PRAVILNIKO STEPENU I VRSTI OBRAZOVANJA NASTAVNIKA, STRUČNIH SARADNIKA I VASPITAČA U OSNOVNOJ ŠKOLI ZA UČENIKE SA SMETNJAMA U RAZVOJU I INVALIDITETOM("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 17/2018) |
Ovim pravilnikom propisuje se stepen i vrsta obrazovanja nastavnika, stručnih saradnika i vaspitača u osnovnoj školi za učenike sa smetnjama u razvoju i invaliditetom (u daljem tekstu: škola).
Nastava i drugi oblici obrazovno-vaspitnog rada u školi organizovani su kao razredna nastava, za učenike prvog obrazovnog ciklusa, odnosno, kao predmetna nastava za učenike drugog obrazovnog ciklusa.
Izuzetno, nastava u drugom obrazovnom ciklusu može da se organizuje kao razredna nastava, u skladu sa školskim programom.
Radi ostvarivanja dodatne podrške i pomoći deci i učenicima sa smetnjama u razvoju i invaliditetom, obrazovno-vaspitni rad u školi ostvaruje se i kroz programe i aktivnosti usmerene na unapređivanje obrazovno-vaspitnog rada, povećanje kvaliteta i dostupnosti obrazovanja i vaspitanja.
Nastavu, dodatnu podršku u obrazovanju i vaspitanju i druge oblike obrazovno-vaspitnog rada u razrednoj nastavi u prvom i drugom obrazovnom ciklusu ostvaruje defektolog.
Izuzetno, za učenike prvog i drugog obrazovnog ciklusa može da se organizuje predmetna nastava iz stranog jezika i izbornih programa, u skladu sa zakonom kojim se uređuju osnove sistema obrazovanja i vaspitanja (u daljem tekstu: Zakon) i planom i programom nastave i učenja, a mogu da ih realizuju lica iz člana 5. ovog pravilnika.
Poslove defektologa iz stava 1. ovog člana može da obavlja:
- profesor, odnosno diplomirani defektolog za rad sa decom mentalno ometenom u razvoju;
- diplomirani defektolog - oligofrenolog;
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija osoba sa teškoćama u mentalnom razvoju;
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija osoba sa teškoćama u mentalnom razvoju;
- profesor, odnosno diplomirani defektolog za rad sa decom oštećenog sluha;
- diplomirani defektolog - surdoaudiolog,
- diplomirani defektolog odseka (grupe ili smera) za rad sa licima oštećenog sluha;
- nastavnik defektolog odseka (grupe ili smera) za rad sa licima oštećenog sluha;
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija gluvih i nagluvih osoba;
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija gluvih i nagluvih osoba;
- master defektolog, koji je na osnovnim odnosno master akademskim studijama završio modul smetnje i poremećaji sluha,
- profesor, odnosno diplomirani defektolog za rad sa decom oštećenog vida;
- diplomirani defektolog - tiflolog;
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija osoba sa oštećenjem vida;
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija osoba sa oštećenjem vida;
- master defektolog, koji je na osnovnim, odnosno master akademskim studijama završio modul smetnje i poremećaji vida;
- profesor, odnosno diplomirani defektolog za rad sa telesno invalidnim licima;
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija osoba sa motoričkim poremećajima;
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija osoba sa motoričkim poremećajima;
- master defektolog, koji je na osnovnim, odnosno master akademskim studijama završio modul motoričke smetnje i poremećaji;
- diplomirani defektolog - master koji je na osnovnim akademskim studijama završio smer inkluzivno obrazovanje;
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program za specijalnog edukatora;
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program za specijalnog edukatora.
Nastavu i druge oblike obrazovno-vaspitnog rada u razrednoj nastavi u prvom obrazovnom ciklusu ostvaruje i lice koje ispunjava uslove za izvođenje razredne nastave i drugih oblika obrazovno-vaspitnog rada u razrednoj nastavi u skladu sa pravilnikom kojim se propisuje stepen i vrsta obrazovanja nastavnika i stručnih saradnika u osnovnoj školi.
Nastavu i druge oblike obrazovno-vaspitnog rada u predmetnoj nastavi u drugom obrazovnom ciklus ostvaruje i lice koje ispunjava uslove propisane pravilnikom kojim se propisuje stepen i vrsta obrazovanja nastavnika i stručnih saradnika u osnovnoj školi iz odgovarajućeg predmeta.
Nastavu i druge oblike obrazovno-vaspitnog rada iz stranog jezika može da izvodi:
1) profesor odgovarajućeg stranog jezika;
2) diplomirani filolog, odnosno profesor jezika i književnosti;
3) master filolog;
4) master profesor jezika i književnosti;
5) diplomirani defektolog;
7) master defektolog.
Nastavnici, pored stručne spreme predviđene u stavu 1. tač. 1)-4) moraju posedovati odgovarajuću osposobljenost za rad sa učenicima sa smetnjama u razvoju i invaliditetom.
Lica iz stava 2. tač. 5) i 6) koja nisu profesori odgovarajućeg jezika treba da poseduju znanje jezika najmanje na nivou B1 (Zajedničkog evropskog okvira).
Nivo znanja B1 dokazuje se uverenjem o položenom odgovarajućem ispitu na nekoj od filoloških katedri univerziteta u Srbiji ili međunarodno priznatom ispravom za B1 nivo znanja jezika (Zajedničkog evropskog okvira), a čiju valjanost utvrđuje Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja.
Nastavu iz izbornog programa, u skladu sa školskim programom, može da izvodi lice iz čl. 3. i 4. i člana 5. stav 1. ovog pravilnika.
Poslove nastavnika u ostvarivanju programa i aktivnosti usmerenih na unapređivanje obrazovno-vaspitnog rada, pružanja dodatne podrške u obrazovanju i vaspitanju, povećanja kvaliteta i dostupnosti obrazovanja i vaspitanja obavlja defektolog iz člana 3. stav 3. ovog pravilnika.
Poslove nastavnika u ostvarivanju programa i aktivnosti usmerenih na unapređivanje obrazovno-vaspitnog rada, povećanja kvaliteta i dostupnosti obrazovanja i vaspitanja obavlja i lice iz čl. 4. i 5. ovog pravilnika koje je steklo odgovarajuću osposobljenost za rad sa učenicima sa smetnjama u razvoju i invaliditetom.
Ostvarivanje obrazovno-vaspitnog rada kao i pružanja dodatne podrške u obrazovanju i vaspitanju, kroz programe korektivno stimulativnih vežbi za učenika kome je zbog smetnji u razvoju i invaliditeta, specifičnih teškoća u učenju, socijalne uskraćenosti i drugih razloga potrebna dodatna podrška u obrazovanju i vaspitanju, škola može da realizuje individualnu nastavu kroz programe podrške deci i učenicima sa smetnjama u razvoju kao i pojedinačnu odnosno grupnu dodatnu podršku u nastavi i učenju ili u posebnoj vaspitnoj grupi ili školi.
Programe korektivno stimulativnih vežbi mogu da obavljaju:
1) Logopedske vežbe:
- profesor, odnosno diplomirani defektolog za rad sa decom sa smetnjama u govoru;
- diplomirani defektolog - logoped;
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Logopedije;
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Logopedije;
- diplomirani defektolog - master koji je na osnovnim akademskim studijama završio smer logopedija;
- master logoped.
2) Slušne i govorne vežbe:
- profesor, odnosno diplomirani defektolog za rad sa decom oštećenog sluha, diplomirani defektolog - surdoaudiolog;
- diplomirani defektolog (odseka, grupe ili smera) za rad sa licima oštećenog sluha;
- nastavnik defektolog (odseka, grupe ili smera) za rad sa licima oštećenog sluha;
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija gluvih i nagluvih osoba;
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija gluvih i nagluvih osoba;
- master defektolog, koji je na osnovnim, odnosno master akademskim studijama završio modul smetnje i poremećaji sluha.
3) Vežbe reedukacije psihomotorike:
- profesor, odnosno diplomirani defektolog za rad sa decom mentalno ometenom u razvoju,
- diplomirani defektolog - oligofrenolog;
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija osoba sa teškoćama u mentalnom razvoju;
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija osoba sa teškoćama u mentalnom razvoju;
- profesor, odnosno diplomirani defektolog za rad sa telesno invalidnim licima;
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija osoba sa motoričkim poremećajima;
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija osoba sa motoričkim poremećajima;
- master defektolog, koji je na osnovnim odnosno master akademskim studijama završio modul motoričke smetnje i poremećaji;
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program za specijalnog rehabilitatora za višestruku ometenost;
- diplomirani defektolog - master koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program za specijalnog rehabilitatora za višestruku ometenost;
- diplomirani defektolog - master koji je na osnovnim akademskim studijama završio smer višestruka ometenost;
- diplomirani defektolog - master koji je na osnovnim akademskim studijama završio smer inkluzivno obrazovanje;
- master defektolog, koji je na osnovnim odnosno master akademskim studijama završio modul senzomotoričke smetnje i poremećaji;
- profesor, odnosno diplomirani defektolog za rad sa decom oštećenog vida,
- diplomirani defektolog - tiflolog;
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija osoba sa oštećenjem vida;
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija osoba sa oštećenjem vida;
- master defektolog, koji je na osnovnim, odnosno master akademskim studijama završio modul smetnje i poremećaji vida;
- profesor, odnosno diplomirani defektolog za rad sa decom oštećenog sluha;
- diplomirani defektolog - surdoaudiolog;
- diplomirani defektolog odseka (grupe ili smera) za rad sa licima oštećenog sluha;
- nastavnik defektolog odseka (grupe ili smera) za rad sa licima oštećenog sluha;
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija gluvih i nagluvih osoba;
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija gluvih i nagluvih osoba;
- master defektolog, koji je na osnovnim, odnosno master akademskim studijama završio modul smetnje i poremećaji sluha.
4) Vizuelni trening/Taktilni trening/Orijentacija i kretanje/ Brajevo pismo:
- profesor, odnosno diplomirani defektolog za rad sa decom oštećenog vida,
- diplomirani defektolog - tiflolog;
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija osoba sa oštećenjem vida;
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija osoba sa oštećenjem vida;
- master defektolog, koji je na osnovnim, odnosno master akademskim studijama završio modul smetnje i poremećaji vida.
5) Ortooptičko pleoptičke vežbe:
- profesor, odnosno diplomirani defektolog za rad sa decom oštećenog vida,
- diplomirani defektolog - tiflolog;
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija osoba sa oštećenjem vida;
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija osoba sa oštećenjem vida;
- master defektolog, koji je na osnovnim, odnosno master akademskim studijama završio modul smetnje i poremećaji vida.
6) Korektivna gimnastika:
- profesor, odnosno diplomirani defektolog za rad sa telesno invalidnim licima;
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija osoba sa motoričkim poremećajima;
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija osoba sa motoričkim poremećajima;
- master defektolog, koji je na osnovnim odnosno master akademskim studijama završio modul motoričke smetnje i poremećaji;
- lice koje ispunjava uslove propisane pravilnikom kojim se propisuje stepen i vrsta obrazovanja nastavnika i stručnih saradnika u osnovnoj školi za ostvarivanje nastave iz predmeta Fizičko vaspitanje i koje je steklo odgovarajuću osposobljenost za rad sa učenicima sa smetnjama u razvoju i invaliditetom.
7) Fonetska ritmika/Muzičke stimulacije/Stimulacije pokretom:
- profesor, odnosno diplomirani defektolog za rad sa decom oštećenog sluha, diplomirani defektolog - surdoaudiolog;
- diplomirani defektolog odseka (grupe ili smera) za rad sa licima oštećenog sluha;
- nastavnik defektolog odseka (grupe ili smera) za rad sa licima oštećenog sluha;
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija gluvih i nagluvih osoba;
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija gluvih i nagluvih osoba;
- master defektolog, koji je na osnovnim, odnosno master akademskim studijama završio modul smetnje i poremećaji sluha;
- lice koje ispunjava uslove propisane pravilnikom kojim se propisuje stepen i vrsta obrazovanja nastavnika i stručnih saradnika u osnovnoj školi, za ostvarivanje nastave iz predmeta Muzička kultura i koje je steklo odgovarajuću osposobljenost za rad sa učenicima sa smetnjama u razvoju i invaliditetom.
8) Srpski znakovni jezik:
- profesor, odnosno diplomirani defektolog za rad sa decom oštećenog sluha, diplomirani defektolog - surdoaudiologsa sertifikatom o ostvarenom standardu stručnih kompetencija iz programa Znakovni jezik B 2 (viši nivo);
- diplomirani defektolog odseka (grupe ili smera) za rad sa licima oštećenog sluha sa sertifikatom o ostvarenom standardu stručnih kompetencija iz programa Znakovni jezik B 2 (viši nivo);
- nastavnik defektolog odseka (grupe ili smera) za rad sa licima oštećenog sluha sa sertifikatom o ostvarenom standardu stručnih kompetencija iz programa Znakovni jezik B 2 (viši nivo);
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija gluvih i nagluvih osoba sa sertifikatom o ostvarenom standardu stručnih kompetencija iz programa Znakovni jezik B 2 (viši nivo);
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija gluvih i nagluvih osoba sa sertifikatom o ostvarenom standardu stručnih kompetencija iz programa Znakovni jezi B 2 (viši nivo);
- master defektolog, koji je na osnovnim, odnosno master akademskim studijama završio modul smetnje i poremećaji sluha, sa sertifikatom o ostvarenom standardu stručnih kompetencija iz programa Znakovni jezik B 2 (viši nivo);
- izvorni korisnik Znakovnog jezika sa najmanje srednjim obrazovanjem u četvorogodišnjem trajanju sa sertifikatom o ostvarenom standardu stručnih kompetencija iz programa Znakovni jezik B 2 (viši nivo).
9) Socijalne veštine:
- profesor, odnosno diplomirani defektolog za rad sa decom oštećenog vida;
- diplomirani defektolog - tiflolog;
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija osoba sa oštećenjem vida;
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija osoba sa oštećenjem vida;
- profesor, odnosno diplomirani defektolog za rad sa decom oštećenog sluha, diplomirani defektolog - surdoaudiolog;
- diplomirani defektolog (odseka, grupe ili smera) za rad sa licima oštećenog sluha;
- nastavnik defektolog (odseka, grupe ili smera) za rad sa licima oštećenog sluha;
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija gluvih i nagluvih osoba;
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija gluvih i nagluvih osoba;
- profesor, odnosno diplomirani defektolog za rad sa telesno invalidnim licima;
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija osoba sa motoričkim poremećajima;
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija osoba sa motoričkim poremećajima;
- profesor, odnosno diplomirani defektolog za rad sa decom mentalno ometenom u razvoj;
- diplomirani defektolog - oligofrenolog;
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija osoba sa teškoćama u mentalnom razvoju;
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija osoba sa teškoćama u mentalnom razvoju,
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program za specijalnog edukatora;
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program za specijalnog rehabilitatora za višestruku ometenost;
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program za specijalnog edukatora;
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program za specijalnog rehabilitatora za višestruku ometenost;
- diplomirani specijalni pedagog;
- profesor, odnosno diplomirani defektolog za društvenu samozaštitu i resocijalizaciju lica sa poremećajima u društvenom ponašanju;
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Prevencija i tretman poremećaja ponašanja;
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Prevencija i tretman poremećaja ponašanja;
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program za specijalnog edukatora;
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program za specijalnog edukatora.
10) Senzorna integracija:
- master defektolog, koji je na osnovnim, odnosno master akademskim studijama završio modul senzomotoričke smetnje i poremećaji
- profesor, odnosno diplomirani defektolog za rad sa decom oštećenog vida,
- diplomirani defektolog - tiflolog,
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija osoba sa oštećenjem vida,
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija osoba sa oštećenjem vida,
- master defektolog, koji je na osnovnim, odnosno master akademskim studijama završio modul smetnje i poremećaji vida,
- profesor, odnosno diplomirani defektolog za rad sa decom oštećenog sluha,
- diplomirani defektolog - surdoaudiolog,
- diplomirani defektolog odseka (grupe ili smera) za rad sa licima oštećenog sluha,
- nastavnik defektolog odseka (grupe ili smera) za rad sa licima oštećenog sluha,
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija gluvih i nagluvih osoba,
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija gluvih i nagluvih osoba,
- master defektolog, koji je na osnovnim, odnosno master akademskim studijama završio modul smetnje i poremećaji sluha,
- profesor, odnosno diplomirani defektolog za rad sa telesno invalidnim licima,
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija osoba sa motoričkim poremećajima,
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija osoba sa motoričkim poremećajima,
- master defektolog, koji je na osnovnim odnosno master akademskim studijama završio modul motoričke smetnje i poremećaji,
- profesor, odnosno diplomirani defektolog za rad sa decom mentalno ometenom u razvoju,
- diplomirani defektolog - oligofrenolog,
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija osoba sa teškoćama u mentalnom razvoju,
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija osoba sa teškoćama u mentalnom razvoju,
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program za specijalnog edukatora,
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program za specijalnog rehabilitatora za višestruku ometenost,
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program za specijalnog edukatora,
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program za specijalnog rehabilitatora za višestruku ometenost,
- diplomirani defektolog - master koji je na osnovnim akademskim studijama završio smer višestruka ometenost,
- diplomirani defektolog - master koji je na osnovnim akademskim studijama završio smer inkluzivno obrazovanje.
Poslove kojima se ostvaruju sadržaji obrazovno-vaspitnog rada u produženom boravku u prvom i drugom obrazovnom ciklusu može da obavlja lice iz čl. 3. 4. i 7. ovog pravilnika.
Poslove vaspitača u školi sa domom za učenike sa smetnjama u razvoju i invaliditetom može da obavlja lice iz člana 3. i člana 10. stav 1. tač. 1, 2. i 4. ovog pravilnika.
Poslove vaspitača može da obavlja i lice koje ispunjava uslove propisane pravilnikom kojim se propisuje stepen i vrsta obrazovanja nastavnika i stručnog saradnika u osnovnoj školi za ostvarivanje nastave iz predmeta Muzička kultura, Fizičko vaspitanje i Likovna kultura i koje je steklo odgovarajuću osposobljenost za rad sa učenicima sa smetnjama u razvoju i invaliditetom.
Poslove stručnog saradnika može da obavlja:
1. Školski pedagog:
- profesor pedagogije;
- diplomirani pedagog - opšti smer ili smer školske pedagogije;
- diplomirani školski pedagog - psiholog;
- diplomirani pedagog;
- master pedagog;
- diplomirani pedagog - master.
2. Školski psiholog:
- profesor psihologije;
- diplomirani psiholog - opšti smer ili smer školske psihologije;
- diplomirani školski psiholog - pedagog;
- diplomirani školsko-klinički psiholog;
- diplomirani psiholog;
- master psiholog;
- diplomirani psiholog - master.
Lica koja su stekla akademsko zvanje master, odnosno diplomirani - master treba da poseduju najmanje 30 ESPB iz razvojno-pedagoških predmeta.
3. Andragog:
- profesor andragogije;
- diplomirani andragog;
- master andragog;
- diplomirani andragog - master.
4. Defektolog:
1) Surdopedagog:
- profesor, odnosno diplomirani defektolog za rad sa decom oštećenog sluha, diplomirani defektolog - surdoaudiolog;
- diplomirani defektolog odseka (grupe ili smera) za rad sa licima oštećenog sluha;
- nastavnik defektolog odseka (grupe ili smera) za rad sa licima oštećenog sluha;
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija gluvih i nagluvih osoba;
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija gluvih i nagluvih osoba;
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program za specijalnog edukatora;
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program za specijalnog rehabilitatora za višestruku ometenost;
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program za specijalnog edukatora;
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program za specijalnog rehabilitatora za višestruku ometenost.
2) Tiflolog:
- profesor, odnosno diplomirani defektolog za rad sa decom oštećenog vida;
- diplomirani defektolog - tiflolog;
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija osoba sa oštećenjem vida;
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija osoba sa oštećenjem vida;
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program za specijalnog edukatora;
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program za specijalnog rehabilitatora za višestruku ometenost;
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program za specijalnog edukatora;
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program za specijalnog rehabilitatora za višestruku ometenost;
3) Somatoped:
- profesor, odnosno diplomirani defektolog za rad sa telesno invalidnim licima;
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija osoba sa motoričkim poremećajima;
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija osoba sa motoričkim poremećajima;
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program za specijalnog edukatora;
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program za specijalnog rehabilitatora za višestruku ometenost;
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program za specijalnog edukatora;
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program za specijalnog rehabilitatora za višestruku ometenost.
4) Specijalni pedagog:
- diplomirani specijalni pedagog;
- profesor, odnosno diplomirani defektolog za društvenu samozaštitu i resocijalizaciju lica sa poremećajima u društvenom ponašanju;
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Prevencija i tretman poremećaja ponašanja;
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Prevencija i tretman poremećaja ponašanja;
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program za specijalnog edukatora;
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program za specijalnog edukatora.
5) Oligofrenopedagog:
- profesor, odnosno diplomirani defektolog za rad sa decom mentalno ometenom u razvoj;
- diplomirani defektolog - oligofrenolog;
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija osoba sa teškoćama u mentalnom razvoju;
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija osoba sa teškoćama u mentalnom razvoju;
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program za specijalnog edukatora;
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program za specijalnog edukatora;
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program za specijalnog rehabilitatora za višestruku ometenost;
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program za specijalnog rehabilitatora za višestruku ometenost.
5. Logoped:
- profesor, odnosno diplomirani defektolog za rad sa decom sa smetnjama u govoru;
- diplomirani defektolog - logoped;
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Logopedije;
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Logopedije.
6. Socijalni radnik:
- diplomirani socijalni radnik;
- master socijalni radnik.
7. Bibliotekar:
- diplomirani bibliotekar - informatičar;
- profesor, odnosno diplomirani filolog jezika i književnosti;
- profesor, odnosno diplomirani filolog za opštu književnost sa teorijom književnosti;
- profesor razredne nastave;
- profesor jezika i književnosti, odnosno književnosti i jezika - smer za bibliotekarstvo;
- profesor, odnosno diplomirani filolog književnosti i jezika;
- profesor srpskohrvatskog jezika i jugoslovenske književnosti;
- profesor srpskog jezika i književnosti;
- profesor srpske književnosti i jezika sa opštom književnošću;
- profesor, odnosno diplomirani filolog za jugoslovensku književnost i srpskohrvatski jezik;
- profesor, odnosno diplomirani filolog za jugoslovensku književnost i opštu književnost;
- master bibliotekar - informatičar;
- master filolog (glavni predmet/profil bibliotekarstvo i informatika);
- master profesor jezika i književnosti (glavni predmet/profil bibliotekarstvo i informatika);
- profesor jugoslovenskih književnosti;
- diplomirani komparativista i bibliotekar.
8. Medijatekar:
- diplomirani inženjer organizacije za informacione sisteme;
- inženjer elektrotehnike - za elektroniku;
- profesor informatike;
- lice iz čl. 3. i 4. ovog pravilnika.
Poslove zdravstvenog radnika može da obavlja:
- medicinska sestra - tehničar;
- tehničar negovatelj.
Poslove saradnika za izradu didaktičkih sredstava i pomagala za decu sa senzo-motoričkim smetnjama može da obavlja:
- master defektolog, koji je na osnovnim odnosno master akademskim studijama završio modul senzomotoričke smetnje i poremećaji;
- profesor, odnosno diplomirani defektolog za rad sa decom oštećenog vida,
- diplomirani defektolog - tiflolog;
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija osoba sa oštećenjem vida;
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija osoba sa oštećenjem vida;
- master defektolog, koji je na osnovnim, odnosno master akademskim studijama završio modul smetnje i poremećaji vida;
- profesor, odnosno diplomirani defektolog za rad sa decom oštećenog sluha, diplomirani defektolog - surdoaudiolog;
- diplomirani defektolog (odseka, grupe ili smera) za rad sa licima oštećenog sluha;
- nastavnik defektolog (odseka, grupe ili smera) za rad sa licima oštećenog sluha;
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija gluvih i nagluvih osoba;
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija gluvih i nagluvih osoba;
- master defektolog, koji je na osnovnim, odnosno master akademskim studijama završio modul smetnje i poremećaji sluha;
- profesor, odnosno diplomirani defektolog za rad sa telesno invalidnim licima;
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija osoba sa motoričkim poremećajima;
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija osoba sa motoričkim poremećajima;
- master defektolog, koji je na osnovnim odnosno master akademskim studijama završio modul motoričke smetnje i poremećaji;
- profesor, odnosno diplomirani defektolog za rad sa decom mentalno ometenom u razvoju;
- diplomirani defektolog - oligofrenolog;
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija osoba sa teškoćama u mentalnom razvoju;
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija osoba sa teškoćama u mentalnom razvoju;
- profesor, odnosno diplomirani defektolog za rad sa decom sa smetnjama u govoru;
- diplomirani defektolog - logoped;
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Logopedije;
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program Logopedije;
- master logoped;
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program za specijalnog edukatora;
- master defektolog, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program za specijalnog rehabilitatora za višestruku ometenost;
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program za specijalnog edukatora;
- diplomirani defektolog - master, koji je na osnovnim akademskim studijama završio studijski program za specijalnog rehabilitatora za višestruku ometenost;
- diplomirani defektolog - master koji je na osnovnim akademskim studijama završio smer višestruka ometenost;
- diplomirani defektolog - master koji je na osnovnim akademskim studijama završio smer inkluzivno obrazovanje.
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o vrsti stručne spreme nastavnika, vaspitača i stručnih saradnika u osnovnoj školi za gluve i nagluve učenike ("Službeni glasnik RS - Prosvetni glasnik", broj 4/98).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije - Prosvetnom glasniku".