PRAVILNIKO RADIONICAMA ZA TAHOGRAFE("Sl. glasnik RS", br. 13/2017 i 80/2018) |
Ovim pravilnikom propisuju se: bliži opis poslova radionice; sadržina Uverenja o ispravnosti tahografa i informativne nalepnice; način vođenja evidencije o poslovima radionice; uslovi koje mora da ispuni privredno društvo, odnosno javno preduzeće; način dokazivanja ispunjavanja uslova; sadržina zahteva za izdavanje, produžetak i izmenu dozvole radionice za tahografe (u daljem tekstu: dozvola); sadržina i način vođenja evidencije o radionicama za tahografe i tehničarima.
Definicije
Izrazi korišćeni u ovom pravilniku imaju sledeće značenje:
1) Senzor kretanja je deo tahografa koji obezbeđuje signal koji predstavlja brzinu vozila i/ili pređeni put;
2) Nezavisni izvor signala kretanja (IMS) je dodatni i nezavisni izvor signala koji tahografu obezbeđuje podatak o kretanju vozila;
3) Konstanta tahografa je brojčana vrednost koja je jednaka vrednosti ulaznih signala neophodnih za prikaz i evidentiranje pređenog puta od jednog kilometra i izražava se ili u broju impulsa po kilometru (k = … imp/km) ili u broju obrtaja po kilometru (k = … obr/km);
4) Karakteristični koeficijent vozila je brojčana vrednost koja je jednaka broju izlaznih signala koji emituje deo vozila koji je povezan sa tahografom (glavno vratilo menjačkog prenosnika) dok vozilo prelazi put od jednog kilometra i izražava se ili u broju impulsa po kilometru (w = … imp/km) ili broju obrtaja po kilometru (w = … obr/km);
5) Efektivni obim točkova je prosečan pređeni put koji pređu točkovi na pogonskoj osovini tokom jednog punog obrtaja i izražava se na sledeći način: "l = … mm";
6) Univerzalno vreme (UTC) je vreme koje odgovara nultoj vremenskoj zoni, odnosno vremenu po meridijanu Griniča, a po kome se evidentiraju aktivnosti vozača na digitalnom tahografu;
7) Adapter je deo tahografa, različit od nezavisnog izvora signala kretanja (IMS), koji obezbeđuje signal koji predstavlja brzinu vozila i/ili pređeni put i koji se:
(1) ugrađuje i koristi samo u vozilima vrste M1 i N1,
(2) ugrađuje u slučaju da ne postoji tehnička mogućnost ugradnje nijednog drugog senzora kretanja koji zadovoljava zahteve AETR sporazuma,
(3) ugrađuje između jedinice u vozilu i mesta generisanja signala brzine vozila i/ili pređenog puta integrisanim senzorima ili alternativnim vezama;
8) Generacija tahografa označava skup karakteristika tahografa, u pogledu konstrukcije i funkcionalnosti, propisanih AETR sporazumom koji važe ili su važili u određenom vremenskom periodu.
Posao ugradnje tahografa u motorno vozilo vrši tehničar zaposlen u radionici za tahografe (u daljem tekstu: radionica) koja vrši ugradnju, u skladu sa uputstvom proizvođača tahografa odnosno smernicama proizvođača motornog vozila.
Jedinica u vozilu se mora ugraditi u vozilo na način da vozač iz svog sedišta može jasno da vidi brzinomer, odometar i sat, a da istovremeno svi delovi tih instrumenata, uključujući i elemente prenosa, budu zaštićeni od slučajnog oštećenja.
Tahograf namenjen za ugradnju u vozilo mora, u pogledu konstrukcije i funkcionalnosti, da zadovoljava zahteve propisane AETR sporazumom i da u pogledu tačnosti prikazivanja i beleženja, ispunjava zahteve najveće dozvoljene greške date u tački 1) Priloga 1 - NAJVEĆE DOZVOLJENE GREŠKE, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo. Zahtevi za ugradnju tahografa, odnosno zamenu dela tahografa dati su u Prilogu 2 - ZAHTEVI ZA UGRADNJU TAHOGRAFA, ODNOSNO ZAMENU DELU TAHOGRAFA koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Serijski broj tahografa, određen od proizvođača tahografa, jednoznačno određuje svaki pojedinačni tahograf.
Pri ugradnji tahografa u vozilo mora se izvršiti prilagođavanje konstante tahografa "k" i karakterističnog koeficijenta vozila "w".
Vozila sa dva ili više prenosna odnosa zadnje osovine moraju da imaju takvu preklopnu napravu kojom se automatski obezbeđuje prilagođavanje različitih prenosnih odnosa sa prenosnim odnosom kome je tahograf prilagođen pri ugradnji.
Prilikom ugradnje tahografa u vozila vrste M1 i N1 gde ne postoji tehnička mogućnost priključenja senzora kretanja na menjački prenosnik, ugrađuje se adapter što je bliže moguće onom delu vozila koji daje ulazne impulse.
Radionica koja je izvršila ugradnju tahografa u vozila vrste M1 i N1 postavlja dodatnu informativnu nalepnicu pored informativne nalepnice tahografa koja od podataka sadrži najmanje sledeće:
1) deo vozila gde je ugrađen adapter, ukoliko postoji;
2) deo vozila gde je senzor kretanja ugrađen, ako nije priključen na menjački prenosnik ili ako se adapter ne koristi;
3) opis boje kabla koji povezuje adapter i deo vozila sa kojeg se obezbeđuju ulazni impulsi brzine i/ili pređenog puta, za digitalne tahografe;
4) serijski broj senzora kretanja u adapteru, za digitalne tahografe.
Posao ugradnje tahografa podrazumeva i sačinjavanje Zapisnika o ugradnji i opravci tahografa čiji je sadržaj i izgled dat na Obrascu 1, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Podatke iz Zapisnika o ugradnji i opravci tahografa radionica unosi u informacioni sistem Agencije za bezbednost saobraćaja (u daljem tekstu: Agencija) i pridružuje, ukoliko je potrebno, fotografije sačinjene prilikom ugradnje tahografa.
Posao aktivacije podrazumeva, nakon ugradnje tahografa u vozilo, aktiviranje funkcije evidentiranja i čuvanja podataka kod digitalnog tahografa korišćenjem kartice radionice.
Posao kontrole podrazumeva utvrđivanje stanja tahografa kako bi se, pre pristupanja ugradnji novog ili opravljenog tahografa, odnosno pregledu tahografa, utvrdilo da li tahograf, odnosno vozilo zadovoljava sledeće uslove:
1) da na mestima koja sprečavaju otvaranje kućišta tahografa postoje neoštećene, jednoobrazne i važeće plombe sa originalnim žigom proizvođača tahografa ili žigom za opravku tahografa ili žigom za prvo overavanje tahografa;
2) da na svim mestima navedenim u članu 15. stav 1. tač. 1) do 5) ovog pravilnika, za analogne tahografe, odnosno stav 2. tač. 2) i 3) tog člana, za digitalne tahografe, postoje neoštećene, jednoobrazne i važeće plombe sa žigom za pregled tahografa;
2a) da na analognom tahografu postoji dodatna jednoobrazna i neoštećena numerisana zaštita kućišta u skladu sa uputstvom proizvođača, odnosno njegovog predstavnika u Republici Srbiji;
3) da ne postoji uređaj ili naprava za manipulaciju koji može da dovede do neovlašćene izmene signala ili podataka sa tahografa;
4) da vozilo ima, u skladu sa propisima, ugrađen i uključen ispravan graničnik brzine i da je graničnik brzine odgovarajuće podešen;
5) da digitalni tahograf ugrađen u vozilo, u pogledu generacije tahografa, zadovoljava zahteve iz Priloga 2;
6) da na adapteru i njegovim spojevima postoje neoštećene plombe, za vozila vrste M1 i N1;
7) da stanje ukupnog pređenog puta na odometru nije manje od poslednjeg dostupnog podatka o ukupnom pređenom putu tog vozila u informacionom sistemu.
U slučaju da se u postupku kontrole utvrdi da tahograf, odnosno vozilo ne zadovoljava neki od uslova iz stava 1. tač. 1), 2a), 3), 4), 5) i 7) ovog člana radionica neće pristupiti pregledu tahografa dok se utvrđena nepravilnost ne otkloni.
Posao kontrole podrazumeva i sačinjavanje Zapisnika o kontroli tahografa ukoliko je u postupku kontrole utvrđeno da nije zadovoljen neki od uslova iz stava 1. tač. 1)-6) ovog člana.
Sadržaj i izgled Zapisnika o kontroli tahografa dat je na Obrascu 2, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Podatke iz Zapisnika o kontroli tahografa radionica unosi u informacioni sistem Agencije i pridružuje, ukoliko postoje, sačinjene fotografije utvrđenih nepravilnosti.
Posao pregleda analognog tahografa podrazumeva preduzimanje radnji kojima se, na praznom, tehnički ispravnom vozilu sa pravilno podešenim pritiskom u pneumaticima:
1) vrši spoljašnji pregled i identifikacija tahografa, kojima se utvrđuje da li tahograf u pogledu izgleda, natpisa i oznaka odgovara tipskim karakteristikama, tj. da li postoji natpisna pločica, da li na tahografu postoje mehanička oštećenja (npr. brave, skale, odometra, prednje maske), postojanje i ispravnost sijalice za osvetljenje skale i drugih propisanih sastavnih delova tahografa;
2) vrši određivanje karakterističnog koeficijenta vozila "w", na poligonu sa mernom stazom ili na valjcima, i merenje efektivnog obima točkova "l";
3) testira probni rad, odnosno vrši provera rada tahografa (otklon kazaljke u celom opsegu skale, rad odometra, ispravnost signalizacije tahografa, provera autodijagnostike, ispravno funkcionisanje uređaja za promenu aktivnosti vozača, ispravno funkcionisanje dodatnih sklopova u tahografu i dr.), sa odgovarajućim tahografskim listićima umetnutim u tahograf koji je podešen na zvanično vreme u Republici Srbiji;
4) sa tahografom podešenim na 03:00 časa i odgovarajućim tahografskim listićima umetnutim u tahograf otpočinje provera usklađenosti satnog mehanizma i pisača, provera satnog mehanizma, brzinomera i odometra, odnosno utvrđuje da li je prikaz vremena, brzine i pređenog puta u okviru najveće dozvoljene greške date u tački 1), podtačka (1) Priloga 1 i formira ispitni dijagram u automatskom režimu rada uređaja za merenje brzine i pređenog puta ili ručno, ukoliko uređaj nema tu opciju, radi provere beleženja tahografa;
5) upotrebom sredstva za kontrolu zapisa (šablonom) proverava beleženje tahografa, odnosno da li je beleženje ispravno i da li se na tahografskom listiću zapis svih pisača, u istom trenutku vremena, nalazi unutar ucrtanih polja tolerancije sredstva za kontrolu zapisa (šablona). Beleženje brzine je ispravno ako je zapis brzine unutar ucrtanog polja za granice dozvoljene greške za tu mernu tačku. Beleženje radnih aktivnosti je ispravno ako se radijalne linije koje odgovaraju oznakama radnih aktivnosti nalaze unutar odgovarajućeg ucrtanog polja na šablonu u zavisnosti od tipa tahografa (standard ili automatik beleženje radnih aktivnosti) i ako imaju odgovarajuću debljinu zapisa. Beleženje pređenog puta je ispravno ako je linija za beleženje pređenog puta testerasta sa oštrim vrhovima i ako se dužina pređenog puta očitana sa odometra, u granicama ±1%, podudara sa dužinom pređenog puta označenom na tahografskom listiću;
6) vrši usklađivanje karakterističnog koeficijenta vozila "w" i konstante tahografa "k", što podrazumeva podešavanje kojim se postiže da odstupanje "k" od "w", posle ugradnje u vozilo, nije veće od ±2%;
7) obavlja probna vožnja sa tahografom podešenim na zvanično vreme u Republici Srbiji i sa tahografskim listićima koji su bili u tahografu od početka pregleda umetnutim u tahograf. U toku probne vožnje se proverava funkcionisanje tahografa, signalizatora, indikatora na instrument tabli vozila i ručnih komandi na uređaju za upravljanje. Poslovi radionice u vezi sa radnjama probne vožnje podrazumevaju i to da se nakon probne vožnje izvade tahografski listići, izvrši njihova vizuelna kontrola i u odgovarajući zapisnik o pregledu tahografa upiše stanje na odometru, a u tahograf se vrate tahografski listići sa kojima je vozilo primljeno na pregled overeni pečatom radionice.
Pri pregledu tahografa na vozilima vrste M1 i N1 koja koriste adapter, vrše se i provere da li adapter ima odgovarajuću oznaku odobrenja tipa (slovo "e", karakterističnu brojčanu oznaku države koja je dala odobrenje i broj odobrenja tipa) i da li su plombe na adapteru i njegovim spojevima neoštećene.
Na ispravan analogni tahograf, čija podešavanja odgovaraju parametrima vozila i sa kojim nije povezan uređaj ili naprava za manipulaciju, radionica postavlja plombe sa žigom za pregled tahografa na svim mestima navedenim u članu 15. stav 1. tač. 1)-5) ovog pravilnika, i jednoobraznu numerisanu zaštitu kućišta u skladu sa uputstvom proizvođača, odnosno njegovog predstavnika u Republici Srbiji.
Posao pregleda analognog tahografa podrazumeva i sačinjavanje Zapisnika o pregledu analognog tahografa čiji je sadržaj i izgled dat na Obrascu 3, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Podatke iz Zapisnika o pregledu analognog tahografa radionica unosi u informacioni sistem Agencije i uz njih pridružuje odgovarajuće fotografije tahografa i vozila sačinjene prilikom pregleda.
Posao pregleda digitalnog tahografa podrazumeva preduzimanje radnji kojima se, u skladu sa uputstvom proizvođača za dati tip, na praznom, tehnički ispravnom vozilu sa pravilno podešenim pritiskom u pneumaticima vrši najmanje:
1) identifikacija i spoljašnji pregled tahografa kojima se utvrđuje da li tahograf ima natpisnu pločicu i da li se podaci sa natpisne pločice i sa ispisa tehničkih podataka iz memorije tahografa podudaraju, kao i da li na tahografu postoje mehanička oštećenja (npr. displej, tasteri, interfejs, štampač);
2) provera da li je ugrađen odgovarajući senzor kretanja i ispravan i uključen nezavisni izvor signala kretanja (IMS) u skladu sa zahtevima iz Priloga 2;
3) štampanje i analiza ispisa događaja i grešaka sa tahografa;
4) zamena baterije, za jedinice u vozilu kod kojih je zamena predviđena;
5) provera integriteta sistema digitalnog tahografa prilikom koje se: vrši vizuelni pregled senzora kretanja i jedinice u vozilu i proverava da li se serijski brojevi senzora kretanja sa ispisa na početku i kraju provere integriteta podudaraju;
6) provera podešenosti univerzalnog vremena (UTC) na tahografu i njegovo podešavanje, ukoliko je potrebno;
7) provera brzinomera i odometra, odnosno utvrđivanje da li prikaz vremena, brzine i pređenog puta ispunjava zahteve najveće dozvoljene greške date u tački 1), podtačka (2) Priloga 1;
8) određivanje karakterističnog koeficijenta vozila "w" na poligonu sa mernom stazom ili na valjcima, i merenje efektivnog obima točkova "l";
9) kalibracija tahografa, kojom se ažuriraju ili potvrđuju parametri vozila i postiže izjednačavanje konstante tahografa "k" i karakterističnog koeficijenta vozila "w";
10) štampanje ispisa tehničkih podataka radi provere podataka o izvršenoj kalibraciji.
Na ispravan digitalni tahograf, čija podešavanja odgovaraju parametrima vozila i sa kojim nije povezan uređaj ili naprava za manipulaciju radionica postavlja plombe sa žigom za pregled tahografa na svim mestima navedenim u članu 15. stav 2. tač. 2) i 3) ovog pravilnika.
Pri pregledu tahografa na vozilima vrste M1 i N1 koja koriste adapter, vrše se i sledeće provere:
1) da adapter ima odgovarajuću oznaku odobrenja tipa (slovo "e", karakterističnu brojčanu oznaku države koja je dala odobrenje i broj odobrenja tipa);
2) da su plombe na adapteru i njegovim spojevima neoštećene;
3) da je adapter ugrađen kako je navedeno na dodatnoj informativnoj nalepnici iz člana 3. ovog pravilnika;
4) da je adapter ugrađen na način koji je predvideo proizvođač adaptera, odnosno proizvođač vozila.
Tehničar radionice najmanje jednom u 30 dana vrši preuzimanje i skladištenje podataka o izvršenim kalibracijama sa kartice radionice na računar sa odgovarajućim softverom za čuvanje podataka.
Posao pregleda digitalnog tahografa podrazumeva i sačinjavanje Zapisnika o kalibraciji digitalnog tahografa čiji je sadržaj i izgled dat na Obrascu 4, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Podatke iz Zapisnika o kalibraciji digitalnog tahografa radionica unosi u informacioni sistem Agencije i uz njih pridružuje odgovarajuće fotografije tahografa i vozila sačinjene prilikom pregleda.
Posao kontrolnog pregleda tahografa, nakon upućivanja od strane nadzornog organa na putu, obuhvata kontrolu i pregled tahografa na vozilu u zatečenom stanju, kao i proveru da li se podaci sa informativne nalepnice tahografa slažu sa stvarnim stanjem na vozilu, odnosno tahografu.
Posao kontrolnog pregleda tahografa podrazumeva i sačinjavanje Zapisnika o pregledu analognog tahografa ili Zapisnika o kalibraciji digitalnog tahografa, odnosno izdavanje Uverenja o ispravnosti tahografa.
Ukoliko se prilikom kontrolnog pregleda utvrdi da tahograf, odnosno vozilo ne zadovoljava neki od uslova člana 5. stav 1. tač. 1)-6) ovog pravilnika sačinjava se Zapisnik o kontroli tahografa.
U slučaju zamene jedinice u vozilu, odnosno ugradnje tahografa, odometar na jedinici u vozilu koja se postavlja se podešava na vrednost ukupnog pređenog puta sa prethodne jedinice u vozilu, odnosno na vrednost sa prikazivača ukupnog pređenog puta sa vozila ukoliko ne postoji jedinica u vozilu i postavlja se nalepnica na kojoj su upisani datum podešavanja odometra, prethodno stanje na odometru, podešeno stanje na odometru i oznaka žiga za opravku tahografa radionice koja je izvršila zamenu jedinice u vozilu, odnosno ugradnju tahografa.
Ako ne postoji podatak o ukupnom pređenom putu na vozilu, odnosno tahografu, stanje na odometru se podešava na poslednji dostupni podatak o ukupnom pređenom putu tog vozila u informacionom sistemu, odnosno prema pismenoj izjavi vlasnika, odnosno korisnika vozila.
Informativna nalepnica tahografa i uverenje o ispravnosti tahografa
Postupak pregleda tahografa završava se izdavanjem uverenja o ispravnosti tahografa i postavljanjem informativne nalepnice tahografa i nalepnice sa konstantom tahografa.
Uverenje o ispravnosti tahografa izdaje se na osnovu zapisnika o pregledu analognog tahografa, odnosno zapisnika o kalibraciji digitalnog tahografa, ne starijeg od 15 dana.
Uverenje o ispravnosti tahografa se za analogne tahografe izdaje sa rokom važenja od jedne godine, a za digitalne tahografe sa rokom važenja od dve godine, od dana pregleda tahografa.
Informativna nalepnica tahografa postavlja se na vozilo na lako uočljivom i dostupnom mestu.
Nalepnica sa konstantom tahografa postavlja se na kućište tahografa.
Preko informativne nalepnice tahografa i nalepnice sa konstantom tahografa postavlja se providna zaštitna folija.
Informativna nalepnica tahografa od podatka sadrži najmanje sledeće:
1) naziv, adresu i oznaku žiga za pregled tahografa radionice koja potvrđuje ispravnost tahografa i njegovu pravilnu ugradnju;
2) efektivni obim točkova, u obliku "l = … mm";
3) dimenzije pneumatika;
4) konstantu tahografa, u obliku "k = … imp/km" ili "k = … obr/km";
5) karakteristični koeficijent vozila, u obliku "w = … imp/km" ili "w = … obr/km";
6) identifikacionu oznaku vozilu (VIN);
7) serijski broj tahografa;
8) datum pregleda, kada je određen karakteristični koeficijent vozila i izmeren efektivni obim točkova;
9) brzinu propisana za tu vrstu vozila, u obliku "V = … km/h".
Uverenje o ispravnosti tahografa od podataka sadrži najmanje sledeće:
1) o radionici:
(1) naziv,
(2) adresa,
(3) oznaka žiga za pregled tahografa;
2) o vlasniku/korisniku vozilu:
(1) ime i prezime, odnosno naziv,
(2) adresa;
3) o vozilu:
(1) identifikaciona oznaka vozila (VIN),
(2) registarska oznaka,
(3) marka (proizvođač), komercijalna oznaka i tip,
(4) efektivni obim točkova, u obliku "l = … mm",
(5) karakteristični koeficijent vozila, u obliku "w = … imp/km" ili
"w = … obr/km",
(6) dimenzije pneumatika,
(7) pritisak u pogonskim pneumaticima,
(8) brzina propisana za tu vrstu vozila, u obliku "V = … km/h";
4) o tahografu:
(1) proizvođač i tip,
(2) serijski broj,
(3) konstanta tahografa, u obliku "k = … imp/km" ili "k = … obr/km",
(4) merni opseg;
5) o pregledu tahografa:
(1) datum pregleda tahografa, kada je određen karakteristični koeficijent vozila i izmeren efektivni obim točkova,
(2) broj kartice radionice kojom je izvršen pregled digitalnog tahografa,
(3) potpis tehničara koji je izvršio pregled.
Za štampanje uverenja o ispravnosti tahografa, radionica koristi informacioni sistem Agencije.
Uverenje o ispravnosti tahografa i informativna nalepnica tahografa štampa se na numerisanom i zaštićenom obrascu koji radionicama izdaje Agencija.
Posao opravke tahografa podrazumeva preduzimanje radnji kojima se, nakon utvrđene neispravnosti tahografa ili dela tahografa, oštećenja ili nepostojanja jedne ili više plombi sa originalnim žigom proizvođača tahografa ili sa žigom radionice za opravku tahografa, odnosno oštećenja ili nepostojanja dodatne jednoobrazne zaštite kućišta, tahograf ili deo tahografa, uz upotrebu originalnih rezervnih delova koji moraju odgovarati tipu tahografa i prema uputstvu proizvođača dovodi u ispravno stanje.
Posao opravke digitalnog tahografa ili dela tahografa podrazumeva preduzimanje samo onih radnji, odnosno one vrste opravki koje je predvideo proizvođač digitalnog tahografa.
Posao opravke tahografa ili dela tahografa podrazumeva i sačinjavanje Zapisnika o ugradnji i opravci tahografa čiji je sadržaj i izgled dat na Obrascu 1.
Podatke iz Zapisnika o ugradnji i opravci tahografa radionica unosi u informacioni sistem Agencije i uz njih, po potrebi, pridružuje odgovarajuću dokumentaciju i fotografije tahografa.
Posao demontaže analognog tahografa podrazumeva preduzimanje radnji, kojima se tahograf, u skladu sa uputstvom proizvođača tahografa, skida sa vozila za potrebe opravke ili zamene tahografa.
Posao demontaže digitalnog tahografa podrazumeva preduzimanje radnji, kojima se tahograf ili jedinica u vozilu, u skladu sa uputstvom proizvođača tahografa, skida sa vozila za potrebe opravke ili zamene tahografa ili jedinice u vozilu.
Tehničar vrši zamenu jedinice u vozilu, odnosno drugog dela tahografa za istu ili noviju generaciju, u skladu sa Prilogom 2.
Radionica unosi u informacioni sistem Agencije podatke o demontaži tahografa, odnosno zameni dela tahografa i uz njih pridružuje, ukoliko je potrebno, fotografije sačinjene prilikom demontaže tahografa.
Sadržaj i izgled Zapisnika o demontaži digitalnog tahografa dat je na Obrascu 5, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Na analognom tahografu sledeći delovi moraju biti plombirani:
1) krajevi voda na tahografu i veza tahografa i vozila;
2) uređaj za prilagođavanje i mesto gde se on ubacuje u vod;
3) preklopna naprava, kod vozila sa dva ili više prenosnih odnosa osovina;
4) veze (spojevi) uređaja za prilagođavanje i preklopne naprave sa ostalim delovima tahografa;
5) svaki poklopac koji omogućava pristup sredstvima za prilagođavanje konstante tahografa karakterističnom koeficijentu vozila;
6) kućište tahografa na mestima na kojima su moguće intervencije koje utiču na tačnost, a koja su za taj tip tahografa određena u sertifikatu o odobrenju tipa i koja je odredio proizvođač tahografa.
Na digitalnom tahografu sledeći delovi moraju biti plombirani:
1) kućište tahografa, na mestima na kojima su moguće intervencije koje utiču na tačnost, a koja su za taj tip tahografa određena u sertifikatu o odobrenju tipa i koja je odredio proizvođač tahografa, plombom sa žigom proizvođača tahografa ili plombom sa žigom za opravku tahografa ukoliko je to predvideo proizvođač tahografa;
2) veza senzora kretanja i vozila;
3) poklopac baterije, ukoliko postoji.
Na digitalnom tahografu, na vozilima vrste M1 i N1 koja koriste adapter i sledeći delovi moraju biti plombirani:
1) kućište adaptera;
2) kućište ugrađenog senzora za kućište adaptera, osim ako ugrađeni senzor nije moguće ukloniti bez oštećenja plombe (plombi) kućišta adaptera;
3) veza kućišta adaptera i vozila;
4) veza adaptera i opreme sa koje dobija ulazne impulse, na oba kraja, ukoliko je moguće.
Žig za pregled tahografa je u okviru kruga prečnika 7 mm, podeljen je na dve jednake polovine i u gornjoj polovini nosi oznaku "SRB 10", a u donjoj polovini brojčanu oznaku koju Agencija dozvolom dodeljuje radionici.
Žig za opravku tahografa, koji se postavlja na plombe koje se nalaze na mestima navedenim u stavu 1. tačka 6) i stavu 2. tačka 1) ovog člana, usklađen je unutar servisne mreže proizvođača tahografa ili njegovog zastupnika u Republici Srbiji i radionici ga dozvolom dodeljuje Agencija.
Izuzetno, u slučaju da je proizvođač tahografa prestao da postoji, na mestima navedenim u stavu 1. tačka 6) i stavu 2. tačka 1) ovog člana, radionica postavlja plombu sa žigom za prvo overavanje tahografa koji je u okviru kruga i nosi slovno brojčanu oznaku koju radionici dodeljuje Agencija.
Izgled žiga za pregled tahografa i žiga za prvo overavanje tahografa dat je u Prilogu 3 - IZGLED ŽIGOVA, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Radionica može utisnuti na plombu samo žig koji joj je dodeljen dozvolom.
Spisak dozvolama dodeljenih žigova u Republici Srbiji Agencija objavljuje na svojoj internet stranici.
8. Poslovi na graničniku brzine
Kontrola graničnika brzine podrazumeva vršenje radnji kojima se proverava ispravnost i podešenost graničnika brzine tako da najveća brzina vozila pri kojoj graničnik brzine ne dozvoljava odziv nakon pozitivnog dejstva na komandu ubrzanja (u daljem tekstu: limitirana brzina) ne prelazi brzinu propisanu za tu vrstu vozila.
Kontrola graničnika brzine se sprovodi u stanju mirovanja vozila. Ukoliko je tahograf izvor signala brzine, analogni tahograf, čija podešavanja odgovaraju parametrima vozila, mora biti podešen na zvanično vreme u Republici Srbiji sa umetnutim odgovarajućim tahografskim listićima, odnosno digitalni tahograf, čija podešavanja odgovaraju parametrima vozila, mora biti podešen na univerzalno vreme (UTC) sa umetnutom karticom radionice.
Kod vozila koja su konstruktivno izvedena tako da se ne može izvršiti kontrola graničnika brzine u stanju mirovanja vozila, postavljanjem signala brzine iz tahografa, radionica proverava ispravnost i podešenost graničnika brzine na osnovu važeće potvrde o podešenoj brzini graničnika brzine (Vset) izdate od proizvođača vozila, odnosno njegovog ovlašćenog predstavnika, odnosno ovlašćenog servisa proizvođača vozila, ne starije od 15 dana.
Ukoliko u postupku kontrole utvrdi da je graničnik brzine ispravan i odgovarajuće podešen, tehničar upisuje brzinu propisanu za tu vrstu vozila u informativnu nalepnicu, u obliku "V = … km/h".
Podatak o limitiranoj brzini se upisuje u Zapisnik o pregledu analognog tahografa ili Zapisnik o kalibraciji digitalnog tahografa.
Naknadna ugradnja graničnika brzine
Posao naknadne ugradnje graničnika brzine u motorno vozilo vrši tehničar stručno osposobljen za naknadnu ugradnju tog tipa graničnika brzine, zaposlen u radionici koja ima dozvolu da obavlja posao naknadne ugradnje graničnika brzine.
Tehničar je dužan da se prilikom ugradnje pridržava uputstva proizvođača graničnika brzine i da koristi mernu i dodatnu opremu koja je navedena u uputstvu za ugradnju tog tipa graničnika brzine.
Nakon ugradnje graničnika brzine u vozilo, na sva mesta na kojima je moguće uticati na podešavanje graničnika brzine, koja su predviđena u sertifikatu o odobrenju tipa graničnika brzine, postavljaju se plombe sa žigom za naknadnu ugradnju graničnika brzine.
Žig za naknadnu ugradnju graničnika brzine je u okviru kruga, podeljen je na dve jednake polovine i u gornjoj polovini nosi oznaku "SRB 10", a u donjoj polovini oznaku "SL" i brojčanu oznaku dozvolom dodeljenu radionici.
Izgled žiga za naknadnu ugradnju graničnika brzine dat je u Prilogu 3.
Ukoliko je tahograf izvor signala brzine, podešavanja tahografa moraju odgovarati parametrima vozila.
Nakon ugradnje graničnika brzine u vozilo vrši se kontrola graničnika brzine.
Na sva spojna mesta graničnika brzine i izvora signala brzine postavljaju se plombe sa odgovarajućim žigom, tako da se onemogući ugradnja uređaja ili naprave za manipulaciju koji može da dovede do izmene signala koji se šalje graničniku brzine.
Naknadna ugradnja graničnika brzine podrazumeva i sačinjavanje Zapisnika o naknadnoj ugradnji graničnika brzine koji sadrži najmanje sledeće podatke:
1) naziv, adresu i oznaku žiga za naknadnu ugradnju graničnika brzine radionice koja vrši naknadnu ugradnju graničnika brzine;
2) oznaku odobrenja tipa graničnika brzine (slovo "e", karakteristična brojčana oznaka države koja je izdala odobrenje i broj odobrenja tipa);
3) datum naknadne ugradnje graničnika brzine;
4) identifikacionu oznaku vozila (VIN);
5) limitiranu brzinu, u obliku "V = … km/h";
6) karakteristični koeficijent vozila, u obliku "w = … imp/km" ili "w = … obr/km", ukoliko je tahograf izvor signala brzine;
7) konstantu tahografa, u obliku "k = … imp/km" ili "k = … obr/km", ukoliko je tahograf izvor signala brzine;
8) efektivni obim točkova, u obliku "l = … mm";
9) potpis tehničara koji je izvršio naknadnu ugradnju.
9. Evidencija o poslovima radionice
Radi dostavljanja podataka o poslovima radionice i druge dokumentacije, štampanja i arhiviranja uverenja i zapisnika i vođenja evidencije o poslovima radionice, radionica koristi informacioni sistem Agencije.
Za tahografe koji nemaju natpisnu pločicu ili je serijski broj oštećen radionica kroz informacioni sistem Agencije dodeljuje novi serijski broj, usklađen kod proizvođača tahografa.
Radionica je dužna da vodi i čuva evidenciju o svim poslovima radionice koje obavlja.
Radionica evidenciju o poslovima radionice vodi i čuva u skladu sa Zakonom o radnom vremenu posade vozila u drumskom prevozu i tahografima (u daljem tekstu: Zakon), ovim pravilnikom i standardom sistema menadžmenta kvalitetom sa kojim je usklađeno poslovanje radionice.
Sve zapise i dokumentaciju vezane za kontrolu graničnika brzine radionica čuva uz evidenciju o pregledu tahografa.
Sve neiskorišćene, neispravno popunjene i oštećene obrasce uverenja o ispravnosti tahografa radionica čuva u sefu.
Evidencije o poslovima radionice koje radionica vodi čuvaju se u službenoj prostoriji radionice.
III USLOVI KOJE MORA DA ISPUNJAVA RADIONICA
1. Merna oprema, uređaji, oprema i alat
Radionica koja obavlja poslove kontrole i pregleda tahografa i kontrolu graničnika brzine od merne opreme, uređaja, opreme i alata mora da poseduje:
1) uređaj za pregled tahografa, sa odgovarajućim i ažuriranim softverom;
2) uređaj za ispitivanje satnog mehanizma;
3) uređaj za određivanje karakterističnog koeficijenta vozila "w" i konstante tahografa "k";
4) sredstvo za kontrolu zapisa na tahografskom listiću sa ucrtanim poljima za granice dozvoljene greške (šabloni prema uputstvu proizvođača tahografa) i lupu za očitavanje tahografskog listića;
5) stalak za smeštaj tahografa;
6) pomoćnu opremu za merenje obima točka;
7) manometar za merenje pritiska u pneumaticima;
8) računar sa mogućnošću mrežne komunikacije preko statičke IP adrese, u realnom vremenu, sa serverom i informacionim sistemom Agencije;
9) čitač saobraćajne dozvole;
10) spoljni uređaj za čuvanje rezervne kopije elektronskih podataka;
11) uređaj za preuzimanje podataka o kalibraciji;
12) štampač;
13) digitalni fotoaparat;
14) obrtne valjke uređaja za merenje brzine i pređenog puta (u daljem tekstu: valjci), ako nema poligon sa mernom stazom.
Pored opreme i uređaja iz stava 1. ovog člana, radionica koja obavlja poslove naknadne ugradnje graničnika brzine mora da poseduje mernu opremu za podešavanje brzine graničnika brzine i dodatnu opremu u skladu sa uputstvom proizvođača graničnika brzine za tip koji ugrađuje.
Merna oprema iz člana 20. ovog pravilnika mora, periodično - na svake dve godine, da bude etalonirana, odnosno overena od strane organa nadležnog za poslove metrologije, odnosno od akreditovane laboratorije za etaloniranje, odnosno akreditovanog kontrolnog tela, kao i da bude održavana, uz dokumentovanje postupaka održavanja.
Softver uređaja za pregled tahografa se redovno ažurira na poslednju verziju softvera koja omogućava pregled tahografa koje je predvideo proizvođač uređaja prema uputstvu koje definiše procedura o načinu održavanja merne opreme.
Radionica radi obavljanja poslova sa tahografom i graničnikom brzine od objekata mora da poseduje:
1) poligon, osim za obavljanje poslova demontaže i opravke tahografa;
2) službenu prostoriju;
3) prijemnu prostoriju - čekaonicu.
Poligon iz stava 1. tačka 1) ovog člana može biti sa mernom stazom ili sa valjcima i mora da ispunjava sledeće uslove:
1) da je podloga od savremenog kolovoznog zastora (od asfalta, betona ili od drugog materijala koji obezbeđuje najmanje kvalitet koji imaju podloge od asfalta i betona);
2) da nije deo javnog puta;
3) da se nalazi u neposrednoj blizini službenih prostorija radionice;
4) može se koristiti samo za obavljanje poslova radionice i poslova tehničkog pregleda vozila;
5) da je dostupan tokom celog radnog vremena radionice.
Dodatno, poligon sa mernom stazom mora da ispunjava sledeće uslove:
1) da nema podužni nagib veći od 2%;
2) da ima širinu od najmanje 3 m i dužinu od najmanje 38 m, u pravcu, koja se sastoji od:
(1) prostora namenjenog za pristup vozila dužine od najmanje 15 m, ispred merne staze;
(2) merne staze dužine 20 m, obeležene podužnom linijom širine najmanje 0,1 m i poprečnim linijama širine 0,1 m koje obeležavaju početak i kraj staze;
(3) prostora namenjenog za zaustavljanje i manevrisanje vozila dužine od najmanje 3 m, iza merne staze.
Dodatno, poligon sa valjcima mora da ispunjava sledeće uslove:
1) da ima dužinu od najmanje 23 m, u pravcu, i širinu od najmanje 3 m;
2) da podloga ispred valjaka u dužini od najmanje 7 m i iza valjaka u dužini od najmanje 6 m, mereno od ose valjaka, ima podužni nagib koji nije veći od 2%.
Izuzetno od stava 4. tačka 1) ovog člana ukoliko radionica ima pokretne valjke poligon sa valjcima mora da ima dužinu od najmanje 18,75 m.
Službena prostorija iz stava 1. tačka 2) ovog člana mora da:
1) se koristi samo za obavljanje poslova radionice i da bude dostupna samo osoblju radionice, sa ulazom kontrolisanim na način koji odgovara njenoj nameni;
2) bude izgrađena u skladu sa tehničkim normativima i opremljena odgovarajućim izvorima energije potrebnim za opremu koja se koristi za poslove radionice;
3) raspolaže dovoljnom površinom da se merna oprema, uređaji, oprema i alat iz člana 20. ovog pravilnika, arhiva sa svom dokumentacijom koja se odnosi na poslove radionice, kao i osoblje može smestiti tako da je tehničarima omogućeno slobodno kretanje;
4) bude obezbeđena sigurnosnom bravom i da ima sef za bezbedno čuvanje obrazaca uverenja o ispravnosti tahografa, plombi, alata za plombiranje, kartica radionice kada nisu u upotrebi i spoljnjeg uređaja za čuvanje rezervne kopije elektronskih podataka.
Prijemna prostorija - čekaonica iz stava 1. tačka 3) ovog člana mora da bude izgrađena u skladu sa tehničkim normativima.
U prijemnoj prostoriji - čekaonici radionice, na vidnom mestu, mora da se nalazi oglasna tabla, na kojoj moraju da budu istaknuti:
1) kopija dozvole;
2) spisak osoblja radionice;
3) radno vreme radionice;
4) spisak poslova koje radionica obavlja;
5) cenovnik usluga radionice, uključujući i cenu radnog sata;
6) obaveštenja, upozorenja i nalozi Agencije.
Prilaz radionici mora da bude jednostavan, građevinski uređen, bez prepreka, neposredno dostupan sa javnog puta i mora da omogućava bezbedno isključivanje i uključivanje vozila u saobraćaj.
IV SADRŽINA ZAHTEVA ZA IZDAVANJE, PRODUŽETAK ILI IZMENU DOZVOLE RADIONICI I NAČIN DOKAZIVANJA ISPUNJENOSTI USLOVA
Zahtev za izdavanje dozvole podnosi se Agenciji, za svaku lokaciju radionice ponaosob, i od podataka sadrži:
1) o podnosiocu zahteva:
(1) poslovno ime,
(2) matični broj,
(3) sedište;
2) o objektima radionice:
(1) adresa na kojoj se nalaze objekti radionice,
(2) katastarska opština u kojoj se nalaze objekti radionice,
(3) broj katastarske parcele na kojoj se nalaze objekti radionice;
3) kontakt podatke radionice:
(1) broj telefona,
(2) adresa elektronske pošte,
(3) statička IP adresa;
4) poslovi radionice za koje se podnosi zahtev za izdavanje dozvole;
5) o rukovodiocu radionice za tahografe:
(1) ime i prezime,
(2) jedinstveni matični broj građana,
(3) opština prebivališta;
6) o tehničarima radionice:
(1) ime i prezime,
(2) jedinstveni matični broj građana.
Dokazivanje ispunjenosti uslova za izdavanje dozvole vrši se dostavljanjem odgovarajućih dokaza i utvrđivanjem ispunjenosti uslova u prostorijama podnosioca zahteva na lokaciji za koju se podnosi zahtev.
Uz zahtev iz člana 24. ovog pravilnika, podnosilac zahteva prilaže odgovarajuća dokumenta i dokaze o ispunjenosti propisanih uslova, i to:
1) izvod iz Agencije za privredne registre;
2) obrazac overenih potpisa lica ovlašćenih za zastupanje;
3) za rukovodioca radionice za tahografe:
(1) odluka organa upravljanja ili odgovornog lica u privrednom društvu, odnosno javnom preduzeću o imenovanju rukovodioca radionice za tahografe,
(2) dokaz o radnom odnosu iz kojeg se vidi da je zaposlen na neodređeno vreme s punim radnim vremenom u radionici - ugovor o radu,
(3) potvrda da u periodu od poslednje dve godine nije počinio prekršaj iz člana 65. Zakona,
(4) izjava da nije u radnom odnosu kod drugog poslodavca i ne obavlja iste ili slične poslove izvan radionice;
4) za tehničare:
(1) dokaz o radnom odnosu iz kojeg se vidi da je zaposlen na neodređeno vreme s punim radnim vremenom u radionici - ugovor o radu,
(2) kopija važeće licence tehničara,
(3) potvrda o stručnoj osposobljenosti kod proizvođača graničnika brzine, odnosno njegovog zastupnika, iz koje se mora videti za koji tip graničnika brzine je tehničar stručno osposobljen, ako se zahtev podnosi za obavljanje posla naknadne ugradnje graničnika brzine;
5) kopije uverenja o etaloniranju, odnosno overavanju merne opreme za obavljanje poslova za koje se podnosi zahtev;
6) dokaz da podnosilac zahteva poseduje odgovarajuće objekte za obavljanje poslova za koje podnosi zahtev;
7) skica ili nacrt objekata radionice, u razmeri, sa ucrtanim smerom kretanja vozila;
8) kopija ugovora o poslovno-tehničkoj saradnji sa proizvođačem tahografa odnosno njegovim zastupnikom u Republici Srbiji, ako se zahtev podnosi za obavljanje poslova ugradnje i aktivacije tahografa, odnosno demontaže i opravke tahografa;
9) kopija ugovora o poslovno tehničkoj saradnji sa proizvođačem graničnika brzine, odnosno njegovim zastupnikom, ako se zahtev podnosi za obavljanje posla naknadne ugradnje graničnika brzine;
10) potvrda da podnosilac zahteva nema evidentirane osnove i naloge u prinudnoj naplati;
11) potvrda da podnosilac zahteva nije u postupku likvidacije i da nad njim nije otvoren postupak stečaja koji se sprovodi bankrotstvom;
12) izjavu u skladu sa kojim standardom sistema menadžmenta kvalitetom je usklađeno poslovanje radionice;
13) dokaz o izvršenoj uplati propisane administrativne takse, odnosno cene usluge za poslove koje vrši Agencija.
Prilikom utvrđivanja ispunjenosti uslova za obavljanje poslova u vezi sa tahografom i graničnikom brzine u prostorijama podnosioca zahteva utvrđuje se da li:
1) je rukovodilac radionice upoznat sa propisima kojima je uređena oblast tahografa i graničnika brzine ili poseduje licencu za tehničara radionice;
2) poseduje odgovarajuću opremu iz ovog pravilnika za obavljanje poslova za koje se podnosi zahtev;
3) postoje propisani objekti i da li su ispunjeni uslovi za objekte, odnosno broj, veličina i opremljenost prostorija i prilaz radnom prostoru;
4) postoje uputstva koja definišu način obavljanja poslova radionice u skladu sa mernom opremom i softverom koji se koriste;
5) postoji uputstvo o postupanju sa poverljivim informacijama, uključujući i procedure za zaštitu elektronskog čuvanja i prenosa podataka;
6) je obezbeđeno vođenje evidencije o svim poslovima koje radionica obavlja, u skladu sa standardom sistema menadžmenta kvalitetom sa kojim je usklađeno poslovanje radionice;
7) je obezbeđena nepristrasnost i nezavisnost, tj. da li su identifikovani rizici po nepristrasnost i preduzete dodatne mere za otklanjanje odnosno svođenje rizika na najmanju moguću meru, u slučaju kada zahtev za izdavanje dozvole podnosi privredno društvo, odnosno javno preduzeće koje je prevoznik, u smislu Zakona.
Važnost dozvole kojoj je istekao rok važenja produžava se tako što se na zahtev radionice izdaje nova dozvola.
Zahtev za produžetak važenja dozvole iz stava 1. ovog člana sadrži podatke iz člana 24. ovog pravilnika.
Zahtev za produžetak važenja dozvole podnosi se najranije šest meseci, a najkasnije tri meseca pre isteka roka na koji je dozvola izdata.
Uz zahtev za produžetak važenja dozvole dostavljaju se dokazi o ispunjenosti uslova iz člana 26. tačka 3) podtačka (3), tačka 4) podtačka (2) i tač. 5), 6), 10), 11) i 13) ovog pravilnika.
Podnosilac zahteva dužan je da u zahtevu navede i sve izmenjene činjenice ili okolnosti koje utiču na produžetak dozvole.
Dokazivanje ispunjenosti uslova za produžetak dozvole vrši se dostavljanjem dokaza i utvrđivanjem ispunjenosti uslova u prostorijama radionice prilikom koga se proverava ispunjenost uslova iz člana 27. ovog pravilnika.
Zahtev za izmenu dozvole podnosi se Agenciji i od podataka sadrži:
1) o podnosiocu zahteva:
(1) poslovno ime,
(2) matični broj,
(3) sedište;
2) o dozvoli radionice za čiju izmenu se podnosi zahtev:
(1) broj dozvole radionice,
(2) datum izdavanja;
3) o objektima radionice, ukoliko se zahtev za izmenu dozvole podnosi u slučaju promene objekta radionice:
(1) adresa na kojoj se nalazi objekat radionice,
(2) katastarska opština u kojoj se nalazi objekat radionice,
(3) broj katastarske parcele na kojoj se nalazi objekat radionice;
4) kontakt podatke radionice:
(1) broj telefona,
(2) adresa elektronske pošte,
(3) statička IP adresa;
5) razlog za podnošenje zahteva za izmenu dozvole, shodno članu 34. stav 1. Zakona.
Uz zahtev iz stava 1. ovog člana prilažu se odgovarajuća dokumenta i dokazi o ispunjenosti propisanih uslova, i to:
1) uslova iz člana 26. tač. 6), 7) i 13) ovog pravilnika, ukoliko se zahtev za izmenu dozvole podnosi u slučaju promene objekata radionice;
2) uslova iz člana 26. tač. 5), 6), 7) i 13) ovog pravilnika, ukoliko se zahtev za izmenu dozvole podnosi u slučaju promene poslova radionice, za obavljanje poslova kontrole i pregleda tahografa;
3) uslova iz člana 26. tač. 5), 6), 7), 8) i 13) ovog pravilnika, ukoliko se zahtev za izmenu dozvole podnosi u slučaju promene poslova radionice, za obavljanje poslova ugradnje i aktivacije tahografa;
4) uslova iz člana 26. tač. 8) i 13) ovog pravilnika, ukoliko se zahtev za izmenu dozvole podnosi u slučaju promene poslova radionice, za obavljanje poslova demontaže i opravke tahografa;
5) uslova iz člana 26. tačka 4) podtačka (3) i tač. 5), 6), 7), 9) i 13) ovog pravilnika, ukoliko se zahtev za izmenu dozvole podnosi u slučaju promene poslova radionice, za obavljanje posla naknadne ugradnje graničnika brzine;
6) uslova iz člana 26. tačka 13), ukoliko se zahtev podnosi u slučaju promene poslova, za prestanak obavljanja posla radionice određenog dozvolom radionice za čiju izmenu se podnosi zahtev;
7) uslova iz člana 26. tačka 13) i prijavu o gubitku alata za žigosanje podnetu nadležnoj policijskoj upravi, ukoliko se zahtev podnosi u slučaju gubitka alata za žigosanje.
U slučaju promene objekata radionice i u slučaju promene poslova radionice, gde je potrebno utvrditi da li postoje propisani objekti i da li su ispunjeni uslovi za objekte, pored dostavljanja odgovarajućih dokumenta i dokaza iz člana 29. stav 2. ovog pravilnika, dokazivanje ispunjenosti uslova za izmenu dozvole vrši se i utvrđivanjem ispunjenosti uslova u prostorijama podnosioca zahteva prilikom koga se proveravaju zahtevi iz člana 27. tač. 2)-6) ovog pravilnika.
Agencija vodi evidenciju za svaku radionicu o:
1) poslovnom imenu privrednog društva, odnosno javnog preduzeća, odnosno preduzetnika;
2) adresi sedišta radionice i adresi na kojoj se nalaze objekti radionice, ukoliko se objekti ne nalaze u sedištu radionice;
3) broju i datumu izdavanja dozvole, produžetka dozvole, izmene dozvole, odnosno oduzimanja dozvole;
4) periodu važenja dozvole;
5) vrsti poslova radionice za koje je izdata, izmenjena, produžena, odnosno oduzeta dozvola;
6) činjenicama na osnovu kojih je utvrđeno da radionica ispunjava uslove za izdavanje, produžetak, odnosno izmenu dozvole, odnosno da su se stekli uslovi za njeno oduzimanje;
7) oznaci žiga koji je dodeljen radionici;
8) izgledu i sadržini pečata kojim radionica overava uverenja, zapisnike, i potvrde, sa otiskom tog pečata.
Agencija vodi evidenciju, za svakog tehničara, o:
1) izdatoj licenci tehničara i periodu važenja licence tehničara;
2) potvrdi o stručnoj osposobljenosti kod proizvođača graničnika brzine, odnosno njegovog zastupnika, u slučaju da obavlja posao naknadne ugradnje graničnika brzine;
3) prisustvu seminaru unapređenja znanja koji je sprovela Agencija;
4) rešenju o suspenziji licence tehničara;
5) rešenju o oduzimanju licence tehničara.
Agencija propisane podatke evidentira u papirnom i elektronskom obliku i čuva ih trajno.
Podaci iz dozvole objavljuju se na internet stranici Agencije, u skladu sa propisima kojima se uređuje zaštita tajnih podataka i zaštita podataka o ličnosti.
Uverenja o ispravnosti tahografa izdata na osnovu Pravilnika o radionicama za tahografe ("Službeni glasnik RS", broj 67/11) važe do datuma naznačenog na uverenju.
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o radionicama za tahografe ("Službeni glasnik RS", broj 67/11).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
NAJVEĆE DOZVOLJENE GREŠKE
Najveće dozvoljene greške za prikazivanje i beleženje tahografa su:
1) Pre ugradnje u vozilo:
(1) za analogni tahograf:
- za pređeni put:
± 1%, za put od najmanje 1.000 m;
- za brzinu:
± 3 km/h;
- za interval vremena:
± 2 min, za 24 h;
± 10 min, za 7 dana;
(2) za digitalni tahograf:
- za pređeni put:
±1%, za put od najmanje 1.000 m;
- za brzinu:
± 1 km/h;
2) Pri ugradnji u vozilo:
(1) za analogni tahograf:
- za pređeni put:
± 2%, za put od najmanje 1.000 m;
- za brzinu:
± 4 km/h;
- za interval vremena:
± 2 min, za 24 h;
± 10 min, za 7 dana;
(2) za digitalni tahograf:
- za pređeni put:
± 2%, za put od najmanje 1.000 m;
- za brzinu:
± 2 km/h;
3) U toku korišćenja:
(1) za analogni tahograf:
- za pređeni put:
± 4%, za put od najmanje 1.000 m;
- za brzinu:
± 6 km/h;
- za interval vremena:
± 2 min, za 24 h;
± 10 min, za 7 dana;
(2) za digitalni tahograf:
- za pređeni put:
± 4%, za put od najmanje 1.000 m;
- za brzinu:
± 6 km/h;
ZAHTEVI ZA UGRADNJU TAHOGRAFA, ODNOSNO ZAMENU DELA TAHOGRAFA
Spisak digitalnih tahografa koji imaju sertifikat o odobrenju tipa dostupan je na Internet stranici Evropske komisije (Joint Research Centre): https://dtc.jrc.ec.europa.eu/dtc_vehicle_units_status.php
Digitalni tahografi su prema generaciji tahografa razvrstani u Tabeli 1.
Proizvođač tahografa |
Digitalni tahograf prve generacije |
Digitalni tahograf druge generacije |
Digitalni tahograf treće generacije |
Continental Automotive GmbH |
DTCO 1381 |
DTCO 1381 |
DTCO 1381 |
Stoneridge Electronics AB |
SE5000 |
SE5000 |
SE5000 |
intellic GmbH |
EFAS-3 |
- |
EFAS-4 |
Actia S.A. |
L2000 Digital Tachograph |
- |
- |
Tabela 1.
Deo digitalnog tahografa prve generacije i digitalnog tahografa druge generacije je senzor kretanja koji zadovoljava, najmanje, zahteve AETR sporazuma koji su važili do 30. septembra 2012. godine, a deo digitalnog tahografa treće generacije je senzor kretanja koji zadovoljava zahteve AETR sporazuma koji važe od 1. oktobra 2012. godine.
Zahtevi za ugradnju tahografa, odnosno zamenu dela tahografa (jedinice u vozilu ili senzora kretanja), prema datumu prve registracije vozila dati su u Tabeli 2.
Slučaj ↓ |
Ugradnja tahografa |
Zamena dela tahografa |
Vozilo prvi put registrovano pre 16. juna 2010. godine |
Ugrađuje se analogni tahograf ili digitalni tahograf najmanje prve generacije, a ukoliko se ugrađuje digitalni tahograf treće generacije nema obaveze za nezavisnim signalom kretanja (IMS) |
Zamenjuje se delom tahografa iste ili novije generacije tahografa, pod uslovom da je tehnički odgovarajuća, a ukoliko se ugrađuje deo digitalnog tahografa treće generacije nema obaveze za nezavisnim signalom kretanja (IMS) |
Vozilo prvi put registrovano između 16. juna 2010. godine i 30. juna 2011. godine |
Ugrađuje se analogni tahograf ili digitalni tahograf* treće generacije sa ugrađenim i uključenim ispravnim nezavisnim signalom kretanja (IMS) |
Zamenjuje se delom tahografa iste ili novije generacije tahografa*, pod uslovom da je tehnički odgovarajuća, a ukoliko se ugrađuje deo digitalnog tahografa treće generacije nema obaveze za nezavisnim signalom kretanja (IMS) |
Vozilo prvi put registrovano između 01. jula 2011. godine i 30. septembra 2011. godine |
Ugrađuje se digitalni tahograf treće generacije sa ugrađenim i uključenim ispravnim nezavisnim signalom kretanja (IMS) |
Zamenjuje se delom tahografa digitalnog tahografa najmanje prve generacije, a ukoliko se ugrađuje deo digitalnog tahografa treće generacije nema obaveze za nezavisnim signalom kretanja (IMS) |
Vozilo prvi put registrovano između 01. oktobra 2011. godine i 30. septembra 2012. godine |
Zamenjuje se delom tahografa digitalnog tahografa najmanje druge generacije, a ukoliko se ugrađuje deo digitalnog tahografa treće generacije nema obaveze za nezavisnim signalom kretanja (IMS) |
|
Vozilo prvi put registrovano nakon 30. septembra 2012. godine |
Zamenjuje se delom tahografa digitalnog tahografa najmanje treće generacije sa ugrađenim i uključenim ispravnim nezavisnim signalom kretanja (IMS) |
Tabela 2.
* - ukoliko se vozilom obavlja međunarodni prevoz vozilo je, prema AETR sporazumu, obavezno da ima ugrađen digitalni tahograf
IZGLED ŽIGOVA
Slika 1. Žig za pregled tahografa, gde "x" predstavlja brojčanu oznaku radionice
Slika 2. Žig za prvo overavanje tahografa, gde "x" predstavlja brojčanu oznaku radionice
Slika 3. Žig za naknadnu ugradnju graničnika brzine, gde "x" predstavlja brojčanu oznaku radionice
ZAPISNIK O UGRADNJI I OPRAVCI TAHOGRAFA
ZAPISNIK O KONTROLI TAHOGRAFA
ZAPISNIK O PREGLEDU ANALOGNOG TAHOGRAFA
ZAPISNIK O KALIBRACIJI DIGITALNOG TAHOGRAFA
ZAPISNIK O DEMONTAŽI DIGITALNOG TAHOGRAFA