PRAVILNIK
O REALIZACIJI USLUGE POMOĆ I NEGA U KUĆI ZA STARIJE I ODRASLE OSOBE SA INVALIDITETOM

("Sl. list grada Užica", br. 11-2/2012)

1. Opšte odredbe

Član 1

Ovim Pravilnikom reguliše se obim, uslovi i postupak pružanja usluge pomoć i nega u kući za starije i odrasle osobe sa invaliditetom.

Pružalac usluge je Centar za socijalni rad "Užice" (u daljem tekstu Centar) - Služba vaninstitucionalne zaštite (u daljem tekstu Služba).

Sredstva za finansiranje usluge obezbeđena su u budžetu grada Užica (u daljem tekstu Grad).

Član 2

Usluga pomoć i nega u kući namenjena je:

- osobama u starijem dobu koje imaju ograničene psiho-fizičke sposobnosti usled kojih nisu u stanju da samostalno ispunjavaju sve obaveze i svoje potrebe neophodne za normalan život i nesmetano funkcionisanje domaćinstva

- odraslim osobama sa invaliditetom koje usled invaliditeta nisu u stanju da samostalno ispunjavaju sve obaveze i svoje potrebe neophodne za normalan život i nesmetano funkcionisanje domaćinstva.

Član 3

Pomoć i nega u kući pruža se u slučajevima kada je porodična podrška nedovoljna ili nije raspoloživa, u skladu sa identifikovanim individualnim potrebama korisnika, u cilju održavanja i unapređenje kvaliteta života korisnika i sprečavanja odnosno odlaganja smeštaja u institucije.

2. Ciljna grupa usluge, poslovi Pomoći i nege u kući i način pružanja usluge

Član 4

Korisnici usluge pomoći i nege mogu biti:

- lica starija od 65 godina koja žive sama u domaćinstvu ili sa drugim licima nesposobnim za pružanje pomoći;

- odrasla lica sa hroničnim oboljenjima koja su teže ili teško pokretna bez obzira na starosnu granicu;

- odrasle osobe sa invaliditetom.

Član 5

Uslugu pružaju gerontodomaćice čiji se broj utvrđuje za svaku godinu programom rada Službe i Ugovorom između Centra i grada Užica.

Član 6

Usluga Pomoći i nege u kući za starije i odrasle osobe sa invaliditetom obuhvata:

- pomoć u obezbeđivanju ishrane, uključujući nabavku namirnica, obezbeđivanje gotovih obroka, priprema lakih obroka, priprema osvežavajućih napitaka;

- pomoć u održavanju higijene stana, uključujući pomoć pri pranju i održavanju posteljine, odeće i obuće, održavanje čistoće prostorija, posuđa i uređaja u domaćinstvu;

- pomoć u zagrevanju prostorija, uključujući po potrebi: loženje vatre, čišćenje peći, pomoć u nabavci ogreva;

- pomoć u održavanju lične higijene, uključujući po potrebi: pomoć pri oblačenju i svlačenju, umivanju, kupanju, pranju kose, češljanju, brijanju, sečenju noktiju;

- pružanje osnovne laičke nege uključujući kontrolu uzimanja lekova, pomoć pri kretanju i odlasku u toalet, jednostavnu masažu, nabavku uzimanja propisane terapije, odvođenje na lekarske preglede, a prema potrebi i obezbeđivanje dostupnosti osnovne zdravstvene nege;

- pomoć u plaćanju komunalnih usluga i drugih računa;

- pomoć u zadovoljavanju socijalnih, kulturno-zabavnih, verskih i drugih potreba, uključujući pomoć pri kretanju unutar i van kuće, nabavka novina i knjiga, iniciranje socijalnih kontakata i uključivanje korisnika u prigodne kulturne aktivnosti u lokalnoj zajednici, pružanje podrške prilikom posete verskih i drugih ustanova;

- posredovanje u obezbeđivanju različitih vrsta usluga, uključujući posredovanje u popravci instalacija, stolarije, uređaja za domaćinstvo, krečenje stana i drugih usluga.

Član 7

Usluga Pomoći i nege u kući za starije i odrasle osobe sa invaliditetom ne obuhvata: pranje tepiha, krečenje, ručno pranje rublja, radove u vrtu i dvorištu, cepanje drva, generalno čišćenje stambenog prostora i druge teže fizičke poslove.

Član 8

Usluga se pomoći u kući pruža se korisnicima koji žive u gradskom području.

Sa obezbeđenjem potrebnih tehničkih i finansijskih kapaciteta usluga će biti pružana i u prigradskom, kao i na seoskom području.

Član 9

Geronto domaćice provode najmanje dva sata nedeljno u direktnom radu sa korisnikom, realizujući sadržaje predviđene individualnim planom, pri čemu je minimalno trajanje jedne posete je jedan sat.

Dinamika pružanja usluge određuje se u dogovoru sa korisnikom a na osnovu procene potreba na osnovu koje se i pravi individualni plan pružanja usluge za konkretnog korisnika.

Član 10

Geronto domaćica je u obavezi da poštuje utvrđeno vreme i raspored pružanja usluge i ne može ih menjati samostalno, već samo uz učešće koordinatora usluge, putem aneksa ugovora.

Član 11

Pružalac usluge ne odgovara za pokretne stvari koje se nalaze u stanu korisnika, osim za štetu koju Korisniku pričini geronto domaćica svojom nepažnjom.

Član 12

Ukoliko nastupi nemogućnost pružanja usluge iz objektivnih ili subjektivnih razloga, obaveza je Pružaoca da o tome obavesti Korisnika i da u najkraćem roku - tri dana, uspostavi ponovno pružanje usluge.

Član 13

Geronto domaćica koja neposredno pruža uslugu dužna je da se sa poštovanjem i uvažavanjem odnosi prema Korisniku i da u pružanju usluge postupa sa pažnjom dobrog domaćina.

Član 14

Korisnik usluge ima obavezu da obezbedi Pružaocu dostupnost i sve potrebne uslove za pružanje usluge.

Član 15

Korisnik je dužan da nakon dnevnog pružanja usluge, geronto-domaćici potpiše evidenciju o vremenu provedenom u pružanju usluge.

3. Normativi u pogledu stručnih i drugih radnika angažovanih na pružanju usluge

Član 16

Gerontodomaćica angažovana na pružanju usluge mora:

- imati najmanje treći stepen stručne spreme

- posedovati sertifikat o tome da je pohađala obuku za pružanje usluge po akreditovanom programu.

Centar sačinjava godišnji plan za obuku geronto domaćica na osnovu broja korisnika i u skladu sa tim utvrđene potrebe o broju geronto domaćica.

Član 17

Koordinator usluge pomoći u kući zadužen je za sve aktivnosti neophodne za pružanje usluge:

- sprovodi postupak po zahtevu za korišćenje usluge

- obavlja razgovor sa potencijalnim korisnikom u njegovom stanu i procenjuje njegove potrebe u pogledu konkretne pomoći i vremenskog trajanja usluge

- sačinjava ugovor u kome se preciziraju prava i obaveze korisnika i pružaoca usluge

- sačinjava individualni plan pružanja usluge za svakog korisnika

- određuje geronto domaćicu koja će biti angažovana za pružanje usluge konkretnom korisniku i prvi put zajedno sa izabranom domaćicom odlazi u domaćinstvo korisnika radi upoznavanja korisnika sa domaćicom i planom pružanja usluge

- odgovoran je za pružanje usluge u skladu sa ugovorom i planom

- vrši nadzor nad radom geronto domaćica

- pravi raspored rada i zamena u vanrednim slučajevima

- posreduje u rešavanju nesporazuma između korisnika i geronto domaćica

- vodi službene evidencije korisnika, angažovanih domaćica

- pruža sve potrebne podatke drugim računovodstvu i drugim službama Centra

- prati izvršenje obaveze plaćanja participacije od strane korisnika

- vodi računa o čuvanju dokumentacije

- sačinjava izveštaje o pružanju usluge

- sarađuje sa nadležnom službom Gradske uprave i po potrebi sa drugim državnim organima i javnim službama.

Član 18

Na poslovima koordinatora pružanja usluge može biti angažovan stručni radnik Centra koji ima sedmi stepen stručne spreme: pravnik, andragog, socijalni radnik, defektolog i psiholog.

Član 19

Centar obezbeđuje superviziju svim osobama angažovanim na pružanju usluge, najmanje jednom mesečno.

4. Kriterijumi prijema i prioritizacije korisnika

Član 20

Potencijalni korisnik ili njegov zakonskog zastupnika podnosi Centru pismeni zahtev za korišćenje Usluge.

Prijemna procena se vrši pre korišćenja Usluge, u roku od sedam dana od prijema zahteva tako što koordinator usluge obavlja razgovora sa korisnikom u njegovom stanu, procenjuje njegove potrebe u pogledu konkretne pomoći i vremenskog trajanja usluge, sačinjava individualni plan pružanja usluge za svakog korisnika i zajedno sa izabranom domaćicom odlazi u domaćinstvo korisnika radi upoznavanja korisnika sa domaćicom i planom pružanja usluge.

Pružalac usluge donosi rešenje o pravu na korišćenje usluge u kome je određena i cena usluge, a potom sa korisnikom zaključuje ugovor o pružanju usluge u kome se definišu prava i obaveze korisnika i pružaoca usluge.

Član 21

Kriterijumi za izbor korisnika usluge definisani su prema:

4. mestu stanovanja korisnika - lica sa mestom stanovanja u gradskoj zoni

5. godinama starosti - lica starija od 65 godina

6. psihofizičkom statusu - odrasla lica sa hroničnim oboljenjima koja su teže ili teško pokretna.

Član 22

Prioritet prilikom prijema imaju:

- lica koja žive sama i kod kojih postoji rizik smeštaja u instituciju zbog nemogućnosti da samostalno ispunjavaju sve obaveze i svoje potrebe neophodne za normalan život i nesmetano funkcionisanje domaćinstva

- lica starija od 65 godina koja žive sama a boluju od hroničnih oboljenjima usled čega su teže ili teško pokretna

- odrasle osobe sa invaliditetom koje žive same ili sa sa drugim licima nesposobnim za pružanje pomoći.

Ukoliko Pružalac usluge ne raspolaže sa dovoljno kapaciteta za obezbeđivanje usluge svim podnosiocima zahteva za korišćenje Usluge, obavezan je da formira listu čekanja.

5. Finansiranje usluge, kriterijumi i merila za utvrđivanje cene usluge i postupak plaćanja usluge

Član 23

Sredstva za pružanje usluga socijalne zaštite obezbeđuju se:

- iz budžeta grada Užica za korisnike koji imaju prebivalište na teritoriji grada Užica

- iz participacije - učešća korisnika u troškovima usluge.

Član 24

Cena usluge pomoći i nege formira se na bazi stvarnih troškova u koje ulaze:

- zarada koordinatora - visoka stručna sprema

- zarada gerontodomaćica - niža stručna sprema

- materijalni troškovi.

Visina učešća - participacija, zavisi od prihoda korisnika usluga i utvrđuje se na osnovu iznosa najniže penzije (poslednji objavljen podatak u momentu izrade cenovnika) i ekonomske cene sata usluge.

U prihod korisnika se uračunava i dodatak na tuđu negu i pomoć i uvećani dodatak za tuđu negu i pomoć..

Korisnici koji nemaju prihoda ili su prihodi niži ili jednaki s iznosom najniže penzije oslobođeni su participacije, dok ostali korisnici plaćaju participaciju u skladu sa visinom prihoda.

Član 25

Visinu participacije odnosno cenovnik za uslugu pomoći i nege u kući za starije i odrasle osobe sa invaliditetom utvrđuje nadležna služba Gradske uprave za poslove organa grada, opštu upravu i društvene delatnosti.

Član 26

Korisnici usluge koji su istovremeno i korisnici dodatka za negu i pomoć drugog lica, učestvuju u plaćanju usluge u skladu sa Zakonom o socijalnoj zaštiti.

Ukoliko je cena usluge za korisnika utvrđena ovim Pravilnikom, veća od iznosa obaveznog učešća utvrđenog Zakonom, korisnik doplaćuje do punog iznosa utvrđenog na osnovu kriterijuma definisanih ovim Pravilnikom.

Ukoliko je cena usluge za korisnika utvrđena ovim Pravilnikom, niža od iznosa obaveznog učešća utvrđenog Zakonom, korisniku će biti pružena usluga u većem obimu do punog iznosa utvrđenog na osnovu kriterijuma definisanih ovim Pravilnikom.

Član 27

Korisnik usluge ima obavezu da plati naknadu za pruženu uslugu utvrđenu rešenjem o priznavanju prava na korišćenje usluge.

Plaćanje je 10-og u tekućem mesecu, za uslugu pruženu u prethodnom mesecu, tako što Korisnik novac daje geronto-domaćici o čemu ona korisniku daje priznanicu.

Primljeni novac geronto-domaćica predaje na blagajni Pružaoca usluge.

Član 28

Ukoliko je Korisnik odsutan i ne koristi uslugu zbog bolničkog lečenja, banjskog lečenja ili je odsutan zbog rehabilitacije po predlogu doktora specijaliste, a ne želi da raskine ugovor, već ima nameru da po prestanku odsustva nastavi korišćenje usluge, dužan je platiti naknadu u visini od 30% od tvrđene cene usluge.

6. Prelazne i završne odredbe

Član 29

Korisnik koji nije zadovoljan kvalitetom pružene uslugom, načinom pružanja usluge, odnosom pružaoca usluge prema korisniku ili nekim njegovim postupkom i ponašanjem u pružanju usluge, može podneti prigovor Gradskoj upravi za poslove organa Grada, opštu upravu i društvene delatnosti, neposredno ili preko pružaoca Usluge.

Član 30

Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Užica".