ODLUKAO UPRAVLJANJU KOMUNALNIM OTPADOM NA TERITORIJI GRADA KRALJEVA("Sl. list grada Kraljeva", br. 16/2017 i 22/2018) |
Ovom odlukom uređuje se obavljanje komunalne delatnosti sakupljanja, transporta i odlaganja komunalnog otpada sa teritorije grada Kraljeva i to: opšti uslovi i način obavljanja delatnosti upravljanja komunalnim otpadom, prava i obaveze vršioca upravljanja komunalnim otpadom, prava i obaveze korisnika usluge sakupljanja komunalnog otpada, definisanje programa upravljanja komunalnim otpadom, obračun naknade za pruženu uslugu, kao i nadzor nad sprovođenjem upravljanja komunalnim otpadom i kaznene odredbe zbog neizvršavanja utvrđenih obaveza od strane vršioca i korisnika upravljanja otpadom.
Upravljanje komunalnim otpadom vrši se na način kojim se obezbeđuje najmanji rizik ugrožavanja života i zdravlja ljudi i životne sredine, kontrolom i merama smanjenja:
- zagađenja voda, vazduha i zemljišta;
- opasnosti po biljni i životinjski svet;
- opasnosti od nastajanja udesa, eksplozija ili požara;
- negativnih uticaja na predele i prirodna dobra posebnih vrednosti;
- nivoa buke i neprijatnih mirisa.
Pojedini izrazi upotrebljeni u ovoj odluci imaju sledeće značenje:
1) upravljanje komunalnim otpadom je sakupljanje komunalnog otpada, njegovo odvoženje, tretman i bezbedno odlaganje, uključujući upravljanje, održavanje, saniranje i zatvaranje deponija, kao i selekcija sekundarnih sirovina i odvoženje, njihovo skladištenje i tretman;
2) komunalni otpad jeste otpad iz domaćinstva (kućni otpad), kao i drugi otpad koji je zbog svoje prirode ili sastava sličan otpadu iz domaćinstva;
3) vršilac delatnosti upravljanja komunalnim otpadom je javno preduzeće, privredno društvo ili preduzetnik kome je povereno vršenje komunalne delatnosti;
4) korisnik usluge je svako fizičko lice, pravno lice i preduzetnik koje po osnovu ugovora ili teritorijalne pripadnosti ima pravo i obavezu da koristi organizovanu uslugu upravljanja komunalnim otpadom;
5) neopasan otpad jeste otpad koji nema karakteristike opasnog otpada;
6) opasan otpad jeste otpad koji sadrži jednu ili više opasnih karakteristika;
7) operater jeste svako pravno lice ili preduzetnik koje, u skladu sa propisima upravlja postrojenjem i poseduje dozvolu za upravljanje otpadom;
8) postrojenje za upravljanje komunalnim otpadom jeste stacionarna tehnička jedinica za skladištenje, tretman odnosno ponovno iskorišćenje ili odlaganje otpada, koja zajedno sa građevinskim delom čini tehnološku celinu;
9) selekcija (primarna i sekundarna) otpada je sakupljanje, transport i odvoženje otpada po vrsti radi tretmana (reciklaže);
10) primarna selekcija otpada je prikupljanje reciklabilnog otpada neposredno na mestu nastajanja od strane korisnika u domaćinstvima i objektima poslovanja;
11) sekundarna selekcija otpada je razvrstavanje otpada prikupljenog primarnom selekcijom, njegovo baliranje, kao i skladištenje, do predaje operateru na dalji tretman;
12) centar za sakupljanje otpada (reciklažni centar) je mesto određeno odlukom grada, na koje građani donose otpad i kabasti otpad (nameštaj i bela tehnika), baštenski otpad, materijal pogodan za reciklažu, uključujući i opasan otpad iz domaćinstva;
13) deponija je mesto za konačno sanitarno odlaganje otpada;
14) divlja deponija jeste mesto na javnoj površini na kojoj se nalaze nekontrolisano odložene različite vrste otpada i koja ne ispunjava uslove utvrđene propisom kojim se uređuje odlaganje otpada na deponije;
15) odvojeno sakupljanje jeste sakupljanje otpada, pri čemu se različite vrste sakupljenog otpada razvrstavaju po vrsti i prirodi, tako da se olakša njihov poseban tretman;
16) sekundarna sirovina jeste otpad koji se može koristiti za reciklažu radi dobijanja sirovina za proizvodnju istog ili drugog proizvoda (papir, karton i kartonska ambalaža, metal, staklo, plastika i PET ambalaža i dr);
17) otpad od građenja i rušenja jeste otpad koji nastaje u toku obavljanja građevinskih radova, koji prethode građenju objekta, kao i otpad nastao usled rušenja ili rekonstrukcije objekata, a obuhvata opasan i neopasan otpad od građenja i rušenja, a koji se odlaže na deponiju građevinskog otpada;
18) bio otpad jeste biorazgradivi otpad iz bašti, parkova, od hrane, kuhinjski otpad iz domaćinstva, objekata ugostiteljstva i maloprodajnih objekata i sličan otpad iz proizvodnje prehrambenih proizvoda;
19) industrijski otpad je otpad koji nastaje u postupku industrijske proizvodnje ili sa lokacija na kojoj se nalazi industrija, osim jalovine i pratećih mineralnih sirovina iz rudnika i kamenoloma;
20) posebni tokovi otpada jesu kretanje otpada (istrošenih baterija i akumulatora, otpadnog ulja, otpadnih guma, otpada od električnih i elektronskih proizvoda, otpadnih vozila i drugog otpada) od mesta nastajanja, preko sakupljanja, transporta i tretmana, do odlaganja na deponiju;
21) region za upravljanje otpadom jeste prostorna celina koja obuhvata više susednih jedinica lokalne samouprave, koje u skladu sa sporazumom koji zaključuju, zajednički upravljaju otpadom u cilju uspostavljanja održivog sistema za upravljanje otpadom.
U komunalni otpad, u smislu ove odluke, spada:
1) tvrdi organski otpad (bio otpad - ostaci hrane, lišće, trava,) i neorganski otpad (sačuvani pepeo, nedogoreli otpad, konzerve, staklo, manji metalni, tekstilni, papirni i plastični otpad);
2) krupni kabasti otpad (nameštaj, delovi vozila i bicikala, kućna oprema za stanove kao što su umivaonici, kade i sl);
3) ostaci pri spaljivanju otpadnog materijala iz zdravstvenih i veterinarskih ustanova na osnovu mišljenja stručne institucije;
4) očuvani nedogoreli otpad iz zajedničkih kotlarnica na osnovu mišljenja stručne institucije;
5) otpad sličan komunalnom otpadu iz drugih izvora;
6) grane i baštenski otpad;
7) otpad koji nastaje kod ručnog ili mašinskog čišćenja na javnim površinama.
Upravljanje komunalnim otpadom mora se obavljati pod uslovima i u skladu sa načelima održivog razvoja, efikasnog korišćenja resursa i smanjenja troškova obavljanja delatnosti upravljanja komunalnim otpadom.
Grad Kraljevo i druge susedne jedinice lokalne samouprave, u skladu sa sporazumom koji zaključuju te jedinice lokalne samouprave, mogu zajednički da upravljaju otpadom u cilju uspostavljanja održivog sistema upravljanja otpadom.
Upravljanje komunalnim otpadom se vrši u skladu sa ovom odlukom, Lokalnim planom upravljanja otpadom, Regionalnim planom upravljanja otpadom i zakonskim propisima kojima se uređuje upravljanje otpadom i komunalna delatnost.
Grad Kraljevo ima obavezu da obezbedi i organizuje komunalnu delatnost upravljanja otpadom na teritoriji grada Kraljeva.
UPRAVLJANJE KOMUNALNIM OTPADOM
Upravljanje komunalnim otpadom na teritoriji grada Kraljeva obavlja vršilac komunalne delatnosti JKP "Čistoća" Kraljevo (u daljem tekstu: JKP "Čistoća"), na način koji ne predstavlja opasnost po zdravlje i životnu sredinu.
JKP "Čistoća" dužno je da organizuje svoj rad i poslovanje na način kojim se obezbeđuje:
1) trajno i nesmetano pružanje komunalne usluge korisnicima pod uslovima i na način uređen zakonom, propisima i standardima donešenim na osnovu zakona;
2) propisani ili ugovoreni obim i kvalitet komunalnih usluga, koji podrazumeva tačnost u pogledu rokova, sigurnost korisnika u dobijanju usluga, zdravstvenu i higijensku ispravnost u skladu sa propisima;
3) redovno održavanje, razvoj i zaštitu komunalnih objekata, postrojenja i opreme koji služe za obavljanje komunalne delatnosti upravljanja otpadom;
4) razvoj i unapređenje kvaliteta usluge upravljanja komunalnim otpadom, kao i unapređenje organizacije i efikasnosti rada;
5) sprovođenje mera i uslova propisanih zakonskim i podzakonskim aktima;
6) selekciju i odvojeno sakupljanje komunalnog otpada na teritoriji grada Kraljeva radi reciklaže (papir, metal, plastika, staklo i sl.);
7) komunalnu opremu za odlaganje otpada iz domaćinstva (kante, posude, kontejnere, eko kese i sl.), iz sopstvenih sredstava, kroz cenu komunalne usluge, sredstava predviđenih budžetom grada Kraljeva i donacija;
8) upravljanje reciklažnim centrom za sakupljanje otpada iz domaćinstva koji je reciklabilan i koji nije moguće odložiti u kontejnere, odnosno posude za komunalni otpad (kabasti, biorazgradivi i drugi otpad), uključujući i opasan otpad iz domaćinstva (otpadne baterije, akumulatori, ulja i maziva, otpad od električnih i elektronskih proizvoda, boje i lakovi sl.).
JKP "Čistoća" organizovano sakuplja, transportuje, ponovo iskorišćava i odlaže otpad u skladu sa Godišnjim programom upravljanja komunalnim otpadom (u daljem tekstu: Godišnji program).
Godišnji program naročito sadrži:
1) program obima i obuhvata vršenja komunalne delatnosti upravljanja otpadom, opis lokacije, zone, obuhvat primarne i sekundarne selekcije komunalnog otpada i sl;
2) program postavljanja posuda za komunalni otpad, broj i vrsta tipiziranih posuda za gradska, prigradska i seoska naselja, koji obavezno sadrži grafički prikaz sa kratkim opisom lokacije;
3) program dinamike pražnjenja posuda sa komunalnim otpadom i prikupljanja kabastog otpada, baštenskog i biorazgradivog otpada i sl., transport otpada po pozivu i sl;
4) program razvijanja javne svesti sprovođenjem edukacije korisnika usluge upravljanja otpadom u cilju smanjenja količine otpada.
Godišnji program iz stava 1. ovog člana može da sadrži i sledeće:
1) program smanjenja količina biorazradivog i ambalažnog otpada u komunalnom otpadu;
2) procenu troškova i izvore finansiranja za planiranje aktivnosti upravljanja komunalnim otpadom, i druge podatke od značaja za efikasno upravljanje otpadom;
3) kriterijume i kalkulaciju obračuna troškova sakupljanja i deponovanja otpada, po zoni i kategoriji korisnika usluga.
Godišnji program donosi Gradsko veće grada Kraljeva, najkasnije do kraja tekuće godine za narednu godinu.
Predlog godišnjeg programa iz prethodnog stava ovog člana priprema JKP "Čistoća", a u delu Godišnjeg programa iz stav 2. tačka 2. ovog člana, predlog daje komisija obrazovana rešenjem gradonačelnika grada Kraljeva, sastavljena od predstavnika Javnog preduzeća za uređivanje građevinskog zemljišta "Kraljevo" i JKP "Čistoća".
Godišnji program se objavljuje u "Službenom listu grada Kraljeva".
Posude za odlaganje komunalnog otpada su tipizirane.
Tipizirane posude u smislu ove odluke su:
1) standardni kontejneri zapremine od 1,1 m3 i 5 m3 za kolektivno stanovanje;
2) kante zapremine od 120 litara i plastične kese za sakupljanje otpada zapremine do 80 litara za individualna domaćinstva i lokale, za odlaganje reciklabilnog otpada;
3) standardni kontejneri od 1,1 m3 i 5 m3 ili odgovarajući broj kanti za potrebe pravnih lica;
4) specijalizovane posude za selektovani otpad;
5) kištre zapremine 5 m3 za potrebe kolektivnog i individualnog stanovanja i pravnih lica na seoskom području;
6) drugi standardni tipovi posuda za odlaganje komunalnog otpada na predlog JP za uređivanje građevinskog zemljišta "Kraljevo" u saradnji sa JKP "Čistoća", koji su predloženi Godišnjim programom.
Tipove posuda za odlaganje komunalnog otpada određuje JKP "Čistoća", a broj sudova se određuje prema veličini prostora sa koga se vrši iznošenje odpada i to:
- kod preduzeća i ustanova na površine poslovnog prostora do 200 m2 postavlja se jedan tipizirani kontejner;
- za površine od 200 m2 do 500 m2 postavlja se još jedan ili više kontejnera prema količini otpada, a po proceni vršioca komunalne delatnosti;
- za pravna lica koja koriste poslovni prostor površine veće od 500 m2 do 1000 m2 postavlja se još jedan ili više kontejnera prema količini otpada, a po proceni vršioca komunalne delatnosti;
- za pravna lica koja koriste poslovni prostor površine veće od 1000 m2 za svaki 1000 m2 poslovnog prostora postavlja se još jedan ili više tipiziranih kontejnera prema količini otpada;
- kod poslovnih prostorija preduzetnika (trgovinski, zanatski, ugostiteljski objekti i sl.) postavlja se jedan tipizirani kontejner na 50 m2 poslovnog prostora;
- kod individualnih domaćinstava na 10 domaćinstava postavlja se jedan tipizirani kontejner, a kod stambenih zgrada kolektivnog stanovanja na 15 stanova postavlja se jedan tipizirani kontejner.
JKP "Čistoća" je dužno da posude sa komunalnim otpadom iz člana 9. stav 2. ove odluke prazni u skladu sa Programom, a najmanje jedanput nedeljno.
Prilikom izrade Programa postavljanja posuda za odlaganje komunalnog otpada predlagač je dužan da poštuje principe i načela o zaštiti životne sredine, režim saobraćaja, mrežu podzemnih instalacija komunalne infrastrukture, preglednost na raskrsnicama i vizuru spomenika kulture i znamenitih obeležja.
Prostor određen za postavljanje posuda za odlaganje komunalnog otpada na javnim površinama mora biti obeležen, ograđen i obezbeđen, odnosno uređen prema standardima koje utvrdi komisija iz člana 8. ove odluke.
Mesta na kojima se postavljaju posude za otpad u blokovima stambenih zgrada, u slučaju kada to nije određeno projektom za izgradnju objekata, određuju se Programom postavljanja posuda.
Program postavljanja posuda može se menjati i dopunjavati u toku godine, u zavisnosti od potrebe i u postupku kao za njegovo donošenje.
Po nalogu organizacione jedinice za poslove komunalne inspekcije može se povećati broj posuda za otpad zbog povećanja količine otpada.
Lokacije na kojima se postavljaju kištre ili drugi standardni tipovi posuda za odlaganje komunalnog otpada na teritoriji seoskih mesnih zajednica se određuju
Programom postavljanja posuda u saradnji sa savetom mesne zajednice na čijoj teritoriji se posude postavljaju.
Mesta za smeštaj posuda za otpad, odnosno javne površine određene za smeštaj posuda za otpad i posude za otpad se moraju prati i dezinfikovati od strane JKP "Čistoća" i to:
- u vreme od 1. novembra do 31. marta najmanje jedanput,
- u ostalim mesecima najmanje jedanput u 3 meseca.
Pri sakupljanju i odvoženju otpada JKP "Čistoća" je dužna da vodi računa da se ne rasipa otpad, ne podiže prašina, ne širi smrad i ne stvara buka, ne prljaju i ne oštećuju površine određene za držanje sudova za otpad, kao i da se posude za otpad vrate na određeno mesto.
JKP "Čistoća" je dužno da u slučaju promene dinamike sakupljanja i odvoženja otpada obavesti korisnike usluga o nastalim promenama i otpad odveze najkasnije u roku od sedam dana.
Organizaciona jedinica nadležna za poslove komunalne inspekcije nalaže JKP "Čistoća" da postavi dodatne posude za otpad zbog trenutnog povećana količine otpada, ili češće iznošenje otpada kada je to neophodno, kao i popravku i zamenu oštećenih ili dotrajalih sudova za otpad.
Sva fizička lica, pravna lica i preduzetnici, dužni su da sa otpadom postupaju tako što će na mestu njihovog nastajanja vršiti razvrstavanje i sakupljanje po vrsti otpada i postupati sa njima na način regulisan ovom odlukom i godišnjim Programom.
Primarnom selekcijom prikupljeni otpad JKP "Čistoća" odvozi na postrojenje za sekundarnu selekciju otpada ili predaje operateru koji poseduje dozvolu za upravljanje otpadom na dalji tretman.
Korisnici usluge upravljanja komunalnim otpadom dužni su da opasan otpad (otpadne baterije, ulja, boje i lakovi, pesticidi, elektronski i električni otpad, otpad koji sadrži azbest i dr.), samostalno odlože na mesto određeno za selektivno sakupljanje opasnog otpada ili predaju operateru sa dozvolom za upravljanje opasnim otpadom.
Sa posebnim tokovima otpada sa postupa u skladu sa Zakonom o upravljanju otpadom i posebnim zakonima.
Korisnici usluge upravljanja komunalnim otpadom dužni su da odlažu komunalni otpad na način kako je to propisano odredbama ove odluke, u okviru godišnjeg Programa.
Korisnik usluge upravljanja komunalnim otpadom dužan je da:
1) vrši primarnu selekciju komunalnog otpada radi reciklaže;
2) odlaže otpad u kontejnere, kante ili eko kese i drugu opremu vršioca delatnosti upravljanja komunalnim otpadom, na mestima i na način kako je određeno Programom postavljanja posuda;
3) predaje u reciklažni centar za sakupljanje otpada opasan otpad iz domaćinstva (otpadne baterije, akumulatori, ulja i maziva, otpad od električnih i elektronskih proizvoda, boje i lakovi sl.);
4) uslugu koristi na način da ne ometa druge korisnike upravljanja otpadom i ne ugrožava životnu sredinu;
5) ne oštećuje i ugrožava objekte i opremu za sakupljanje otpada, a koji su u funkciji obavljanja komunalne delatnosti upravljanja otpadom.
Lice koje postupi suprotno obavezi iz stava 2. tačka 5. ovog člana dužno je da JKP "Čistoća" nadoknadi pričinjenu štetu.
U cilju zaštite čistoće na javnim i drugim površinama i zaštite životne sredine i zdravlja građana zabranjeno je:
1) odlagati komunalni otpad namenjen za reciklažu u posude za komunalni otpad, ukoliko je na datom području organizovano sakupljanje reciklabilnog otpada;
2) mešati opasan otpad sa komunalnim otpadom;
3) odlagati komunalni otpada izvan posuda namenjenih za odlaganje otpada;
4) rasturati i uzimati otpad iz sudova za otpad;
5) kabasti otpad, baštenski otpad i opasan otpad iz domaćinstva odlagati izvan mesta određenog za odlaganje te vrste otpada;
6) paliti smeće u posudama za otpad;
7) odlagati neugašen pepeo;
8) spaljivati otpad koji se može ponovo koristiti;
9) odlagati otpad iz domaćinstva, zemlju, pesak, građevinski materijal od rušenja na javnim i drugim površinama;
10) odlagati građevinski materijal od rušenja u posude za otpad;
11) neovlašćeno pomerati posude za otpad sa mesta određenih Programom postavljanja posuda;
12) uništavati posude za otpad (kontejnere, kante, kištre, cepati kese sa reciklabilnim otpadom);
13) vršiti prevoz otpada do mesta određenog za sekundarnu selekciju otpada u otvorenim posudama, odnosno vozilom kojim nije obezbeđeno da se otpad ne rastura;
14) odlagati sporedne proizvode životinjskog porekla i leševe manjih uginulih životinja u posude za otpad, spaljivati ih ili zakopavati;
15) parkiranje motornih vozila na mestu pored kontejnera i na mestima koja onemogućavaju prilaz vozilima JKP "Čistoća";
16) odlagati kartonsku ambalažu iz objekata koji obavljaju trgovinsku delatnost, a koja nije prethodno ispresovana, u posude za odlaganje otpada;
17) sipati vodu i drugu tečnost u posude za odlaganje otpada.
Korisnici usluga u objektima individualnog stanovanja su dužni da posude za odlaganje otpada drže u okviru svoje parcele, a iznose ih na odgovarajuće mesto u vreme odvoženja otpada.
Pravno lice i preduzetnici dužni su da tipizirane posude za otpad obezbede i postave na odgovarajućim mestima u okviru objekta ili na otvorenom mestu koje omogućava lako odvoženje otpada.
Posude za otpad kod kategorije domaćinstva obezbeđuje JKP "Čistoća".
Posude za otpad kod novoizgrađenih stambenih, stambeno-poslovnih i poslovnih objekata obezbeđuje investitor, odnosno vlasnik objekta i postavlja ih na mesto određeno projektnom dokumentacijom, uz obavezu odražavanja i zamene istih.
Posude za otpad, u skladu sa članom 9. ove odluke, za novopostavljene kioske nabavlja vlasnik, odnosno preduzetnik i dokaz o tome dostavlja JKP "Čistoća", uz obavezu održavanja i zamenu istih.
Ukoliko organizaciona jedinica za poslove komunalne inspekcije utvrdi da objekat u funkciji poseduje odgovarajući prostor, ali posude za odlaganje otpada nisu postavljene, naložiće postavljanje istih investitoru, odnosno stambenoj zajednici stambene zgrade.
Organizatori manifestacije ili drugih aktivnosti na javnim površinama, dužni su da od JKP "Čistoća" za vreme trajanja takvih skupova obezbede dovaljan broj posuda za otpad, da očiste prostor na kome su iste održane i da sakupljen otpad predaju JKP "Čistoća", saglasno ugovoru o preuzimanju otpada koji zaključuju pre dobijanja rešenja za održavanje manifestacije.
Ukoliko organizatori po završenim aktivnostima ne postupe u skladu sa prethodnim stavom ovog člana, isti će očistiti JKP "Čistoća" na račun organizatora.
Izvođač radova dužan je da ugovori transport i deponovanje, odnosno odlaganje građevinskog otpada sa lokacije na kojoj se vrši generisanje građevinskog otpada sa JKP "Čistoća" i dokaz o tome dostavi uz prijavu početka izvođenja radova organizacionoj jedinici nadležnoj za poslove komunalne inspekcije i komunalne policije.
JKP "Čistoća" je dužno da građevinski otpad odlaže na deponiju građevinskog otpada.
JKP "Čistoća" može da vrši vanredno iznošenje građevinskog otpada po posebnim zahtevima i uz posebnu naknadu.
JKP "Čistoća" je dužna da bez naknade prihvati građevinski otpad ako ga fizička lica dovezu sopstvenim prevozom do deponije građevinskog otpada, kao i građevinski otpad nastao prilikom prinudnog izvršenja rešenja koje sprovodi Gradska uprava.
JKP "Čistoća" je dužno da jedanput mesečno u prolećnom i jesenjem periodu obezbedi sakupljanje vrtnog otpada iz objekata individualnog stanovanja, tako što će preko sredstava javnog informisanja obavestiti korisnike o mestima za odlaganje i načinu odlaganja takve vrste otpada.
JKP "Čistoća" je dužno da obezbedi prikupljanje kabastog otpada dva puta godišnje iz stambenih jedinica bez naknade tako što će preko sredstava javnog informisanja obavestiti korisnike o mestima za odlaganje i načinu odlaganja takve vrste otpada.
ODRŽAVANJE GRADSKE DEPONIJE KOMUNALNOG OTPADA
Deponijom upravlja JKP "Čistoća" u skladu sa Projektom sanacije i rekultivacije sa radnim planom do zatvaranja.
Deponija prestaje da se koristi kad na njenoj površini nije moguće odlaganje novih količina otpada ili kada ugrožava životnu sredinu, a nije moguće izvršiti sanaciju ili kada bude izgrađena tehničko-tehnološka jedinica za regionalno odlaganje i tretman komunalnog otpada.
Komunalni otpad na deponiju može da dovozi i korisnik usluga ako pribavi odobrenje od JKP "Čistoća" i plati posebnu naknadu čiju visinu određuje ovo preduzeće, u skladu sa Programom.
Korisnik usluga je dužan da komunalni otpad dovozi u radno vreme deponije i isti odlaže na mesto koje odredi JKP "Čistoća".
U slučaju odlaganja otpada van deponije organizaciona jedinica za poslove komunalne inspekcije i komunalne policije će naložiti počiniocu da isti ukloni i odloži na deponiju.
Zabranjeno je stvaranje divljih deponija.
Uklanjanje divljih deponija iz prethodnog stava JKP "Čistoća" je dužno da izvr-
ši na teret lica koja su deponovala otpad ukoliko su poznata, a ukoliko se ne može utvrditi počinilac, uklanjanje otpada izvršiće se na teret sredstava predviđenih Programom.
NAČIN NAPLATE USLUGE SAKUPLJANJA, ODVOŽENJA I DEPONOVANJA OTPADA
Cenu komunalne usluge sakupljanja, transporta i deponovanja otpada utvrđuje JKP "Čistoća", na osnovu elemenata za obrazovanje cena komunalnih usluga propisanih Zakonom o komunalnim delatnostima, uz saglasnost Skupštine grada Kraljeva, i sastavni je deo Godišnjeg programa.
Korisnici komunalne usluge su dužni da plaćaju sakupljanje, transport i deponovanje komunalnog otpada, ako teritorijalno pripada području na kome je ova komunalna delatnost uređena.
Između korisnika komunalnih usluga i JKP "Čistoća" ne zaključuje se pojedinačni ugovor, osim kada je to ovom odlukom izričito predviđeno, već se smatra da je ugovorni odnos o pružanju komunalne usluge nastao započinjanjem korišćenja komunalne usluge, odnosno početkom pružanja komunalne usluge, kao i kada se komunalna usluga koristi suprotno propisima i korisnik ne prijavi započinjanje korišćenja komunalne usluge.
Cena za uslugu sakupljanja i odvoženja komunalnog otpada utvrđuje se u zavisnosti od vrste korisnika, površine stambenog, odnosno poslovnog prostora, dvorišta i trotoara, vrste delatnosti privrednih subjekata, dinamike odvoženja otpada, zone i ostalih okolnosti koje utiču na cenu u skladu sa zakonom.
Svi korisnici usluge sakupljanja i odvoženja komunalnog otpada svrstani su u sledeće kategorije:
Br. |
KATEGORIJE |
I |
Porodične stambene zgrade, stanovi, uključujući pomoćne prostorije, garaže i dvorišta |
II |
Obrazovanje, nauka (visokoškolske ustanove, škole, predškolske ustanove, domovi učenika, Dečije odmaralište), kultura (istorijski arhiv, muzej, kulturni centar, domovi kulture, pozorišta, zavod za zaštitu kulture, biblioteke, muzeji, galerije, bioskopi), informacije (TV radio i novinske kuće), zdravstvena i socijalna zaštita i humanitarne organizacije (zdravstvene ustanove, veterinarske stanice, Veterinarski institut, stomatološke i druge ordinacije, domovi zdravlja, Zavod za javno zdravlje, bolnice i specijalne bolnice, Crveni krst), |
III |
Industrija i rudarstvo, proizvodnja i proizvodne usluge, saobraćaj građevinarstvo, poljoprivreda, šumarstvo, vodoprivreda, (proizvodnja uglja i ostalog rudnog bogatstva, tekstilna proizvodnja, izrada odeće, obuće i ostalih predmeta od tekstila, kože i drugih materijala, proizvodnja, prerada i pakovanje proizvoda biljnog i životinjskog porekla, proizvodnja hleba i peciva, proizvodnja torti i kolača, proizvodnja cveća i ukrasnog šiblja, prerada drveta i izrada nameštaja i drugih predmeta od drveta, prerada metala i izrada metalne galanterije, prerada ostalih materijala, štamparije, različite proizvodno-zanatske usluge, (automehaničarske, autolimarske, autolakirerske, tapetarske, staklorezačke, kovačke, roletnarske usluge, tehničkog pregleda i vulkanizerske, vodoinstalaterske električarske, obućarske, krojačke, časovničarske radnje, autoperionice, šlep službe, radnje za popravku kućnih i industrijskih aparata, alata i mašina), usluge hotelskog smeštaja, izrada i popravka puteva proizvodnja i distribucija vode i toplotne energije, autoprevoznička preduzeća (prevoz putnika i robe), železnica, AMSS |
IV |
Sudovi, tužilaštva, javni sektor: ustanove, državni organi i organizacije i sl. (Gradska uprava, Mesne zajednice, JP za uređenje građevinskog zemljišta, OSA, RZZO, RF PIO, NZS, zatvor, Centar za socijalni rad, Turistička organizacija, MUP, Žandarmerija, Vojne pošte i Vojne ustanove, Ministarstvo finansija, Republički hidrometeorološki zavod, Stambene zadruge), crkve, manastiri, eparhijski upravni odbor, razna udruženja, sportska i ostala društva i političke partije (penzionera, paraplegičara, lovačko, planinarsko, šahovski, fudbalski, odbojkaški, košarkaški i ostali sportski klubovi i udruženja, sportski centar, hale sportova, balon sale), saloni za rekreaciju i oblikovanje tela (teretane, fitnes, pilates, aerobik), neproizvodne usluge (advokatske, knjigovodstvene, finansijske, konsalting, radnje za hemijsko čišćenje, osiguravajuće društva, projektantske, geodetske usluge, agencije za promet nekretninama, turističke agencije, notari, izvršitelji, omladinske zadruge, fotokopirnice i fotografske radnje |
V |
Ugostiteljstvo, turizam (restoranske usluge, usluge prodaje hrane i pića, i razne dečije igraonice i ostali) i ostale usluge, zanatstvo (frizerske radnje, kozmetičke radnje, saloni za ulepšavanje, solarijumi, taksi službe, renta kar i ostale lične i druge usluge), trgovina (maloprodajni i veleprodajni objekti, marketi, supermarketi, diskonti pića, apoteke, poljoprivredne apoteke, cvećare, knjižare, gvožđare, zlatare, optičarske radnje, pet šopovi, bio šopovi, prodavnice pogrebne opreme, prodavnice boja i lakova, trgovine malih i velikih kućnih aparata, kompjuterske opreme i mobilnih uređaja, trgovina mesa i mesnih prerađevina, pečenjare, pekare, poslastičarnice, trgovina mleka i mlečnih prerađevina, ribarnice, drogerije, veledrogerije, saloni nameštaja, saloni automobila, auto-placevi), trgovina polovnom robom, distribucija električne energije, državne lutrije, kladionice i kockarnice, pijaca, banke, pošte, Privredna komora, benzinske pumpe |
Cena za uslugu sakupljanja i odvoženja komunalnog otpada kod kategorije domaćinstava utvrđuje se po metru kvadratnom stambenog prostora (uključujući i pomoćne prostorije: šupe, ostave, garaže i sl.) i dvorišta i trotoara, i plaća se mesečno najkasnije do 15. u mesecu za prethodni mesec.
Cena za uslugu sakupljanja i odvoženja komunalnog otpada kod kategorije poslovnog prostora utvrđuje se po metru kvadratnom poslovnog prostora i dvorišta, trotoara i placeva i plaća se mesečno najkasnije do 15. u mesecu za prethodni mesec.
Za usluge vanrednog iznošenja otpada korisnik poslovnog prostora zaključuje sa JKP "Čistoća" Kraljevo poseban ugovor i plaćanje se vrši na osnovu izvršene usluge.
Cena za uslugu sakupljanja i odvoženja komunalnog otpada utvrđuje se u paušalnom iznosu za menjačnice, objekte privremenog karaktera, kioske u kojima se vrši prodaja štampe, duvana, životnih namirnica i druge montažne objekte (uređaji za industrijski pakovani sladoled i pokretne tezge za prodaju kokica, krofni, bižuterije i sl.) i plaća se mesečno najkasnije do 15. u mesecu za prethodni mesec.
Za formirane letnje bašte i plažne barove, splavove u vreme trajanja zauzeća javnih površina se u paušalnom iznosu plaća cena za uslugu sakupljanja i odlaganja komunalnog otpada i plaća se mesečno najkasnije do 15. u mesecu za prethodni mesec.
Cena za uslugu sakupljanja i odvoženja komunalnog otpada utvrđuje se u paušalnom iznosu za organizatore javnih skupova i manifestacija (osim manifestacija humanitarnog karaktera), prezentacija određenih proizvoda, priređivanje sajmova, izložbi raznih predmeta i slično, priređivače zabavnih igara, cirkusa, luna parkova, ringišpila na javnim površinama, postavljanja klizališta na otvorenom i sl, smeštaj građevinskog i drugog materijala, smeštaj ogreva o čemu se zaključuje ugovor sa JKP "Čistoća" Kraljevo.
Poslovno-stambene zone utvrđuju se u sledećim granicama:
Prva poslovno-stambena zona polazi sa leve obale reke Ibar, izlazi na Ibarsku magistralu kod benzinske pumpe u naselju Čibukovac (NIS-ova benzinska pumpa), ide desnom stranom Ibarske magistrale i obuhvata naselja Braće Jovanović, Vojno naselje, Bogavčevo brdo, zatim ide Adranskom ulicom i obuhvata naselja desno od Adranske ulice (Ratarsko imanje) sve do kružnog toka, zatim skreće desno u ulicu Vojvode Stepe, obuhvata naselje Grdica, desnu stranu ulice Živojina Lazića Solunca do raskrsnice sa ulicom Tike Kolarevića, odatle nastavlja desnom stranom pruge Čačak - Kraljevo do ulice Vasilije Kočović do nadvožnjaka, odakle ide ulicom Alimpije Janković, ide Blažićevom ulicom, M. Milovanovića Grčkog, Stadionskom, sve do Industrijske ulice (pasarela kod autobuske stanice), silazi prema Spomen parku, na železničku prugu, obuhvata desnu stranu železničke pruge Kraljevo - Kragujevac, do mosta "Kamidžora", vraća se i obuhvata naselje Sijaće polje, ograničeno levom obalom reke Ibar i završava se kod polazne tačke (NIS-ova benzinska pumpa u naselju Čibukovac).
Druga poslovno-stambena zona počinje od Spomen parka, obuhvata levu stranu od pruge Kraljevo - Kragujevac, do mosta "Kamidžora", obuhvata naselja: deo Čibukovca, sa leve i desne strane Ibarske magistrale, Jarčujak, Sirču, Šumarice, Ribnicu, Bunjačko brdo, Kovanluk, Beranovac, Jovac, Sovljak, Ratinu, Vrbu, Adrane, Konarevo, Kovači, Žiča i naseljeno mesto Mataruška Banja.
Treća poslovno-stambena zona obuhvata levu stranu Ibarske magistrale gledajući iz pravca Raške, uključujući i naselje Bogutovac i Bogutovačku banju, naseljena mesta Ušće i Studenica, Vitanovac, Vitkovac i ostalo građevinsko zemljište koje se nalazi na teritoriji grada Kraljeva.
Za poslovne prostore, dvorišta i placeve locirane po stambeno-poslovnim zonama i kategorije korisnika u okviru zona utvrđuju se koeficijenti u plaćanju naknade za usluge sakupljanja i odvoženja otpada otpada na sledeći način:
STAMBENI I POSLOVNI PROSTOR
Kategorije |
ZONE |
||
|
I |
II |
III |
I |
1 |
1 |
1 |
II |
1 |
1 |
1 |
III |
1,2 |
1,05 |
1 |
IV |
1,8 |
1,3 |
1,1 |
V |
4,5 |
2,4 |
1,4 |
DVORIŠTA I PLACEVI
Kategorije |
ZONE |
||
|
I |
II |
III |
I |
1 |
1 |
1 |
II |
3,6 |
3 |
1,9 |
III |
10 |
6,5 |
4,1 |
IV |
14,8 |
10 |
5,7 |
V |
30 |
13 |
8 |
U paušalnom iznosu, a u zavisnosti od zone kojoj se korisnik nalazi, kvadrature i perioda korišćenja, usluge sakupljanja i odvoženja otpada, plaćaju se za:
- menjačnice, objekte privremenog karaktera, kioske u kojima se vrši prodaja štampe, duvana, životnih namirnica, i druge montažne objekte (uređaji za industrijski pakovani sladoled i pokretne tezge za prodaju kokica, krofni, sladoleda na točenje, proizvoda starih i umetničkih zanata i proizvoda domaće radinosti, umetničkih slika, novina, časopisa, knjiga, za prodaju prigodnih poklona povodom Nove godine - Božića, 8. marta sl.), letnje bašte, barove i splavove.
- zauzeća javnih površina od strane pravnih lica i preduzetnika: cirkusa, ringišpila, luna parkova, zabavno muzičkih predstava, predstava kulturnog i sportskog sadržaja, klizališta, sajmova, izložbi, prezentacija određenih proizvoda smeštaja građevinskog i drugog materijala, smeštaja ogreva, priređivanje dečije zabave putem zabavnih automobilčića i sl, automata, trambolina, izvođenje artističkog i dr. kulturnog programa i slično.
- zauzeća javnih površina od strane fizičkih lica za smeštaj građevinskog i drugog materijala, za smeštaj ogreva i izvođenje artističkog i dr. kulturnog programa i sl.
Pravo na subvencionisanu cenu za izvršenu uslugu sakupljanja i deponovanja otpada korisnici socijalne pomoći mogu ostvariti posebnom odlukom, u skladu sa zakonom.
Na ime deponovanja otpada plaća se poseban iznos u visini od 15% od iznosa utvrđene cene za uslugu sakupljanja i odvoženja komunalnog otpada.
JKP "Čistoća" Kraljevo je u obavezi da od korisnika usluga naplati utvrđenu cenu za stvarno izvršenu uslugu.
Pod izvršenom uslugom smatraju se i situacije kada korisnici ne raspolažu odgovarajućim sudovima za otpad, kao i kada je onemogućen prilaz komunalnom vozilu, a za to nije odgovorno JKP "Čistoća" Kraljevo.
Korisnici usluge su dužni da dostave pisano obaveštenje JKP "Čistoća" Kraljevo o svakoj promeni koja utiče na odnose između njih i preduzeća u roku od 8 dana od dana nastale promene.
Izveštaj o realizaciji Lokalnog plana upravljanja otpadom razmatra Skupština grada Kraljeva jedanput u dve godine, na predlog unutrašnje organizacione jedinice nadležne za zaštitu životne sredine, a koja nakon usvajanja dostavlja izveštaj nadležnom ministarstvu i Agenciji za zaštitu životne sredine.
JKP "Čistoća" je dužno da vodi i čuva evidenciju o prikupljenom komunalnom otpadu, koju dostavlja nadležnoj unutrašnjoj organizacionoj jedinici za poslove zaštite životne sredine i Agenciji za zaštitu životne sredine, do kraja marta, a za prethodnu godinu.
Unutrašnja organizaciona jedinica za zaštitu životne sredine vodi popis neuređenih deponija i podatke o tome dostavlja Agenciji za zaštitu životne sredine, a na osnovu podataka dostavljenih od strane unutrašnje organizacione jedinice komunalne policije.
Ukoliko usled više sile ili drugih razloga koji se ne mogu predvideti, odnosno sprečiti, dođe do poremećaja i prekida u pružanju komunalne usluge JKP "Čistoća" je dužno da bez odlaganja preduzme mere na otklanjanju uzroka poremećaja, odnosno prekida ili na drugi način obezbedi zadovoljavanje potreba korisnika.
Mere iz stava 1. ovog člana, koje JKP "Čistoća" preduzima, su radno angažovanje zaposlenih, kao i angažovanje trećih lica u obezbeđivanju pružanja komunalne usluge, uz hitne popravke komunalnih objekata i uređaja i kroz preduzimanje drugih mera koje utvrđuje unutrašnja organizaciona jedinica za komunalne poslove.
Poslove inspekcijskog nadzora nad primenom ove odluke vrši unutrašnja organizaciona jedinica za inspekcijske poslove preko komunalnih inspektora, sa ovlašćenjima utvrđenim zakonom.
Komunalno-policijske poslove i kontrolu primene ove odluke vrši unutrašnja organizaciona jedinica za poslove komunalne policije, u skladu sa Zakonom o komunalnoj policiji i drugim propisima.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 100.000,00 dinara, izdavanjem prekršajnog naloga, kazniće se pravno lice ukoliko postupi suprotno odredbama člana 7; člana 8. stav 5; člana 10; člana 11. stav 1. i stav 2; člana 12; člana 13 stav 1; člana 14. stav 1. i stav 3; člana 15; člana 16; člana 17. stav 2; člana 18. stav 1, stav 2. i stav 3; člana 19; člana 20. stav 1, stav 2. i stav 4; člana 21; člana 23. stav 2; člana 24; člana 25. stav 3; člana 32. stav 3; člana 33. stav 1. i stav 3 i člana 34. stav 1. i stav 2.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 20.000,00 dinara, izdavanjem prekršajnog naloga, kazniće se odgovorno lice u pravnom licu ukoliko postupi suprotno odredbama navedenim u prethodnom stavu ovog člana.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 60.000,00 dinara, izdavanjem prekršajnog naloga, kazniće se preduzetnik ukoliko postupi suprotno odredbama člana 14. stav 1. i stav 3; člana 15; člana 16; člana 17. stav 2; člana 18. stav 2. i stav 3; člana 19. stav 1; člana 20. stav 1; člana 23. stav 2; člana 24. stav 1; člana 25. stav 3. i člana 32. stav 3.
Novčana kazna u fiksnom iznosu od 20.000,00 dinara, izdavanjem prekršajnog naloga, propisuje se za prekršaje fizičkog lica ukoliko postupi suprotno odredbama člana 14. stav 1. i stav 3; člana 15; člana 16; člana 17. stav 1; člana 18. stav 2; člana 23. stav 2; člana 24. stav 1; člana 25. stav 3. i člana 32. stav 3.
Grad Kraljevo obezbeđuje obavljanje delatnosti upravljanja komunalnim otpadom iz člana 5. stav 4. i člana 18. stav 1. ove odluke, u skladu sa dinamikom predviđenom Lokalnim planom upravljanja otpadom i programskim budžetiranjem grada Kraljeva.
Danom stupanja na snagu ove odluke, prestaju da važe odredbe člana 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36. i 37. Odluke o komunalnom uređenju ("Službeni list opštine Kraljevo", broj 10/98, 21/98, 15/99 i "Službeni list grada Kraljeva", broj 10/09, 17/09, 12/10 i 16/10).
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kraljeva".