosti od odnosa ukupnog mesečnog prihoda po članu domaćinstva korisnika i iznosa novčanih socijalnih pomoći utvrđenih u skladu sa Zakonom o socijalnoj zaštiti.

Učešće korisnika u troškovima pomoći u kući utvrđuje se prema sledećoj skali:

PRIHOD POJEDINCA- PORODICE*

PROCENAT UČEŠĆA KORISNIKA

Do iznosa novčane socijalne pomoći u skladu sa Zakonom

0%

Do dvostrukog iznosa nivoa novčane socijalne pomoći

20%

Do trostrukog iznosa novčane socijalne pomoći

40%

Do četvorostrukog iznosa novčane socijalne pomoći

60 %

Do petostrukog iznosa novčane socijalne pomoći

80%

Preko petostrukog iznosa novčane socijalne pomoći

100%

Korisnici usluge koji su istovremeno i korisnici dodatka za negu i pomoć drugog lica, učestvuju u plaćanju usluge u skladu sa Zakonom o socijalnoj zaštiti.

Ukoliko je cena usluge za korisnika utvrđena ovim Pravilnikom, veća od iznosa obaveznog učešća utvrđenog Zakonom, korisnik doplaćuje do punog iznosa utvrđenog na osnovu kriterijuma definisanih ovim Pravilnikom.

Član 18

Učešće korisnika i njegovih srodnika u troškovima pomoći u kući utvrđuje se na osnovu ugovora o pružanju usluge, sklopljenog između korisnika usluge i Centra za socijalni rad.

Učešće u troškovima pomoći u kući korisnici, odnosno njihovi srodnici uplaćuju na tekući račun Centra, najkasnije do desetog u mesecu za prethodni mesec.

U slučaju neizmirenja obaveza u utvrđenim rokovima zaračunava se zakonska zatezna kamata.

Za dane u kojima ne koristi uslugu, korisnik plaća 50 % od cene usluge.

6. Prelazne i završne odredbe

Član 19

Korisnik koji nije zadovoljan kvalitetom pružene uslugom, načinom pružanja usluge, odnosom pružaoca usluge prema korisniku ili nekim njegovim postupkom i ponašanjem u pružanju usluge, može podneti prigovor Gradskoj upravi za poslove organa Grada, opštu upravu i društvene delatnosti, neposredno ili preko pružaoca Usluge.

Član 20

Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Užica".