ODLUKAO PIJACAMA("Sl. glasnik grada Leskovca", br. 19/2018) |
Ovom Odlukom uređuje se obavljanje komunalne delatnosti, upravljanje pijacama kao delatnost od opšteg interesa na teritoriji grada Leskovca.
Pijace u smislu ove Odluke, predstavljaju prostor i objekte određene urbanističkim planom i opremljene infrastrukturom i prodajnim mestima za promet robe.
Poslove upravljanja pijacama na teritoriji grada Leskovca, u Leskovcu obavlja JP "Pijaca" Leskovac, u naseljenim mestima Grdelica i Predejane obavlja JKP "Grdelica" iz Grdelice a u naseljenom mestu Vučje obavlja JKP "Komunalac" Leskovac.
Upravljanje pijacama podrazumeva, komunalno opremanje, održavanje objekata na pijacama (pijačno poslovnih prostora), uključujući kontejnere, kioske i tezge na otvorenom prostoru, davanje u zakup tezgi na pijacama i organizacija delatnosti na zatvorenim i otvorenim prostorima koji su namenjeni za obavljanje prometa poljoprivredno prehrambenih i drugih proizvoda.
Upravljanje pijacama obavlja se prema godišnjem Planu i programu poslovanja, koje donosi Komunalno preduzeće najkasnije do 01. decembra tekuće godine za narednu godinu, a na koju saglasnost daje nadležni organ grada Leskovca.
Komunalno preduzeće je dužno da donese godišnji program o upravljanju pijacama koji sadrži, naročito vrstu, obim i dinamiku radova kao i izvore i visinu sredstava potrebnih za njegovu realizaciju.
Komunalno preduzeće je dužno da, na osnovu godišnjeg programa sačini i komunalnoj inspekciji dostavi mesečni plan održavanja pijace najkasnije poslednjeg dana u mesecu za naredni period.
Komunalno preduzeće bliže uređuje pružanje pijačnih usluga i donosi Odluku o pijačnom redu.
Komunalno preduzeće koje upravlja pijacom dužno je da na svakoj pijaci, na vidnom mestu, istakne ime pijace, radno vreme i Odluku o pijačnom redu.
Preduzeća i korisnici pijačnog prostora, objekata i opreme i građani dužni su da se na pijacama pridržavaju propisane Odluke o pijačnom redu.
O obezbeđenju pijace i održavanju pijačnog reda staraju se ovlašćeni radnici komunalnog preduzeća koji nose službeno odelo sa oznakom komunalnog preduzeća.
Ovlašćeni radnik upozoriće korisnika pijačnih usluga na obavezu poštovanja Odluke o pijačnom redu i po potrebi obavestiti Komunalnu policiju, nadležnu inspekciju ili organe Ministarstva unutrašnjih poslova, radi preduzimanja odgovarajućih mera.
Prema nameni i vrsti robe čiji se promet vrši na pijaci organizuju se: zelena pijaca, kvantaška pijaca, stočna pijaca, mešovita pijaca, pijaca za prodaju polovne robe, pijaca za prodaju robe široke potrošnje - robna pijaca, auto pijaca, pijaca drvne građe i druge specijalizovane pijace.
Radno vreme pijace utvrđuje se po sledećem rasporedu:
1. Zelene pijace i robne pijace u letnjem i zimskom periodu od 05 - 16 časova;
2. Stočna pijaca formira se petkom od 06 - 13 sati i subotom od 06 - 11 sati, u letnjem i zimskom periodu;
3. Kvantaška pijaca u letnjem periodu od 00 - 24 časa, a u zimskom periodu od 06 - 18 časova.
U slučaju ukazane potrebe, komunalno preduzeće može utvrditi i drugačiji raspored radnog vremena na pojedinim pijacama o čemu je dužno da obavesti osnivača i nadležne inspekcijske organe.
Korisnici pijačnih usluga, u smislu ove Odluke su:
1. Pravna lica, preduzetnici i fizička lica koja koriste pijačni prostor u cilju prodaje proizvoda ili pružanja usluga pod uslovima propisanim zakonom i drugim propisima, ovom Odlukom i opštim aktima donetim na osnovu ove Odluke i
2. Lica koja se na pijaci snabdevaju proizvodima i koriste odgovarajuće usluge.
Korisnik pijačnih usluga u obavezi je da koristi komunalnu uslugu na način kojim se:
1. Ne ometaju drugi korisnici i ne ugrožava životna sredina;
2. Ne ugrožavaju objekti i oprema, koji su u funkciji obavljanja određene komunalne delatnosti.
Pijačni prostor mora biti uređen, asfaltiran ili popločan materijalom koji je otporan na oštećenje, a podoban za lako čišćenje i održavanje.
Pijačni prostor mora biti zaštićen ogradom.
Objekti na pijaci mogu biti stalni i privremeni i grade se, odnosno postavljaju u skladu sa propisima o izgradnji objekata.
Pijačni objekti moraju biti povezani na električnu mrežu i mrežu vodovoda i kanalizacije.
Tezge namenjene za izlaganje i prodaju proizvoda moraju biti od materijala koji se lako čisti i održava.
Pijaca mora imati poseban ulaz za transportna vozila i poseban ulaz za kupce.
Doprema robe na pijacu i priprema za prodaju mogu se vršiti najranije jedan sat pre početka radnog vremena pijace.
Po završetku radnog vremena pijace, najkasnije za jedan sat, prodavci su dužni da sa svojom robom i ambalažom napuste pijačni prostor.
Komunalno preduzeće je dužno da obezbedi kontrolno merilo za proveru mere kupljene robe.
U cilju održavanja sanitarno - higijenskih uslova na pijacama, komunalno preduzeće je dužno da:
1. Obezbedi čišćenje, pranje i uređenje pijačnog prostora svakog dana po isteku radnog vremena,
2. Najmanje dva puta nedeljno izvrši dezinfekciju pijačnih tezgi i otvorenog prodajnog prostora;
3. Za bacanje otpadaka postave korpe za smeće na međusobnoj udaljenosti od (najviše) 30 metara;
4. Za prikupljanje smeća i otpadaka obezbediti potreban broj adekvatnih posuda za sakupljanje smeća;
5. Obezbedi redovno odnošenje smeća koje se u toku dana sakupi;
6. Obezbedi dovoljna količina higijenski ispravne vode za pranje i osvežavanje poljoprivrednih proizvoda koji se prodaju na pijaci;
7. U toku radnog vremena pijace, redovno prikupljaju otpaci i odnose u posudu za prikupljanje smeća;
8. Obezbedi pijačni prostor u noćnim časovima;
9. Ukloni sneg i led sa pijačnih komunikacija i sa prodajnih mesta.
Komunalno preduzeće dužno je da organizuje svoj rad i poslovanje na način kojim se obezbeđuje:
1. Trajno i nesmetano pružanje komunalnih usluga korisnicima pod uslovima i na način uređen zakonom i propisima donetim na osnovu zakona;
2. Ugovoreni obim i kvalitet komunalnih usluga, sigurnost korisnika u dobijanju usluga i zdravstvenu i higijensku ispravnost u skladu sa pozitivnim propisima;
3. Preduzimanje mera održavanja, razvoja i zaštite komunalnih objekata, postrojenja i opreme, koja služe za obavljanje komunalne delatnosti;
4. Razvoj i unapređenje kvaliteta i vrste komunalnih usluga, kao i unapređenje organizacije i efikasnost rada.
Komunalno preduzeće dužno je da u sredstvima javnog informisanja ili na drugi pogodan način obavesti korisnike komunalnih usluga o planiranim ili očekivanim smetnjama i prekidima, koji će nastati ili mogu nastati u pružanju komunalnih usluga, najkasnije 24 sata pre očekivanog prekida u pružanju tih usluga.
Komunalno preduzeće mora obezbediti potrebnu količinu čiste vode za pranje pijace.
Pijaca mora imati česmu, a hidranti moraju biti uvek slobodni, postavljeni prema građevinskom odobrenju i isti moraju biti u ispravnom stanju.
Pijaca mora imati sanitarni čvor koji se sastoji od ženskog i muškog dela i koji mora biti opremljen uređajima i priborom za pranje ruku.
Za smeštaj pribora za održavanje čistoće na pijaci mora se obezbediti posebna prostorija.
Korisnik je dužan da na svakoj robi istakne prodajnu cenu na vidnom mestu.
Korisnik je dužan da robu tačno meri, a na zahtev kupca izvrši kontrolu merenja na kontrolnom merilu iz člana 14. ove Odluke.
Korisnik je dužan da, po završetku radnog vremena pijace, počisti pijačni prostor koji koristi i da otpatke i drugo smeće smesti u sudove namenjene za tu svrhu.
Ukoliko korisnik ne postupi u skladu sa obavezama utvrđenim ovim članom može mu se uskratiti dalje korišćenje pijačnog objekta ili prostora.
Komunalno preduzeće je dužno da obezbedi posebne prostorije za nesmetan rad veterinarske i ostalih inspekcija, kao i da održava te prostorije u urednom stanju.
U cilju zaštite pijačnog prostora zabranjeno je:
1. Bacanje otpadaka, pokvarene robe, ambalaže i drugog smeća van korpi, odnosno van posuda za sakupljanje smeća;
2. Uvođenje pasa i drugih životinja na pijace koje za to nisu određene;
3. Narušavanje reda i čistoće na pijaci;
4. Ulaziti u pijačni prostor prevoznim sredstvom za vreme rada pijace;
5. Izlaganje robe na podu pijace;
6. Sedenje, ležanje i spavanje na pijačnim tezgama;
7. Klanje stoke i životinja;
8. Držanje robe i ambalaže na prolaznim i drugim mestima koja nisu za to namenjena;
9. Nepoštovanje Odluke o pijačnom redu;
10. Prodaja robe čiji promet nije dozvoljen ovom Odlukom i Odluke o pijačnom redu;
11. Izlaganje robe izvan zakupljenog prodajnog mesta,
USKRAĆIVANJE PRUŽANJA KOMUNALNIH USLUGA
Lica koja remete red i mir na pijaci, odnosno koja ne poštuju odredbe Odluke o pijacama i odredbe Odluke o pijačnom redu biće udaljena sa pijačnog prostora i istim licima biće uskraćeno pravo korišćenja pijačnih usluga u određenom vremenskom periodu.
Odluku o uskraćivanju prava korišćenja pijačnih usluga određenim licima donosi direktor Preduzeća i o istoj se u pisanoj formi obaveštava lice kome je uskraćeno pravo korišćenja pijačnih usluga.
NAKNADA ZA KORIŠĆENJE PIJAČNIH USLUGA
Za korišćenje pijačnih usluga korisnici plaćaju naknadu.
Obaveza plaćanja naknade za korišćenje pijačnih usluga nastaje u momentu unošenja robe na pijacu.
Naknada za korišćenje pijačnih usluga važi za jedan radni dan pijace i jednokratno korišćenje usluga.
Osnova za naplatu pijačnih usluga je važeći Cenovnik komunalnog preduzeća.
Za rezervaciju prodajnih mesta na pijaci plaća se naknada u skladu sa Odlukom o pijačnom redu i Pravilnikom o načinu izdavanja i korišćenja prodajnih mesta komunalnog Preduzeća.
Za davanje u zakup objekata na pijaci, pijačnog prostora, pijačnog mesta, kao i druge usluge na pijacama ugovara se posebna naknada u skladu sa važećim Cenovnikom komunalnog preduzeća.
Naknadu za korišćenje pijačnih usluga, rezervaciju prodajnih mesta na pijacama, zakup objekata na pijaci i pijačnog prostora, kao i za druge usluge na pijacama, utvrđuje Nadzorni odbor Komunalnog preduzeća uz saglasnost nadležnog organa grada.
Nadzor nad primenom ove Odluke i zakonitost rada nadležnog komunalnog preduzeća vrši Odeljenje za komunalno-stambene poslove, saobraćaj i infrastrukturu Gradske uprave grada Leskovca.
Poslove inspekcijskog nadzora nad primenom ove Odluke i akata donetih na osnovu ove Odluke, vrši Odeljenje za inspekcijske poslove Gradske uprave grada Leskovca preko komunalnih inspektora.
U vršenju inspekcijskog nadzora komunalni inspektor u skladu sa Zakonom i odredbama ove Odluke ima pravo da:
- naredi izvršenje utvrđenih obaveza i preduzimanje mera i radnji u zakonom utvrđenom roku,
- preduzima druge mere u skladu sa zakonskim ovlašćenjima.
Komunalno-policijske poslove, kojima se obezbeđuje izvršenje odredaba ove Odluke, obavlja Odeljenje komunalne policije Gradske uprave grada Leskovca, preko komunalnog policajca koji ima ovlašćenje da preduzima preventivne mere propisane Zakonom o komunalnoj policiji i Odlukom o komunalnoj policiji, kao i da izda prekršajni nalog za prekršaje propisane ovom Odlukom.
Komunalno preduzeće dužno je da komunalnom inspektoru omogući nesmetano obavljanje nadzora, da mu bez odlaganja stavi na raspolaganje i uvid potrebnu dokumentaciju, druge dokaze i izjasni se o činjenicama koje su od značaja za vršenje nadzora.
U postupku nadzora, nadležni organ ima pravo da po potrebi neposredno izvrši kontrolu obavljanja komunalne delatnosti, i to da li se komunalna delatnost obavlja po uslovima i na način koji su određeni ovom Odlukom, kao i da o tome od komunalnog preduzeća zatraži pismenu informaciju.
U slučaju da se u postupku nadzora kontrole utvrdi da Komunalno preduzeće ne obavlja komunalnu delatnost u skladu sa određenim pravilima, nadležni organ je dužan da o tome obavesti Gradonačelnika, Skupštinu grada i Gradsku upravu sa predlogom preduzimanja odgovarajućih mera.
Komunalno preduzeće je dužno da na kraju svakog tromesečja dostavi Odeljenju Gradske uprave nadležne za komunalne poslove izveštaj o obavljanju komunalne delatnosti.
Komunalno preduzeće je dužno da izradi godišnji izveštaj o radu na početku svake godine za prethodnu godinu, koji zajedno sa ocenom stanja u obavljanju komunalne delatnosti od strane Odeljenja Gradske uprave nadležne za komunalne poslove, razmatra Skupština grada Leskovca.
Prekršajni nalog komunalni inspektor, odnosno komunalni policajac izdaje u pisanoj formi u skladu sa zakonom kojim je propisana sadržina prekršajnog naloga.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 10.000 dinara komunalni inspektor kazniće preduzeće iz člana 3. ove Odluke ako:
1. Ne postupi saglasno članu 6. i 7. ove Odluke;
2. Ne istakne ime pijace, radno vreme i Odluku o pijačnom redu u skladu sa članom 7. ove Odluke;
3. Ne poštuje radno vreme pijace u skladu sa članom 10. ove Odluke;
4. Ne poštuje odredbe člana 13.ove Odluke;
5. Ne postupa po odredbama člana 14., 15. i 16. ove Odluke;
6. Ne sprovede postupak po odredbama člana 17. stav 4. ove Odluke i
7. Ne postupi po odredbama člana 18. ove Odluke.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice u komunalnom preduzeću novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 5.000 dinara.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu komunalni inspektor, odnosno komunalni policajac kazniće korisnika pijačnih usluga ako ne postupa po odredbama člana 17. stav 1, 2. i 3. ove Odluke, i to:
1) pravno lice u visini od 50.000 dinara;
2) odgovorno lice u pravnom licu 10.000 dinara;
3) preduzetnika 25.000 dinara;
4) fizičko lice 3.000 dinara.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu, za postupanje suprotno odredbi člana 19. ove Odluke, komunalni inspektor, odnosno komunalni policajac kazniće:
1) pravno lice u visini od 50.000 dinara;
2) odgovorno lice u pravnom licu 10.000 dinara;
3) preduzetnika 25.000 dinara;
4) fizičko lice 5.000 dinara.
Stupanjem na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o pijacama ("Službeni glasnik opštine Leskovac", broj 7/2004 i 17/2004) i Odluka o izmenama i dopunama Odluke o pijacama ("Službeni glasnik grada Leskovac", broj 20/2011).
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Leskovca".